eitaa logo
فلسفه اسلامی
1.6هزار دنبال‌کننده
505 عکس
80 ویدیو
34 فایل
مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی مدیر: آیت الله فیاضی قائم مقام: آیت الله حسن معلمی مجله علمی پژوهشی: nasim-e-kherad.ir تارنما: mfalsafe.ir پیشنهادوانتقاد از این کانال و تارنما و ارسال محتوای فلسفی کلامی: @mfalsafe_ir هنگام ضرورت: @admin2020
مشاهده در ایتا
دانلود
نشست تخصصی بررسی انتقادی مبانی تربیتی فلسفه برای کودکان استاد حجت الاسلام علیپور مدیر گروه علمی تربیتی مرکز تخصصی فلسفه اسلامی چهارشنبه 22 تیر مکان: اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی، لینک ورود: http://b2n.ir/f.kodak @falsafeh_eslamii https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
جهت اطلاع از مبانی فکری و نظام معرفت شناختی جان دیویی و نقد آن با ارائه حجت الاسلام محمدصادق علیپور کلیک کنید. @falsafeh_eslamii https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَامِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ عَلیِ بنِ أبیٰ طالِبْ وَالْأَئِمَّهِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ 🌹 مبارک
این صفحه و صفحات بعدی یکی از منابعی است که نشان می دهد پیامبر اکرم در عرفات و منا ولایت امیرالمومنین را مطرح فرمودند اما کسانی با ایجاد همهمه، تکبیر، قیام و قعود، ضجه و... نگذاشتند سخن پیامبر به گوش دیگران برسد سپس آن را در غدیر خم طرح کردند. ✍️ مرحوم محمدتقی مجلسی نوشته است: همه سنيان روايت كرده‏اند كه حضرت سيد المرسلين صلى اللَّه عليه و آله در منى خطبه خواندند و اين مبالغه (ابلاغ ولایت) را فرمودند، و در عرفات نيز خطبه خواندند و همين حديث را فرمودند، و در غدير خم نيز خواندند و اين عبارت را با عبارت «من كنت مولاه فعلىّ مولاه» خواندند( لوامع صاحبقرانى، ج‏6، ص225) 👈 شبهه عدم طرح جانشینی امیرالمومنین در حجة الوداع، در میان برخی از زوار به صورت مکتوب توزیع شد. @falsafeh_eslamii https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
🔰 اولین المپیاد علوم عقلی با محوریت کتاب بدایة الحکمه نگاشته مرحوم علامه طباطبایی توسط مرکز تخصصی آموزش فلسفه اسلامی، مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات و با همکاری سایر مؤسسات و مراکز علوم عقلی برگزار می‌گردد. ▫️این المپیاد ویژه طلاب و دانشجویان متولد سال ۱۳۷۰ به بعد است. - طلابی که پس از تحصیلات دانشگاهی وارد حوزه علمیه شده‌اند، شرط سن سال ۱۳۶۷ به بعد است. ⏱ مهلت ثبت‌نام: تا 25 مرداد تمدید شد. 🥇 زمان برگزاری المپیاد: ۱۵ مهرماه ۱۴۰۱ 🖥 جهت ثبت نام و اطلاعات بیشتر کلیک کنید . ابتدا باید در سایت نفحات عضو شوید. (اگر چند نفر یک رتبه را کسب کنند به همه آنان جایزه تعلق می گیرد) 📱جهت بیان سؤالات و دریافت پاسخ‌: @Olympiad1401 کانال اختصای المپیاد: @Olympiadhekmat1401 @falsafeh_eslamii https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
✅ مجله نسیم خرد وابسته به مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی با رتبه علمی پژوهشی مقالات شما در موضوعات ذیل را ارزیابی و چاپ می کند: 1️⃣ ترویج یا نقد دیدگاه‌های فلسفی 2️⃣ پاسخ به شبهه‌ها و نقدها در بنیان فلسفه اسلامی 3️⃣ مباحث مربوط به عرفان و حکمت متعالیه 4️⃣بحث‌های معرفت شناسی 5️⃣فلسفه‌های مضاف 6️⃣فلسفه تطبیقی (اسلام و غرب) 7️⃣نقد برخی مبانی نادرست فلسفه غرب 8️⃣تاریخ فلسفه اسلامی 9️⃣اسلامی‌سازی علوم انسانی 🔟آموزش و معرفی قواعد فلسفی 1️⃣1️⃣معرفی شخصیت‌های فلسفی (زندگی­‌نامه، آثار، آرا و...) 2️⃣1️⃣خلاصه و معرفی کتاب 3️⃣1️⃣مباحثات مکتوب پیرامون مسائل فلسفی سایت مجله: nasim-e-kherad.ismc.ir ✍️ مدیرمسئول مجله نسیم خرد، آیت‌الله غلامرضا فیاضی است. معرفی اعضای هیئت تحریریه، آیین‌نامه و نحوه ارسال مقالات و ... در mfalsafe.ir/nasimekherad https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
