6.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚘🌱الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه مولانا امیرالمومنین(ع)🌱⚘
🌺عید سعید غدیرخم مبارک🌺
🌸با فانوس همراه شوید:
🍃 ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1301086245C667b7e0321
🍃 تلگرام:
t.me/fanoosemellatha
🍃 واتساپ:
https://chat.whatsapp.com/Gu3McRV2zseCMDxHeB3qRG
🔰بحران هویت معلم در آپ/ معیار معلم بودن فقط سابقه نیست.
✍رضا نوریفر
✅مطابق با سنجه های علمی سابقه و تجربه به تنهایی معیار معلم(خوب) بودن نیست بلکه هویت معلمی را مجموعه ای از معیارهای شخصی، زمینهای، حرفهای، اقتصادی، سیاسی، هنری و فرهنگی تشکیل میدهد که تجربه فقط یکی از آنها و البته عامل پختگی دیگر گزارههای هویتی است.
✅اعتبار شدید ملاک سابقه در میان معلمان به این علت است که سیستم معیوب آموزش و پرورش تا حد زیادی ملاکهای هویتبخش معلم را طی یک فرآیند چند ساله از آنها گرفته است و تنها چیزی که برای معلمان به صورت برجسته و خللناپذیر باقی مانده است همین سابقه است که البته قابل گرفتن نیست و گرنه همان را هم میگرفت.
✅در فضایی که مهمترین معیار برتری سابقه باشد و دیگر ملاک ها در سایه و فرع بر آن قرار بگیرند، فرصتی برای طرح دیدگاههای تازه و اثربخشی حداکثری در مدرسه نخواهد بود.
از سویی محیط مدرسه که باید محیط تعالی معلمان از طریق گفتگوهای عالمانه در زمینههای مختلف باشد به جوّی سرد و خشک و گاه یک طرفه تبدیل خواهد شد.
✅معلمان بزرگواری را دیدهام که از نظر فضیلتهای انسانی و ارزشهای حرفهای بسیار مستعد هستند اما به خاطر فضای فضیلت سوز نظام آموزش و پرورش رشد آنها تا محدودهای جلو رفتهاست و متوقف شدهاند؛
معلمان با سابقهای که مجموعه یافتههای آنها در کار معلمی مربوط به همان دوران دانشگاه و چند سال اول معلمیشان است و بیشتر از تجربه های خود، چندان مطلب تازه ای از اساتید، مطالعات و پژوهشهای خود نیاموختهاند.
#بحرانهویتمعلم
#نقد_آپ
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
777.mp3
6.22M
🔰معلم هنرمند چه کسیاست؟
🔸️ استاد علی حقشناس🔸️
#معلم_هنرمند
╭─┅─🍃🌸🍃─┅─╮
@fanoosemellatha
╰─┅─🍃🌸🍃─┅─╯
111.mp3
6.38M
🔰هنر معلمی: تفاوت اخلاق و هنر معلمی
🔸️ استاد علی حقشناس🔸️
🌸با فانوس همراه شوید:
🍃 ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1301086245C667b7e0321
🍃 تلگرام:
t.me/fanoosemellatha
🍃 واتساپ:
https://chat.whatsapp.com/Gu3McRV2zseCMDxHeB3qRG
#معرفی_کتاب
🔰 دختر تَبریز
خاطرات صدیقه صارمی
( رزمنده، #مربی_نهضت_سوادآموزی و #مربیپرورشی دههی ۶۰)
✅ صدیقه صارمی را نخستین بار در اردوی دانشآموزی دیدم؛ شهریور سال ۱۳۸۰ در اردوی طرح ولایت. از مسئولان طرح بود. دور و بَرش همیشه شلوغ بود و بچهها لحظهای رهایش نمیکردند. دلیلش تواضع، خوش صحبتی و محبتهای مادرانهی او بود. در هر فرصتی که دست میداد، از شیطنتهای کودکیاش می گفت و از تلاش و تکاپوهای دائمیاش.
