eitaa logo
فلسفه اسلامی
1.6هزار دنبال‌کننده
504 عکس
82 ویدیو
34 فایل
مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی مدیر: آیت الله فیاضی قائم مقام: آیت الله حسن معلمی مجله علمی پژوهشی: nasim-e-kherad.ir تارنما: mfalsafe.ir پیشنهادوانتقاد از این کانال و تارنما و ارسال محتوای فلسفی کلامی: @mfalsafe_ir هنگام ضرورت: @admin2020
مشاهده در ایتا
دانلود
طبق روال سال های گذشته سلسه جلسات سبیل " راه و رسم طلبگی " با حضور حجت الاسلام و المسلمین مهدی منصوری ( قائم مقام مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی ) برگزار می شود زمان : سه شنبه 27 / 07/ 1400 بعد از نماز ظهر و عصر
📖 شرح کتاب آداب الصلاه حضرت امام خمینی (ره) توسط : حضرت آیت الله فیاضی" حفظه الله" 🗓 زمان : چهارشنبه 28/7/1400 ساعت 13:۰۰ مکان: مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی قم ♦️حضور تمامی دانش‌پژوهان گرامی موجب امتنان است.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 صوت حضرت استاد فیاضی با موضوع : « شرح کتاب آداب الصلاة حضرت امام خمینی » ✅ پیشنهاد دانلود
🔰 🗓️ آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات اول دی ماه 1400 🗓️ تاریخ اعلام نتیجه داوری چکیده مقالات پانزدهم دی ماه 1400 تاریخ شروع ارسال مقالات کامل پانزدهم دی ماه 1400 آخرین مهلت ارسال مقالات کامل پانزدهم بهمن ماه 1400 🗓 تاریخ شروع کنفرانس شانزدهم اسفند ماه 1400 🗓 پایان کنفرانس هجدهم اسفند ماه 1400 ⬅️آدرس سایت همایش: 🌐http://practicaltheologyfa.irip.ac.ir/ 🔶 محورهای همایش: 1. مفهوم شناسی الهیات عملی جایگاه الهیات عملی نسبت به سایر اقسام الهیات 2. الگوهای فکری مواجهه با الهیات عملی 3. الهیات عملی و جامعه 4. الهیات عملی و سایر دانش‌ها 5. الهیات عملی و دغدغه های انسان @mt_falsafeh 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 صوت نشست علمی طلاب سطح چهار با استاد محترم حجت‌الاسلام والمسلمین لک زایی ✅ پیشنهاد دانلود
چکیده ای از اهم مطالب مطرح شده ازسوی استادلک زایی درباره امتداد سیاسی فلسفه اسلامی(بااندکی اضافات که مستبط ازفحوای کلام شان است): ❓ اولین سوالی که به ذهن می‌رسد این است که آیامی شودفلسفه اسلامی راتاعرصه های سیاسی، اجتماعی امتداد داد؟ برای یافتن پاسخ این سوال وداشتن تصوری روشن ترازاین مساله بایدبدانیم که خودفیلسوفان اسلامی، فلسفه اسلامی راتااین عرصه هاامتدادداده اندواین مطلب رامیتوان بامراجعه به کتب فیلسوفان ترازاولی چون ملاصدرا، بوعلی وبه ویژه فارابی(درکتاب هایی همچون آراء اهل المدینه الفاضله، تحصیل السعاده، المله) دریافت. ✍ در پاسخ به این سوال که فلسفه اسلامی چه کارکردی درساخت تمدن اسلامی دارد،باید چند نکته راباهم در نظر گرفت: 1⃣ برای داشتن تمدن اسلامی حتمابایدچنین تمدنی رابراندیشه صحیح اسلامی استوارکرد.بخشی ازمباحث سیاسی وتمدنی درفقه، بخشی درکلام وبخشی ازآن هم درفلسفه مطرح می شود.بنابراین، داشتن اندیشه صحیح درهریک ازاین حوزه ها لازم است. 2⃣ بدون به کارگیری دانش های گوناگون وبه ویژه بدون ارتباط منظومه ای وساختارمنددانش های گوناگون، تمدن وزیرساخت اندیشه ای آن شکل نمی‌گیرد.پس نیازبه تسلط و یافتن ارتباط های عمیق ووثیق میان دانش های گوناگون هستیم. 3⃣ دراین میان،فلسفه ها،حرف های اصلی وبنیادین تمدن هاهستندو وفیلسوف کسی است که به مباحث اساسی وکلان میپردازد.