eitaa logo
اجرای برنامه
1 دنبال‌کننده
193 عکس
25 ویدیو
47 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
«یکی از امیدبخش‌ترین آیاتی که من امروز می‌خواهم یک مقداری آیات آن را عرض بکنم، آیه‌ی معیّت الهی است؛ «إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا»(40 توبه)، خدا با ما است. مسئله‌ی خیلی مهمّی است اینکه انسان احساس کند که خدا با اوست، خدا در کنار اوست، خدا پشت سر اوست، خدا مراقب اوست؛ این خیلی چیز مهمّی است! چون خدا مرکز قدرت و مرکز عزّت است. وقتی خدا با یک جبهه‌ای باشد، این جبهه قطعاً و بلاشک پیروز است. حالا مثلاً ملاحظه کنید در سخت‌ترین جاها خدای متعال این معیّت را به رخ اولیای خودش کشانده؛ فرض بفرماید آنجایی که حضرت موسیٰ میگوید: وَ لَهُمْ عَلَیَّ ذَنْبٌ فَأَخافُ أَنْ یَقْتُلُونِ،(14شعراء) در اوّل قضیّه خداوند میفرماید: قَالَ کَلَّا فَاذْهَبَا بِآیَاتِنَا إِنَّا مَعَکُمْ مُسْتَمِعُونَ؛(15 شعراء) من با شما هستم، از چه‌کسی میترسید؟ این در سوره‌ی شعرا بود؛ یا در آیه‌ی دیگر که موسیٰ و هارون میگویند: إِنَّنَا نَخَافُ أَنْ یَفْرُطَ عَلَیْنَا أَوْ أَنْ یَطْغَى، فرعون این کار را بکند، خداوند میفرماید: قَالَ لَا تَخَافَا إِنَّنِی مَعَکُمَا أَسْمَعُ وَ أَرَى؛(طه 46) ببینید چقدر این خوب است! من با شما هستم، میبینم، می‌شنوم، حواسم جمع است، مواظبتان هستم. یا در سوره‌ی مبارکه‌ی محمّد (صلّی ‌الله ‌علیه‌ و آله‌ و سلّم) می‌فرماید: فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَکُمْ وَلَنْ یَتِرَکُمْ أَعْمَالَکُمْ؛(35 محمد(ص)) یعنی این معیّت خدای عزّوجل با مؤمنین، با پیامبران، با همراهان و اصحاب پیامبران، یک چیزی است که خدای متعال مکرّر در قرآن آن را به رخ کشیده. آن‌وقت نتیجه این شده که پیغمبران به این وعده‌ی صادق الهی اعتماد کردند در این آیه‌ی شریفه که «فَلَمَّا تَرَاءَى الْجَمْعَانِ قَالَ أَصْحَابُ مُوسَى إِنَّا لَمُدْرَکُونَ * قَالَ کَلَّا إِنَّ مَعِیَ رَبِّی سَیَهْدِینِ»؛(62 شعراء) به‌مجرّدی که دیدند که سیاهیِ لشکرِ فرعون از دور پیدا شد و الان است که برسد -جلویشان دریا، پشت سرشان لشکر فرعون- دلها لرزید، [گفتند] «اِنّا لَمُدرَکون»؛ پدرمان درآمد. اینجا حضرت موسیٰ به اعتماد همان وعده‌ی الهی میگوید: کـَلّا؛ چنین نیست؛ إِنَّ مَعِیَ رَبِّی سَیَهْدِینِ. یا پیغمبر اکرم در غار ثور؛ إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِینَ کَفَرُوا ثَانِیَ اثْنَیْنِ إِذْ هُمَا فِی الْغَارِ إِذْ یَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا؛ به اعتماد همین وعده‌ی الهی، پیغمبر اکرم میگوید «إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا»؛ ناراحت نباش، محزون نباش. پس هم خدای متعال این وعده را به طور قطعی داده است، هم اولیای الهی [مانند] حضرت موسیٰ و پیغمبر اکرم این وعده را باور کرده‌اند و قبول کرده‌اند و به آن ترتیب اثر داده‌اند. و این یک حقیقت و یکی از سنّت‌های قطعیِ تاریخ است؛ این یکی از آن سنّت‌هایی است که «لَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللهِ تَبدیلا»(62 احزاب)؛ بلاشک این همیشه هست.  خب، حالا ما میخواهیم این معیّت را برای خودمان تأمین کنیم؛ راهش چیست؟ مهم این است. این معیّت وجود دارد، امّا شرط دارد؛ برای همه نیست. در قرآن چند شرط گذاشته است برای این معیّت. در آخر سوره‌ی نحل [می‌فرماید]: اِنَّ اللهَ مَعَ الَّذینَ اتَّقَوا وَالَّذینَ هُم مُحسِنون؛ تقوا. «اِنَّ ‌اللهَ مَعَ الصّبِرین‌» و «وَ اللهُ‌ مَعَ‌ الصّبِرین» و «اَنَّ اللهَ مَعَ المُتَّقین»‌ و «اَنَّ اللهَ مَعَ المُؤمِنین‌» و «وَ اِنَّ اللهَ لَمَعَ المُحسِنین» در چند جای قرآن تکرار شده. ما وظیفه‌مان را از اینجا بفهمیم؛ من این را میخواهم عرض بکنم. هم دولت اسلامی -یعنی مسئولین دولتی، قوّه‌ی مجریّه، قوّه‌ی قضائیّه، قوّه‌ی مقنّنه- هم علما، وظیفه‌شان این است که تربیت ایمانی کنند این ملّت را؛ تربیت تقوائی کنند این ملّت را؛ تربیت صبر، تربیت احسان بین مردم و بین مؤمنین؛ ما باید مردم را این‌جوری تربیت کنیم. از همه مهم‌تر دستگاه‌های دولتی هستند که با برنامه‌ریزی میتوانند این کار را انجام بدهند. ما یک دستگاه عظیمی داریم به نام آموزش‌وپرورش، یک دستگاه عظیمی داریم به نام آموزش عالی، یک دستگاه عظیمی داریم به نام صداوسیما، غیر از دستگاه‌های اختصاصیِ مجموعه‌ی ما.
