💡قسمت اول
آموزش و پرورش یعنی مدرسه و مدرسه آن نهادی ست که متولی امر تربیت در یک کشور است.
شاکله ی تربیت در هر جامعه با نام مدرسه بسته می شود و این نام است که تمام ساخت های تربیتی یک کشور برای آن برنامه می ریزند و بودجه می گذارند و معلم تربیت می کنند.
در این فرآیند، مدرسه را از چند جهت می توان بررسی کرد:
1- ساختار مدرسه
2- محتوای ارائه شده در مدرسه
3- تاثیرات متقابل مدرسه و جامعه
4- تاثیرات متقابل مدرسه و حکومت
مارتین کارنوی، کاری بسیار ارزشمند و بی نهایت متقن انجام داده است و مدرسه را به عنوان یک ساختار در بطن تحولات سرمایه داری تحلیل کرده. او آموزش و پرورش و اقتصاد و سیاست را در کنار هم چیده، و ساختار و تاثیرات این ساختارها را بر یکدیگر بررسی نموده است.
کارنوی، در کتاب آموزش و پرورش در خدمت امپریالیسم فرهنگی، مدرسه ی سرمایه داری را، نه عاملی آزادی بخش( Decolonizer) بلکه عاملی استعماری می داند که در آن، سعی می شود ناکارآمدی ها و ناعدالتی های ناشی از سرمایه داری را طبیعی جلوه دهد و به نوعی آدرس غلط به جامعه منتقل کند که اگر شما موفق نیستی و عده ی انگشت شماری موفق هستند، این ایراد از سرمایه داری نیست؛ بلکه ایراد از شماست که نتوانسته ای موفق باشی. مدرسه با نمرات صِرف، و با آزمون های کتبی سنجش هوش و... قصد دارد شما را از عوامل بیرونی و درونی مدرسه، که شما را ناموفق و سرخورده و کودن کرده، دور کند و عامل عدم موفقیت تان را شخص خودتان معرفی کند. پس مدرسه عاملی آزادی بخش نیست، بلکه توجیه گر تام و تمام ناعدالتی است.
مدرسه ما را درگیر کرده و عواملی همچون محیط زندگی، کیفیت آموزش دریافتی و عوامل گوناگون دیگر را دور می اندازد و ما را به یک عامل تک بعدی به نام نمره می سپارد و می گوید فارغ از شرایطت، و فارغ از تمام نابرابری ها و فارغ از تمام آن بی عدالتی های جامعه، اگر تو نتوانستی درس بخوانی و پیشرفت کنی، پس خودت مقصری. و این ایراد بر نظام و سیستم مدیریت کشور وارد نیست.
پس چرا آن بچه تهرانی که بین هر نیم ساعت درس یک میان وعده می خورد و با هر دو ساعت درس خواندن، معلم خصوصی برایش گرفته می شود موفق شد؟ و تو نشدی؟
اگر تو مشکل مالی، خانوادگی، شخصی، فرهنگی و ... داری، ایراد از توست نه از سیستم سرمایه داری!!
و این از وظایف مدرسه است که ما را و شرایط ما را اينگونه توجیه کند...
در یادداشت های بعدی، از آموزش و پرورش در خدمت امپریالیسم فرهنگی، بیشتر خواهم گفت.