فلسفه اسلامی هم برای ساخت تمدن اسلامی، چنین نقش زیربنایی راایفامیکند. 4⃣ اگرگمان کنیم که باتوجه به حضورفقه اسلامی در ساحت (عرصه)توصیه ها وهنجارهای اسلامی ودرمسایل جزئی وملموس وباتوجه به باورهای مبتنی برایمان به آموزه های اعتقادی اسلام که لزوم تبعیت ازفقه راموجه می‌سازد،دیگرچه نیازی به فلسفه اسلامی درعرصه تمدن سازی اسلامی وجوددارد،باید گفت علاوه برجواب های صحیحی که دراین مساله وجوددارد،نکته قابل تامل دراینجااین است که فیلسوف به دنبال سعادت انسان است 🔰 وهرفیلسوفی درهرمکتبی(چه درفلسفه اسلامی وچه درفلسفه غرب) ،تعریف خاص خودراازسعادت داردوبراساس آن تعریف،مبانی اندیشه ای خود رادراموری مانندتعلیم وتربیت، فرهنگ، رشدو توسعه و... اشراب میکند وتمدنی بامختصات فکری خودارایه می‌کند. دردنیای غرب فیلسوفان غربی براساس تعریف خاص خودازسعادت وامتداد آن تاعرصه های اجتماعی ،سیاسی ،فرهنگی،طراحی ساختارمندی رابرای تمدن مبتنی برفلسفه غرب ارائه کرده اند.این مطلب درسندهای بین المللی همچون سند2030که مبتنی براندیشه فلسفی نسبی گرایانه ولذت جویانه غرب است، به خوبی هویداست. 🔰 دراین میان،این فلسفه اسلامی است که می‌توانددربرابرچنین طراحی های فکری ای، طرح بدیل و متعالیه مبتنی برمعارف حقه اسلامی رابازبان فلسفی ارائه کند، به صورت استدلالی ازآن دفاع کندو طرح های شیطانی تیوریزه شده دنیای غرب رابه چالش بکشدبه گونه ای که برای عقلای عالم قابل فهم وقابل بحث وتبادل نظرباشد. واین،کارکرد کمی برای فلسفه درامرتمدن سازی نیست . بقلم حجت الاسلام ثنایی ( دانش‌پژوه سطح چهار )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌸🌼🌺🌸🌼🌺🌸🌼 صلی الله علیه و آله وسلم عنوان کتاب : حکمت نامه پیامبر اعظم نویسنده : حجت‌الاسلام محمدی ری شهری و همکاران
معرفی اجمالی : این حکمت نامه، بیش از دوازده هزار رهنمون حکیمانه خاتم پیامبران را در زمینه های معرفت شناسی، اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، بهداشتی، انسان شناسی، جهان شناسی و. . . در ده بخش و ۴۹ باب و ۴۴۸ فصل گزارش می کند. حکمت نامه پیامبر اعظم(ص) برای تأمین نیاز پژوهشگران به فهم دقیق سخنان آن حضرت، بیش از دویست تحلیل، توضیح و جمع بندی ارائه کرده است. ✅ این حکمت نامه، افزون بر تبیین راهکارهای تکامل و کامیابی مادی و معنوی انسان، سند روشنی نیز بر نبوّت خاتم انبیا است. 🔅 بخش نخست این اثر به حکمت های عقلی و علمی اختصاص دارد که در دو باب ارائه شده است: عقل و جهل، علم و حکمت و معرفت. 🔰 در بخش دوم، حکمت های اعتقادی در هشت باب آمده است: ایمان،    ایمان به خدا، قضا و قدر، محبّت به خدا، نبّوت، قرآن و حدیث،     تبیین دین و شریعت و ویژگی های اسلام، و ایمان به معاد. ♻️ در بخش سوم به حکمت های اعتقادی، اجتماعی و سیاسی پرداخته و در دو باب گرد آمده است: امامت و رهبری، عوامل پیشرفت و انحطاط امت. 🔅 در بخش چهارم، حکمت های مربوط به جهان و انسان در دوازده باب آمده است: اصل خلقت، ملکوت آسمان ها و زمین، آفرینش فرشتگان،      آفرینش زمین، شناخت دنیا، اجل، شیطان، انسان، نقش آرزو در زندگی، عوامل و موانع برکت در زندگی، خیر و شر و مصائب، بلایا و شرور. 💠 بخش پنجم به حکمت های تربیتی اختصاص دارد که در پنج باب گرد آمده است: تبلیغ، تربیت کودک، تربیت جوان، عوامل خودسازی و آفات خودسازی. 