eitaa logo
دانلود
بخش دوم: عدم شناخت تفاوت ابزارها از حیث مدیریت و کاربری •در بحث عدم موضوع شناسی فراوان شنیده‌ایم که فضای مجازی مثل چاقو است و این بستگی به خودمان دارد چطور از آن استفاده کنیم. ▪︎ اگر شما فضای مجازی خصوصا شبکه‌های اجتماعی را مانند چاقو گرفتید مانند چاقو هم با آن مواجهه می‌کنید و می‌روید به سمت فرهنگسازی و آموزش اما... آیا واقعا فضای_مجازی مانند چاقو است؟ ابزارها از حیث مدیریت و کاربری به دو دسته تقسیم می‌شوند: ▪︎ دسته اول ابزارهایی هستند که مدیر (تعیین کننده نهایی جهت‌گیری ابزار) و کاربر (استفاده کننده از این ابزار) یک نفر است؛ مثل چاقو، قلم، اسلحه و.. ♦️🔹🔸2⃣🔸🔹♦️
▪︎دسته دوم ابزارهایی هستند که علاوه بر کاربر، شخص ثالثی هم در روند به کارگیری ابزار دخالت می‌کند که این نوع دوم ابزارها خود بر دو قسمند: یکی مثل هواپیما که برج_مراقبت (به عنوان شخص ثالت ) در روند مدیریت و جهت‌گیری آن دخالت می‌کند اما کاربر (خلبان) در تصمیم‌گیری استقلال_عمل دارد. قسم دیگر ابزارهایی هستند که شخص ثالث دخالت دارد و گاهی فرد توهم استقلال عمل دارد و گمان می‌کند هدایت‌گر است مثل اتومبیل_آموزش_رانندگی که فرق آن با سایر اتومبیل ها این است که پدال‌هایی زیر پای مدیر که کنار ما نشسته است تعبیه شده و اگر خلاف نظر او عمل کنیم او از این پدال‌ها و ابزار مدیریتی استفاده می‌کند و ماشین را متوقف خواهد کرد. با کمال تاسف چه بخواهیم چه نخواهیم جنس فضای مجازی ایران از این جنس است و عموم خدمات فضای مجازی ( شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو، بازی‌های برخط، سایت‌های خدماتی و...) از این سنخ هستند یعنی شخص ثالث در حال مدیریت است و دست برتر دارد و کار را [اگر اراده کند] از دست ما خارج خواهد کرد. ♦️🔹🔸3⃣🔸🔹♦️
به عنوان مثال اگر شما در تلگرام ادمین یک گروه باشید می‌توانید کاری کنید یک نفر در گروه به مدت زمانی که شما تعیین می‌کنید نتواند محتوا را ببیند، می‌توانید کاری کنید هر محتوایی که یک کاربر قرار می‌دهد بقیه اعضا نبینند،می‌توانید کاری کنید یک کاربر نتواند در گروه عکس یا متن یا لینک قرار دهد. وقتی شما [به عنوان ادمین گروه] چنین دسترسی دارید آیا مدیر تلگرام نمی‌تواند این کارها را انجام دهد؟ قطعا و مسلّما و یقینا این کار را مطابق اهداف خود خواهد کرد. اما سوال اینجاست که چه کسی این کار را انجام می دهد؟ مثلا در ایام انتخابات. شما شاهد بودید در ایام انتخابات شبهه آیت الله قتل عام یا شبهه دیوار کشیدن در پیاده روها مطرح می‌شود اما به طرز عجیبی پاسخ به دست مردم نمی‌رسد. این [موضوع] به این دلیل است که این ابزار مثل چاقو نیست و صاحب دارد و صاحبش هم از ایجاد آن اهدافی دارد و برای رسیدن به آن اهداف از این پنل مدیریتی استفاده می‌کند. ♦️🔹🔸4⃣🔸🔹♦️
