eitaa logo
فَــــهـْــمْ
137 دنبال‌کننده
51 عکس
9 ویدیو
4 فایل
سلسله جلسات نشست مجازی 'فـَـــه‍ْـــمْ' با محوریت فلسفه هنر متعالی خانه اندیشه حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کرمانشاه جهت ارتباط با ادمین↙️ @Khanehye_andishe آدرس کانال خانه اندیشه↙️ @khanehyeandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 نشست مجازی «فهم» با محوریت فلسفه هنر متعالی ◽️با حضور 🕕 سه‌شنبه ۲۲ آذرماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۸ در آدرس زیر👇👇 https://neshast.seraj.ir/ch/asa2 🔰🔰🔰🔰🔰🔰
پرفسور همایون همتی، دکترای الهیات معاصر از آلمان، استاد تمام دانشگاه های آلمان، دارنده‌ی نشان ملی پژوهش( ۱۳۹۰) ، دارنده لوح تقدیر از دانشگاه سازمان ملل، تدریس در دانشگاه های اندونزی، تایلند، ایتالیا، آلمان، دارنده ی بیش از ۷۰ لوح تقدیر، شرکت در بیش از ۳۲۰ سمینار و کنفرانس داخلی و خارجی، استاد راهنمای بیش از ۲۵ رساله دکتری و کارشناسی ارشد، رایزن فرهنگی ایران در آلمان، رییس دانشکده بین الملل، نویسنده بیش از ۵۰۰ مقاله، ۳۸ جلد کتاب، ۹۸۰ مصاحبه ی تلویزیونی، استاد نخبه ی دانشگاه در سال ۹۰ ، مشاور فرهنگی وزارت امور خارجه، جستار مجملی از مداومت های فرهنگی و پیشینه علمی اوست .
وی متولد سال 1337 در محله ی دی والای شهر ایلام به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و دبیرستانی را در همان شهر به پایان برد و تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه تهران در رشته فلسفه و كلام اسلامی ادامه داد و پس از اخذ مدرك كارشناسی و كارشناسی ارشد موفق شد در سال 1371 درجه دكترای تخصصی (PH.D)خود را دررشته ادیان و عرفان تطبیقی اخذ نماید. او باعلاقه شخصی در كنار تحصیلات دانشگاهی حدود 13 سال به تحصیلات حوزوی نیز پرداخته است. با زبانهای عربی، انگلیسی، آلمانی و فرانسه آشنایی دارد. و اکنون رایزن فرهنگی ایران در سفارت جمهوری اسلامی ایران در آلمان می باشند
کتاب فهم هنر و هنر فهم اثر پرفسور همایون همتی
توضیح کتاب: در کتاب حاضر، نویسنده در 10 مقاله سعی دارد، با نگاهی فلسفی پیوندی بین هنر و دین ایجاد کند. در این مقاله‌ها دربارة هنر و مقولات مرتبط با آن بحث شده است. نویسنده در این مقالات از مغفول ماندن مقولة هنر در میان دینداران و پیروان ادیان گله می‌کند و معتقد است این مغفول ماندن باعث شده است که گوهری پاک به دست پلید اهریمن‌صفتان و ناپاکدامنان بیفتد. به طور کلی، نگارنده بر این باور است که گروهی اسیر غفلت به غصب صحنة مقدس هنر، پرداخته‌اند و برخی ساده‌اندیشان را فریب داده‌اند که هنر بی‌مایه است. عنوان‌های برخی از این مقالات عبارت‌اند از: در فهم هنر؛ ماهیت تجربة زیبا‌شناختی؛ دربارة الهیات هنر؛ فلسفة هنر؛ رابطة هنر وجهانی شدن؛ و زیبایی‌شناسی و دین.