🔰 در بخش ششم، حکمت های عبادی در هشت باب ارائه شده است: عبادت خدا، نماز، دعا و ذکر، روزه، حج و عمره، امر به معروف و نهی از منکر، جهاد و با فضیلت ترین مکان ها برای عبادت. ♻️ بخش هفتم، حکمت های اخلاقی و اجتماعی را ضمن چهار باب، در خود جای داده است: مهم ترین عوامل شکل گیری جامعه مطلوب، موانع شکل گیری جامعه آرمانی، خانواده و حقوق. 🔰 بخش هشتم با عنوان اقتصاد، حکمت های نبوی درباره آموزه های مرتبط با معیشیت انسانی را در قالب پنج باب ارائه می کند: اهمیت توسعه اقتصادی، پایه های اصل توسعه اقتصادی، عوامل توسعه اقتصادی، موانع توسعه اقتصادی و مهم ترین آفات توسعه اقتصادی. ❇️ در بخش نهم با عنوان پزشکی و بهداشت، تعالیم بهداشتی و پزشکی پیامبر(ص) در سه باب گزارش می شود: رهنمودهایی درباره پزشکی و بهداشت، میوه درمانی و گیاه درمانی و غذادرمانی، و بیماری. ♻️ باب پایانی و دهم با عنوان حکمت های گوناگون، مشتمل بر حکمت هایی است که در عنوان بخش های پیشین نگنجیده است. این بخش در ۴۷ فصل ارائه شده است که با «آداب خوردن» آغاز می شود و با «مهاجرت» به پایان می رسد. در خور ذکر است که در سال ۱۳۹۳ نمایه های کتاب به عنوان جلدهای ۱۵ و ۱۶ به چاپ رسید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپی کوتاه از جلسه مقام معظم رهبری دست به دست می شود که در آن رهبری به مخالفت با عرفان نظری می پردازند ، اما واقعیت چیست و رهبری نسبت به عرفان نظری چه دیدگاهی دارند ؟ بهترین شاهد برای پی بردن به دیدگاه اصلی ایشان در باب عرفان نظری ، کلمات و سخنان خود ایشان است که در دیدار با اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی ایراد نموده اند که در ذیل ، عین سخنان ایشان را ذکر می‌کنیم . 👇👇👇
🎙 ایشان به عرفان نظری اشاره کردند؛ بنده هیچ دشمنی و مخالفتی با عرفان نظری ندارم. گفته میشود: «الانسان عدوّ لما جهله». 🔰 بنده هیچ ورودی در عرفان نظری ندارم، اما هیچ عداوتی هم ندارم؛ منتها اعتقادم این است که ما نباید عرفان را به معنای الفاظ و تعبیرات و فرمولهای ذهنی مثل بقیه‌ی علوم ببینیم. عرفان، همان مرحوم قاضی است؛ مرحوم ملا حسینقلی همدانی است؛ مرحوم سید احمد کربلائی است؛ عرفان واقعی اینهاست. ♻️ مرحوم آقای طباطبائی خودش فیلسوف بود، اهل فلسفه بود، بلاشک در عرفان هم وارد بود؛ منتها آنچه که در عرفان از ایشان معهود است، عرفان عملی است؛ یعنی سلوک، دستور، تربیت شاگرد؛ شاگرد به معنای سالک. عرفان نظری باید به سلوک بینجامد. خب، موضوع عرفان، ذات مقدس پروردگار است. موضوع عرفان، خداست. از این جهت، برتر از همه‌ی علوم است. خب، این خدا باید در زندگی کسی که اهل عرفان است، تجلی پیدا کند. ✳️ ما کسانی را دیدیم که گفته میشد در عرفان نظری از همه بهترند، اما در عرفان عملی یک قدم برنداشته بودند. ما افراد اینجوری را دیدیم و درک کردیم که اصلاً مسائل سلوکی و اینها را لمس نکرده بودند. آنچه که من به آن تکیه دارم، این است که واقعاً یک حرکت عملی دیده شود؛ که این در مورد اهل معقول، به طور عام مطلوب است. آن کسانی هم که به عنوان اهل حکمت و اهل معقول شناخته شدند، غالباً کسانی‌اند که این جنبه‌ی معنوی در آنها وجود داشته. ❇️ حالا شما از قول مرحوم آقای فاضل، از امام (رضوان الله علیه) خاطره‌ای نقل کردید؛ خود من هم یک خاطره‌ای دارم که آن را هم بگویم. من از ایشان پرسیدم که شما درس مرحوم حاج میرزا جواد آقا را درک کردید یا نه؟ ایشان گفتند که نه، افسوس، افسوس، نشد. البته در برخی کتابها مینویسند که امام جزو شاگردهای آ میرزا جواد آقا بودند؛ در حالی که نخیر، قطعاً ایشان نبودند. ایشان ( حضرت امام ) گفتند: که آقای آ شیخ محمدعلی اراکی آمد من را دو جلسه برد درس ایشان. ظاهراً شبهای جمعه جلسه داشتند. ایشان گفتند دو جلسه رفتم، اما نپسندیدم. میگفتند آن وقتها ذهن ما پر بود از آن حرفها. یعنی همان حرفهای عرفان نظری. امام در سن هشتاد و چند سالگی افسوس میخورد که درس آ میرزا جواد آقا نرفته؛ با اینکه ایشان شاگرد و مرید و عاشق مرحوم شاه‌آبادی بوده. ❇️ یک خاطره‌ی دیگر هم به مناسبت عرفان نقل کنم. گفتند اوّلی که ایشان مرحوم آقای شاه‌آبادی را در قم دیده بودند، یک کسی گفته بود آن که شما دنبالش میگردید، این است. مرحوم شاه‌آبادی چند سالی هم در قم مانده بودند. ایشان گفتند که من و فلانی - یک کس دیگری را اسم آوردند، که من حالا یادم نیست - دو نفری رفتیم پیش ایشان و گفتیم یک درسی برای ما شروع کنید. ایشان اول امتناع میکرد، اما بعد با اصرار زیاد ما گفت: خب، حالا چه میخواهید؟ منظومه، اسفار، فلان؟ گفتیم نه، ما از این چیزها گذشته‌ایم؛ «مصباح الانس» میخواهیم. ایشان گفت: اِ، «مصباح الانس»!؟ خانه‌ی ایشان ظاهراً گذر جدّا بود. امام میگفتند از مدرسه‌ی دارالشفاء یا فیضیه تا گذر جدّا با ایشان همین طور رفتیم، تا اینکه بالاخره ایشان را وادار کردیم که برای ما «مصباح الانس» بگوید. امام از اول هم از «مصباح الانس» شروع کرده. ایشان خیلی هم به عرفان علاقه‌مند بودند. ✅ میدانید تبحر امام بیشتر در عرفان بود، بیش از فلسفه - یعنی امام متبحر و منغمر در عرفان بودند - خب، در فلسفه هم که ایشان بلاشک استاد بودند؛ لیکن حالا بعد از سن هشتاد سالگی به بالا، که یادم نیست چه سالی بود، ایشان به من اینجوری میگفتند: افسوس؛ نه، ذهن ما آن وقتها پر بود از آن حرفها. خب، حرفهای عرفان نظری، حرفهای پر زرق و برقی هم هست؛ اما آن چیز دیگری است، راه دیگری است، حرف دیگری است. من حرفم این است؛ والّا نخیر، بنده هیچ مخالفتی به این معنا با این مسئله ندارم. منبع: سخنان حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی قم
سلسله جلسات سبیل ( راه و رسم طلبگی و علم آموزی ) با حضور حجت الاسلام والمسلمین استاد مهدی منصوری ⏳زمان : سه شنبه ، ۴ آبان ، بعد از نماز ظهر و عصر مکان : مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی قم
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙️صوت نشست علمی امتداد اجتماعی فلسفه اسلامی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین شریفی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 صوت آیت‌الله فیاضی با موضوع : « شرح کتاب آداب الصلاة حضرت امام خمینی » ✅ پیشنهاد دانلود
📣 مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی برگزار می کند : 🔰 نشست دوازدهم : با موضوع « امتداد اجتماعی فلسفه اسلامی » با حضور استاد محترم حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا 🔰 ویژه طلاب سطح چهار 🗓 زمان : یکشنبه ۱۴۰۰/۰۸/۰۹ ساعت : 16:30 ✅ حضور برای تمامی طلاب آزاد است
🔰 انا لله و انا الیه راجعون ▪️با نهایت تأسف و تأثر، همسر مکرمه حضرت آیت‌الله فیاضی حفظه الله به دیدار حق شتافتند. انشالله خداوند متعال روح این بانوی گرامی را با حضرت زهرا سلام الله علیها محشور نمایند. ▪️به اطلاع سروران گرامی می‌رساند، مراسم تشییع امروز جمعه ۷ آبان‌ماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۵ در گلزار علی بن جعفر علیهماالسلام برگزار می‌گردد.