✅ خاطرات خانم صارمی، تصویری جذاب و دلنشین از زندگی بانویی مسلمان و انقلابی پیشِروی مخاطب مینهد. تمام تلاش ما بر این بود که بتوانیم به شایستگی از پس ترسیم این تصویر و ویژه و درخشان برآییم.
#امور_تربیتی
#معلم_پرورشی
✍هدا مهدیزاد( نویسنده)
لینک سفارش:
@bookman
╭─┅─🍃🌸🍃─┅─╮
@fanoosemellatha
╰─┅─🍃🌸🍃─┅─╯
⬅️به کانال متفاوت معرفی و تهیه کتاب وارثین در پیامرسان های ایتا, بپیوندید:http://eitaa.com/joinchat/3806265346C079b1c36ff
شهید. استاد علی حق شناس.m4a
11.11M
🔰درباره ی مفهوم شهید و دانشمند
🔸 استاد علیحقشناس🔸
▪️تفاوت روح های کوچک و روح های بزرگ
▪️امام حسین، مصداق روحی بزرگ و بزرگوار
▪️شهدا، فانوس هایی بر فراز تاریخ
🌸با فانوس همراه شوید:
🍃 *ایتا:*
https://eitaa.com/joinchat/1301086245C667b7e0321
🍃 *واتساپ:*
https://chat.whatsapp.com/Gu3McRV2zseCMDxHeB3qRG
✅خاطره و سخنی ماندگار از فیلسوف عدالت، مرحوم علامه محمدرضا حکیمی
یار دیرین شریعتی، نگارنده الحیات و مردی که عمرش را با یاد و نام مولا علی علیه السلام گذراند دار فانی را وداع گفت.
او مرا با #جامعه_سازی_قرآنی و لزوم مبارزه با سه طاغوت اقتصادی -قارون- و طاغوت سیاسی -فرعون- و طاغوت مذهبی -هامان- آشنا ساخت.
سال 81 که در اثنای اولین نشست جنبش عدالتخواه دانشجویی به منزل ایشان رفتیم، تا ساعت سه بامداد بحث ما طول کشید.
همین #احسان_خاندوزی سوالاتی از الحیات پرسید و استاد هم صبورانه پاسخ داد.
آن روز سخنی گفت که از یادم نرفته است:
من اگر ده درصد نفرتم از سرمایه داری خون آشام را از نشست و برخاست با فقرا به دست آوردم، نود درصد آنرا مدیون گشت و گذار در نهج البلاغه علی هستم.
و با این جمله که همیشه در ذهنم می ماند تکمیل کرد که :
ما با فقر مبارزه می کنیم چون #ابدیت انسانها را با خطر مواجه می سازد.
روح بلند او همنشین مولایش...
🌸🌸🌸🌸
@fanoosemellatha
🔰 دارالفنون
✍🏻 احمدرضا مرادی
مدتها بود که ایران، درگیر جنگ داخلی و یا جاه طلبی حاکمان شده بود و از پیشرفت علمی بازمانده، دست نیاز به سمت خارجیان می گشود. تقریبا از زمان سقوط سلسله ی صفویه تا زمان امیرکبیر، به جز چند سال حکومت کریم خان زند، تلاشی در جهت کارهای فرهنگی و علمی انجام نشده بود. و کشور با یک عقب ماندگی بزرگ روبرو بود.
امیر کبیر، با درک موضوع و نظر به تجارب خود که حاصل اقامت در عثمانی و سفر به روسیه ی تزاری بود، سعی کرد در راس اصلاحات خود، مسئله ی آموزش و تربیت نیرو را نیز در نظر بگیرد و در این جهت گامهایی بردارد. دارالفنون حاصل همین طرز فکر او بود.
این موسسه ی اموزشی، که اولین موسسه ی دولتی ایرانی برای آموزش علوم مدرن بود، ابتدائا با تمرکز بر علوم نظامی و کمی هم طب و ... شروع به کار کرد و در برنامه های خود قصد تبدیل شدن به یک مرکز آموزش عالی را نیز داشت. از این رو، امیرکبیر با استخدام معلمانی از اتریش که همین مسئله ی استخدام معلم اتریشی نیز داستان مفصلی دارد، کار را شروع کرد.
