eitaa logo
فَــــهـْــمْ
134 دنبال‌کننده
51 عکس
9 ویدیو
4 فایل
سلسله جلسات نشست مجازی 'فـَـــه‍ْـــمْ' با محوریت فلسفه هنر متعالی خانه اندیشه حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کرمانشاه جهت ارتباط با ادمین↙️ @Khanehye_andishe آدرس کانال خانه اندیشه↙️ @khanehyeandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 نشست مجازی «فهم» با محوریت فلسفه هنر متعالی ◽️با حضور دکتر 🕕 سه‌شنبه ۱۵ آذرماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۸ در آدرس زیر👇👇 https://neshast.seraj.ir/ch/asa2 🔰🔰🔰🔰🔰🔰
خانه اندیشه به اطلاع می‌رساند که نشست های مجازی «فهم» برای دوستان کرمانشاهی به صورت حضوری هم برگزار می‌شود.
مکان: کرمانشاه، ابتدای خیابان خیام، حوزه هنری انقلاب اسلامی
425598722_-1639649056_221206_173257.pdf
868.3K
فایل پاورپوینت نشست دوم موضوع: هنر در اندیشه شهید آوینی
📝 گزاره نویسی مطالب جلسه ی دوم نشست 🕕 ۱۵ آذر ساعت ۱۸ به همت: فاطمه فرهنگیان☘ از دوستان و همراهان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چرا شهید آوینی مهمه ؟ دلیل اهمیت اندیشه های شهید آوینی چیست ؟ شهید آوینی هم هنرمند بودند هم نظریه پرداز ، در نظریه هایی که در مورد ایشان هست در واقع کسی است که یک هنر رو ترویج می کند ، آوینی با نگاه قدسی به هنر نگاه می کنه . شهید آوینی هم هنرمند بود هم متفکر به هنر : ۱- تحلیل معنوی و عرفانی هنر با خرق حجاب نفس ۲- تجربه خلق هنر ( سینمای اشراقی ) ۳- مقایسه تفصیلی نسبت هنر مدرن با دین و هنر سنتی ۴- بررسی تفصیلی از لحاظ فرم و محتوا کتاب سینمای اشراقی که در هنر و سینماست به ما کمک می کند یک مستند اشراقی می سازه یک تجربه ماندگار می سازه که اشراقی بودن هنر در آن نمایان تر می شود ، مقایسه بین هنر مدرن با دین و هنر سنتی انجام میده ایشان وارد جزئیات هنرهای مدرن میشه باید وارد جزئیات بشیم که آوینی این کار رو می کنه در هنر ، آثار شهید آوینی نگاه متفاوت ایشان به هنر است شناختی که داشته بر هنر مدرن و سنتی مقاله شهید آوینی درباره عالم هیچکاک و مقاله تکنیک در سینما ، اصل هنر دینی شعر است ( حافظ و روح الله ) هنر محاکات حقیقت است نه فقط زیباشناسی . شهید آوینی میگه ما باید تکنیک در سینما رو خرق کنیم خرق حجاب تکنیک کنیم حجاب رو کنار بزنیم تا یک هنر معنوی کسب کنیم ما باید طوری آینه ی وجودمون رو صیقل بدیم که آینه ای که هیچی از خودش نداره و تجلی بخشه ایشان فقط به محتوا توجه نمی کرد به فرم هم توجه می کرد تکنیک همون روحی که فلاسفه بهش توجه کردن فرم جز تکنیکه هنر بدونه توجه به ظاهر و شکل و فرم موفق نمیشه ما باید به آینه سازی واقعیت بپردازیم در مثنوی مولانا آمده دو عده نقاشان یه رقابتی انجام میدن که نقاشی باشکوه ای رو بکشن چینی ها با رنگ و لعاب یه نقاشی با شکوه میکشن اما رومی ها صیقل سازی می کنند آینه سازی می کنند دفع زنگ می کنند فرمی که رومی ها به کار می برند دفع زنگ است به زبان مولوی ، چطور میشه دفع زنگ کرد در هنر ؟ حرف شهید آوینی اینه ما مثل آینه باید در مقابل واقعیت تجلی کنیم مثل آینه باشین شهید آوینی توی مقاله ختم ساغر میگه اهل هنر دینی شعر است در مورد حقیقت شعر ، دیدگاه شهید آوینی با رجوع به اندیشه های دکتر داوری شناخته می شود ، ملاهادی سبزواری فیلسوف صدرایی بود شعرهایش فرم نداشته فقط محتوا داشته اما حافظ شعرهاش هم فرم داره هم محتول ، شهید آوینی به فرم اهمیت میداد به فکر خرق عادت تکنیک بوده ، دیدگاه شهید آوینی با رجوع به اندیشه های دکتر داوری شناخته می شود ( هنر محاکات حقیقت است نه فقط زیبایی شناسی ) دو جریان در هنر وجود دارد : ۱- هنر باید حکایت گر حقیقت باشد ۲- هنر یه جور زیبایی شناسی است ، شهید آوینی میگه ما باید حکایت گر حقیقت باشیم در هنر ، اصل همه ی هنرها شاعرانه است باید مثل شعر باشد شهید آوینی به فرم و تکنیک خیلی اهمیت میدادند فرم و محتوا باید یکی باشند حافظ ببر تو گوی فصاحت که مدعی (فصاحت یعنی همون فرم ) طوری صحبت کنی که بتونی حرفتو به دیگران منتقل کنی هیچش هنر نبود و خبر نیز هم نداشت حافظ میگه هنر فصاحته اما بعضی ها خبر ندارن گفتن هنر با فصاحته هنر فقط با خبر بودن نیست هنر فرم هم هست دفع زنگ یه جور رنگ و نقشه ، بدون سنت مولوی و حافظ نمی توانیم شهید آوینی رو درک کنیم . فرم در مستند روایت فتح : ۱- رابطه دوربین و فیلمبردار ۲- گفتار متن ۳- فاصله گذاری ( این عالم رازی داره ) ۴- تدوین ۵- حضور روای مقابل دوربین آثار مرتبط با هنر : آینه جادو سه جلد : موضوع : ۱- مقالات سینمایی ۲- نقدهای سینمایی ۳- گفت و گوها ، سخنرانی ها و مقالات شهید آوینی ذات گرا بود باید خرق حجاب تکنیک کنیم در سینما دنبال تحول بود در سینمای جدید شهید آوینی می خواست ذات سینما رو بشناسه کتاب دیگر فلسفه و شعر شعر اهل هنر است شعر و حقیقتشو درک کنیم اون موقع می تونیم هنر رو درک کنیم جنگ یه ظاهر و باطنی داره ظاهر جنگ رزمنده ها هستن شهید آوینی در روایت فتح حقیقت اصلی جنگ جهاد در راه خداست تمرکز کردن یک نوع فرم هست ، راه شهید آوینی هنوز ناتمام مانده باید آینه وار باشیم خرق ححاب نفس یعنی آینه وار باشین اینکه کاری کنیم تصنع از هنر دور بشه عادی سازی صورت بگیره شهید آوینی می خواست واقعیت متعالی رو نشون بده توجه به نقش تصویر هم هست ما چه طوری باید یه فرشته رو به تصویر بکشیم منظور از بال فرشته دو بال نیست منظور حقیقت و واقعیت است ، کتاب های شهید آوینی : عالم هیچکاک ، نقاشی برای نقاشی ، شرق بهشت ... این کتاب ها با بعد نظری شهید آوینی نوشته شدن : سینمای اشراقی ، سینما با افق های آینده ( حسین معززی ) واقع گرایی اسلامی به مثابه نظریه فیلم . مستند : آقا مرتضی و انحصار ورثه دو مستند خوب و دیدنی .
کتاب همیشه استاد بخشی از بخش فرمی شهید آوینی رو ادامه داد تطبیق مصادیق هنر مطلوب: حاتمی کیا، قصه های مجید ، هیچکاک ، عروس . شهید آوینی بیشتر از همه دغدغه ی رسیدن به هنر معنوی را داشت ، برای رسیدن به یک فرم درست در هنر باید تلاش کنیم ، شهید آوینی وقتی فیلم مهاجر رو می بینه میگه فیلم مهاجر مثل تحول و حضوز انقلاب اسلامی در ایران است ، ادامه ی راه شهید آوینی بسط اصل اندیشه های اوست تفسیر تطبیق های او با اندیشه هایش ، ما چاره ای نداریم جز آنکه سینما را یک بار دیگر در ادب و فرهنگ اسلام معنا کنیم ما باید قابلیت های کشف ناشده ی سینما را در جواب فرهنگ و تاریخ خویش پیدا کنیم چه کسی می تواند ادعا کند که سینما دیگر قابلیت هایی ناشناخته ندارد ؟ ( آینه ی جادو جلد اول ) از شهید آوینی . شهید آوینی می خواست هنر رو به واقعیتش برگردونه به ذات آینه وار خودش ، سید شهیدان اهل قلم یعنی قلم شهید آوینی رو هم در نظر داشته باشیم رعایت فرم مسیر معرفا به حقیقت را در هنر و ادبیات تسهیل می کند و انتقال آن به دیگران را موجب می شود .