بخش سوم: عدم شناخت تفاوت ابزارها از حیث بسیط و غیربسیط بودن ▪︎ وجه بعدی تفاوت ابزارها این است که ابزارها از حیث بسیط و غیربسیط بودن با هم متفاوتند. ابزار بسیط ابزاریست که خوبی و بدی آن در یک چیز است. مثل چاقو که خوبی و ‌بدی آن در برندگی است. قلم خوبی و بدی‌اش در نوشتن است. شما نمی‌توانید طرحی بدهید که [این دست ابزارها] فقط در خوبی عمل کنند و در بدی عمل نکنند. چاقو فقط در معروفات برش داشته باشد و در منکرات برش نداشته باشد! لذا دقت می‌کنید که این ابزارها را در اختیار چه کسی قرار بدهید و برای آن در بعد اجتماعی قانون و مقررات تدوین می کنید ♦️🔹🔸5⃣🔸🔹♦️
اما ابزارهایی هستند که بسیط نیستند و خوبی و بدی آنها در یک چیز نیست. مثل . شما میتوانید خوبی های آن را جدا کنید و بدی هایش را هم جدا کنید و خوبی های آن را به مردم تحویل دهید و از بدی ها مصون‌شان بدارید. یک نمونه روشن در این مورد صداوسیما است. صدا و سیمای ما سرآمد این کار است. یعنی حداقل در دوجا دست می برد چه در فیلم ها و چه در برنامه‌ها. چگونه؟ یکی اینکه با یک قیچی بعضی چیزهای نادرست را حذف میکند و دوم اینکه در دوبله دست می برد، او در فیلم یک چیزی می‌گوید، این‌ها یک چیز دیگر (متناسب با فرهنگ ایرانی) دوبله می‌کنند. ♦️🔹🔸6⃣🔸🔹♦️
خوب شما یوتیوب را بستید، دستتان هم درد نکند، بنده به شدت موافق این کار هم هستم اما آیا هر آنچه در یوتیوب هست بد است؟ چیز خوب در یوتیوب پیدا نمی شود؟ آیا نمی شود عین کاری که در صدا و سیما می شود و سانسور و دوبله می کند، یک عده ای ممحض و متمرکز باشند در اینکه محتوای خوب و فیلم های خوب یوتیوب را بردارند و در آپارات بارگزاری کنند؟ چرا دوقطبی درست می شود و میگوییم یا یوتیوب با تمام مفاسد آن (مثل اینستاگرام) باید باز باشد یا باید تماما بسته باشد؟ این ابزار، رسانه است، می شود خوبی های آن را جدا کرد و در اختیار مردم قرار داد. حالا شما حریف مدیریت آن نمی شوید [مثل یوتیوب] ولی آپارات که داری می توانی از آن استفاده کنی. این هم یک وجه تفاوت. باز هم چاقو مثل شبکه اجتماعی نشد چاقو مثل اینترنت نشد و اینها متفاوتند. ♦️🔹🔸7⃣🔸🔹♦️
بخش چهارم: لحاظ نکردن تاثیر ساختار ابزار بر نوع استفاده بعضی ها استدلال می کنند ابزارها علی‌السویه هستند. بله یک سری ابزارها علی السویه هستند ولی برخی ابزارها جهت دارند. گیتاربرقی جهت دارد، این ابزار ساخته شده است برای فساد و فقط برای فساد به کار می رود یعنی این مخصوص موسیقی لهوی است و جهت دارد برای فساد. ولی یک سری ابزارها جهت ندارند برای فساد. خب ساختار فناوری جهت می‌دهد برای نوع استفاده. چاقو، چاقو است قمه هم چاقو و شمشیر هم چاقو است. قمه را ساخته‌اند برای یک کار مشخص که به درد قداره‌کشی در خیابان می‌خورد ولی چاقوی میوه‌خوری به درد این کار نمی‌خورد. قمه ساختارش جهت می دهد به استفاده، چاقوی میوه‌خوری هم جهت می دهد به استفاده. ساتور هم یک نوع چاقو است و ساختار آن جهت می دهد به استفاده. ما نمی رویم با ساتور میوه پوست بگیریم. نمی رویم با چاقوی میوه خوری گاو سر ببریم. تراکتور ماشین است، پیکان و سمند و پژو و اتوبوس هم ماشین هستند. کامیون هم ماشین است. اما ساختارشان به نحوه استفاده جهت می دهد. تراکتور را برای کشاورزی استفاده می‌کنیم، اتوبوس را برای حمل مسافر و... دقت کنیم که ساختار جهت می‌دهد، نگوییم ابزارها علی السویه هستند. ابزار را با ساختار و اقتضاهای آن [باید] ببینیم که متاسفانه نمی بینیم ♦️🔹🔸8⃣🔸🔹♦️
