eitaa logo
فَــــهـْــمْ
137 دنبال‌کننده
51 عکس
9 ویدیو
4 فایل
سلسله جلسات نشست مجازی 'فـَـــه‍ْـــمْ' با محوریت فلسفه هنر متعالی خانه اندیشه حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کرمانشاه جهت ارتباط با ادمین↙️ @Khanehye_andishe آدرس کانال خانه اندیشه↙️ @khanehyeandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خانه اندیشه حوزه هنری انقلاب اسلامی کرمانشاه
💻سلسله نشست های مجازی 'فهم' با محوریت حکمت هنر متعالی 🕡 سه‌شنبه های هر هفته آذرماه و دیماه 1401 _ساعت 18_🕡 با حضور اساتید حوزه و دانشگاه 8 آذرماه/ دکتر سید حسین شهرستانی/ برسی ابعاد حکمت هنر متعالی 15 آذرماه/ دکتر رضا کریمی/ هنر در اندیشه شهید آوینی 22 آذرماه/ آقای مهدی کاکائی/ تبیین جایگاه فلسفه هنر 29 آذرماه/ حجت الاسلام دکتر حسین صدیقی/ قرآن و هنر قدسی 7 دیماه/ دکتر محمد خیاط زنجانی/هنر و ابعاد زیبایی شناختی آن 13 دیماه/ خانمها مهندس روژین ویسی و مهندس فاطمه صحرایی/ هنر و امر قدسی 20 دیماه/ دکتر معین آقایی مهر/ ابعاد زیبایی شناختی معماری اسلامی 27 دیماه/ دکتر افشین آزادی/ هنر و رسانه کارشناس مجری: آقای رحمت غلامی کارشناس ارشد هنر های نمایشی و سینما 🖱جهت ثبت نام در این نشست وارد کانال در پیام رسان ایتا یا بله شوید. @fahm_ir 📜 برای شرکت کنندگان گواهی حضور صادر خواهد شد. آدرس کانال خانه اندیشه حوزه هنری در پیام رسان ایتا @khanehyeandishe آدرس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کرمانشاه @artkermanshah
🔹 نشست مجازی «فهم» با محوریت فلسفه هنر متعالی ◽️با حضور دکتر 🕕 سه‌شنبه ۸ آذرماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۸ در آدرس زیر👇👇 https://neshast.seraj.ir/ch/asa2 🔰🔰🔰🔰🔰🔰
دکتر حسین شهرستانی فارغ التحصیل جامعه شناسی از دانشگاه تهران است، وی همزمان به تحصیل در دانشگاه، تحصیلات حوزوی خود را نیز ادامه داد. او تالیفات متعددی در موضوعات دینی، فلسفی و اجتماعی داشته است و با موسسات مختلفی از جمله مرکز بررسی های راهبردی، دانشگاه تهران و دانشگاه باقرالعلوم همکاری داشته است. او هم اکنون معاون پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است و دغدغه های خود را در حوزه پیوند اندیشه دینی با مسایل روز اجتماعی در قالب فعالیتهای مختلف پژوهشی و رسانه ای دنبال می کند.
📜شرایط اخذ گواهی حضور در سلسله نشست های "فَــهْـــــمْ" 📝شرکت کنندگان می‌توانند یکی از دو راه زیر را به اختیار انتخاب کنند: ۱_ پایان هر جلسه مدرس نشست سوالی را مطرح می‌کنند و شرکت کنندگان در آخرین نشست به وسیله لینکی که ما در همین کانال بارگذاری میکنیم پاسخ های خود را بنویسند. ۲_ شرکت کنندگان در پایان هر جلسه گزاره نویسی از مباحث ارائه شده را برای ادمین ارسال کنند.