✏️ متن کامل بیانات رهبر انقلاب در مراسم سی‌وچهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی منتشر شد. ۱۴۰۲/۳/۱۴ 🔍 بخوانید👇 khl.ink/f/53057
متن خطبه عقد دائم به زبان عربی: بسم الله الرحمن الرحیم الحمدُ ِلله الذی أحَلَّ النِکاحَ و حَرَّمَ السّفاحَ و الزِّنا، و اَلَّفَ بینَ القلوب بعدَ الفِراق و الشِقاق، و آنسَهُم بالرأفه و الصَلاحِ، ثم الصّلوهُ و السلام علی سیدنا محمدٍ و آله البَرَرهِ الکرام. و قال اللهُ تبارک و تعالی: وَ اَنْکِحُوا آلْاَیامی مِنْکُمْ وَ الصّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ اِمائِکُمْ اِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللهُ واسِعٌ عَلیمٌ (نور آیه 32) وَ مِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَ جَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ (21) و قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی‏. و قال (ص): مَنْ تَزَوَّج فَقَدْ أَحرَزَ نِصفَ دینِهِ فلیَتّقِ اللهَ فی النِصفِ الباقی. ترجمه و متن خطبه عقد به زبان فارسی: ممکن است دوست داشته باشید معنی خطبه عقد به فارسی را بدانید. ترجمه و متن فارسی و معنی خطبه عقد دائم در ادامه آورده شده است: به نام خداوند بخشنده و مهربان ستایش خدایی را که نکاح را حلال و محارم و زنا را حرام کرد و دلها را پس از جدایی و اختلاف به یکدیگر پیوند داد و آنان را به مهربانی و نیکی واداشت، سپس درود و سلام بر سرورمان محمد و خاندان بزرگوارش باد. و خداوند تبارک و تعالی فرمودند: و البته باید مردان و زنان بی‌همسر و کنیزان و بندگان شایسته خود را به نکاح یکدیگر درآورید، اگر آن مردان و زنان فقیرند خدا به لطف و فضل خود آنان را بی‌نیاز و مستغنی خواهد فرمود و خدا رحمتش وسیع و نامتناهی و (به احوال بندگان) آگاه است. و حضرت محمد (ص) فرمودند: ازدواج، سنّت  من است. هر کس از سنّت من رویگرداند از من نیست. و ایشان در جای دیگری می‌فرمایند: هر كه ازدواج كند، نصف دینش را حفظ می‌كند، نصف دیگرش را از راه تقوا و پرهیزگاری حفظ کند. در این مرحله عاقد با ذکر شرایط و مهریه معین، از  عروس خانم میپرسد که آیا می‌خواهد به عقد دائم داماد درآید یا خیر؟ پس از گرفتن بله از زبان عروس، نوبت به پرسیدن این سوال از داماد و گرفتن پاسخ مثبت از او است. یک نکته حاشیه‌ای که شاید برای شما جذاب باشد: بله گفتن عروس سپس متن زیر توسط عاقد خوانده می‌شود: أنکحتُ مُوکلتی مُوکِّلی علی المهرالمعلوم… قبلتُ النِّکاحَ لمُوکِّلی علی المهرالمعلوم زوّجت مّوکلتی بمُوکِّلی علی الصداق المعیَّن… قبلتُ الترویج و الزواج لمُوکِّلی علی الصداق المعلوم متعتُ مُوکلتی مُوکِّلی علی الصداق المعلوم… قبلتُ التمتیع لمُوکِّلی علی الصداق المعلوم أنکحتُ و زوّجتُ مُوکلتی بمُوکِّلی علی المهرالمعلوم مع الشرائط المذکور… قبلتُ النِّکاحَ و الترویج و الزواج لمُوکِّلی علی المهرالمعلوم مع الشرائط المذکور أنکحتُ و زوّجت مُوکلتی من مّوکِّلی علی المهرالمعلوم… قبلتُ النِّکاحَ و الترویج لمُوکِّلی علی المهرالمعلوم بإذنها و إذن ابیها أنکحتُ و زوّجتُ و متّعتُ مُوکلتی مُوکِّلی علی المهرالمعلوم… قبلتُ النِّکاح و الترویج و لزواج و المتمتیع لمُوکِّلی علی المهرالمعلوم زوّجتُها بإذنها و إذن أبیها مُوکلتی لمُوکِّلی علی الصداق… قبلتُ النِّکاح و الترویج و الزواج و التمتیع لمُوکِّلی علی المهرالمعلوم الحمدالله ربِّ العالمین دعای پایان عقد که توسط عاقد خوانده می شود: اللهم انصُرِ الاسلامَ و اهلَه و اخذُلِ الکفرَ و اهلَه و شَتِّت شَملَهم و فَرِّق جمعَهم و قَلِّب تَدبیرَهم. اللهم ألِّف بینَهما کما ألَّفتَ بین آدمَ و حوا، اللهم ألِّف بینهما کما ألَّفتَ بین ابراهیمَ و سارا، اللهم ألِّف بینهما کما ألَّفتَ بین موسی و صَفورا، اللهم ألِّف بینهما کما ألَّفتَ بین محمد و خدیجهَ الکبری، اللهم ألِّف بینهما کما ألَّفتَ بین علی و فاطمهَ الزهرا علیهما السلام، اللهم طَیِّب نسلَهما واجعَلهما ملازمین لِمحمدٍ و آله الطیبینَ الطاهرینَ و اجعَلهُما ممَّن قُلتَ فیهم : اُدْخُلُوا الْجَنَّةَ أَنتُمْ وَأَزْوَاجُکُمْ تُحْبَرُونَ (زخرف ، 70) اللهم اخلُف لهما ولداً صالحاً و أوسِع فی رزقهما إنک واسع علیم. اللهم انی اُعیذُهما بک و ذریتَهما من الشیطان الرجیم بحق محمدٍ و آله الطاهرین.