بخش پنجم: عدم عمل به مبانی در مواجهه با فضای مجازی متاسفانه همانطور که یک پشت پای بزرگی زده ایم به بحث موضوع شناسی در مسائل گوناگون، یک لگد بزرگتری هم به بحث مبانی زده ایم. در اینجا نحوه مواجهه با فناوری که در فضای مجازی هم کارآیی اساسی دارد و با توجه به قول مشهور فقها، قواعد فقهیه و سیره علما که بر اساس آیات و روایات و توجه به منظومه فکری مقام معظم رهبری ، حضرت امام (ره) تنظیم شده نکاتی را عرض خواهم کرد ▪︎ما در جنگ سخت آیه ای در قرآن داریم که به آن عمل کردیم، موشک درست کردیم، ناو و ناوشکن درست کردیم، تلاش کردیم و دشمن را در خلیج فارس و مرزها زمین گیر کردیم. این کارهایی که کردیم امنیت را برای ما به ارمغان آورد، موشک‌های ما با چند هزار برد کیلومتر با نقطه‌زنی و خطای کمتر از ده متر به هدف می زند، قطعا این عزت رابرای جمهوری اسلامی می آورد. در اینجا ما به این آیه عمل کردیم «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ». ♦️🔹🔸9⃣🔸🔹♦️
سوال اینجاست که چرا در بحث فضای مجازی این کار را نکردیم؟ کو سیستم عامل ما؟ کو ضد بدافزار ما؟ کو فایروال و دیوار آتشین ما؟ کو سرور ما کو دیتاسنتر ما کو برنامه نویسی انحصاری ما اینها بحث های اصلی در فضای مجازیست. ♦️🔹🔸1⃣0⃣🔸🔹♦️
مثلا شبکه مجازی دشمن (مثل فیسبوک) موشک مجازی اوست که در خانه من است. توییتر دشمن در خانه من است. کو توییتر و فیسبوک ایرانی که چند هزار کیلومتر آن طرف تر در خانه دشمن به هدف بزند؟ ما در اینجا عمل نکردیم و متاسفانه به این آیه بی توجه بودیم . ما در چهل سالگی انقلاب هستیم؛ الحمدلله کشور در بسیاری از مسائل جزو پیشرفته ترین کشورهای دنیاست. ورود کردیم در دنیای علم و العلم سلطان شعار ما شد و نتیجه آن را هم گرفتیم اما در فناوری اطلاعات که این همه با فرهنگ و اقتصاد و سیاست درگیر است و مردم به آن مثل آب خوردن نیاز و دسترسی دارند و همچون گوشت و پوستشان با آن در ارتباطند، متاسفانه درست عمل نکردیم به این آیه گرفتار شدیم. ♦️🔹🔸1⃣1⃣🔸🔹♦️
بخش ششم: ضرورت کار سلبی ناظر به آیه نفی سبیل باید توجه کنیم که از آن طرف کار سلبی هم نکرده‌ایم. قرآن می فرماید «وَ لَنْ یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکافِرینَ عَلَى الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً». ما با پذیرش اینترنت امریکایی به این صورت موجود، لگدی هم به آیه نفی سبیل زده ایم. ما الان نفی کرده ایم نفی سبیل را. چه منطق دینی پذیرفت این وضعیت فضای مجازی را؟ اینطور دسترسی دشمن به اطلاعات خصوصی مردم را؟ ♦️🔹🔸1⃣2⃣🔸🔹♦️