پیام تسلیت حضرت ایت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه به حضرت آیت الله فیاضی به جهت درگذشت همسر مکرمه ایشان حضرت آیت الله فیاضی زیده عزه سلام علیکم بما صبرتم خبر درگذشت بانوی صالحه،همسر گرامیتان موجب تاسف و تالم خاطر گردید. اینجانب ضمن آرزوی صحت و سلامتی آن وجود شریف،فقدان آن بانوی مومنه را، که به بیت رفیع علم و دانش تعلق داشت،به جنابعالی که بحمدلله از شخصیتهای تاثیر گذار و اندیشمند در حوزه های علمیه می باشید،تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن فقیده سعیده و والد فقیدشان،غفران و روح و رضوان الهی برای آن جنابعالی و همه ی بازماندگان ،سلامتی ،عزت و شکیبایی خواهانم. مدیر حوزه های علمیه علیرضا اعرافی @mt_falsafeh 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
آیت الله رجبی در پیامی درگذشت همسر گرامی آیت الله فیاضی را تسلیت گفتند.          ✍ بسم الله الرحمن الرحیم استاد گرامی و صدیق ارجمند آیت‌الله آقای حاج شیخ غلامرضا فیاضی ادام الله بقائه درگذشت متعلقه محترمه حضرتعالی و صبیه مکرمه استاد معظم حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ کاظم تبریزی (رحمةالله علیه) را خدمت جنابعالی، آقازادگان مکرم و برادران گرامی آن مرحوم تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی و علو درجات را برای ایشان و والد معظمشان و صبر جمیل و اجر جزیل را برای جنابعالی و دیگر بازماندگان از خداوند متعال مسألت دارم.        محمود رجبی ۷ آبان ۱۴۰۰
◾️اطلاعیه مراسم ختم همسر مکرمه آیت الله فیاضی حفظه الله زمان : یکشنبه ساعت ۱۵ تا ۱۷ مکان : قم خیابان شهید فاطمی(دور شهر) مسجد حضرت امیرالمومنین @mt_falsafeh 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
اطلاعیه قابل توجه طلاب محترم مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی در راستای افزایش مهارت‌های علمی طلاب در نظر دارد برای طلاب عزیز مرکز، کارگاه نوسیندگی با حضور اساتید برتر برگزار نماید. کسانی که مایل به ثبت نام در دوره و کسب اطلاعات بیشتر هستند تا روز پنج‌شنبه مورخه ۱۴۰۰/۸/۱۳ به بخش پژوهش موسسه (حجت‌الاسلام مناف‌زاده) مراجعه نمایند.
🔰 سلسله نشست های امتداد فلسفه اسلامی 🔰 🔶 جلسات بررسی امتدادمندی فلسفه اسلامی با حضور استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی سبحانی 📆 سه شنبه ها ساعت ۱۶ عصر سه شنبه 1400/8/11
عنوان کتاب : درآمدی بر فلسفه تربیت اسلامی ( رویکرد تطبیقی ) نویسنده : دکتر ماجد عرسان گیلانی مترجم : بهروز رفیعی 📖 فهرست کتاب : مقدمه بخش اول: اهمیت پژوهش در فلسفه تربیت اسلامی بخش دوم: هستی‌شناسی بخش سوم: نظریه شناخت در تربیت اسلامی بخش چهارم: نظریه ارزشها در تربیت اسلامی بخش پنجم: طبیعت انسان در تربیت اسلامی بخش ششم: چند یادآوری و خاتمه
✍ کتاب فلسفه تربیت اسلامی ، به نویسندگی دکتر ماجد عرسان کیلانی با ترجمه ( به همراه نقد و اضافات ) : بهروز رفیعی توسط انتشارات سمت منتشر شده است. این کتاب برای استفاده دانشجویان رشته علوم تربیتی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به عنوان منبع اصلی درس «فلسفه تربیتی اسلام» تدوین شده است. 🔰 در این اثر وزین، تلاش شده است در طرحی نو و پخته و منسجم، فلسفه تربیت اسلامی از متن قرآن کریم و سنت معتبر برگرفته و پیش رو نهاده شود. رویکرد انتقادی مؤلف به فلسفه‌های تربیتی غرب از دیگر مزایای کتاب است که در کنار بداعت طرح و پختگی تحلیل‌ها موجب شده است اثری خواندنی و بس مفید در حوزه فلسفه تربیت اسلامی رقم خورد. مؤلف دیدگاههای خود را در شش باب چند فصلی تحریر کرده است. وی فارغ از فلسفه اسلامی به طرح و تحلیل موضوع پرداخته است و از این رهگذر، به نوعی، قائلان به لزوم برگرفتن فلسفه تربیت اسلامی از فلسفه اسلامی را به چالش علمی فراخوانده است.