#معرفی_کتاب
#بررسی_کتاب
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
آموزگار خلق شدیم اما
نشناختیم خود الف و با را
بت ساختیم در دل و خندیدیم
بر کیشِ بد، بَرَهمَن و بودا را
✍پروین اعتصامی
🌱🌱🌱🌱
🌸با فانوس همراه شوید:
🍃 *ایتا:*
https://eitaa.com/joinchat/1301086245C667b7e0321
🍃 *تلگرام:*
t.me/fanoosemellatha
🍃 *واتساپ:*
https://chat.whatsapp.com/Gu3McRV2zseCMDxHeB3qRG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️سالروز رحلت معلم بزرگ، امام خمینی (رحمت الله علیه) گرامی باد.▪️
🌸با فانوس همراه شوید:
🍃 *ایتا:*
https://eitaa.com/joinchat/1301086245C667b7e0321
🍃 *تلگرام:*
t.me/fanoosemellatha
🍃 *واتساپ:*
https://chat.whatsapp.com/Gu3McRV2zseCMDxHeB3qRG
هدایت شده از تاملات
📮 ...به حرفهای امام فکر میکنم و به تصویری که از چشمهای آرامَش در ذهن و جانم نگه داشتهام. آنچنان آرام که گویی نوبت فرا رسیدن همه چیز را از پیش میدانست و برای رخ دادن هیچ رخدادی نگران نبود. این پرسش برای بسیاری همچنان باقی است که او چگونه در متن بحرانیترین حوادث آنچنان آرام بود که گویی مسافری بعد از سفر طولانی در کویر، پایش را در نهر آب خنکی فرو برده و خستگی در میکند!
✍️ وحید یامینپور
📚 رمان ارتداد
⚜️ @Taammolat74
🔷 رنگ و بوی هیأت علمی به رتبهبندی معلمان میدهیم
🔻رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: تلاشمان این است که رنگ و روی هیأت علمی به رتبهبندی معلمان بدهیم؛ یعنی مثل اعضای هیأت علمی دانشگاهها که جایگاه علمی دارند، درباره معلمان هم، استادمعلم، مربی معلم و دانشیار معلم مطرح شود و همچنین تلاش میکنیم حقوق معلمان هم به همان نسبت دیده شود.
🔻منادی با بیان اینکه کلیات لایحه رتبهبندی معلمان در کمیسیون آموزش مجلس تصویب شده است، افزود: یکی از اقداماتی که انجام دادیم این بود که کار رتبهبندی دو ماه جلوتر افتاد یعنی دو شوری کردیم که با سرعت در هیأت رئیسه مطرح شود.
🔗http://fna.ir/1u1c8
#بسته_خبری
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
@Nezammabahes
هزار طائفه آمد هزار مکتب رفت
و ماند شیعه که "قال الامام صادق" داشت
◼️شهات امام جعفر صادق (ع) تسلیت باد◼️
___________
🌸فانوس رهیافتی در زیست معلمانه...
🌸با فانوس همراه شوید:
👇👇👇
🍃 ایتا:
eitaa.com/fanoosemellatha
🍃 تلگرام:
t.me/fanoosemellatha
🍃 واتساپ:
https://chat.whatsapp.com/Gu3McRV2zseCMDxHeB3qRG
#پاسخ_به_چهار_پرسش
▪️در ادامه ی دو پرسش قبلی و پاسخ هایی که منتشر گردید،
سوال اول:
https://eitaa.com/fanoosemellatha/1490
سوال دوم:
https://eitaa.com/fanoosemellatha/1520
سوال سومی که از #استاد_حق_شناس پرسیدیم به شرح زیر است:
♨️برای گسترش فضای مطالعه، پژوهش و گفت و گوی علمی در بین معلمان با توجه به عوامل مخل انگیزه معلم چه راهکارهایی وجود دارد؟
✅اما پاسخ تفصیلی ایشان به این سوال:
👇👇
فانوس