در برخی نرم‌افزارهای خارجی علنا نوشته است که در هر لحظه بدون اجازه شما، از شما می‌تواند عکس و فیلم بگیرد. در هر لحظه بدون اجازه شما می‌تواند صدای شما را ضبط کند. ترددهای شما را کند. می‌فهمد چه هستید، که هستید، به چه چیز علاقه مندید، نقطه قوت شما و نقطه ضعف شما چیست، با چه کسانی در ارتباطید ، روی چه کسانی تاثیر گذارید و چه کسانی روی شما تاثیر گذارند. این اطلاعات عظیم را دشمن دارد، با همین اینترنت مزخرف امریکایی‌اش به دست می آورد. ما چطور چنین چیزی را پذیرفته‌ایم؟ ما چرا نیامده ایم مثل چین قاعده‌مندش کنیم؟ چرا نیامدیم مسیری را که روسیه دارد طی می‌کند و سلطه امریکا را دارد به هم میزند را طی کنیم؟ همچنان توجیه میکنیم و سبیل دشمن را بر کشور می پذیریم. این موضوع اصلا یک امری نیست که با قرآن سازگاری داشته باشد و اصلا پذیرفتنی نیست. ♦️🔹🔸1⃣3⃣🔸🔹♦️
بعضی دوستان می گویند حالا دشمن به اطلاعات ما دسترسی داشته باشد چه غلطی می خواهد کند؟ شما دست دشمن را باز گذاشته ای برای برنامه‌ریزی علیه کشور. او می داند مثلا برای اغتشاشات سال 96 از شهر درود شروع کند یا از شیراز. از کبودرآهنگ شروع کند یا از اصفهان شروع کند. می‌فهمد، می‌داند از کجا باید شروع کند و می داند از طریق چه کسی باید چه شبهه را مطرح کند. اینکه ما اجازه بدهیم دشمن اینطور به اطلاعات خصوصی ما دسترسی داشته باشد خلاف دستورات صریح قرآن است. می فرماید: «یا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِكُمْ». غیر خودتان را محرم اسرار خودتان نگیرید. ما یک مشت کفارِ یهودِ صهیونیستِ ضد دینِ در حالِ جنگِ با مسلمانان را به عنوان محرم أسرارمان گرفته ایم و زندگیمان را کف دستشان گذاشته ایم. این خلاف موازین شرع است متاسفانه. ♦️🔹🔸1⃣4⃣🔸🔹♦️
بخش هفتم: ضرورت کار سلبی ناظر به روایات و احادیث اسلامی این ادله را که بررسی کنیم، متوجه می شویم که ما خلاف موازین دینی عمل کرده ایم. خلاف نص روایات پیش رفته ایم . حضرت_امیر (علیه السلام) در خطبه 27 نهج البلاغه می‌فرمایند: ملتی که در خانه خود مورد هجوم قرار بگیرد ذلیل خواهد شد. ما در جنگ سخت، جنگ را 600 _700 کیلومتر آنطرف تر بردیم اما در جنگ نرم کجا داریم می‌جنگیم؟ در اتاق خواب خودمان ♦️🔹🔸1⃣5⃣🔸🔹♦️
حاج قاسم سلیمانی پدر آمریکا و اسراییل و استکبار جهانی را در عراق آنطور و در سوریه اینطور درآورده، در افغانستان و لبنان به آن شکل واقعا معجزه آسا عمل کرده، اما افرادی که صفحه منتسب به ایشان را مدیریت می کنند فکر کرده اند که در فضای مجازی اینگونه می‌ شودجنگید؟! آمده بودند در پیجش منتسب به ایشان در اینستاگرام یک عکسی منتشر کردند با پرچم جمهوری اسلامی که سردار می کوبد در دهان نتانیاهو. در کسری از ثانیه صفحه با 600 هزار فالوئر بسته شد. بله بستند! ذره ای هم تحمل نمی کنند! رئیس اینستاگرام رسما یک اسرائیلی است. اینستاگرام متعلق به شرکت فیسبوک است که آن هم یک شرکت کاملا صهیونیستی و محارب است. شرکت های گوگل و فیسبوک هرکدام 250 میلیون دلار! به روزنامه شارلی ابدو کمک کردندتا این نشریه بتواند بیشتر کار کند، همان روزنامه ای که توهین کرد به پیامبر اسلام. این فقط یک نشریه محلی بود، اصلا چیزی نبود ولی 250 میلیون دلارکمک کردند. ♦️🔹🔸1⃣6⃣🔸🔹♦️