✍️ کتاب دو جلدی «سیر منطق» نوشته ویلیام نیل و همسرش مارتا نیل با ترجمه دکتر مهدی عظیمی توسط موسسه حکمت و فلسفه ایران منتشر شد. ✅ این کتاب ترجمه پرآوازه‌ترین کتاب تاریخ منطق، به نام The Development of Logic است . 👈 نویسندگان این کتاب، پس‌از ترسیم سیر منطقِ پیشا-ارسطویی، منطق ارسطویی، مگارایی-رواقی، و منطق رومی-قرون‌وُسطایی، به واکاوی زمینه‌های ظهور منطق جدید در دوران رنسانس می‌پردازند؛ و سپس سیر منطق، فلسفۀ منطق، و فلسفۀ ریاضیات را نزد فرگه و اخلافش بررسی می‌کنند. توضیحات بیشتر در این جا @falsafeh_eslamii https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
🔰 المپیاد علوم عقلی ▫️اولین المپیاد علوم عقلی با محوریت کتاب بدایة الحکمه نگاشته مرحوم علامه طباطبایی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه توسط مرکز تخصصی آموزش فلسفه اسلامی و مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات با همکاری دیگر مؤسسات و مراکز تخصصی آموزشی برگزار می‌گردد. ▫️این المپیاد ویژه طلاب و دانشجویان متولد سال ۱۳۷۰ به بعد است. - برای طلابی که پس از تحصیلات دانشگاهی وارد حوزه علمیه شده‌اند، شرط سن سال ۱۳۶۷ به بعد است. ⏱ مهلت ثبت‌نام: تا 25 مردادماه تمدید شد ⏱ زمان برگزاری المپیاد: ۱۵ مهرماه ۱۴۰۱ 🖥 جهت ثبت‌نام به سامانه آموزشی نفحات به آدرس ذیل مراجعه نمایید؛ http://elearn.nafahat-eri.ir/ 📱جهت بیان سؤالات و دریافت پاسخ‌های خود می‌توانید با پشتیبان المپیاد به آیدی زیر در پیام‌رسان ایتا در ارتباط باشید؛ @Olympiad1401 🏷 کانال اختصاصی المپیاد: https://eitaa.com/Olympiadhekmat1401 @falsafeh_eslamii https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
السلام علیک ایها العبد الصالح روضه علمدار کربلا با نوای حجت الاسلام میرزامحمدی @falsafeh_eslamii https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
🔸 گروه پژوهشی حکمت طبیعی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران، انجمن حکمت و فلسفه ایران، دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، مرکز تحقیقات نوروساینس و کتابخانه و‌موزه ملی ملک برگزار می کند: 🚩 دومین مدرسه تابستانی حکمت طبیعی 🚩 گفت وگوی فلسفه و پزشکی؛ قوای باطنی ادراکی میان نفس و بدن 🔸حضوری و مجازی 🕗 زمان: ۵ تا ۹ شهریورماه، ساعات ۸ تا ۱۳:۳۰ 🏢 مکان: برای مخاطبان حضوری، دانشگاه علوم پزشکی ایران 🔹 در این کارگاه، استادانی از حوزه های فلسفه، پزشکی، نوروساینس، متن پژوهی، تاریخ پزشکی و... مباحثی ارائه خواهند نمود. 🔹 قابل توجه علاقه مندان به مطالعات تاریخ فلسفه و تاریخ پزشکی و مطالعات میان رشته ای فلسفه و پزشکی 🔅 جهت ثبت نام و اطلاعات بیشتر به این پیوند مراجعه نمایید. 📍 مهلت ثبت نام تا ۱ شهریور ماه. @falsafeh_eslamii https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
✅ اهمیت ، نحوه تسلط بر آن و کتب آن در کلام استاد فیاضی در ص108 ج1 پرنیان اندیشه ارسالی از آقای @falsafeh_eslamii https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