🔹 نشست مجازی «فهم» با محوریت فلسفه هنر متعالی ◽️با حضور 🕕 سه‌شنبه ۲۲ آذرماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۸ در آدرس زیر👇👇 https://neshast.seraj.ir/ch/asa2 🔰🔰🔰🔰🔰🔰
پرفسور همایون همتی، دکترای الهیات معاصر از آلمان، استاد تمام دانشگاه های آلمان، دارنده‌ی نشان ملی پژوهش( ۱۳۹۰) ، دارنده لوح تقدیر از دانشگاه سازمان ملل، تدریس در دانشگاه های اندونزی، تایلند، ایتالیا، آلمان، دارنده ی بیش از ۷۰ لوح تقدیر، شرکت در بیش از ۳۲۰ سمینار و کنفرانس داخلی و خارجی، استاد راهنمای بیش از ۲۵ رساله دکتری و کارشناسی ارشد، رایزن فرهنگی ایران در آلمان، رییس دانشکده بین الملل، نویسنده بیش از ۵۰۰ مقاله، ۳۸ جلد کتاب، ۹۸۰ مصاحبه ی تلویزیونی، استاد نخبه ی دانشگاه در سال ۹۰ ، مشاور فرهنگی وزارت امور خارجه، جستار مجملی از مداومت های فرهنگی و پیشینه علمی اوست .
وی متولد سال 1337 در محله ی دی والای شهر ایلام به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و دبیرستانی را در همان شهر به پایان برد و تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه تهران در رشته فلسفه و كلام اسلامی ادامه داد و پس از اخذ مدرك كارشناسی و كارشناسی ارشد موفق شد در سال 1371 درجه دكترای تخصصی (PH.D)خود را دررشته ادیان و عرفان تطبیقی اخذ نماید. او باعلاقه شخصی در كنار تحصیلات دانشگاهی حدود 13 سال به تحصیلات حوزوی نیز پرداخته است. با زبانهای عربی، انگلیسی، آلمانی و فرانسه آشنایی دارد. و اکنون رایزن فرهنگی ایران در سفارت جمهوری اسلامی ایران در آلمان می باشند
کتاب فهم هنر و هنر فهم اثر پرفسور همایون همتی
توضیح کتاب: در کتاب حاضر، نویسنده در 10 مقاله سعی دارد، با نگاهی فلسفی پیوندی بین هنر و دین ایجاد کند. در این مقاله‌ها دربارة هنر و مقولات مرتبط با آن بحث شده است. نویسنده در این مقالات از مغفول ماندن مقولة هنر در میان دینداران و پیروان ادیان گله می‌کند و معتقد است این مغفول ماندن باعث شده است که گوهری پاک به دست پلید اهریمن‌صفتان و ناپاکدامنان بیفتد. به طور کلی، نگارنده بر این باور است که گروهی اسیر غفلت به غصب صحنة مقدس هنر، پرداخته‌اند و برخی ساده‌اندیشان را فریب داده‌اند که هنر بی‌مایه است. عنوان‌های برخی از این مقالات عبارت‌اند از: در فهم هنر؛ ماهیت تجربة زیبا‌شناختی؛ دربارة الهیات هنر؛ فلسفة هنر؛ رابطة هنر وجهانی شدن؛ و زیبایی‌شناسی و دین.