💠 محتوای تبلیغی مبلغان اعزامی اوقات فراغت تابستان ۱۴۰۲ 🔻 مقطع ابتدایی: ▫️مجموع محتوای تبلیغی - قسمت ۱ 🌐 دانلود ▫️مجموع محتوای تبلیغی - قسمت ۲ 🌐 دانلود ▫️مجموع محتوای تبلیغی - قسمت ۳ 🌐 دانلود ▫️احترام به والدین 🌐 دانلود ▫️اخلاق نیک و بد 🌐 دانلود ▫️تقلید 🌐 دانلود ▫️حجاب 🌐 دانلود ▫️درسنامه حجاب 🌐 دانلود ▫️درسنامه غدیر 🌐 دانلود ▫️دوست 🌐 دانلود ▫️دهمین آفتاب هدایت 🌐 دانلود ▫️سلام 🌐 دانلود ▫️علم و دانش 🌐 دانلود ▫️کلید خوبی 🌐 دانلود ▫️گلستان ظهور 🌐 دانلود ▫️مسافر کربلا 🌐 دانلود ▫️هدیه آسمان 🌐 دانلود ▫️یاران کوچک امام 🌐 دانلود 🔻 مقطع متوسطه: ▫️مجموع محتوای تبلیغی - قسمت ۱ 🌐 دانلود ▫️مجموع محتوای تبلیغی - قسمت ۲ 🌐 دانلود ▫️احلی من العسل 🌐 دانلود ▫️ایثار 🌐 دانلود ▫️امام زمان عج - مسجد جمکران 🌐 دانلود ▫️تغذیه سالم در قرآن 🌐 دانلود ▫️زکات در اسلام 🌐 دانلود ▫️دوره نوجوانی 🌐 دانلود ▫️فروع دین - امر به معروف 🌐 دانلود ▫️فضائل امام علی (ع) 🌐 دانلود ▫️نقش کودکان و نوجوانان در عاشورا 🌐 دانلود ▫️هم‌نشین مناسب 🌐 دانلود ┏━━━🍃🍂━━━┓ 📲 http://eitaa.com/joinchat/2757034006C91488a45ee ┗━━━🍂🍃━━━┛
اقتصاد_ماه.pdf
7.65M
📖 📜عنوان: اقتصاد ماه 📄موضوع: روایتی نو از نظام اقتصاد ایران
1. تشبيه زن و شوهر به لباس يكديگر *زن و شوهربراي هم مثل لباس هستند. يك آيه‌اي است كه قرآن مي‌فرمايد: «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‏» (بقره/187) قرآن زن و شوهر را لباس هم مي‌داند. لباس سومين نياز بشر است. اولين نياز بشر، اكسيژن است، كه دو سه دقيقه نباشد آدم مي‌ميرد. دومين نياز بشر، غذا است. دو سه روز نباشد آدم مي‌ميرد. سومين نياز بشر همسر است. همسر بعد از اكسيژن و غذا بيش‌ترين نياز است و لذا قرآن مي‌فرمايد: «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ» اين آيه را من در تفسير نور، نكاتي داشتم. ديشب مهمان عزيزي، يك پزشكي از خوانسار، خيلي هم جوان بود، بچه‌ي سپاه بود منتها خوب پزشكي خوانده بود و مطب دارد و نصف روز هم در سپاه كار مي‌كند و مقيم تهران است، خيلي هم جوان است. ديشب آمد منزل ما و گفت من مطالبي را دارم، استفاده كردم از ايشان بيش از آنچه خودم در تفسير نور دارم، اين جوان پزشك براي من گفت. و من از ايشان اجازه گرفتم كه حرف‌هايش را بزنم. *قاري: «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‏» آسيب به لباس آسيب به انسان است. اگر كسي يقه شما را پاره كرد، به خود شما توهين كرده است. توهين به همسر، توهين به خود انسان است. 2. پوشيدن عيوب يكديگر و اصلاح آنها *قاري: «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‏» كار لباس پوشش است، همسران بايد عيب همديگر را بپوشانند. نبايد اگر همسر از همسر چيزي ديد، برود و به فاميل و همسايه‌ها بگويد. *قاري: «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‏» رنگ و دوخت لباس، نشانه‌ي سليقه و شخصيت انسان است. چه همسري انتخاب كنيم، از انتخاب همسر معلوم مي‌شود كه ايشان، در چه فكري است. فقط فكر زيبايي است؟ ثروت است؟ پست است؟ دوخت لباس و جنس لباس نشانه‌ي شخصيت انسان است. انتخاب همسر هم نشانه‌ي شخصيت انسان است. *قاري: «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‏» گاهي يك لكه تمام ارزش لباس را زير سؤال مي‌برد. مثلاً بنده عمامه‌ام سفيد است. اگر يك ذغال بردارم و به يك گوشه عمامه بكشم، كل عمامه زير سؤال است. همسر هم همينطور است. گاهي يك حركت در خانواده، كل هويت خانواده را هوا مي‌كند. *قاري: «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‏» هميشه لباس گران بهترين لباس نيست. گاهي وقت‌ها ما فكر