eitaa logo
فلسفه اسلامی
1.6هزار دنبال‌کننده
513 عکس
86 ویدیو
34 فایل
مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی مدیر: آیت الله فیاضی قائم مقام: آیت الله حسن معلمی مجله علمی پژوهشی: nasim-e-kherad.ir تارنما: mfalsafe.ir پیشنهادوانتقاد از این کانال و تارنما و ارسال محتوای فلسفی کلامی: @mfalsafe_ir هنگام ضرورت: @admin2020
مشاهده در ایتا
دانلود
13991019_40520_128k.mp3
12.67M
🎙 صوت کامل سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب در سالروز قیام ۱۹ دی مردم قم . @mt_falsafeh
@mt_falsafeh آیت الله خامنه ای : ...به‌هر‌حال دعوت جوانهای ما به علوم عقلی، بسیار مهم است؛ توجّهِ حوزه‌ها به علوم عقلی و بخصوص فلسفه، خیلی مهم است. بعضی از آقایانِ بزرگوار و محترمی که خیلی مورد تکریم و احترام ما هستند، اشکال داشتند به اینکه درسهای فلسفه و عرفان و این حرفها در قم زیاد شده؛ بنده به آن آقایان گفتم که اگر چنانچه فلسفه را شما از قم بردارید، کسانی در جاهای دیگر، متصدّیِ تبیین فلسفه و تدریس فلسفه میشوند که اهلیّت و صلاحیّت این کار را ندارند؛ کمااینکه الان می‌بینیم بعضی از افرادی که در غیر قم به‌عنوان فلسفه‌دان شناخته میشوند و مطرح میشوند، اطّلاعاتشان از فلسفه سطحی است؛ نه اینکه اطّلاع ندارند امّا اطّلاعاتشان عمیق نیست، سطحی است؛ یک چیزی خوانده‌اند و یک اصطلاحی را بر زبان جاری میکنند؛ خب این خوب نیست؛ خوب است که در خود قم باشد، در حوزه‌ی علمیّه باشد. تهران هم همین‌جور؛ حوزه‌ی علمیّه‌‌ی تهران هم که یک روزی مرکز علوم عقلی بوده، امروز اگر چنانچه تدریس فلسفه و تدریس علوم عقلی در آن رواج پیدا بکند، این به ‌نظر ما یک چیز بسیار خوب و مفیدی خواهد بود ان‌شاءالله. رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران همایش حکیم تهران (نکوداشت مرحوم آقاعلی مدرس زنوزی) @mt_falsafeh ✅✅✅✅✅✅
724156.pdf
1.42M
مناظره دکتر و مرحوم 📎 موضوع: «چیستیِ معرفت‌شناسی» 🔻محورهای اصلی: معرفت‌شناسی بر چه ارکانی استوار است؟ ❓رابطه میان طبیعیات و فلسفه و منطق با الهیات چیست و نسبت میان این‌ها چه تاثیری در رویکرد معرفت‌شناختی ما دارد؟ ❓آیا در طریق معرفت‌شناسی، الهیات به طبیعیات نیاز دارد یا معرفت‌شناسان بی‌نیاز از فرآورده‌های عقل تجربی هستند؟ ❓چگونه می‌توان کلیه اصول الهیاتی را بدون احتیاج به اصول موضوعه طبیعی اثبات کرد؟ 🆔 @mt_falsafeh
🖊🖊احمدحسين شريفي 🛑از بزرگ‌ترين کرامات و کارهاي خارق العادة عمار انقلاب اين است که به گونه‌اي از بنيان‌هاي فکر اسلامي و مباني انقلاب اسلامي دفاع مي‌کردند که هيچ يک از درشت‌گويان و مدعيان بي‌بنيان و غربزده‌هاي مفلوک، تاکنون نتوانسته‌اند هيچ يک از انديشه‌هاي ايشان را نقدي عالمانه کنند؛ به همين دليل به هتاکي و فحاشي و لجن‌پراکني عليه اين شخصيت پرداخته و مي‌پردازند. 🔸از ديگر کرامات ماندگار و جاري ايشان تأسيس ساختارهاي آموزشي و پژوهشي بي‌سابقه‌اي در حوزه‌ علميه است که تا ابد توانايي امتدادبخشي به بنيان‌هاي معرفت‌شناسي و هستي‌شناسي و انسان‌شناسي اسلامي در حوزه‌هاي مختلف علوم انساني و نيازهاي فکري انقلاب اسلامي را دارند. 