آشنایی با دکتر همایون همتی.pdf
3.08M
✅✅ آشنایی با دکتر همایون همتی (معرفی شخصیت و کتابشناسی تألیفات) ▫️مهمان نشست فردا 🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر کرمانشاه --------------------------------- 💠 @kalamkermanshah ---------------------------------
🔹 جلسه چهارم نشست مجازی «فهم» با محوریت فلسفه هنر متعالی ◽️با حضور پرفسور همایون همتی 🕕 دوشنبه 28 آذرماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۸ در آدرس زیر👇👇 https://neshast.seraj.ir/ch/asa2 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ▪️t.me/artskermanshah ▪️eitaa.com/artkermanshah ▪️instagram.com/art.kermanshah.ir/ ▪️www.artkermanshah.ir ▪️aparat.com/artkermanshah
J3_1.mp3
28.61M
صوت جلسه چهارم 🎙 ⚪️موضوع: الهیات هنر 🕰۲۸ آذرماه
گزاره نویسی مطالب جلسه ی چهارم نشست ۲۸ آذر ساعت ۱۸ با موضوع : الهیات هنر با همت: فاطمه فرهنگیان☘️🌿 از همراهان همیشگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه آیا می توان گفت خود خداوند جهان هنرمند است یا خیر ؟ با چه استدلالی ؟ با چه بیانی ؟ الهیات با زندگی بشر آمیخته است و مربوط به آسمان هاست ، امروزه الهیات زیست محیطی داریم الهیات هنر داریم ، در ارتباط با خدا و امر قدسی چگونه این ارتباط شکل می گیرد دانش الهیات زنده ترین و مهم ترین مسائل فکری و ذهنی را بیان می کند ، معنای زندگی سوالی ست که برای جوانان شکل گرفت آیا آدمی باید خود به زندگیش معنا ببخشه ؟ خودش به زندگیش هدف ببخشه ؟ این عالم هدفی را دنبال می کند ؟ در همه ی سنن دینی هست اختصاص به اسلام ندارد حتی ادیانی مثل بودا ، در جهان مادی هدفی نهفته است انسان ها می توانند آن را کشف کنند و هم سو با آن زندگی کنند ، الهیات با فلسفه و روانشناسی و جامعه شناسی و عصب شناسی آمیخته شده و امروز الهیات هرمنتیک است بنابراین چنین دانشی نمی تواند کهنه پرستانه و خرافه باشد و یا اون رو حذف کرد از فرهنگ بشر ، تلقی های اشتباه مارکسیست باعث میشه بدبینی در دین الهیات شکل بگیره بعضی از بی سوادان که به سمت دین رفته بودند باعث فرهنگ ستیزی و دین ستیزی می شدند و سخنان ناپسندی می گفتند که موجب دین زدگی شده چون نحوه ی عرضه دین زیبا و هنرمندانه نبود سخنان رو درست نقل نمی کردند و نمی توان مورد پذیرش واقع شود اما در روزگار ما در قرن ۱۸ ماخر پدر الهیات بعد از آثار لوتر کتابی نوشت در بای دین که اخیرا ترجمه شده ترجمه ی زیبایی نیست در باب ایمان نوشته شده ماخر در این کتاب پاسخ هایی به دشمنان دین داده ، لوتر ضد فلسفه بود و فلسفه ستیز بود و با تعقل هم میانه ای نداشت ایمان گرایی بدون پشتوانه ی عقلی معتقده عقل بشر از کار افتاده و به استدلال های عقلی اعتباری نیست لذا در مکتب پروتستان فیلسوفان بزرگی ظهور نکرده ، در آلمان سه شخصیت الهیات است که آن ها را غول های الهیات می نامند ، هنر سینما ، تئاتر ، فیلم سازی ، موسیقی ، سرود این ها تاثیرگذار هستند می توانند جهت بدهند مولانا ، شمس و علامه طباطبایی و موسیقی سنتی اصیل ایرانی همه ی این ها واقعا تاثیرگذارند باعث پالایش روح می شوند و برای دست کشیدن از خشونت لازمه ، هنرمند چقدر آشنایی با الهیات می تونه به خلق یک اثر ارزشمند کمک کند ؟ تعاریف زیادی در کاووش های هنری گفته شده هنر چیست ؟ در بین هنرپژوهان بعضی ها معتقدند هنر قابل تعریف نیست چون امر وجدانی ست و نمی توان به توصیف در آورد در فلسفه هنر بعضی ها میگن هنر قابل تعریف است آن ها که معتقدند هنر تعریف پذیره این ست که هنر اساسا زائده هنرمند است زائده جهان بینی هنرمند است اگر این تعریف رو بپذیریم هر چقدر هنر فضای فکریش پاک تر باشد اون هنرش هم اثرگذاره باید کوشید پاکدامن بود لذا دانستن الهیات و عرفان و ورزیدگی در اصول اخلاقی برای یک هنرمند ضروری ست الزامی ست و باعث میشه هنرش ژرف تر باشه هنر با آلودگی نسبتی ندارد کسی که آلوده به انحرافات است اصیل نیست هنر اصیل جان پاک می خواهد باید هنرمند از عرفان تاثیر بگیرد باید با ادبیات خو بگیرد علاوه بر اطلاعات تکنیکی برای کار هنری باید فضای فکری رو پرورش و رونق بده نمی توان گفت هنر ضد دین است یا دین ضد هنر است این خطاست .