لینک اولین جلسه حکمت هنر متعالی در آپارات https://www.aparat.com/dashboard/videostat/ZKQVX "روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کرمانشاه" با ما همراه باشید: ▪️t.me/artskermanshah ▪️eitaa.com/artkermanshah ▪️instagram.com/art.kermanshah.ir/ ▪️www.artkermanshah.ir ▪️www.aparat.com/artkermanshah
صوت اولین جلسه حکمت هنر متعالی 🎙دکتر سید حسین شهرستانی
📃گزاره نویسی مطالب جلسه ی اول نشست ۸ آذر ساعت ۱۸ 🎙دکتر سید حسین شهرستانی ✨به همت: سرکار خانم فاطمه فرهنگیان🌱 از دوستان و همراهان کانون پرورش فکری کودکان کرمانشاه ماهیت و تعریف هنر در فرهنگ ایرانی چیست ؟ ارکان اصلی هنر چیست ؟ هنر متعالی و غیر متعالی داریم اساساً هنر متعالی ست و سبب تعالی ست متعالی صفت هنره هنر به ذات متعالی ست و لو اینکه موضوع هنر متعالی یک عشق زمینی باشه یا موضوع دنیوی باشه شهود هنری متعالی خواهد بود ... در فرهنگ ایرانی و فارسی ما تالیف هنر و مصادیق هنر تعالی رو به مصابه وصف ذاتی هنر درک می کنیم . تالیف هنر در فرهنگ ایرانی مصداق هنر از نگاه شعرای ایرانی اشاره می کنیم . هنر ایرانی ذاتا متعالی ست معادل هنر در زبان فارسی که معادل آن در انگلیسی Art است در فرهنگ ایرانی معنی فراتر از Art دارد . هنر در ادبیات فارسی ترکیبی از نیک نفسی و نیک مرد است مرد به معنی انسان است نه مذکر . همه فضائل متعال انسانی که در نیک نفسی خلاصه میشه در واژه هنر وجود دارد شاهنامه در مناطق زاگرس نشین ما بیش از نقاط دیگر ایران مورد توجه ست به دلیل روحیه حماسی بودن مردم این مناطق است در شاهنامه فردوسی واژه هنر به مفهوم فضیلت های اکتسابی به کار رفته در کنار هنر ما فضیلت ها و ویژگی هاس انسانی غیراکتسابی هم داریم مثل گوهر و خرد که وجهه غیر اکتسابی دارد . در شاهنامه مرد بزرگ پهلوان مثل کیخسرو ، زال ، رستم که گوهر نیک دارند از جنس ویژگی های وراثتی یا اکتسابی ست این سرشت خوب اگر با فضیلت ها ی اکتسابی همراه نباشه مفید نخواهد بود گوهر نیک ذات پاک در کنار فضیلت ها کامل میشن با فضیلت هایی که کسب می کنند روحشون رو آراسته می کنند از عناصر رسیدن به انسان کانل گوهر نیک و فضیلت است فردوسی رو میگیم حکیم هم حکیمه هم هنرمنده دیگر شعرای بزرگ ما هم هنرمند هستند هم حکیم مثل مولانا حافظ و فردوسی مولانا میگه هنر این نیست که شما از دود آتش به وجود آتش پی ببرید اینه که بی واسطه آتش را ببینید اشاره به علم حضوری دارد عرفا میگن علم حضوری علم الیقین و علم حصولی عین الیقین است دلالت دود بر آتش میشه علم حصولی و دیدن عیان آتش میشه علم حضوری از دید مولانا هنر یعنی علم حضوری هنرمند با علم حضوری و شهود عینی مشاهده می کنه هنر از جنس علم حضوری ست هنر ذاتش متعالی ست هنرمندی هنرمنده که شهود درونی خودشو بشناسه و عرضه کنه در درون هنر اگه فضائل الهی باشه انعکاس اون هنر الهی و متعالی ست . اگر هنر هنر باشه شهود درونی هنرمند رو صادقانه بیان می کنه یکی از مفاهیم مهم هنر صدق است هنرمند صادق با خودش صادقانه خودشو سانسور نمی کنه شعر حافظ نمونه تام صدق در هنره . هنر از نوع علم حضوریست . نقطه مقابل هنر عیبه فضیلت در برابر رذیلت هنر بی خطاست علم با حقیقت و هنر با زیبایی ست . عقل انسانی به ۳ قسمت تقسیم میشه : ۱- علم ۲- اخلاق ۳- زیبایی شناسی . حقیقت و هنر با هم اومدن ارتباط دارند هنر روایتش از جهان حقیقی ست داستان های شاهنامه درسته واقعی نیست اما از هر تاریخط واقعی و حقیقی تر است تاریخ وقایع جزیی رو بیان می کنه اما شاهنامه اسطوره ها رو روایت می کنه هنر چند تا اصل بنیادی داره مادط ترین و بیرونی ترین آن تکنیک و والاترینش حس می باشد . حس زیبایی شناسانه تکنیک یک امر کاملا فنی ست و غیر هنری ست محتوا همون درون مایه هنر است . ۴ مفهوم در حوزه هنر : ۱- تکنیک ۲- فرم ۳- مضمون ۴ - حس یا شهود ( که خودشو در فرم و محتوا نشون میده ) مهمترینش حس است بالاترین دستاورد هنرمند از لحاظ هنری رسیدن به فرم است بین حس و مضمون رابطه ی وسیعی وجود دارد هنرمند باید تزکیه نفس داشته باشه پیامبر (ص ) فرموده اند : خدای شما را در روزگارتان نسیم هایی ست نسیم هایی برای شما می فرسته این نسیم ها رو محترم بدانید و خودتونو در معرض آن قرار دهید تن مبوشانید در برابر باد بهاری . هنرمند کسی ست که گشودگی دارد در برابر این نسیم ها . اگر درون هنرمند مثبت و سازنده باشه اون اثر مثبت و سازنده سا نگاه هنرمند باید نگاه خلاقانه باشد . هنرمند شدن یک اتفاقه هنرمند منبع خودشو به یک منبع قدسی نسبت میده در فرهنگ ما جبرئیل واسطه ی الهام هنری ست . شعر بنیاد و اساس همه ی هنرهاست . در فرهنگ ایرانی شعر و شاعران ایرانی پیش قراول هستند ادبیات پایه ی همه ی هنرهاست که احوال انسان ایرانی در طول تاریخ ذخیره شده . هنر از جنس انس است . انس با ادبیات ایرانی فارسی لازم و ضروری ست .