🔸اين روزها عده‌اي از دوستان مخلص و باصفاي آيت‌الله مصباح، در رسانه ملي به نقل پاره‌اي از کرامت‌هاي آيت‌الله مصباح پرداختند که آري ايشان از زمان مرگ خود و وضعيت بعد از مرگشان مطلع بوده‌اند و همچنين بعد از مرگ چشمان خود را براي غسال‌شان باز کرده‌‌اند. ليبرال‌هاي بيچاره، اين سخنان را بهانه‌اي تازه براي تخريب چهره تابناک آيت‌الله مصباح يافتند و بي‌اعتقادي خود به عالم معنا و ملکوت و قدرت روحي مردان الهي را به اين بهانه برملا کردند. و ناخواسته آن نگاه عميق آيت‌الله مصباح درباره غربزده‌گاني که اسلام‌ستيزي خود را پنهان مي‌کردند، تأييد کردند. 🔸بنده به آن دوستان پاک‌نيت و به این دشمنان خفاش‌صفت آيت‌الله مصباح عرض مي‌کنم اينها که چيزي نيست؛ چنين مسائلي درباره بسياري از افراد عادي هم فراوان نقل و تجربه شده است. 🔸کرامت بزرگ آيت‌الله مصباح اين بود که آنچه ديگران در آيينه نمي‌ديدند، در خشت خام مي‌ديد. ايشان پيش از انقلاب، انحطاط انديشه‌اي و عملي‌ برخي از انقلابيان بزرگ را پيش‌بيني کرد. (انقلابياني که حتي خودشان را پدرخوانده انقلاب مي‌دانستند و حتی ابراز میکردند آنها بودند که امام را براي تسريع در پيشبرد اهدافشان، جلو انداختند؛ به اين دليل که سيد بود و مقبوليت مردمي داشت!) 🔸کرامت بزرگ آيت‌الله مصباح اين است که از اوايل دهه شصت، بی اعتقادی پاره‌اي از مدعيان روشنفکري غربزده و نفوذيان انگليسي به اسلام و انقلاب را که حتي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي هم نفوذ کرده بودند! و در رسانه‌هاي جمهوري اسلامي به تفسير مثنوي و نهج البلاغه مي‌پرداختند!، ابراز کرد و تقابل آنها با تفکر اسلامي و قرآني و انقلابي را دست کم ده سال جلوتر از دیگر افراد تیزبین آفتابي کرد. 🔸کرامت اين نيست که بعد از مرگ، براي غسّال چشمان خود را باز کند؛ چشمان او هميشه باز و بينا و بصير بود؛ او شصت سال است که به دنبال بازکردن چشمان ديگران بر روي حقايق اسلام و فرهنگ اهل بيت بوده است و در اين جهاد بزرگ، عمارگونه هزاران چشم را بينا کرده است؛ فتنه‌های عمیق را آشکار کرده است؛ غبارهای غلیظ را کنار زده است و عمارگونه جان و آبرو و هستي خود را فداي انقلاب و ولايت کرده است. اینهاست کرامات عمار انقلاب. @mt_faldafeh
عـَنْ أَبـِي عـَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام) قَالَ : يَنْبَغِي لِلْمُؤْمِنِ أَنْ يَكُونَ فِيهِ ثـَمـَانـِي خـِصـَالٍ وَقُوراً عِنْدَ الْهَزَاهِزِ ، صَبُوراً عِنْدَ الْبَلَاءِ ، شَكُوراً عِنْدَ الرَّخَاءِ ، قَانِعاً بِمَا رَزَقـَهُ اللَّهُ ، لَا يـَظـْلِمُ الْأَعـْدَاءَ وَ لَا يـَتَحَامَلُ لِلْأَصْدِقَاءِ بَدَنُهُ مِنْهُ فِي تَعَبٍ وَ النَّاسُ مِنْهُ فـِي رَاحـَةٍ إِنَّ الْعـِلْمَ خـَلِيـلُ الْمـُؤْمـِنِ وَ الْحِلْمَ وَزِيرُهُ وَ الْعَقْلَ أَمِيرُ جُنُودِهِ وَ الرِّفْقَ أَخُوهُ وَ الْبِرَّ وَالِدُهُ . امام صادق(علیه السلام) فرمودند : مؤمن را سزاوار است كه داراي هشت خصلت باشد: 1⃣ هنگام شدائد باوقار باشد 2⃣ هنگام بلا