eitaa logo
فلسفه اسلامی
1.6هزار دنبال‌کننده
501 عکس
79 ویدیو
34 فایل
مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی مدیر: آیت الله فیاضی قائم مقام: آیت الله حسن معلمی مجله علمی پژوهشی: nasim-e-kherad.ir تارنما: mfalsafe.ir پیشنهادوانتقاد از این کانال و تارنما و ارسال محتوای فلسفی کلامی: @mfalsafe_ir هنگام ضرورت: @admin2020
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃سلسله مباحث (۲) ( به مناسبت ماه مبارک رمضان ) 💠 به هر میزانی که انس با دعا باشد رذائل از میان برداشته می شود. 💠 دعا دستگاهی است که نفس را در میدانی می آورد و در برابر مهربانی حق تعالی و جود و کرم او قرار می دهد تا پستی اش و خرابکار بودنش در آیینه مهربانی حق تعالی معلوم شود « ادعوک یا سیدی بلسان قد اخرسه ذنبه؛ رب اناجیک بقلب قد اوبقه جُرمُه ادعوک یا رب راهبا راغبا راجیا خائفا » 💠 و از آن طرف اوج لطف و رحمت حق به او به نمایش گذاشته شود. « اذا رأیت مولای ذنوبی فَزعتُ و اذا رأیتُ کرمک طمعتُ فان عفوتَ فخیر راحم و ان عذَّبتَ فغیر ظالم » @mt_falsafeh 🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
🍃سلسله مباحث (۳) ( به مناسبت ماه مبارک رمضان ) 💠دعا عرضۀ خود به حق تعالی است، انسان خود را با دعا عرضه به خدا می‌کند و خدا هم اخلاقش را در دعا از زبان معصوم به نمایش می گذارد و از آن طرف انسانی که از خود نومید شده و چنگ به الله زده است، با اخلاق الهی شروع می کند خود را درمان کند. 💠انسانی که میزان رَحم پائینی دارد و تنها دغدغۀ خود را دارد ، وقتی که دعای ابوحمزه ثمالی را می خواند و دائم عفو و رحمت و جود و کرم الهی را نسبت به خود متذکر می شود، اخلاق الهی بر جان آن سایه می افکند و این جان به گونه ای می شود که به همه دعا می کند، نمی تواند خود را به خدای مهربان عرضه کرده باشد ولی بی توجه به غیر باشد. 💠« انت الهی اوسع فضلا و اعظم حلما من ان تقایسنی بفعلی و خطیئتی » وسعت الهی او را وسعت می دهد و باعث می شود او برای همه ( زنده و مرده؛ حاضر و غایب؛ مرد و زن؛ کوچک و بزرگ؛ آزاد و بنده ) دعا کند: « اللهم اغفر للمومنین و المومنات الاحیاء منهم و الاموات و تابِع بیننا و بینهم بالخیرات اللهم اغفر لحیِنا و میتِنا و غائبِنا ذکرِنا و انثانا صغیرِنا و کبیرِنا حُرّنا و مملوکنا » 💠این خود نمونه ای از درمان است .............. @mt_falsafeh 🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
🖌 نامه های حوزوی 💢 طرح مباحث برای طلبه کم بهره از حکمت و علم اسلامی، او را تبدیل به عبدآبقی می کند که دیگر هیچ گاه تعلق فکری به خاستگاه حوزوی‌اش نخواهد داشت. کسانی که در آزمایشگاه‌های داروسازی، ویروس‌های بیماری‌زای پیشرفته را مورد مطالعه قرار می‌دهند، همواره در معرض آلودگی به آن ویروس‌ها و ابتلا به بیماری‌های کشنده هستند. نظیر چنین خطری طلاب حوزه علمیه را نیز تهدید می‌کند. طلابی که به قصد شناخت شبهات و پاسخ‌گویی به آنها، با آموزه‌های مذاهب، ادیان و فرهنگ‌های مختلف آشنا می‌گردند و برای تحلیل آن‌ها، به جهان و پدیده‌های تاریخی و معاصرش از زاویه دید نحله‌های فلسفی و فکری‌ای غیر از تشیع می‌نگرند، به‌تدریج - و حتی در صورت مقاومت - متأثر از آن آموزه‌ها و روایت‌های متفاوت می‌گردند. طلابی که در دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها و پژوهشگاه‌ها و مؤسسات علمی متعدد حوزوی، برای نقد و مقابله با - به اصطلاح - علوم انسانی فعلی، تحصیل می‌کنند، وقتی با اتفاقاتی که بعداز کانت در شناخت‌شناسی پدید آمد، مواجه می‌شوند و وقتی با مطالعات هرمنوتیکی در فهم متون آشنایی می‌یابند، ممکن است به روش‌شناسی‌های تجربه‌نشده‌ای در تفسیر و تأویل متون مقدس و تاریخی دسترسی یابند که جهان‌بینی‌ای بالکل متفاوت از خوانش نگاه رسمی حوزه از همان متون برای‌شان پدید ‌آورد. وقتی جایگاه محوری «اخلاق» را در الهیات مسیحی و کلام جدید با فقه نص‌محور شیعی مقایسه می‌کنند، ممکن است به افق‌های فکری‌ای فراتر از «حجیت» و «معذوریت» و حتی «فقه» در تشخیص و تعیین درست و غلط در هنجارهای رفتاری بیاندیشند و قس علی هذا... اتفاقی که برای این دست از افراد می‌افتد، چیزی بهتر از تعبیر حجت‌الإسلام‌ نیست که در مناظره‌ای علمی با دکتر بیژن عبدالکریمی چند سال پیش در دانشگاه ادیان گفته بود: «طرح مباحث فلسفه غرب برای طلبه کم‌بهره از حکمت و علم اسلامی، او را تبدیل به «عبد آبق‍ی»‍ می‌کند که دیگر هیچ‌گاه تعلق فکری به خاستگاه حوزوی‌اش نخواهد داشت». @mt_falsafeh 📝📝📝📝📝📝📝📝📝 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
سلسله مباحث (۴) 💠 به خدای متعال در ادعیه، راهی برای مواجهت با وسعت الهی و دستیابی به شرح صدر 💎وقتی که فطرت نیاز خود را در ادعیه با همان وسعت که می خواهد در میان گذاشت و وسعت را در خدا و با خدا بودن دید، 👌این فطرت می تواند ارتباطات خود را با خلق سامان دهد و از اینجاست که «صدر» که در ارتباط با خلق مطرح می شود، به وسعتی می رسد که نامش «شرح صدر» می شود. 👈به خاطر همین است که در روایت می فرماید اگر کسی رابطۀ خودش را با خدای خودش اصلاح کرد ، خدا هم رابطۀ او را با مردم تنظیم و اصلاح می کند . 🌴«وَ مَنْ‏ أَصْلَحَ‏ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَصْلَحَ اللَّهُ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ. » (الخصال ؛ ج‏1 ؛ ص129 ) ✅کسانی که بتوانند خود را با حُسن ظنی که به خدای عالَمیان دارند مواجه با آن وُسعت درگاه الهی کنند دیگر در خود و زن و بچۀ خود خلاصه نمی شود و بلکه به محله و بلکه شهر و بالاتر استان و بیشتر ، کشور و بالاتر ، جهان می نگرد و جهانی فکر می کند و جهانی عمل می کند و اینجاست که می تواند از عُمّال و کارکنان اردوگاه الهی قرار بگیرد و جهاتی از امور خلق از ناحیه خدا به دست او جاری شود؛ هر چند در حدّ محله ای باشد ولی اصل این است که در پازلی به وسعت جهان می باشد و از این روست که در انتظاری که از خدا می کشد خود را توسعه بخشیده و حرکت و اصلاح و مبارزه جهت دستیابی به توحیدی همه جانبه محقق می گردد. 📚ادعیه وقتی انسان ها را تمرین می دهند که به این شرح صدر برسند و به عبارتی توصیۀ به شرح صدر نمی کنند و بلکه درمانی را در جهت دستیابی به شرح صدر تنظیم می کنند؛ ⬅️از این روست که تأئید آن را هم به عهده می گیرند و او را تا حدّ ممکن به حسب ارتباطی که با خدای عالَمیان پیدا کرده است، مصون از خطا و لغزش می کنند چرا که خدای متعال کار خلق را به او واگذاشته است ؛ بدین جهت مؤیَّد است و مورد توجه قرار می گیرد و الهامات گوناگونی به او می شود. حتی اگر کسی به حساب و از سرِ خلوص و دغدغه های ناب به یک کار فرهنگی کوچکی هم دست بزند، مورد توجه است و توفیقاتی گوناگون نصیب اش می شود. 