آشنایی با دکتر همایون همتی.pdf
3.08M
✅✅ آشنایی با دکتر همایون همتی (معرفی شخصیت و کتابشناسی تألیفات) ▫️مهمان نشست فردا 🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر کرمانشاه --------------------------------- 💠 @kalamkermanshah ---------------------------------
🔹 جلسه چهارم نشست مجازی «فهم» با محوریت فلسفه هنر متعالی ◽️با حضور پرفسور همایون همتی 🕕 دوشنبه 28 آذرماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۸ در آدرس زیر👇👇 https://neshast.seraj.ir/ch/asa2 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ▪️t.me/artskermanshah ▪️eitaa.com/artkermanshah ▪️instagram.com/art.kermanshah.ir/ ▪️www.artkermanshah.ir ▪️aparat.com/artkermanshah
J3_1.mp3
28.61M
صوت جلسه چهارم 🎙 ⚪️موضوع: الهیات هنر 🕰۲۸ آذرماه
گزاره نویسی مطالب جلسه ی چهارم نشست ۲۸ آذر ساعت ۱۸ با موضوع : الهیات هنر با همت: فاطمه فرهنگیان☘️🌿 از همراهان همیشگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه آیا می توان گفت خود خداوند جهان هنرمند است یا خیر ؟ با چه استدلالی ؟ با چه بیانی ؟ الهیات با زندگی بشر آمیخته است و مربوط به آسمان هاست ، امروزه الهیات زیست محیطی داریم الهیات هنر داریم ، در ارتباط با خدا و امر قدسی چگونه این ارتباط شکل می گیرد دانش الهیات زنده ترین و مهم ترین مسائل فکری و ذهنی را بیان می کند ، معنای زندگی سوالی ست که برای جوانان شکل گرفت آیا آدمی باید خود به زندگیش معنا ببخشه ؟ خودش به زندگیش هدف ببخشه ؟ این عالم هدفی را دنبال می کند ؟ در همه ی سنن دینی هست اختصاص به اسلام ندارد حتی ادیانی مثل بودا ، در جهان مادی هدفی نهفته است انسان ها می توانند آن را کشف کنند و هم سو با آن زندگی کنند ، الهیات با فلسفه و روانشناسی و جامعه شناسی و عصب شناسی آمیخته شده و امروز الهیات هرمنتیک است بنابراین چنین دانشی نمی تواند کهنه پرستانه و خرافه باشد و یا اون رو حذف کرد از فرهنگ بشر ، تلقی های اشتباه مارکسیست باعث میشه بدبینی در دین الهیات شکل بگیره بعضی از بی سوادان که به سمت دین رفته بودند باعث فرهنگ ستیزی و دین ستیزی می شدند و سخنان ناپسندی می گفتند که موجب دین زدگی شده چون نحوه ی عرضه دین زیبا و هنرمندانه نبود سخنان رو درست نقل نمی کردند و نمی توان مورد پذیرش واقع شود اما در روزگار ما در قرن ۱۸ ماخر پدر الهیات بعد از آثار لوتر کتابی نوشت در بای دین که اخیرا ترجمه شده ترجمه ی زیبایی نیست در باب ایمان نوشته شده ماخر در این کتاب پاسخ هایی به دشمنان دین داده ، لوتر ضد فلسفه بود و فلسفه ستیز بود و با تعقل هم میانه ای نداشت ایمان گرایی بدون پشتوانه ی عقلی معتقده عقل بشر از کار افتاده و به استدلال های عقلی اعتباری نیست لذا در مکتب پروتستان فیلسوفان بزرگی ظهور نکرده ، در آلمان سه شخصیت الهیات است که آن ها را غول های الهیات می نامند ، هنر سینما ، تئاتر ، فیلم سازی ، موسیقی ، سرود این ها تاثیرگذار هستند می توانند جهت بدهند مولانا ، شمس و علامه طباطبایی و موسیقی سنتی اصیل ایرانی همه ی این ها واقعا تاثیرگذارند باعث پالایش روح می شوند و برای دست کشیدن از خشونت لازمه ، هنرمند چقدر آشنایی با الهیات می تونه به خلق یک اثر ارزشمند کمک کند ؟ تعاریف زیادی در کاووش های هنری گفته شده هنر چیست ؟ در بین هنرپژوهان بعضی ها معتقدند هنر قابل تعریف نیست چون امر وجدانی ست و نمی توان به توصیف در آورد در فلسفه هنر بعضی ها میگن هنر قابل تعریف است آن ها که معتقدند هنر تعریف پذیره این ست که هنر اساسا زائده هنرمند است زائده جهان بینی هنرمند است اگر این تعریف رو بپذیریم هر چقدر هنر فضای فکریش پاک تر باشد اون هنرش هم اثرگذاره باید کوشید پاکدامن بود لذا دانستن الهیات و عرفان و ورزیدگی در اصول اخلاقی برای یک هنرمند ضروری ست الزامی ست و باعث میشه هنرش ژرف تر باشه هنر با آلودگی نسبتی ندارد کسی که آلوده به انحرافات است اصیل نیست هنر اصیل جان پاک می خواهد باید هنرمند از عرفان تاثیر بگیرد باید با ادبیات خو بگیرد علاوه بر اطلاعات تکنیکی برای کار هنری باید فضای فکری رو پرورش و رونق بده نمی توان گفت هنر ضد دین است یا دین ضد هنر است این خطاست .
J2_1.mp3
35.26M
صوت جلسه سوم 🎙 ⚪️موضوع: جایگاه فلسفه هنر 🕰 ۲۲ آذرماه
🔹 جلسه پنجم نشست مجازی «فهم» با محوریت فلسفه هنر متعالی ◽️با حضور دکتر محمد خیاط زنجانی ⚪️موضوع: هنر و ابعاد زیبایی شناختی آن در حکمت اسلامی با بررسی موردی حکمت متعالیه 🕕 چهارشنبه ۷ دی‌ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۸ در آدرس زیر👇👇 https://neshast.seraj.ir/ch/asa2 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ▪️t.me/artskermanshah ▪️eitaa.com/artkermanshah ▪️instagram.com/art.kermanshah.ir/ ▪️www.artkermanshah.ir ▪️aparat.com/artkermanshah
🎥دقایقی قبل از شروع نشست🎙
نشست پنجم «فهم» با حضور دکتر محمد خیاط زنجانی موضوع: هنر و ابعاد زیبایی شناختی آن در حکمت اسلامی با بررسی موردی حکمت متعالیه
J5_voice.mp3
34.03M
صوت جلسه پنجم «فهم» 🎙دکتر محمد خیاط زنجانی موضوع: هنر و ابعاد زیبایی شناختی آن در حکمت اسلامی با بررسی موردی حکمت متعالیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلسله جلسات نشست مجازی 'فـَـــه‍ْـــمْ' با محوریت فلسفه هنر متعالی 🎙 جناب آقای کاکایی مهمان سوم نشست
گزاره نویسی مطالب جلسه ی پنجم نشست ⚪️ ۷ دی ماه ساعت ۱۸ 🎙 دکتر محمد خیاط زنجانی ⬜️موضوع : هنر و ابعاد زیبایی شناختی آن در حکمت اسلامی با بررسی موردی حکمت متعالیه به همت: سرکار خانم فاطمه فرهنگیان ☘️🌷 از همراهان همیشگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه عواملی که سبب تعالی هنر می شود کدام است ؟ چطور می توانیم از منظر حکمت متعالی به هنر نگاه کنیم حکمت صدرایی مبانی و اصولی رو قرارداد و نوآوری هایی را در حکمت فلسفه ایجاد کرد ملاصدرا در حوزه نوآوری های بنیادی جریان های جدیدی را ایجاد کرد مبانی ویژه ای رو ایجاد کرد در رساله شواهد الربوبیه عنوان کرده ، ۴ نوآوری کلیدی : مبنای اول اصلی ترین مساله اصالت وجود و وجودشناسی است موضوع اصلی حکمت و فلسفه بوده از یونان باستان اولین سوال در ذهن میاد این است که آیا این موجود وجود دارد ؟ چه ویژگی هایی دارد ؟ سوال وجود می شود و سوال از چیستی ( ماهیت ) کدام از این دو اصله ؟ وجود فصل مشترک بین تمام موجودات است ماهیت وجه تمایز است مساله اصالت وجود و اصالت ماهیت را ملاصدرا وارد فلسفه کرد اصالت وجود یعنی شئی نسبت به شئی دیگری حقیقتش را کشف کنیم باید به وجودش نگاه کنیم ملاصدرا در اولین قدم گفت اصالت با وجود است باید وجودی باشه که ماهیتش مشخص بشود ، چطور می شود تمایز قائل شد وقتی وجود مشترک تمام موجودات است ؟ صدرا وارد مقوله دوم می شود وحدت تشکیک در وجود است چه مرتبه ای از وجود ، وجود وقتی شدت و ضعف پیدا می کند . مبنای سوم مساله فاعلیت است مگر ما نمی گوییم خدا می خواهد فعلی رو انجام دهد فعل خدا چطور انجام می شود ؟ فاعلیت بالعنایه است یعنی وقتی خدا موجودی را خلق می کند باید خدا به آن موجود عنایت و توجه کند نوع خلقت خدا اینجوریه مثال صدرا : فرض کنید یک انسان عادی هستی یک خانه ای رو تو ذهنت می سازی این خانه وجودش به تو بسته ست چیزی خلق کردی که وابسته به توجه توست . مبنای چهارم : مساله وجود ذهنی ست مرتبه ای از مراتب وجود است برای اولین بار با درخت مواجا می شوم از درخت تصویری در ذهنم به وجود میاد این تصویر در ذهن غیر از تصویر درخت در خارج است چیزی که دارای وجود نباشد دارای اثر نیست . تصویری که در ذهن ایجاد می شود وجود ذهنی است بعضی چیزها فقط تصویر ذهنی ست در خارج وجود ندارد . هنرمند می تواند وجود ذهنی را به وجود خارجی تبدیل کند . از دل مساله فاعلیت و وجود ذهنی خیلی از مسائل در فلسفه مطرح شده . هنر به عنوان فعل یک هنرمند می شود اثر او . حکمت و هنر چه رابطه ای با هم دارند ؟ ۱- تاثیر حکمت بر هنر حکمت مفاهیم را ایجاد می کند و سبب تعالی روح می شود ۲- تاثیر هنر بر حکمت اولا هنر ابزار است و الهامی که هنرمند به متفکر می دهد مبنا الهام است برای حکیم . آیا در حوزه فلسفه هنر و حکمت فلسفه کنار هم بودن ؟ به این معنا نه در حکمت فلسفی واژه هنر نداریم اما دو مفهوم داریم : ۱- صنایع لطیفه اشاره به صنعتی که لطیف است می کند ۲- به واژه فلسفه هنر واژه علم الجمال می گویند اما شاخه ای جدا باشد نداریم در حکمت فلسفه . مثلث هنر و هنرمند و هنردوست تو هر کدام از این ها ملاصدرا یک عناصر کلیدی رو مورد توجه قرار داده است . در هنر : زیبایی و رمز . در هنرمند : عشق و فعل هنری . در هنردوست : ادراک و لذت . ملاصدرا لذت را عنصر اصلی برای هنردوست می داند البته لذت در معنای متعالی . زیبایی از منظر حکمت : همان خیر و نیکویی است خیر نوعی سعادت است هر جا پای زیبایی آمد خیر است توی حکمت اسلامی خیر از جنس وجود است و شر از جنس عدم . مفهوم زیبایی چه رابطه ای با وجود پیدا می کند ؟ ما با هر چه مواجه ایم یا زشت است یا زیبا البته وقتی به زشت و زیبا نگاه می کند از منطر عقل کل است . هر چه وجود اشد باشد به همون نسبت زیبایی در اون اشد می شود چون اصالت با وجود است خدا زیباترین است چون وجود او مطلق است خدا مطلق زیبایی ست یک مطلق وجودی ست هر چه در هستی است جلوه و مرتبه ای از وجود اوست وحدت تشکیکی وجود یعنی وجو مرتبه مرتبه است زیبایی هم مشکک خواهد بود یعنی مرتبه مرتبه است . آیا هر چیزی به مرتبه ی وجودش زیبایی پیدا می کند ؟ دو تا معنا دارد ۱- با شدت در مرتبه عینی ست ۲- شی بیرونی وجود عینی شدت ندارد وجود ذهنی در ذهن مخاطب و هنردویت ما شکل می گیرد . وجود ذهنی ناشی از مفاهیمی است که برای مخاطب و هنردوست ایجاد شده است . اگر می خواهیم هنر متعالی شود : مفاهیم زیبایی شناختی باید متعالی شود تا به تعالی در هنر برسیم . رمز و نماد در قرآم و احادیث آورده و نمونه های زیادی رو به صورت رمزآلود بیان می کند ملاصدرا . نماد رابطه ی بین وجود عینی و وجود ذهنی است نمادها اگر بر پایه حکمی باشد نمادهای بنیادی و متعالی می شود . هنرمند : عشق عنصر کلیدی ست هنرمند باید به عشق برسد هنر ماحصل عشق است یک رابطه ی دو سویه است عشق اشتیاق ذاتی به کسب کمال است عشق به دنبال