شكيبا باشد 3⃣ در فراواني نعمت سپاسگزار باشد 4⃣به آن چه خدا روزيش كرده قانع و خرسند باشد 5⃣به دشمنانش ستم نكند 6⃣بارش را بر دوستانش نيفكند (به خاطر دوستانش متحمل گناه نشود) 7⃣بدنش از او در رنج و مشقت باشد (از بسياري عبادت و قضاء حوائج مردم) 8⃣مردم از ناحيه او در آسايش باشند، همانا علم دوست مؤمن است و بردباري و زيرش و عقل امير سپاهش (يعني اعضاء و جوارحش به فرمان عقلش رفتار كنند) و مدارا برادرش و احسان پدرش باشد. 📚 اصول کافی ، ج ۱ ، باب خصال المومن ، حدیث اول @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚
✅ آیت‌الله فیاضی حفظه الله ❓سوال: چه کنیم دروسی را که می خوانیم در ما نورانیت ایجاد کند؟ احساس می کنم این درس ها و مطالعه ها تغییر روحی و پیشرفت معنوی در ما ایجاد نمی کنند. 🔰 پاسخ استاد: با توجه فعالیت کنید. اگر بدانیم که داریم به وظیفه خودمان عمل می کنیم و مشغول خدمت سربازی امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف ) هستیم، درس ها و اعمالمان در مانورانیت ایجاد می کنند. از خدای تعالی بخواهیم که اعمالمان با این نیت و مخلصانه باشد؛ چراکه إنما الأعمال بالنيات. هرچه نیات ما مخلصانه تر و نورانی تر باشد، اعمالمان در مانورانیت بیشتری ایجاد می کنند. انگیزه ما از تعلم این باشد که مایه آبروی امام زمان و شیعه باشیم، نه مایه سرافکندگی و دلگیری ایشان. در حد خودمان موجب خشنودی ایشان و مورد عنایت حضرت باشیم. اگر درس خواندن برای ما عادت شده است، ببینیم چه انگیزه ای ما را به این عادت می کشاند. شیطان سعی می کند انگیزه را شیطانی کند و اگر نتوانست، دست کم ما را به غفلت می کشاند تا عمل ما صبغه رحمانی نداشته باشد و عمرمان تلف شود. چرا باید کسی که بالاترین افتخار عالم، یعنی سربازی امام زمان نصیبش شده است، عمرش تلف شود؟ ما موانعی برای نورانیت داریم؛ مثل خودخواهی ها، تكبرها، حرف خود را بر کرسی نشاندن و... که باید برطرف شوند. 📚📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
🖌🖌 امام خمینی فلسفه (حکمت) را یکی از علوم برهانی و عقلی می دانستند که می تواند در معرفت و شناخت به انسان کمک کند، و عقل انسان را سیراب نماید. ✅ در درسهای تفسیر سوره مبارکه حمد می فرمایند: « فلسفه وسیله است، خودش مطلوب نیست. وسیله است برای اینکه شما مسائل را، معارف را با برهان به عقلتان برسانید، هنرش همین قدر است.» 📚 (تفسیر سوره حمد، ص109 و 110) ✅ و در نامه به فرزندشان ضمن برتری دادن به لسان انبیاء و اولیای خلص و اصحاب دل به اصحاب براهین و فلسفه می گویند: «و آنچه گفتم به آن معنا نیست که به فلسفه و علوم برهانی و عقلی نپرداز و از علوم استدلالی روی گردان که این خیانت به عقل و استدلال و فلسفه است، بلکه به آن معنی است که فلسفه و استدلال «راهی» است برای وصول به مقصد اصلی و نباید تو را از مقصد و مقصود و محبوب محجوب کند.» 