✍ فانوس 🔰هزار نکته ی باریکتر ز مو اینجاست(1) 🔺محمود روح الامینی متولد 1307 و درگذشته ی سال 1389، ا
✍فانوس
✳️در این قسمت:
🔸استادِ تحمیلی برای دانشجویان
🔸پرسش های شعارگونه و اعتراضی
🔸خواهشمند است ورقه ی مرا بخوانید
🔸نمره ی «وجبی»
🔸تصحیح اوراق عربی به جای انگلیسی
👇👇👇
🔰هزار نکته ی باریکتر ز مو اینجاست (2)
✔️1 از 2
🔺از این نوشته و نوشته های بعدی، که به موضوعات مورد اشاره ی دکتر روح الامینی می پردازیم، به این نکته هم توجه کنیم که چه مقدار از این موضوعات که در سال 1365 مطرح شده اند، هنوز بعد از گذشت 35 سال، برای ما نیز وجود دارند و مسئله ی ما هم هستند؟ پاسخ به این سوال، تبیین کننده ی خیلی چیزها خواهد بود. (در نوشته های بعد، این نکته را مجددا یادآوری خواهیم کرد)
⭕️الف) رابطه ی استاد و دانشجو
اولین نکته ای که دکتر روح الامینی در این قسمت به آن اشاره می کنند، مسئله ای بسیار مهم و تعیین کننده است. «بحث جایگاه و حرمت معلم» در ساحت های مختلف علمی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... ، و نوع نگاهی که اعضای جامعه به طور عام و متعلمان به طور خاص به «معلم» دارند، برای هر نظام تعلیم و تربیت موضوعی اساسی و جدی است. هرچند ممکن است در نگاه اول چیز مهمی به نظر نیاید، اما با کمی ژرف نگری، متوجه جایگاه این مسئله خواهیم شد.
⭕️دکتر روح الامینی به تضعیف اعتبار و حرمت علمی و منزلت اجتماعی استاد اشاره می کنند که باتحولات مختلف اجتماعی و بهره برداری های منزلتی، اقتصادی و سیاسی در سالیان متمادی از مقام «استادی» دانشگاه صورت گرفته است و «به همین دلیل، دانشجو، به ندرت به درس و استاد اعتماد علمی و اخلاقی دارد و غالباً درس و استاد را قسمتی از برنامه ی دانشگاهی می داند که به او «تحمیل» شده است و خواه نا خواه باید «واحدش را پاس کرد».
«تعداد زیاد دانشجو در هر کلاس، پراکندگی و تراکم ساعات درسی و واحد های زیاد، روابط استاد و دانشجو را به کمترین مقدار و به حد رفع تکلیف تنزل داده است و شاید تعداد دانشجویانی که یک استاد می شناسد و با کار و درسشان آشناست از شمار انگشتان دست تجاوز نمی کند».
⭕️در مورد فضای علمی کلاس ها و نوع گفتگو و پرسش و پاسخ ها به این جملات توجه بفرمایید:
«در کلاس درس نیز، گفتگوها و پرسش و پاسخها غالباً از آرامش و تفاهم لازم فضای تحصیلی تهی است. گاهی به حالت اعتراضی پرسشی شعارگونه عنوان می شود و پرسش کننده، کمتر پیش می آید از پاسخ داده شده قانع شود(در مواردی هم حق دارد که قانع نشود)».
⭕️در مورد روش نمره دهی استادان و تصحیح امتحانات، چنین می نویسند:
«معمولاً دانشجو معتقد نیست که استاد ورقه اش را می خواند. گاهی بالای ورقه ی امتحانی با خط قرمز می نویسد: (خواهشمند است ورقه ی مرا بخوانید) یا اینکه (این قسمت را حتما بخوانید) و یا در مواردی، مطالب پراکنده و سرسری نشان می دهد که نویسنده خواسته است که ورقه اش از نظر کمیت«چشمگیر» جلوه نماید و به قول معروف ورقه اش را «پُر» کند که اگر نمره ی «وجبی» داده شد، سرش بی کلاه نماند».