مي‌كنيم كه مثلاً چون كباب گران است، زور دارد و حال آنكه قدرت دو دانه كشمش، انرژي يك دانه خرما، ممكن است دو دانه خرما انرژي‌اش از نيم كيلو گوشت بيش‌تر باشد. فكر مي‌كنيم كه اين لباس گران پس. . . خانمي كه پدرش كارخانه‌دار است، تاجر است، سرمايه‌دار است و تحصيلاتش فوق ليسانس است، خانه‌شان كجاست، فكر مي‌كنيم چنين خانمي حتماً دختر خوبي هم هست، يك وقت مي‌بيني دختري كه مي‌گيري، يا پسري كه انتخاب مي‌كني كه پدرش چنين و چنان است، همان دختر و پسر، خيلي هم مالي نيستند. حتماً لباس گران بهترين لباس نيست. گاهي آدم يك غذاهايي ساده مي‌خورد، اما ويتامينش از غذاهاي. . . بيش‌تر است. خيلي دخترهاي گمنام، خانواده‌هاي معمولي، كمالاتي دارند كه در طبقات بالا پيدا نمي‌شود. *قاري: «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‏» گاهي لباس خوب است، ولي به اندازه نيست. گاهي لباس خوب است، ولي به اندازه نيست. كمالاتي دارد، سن به هم نمي‌خورد. كمالاتي دارد، قد به هم نمي‌خورد. كمالاتي دارد، سليقه به هم نمي‌خورد. 3. لباس محدوديت مي‌آورد، اما مصونيت زا است *قاري: «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‏» تشكيل خانواده ارزش است، لباس محدوديت مي‌آورد. يعني من كه عمامه سرم است، در خيابان نمي‌توانم بدوم. به خاطر اينكه بايد مراعات جامعه را هم كرد، كاري سبك و خيلي وقت‌ها مثلاً شما زمستان كه لباس مي‌پوشي نمي‌تواني بدوي. مثلاً شما كه با كت و شلوار باشي نمي‌تواني شنا بروي. لباس يك محدوديت‌هايي مي‌آورد، ولي نبايد بگوييم كه حالا كه محدوديت مي‌آورد پس ما لباس نپوشيم. همسر هم محدوديت دارد، آدمي كه همسر دارد، وظيفه‌اش اين است كه نان به خانه ببرد، گوشت به خانه ببرد، غذا ببرد، اول وقت در خانه باشد، پول آب بدهد، برق بدهد. . . ازدواج محدوديت مي‌آورد، ولي اين محدوديت ارزش دارد. آخر بعضي‌ها مي‌گويند: چه كار داريم ازدواج كنيم؟ راحتيم، آزاديم و فكر مي‌كند كه هر آزادي ارزش است. لباس محدوديت مي‌آورد ولي اين محدوديت ارزش است. همسر هم محدوديت مي‌آورد ولي ارزش است. *قاري: «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‏» زن براي شوهر لباس است و و شوهر هم براي زن لباس است. لباس چه مي‌كند؟ در لباس آدم بايد غير از اينكه خودش گرم مي‌شود يا پوشيده مي‌شود، توجه به فرهنگ جامعه هم داشته باشد. مثلاً لباس احرام پارچه سفيد است. چادر سفيد را مردم در مسجد الحرام، در مكه، در زمين عرفات مي‌پوشند. اما الان كسي لباس سفيد سركند و در خيابان بيايد.
گاهي وقت‌ها يك لباسي در يك جايي فرهنگ نيست، بنابراين در لباس بايد مراعات فرهنگ جامعه را هم كرد. در ازدواج هم همينطور است. * قاري: «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‏» زن و شوهر لباس هستند يعني چه؟ در انتخاب لباس آدم آزاد است. مي‌تواند بخرد و مي‌تواند نخرد. وقتي خريد ديگر نمي‌تواند بي‌مصرف بگذارد. قبل از ازدواج انسان آزاد است ولي وقتي ازدواج كرد، انسان نمي‌تواند همسر خودش را معلق بگذارد. گفت: يا بكش! يا دانه ده! يا از قفس آزاد كن. * بسم الله! قاري: «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‏» زن و شوهر لباس هستند يعني چه؟ با لباس عالم آدم عالم نمي‌شود. بعضي‌ها فكر مي‌كنند كه اگر با فلان خانواده وصلت كنند، حتماً اينطور نيست. هر كسي بايد چاه خودش آب داشته باشد. چاهي كه خشك است و با زور سطل آب بريزند در آن، آب دار نمي‌شود. بايد كمالات از درون بجوشد. كسب كمالات از ديگران خيلي پايش به جايي بند نيست. 4. همسر، مايه آرامش روحي و رواني *قاري: «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‏» لباس آرام بخش نيست. جنس لباس آرام بخش است. اگر يك لباس خشني را شما برداشتي و لباس كردي، بدنت به خارش مي‌افتد، گاهي وقت‌ها آدم همسر مي‌گيرد، مي‌بيند، عجب! زندگي‌اش پر از نكبت شد. چرا؟ براي اينكه جنس همسر به همسر نمي‌خورده است. همسر مثل كيسه حمام است، و اين كيسه حمام همه‌اش به بدن. . . اينكه قرآن مي‌گويد: « لِتَسْكُنُوا» (روم/21) همسر آرامش‌بخش است، در لباس، جنس لباس آرام بخش است. يعني اگر پنبه بود، پشم بود، ابريشم بود، حرير بود، كتان بود، جنس لباس آرام بخش است. نه خود لباس. خيلي وقت‌ها همسر، زندگي را تلخ مي‌كند. چون جنس همسر به همسر نخورده است. جنس لباس آرام بخش است نه خود لباس. *قاري: «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‏» لباس معيوب را اصلاح مي‌كنند، فرياد نمي‌زنند. اگر همسري عيب داشت، فكر كنيد، چگونه اصلاح كنيد، آبروريزي و دادگاه خانواده رجوع نكنيد. *قاري: «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‏» گاهي جنس لباس خوب است. زن و شوهر لباس هستند يعني چه؟ جنس لباس گاهي خوب است، اما دوختش خوب نيست. گاهي طرف خانم خوبي است، دختر خوبي است، پسر خوبي است، مرد خوبي است، زن خوبي است، اما اخلاقش. . . اين كلمه‌اي كه گفت، اين حركتش بد بود. يعني با يك حركت، با يك كلمه نبايد گفت اين زن‌، زنِ بدي است. يا اين مرد، مردِ بدي است. بابا آدم خوبي است، منتها حالا اين كلمه را نبايد بگويد، گفت. اين كار را نبايد بكند و كرد *بسم الله. قاري: «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‏» زن و شوهر لباس همديگر هستند. بعضي لباس‌ها حفاظت بيش‌تري مي‌خواهند، بعضي همسرها هم نياز به حفاظت بيش‌تري دارند. افرادي هستند از نظر شكل، از نظر موقعيت، بايد بيش‌تر مواظبشان بود. از نظر سادگي زود گول مي‌خورد. بايد بيش‌تر آدم مواظب باشد. بعضي لباس‌ها حفاظت بيش‌تري مي‌خواهد، همسرها هم همينطور هستند، همسرهاي ساده، همسرهاي كم سن، همسرهاي بي‌تجربه، همسرهايي كه در يك منطقه غريبه هستند، همينطور دخترش را مي‌فرستد در يك شهر به عشق اينكه ليسانس بگيرد. . . پريروز يك مرد محترمي آمد دانشگاه تهران. گفت دختر من از فلان شهرستان آمده است اينجا، در شهرستان كه بود چه بود، الان چه شده است. من متدينم، من دخترم متدين بود، خراب شد، خيلي خلاصه خانواده‌ها مواظب باشيد. دختر عمويش ليسانس گرفته، اينهم بايد ليسانس بگيرد، ولو حالا به هر دره‌اي رفت كه رفت. البته اين وزارت علوم و دانشگاه آزاد نمي‌دانم، محال مي‌دانند كه هر دختري در شهر خودش درس بخواند؟ يعني واقعاً محال است؟ يعني اين قابل حل نيست در جمهوري اسلامي؟ نمي‌شود هر دختري پهلوي پدرش درس بخواند؟ واقعاً محال است؟ اگر محال است من نمي‌دانم. ولي محال نيست. مي‌شود اين قصه را حل كرد، جمهوري اسلامي مي‌تواند حل كند. يك مشكل بنزين كه در همه خانه‌ها نياز داريم، بالاخره كنترل كردند، اصلاً جمهوري اسلامي چه كاري مي‌خواسته بكند كه نتوانسته؟ مي‌شود دانشگاه آزاد و پيام نور و نمي‌دانم اينها يك طراحي كنند و قصه را حل كنند. خوب يك دختر، دختر مي‌خواهد درس بخواند، پا مي‌شود و مي‌رود يك شهر غريب، خوب مواظبت ندارد. پسر هم همينطور است. پسر هم همينطور است. بعضي لباس‌ها حفاظت بيش‌تري مي‌خواهند، بعضي دختر و پسرها هم حفاظت بيش‌تري مي‌خواهند. 5. دقت در انتخاب همسران پاك *قاري: «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‏» زن و شوهر لباس هستند، لباس چه مي‌كند؟ دزد از لباس دزدي لذت مي‌برد اما مؤمن ناراحت است. آدم‌هاي كثيف، دختر‌هاي هرزه، پسر هرزه را بگيرند، آنها خودشان باهم خوش هستند. اما يك مؤمن هرگز حاضر نيست كه با يك همچنين آدم‌هايي. . .