🔹 نشست مجازی «فهم» با محوریت فلسفه هنر متعالی ◽️با حضور دکتر 🕕 سه‌شنبه ۱۵ آذرماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۸ در آدرس زیر👇👇 https://neshast.seraj.ir/ch/asa2 🔰🔰🔰🔰🔰🔰
خانه اندیشه به اطلاع می‌رساند که نشست های مجازی «فهم» برای دوستان کرمانشاهی به صورت حضوری هم برگزار می‌شود.
مکان: کرمانشاه، ابتدای خیابان خیام، حوزه هنری انقلاب اسلامی
425598722_-1639649056_221206_173257.pdf
868.3K
فایل پاورپوینت نشست دوم موضوع: هنر در اندیشه شهید آوینی
📝 گزاره نویسی مطالب جلسه ی دوم نشست 🕕 ۱۵ آذر ساعت ۱۸ به همت: فاطمه فرهنگیان☘ از دوستان و همراهان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چرا شهید آوینی مهمه ؟ دلیل اهمیت اندیشه های شهید آوینی چیست ؟ شهید آوینی هم هنرمند بودند هم نظریه پرداز ، در نظریه هایی که در مورد ایشان هست در واقع کسی است که یک هنر رو ترویج می کند ، آوینی با نگاه قدسی به هنر نگاه می کنه . شهید آوینی هم هنرمند بود هم متفکر به هنر : ۱- تحلیل معنوی و عرفانی هنر با خرق حجاب نفس ۲- تجربه خلق هنر ( سینمای اشراقی ) ۳- مقایسه تفصیلی نسبت هنر مدرن با دین و هنر سنتی ۴- بررسی تفصیلی از لحاظ فرم و محتوا کتاب سینمای اشراقی که در هنر و سینماست به ما کمک می کند یک مستند اشراقی می سازه یک تجربه ماندگار می سازه که اشراقی بودن هنر در آن نمایان تر می شود ، مقایسه بین هنر مدرن با دین و هنر سنتی انجام میده ایشان وارد جزئیات هنرهای مدرن میشه باید وارد جزئیات بشیم که آوینی این کار رو می کنه در هنر ، آثار شهید آوینی نگاه متفاوت ایشان به هنر است شناختی که داشته بر هنر مدرن و سنتی مقاله شهید آوینی درباره عالم هیچکاک و مقاله تکنیک در سینما ، اصل هنر دینی شعر است ( حافظ و روح الله ) هنر محاکات حقیقت است نه فقط زیباشناسی . شهید آوینی میگه ما باید تکنیک در سینما رو خرق کنیم خرق حجاب تکنیک کنیم حجاب رو کنار بزنیم تا یک هنر معنوی کسب کنیم ما باید طوری آینه ی وجودمون رو صیقل بدیم که آینه ای که هیچی از خودش نداره و تجلی بخشه ایشان فقط به محتوا توجه نمی کرد به فرم هم توجه می کرد تکنیک همون روحی که فلاسفه بهش توجه کردن فرم جز تکنیکه هنر بدونه توجه به ظاهر و شکل و فرم موفق نمیشه ما باید به آینه سازی واقعیت بپردازیم در مثنوی مولانا آمده دو عده نقاشان یه رقابتی انجام میدن که نقاشی باشکوه ای رو بکشن چینی ها با رنگ و لعاب یه نقاشی با شکوه میکشن اما رومی ها صیقل سازی می کنند آینه سازی می کنند دفع زنگ می کنند فرمی که رومی ها به کار می برند دفع زنگ است به زبان مولوی ، چطور میشه دفع زنگ کرد در هنر ؟ حرف شهید آوینی اینه ما مثل آینه باید در مقابل واقعیت تجلی کنیم مثل آینه باشین شهید آوینی توی مقاله ختم ساغر میگه اهل هنر دینی شعر است در مورد حقیقت شعر ، دیدگاه شهید آوینی با رجوع به اندیشه های دکتر داوری شناخته می شود ، ملاهادی سبزواری فیلسوف صدرایی بود شعرهایش فرم نداشته فقط محتوا داشته اما حافظ شعرهاش هم فرم داره هم محتول ، شهید آوینی به فرم اهمیت میداد به فکر خرق عادت تکنیک بوده ، دیدگاه شهید آوینی با رجوع به اندیشه های دکتر داوری شناخته می شود ( هنر محاکات حقیقت است نه فقط زیبایی شناسی ) دو جریان در هنر وجود دارد : ۱- هنر باید حکایت گر حقیقت باشد ۲- هنر یه جور زیبایی شناسی است ، شهید آوینی میگه ما باید حکایت گر حقیقت باشیم در هنر ، اصل همه ی هنرها شاعرانه است باید مثل شعر باشد شهید آوینی به فرم و تکنیک خیلی اهمیت میدادند فرم و محتوا باید یکی باشند حافظ ببر تو گوی فصاحت که مدعی (فصاحت یعنی همون فرم ) طوری صحبت کنی که بتونی حرفتو به دیگران منتقل کنی هیچش هنر نبود و خبر نیز هم نداشت حافظ میگه هنر فصاحته اما بعضی ها خبر ندارن گفتن هنر با فصاحته هنر فقط با خبر بودن نیست هنر فرم هم هست دفع زنگ یه جور رنگ و نقشه ، بدون سنت مولوی و حافظ نمی توانیم شهید آوینی رو درک کنیم . فرم در مستند روایت فتح : ۱- رابطه دوربین و فیلمبردار ۲- گفتار متن ۳- فاصله گذاری ( این عالم رازی داره ) ۴- تدوین ۵- حضور روای مقابل دوربین آثار مرتبط با هنر : آینه جادو سه جلد : موضوع : ۱- مقالات سینمایی ۲- نقدهای سینمایی ۳- گفت و گوها ، سخنرانی ها و مقالات شهید آوینی ذات گرا بود باید خرق حجاب تکنیک کنیم در سینما دنبال تحول بود در سینمای جدید شهید آوینی می خواست ذات سینما رو بشناسه کتاب دیگر فلسفه و شعر شعر اهل هنر است شعر و حقیقتشو درک کنیم اون موقع می تونیم هنر رو درک کنیم جنگ یه ظاهر و باطنی داره ظاهر جنگ رزمنده ها هستن شهید آوینی در روایت فتح حقیقت اصلی جنگ جهاد در راه خداست تمرکز کردن یک نوع فرم هست ، راه شهید آوینی هنوز ناتمام مانده باید آینه وار باشیم خرق ححاب نفس یعنی آینه وار باشین اینکه کاری کنیم تصنع از هنر دور بشه عادی سازی صورت بگیره شهید آوینی می خواست واقعیت متعالی رو نشون بده توجه به نقش تصویر هم هست ما چه طوری باید یه فرشته رو به تصویر بکشیم منظور از بال فرشته دو بال نیست منظور حقیقت و واقعیت است ، کتاب های شهید آوینی : عالم هیچکاک ، نقاشی برای نقاشی ، شرق بهشت ... این کتاب ها با بعد نظری شهید آوینی نوشته شدن : سینمای اشراقی ، سینما با افق های آینده ( حسین معززی ) واقع گرایی اسلامی به مثابه نظریه فیلم . مستند : آقا مرتضی و انحصار ورثه دو مستند خوب و دیدنی .