اما امیر کبیر مدت کوتاهی بعد از تاسیس دارالفنون به قتل رسید و نتوانست بر روند کاری مدرسه نظارت داشته باشد و چه بسا آن چیزی که مد نظر او بود به خوبی انجام نگرفت.
اگر بخواهیم قضاوت عادلانه و منصفانه ای داشته باشیم، باید این را بگوییم که دارالفنون علی رغم تمام مشکلات و نتایج بدی که در پی داشت، اما تلاشی قابل ستایش در جهت جبران مافات و کاستی های کشور بود و از این رو قابل تقدیر است.
هر تلاشی در اول کار، ناپختگی های فراوانی دارد و از این جهت نمی توان گفت کسی که پیش قدم برای انجام یک کار شده، در صورت اشتباه باید برکنار شود و یا مورد تادیب و ملامت قرار گیرد. اما باید بدانیم که اشکال کار کجا بوده و به قول معروف آسیب شناسی صورت گیرد تا مشکل را بیابیم و آن را رفع کنیم.
دارلفنون با هدف وارد کردن علم غربی، به ایران تاسیس شد و دلش می خواست که حرکتی باشد در جهت جبران عقب ماندگی علمی ایران. ولی این مدرسه حتی آن قدر موفق نبود که در حد یک موسسه ی آموزش عالی نیز تلقی شود.
دارالفنون به جای آن که جبران عقب ماندگی کند، نتیجتا دست به تربیت یک عده نیروی شیفته ی غرب زد که این نیروها، آن چنان از غرب تعریف می کردند که گویا ایران باید سر تا پا اروپایی شود. اولین اشتباه همینجا بود. ما فکر می کردیم که می شود فناوری و علم غربی را گرفت، ولی افرادِ تحت تعلیم را کاملا از مرز شیفتگی نسبت به خالق آن علم دور نگه داشت. و این اشتباه را نیز مرتکب شدیم که اندیشیدیم گرفتن علم و فناوری غربی، به معنای جذب کردن فرهنگ غربی نیست.
دارالفنون، تبدیل شد به محلی برای تربیت نیروهای وابسته به غرب که نه حتی تولید علم نمی کردند، بلکه هر روز به باور ما ناتوانیم بیشتر گوش می سپردند.
در طول فعالیت دارالفنون، این موسسه و داشتن مدرک تحصیلی از آن، تبدیل به یک امتیاز بزرگ برای رسیدن به شغل های دولتی شده بود اما ما نتیجه ی فعالیت های آن را که باید تربیت مهندسان، پزشکان و افراد عالِم و دانا به علم روز بود را نمی دیدیم. در عوض تربیت یک گروه خاص، با پندار عالِم بودن را شاهد بودیم که خود را برتر از سایرین می دیدند و صاحب حق تصمیم گیری برای همه، و همچنین طالب و مشتاق به غرب و به نوعی ذوب در فرهنگ غربی.
از آن جهت که تاسیس دارالفنون و مرگ امیرکبیر فاصله ی زمانی کمی دارند، نمی توان تمام تقصیرات را گردن امیر کبیر و یا دارالفنون انداخت. فعل تاسیس چنین موسسه ای کاملا ضروری بود، اما عملی که در طول فعالیت مدرسه انجام گرفت، هم راستا با هدف اصلی و اولیه ی مدرسه نبود . و از این جهت می توان آن را ناقص پنداشت.
باید گفت که دارالفنون، موسسه ای بود با اهداف عالی و عمل ناکافی و نادرست.
منابع:
آموزش، دین، و گفتمان اصلاح فرهنگی در دوران قاجار، مونیکا. ام. رینگر
نقش جریان روشنفکری در سکولاریسم تربیتی، جمیله علم الهدی
┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈
🌸فانوس رهیافتی در زیست معلمانه...
🌸با فانوس همراه شوید:
👇🏻👇🏻👇🏻
https://chat.whatsapp.com/Gu3McRV2zseCMDxHeB3qRG