قرآن مي‌فرمايد: «الْخَبيثاتُ لِلْخَبيثينَ وَ الْخَبيثُونَ لِلْخَبيثاتِ وَ الطَّيِّباتُ لِلطَّيِّبينَ وَ الطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبات‏» (نور/26) يعني يك لباس دزدي را دزد مي‌پوشد و كيف هم مي‌كند، اما به يك مؤمن بدهي ناراحت است. بعضي همسرها هم. . . همسر براي همسر لباس است، قرآن مي‌فرمايد: «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‏» همسر لباس است، يعني همينطور كه دزد از لباس دزدي خوشش مي‌آيد، ولي مؤمن خوشش نمي‌آيد، هر كسي از هر همسري لذت مي‌برد، هر دختر و پسري ممكن است براي همديگر جاذبه داشته باشند، اما پهلوي چشم افراد پاك و باتقوا آن‌ها ارزش ندارند. * قاري: «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‏» زن و شوهر لباس همديگر هستند. در قرآن داريم كفاره بعضي از گناهان اين است كه ده برهنه را بپوشاني. لباس دادن به برهنه‌ها يك كفاره و عبادت است. همينطور كه لباس دادن عبادت است، به ازدواج در آوردن افراد بي‌همسر هم عبادت است. قرآن مي‌فرمايد: «وَ أَنْكِحُوا الْأَيامى‏» (نور/32) * «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‏» لباس زيبا نشانه شادابي است. در خانواده اگر زن و شوهر خودشان را براي همديگر آرايش كنند، اين آرايش شادي‌بخش است. زندگي را گرم مي‌كند. كلماتي كه به هم مي‌گويند. حديث داريم كه اگر مردي به زنش بگويد دوست دارم، اين كلمه تا آخر عمر در ذهن زن مي‌ماند. حديث داريم اگر كسي را دوست داري، به او بگو دوستت دارم. تشكر كردن، انتقادپذيري، اگر خلاف كرد، عذرخواهي كردن، اينها زندگي را شيرين مي‌كند. 6. واقع بيني در تعيين مهريه ازدواج *قاري: «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‏» در خريد لباس به جيبت نگاه مي‌كني، در مهريه خانم هم به جيبت نگاه كن، گاهي افرادي مي‌آيند پهلوي بنده عقد بخوانند، مي‌گويم: چند تا؟ مي‌گويد: هزار سكه! هر چه اينها را نگاه مي‌كنم كه به اين قيافه مي‌خورد؟ مي‌گويم: تو حضرت عباسي تا آخر عمرت هزار سكه مي‌تواني جمع كني؟ چرا شوخي مي‌كنيد؟ مي‌گويد: آخر حالا بگو، چه كسي داد؟ مي‌گويم: اِ. . . اگر دامادي لحظه‌اي كه عقد مي‌خواند، نيتش باشد كه: بگو هزار سكه، من كه بناندارم بدهم، اگر نيتش باشد كه ندهد، هر دفعه پهلوي خانم مي‌رود انگار زنا مي‌كند. شوخي كه نداريم. اول زندگي چرا با دروغ؟ نگاه به جيبت كن. * قاري: «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‏» زن و شوهر براي همديگر لباس هستند. يعني چه؟ لباس جلف آدم‌هاي هرزه را به خودش جذب مي‌كند، همسر جلف هم چشم‌هاي هرزه را به خودش جذب مي‌كند. *قاري: «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‏» زن و شوهر براي هم لباس هستند. يعني چه؟ هوا داغ شد، لباس نازك مي‌شود، هوا سرد شد، لباس كلفت مي‌شود. زن عصباني است، مرد كوتاه بيايد. مرد عصباني است، زن كوتاه بيايد. نگويد تو يكي و من يكي. . . فحش دادي من هم فحشت مي‌دهم. بداخلاقي، من هم بداخلاق هستم. بابا حالا كه مرد بداخلاق است، تو خوش اخلاق باش. زن عصباني است، مرد تو كوتاه بيا. عصباني است، حالا يك چيزي گفت، تو كوتاه بيا. چطور هوا داغ است، لباس نازك مي‌شود؟ هوا سرد است، لباس كلفت مي‌شود؟ تا زن عصباني است، مرد نازك شود، تا مرد عصباني است، زن نازك شود. * قاري: «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‏» زن و شوهر براي هم لباس هستند، بدون لباس رسوايي است. كسي هم كه همسر ندارد، در معرض رسوايي است. 7. وظيفه والدين در قبال ازدواج فرزندان *قاري: «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‏» زن و شوهر براي هم لباس هستند. . . بزرگ لباس مي‌پوشد، بچه را به او لباس مي‌پوشانند. افرادي خودشان ازدواج مي‌كنند، افرادي را بايد دست و پا زد و اينها را به ازدواج. . . من مي‌دانم، حالا پسر مي‌گويد زود است، دختر مي‌گويد حالا زود است. اينها بگويند حالا زود است، با زور اينها را ازدواج بدهيد. به خاطر اينكه اين حاليش نيست. مي‌گويد: زود است، بعد مي‌بيني خراب شد. بزرگ لباس مي‌پوشد، بچه را لباس مي‌پوشانند. افرادي خودشان اقدام مي‌كنند براي ازدواج، افرادي را بايد دست و پا كنيم و اينها را به ازدواج دربياوريم. *قاري: «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‏» زن و شوهر براي هم لباس هستند. . . لباس رويش زيباست، مردم مي‌گويند: به چه لباسي! ! ! ممكن است زيرش زبر باشد، بدن را از بين ببرد. روي لباس لطيف است، اما ممكن است باطنش خشن باشد. بعضي همسرها هم بيرون را روشن مي‌كنند، در خانه را تاريك مي‌كنند. يعني ظاهرش مي‌گويند: خوشابه حالت، چه همسر خوبي داري، اما از همسرش بپرسي، مي‌گويد: آقا پير من را درآورده است، بسيار بداخلاق است. بيرونش. . . بنابراين، گاهي روي لباس جلوه دارد، باطنش خراب است. همسر هم همينطور است.