✅ اهمیت فلسفه برای یک متکلم در کلام استاد فیاضی در ص 111 ج 1 پرنیان اندیشه ارسالی از آقای @falsafeh_eslamii https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
درس اخلاق در محضر ایت الله جوادی آملی : شرک ضعیف @falsafeh_eslamii https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
درس اخلاق در محضر آیت الله فیاضی: 1️⃣ عمل صحیح به وظیفه 2️⃣ خدا و حضرت ولی عصر بزرگتر از همه موانع هستند... ارسالی از آقای از ج 1 پرنیان اندیشه @falsafeh_eslamii https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
بسمه تعالی سیزدهمین شماره مجله علمی ترویجی نسیم خرد، منتشر شد. مطالب این شماره به‌شرح ذیل می‌باشد: سخن سردبیر http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_155317.html ۱. نقد دیدگاه استاد فیاضی در تبیین اصالت وجود و اعتباریت ماهیت (حسین عباسی) http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_154046.html ۲. آگاهی به اشیای مادی؛ حضوری یا حصولی (یوسف معزز): http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_154045.html ۳. بررسی تطبیقی موانع دستیابی به معرفت از نظر شیخ اشراق و عزالدین کاشانی (علی امینی، محی‌الدین قنبری): http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_154044.html ۴. جایگاه اندیشه وجود در مکتب صدرایی (حمید عرب‌مختاری، مهدی منصوری): http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_154207.html ۵. ساختار بنیادین انقلاب های علمی: پارادیم کوانتوم؛ پارادایم علم قَدَر خداوند (نورالله صالحی آسفیجی): http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_154069.html ۶. ماهیت وقلمرو عصمت معصومین درحکمت مشاء (امیر عرفانی‌منش): http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_154363.html @nasimekherad
جلد دهم سالنامهٔ «اشراق» با موضوع «اندیشه‌های فلسفی فارابی» و با همکاری موسسهٔ پژوهشی حکمت و فلسفهٔ ایران، انستیتوی فلسفه آکادمی علوم روسیه و بنیاد مطالعات اسلامی ابن٬سینا به سه زنان انگلیسی، روسی و فرانسوی توسط محققان ایرانی، روس و دیگر کشورها منتشر شد. @falsafeh_eslamii https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
جلسه دفاع سطح3 دانش پژوه حجت الاسلام والمسلمین سید محمد طباطبایی روز چهار شنبه 1401/06/16 ساعت 18 مکان: مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی
کتاب اثولوجیا از زمان ترجمه به زبان عربی در قرون نخستین اسلامی مورد توجه فلاسفه و حکیمان قرار گرفته و بر آن شرح و تعلیقه‌­های گوناگون نوشته شده است. یکی از شارحان متأخر اثولوجیا قاضی سعید قمی، حکیم نام­‌آور عصر صفوی است. شرح قاضی تنها مربوط به چهار میمر نخست از میمرهای ده­گانه اثولوجیا است. استاد سیدجلال‌­الدین آشتیانی ضمن تصحیح تعلیقه قاضی سعید با استفاده از چند نسخه خطی، متن میمرهای چهارگانه را نیز در این مجموعه قرار داده­‌اند و مقدمه­‌های مشروحی بر هر دو بخش نگاشته­‌اند که حاوی نکات عمیق و ارزشمندی است. از آنجا که به طبع پیشین کتاب اغلاط و اشتباهاتی راه یافته بود که اصلاح و تصحیح آنها را ناگزیر می­‌کرد، در ویراست جدید با مراجعه به برخی نسخ خطیِ متن و شرح، تلاش شده است تا آن کاستی­‌ها برطرف و اصلاحات لازم اعمال گردد. برای اطلاعات بیشتر این پیوند را ببینید. برای رعایت فنون کانال نویسی اضافه می شود که این پست به طور مستقیم درباره هشتک های یا یا نیست اما اگر کسی ذهن تربیت شده منطقی و فلسفی نداشته باشد در مقابل این گونه شبهات دینی سیاسی اجتماعی ممکن است متزلزل گردد.