📚 (صحیفه امام، ج16، ص220) ✅ امام در برابر کسانی که فلسفه اسلامی را به دلیل ریشه یونانی مورد انتقاد قرار می دادند، این نقد را به دلیل کم اطلاعی و بی اطلاعی می دانند و حکمت و فلسفه اسلامی به ویژه حکمت صدرایی را بهره مند از نور قرآن و حدیث می دانند و بین حکمت اسلامی و یونانی فاصله ی بسیار قائل هستند ؛ بنابراین حکمت اسلامی در دیدگاه امام(س) نه تنها مخالف قرآن (یعنی وحی) نیست بلکه همراه و پرورش یافته در دامن کتاب و سنت است. 📚 (آداب الصلاه، ص304؛ تقریرات فلسفه، ج1، ص87 و...) 📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام) قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَضَعَ الْإِيمَانَ عَلَي سَبْعَةِ أَسْهُمٍ عَلَي الْبـِرِّ وَ الصِّدْقِ وَ الْيـَقـِيـنِ وَ الرِّضـَا وَ الْوَفـَاءِ وَ الْعـِلْمِ وَ الْحـِلْمِ ثـُمَّ قـَسَمَ ذَلِكَ بَيْنَ النَّاسِ فـَمـَنْ جـَعـَلَ فـِيـهِ هَذِهِ السَّبْعَةَ الْأَسْهُمِ فَهُوَ كَامِلٌ مُحْتَمِلٌ وَ قَسَمَ لِبَعْضِ النَّاسِ السَّهـْمَ وَ لِبـَعـْضٍ السَّهـْمَيْنِ وَ لِبَعْضٍ الثَّلَاثَةَ حَتَّي انْتَهَوْا إِلَي السَّبْعَةِ ثُمَّ قَالَ لَا تـَحـْمـِلُوا عَلَي صَاحِبِ السَّهْمِ سَهْمَيْنِ وَ لَا عَلَي صَاحِبِ السَّهْمَيْنِ ثَلَاثَةً فَتَبْهَضُوهُمْ ثُمَّ قَالَ كَذَلِكَ حَتَّي يَنْتَهِيَ إِلَي السَّبْعَةِ. امام صادق(علیه السلام) فرمود: خداوند(عز و جل) ايمان را هفت سهم كرد: 1⃣ نيكوكاري 2⃣راستگويي 3⃣ يقين 4⃣ رضا 5⃣وفاء 6⃣ علم 7⃣بردباري سپس آن را ميان مردم تقسيم فرمود، به هر كس هفت سهم داد، او كامل است و بردارنده ايمان، و به برخي از مردم فقط يك سهم داد و به بعضي ديگر دو سهم و به دسته اي سه سهم تا به هفت سهم قسمت كرد سپس فرمود : به كسي كه يك سهم ايمان دارد به اندازه دو سهم تحميل نكنيد و نه به كسي كه دو سهم دارد به اندازه سه سهم كه سنگين بارشان خواهيد كرد، آنگاه فرمود: همچنين تا به هفت سهم برسند . (يعني بر سه سهمي به اندازه چهار سهم تحميل نكنيد و بر چهار سهمي به اندازه پنج سهم و بر او به اندازه شش سهم و بر او به اندازه هفت سهم). 📚 اصول کافی جلد یک ، کتاب ایمان و کفر ، باب درجات ایمان ، حدیث اول 📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
معظم رهبری : من اخیراً یک کتابی را مطالعه کردم که یک آمریکایی این کتاب را نوشته؛ در واقع جمع کرده این کتاب را، چون افراد گوناگونی در نگارش این کتاب دست دارند. این کتاب درباره‌ تسلط سازمان جاسوسی سیا بر مطبوعات و مجلات عمده‌ دنیا است؛ اصلاً این کتاب درباره‌ این است. شرح می‌دهد که چگونه سازمان سیا در مقالات، در تحلیل‌ها، در نوشته‌ها و در گفته‌های نویسندگان معروف و بعضاً مجلات معتبر دخالت کردند و تفسیر خودشان را به جای تفسیر واقعی به افکار عمومی القا کردند و آن‌ها را کنترل کردند؛ نه فقط در مطبوعات آمریکا بلکه در سایر کشورها، در اروپا؛ یک مجله‌ معروف فرانسوی را اسم می‌آورد و می‌گوید در آنجا این کار‌ها را کردند، این جور گفتند، این جور نوشتند؛ یعنی این کار الان در دنیا رایج است و وجود دارد. در واقع سازمان سیا با این کار تحلیل انحرافی خود و تفسیر غلط خود از مسائل و حوادث را به افکار عمومی منتقل می‌کند و افکار عمومی را گمراه می‌کند و این خطری است که همیشه وجود دارد.