* آخري‌اش را هم بخوانيد. قاري: «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‏» زن و شوهر لباس هستند، يعني چه؟ لباس عيب را مي‌پوشاند، و داد نمي‌زند. شما عيب شوهرت را برطرف كن، عيب خانمت را برطرف كن، همسر عيب همسر را برطرف كند، ولي به كسي نگويد. 8. لزوم تامل بيشتر در آيات قرآن كريم ببينيد، در اين چند دقيقه، از يك كلمه قرآن سي نكته، اينجا براي شما گفتم. اينكه مي‌گويند: امام باقر، باقرالعلوم است، يعني اگر اين آيه را. . . حديث داريم، حالا يادم نيست كدام آيه بود، امام صادق فرمود اگر اهلش را پيدا مي‌كردم، تمام دين را از همين كلمه بيرون مي‌كشيدم. تمام دين را از اين بيرون مي‌كشيدم. خدا رحمت كند، آيت الله العظمي فاضل لنكراني را، خدمت ايشان بودم، گفت من از اين آيه كوچك، صد قانون فقهي بيرون كشيدم، انرژي هسته‌اي در طبيعت نيست، در قرآن هم انرژي هسته‌اي هست. حالا اينها كه راجع به خانواده و روانشناسي‌ها و روانكاوي‌ها و. . . يعني واقعاً آدم گاهي يك كتاب مي‌خواند، چهارصد صفحه، مي‌بيني كه بيست نكته در آن نيست. اما قرآن كتابي است كه يك كلمه‌اش سي نكته در آن است. خانواده براي همديگر لباس است. چقدر خوب است ما اين را تابلو كنيم. . . اين ديگر براي دفتر عقد و ازدواج است. حالا لابد پاي تلويزيون كسي هست كه به فكر بيفتد. پاي تلويزيون امشب ما يك نفر نيست كه در قوه قضاييه باشد. يك نفر از قوه قضاييه نيست؟ نمي‌تواند آقا اين «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ» را آرمش كند، نكاتش را بنويسد و به تمام دفترهاي عقد و ازدواج، اين ورقه اول باشد. چطور دفترهاي سررسيد، عكس اولش عكس امام يا مثلاً مقام معظم رهبري است، يا از ضريح امام رضا است؟ اين هم. . . دفتر عقدي كه عقد مي‌كنند عروس و داماد، اين «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‏» باشد. خدايا بنياد جامعه ما كه خانواده است، خانواده‌هاي ما را از همه آسيب‌ها حفظ بفرما. (الهي آمين)
چرا قرآن می فرماید زن و شوهر لباس هم هستند «هُنَّ لِباسٌ لَکمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن»[.بقره، ۱۸۷] «آنها لباس شما هستند؛ و شما لباس آنها» در تشبيه همسر به لباس، نكات و لطايف بسيارى نهفته است: * لباس بايد در طرح و رنگ و جنس مناسب انسان باشد، همسر نيز بايد كفو انسان و متناسب با فكر و فرهنگ و شخصيّت انسان باشد. * لباس مايه‏ ى زينت و آرامش است، همسر وفرزند نيز مايه ‏ى زينت و آرامش خانواده ‏اند. * لباس عيوب انسان را مى‏ پوشاند، هريك از زن و مرد نيز بايد عيوب و نارسايى‏ هاى يكديگر را بپوشانند. * لباس انسان را از سرما و گرما حفظ مى‏كند، وجود همسر نيز كانون خانواده را گرم و زندگى را از سردى مى ‏رهاند. * دورى از لباس، مايه ‏ى رسوايى است، دورى از ازدواج و همسر نيز گاهى سبب انحراف و رسوايى انسان مى ‏گردد. * در هواى سرد لباس ضخيم و در هواى گرم لباس نازك استفاده مى‏شود، هر يك از دو همسر نيز بايد اخلاق و رفتار خود را متناسب با نياز روحى طرف مقابل تنظيم كند؛ اگر مرد عصبانى است، زن با لطافت با او برخورد كند و اگر زن خسته است، مرد با او مدارا كند. * انسان بايد لباس خود را از آلودگى حفظ كند، هر يك از دو همسر نيز بايد ديگرى را از آلوده شدن به گناه حفظ نمايد.
آخرین نوشته شهید چمران لحظاتی قبل از شهادت  رقص مرگ !  متن زير ، آخرين نوشتة دكتر چمران مي باشد كه چند دقيقه قبل از شهادت آن را نگاشته است . « اي حيات ! با تو وداع مي كنم ، با همة مظاهر و جبروتت . اي پاهاي من ! مي دانم كه فداكاريد ، و به فرمان من مشتاقانه به سوي شهادت صاعقه وار به حركت در مي آييد ؛ اما من آرزويي بزرگتر دارم . به قدرت آهنينم محكم باشيد. اين پيكر كوچك ؛ ولي سنگين از آرزوها و نقشه ها و اميدها و مسئوليتها را به سرعت مطلوب به هر نقطه دلخواه برسانيد . دراين لحظات آخر عمر ، آبروي مرا حفظ كنيد . شما سالهاي دراز به من خدمت ها كرده ايد . از شما آرزو مي كنم كه اين آخرين لحظه را به بهترين وجه ، ادا كنيد . اي دست هاي من ! قوي و دقيق باشيد . اي چشمان من ! تيزبين باشيد . اي قلب من ! اين لحظات آخرين را تحمل كن . به شما قول مي دهم كه پس از چند لحظه همة شما در استراحتي عميق و ابدي آرامش خود را براي هميشه بيابيد . من چند لحظة بعد به شما آرامش مي دهم ؛ آرامشي ابدي . چه ، اين لحظات حساس وداع با زندگي و عالم ، لحظات لقاي پروردگار و لحظات رقص من در برابر مرگ بايد زيبا باشد »  در راه تو  من مسئوليت تام دارم كه در مقابل شدايد و بلايا بايستم ، تمام ناراحتي ها را تحمل كنم رنج ها را بپذيرم ، چون شمع بسوزم و راه را براي ديگران روشن كنم . اي خدا ، من بايد از نظر علم از همه برتر باشم تا مبادا كه دشمنان ، مرا از اين راه طعنه زنند . بايد به آن سنگدلاني كه علم را بهانه كرده و به ديگران فخر مي فروشند ثابت كنم كه خاك پاي من هم نخواهند شد . بايد همة آن تيره دلان مغرور و متكبر را به زانو درآورم ، آنگاه خود خاضعترين و افتاده ترين فرد روي زمين باشم .   