🌴«وَ إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا اخْتَارَهُ اللَّهُ- عَزَّ وَ جَلَّ- لِأُمُورِ عِبَادِهِ، شَرَحَ صَدْرَهُ‏ لِذلِكَ، وَ أَوْدَعَ قَلْبَهُ يَنَابِيعَ الْحِكْمَةِ، وَ أَلْهَمَهُ الْعِلْمَ إِلْهَاماً؛ فَلَمْ يَعْيَ‏ بَعْدَهُ بِجَوَابٍ‏ ، وَ لَاتَحَيَّزَ فِيهِ عَنِ الصَّوَابِ؛ فَهُوَ مَعْصُومٌ مُؤَيَّدٌ ، مُوَفَّقٌ مُسَدَّدٌ ، قَدْ أَمِنَ مِنَ‏ الْخَطَأِ وَ الزَّلَلِ وَ الْعِثَارِ ‏ 📚 (كافي (ط - دار الحديث) ؛ ج‏1 ؛ ص501 ) @mt_falsafeh 🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
🔰 مدیریت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی برگزار میکند : اولین همایش ملی « علوم انسانی و حکمت اسلامی » 🗓 مهلت ارسال چکیده مقالات : ۳۰ اردیبهشت ⌛️ برگزاری پیش همایش ها : ۱ لغایت ۱۶ تیر ماه مهلت ارسال نسخه نهایی مقالات : ۳۰ مردادماه 🕰 زمان اعلام نتایج نهایی داوری : ۳۰ شهریور ماه افتتاحیه همایش : ۸ آبان ۱۴۰۰ 🔺 برای کسب اطلاعات بیشتر لطفاً تصویر را دانلود کنید @mt_falsafeh 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
سلسله مباحث (۵ ) 💠 ادعیه راه و شیوۀ سخن گفتن با خداست؛ انسان می فهمد که چگونه با خدا سخن بگوید. ✅ همه در زندگی، پدر ومادر با فرزند و فرزند با پدر و مادر و یا در زندگی زناشویی و یا در رفاقت ها، نیاز داریم که سخن بگوییم و ارتباط کلامی پیدا کنیم ولی عده ای هستیم که ارتباط کلامی نداریم و یا اگر هم داریم نمی دانیم چگونه ارتباط کلامی پیدا کنیم؛ ⬅️باید بدانیم که چگونه باید حرف زد و سخن گفت؟ 👌خیلی از مشکلات با حرف زدن و سخن گفتنِ درست حلّ می شود. ✅ از جمله محوری ترین سخن گفتن ها وصحبت کردن ها با خدای عالَمیان است که انسان باید بداند که چگونه با خدا سخن بگوید. 🔹انسان ها نمی دانند که چگونه باید با خدا سخن بگویند از این رو ادعیه یاد می دهد که با خدا چگونه سخن بگویند و چه چیزهایی را چه گونه مطرح نمایند. ⏺انسان ها باید یاد بگیرند که چگونه می توانند به همرازی برسند و مجالست و نشست و برخاست را با خدا داشته باشند . راه ، ادعیه است ؛ اگر برای جلسۀ دعا گفته شود ، جلسۀ صحبت و سخن با خدا ، چقدر خوش معنا می شود. @mt_falsafeh 🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
سلسله مباحث انس با دعا (۶) 💠حیف است که با حضرت ربّ العالمین بنشینیم ولی ... . 🚩مشکل ما این است که اولا حرف نمی زنیم و ثانیا حرف که می زنیم نمی دانیم که چه چیزهایی بگوییم؛ 🔸حیف است که با حضرت ربّ العالمین بنشینیم ولی بلد نباشیم حرف بزنیم؛ 🍃از این رو با ادعیه است که هنر این را پیدا می کند که حرف بزند و در ضمن آن می تواند بفهمد که چگونه باید حرف زد و با سرسپردگی در برابر ادعیه، سخن خودش را در کیفیت سخنی که با حضرت ربّ العالمین در ادعیه وجود دارد، هضم می کند و سخنی برای خودش جز سخنی که در ادعیه مطرح شده است نمی گذارد و با وحدت و اتحاد دغدغه، سخنی که در ادعیه آمده است، سخن آن می شود. ✅می داند و می یابد آنچه در ادعیه مطرح شده است، همان مهمّ هایی است که انسان باید در زندگی برای خود فراهم آورد که بدون آنها امکان زندگی کردن نیست. به خاطر همین در ادعیه مهمّاتی را به سخن می