✅👌 ایده اصلی کتاب «خبرچین‌ها» جنگ سرد فرهنگی است که در دهه‌های 50 و 60میلادی توسط سازمان اطلاعاتی آمریکا برای مبارزه با نفوذ شوروی و کمونیسم و افزایش نفوذ سیاسی آمریکا ایجاد شد. در این مقابله فرهنگی، نهادی به نام کنگره آزادی فرهنگی نقش کلیدی داشت و سال‌ها بعد مشخص شد سازمان سیا در تأسیس این نهاد مشارکت داشته و بودجه آن را تأمین می‌کرده است. این نهاد در واقع بازوی فرهنگی سازمان سیا برای جذب نویسندگان، روشنفکران و چهرههای شاخص ادبیو فرهنگی برای پیشبرد دیپلماسی فرهنگی ایالات متحده در دوران جنگ سرد در جهان بوده است. تأسیس نشریه‌ها و مجله‌ها، چاپ مقاله‌ها و یادداشت‌های سفارشی، سانسور هدفمند آثار، برگزاری همایش‌ها و گردهمایی‌های فرهنگی و حمایت از آثار ضدکمونیسم از جمله اقدامات این نهاد بوده است که در کشورهای هدف از اروپا گرفته تا آمریکای لاتین و حتی خاورمیانه و... انجام می‌شد 📚📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
✅ حضور آیت الله فیاضی به همراه اعضای هیئت علمی ، مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی قم در منزل عالم مجاهد مصباح ( رحمه الله علیه ) جهت عرض به مناسبت ارتحال این عالم فقید. 🗓۲۴دی ۹۹ 🏴🏴🏴🏴🏴🏴 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
♻️فلسفه پویای اسلامی 📝 امتیازات مکتب فلسفی حکمت متعالیه 👇👇 🔰علامه طباطبایی ⚡️اين مكتب [حکمت متعالیه]، به واسطه نزديك كردن اين سه مسلك [شهود، عقل، نقل] به همديگر، موفقيت‏هايى يافته كه فلسفه در تاريخ چند هزار ساله خود از آنها محروم بوده، و از مشكلاتى كه از هر جانب به واسطه تهيدستى خود دامن‏گيرش مى‏ شد و بن‏ بست‏هايى كه پيش مى‏ آمد پيوسته در شكنجه بود. كليد رمزهايى به دست اين فلسفه اسلامى افتاده كه هرگز در فلسفه‏ هاى كهن كلده، مصر، يونان و اسكندريه به دست نمى‏ آيد. در نتيجه: 1⃣ اولًا: مسائل فلسفى كه به حسب آنچه از كتب فلسفى گذشتگان، به عربى ترجمه شده و به دست مسلمين رسيده و تقريباً دويست مسئله بوده در اين مكتب فلسفى تقريباً به هفتصد مسئله بالغ مى‏ شود. 2⃣ ثانياً: مسائل فلسفى كه مخصوصاً در مكتب مشّائين از يونانى‏ ها به طور غير منظم توجيه شده، و نوع مسائل از همديگر جدا، و به همديگر مربوط نبودند، در اين مكتب فلسفى حالت مسائل يك را پيدا كرده و به همديگر مرتبط و مترتب شده‏ اند، به نحوى كه با حل دو مسئله اولى، كه فلسفه را افتتاح مى‏ كنند، همه مسائل فلسفى را مى‏ توان حل و توجيه نمود. و به همين جهت به آسانى مى ‏توان رابطه فلسفه را از طبيعيات قديم و هيئت قديم قطع كرد و در نتيجه هيچ‏گونه برخورد و منافاتى ميان اين مكتب فلسفى و علم امروز اتفاق نمى ‏افتد. 3⃣ ثالثاً: فلسفه (تقريباً) جامد و كهنه، به واسطه روش اين مكتب فلسفى به كلى تغيير وضع و قيافه داده و مطبوع طبع انسانى و مقبول ذوق و عقل و شرع مى‏ باشد، و مسائلى را كه علم جديد تازه موفق به كشف آنها شده يا اميد حل آن را دارد، اين مكتب فلسفى با مايه شگرف خود به طور عموم و كليّت به حل آنها موفق، يا شالوده حل آنها را مى‏ ريزد. چنان‏كه به واسطه حل شدن مسئله ، كه سيصد سال پيش با اين روش فلسفى حل شده است، مسئله در اجسام، به طور روشن به دست آمده و مسئله نظريه (البته در خارج از افكار نه در افكار) روشن گرديده است، و مسائل ديگرى كه هنوز از راه علم مورد بحث نشده، به طور كليّت خاتمه يافته است. 📚 شیعه ص۷۰ 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