♦️پنجاه خصلت از خصوصیات اخلاقی پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه واله وسلم) ۱-هنگام راه رفتن با آرامي و وقار راه مي رفت ۲-در راه رفتن قدم ها را بر زمين نمي کشيد. ۳-نگاهش پيوسته به زير افتاده و بر زمين دوخته بود. ۴-هرکه را مي ديد مبادرت به سلام مي کرد و کسي در سلام بر او سبقت نگرفت. ۵-وقتي با کسي دست مي داد دست خود را زودتر از دست او بيرون نمي کشيد. ۶-با مردم چنان معاشرت مي کرد که هرکس گمان مي کرد عزيزترين فرد نزد آن حضرت است. ۷-هرگاه به کسي مي نگريست به روش ارباب دولت با گوشه چشم نظر نمي کرد. ۸-هرگز به روي مردم چشم نمي دوخت و خيره نگاه نمي کرد. ۹-چون اشاره مي کرد با دست اشاره مي کرد نه با چشم و ابرو. ۱۰-سکوتي طولاني داشت و تا نياز نمي شد لب به سخن نمي گشود. ۱۱-هرگاه با کسي، هم صحبت مي شد به سخنان او خوب گوش فرا مي داد. ۱۲-چون با کسي سخن مي گفت کاملا برمي گشت و رو به او مي نشست. ۱۳-با هرکه مي نشست تا او اراده برخاستن نمي کرد آن حضرت برنمي خاست. ۱۴-در مجلسي نمي نشست و برنمي خاست مگر با ياد خدا. ۱۵-هنگام ورود به مجلسي در آخر و نزديک درب مي نشست نه در صدر آن. ۱۶-در مجلس جاي خاصي را به خود اختصاص نمي داد و از آن نهي مي کرد. ۱۷-هرگز در حضور مردم تکيه نمي زد. ۱۸-اکثر نشستن آن حضرت رو به قبله بود. ۱۹-اگر در محضر او چيزي رخ مي داد که ناپسند وي بود ناديده مي گرفت. ۲۰-اگر از کسي خطايي صادر مي گشت آن را نقل نمي کرد. ۲۱-کسي را بر لغزش و خطاي در سخن مواخذه نمي کرد. ۲۲-هرگز با کسي جدل و منازعه نمي کرد. ۲۳-هرگز سخن کسي را قطع نمي کرد مگر آنکه حرف لغو و باطل بگويد. ۲۴-پاسخ به سوالي را چند مرتبه تکرار مي کرد تا جوابش بر شنونده مشتبه نشود. ۲۵-چون سخن ناصواب از کسي مي شنيد. نمي فرمودـ« چرا فلاني چنين گفت» بلکه مي فرمود « بعضي مردم را چه مي شود که چنين مي گويند؟» ۲۶-با فقرا زياد نشست و برخاست مي کرد و با آنان هم غذا مي شد. ۲۷-دعوت بندگان و غلامان را مي پذيرفت. ۲۸-هديه را قبول مي کرد اگرچه به اندازه يک جرعه شير بود. ۲۹-بيش از همه صله رحم به جا مي آورد. ۳۰-به خويشاوندان خود احسان مي کرد بي آنکه آنان را بر ديگران برتري دهد. ۳۱-کار نيک را تحسين و تشويق مي فرمود و کار بد را تقبيح مي نمود و از آن نهي مي کرد. ۳۲-آنچه موجب صلاح دين و دنياي مردم بود به آنان مي فرمود و مکرر مي‌گفت هرآنچه حاضران از من مي شنوند به غايبان برسانند. ۳۳-هرکه عذر مي آورد عذر او را قبول مي کرد. ۳۴-هرگز کسي را حقير نمي شمرد. ۳۵-هرگز کسي را دشنام نداد و يا به لقب هاي بد نخواند. ۳۶-هرگز کسي از اطرافيان و بستگان خود را نفرين نکرد. ۳۷-هرگز عيب مردم را جستجو نمي کرد. ۳۸-از شر مردم برحذر بود ولي از آنان کناره نمي گرفت و با همه خوشخو بود. ۳۹-هرگز مذمت مردم را نمي کرد و بسيار مدح آنان نمي گفت. ۴۰-بر جسارت ديگران صبر مي فرمود و بدي را به نيکي جزا مي داد. ۴۱-از بيماران عيادت مي کرد اگرچه دور افتاده ترين نقطه مدينه بود. ۴۲-سراغ اصحاب خود را مي گرفت و همواره جوياي حال آنان مي شد. ۴۳-اصحاب را به بهترين نام هايشان صدا مي زد. ۴۴-با اصحابش در کارها بسيار مشورت مي کرد و بر آن تاکيد مي فرمود. ۴۵-در جمع يارانش دايره وار مي نشست و اگر غريبه اي بر آنان وارد مي شد نمي توانست تشخيص دهد که پيامبر کداميک از ايشان است. ۴۶-ميان يارانش انس و الفت برقرار مي کرد. ۴۷-وفادارترين مردم به عهد و پيمان بود. ۴۸-هرگاه چيزي به فقير مي بخشيد به دست خودش مي داد و به کسي حواله نمي کرد. ۴۹-اگر در حال نماز بود و کسي پيش او مي آمد نمازش را کوتاه مي کرد. ۵۰-اگر در حال نماز بود و کودکي گريه مي کرد نمازش را کوتاه مي کرد. @falsafeh_eslamii سالگشت شهادت حضرت رسول و امام مجتبی صلوات الله علیهما را تسلیت عرض می کنیم. https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
نسخه های جدید نرم افزارهای نور با هفتاد درصد تخفیف در قبال دادن نسخه های قدیمی (همراه با شماره سریال) تعویض می گردد. قابل توجه کسانی که برنامه های مرکز تخصصی کامپیوتری علوم اسلامی را دارند که قدیمی هستند و نسخه جدید آن برنامه منتشر شده است، به صورت حضوری به ساختمان این مرکز در ابتدای بلوار جمهوری اسلامی قم مراجعه نمایید. @falsafeh_eslamii https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆بشنوید جواب کسی که میگه من به حجاب عقیده ندارم استاد رحیم پور ازغدی