کشاند و می فهمد چه چیزهایی مهمّ در زندگی است؛ بدین جهت عفو و غفران و مأیوس نشدن از رحمت الهی و ... از چیزهایی می شود که انسان بدون اُنس با ادعیه نمی تواند که بفهمد مهم است و باید در سخن خود مطرح نماید. ادامه دارد... . @mt_falsafeh 🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 صحبت های دکتر شهریار زرشناس درباره وضعیت دانشگاه های کشور و کتابهای مورد تدریس توسط اساتید : ❓❗️کدام کشور تئوری براندازی خودش را انتشار می‌کند ❓ ✅ @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
سلسله مباحث (۷ ) ادعیه حسّ و احساس سخن گفتن با خدا را تقویت می کند. (ادامه مباحث قبلی) ✅ چه خوب است که آدم ها دائما با خدا حرف زنند و با او حرف های خودشان را در میان بگذارند و کلّ زندگی شان را با او ببندند. 🍃 با سخن گفتن ها دغدغه ها منتقل می شود؛ نشست و برخاست است؛ ما با شبکه های مجازی صحبت می کنیم و نشست و برخاست داریم؛ با آدم ها نشست و برخاست داریم؛ چه خوب است که با جانِ جانِ عالَم هم حرف بزنیم که اگر حرف داشتیم می آییم همه حرف های دیگرمان را جهت می دهیم. 🔹 اگر ادعیه بنای بر این دارند که حسّ اعتماد ما را ببینند و جهت دهند و اعتمادی را که در زندگی به دنبالش هستیم را به سمت خدا جهت دهند و اُنس و آشتی با خدا را برای ما رقم بزنند و ما را در آغوش حق قرار دهند تا در نتیجه کلّ زندگی ما بشود زندگی که همه اش در آغوشِ حق می باشد و از گرمای وجود حق خالی نمی شود و در گرمای آغوش حق زندگی را سامان می دهیم. ✨حال در چنین موقعیتی خوب است که حرف بزنیم و سخن داشته باشیم و دغدغه هامان را با سخن معصومانه در میان بگذاریم . در ادعیه اصرار بر این است که خدا را به عنوان کسی که می شنود وسمیع است معرفی کند و بگوید که من هستم که اجابتت می کنم و می گوید هر جا غیر من بروی نومیدت می کنم که اینها همه اش به جهت این است که تو با او حرف بزنی . ادامه دارد... . @mt_falsafeh 🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
🎙 در زير اين آسمان، تنها كسى كه ممكن است اين مطلب [از کتاب محیی الدین]را از او سؤال كنم و او براى من جواب كافى و وافى داشته باشد، امام خمینی (ره) است. 📌حقيقتاً امام يك شخصيّت جذّاب بود؛ علم وافر در رشته‌هاى متعدّد داشت و تك‌بُعدى و يك‌علمى نبود. ايشان فيلسوفى بزرگ، عارف و فقيهى بزرگ و اصولىِ برجسته و ممتاز و صاحب مكتبى بود؛ ايشان يك معلّم اخلاق بود. يعنى انسان از هر طرف كه وارد ميشد، از لحاظ علمى، ابعاد عظيمى را در ايشان مشاهده ميكرد. 📌يكى از شخصيّتهاى معروفِ فلسفه و عرفان ... نقل كرده بود: «در يكى از كشورهاى خارج «فتوحات محىّ‌الدّين» را مطالعه ميكردم، به مطلبى رسيدم و هرچه فكر كردم، ديدم نميتوانم آن مطلب را درست بفهمم. يك‌دفعه به ذهنم خطور كرد كه در زير اين آسمان، تنها كسى كه ممكن است اين مطلب را از او سؤال كنم و او براى من جواب كافى و وافى داشته باشد، امام است.». 📌آن وقت امام در نجف بود. نامه‌اى به ايشان مينويسد كه داستانى طولانى دارد و حالا نميخواهم جزئيّاتش را بگويم. غرض؛ ايشان در فلسفه، در عرفان نظرى، در سلوك عملى، در اصول، در اخلاق و بويژه در فقاهت در زمان ما فرد برجسته‌اى بود؛ 📚رهبر معظم انقلاب 1378/6/27 @mt_falsafeh 🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96