📝 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام) قَالَ : كَانَ أَمـِيـرُ الـْمـُؤْمـِنـِيـنَ(علیه السلام) يَقُولُ نَبِّهْ بِالتَّفَكُّرِ قَلْبَكَ وَ جَافِ عَنِ اللَّيْلِ جَنْبَكَ وَ اتَّقِ اللَّهَ رَبَّكَ . ✅ ترجمه 👇 اميرالمؤمنين(علیه السلام) مي فرمود: با تفكر دل خود را بيدار ساز و در شب پهلو از بستر خواب به دور دار، و از خداي پروردگارت پرواكن 📚 اصول کافی جلد یک ، کتاب ایمان و کفر ، باب تفکر ، حدیث اول 📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
۲۷ دی ماه مصادف است با سالروز شهادت حجت‌الاسلام سید مجتبی نواب صفوی . ✅ شهید نواب صفوی: آرزو دارم که تشکیل شود، و آن زمان بزرگترینافتخارم این است که رفتگر خیابانهایش باشم. ♦️آنچه در پی می‌آید خاطرات شماری از منسوبین نزدیک (ره)، در جهت ایشان نسبت به شهید نواب و زدودن های مغرضانه از این دست و تجلیل از حرکت آرمان گرایانه و جسورانه آن شهید بزرگوار است که به شفافیت موضوع کمک خواهد کرد. 👇👇👇👇
✅ آیت الله شهید سید مصطفی خمینی (ره) جمعیتی در ایران معروف بودند به فدائیان اسلام، رئیس آنها مردی بود به نام سیدمجتبی نواب صفوی که واقعا دلیر و توانا بود و از روی احساس سنگ اسلام را به سینه می‌زد و نمی‌توان او را دور از حقیقت دانست. مرد شماره دو آنها دوست عزیز خودم مرحوم سید عبدالحسین واحدی بود. این طایفه از دیر زمانی در قم زیست می‌کردند. آن وقت‌ها ما قم بودیم و از دور آنها را می‌پاییدیم. تا آنکه شبانه عده‌ای با چوب و چماق در پیش چند صد نفر طلبه بر آنها هجوم بردند و آنان را زدند که دیگر کار به آخر رسیده بود و دیگر نتوانستند در قم بمانند . در نتیجه رحل اقامت را به تهران بردند تا سرانجام به دست پسر رضاخان و با سکوت مرگبار علماء‌ آنها را تیرباران کردند. اگر چه دوست من سید عبدالحسین را در جای دیگر از بین بردند و داغش را در دل ما گذاردند. 📚 یادها و یادمان‌ها از آیت الله سید مصطفی خمینی ج1، ص205 - 204 ✅ حجت الاسلام و المسلمین مرحوم حاج سید احمد خمینی (ره) در قضیه اعدام نواب صفوی و سایر اعضای فداییان اسلام، امام از مرحوم آقای بروجردی و مراجع دلخور شدند که چرا موضع تندی علیه دستگاه نگرفتند و اینها را نجات ندادند. امام در این قضیه خیلی صدمه روحی خوردند. در آن اوضاع و احوال شرایط به گونه‌ای بود که از دیدگاه متحجرین مبارزه با شاه ننگ بود، یعنی استدلال می‌کردند، حالا که بناست یک روحانی اعدام شود، لباس روحانی را از تن او بیرون بیاورید تا به مقام روحانیت اهانت نشود! درست نقطه مقابل، تفکر امام که اعتقاد داشتند روحانی باید با کسوت مقدس روحانیت شهید شود تا مردم بفهمند و آگاه شوند که اینها در صحنه هستند. از دیدگاه متحجرین مبارزه با شاه ننگ بود در صورتی که از دیدگاه امام مبارزه روحانیون بزرگواری همچون شهید نواب صفوی روشنی بخش حیات اسلام و انقلاب راه مبارزین بود. 