⭕️ایشان در ادامه، مخاطب را به لطیفه ها و شوخی های دانشجویان توجه می دهند؛ چیزی که آن را قسمتی از «فولکلور دانشجویی» می دانند. به طورکلی، با دقت در مضامین شوخی ها و لطیفه های هر صنف و گروهی، می توان مطالب زیادی را متوجه شد:
«در لطیفه ها و ریزبینی ها و شوخی های دانشجویان ... داستان های فراوانی درباره ی نحوه ی نمره دادن استادان گفته می شود. مثلاً اینکه فلان استاد زبان انگلیسی یا فرانسوی اشتباهاً اوراق امتحانی زبان عربی را به خانه برده و نمره داده است، بدون توجه به اینکه این اوراق مربوط به درس خودش نیست. یا اینکه فلان استاد بیست سال است که یک جزوه ی سی صفحه ای را بدون کم و زیاد کردن کلمه ای درس می دهد و از این قبیل».
در پاورقی هم به این اشاره ای صادقانه داشته اند به اینکه «متاسفانه این داستانها بی اساس نیست و به قول معروف تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها».
⬇️⬇️⬇️
✔️2 از 2
⭕️در ادامه، نتیجه ی تلفیق «درس های اجباری» و «جزوه» را ببینید:
«در هر حال، تصور اینکه گذراندن درس ها اجباری است، دانشجو را وا می دارد که مواظب باشد، مبادا خاطره ی ناخوشایندی از او در ذهن استاد باقی بماند و باعث کم کردن نمره گردد، و سعی می کند «جزوه»ی هر درس را حتی اگر مغایر با جزوه ی درس استاد دیگر باشد برای همان درس یاد بگیرد و بعد از جلسه ی امتحان آن را دور بیاندازد. (بعد از یکی از جلسه های امتحانی، جزوه هایی که دانشجویان دور انداخته بودند، جمع آوری گردید، معلوم شد که قریب نیمی از دانشجویان علاقه ای به نگهداری «جزوه ی درسی» خود نداشته اند)».
⭕️من هنوز تصاویر پیاده رو ها و خیابان های اطراف مدرسه مان بعد از امتحان های پایانی جلو چشمم است. بُهت زده از کنار کتاب های شرحه شرحه در پیاده رو ها و داخل جوی آب و سطل آشغال ها می گذشتم. البته تعدادی هم بودند که این کار را نمی کردند. تئوریشان بعد از امتحان ها این بود که می خواهند طی یک مراسم باشکوه، همه ی کتاب ها را در آتشِ پاک و پاک کننده بسوزانند. البته همان طور که می دانید صفحه ی اولِ کتاب که بسم الله داشت، با احترام جدا می شد.
⭕️هنوز تصویر کریدور سالن امتحانات دانشگاه در خاطرم هست. میزهایی سرریز شده از جزوات اساتید وکتاب های درب و داغان و یا جزوه های کپی شده ی فصل هایی از کتاب ها که برای نخریدن اصل کتاب انجام شده بود. هر بار قبل از هر امتحان با خودم می گفتم حتما صاحبانشان آن ها را با خود خواهند بُرد و هربار موقع امتحان بعدی، سطل های تفکیک زباله ی پر شده از پاره کتاب ها و جزواتِ امتحانِ قبلی، خط بطلانی بود بر خیالاتم.
✅آیا شما هم در ذهنتان چنین صحنه هایی هست؟ و هنوز هم بعد از چند دهه، این داستان ادامه دارد؟...
🌸با فانوس همراه شوید:
🍃 *ایتا:*
https://eitaa.com/joinchat/1301086245C667b7e0321
🍃 *تلگرام:*
t.me/fanoosemellatha
🍃 *واتساپ:*
https://chat.whatsapp.com/Gu3McRV2zseCMDxHeB3qRG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰معلمی فراتر از انتقال دانش
🔹دکتر سمیه صمیمی🔹
#معلم
#رفتار
#شخصیت
_______________
🌸فانوس رهیافتی در زیست معلمانه...
🌸با فانوس همراه شوید:
👇👇👇
🍃 ایتا:
eitaa.com/fanoosemellatha
🍃 تلگرام:
t.me/fanoosemellatha
🍃 واتساپ:
https://chat.whatsapp.com/Gu3McRV2zseCMDxHeB3qRG