J2_1.mp3
35.26M
صوت جلسه سوم 🎙 ⚪️موضوع: جایگاه فلسفه هنر 🕰 ۲۲ آذرماه
🔹 جلسه پنجم نشست مجازی «فهم» با محوریت فلسفه هنر متعالی ◽️با حضور دکتر محمد خیاط زنجانی ⚪️موضوع: هنر و ابعاد زیبایی شناختی آن در حکمت اسلامی با بررسی موردی حکمت متعالیه 🕕 چهارشنبه ۷ دی‌ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۸ در آدرس زیر👇👇 https://neshast.seraj.ir/ch/asa2 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ▪️t.me/artskermanshah ▪️eitaa.com/artkermanshah ▪️instagram.com/art.kermanshah.ir/ ▪️www.artkermanshah.ir ▪️aparat.com/artkermanshah
🎥دقایقی قبل از شروع نشست🎙
نشست پنجم «فهم» با حضور دکتر محمد خیاط زنجانی موضوع: هنر و ابعاد زیبایی شناختی آن در حکمت اسلامی با بررسی موردی حکمت متعالیه
J5_voice.mp3
34.03M
صوت جلسه پنجم «فهم» 🎙دکتر محمد خیاط زنجانی موضوع: هنر و ابعاد زیبایی شناختی آن در حکمت اسلامی با بررسی موردی حکمت متعالیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلسله جلسات نشست مجازی 'فـَـــه‍ْـــمْ' با محوریت فلسفه هنر متعالی 🎙 جناب آقای کاکایی مهمان سوم نشست
گزاره نویسی مطالب جلسه ی پنجم نشست ⚪️ ۷ دی ماه ساعت ۱۸ 🎙 دکتر محمد خیاط زنجانی ⬜️موضوع : هنر و ابعاد زیبایی شناختی آن در حکمت اسلامی با بررسی موردی حکمت متعالیه به همت: سرکار خانم فاطمه فرهنگیان ☘️🌷 از همراهان همیشگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه عواملی که سبب تعالی هنر می شود کدام است ؟ چطور می توانیم از منظر حکمت متعالی به هنر نگاه کنیم حکمت صدرایی مبانی و اصولی رو قرارداد و نوآوری هایی را در حکمت فلسفه ایجاد کرد ملاصدرا در حوزه نوآوری های بنیادی جریان های جدیدی را ایجاد کرد مبانی ویژه ای رو ایجاد کرد در رساله شواهد الربوبیه عنوان کرده ، ۴ نوآوری کلیدی : مبنای اول اصلی ترین مساله اصالت وجود و وجودشناسی است موضوع اصلی حکمت و فلسفه بوده از یونان باستان اولین سوال در ذهن میاد این است که آیا این موجود وجود دارد ؟ چه ویژگی هایی دارد ؟ سوال وجود می شود و سوال از چیستی ( ماهیت ) کدام از این دو اصله ؟ وجود فصل مشترک بین تمام موجودات است ماهیت وجه تمایز است مساله اصالت وجود و اصالت ماهیت را ملاصدرا وارد فلسفه کرد اصالت وجود یعنی شئی نسبت به شئی دیگری حقیقتش را کشف کنیم باید به وجودش نگاه کنیم ملاصدرا در اولین قدم گفت اصالت با وجود است باید وجودی باشه که ماهیتش مشخص بشود ، چطور می شود تمایز قائل شد وقتی وجود مشترک تمام موجودات است ؟ صدرا وارد مقوله دوم می شود وحدت تشکیک در وجود است چه مرتبه ای از وجود ، وجود وقتی شدت و ضعف پیدا می کند . مبنای سوم مساله فاعلیت است مگر ما نمی گوییم خدا می خواهد فعلی رو انجام دهد فعل خدا چطور انجام می شود ؟ فاعلیت بالعنایه است یعنی وقتی خدا موجودی را خلق می کند باید خدا به آن موجود عنایت و توجه کند نوع خلقت خدا اینجوریه مثال صدرا : فرض کنید یک انسان عادی هستی یک خانه ای رو تو ذهنت می سازی این خانه وجودش به تو بسته ست چیزی خلق کردی که وابسته به توجه توست . مبنای چهارم : مساله وجود ذهنی ست مرتبه ای از مراتب وجود است برای اولین بار با درخت مواجا می شوم از درخت تصویری در ذهنم به وجود میاد این تصویر در ذهن غیر از تصویر درخت در خارج است چیزی که دارای وجود نباشد دارای اثر نیست . تصویری که در ذهن ایجاد می شود وجود ذهنی است بعضی چیزها فقط تصویر ذهنی ست در خارج وجود ندارد . هنرمند می تواند وجود ذهنی را به وجود خارجی تبدیل کند . از دل مساله فاعلیت و وجود ذهنی خیلی از مسائل در فلسفه مطرح شده . هنر به عنوان فعل یک هنرمند می شود اثر او . حکمت و هنر چه رابطه ای با هم دارند ؟ ۱- تاثیر حکمت بر هنر حکمت مفاهیم را ایجاد می کند و سبب تعالی روح می شود ۲- تاثیر هنر بر حکمت اولا هنر ابزار است و الهامی که هنرمند به متفکر می دهد مبنا الهام است برای حکیم . آیا در حوزه فلسفه هنر و حکمت فلسفه کنار هم بودن ؟ به این معنا نه در حکمت فلسفی واژه هنر نداریم اما دو مفهوم داریم : ۱- صنایع لطیفه اشاره به صنعتی که لطیف است می کند ۲- به واژه فلسفه هنر واژه علم الجمال می گویند اما شاخه ای جدا باشد نداریم در حکمت فلسفه . مثلث هنر و هنرمند و هنردوست تو هر کدام از این ها ملاصدرا یک عناصر کلیدی رو مورد توجه قرار داده است . در هنر : زیبایی و رمز . در هنرمند : عشق و فعل هنری . در هنردوست : ادراک و لذت . ملاصدرا لذت را عنصر اصلی برای هنردوست می داند البته لذت در معنای متعالی . زیبایی از منظر حکمت : همان خیر و نیکویی است خیر نوعی سعادت است هر جا پای زیبایی آمد خیر است توی حکمت اسلامی خیر از جنس وجود است و شر از جنس عدم . مفهوم زیبایی چه رابطه ای با وجود پیدا می کند ؟ ما با هر چه مواجه ایم یا زشت است یا زیبا البته وقتی به زشت و زیبا نگاه می کند از منطر عقل کل است . هر چه وجود اشد باشد به همون نسبت زیبایی در اون اشد می شود چون اصالت با وجود است خدا زیباترین است چون وجود او مطلق است خدا مطلق زیبایی ست یک مطلق وجودی ست هر چه در هستی است جلوه و مرتبه ای از وجود اوست وحدت تشکیکی وجود یعنی وجو مرتبه مرتبه است زیبایی هم مشکک خواهد بود یعنی مرتبه مرتبه است . آیا هر چیزی به مرتبه ی وجودش زیبایی پیدا می کند ؟ دو تا معنا دارد ۱- با شدت در مرتبه عینی ست ۲- شی بیرونی وجود عینی شدت ندارد وجود ذهنی در ذهن مخاطب و هنردویت ما شکل می گیرد . وجود ذهنی ناشی از مفاهیمی است که برای مخاطب و هنردوست ایجاد شده است . اگر می خواهیم هنر متعالی شود : مفاهیم زیبایی شناختی باید متعالی شود تا به تعالی در هنر برسیم . رمز و نماد در قرآم و احادیث آورده و نمونه های زیادی رو به صورت رمزآلود بیان می کند ملاصدرا . نماد رابطه ی بین وجود عینی و وجود ذهنی است نمادها اگر بر پایه حکمی باشد نمادهای بنیادی و متعالی می شود . هنرمند : عشق عنصر کلیدی ست هنرمند باید به عشق برسد هنر ماحصل عشق است یک رابطه ی دو سویه است عشق اشتیاق ذاتی به کسب کمال است عشق به دنبال