بنده با تحقیق عرض میکنم سهامداران فیسبوک و توییتر و مایکروسافت همان کسانی هستند که شرکت لاکهید مارتین را کنترل می‌کنند همانی که در حال حاضر بمب‌های آن یمن را به خاک و خون می کشد. اینان کافر حربی مسلّم و قطعی هستند و ما داریم از نرم افزارهای آن‌ها به این صورت استفاده می‌کنیم، ای بسا برایشان دعا هم می‌کنیم که ما را در فضای مجازی تحریم نمی‌کنند و اجازه می‌دهند ما از نرم افزارهایشان استفاده کنیم. ♦️🔹🔸1⃣7⃣🔸🔹♦️
بخش هشتم: ضرورت کار سلبی ناظر به سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ببینید در سیره نبوی، شیوه مواجهه پیامبر اکرم (ص) با مسجدضرار چطور بود؟ در قرآن که می فرماید «لاتَقُمْ فِيهِ أَبَداً» حق نداری در اینجا نماز بخوانی. این منطق قرآن است که پیامبر را در چند جا صراحتا از نماز خواندن در مسجد ضرار نهی کرده است. در روایات داریم که این مسجد به دستور پیامبر اکرم (ص) خراب شد و در جای دیگر داریم تبدیل به زباله‌دانی شد. من تصور می‌کنم امروز این حزب‌اللهی‌هایی که نحوه مواجهه ما را با دشمن در فضای مجازی اینطور توجیه می کنند، اگر در عصر پیامبر اکرم (ص) بودند، می‌رفتند به محضر پیامبر که ای پیامبر شما دارید چه می کنید؟ چرا دارید اینطور برخورد می‌کنید؟ کار سلبی که جواب نمی‌دهد، بیا کار ایجابی بکن اگر هنرمندید؟ کار تبلیغی کن! شما امیرالمومنین و سلمان و ابوذر و مقداد را داری. اینها را بفرست داخل مسجد ضرار و شروع کنند به کارهای تبلیغی و مردم را جذب کنند و جو را عوض کنند و مسجد را بگیریم از دست دشمن و در عین حال یک سازه را هم در اختیار گرفته‌ایم! الان متاسفانه منطق ما در بحث تلگرام و اینستاگرام و کل فضای مجازی این است. آن آقای سخنران معروف می گوید آنقدر در محیط فضای مجازی تبلیغ کنید که دشمن از ایجاد آن پشیمان شود. این اگر در زمان پیامبر بود همین حرف را به پیامبر (ص) در مورد مسجد ضرار می‌گفتند .وقتی انسان مبنا نداشته باشد همین می‌شود. ♦️🔹🔸1⃣8⃣🔸🔹♦️
شما ببینید حضرت_موسی با گوساله سامری چه کرد؟ حضرت موسی (علیه السلام) گوساله سامری را (متن قرآن است این دیگه اصلا تفسیر هم نیست) اول آتش زد، بعد براده براده کرد و بعد براده ها را ریخت به دریا. ما اگر بودیم چه می کردیم؟ می‌گفتیم چکار دارید میکنید؟ حالا براده اش کردید نمی خواهید این سهم طلای خانم ها را به آنها برگردانید ؟ این کار را هم نمی کنی و می‌ترسی تداعی معنی شود، خب این را حداقل کمک کن به فقرا. (کما اینکه رهبری فرمودند جنس قاچاق را جلوی چشم همه آتش بزنید) باور بفرمایید ما آن موقع بودیم نعوذ بالله نعوذ بالله نعوذ بالله متهم می کردیم نبي خدا را به بی عقلی العیاذ بالله. اما پیامبر خدا چطور برخورد می‌کنند ؟ چطور مواجهه می‌کنند ؟ عامل انحرافی را هم بیرون می کند از شهر. سامری را رسما بیرون می کند. ما چکار می کنیم؟ ما می‌پذیریم. توجیه می کنیم، دفاع می‌کنیم، حتی شاید امروز ترویج می‌کنیم! قطعا این با منطق قرآن و روایات و سنت سازگاری ندارد. ♦️🔹🔸1⃣9⃣🔸🔹♦️