کتاب همیشه استاد بخشی از بخش فرمی شهید آوینی رو ادامه داد تطبیق مصادیق هنر مطلوب: حاتمی کیا، قصه های مجید ، هیچکاک ، عروس . شهید آوینی بیشتر از همه دغدغه ی رسیدن به هنر معنوی را داشت ، برای رسیدن به یک فرم درست در هنر باید تلاش کنیم ، شهید آوینی وقتی فیلم مهاجر رو می بینه میگه فیلم مهاجر مثل تحول و حضوز انقلاب اسلامی در ایران است ، ادامه ی راه شهید آوینی بسط اصل اندیشه های اوست تفسیر تطبیق های او با اندیشه هایش ، ما چاره ای نداریم جز آنکه سینما را یک بار دیگر در ادب و فرهنگ اسلام معنا کنیم ما باید قابلیت های کشف ناشده ی سینما را در جواب فرهنگ و تاریخ خویش پیدا کنیم چه کسی می تواند ادعا کند که سینما دیگر قابلیت هایی ناشناخته ندارد ؟ ( آینه ی جادو جلد اول ) از شهید آوینی . شهید آوینی می خواست هنر رو به واقعیتش برگردونه به ذات آینه وار خودش ، سید شهیدان اهل قلم یعنی قلم شهید آوینی رو هم در نظر داشته باشیم رعایت فرم مسیر معرفا به حقیقت را در هنر و ادبیات تسهیل می کند و انتقال آن به دیگران را موجب می شود .
🔹 نشست مجازی «فهم» با محوریت فلسفه هنر متعالی ◽️با حضور 🕕 سه‌شنبه ۲۲ آذرماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۸ در آدرس زیر👇👇 https://neshast.seraj.ir/ch/asa2 🔰🔰🔰🔰🔰🔰
پرفسور همایون همتی، دکترای الهیات معاصر از آلمان، استاد تمام دانشگاه های آلمان، دارنده‌ی نشان ملی پژوهش( ۱۳۹۰) ، دارنده لوح تقدیر از دانشگاه سازمان ملل، تدریس در دانشگاه های اندونزی، تایلند، ایتالیا، آلمان، دارنده ی بیش از ۷۰ لوح تقدیر، شرکت در بیش از ۳۲۰ سمینار و کنفرانس داخلی و خارجی، استاد راهنمای بیش از ۲۵ رساله دکتری و کارشناسی ارشد، رایزن فرهنگی ایران در آلمان، رییس دانشکده بین الملل، نویسنده بیش از ۵۰۰ مقاله، ۳۸ جلد کتاب، ۹۸۰ مصاحبه ی تلویزیونی، استاد نخبه ی دانشگاه در سال ۹۰ ، مشاور فرهنگی وزارت امور خارجه، جستار مجملی از مداومت های فرهنگی و پیشینه علمی اوست .
وی متولد سال 1337 در محله ی دی والای شهر ایلام به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و دبیرستانی را در همان شهر به پایان برد و تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه تهران در رشته فلسفه و كلام اسلامی ادامه داد و پس از اخذ مدرك كارشناسی و كارشناسی ارشد موفق شد در سال 1371 درجه دكترای تخصصی (PH.D)خود را دررشته ادیان و عرفان تطبیقی اخذ نماید. او باعلاقه شخصی در كنار تحصیلات دانشگاهی حدود 13 سال به تحصیلات حوزوی نیز پرداخته است. با زبانهای عربی، انگلیسی، آلمانی و فرانسه آشنایی دارد. و اکنون رایزن فرهنگی ایران در سفارت جمهوری اسلامی ایران در آلمان می باشند
کتاب فهم هنر و هنر فهم اثر پرفسور همایون همتی
توضیح کتاب: در کتاب حاضر، نویسنده در 10 مقاله سعی دارد، با نگاهی فلسفی پیوندی بین هنر و دین ایجاد کند. در این مقاله‌ها دربارة هنر و مقولات مرتبط با آن بحث شده است. نویسنده در این مقالات از مغفول ماندن مقولة هنر در میان دینداران و پیروان ادیان گله می‌کند و معتقد است این مغفول ماندن باعث شده است که گوهری پاک به دست پلید اهریمن‌صفتان و ناپاکدامنان بیفتد. به طور کلی، نگارنده بر این باور است که گروهی اسیر غفلت به غصب صحنة مقدس هنر، پرداخته‌اند و برخی ساده‌اندیشان را فریب داده‌اند که هنر بی‌مایه است. عنوان‌های برخی از این مقالات عبارت‌اند از: در فهم هنر؛ ماهیت تجربة زیبا‌شناختی؛ دربارة الهیات هنر؛ فلسفة هنر؛ رابطة هنر وجهانی شدن؛ و زیبایی‌شناسی و دین.