📚مجموعه آثار یادگار امام - ج 1 - ص 660 ✅ همسر حضرت امام (ره) مرحوم نواب صفوی و برادران واحدی را می‌خواستند بکشند، من با مادر آنها دوست بودم. آقا رفتند پیش اقای بروجردی که در این کار دخالت کنند ولی ایشان گفتند من در کار آنها دخالت نمی‌کنم. بعد هم آنها را کشتند. 📚 روزنامه اطلاعات 12 خرداد 73 ص 11 ✅ خانم زهرا مصطفوی، دختر حضرت امام (ره) حدودا سال 1334 بود که فداییان اسلام را محاکمه می‌کردند. در اتاق ایستاده بودم و مادرم داشتند کار می‌کردند که امام وارد شدند. صورت ایشان به شدت برافروخته بود و چشم ها حالت فوق العاده عصبانی و ناراحت ایشان را نشان می‌داد. فقط عبایشان را گوشه‌ای انداختند و با عصبانیت وارد شدند. گویا مادر از جریان خبر داشتند که پرسیدند: نتوانستید کاری کنید؟ گفتند: نخیر، نشد، نتوانستم. ایشان - آقای بروجردی- می‌گویند من به این کارها کاری ندارم... بعد امام از اتاق بیرون رفتند ولی حالشان خیلی منقلب بود، چون می‌دانستند نتیجه محاکمه فداییان اسلام یعنی اعدام. این را چون می‌دانستند، خوب معلوم بود مساله اعدام یک عده جوان بی‌گناه فعال مبارز طبیعتا چقدر سخت بود. بعد من از مادرم پرسیدم که جریان چیست؟ گفتند: محاکمه فداییان اسلام است و آقا [امام خمینی] پیش آیت الله العظمی بروجردی رفتند که بلکه ایشان جلوی محاکمه و اعدام گرفته شود، اما ظاهرا موفق نشده‌اند. چون مرام ایشان (آقای بروجردی) این بود که به حکومت کاری نداشته باشند. 📚‌روزنامه اطلاعات 17 خرداد 67 @mt_falsafeh 📙📙📙📙📙📙 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
🏴 شهادت مظلومانه ریحانه النبی،حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام علیها را خدمت همه ی عاشقان راه ولایت تسلیت عرض می نماییم. در "آل كسا" محور شخصيت هاست ما بين " اَب" و "بعل" و "بنيها" ، زهرا سرسلسله نسل پيمبر كوثر سرچشمه نور چشم طاها ، زهرا تنها نه همين مادر سبطين است او فرموده نبی امّ ابیها زهراست @mt_falsafeh 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
❓❓ سوال: حرص و ولع زیادی به کسب علم احساس می کنم. الف) آیا این میل زیاد، مثبت است؟ ب) آیا منافاتی با اخلاص در تحصیل ندارد؟ ✅ پاسخ استاد: الف) احساس بسیار خوبی است و باید به خاطر آن شاکر خداوند متعال باشید؛ منتها نباید زیاده روی کنید؛ به طوری که به کارهای واجب و سلامتی شما آسیب برساند. ب) این علاقه هیچ منافاتی با اخلاص ندارد، بلکه از تفضلات الهی باید توجه داشت و غافل از نیت عبودیت نبود و شما باید سعی کنید تحصیل علم از این علاقه در جهت کسب رضای خدای متعال استفاده کنید نکته بسیار مهم این است که نباید شوق به درس، مانع انجام وظایف شود؛ مثلا اگر پدر و مادر از انسان انتظاراتی دارند، اولویت با آنهاست؛ برای نمونه اگر از شما خواستند نان تازه تهیه کنید اگرچه یک ساعت هم طول بکشد، باید وقت بگذارید و خواسته آنها را رد نکنید؛ زیرا درس خواندن با ترک این وظایف، برکتی ندارد. 🆔 @mtfalsafeh 📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96