بخش نهم: ضرورت کار سلبی ناظر به منظومه فکری مقام معظم رهبری در بحث منظومه فکری مقام معظم رهبری اخیرا شخصی می‌گفت که آقا دیگر تکلیف را روشن و حجت را بر همه ما تمام کردند و باید بریزیم در فضای مجازی. با این معنا بر همه مسلم می شود تلگرام و اینستاگرام منظور آقاست، کأنه آقا اسم این دوتا را نمی داند و بلد نیست یا آشنا نیست... ببینید حضرت آقا دو مطالبه دارند از ما: ▪︎یک مطالبه ناظر به درون فضای مجازیست که می فرمایند چه کسی باید این شبهات را پاسخ دهد؟ 40 میلیون آدم الان در تلگرام هستند. 20 و چند میلیون نفر در اینستاگرام هستند. n عدد آدم الان در واتس‌اپ هستند. کی باید شبهات را جواب دهد؟ کی باید دین را اینجا ترویج کند؟ کی از کیان اهل بیت و مدافعان حرم در بعد مجازی دفاع کند؟ خب یک عده‌ای باید با لحاظ شرایطی ورود کنند. این یک وجه مطالبه آقاست که همه آن‌را می دانند و می گویند. ♦️🔹🔸2⃣0⃣🔸🔹♦️
بعد مهم تر مطالبه رهبری را نمی بینند. مثل بیانات ۹۵/۳/۱۴ که آقا در حرم حضرت امام صریح و بدون کوچکترین اجمال گویی می فرمایند این ابزارها زمانی برای شما مفید خواهد بود که سلطه دشمن را از آن سلب کنید و اول همان سخنرانی هم می گویند که مخاطب سخن من در این جلسه مسئولین و آحاد مردمند. همه مخاطب من هستند. من فکر می‌کنم اساسا این صحبت های آقا به گوش ما هم نخورده. آن قسمت از صحبت های آقا خیلی صریح گفته می شود، مطرح می‌شود، تبیین می شود، اینفوگراف و موشن گراف و نماهنگ می شود و منتشر می شود در تمام کانال های خبری ولی این یکی می رود در مارپیچ سکوت و کسی هم نمی‌شنود. ▪︎دو روز بعد از آن رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس فرمایند که من احساس ولنگاری میکنم. بعد بحث ولنگاری را اینطور تبیین می‌کنند که ما دوتا وظیفه داریم: _تولید کالای مطلوب ... _جلوگیری از تولید کالای فرهنگی مضر. اینها را ما انجام نمی دهیم، نه در تولید، نه در جلوگیری. نه در کار ایجابی نه در کار سلبی ما درست و درمان عمل نمی‌کنیم. بحث بازی های ویدیویی، فیلم، کتاب، بحث ارتباطات اینترنتی را که مطرح می کنند، مجددا تاکید می کنند هم در دستگاه های دولتی هم غیر دولتی ولنگاری وجود دارد. ♦️🔹🔸2⃣1⃣🔸🔹♦️
شما یک نگاهی بیندازید ببینید ما در فضای مجازی چطور عمل کردیم متاسفانه. برای ایجابی ، صرفا چسبیدیم به شبکه های اجتماعی و در عوض دنیای بازی های ویدیویی با 28 میلیون گیمر در ایران که روزی یک ساعت و نیم دارند بازی می‌کنند را رها کردیم. صرفا احساس کردیم تبلیغ فقط در تلگرام است و حالا وبسایت و وبلاگ را هم بیخیال، فقط چسبیدیم به تلگرام و اینستاگرام الباقي را رها کردیم. ما تکلیف داریم مردم را روشن کنیم اما متاسفانه خطرات سرویس بیگانه را رها کرده ایم. رهبر فرزانه در ۹۶/۳/۲۲ می‌فرمایند مهمترین چیز در فضای مجازی شبکه ملی اطلاعات است . بله راه اندازی این وظیفه دولت است و دولت زیر بار آن نمی رود. اما مطالبه‌سازی آن کار کیست؟ کی باید مردم را روشن کند که آقا این راهکار وجود دارد برای فضای مجازی. می شود کنترل کرد. در عین ارتباط با جهان شما می توانید این فضا رابه نفع خودتان کنترل کنید که من مفصل در آنجا توضیح داده ام. ♦️🔹🔸2⃣2⃣🔸🔹♦️