اي خداي بزرگ ، اين ها كه از تو مي خواهم چيزهائيست كه فقط  مي خواهم در راه تو به كار اندازم و تو خوب مي داني كه استعداد آن را داشته ام . تو اي خداي من ، مي داني كه جز راه تو و كمال و جمال تو آرزويي ندارم ، آنچه مي خواهم آن چيزي است كه تو دستور داده اي و ميداني كه عزت و ذلت به دست توست و مي دانم كه بي تو هيچم و خالصانه از تو تقاضاي كمك و دستگيري دارم . حتي يك لحظه اي مادر هنگامي كه فرودگاه تهران را ترك مي گفتم و تو حاضر شدي و هنگام خداحافظي گفتي: « اي مصطفي ، من تو را بزرگ كردم ، با جان و شيرة خود تو را پرورش دادم و اكنون كه مي روي از تو هيچ نمي خواهم و هيچ انتظاري از تو ندارم ، فقط يك وصيت مي كنم و آن اين كه خداي بزرگ را فراموش نكني » اي مادر، بعد از بيست و دو سال به ميهن عزيز خود باز مي گردم و به تو اطمينان مي دهم كه در اين مدت دراز حتي يك لحظه خدا را فراموش نكردم ، عشق او آن قدر با تار و پود وجودم آميخته بود كه يك لحظه حيات من بدون حضور او ميسر نبود . به امام موسي صدر وصيت مي كنم به كسي كه او را بيش از حد دوست مي دارم . به معشوقم ، به امام موسي صدر، كسي كه او را مظهر علي مي دانم ، او را وارث حسين مي خوانم ، كسي كه ... از اينكه به لبنان آمدم و پنج يا شش سال با مشكلاتي سخت دست به گريبان بوده ام متأسف نيستم . از اين كه امريكا را ترك گفته ام ، از اينكه دنياي لذت و راحتي را پشت سرگذاشتم ، از اينكه دنياي علم را فراموش كردم ، از اين كه از همه زيبايي ها و خاطرة زن عزيز و فرزندان دلبندم گذشته ام متأسف نيستم .... تو اي محبوب من ، دنيايي جديد به من گشودي كه خداي بزرگ مرا بهتر و بيشتر آزمايش كند . تو به من مجال دادي تا پروانه شوم ، تا بسوزم ، تانور برسانم ، تا عشق بورزم ، تا قدرتهاي بي نظير انساني خود را به ظهور برسانم .... اما من ، مني كه وصيت مي كنم ، مني كه تو را دو ست مي دارم ... آدم ساده اي نيستم . من خداي عشق و پرستشم ، من نماينده حق ، مظهر فداكاري و گذشت ، تواضع ، فعاليت و مبارزه ام . آتشفشان درون من كافيست كه هر دنيايي را بسوزاند ، آتش عشق من به حدي است كه قادر است هر دل سنگي را آب كند ، فداكاري من به اندازه ايست كه كمتر كسي در زندگي به آن درجه رسيده است .... كسي كه وصيت مي كند آدم ساده اي نيست ، بزرگترين مقامات علمي را گذرانده ، سردي و گرمي روزگار را چشيده ، از زيباترين و شديدترين عشق ها برخوردار شده ، از درخت لذات زندگي ميوه ها چيده ، از هرچه زيبا و دوست داشتني است برخوردار شده و در اوج كمال و دارايي ، همه چيز را رها كرده و به خاطر هدفي مقدس ، زندگي دردآلود و اشك بار و شهادت را قبول كرده است . آري اي محبوب من ، يك چنين كسي با تو وصيت مي كند...  
ق- بر اساس آیات و روایات ، مهمترین زمینه هایی که موجب افزایش رزق و روزی می شود موارد زیر است : 1- اهمیت دادن به نماز ، مخصوصاً نماز اول وقت . 2- راضی بودن پدر و مادر از انسان و دعای آنان . 3- صدقه دادن . 4- دعا کردن پشت سر برادران دینی . 5- گناه نکردن و توبه از گناهان گذشته . 6- خوش اخلاقی و نیت خیر و خوب داشتن . 7- دادن حقوق مردم ، مثل ارث . 8- دادن حق خدا ، مثل خمس و زکات . 9- قناعت کردن و میانه روی در زندگی . 10- نیکی کردن به اهل خانه . 11- مهمانی کردن و غذا دادن . 12- همیشه با وضو بودن . 13- ازدواج کردن . 14- نماز شب خواندن . 15- شکر نعمتهای الهی را به جا آوردن . 16- خواندن سوره واقعه بعد از نماز عشا . 17- گفتن تسبیحات حضرت زهرا "س" پس از نماز . 18- روشن کردن چراغ پیش از غروب آفتاب . 19- رفتن به زیارت امام حسین "ع". 20- کمک مالی به برادران دینی و شیعیان علی بن ابی طالب "ع" چه به صورت قرض الحسنه و چه به صورت بلاعوض که بسیار سفارش شده است . 21- صله رحم و دیدار با خویشاوندان . 22- زیاد گفتن ذکر ِ لا حول و لا قوۀ الا بالله . 23- توسل به امام جواد "ع". 24- پس از اذان صبح و نماز صبح مشغول دعا شدن ( امام محمد باقر "ع" : بر شما باد دعا در سحر تا طلوع خورشید که در این ساعات درهای آسمان باز است و رزق و روزی تقسیم می شود و حاجات عظیم داده می شود ). 25- گفتن ذکر "یا فتّاح " 70 مرتبه پس از نماز صبح . 26- گفتن ذکر " یا وهّاب " 100 مرتبه پس از نماز عصر . 27- مداومت بر ذکر " یا غنی " . 28- مداومت بر خواندن سوره " والذاریات" و "مزّمّل". 29- بعضی از دعاها و نمازها که در مفاتیح آمده است . 30- مداومت بر خواندن دعای فرج و آیت الکرسی .