این است که کسب کمال کند همون کاری که هنرمند دنبال اوست . هنرمند اشتیاق دارد برای زیبا آفرینی . ملاصدرا میگه تصور زیبایی و جمال صفای عشق است رابطه ی دو سویه دارد هر چه قدر عنصر عشق پر رنگ تر باشد اثر او متعالی تر است هنرمند متعالی باید قلبش طهارت داشته باشد این هنر است که هنرمند را متعالی می کند . هنردوست : ادراک : هنردوست می خواهد زیبایی در اثر هنری رو درک کند اونی که آشنا با حکمت است می تواند هنر رو درک کند اگر می خواهی هنردوست رو متعالی کنی باید او را با حکمت آشنا کنی . اقل مرتبه ی لذت اینه که حکمت رو یاد بگیرس برای فهم زیبایی هم طهارت قلب است محل درک زیبایی طهارت قلب است می توانی کشف معنا کنی اگر قلب طهارت داشته باشد می توانی هنر رو درک کنی قلب محل ادراک است هر چه ادراک متعالی تر باشد . مخاطبین هنر رو تعالی روحانی بدهیم . لذت محصول یک اثر هنری برای مخاطب لذتی است ، لذت امر ملایم طبع لذت است اگر طبع عاقله باشد امر ملایم طبعش هم انسانی ست اگر صورت حیوانی پیدا کند لذتش هم حیوانی می شود آخر سعادت رسیدن به این لذت است باطبع انسان کامل و عقل کل و آراسته ست بیمار نشده باشد . امر ملایم بالطبع یعنی زیبایی طبع انسان است به انسان میگن حیوان زیبایی دوست چون انسان ذاتا کمال خواه است لذتی که درک زیبایی ست اگر به لذت حقیقی برسد به سعادت رسیده است . اثر هنری می تواند انسان را سعادتمند کند از نظر صدرا .‌ ملاصدرا برلی هنر و اثر هنری قداست قائل است . هنر می توانر منتهی به سعادت بشر شود . بهشت نمایشگاه هنرنمایی است هنری که از هنر متعالی شکل گرفته است . شعر حافظ متعالی است چون هنر متعالی ست هنرمند متعالی است . اون کسی که ادراک کامل دارد و با قلبش هنر رو درک می کند از هنر بهره کامل دارد .
با سلام و احترام خدمت فرهیختگان ارجمند خانه اندیشه به اطلاع میرساند که به دلیل اعلام عدم امکان ارائه مطلب توسط اساتید این هفته، نشست ششم برگزار نمی‌شود. برگزاری نشست در هفته های آتی در زمان مقرر به قوت خود باقی است. ان شاءالله ☘
هدایت شده از خانه اندیشه حوزه هنری انقلاب اسلامی کرمانشاه
26.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلسله جلسات نشست مجازی 'فـَـــه‍ْـــمْ' با محوریت فلسفه هنر متعالی 🎙 جناب آقای دکتر محمد خیاط زنجانی
هدایت شده از خانه اندیشه حوزه هنری انقلاب اسلامی کرمانشاه
23.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلسله جلسات نشست مجازی 'فـَـــه‍ْـــمْ' با محوریت فلسفه هنر متعالی 🎙 جناب آقای دکتر رضا کریمی
🔹 جلسه ششم نشست مجازی «فهم» با محوریت فلسفه هنر متعالی ◽️با حضور دکتر معین آقایی مهر ⚪️موضوع: ابعاد زیبایی شناختی معماری اسلامی 🕕 سه‌شنبه ۲۰ دی‌ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۸ در آدرس زیر👇👇 https://neshast.seraj.ir/ch/asa2 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ▪️t.me/artskermanshah ▪️eitaa.com/artkermanshah ▪️instagram.com/art.kermanshah.ir/ ▪️www.artkermanshah.ir ▪️aparat.com/artkermanshah
هدایت شده از خانه اندیشه حوزه هنری انقلاب اسلامی کرمانشاه
✍️نویسنده: استاد عبدالحسین خسروپناه دزفولی 🔰تدوین و تحقیق: نسیم اشرافی 📌ناشر: موسسه متن 📙تعداد صفحات 188 🔰مولف در این اثر در 10 گفتار به مباحثی همچون «جریان‌شناسی علم معماری» و «سنّت و معماری» اشاره کرده و می کوشد تا پیوند میان «حکمت و فلسفه»، «علم کلام و معماری»، «عرفان و معماری»، «فلسفه و معماری»، «هستی‌شناسی و معماری»، «معرفت‌شناسی و معماری» و «انسان‌شناسی و معماری» را برای مخاطبان آشکار نماید. 🆔 @khosropanah_ir