متاسفانه ما این کار را در قبال سخنان رهبری انجام نداده ایم. ما نسبت به فرمایشات حضرت آقا نومن ببعض و نکفر بعض‌ ایم. حضرت آقا در سال ۹۵ در دیدار با قرب بقیة الله بیانات جالبی دارند . آنجا در بحث فضای مجازی می فرمایند که فضای مجازی قتل‌گاه جوانان و نوجوانان شده. بخش عظیمی از این فضا در اختیار دشمن است و هر ضربه ای که می خواهد، دارد از طریق از فضا به ما می زند. و سپس می فرمایند همتتان را بگذارید دشمن را از فضای مجازی بیرون کنید. همت اصلی شما این باشد بروید یک تلگرام بیاورید که مردم نیاز به تلگرام نداشته باشند. حالا یک عده ای آنجا می‌پرسند در شبکه اجتماعی متعلق به دشمن برویم یا نرویم؟ که حضرت آقا می فرمایند اگر می توانید موثر باشید، بروید و البته شروطی می گذارند. فقط همین مطلب آخر همین یک تکه از بیانات ایشان بولد شد و آمد داخل خبرها و آن قسمت‌های قبلش نیامد و آن تکه ها اصلا شنیده نشد و متاسفانه نومن ببعض و نکفر ببعض شد. ♦️🔹🔸2⃣3⃣🔸🔹♦️
بخش‌دهم و پایانی ضرورت تعبد به قواعد فقهی در حوزه فضای مجازی نکته آخر اینکه ما متاسفانه به قواعد فقهی هم در این حوزه خاص پایبند نیستیم. من از فلان شخص می پرسم شما برای چه رفته‌ای تلگرام؟ می گوید 40 میلیون آدم بس نیست برای اینکه من بروم؟ می‌گویم محظور شما چیست به لحاظ فقهی؟ می‌گوید جمعیت زیاد؛ آنجا دشمن حمله کرده ما باید برویم از کیان اسلام دفاع کنیم! پاسخ این است مسلمان عزیز، "الضّرورات تبیح المَحظورات و الضَّرورةُ تُقَدَّرُ بقدرِها". شما محظورت تبلیغ بود، خدا خیرت بدهد، پس چرا آمده ای کانال خبرگزاری فارس را در تلگرام پیگیری میکنی؟ کی گفته این کار را انجام بدهی؟ اینکه دیگر محظور شما نیست. کی گفته ارتباط با خانواده‌ات را بیاوری در تلگرام؟ کی گفته ارتباط با رفقایت را بیاوری در تلگرام؟ اینکه دیگر محظور شما نبود. ♦️🔹🔸2⃣4⃣🔸🔹♦️
شما وقتی می بینید رهبر معظم انقلاب فتوا می دهند که از کالای داخلی استفاده و حمایت کنید و جایگزین داخلی وجود دارد باید حمایت کنید ولو کُند باشد. البته در جلسات آتی خواهم گفت که چه شد که پیام‌رسان‌های داخلی کٌند شدند و نتوانستند آنطور که باید و شاید جوابگو باشند. جان کلام این است که ما لوازم قاعده ضرورت را رعایت نمی‌کنیم. سوال اینجاست که حوزه علمیه شما موظف بودی یک سری طلاب را تربیت کنی و بفرستی در سرویس های خارجی تبلیغ کنند. خیلی خوب، پس چرا ارتباط خودت با طلبه هایت را آورده ای در تلگرام؟ این را کی به شما گفته ؟ شما طبق قاعده اضطرار محظورت فقط همان بود. عین این می ماند که مرداری در بیابان است و ما داریم از گرسنگی می میریم حالا این مردار را تا بلغت_الحلقوم بخوریم. آقا شما فقط تا اندازه ای که نمیری می توانی بخوری. ما باید به قواعدفقهی متعبد باشیم ولی متاسفانه متعبد نبودیم. لذا این وضعیتی هست که میبینید و صدها نمونه و مثال دیگر شبیه به این هم وجود دارد. ♦️🔹🔸2⃣5⃣🔸🔹♦️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا