eitaa logo
فرا فلسفه | فلسفه فلسفه اسلامی
4 دنبال‌کننده
10 عکس
3 ویدیو
0 فایل
هدف فلسفه اسلامی چیست؟ برای رسیدن به این هدف، چگونه باید فلسفه را خواند؟ آیا شروع از بدایة الحكمة صحیح است؟
مشاهده در ایتا
دانلود
در تقریرات درس حضرت امام آمده است که: 👈« اقلّ مراتب سعادت اين است كه انسان يك دوره فلسفه را بداند.» ارجاع: تقريرات فلسفه امام خمينى (قدس سره)، ۳ جلدی، چاپ اول، تهران، موسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى (س) ۱۳۸۱ش، ج ۳؛ ص: ۴۷۲. ‌‌@AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به همایش گرامی داشت «مولا عبدالرحیم دماوندی» 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: همایش گرامی داشت «مولا عبدالرحیم دماوندی» عارف و حکیم قرن دوازدهم هجری با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی در شهرستان دماوند برگزار شد. 👈 مرحوم مولا عبدالرحیم دماوندی در اثر داشتن از یک سو، خوب نظیر ذکر یونسی و مانند آن که هم ذکر زبان بود و هم ذُکر قلب بود هم یاد زبانی بود هم نام زبانی بود هم یاد قلبی و از طرفی دیگر بود ره آورد فراوانی داشت... . در مطالب عملی اگر کسی واقعاً استاد راهنمای خوبی داشته باشد و ذکر خوبی را تلقی کرده باشد و مراقبت خوبی داشته باشد این اصول سه گانه که در بیان لطیف ایشان آمده است جمع بشود او می تواند در سیر و سلوک کامیاب بشود. ↙️ متن کامل: https://news.esra.ir/fa/w/2460492 ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/LhHjR ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/OJAjBYzuChk 📚 پیام به همایش گرامی داشت مولا عبدالرحیم دماوندی تاریخ: 1402/12/17 🌐 https://esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
✳️ پنجشنبه ۲۴ اسفندماه از قاب شبکه چهار سیما؛ ✅ مستند «فیلسوف متخلق؛ آیت‌الله غلامرضا فیاضی» پخش می‌شود ✅ مستند «فیلسوف متخلق» پرتره‌ای درباره آیت‌الله غلامرضا فیاضی استاد حکمت و فلسفه اسلامی پنجشنبه ۲۴ اسفندماه ساعت ۱۹:۰۰ از شبکه ۴ پخش می‌شود. ✅ این مستند، دهمین فیلم از مجموعه مستندهای «آئینه عمر» است که به کوشش گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما به تهیه کنندگی صدرا صدوقی و کارگردانی حسن علیزاده فرد از قاب این شبکه تلویزیونی پخش می‌شود. ✅ گفتنی است: «آئینه عمر» کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما است که در قالب آن، زندگی، سلوک علمی و فرهنگی و میراث پژوهشی ۲۶ چهره نامدار حوزه علوم انسانی، فرهنگ و هنر ایران به تصویر کشیده شده است. مجموعه مستند «آئینه عمر» پنجشنبه‌ها ساعت ۱۹:۰۰ پخش و جمعه‌ها ساعت ۱۲:۳۰ تکرار می‌شود. 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
1402-12-13 پارسانیا و ابراهیمی.mp3
26.26M
🎙 صوت نشست باید ها و نباید های تحصیل در علوم عقلی ❇️ کارشناس: حضرت حجت الاسلام و المسلمین دکتر عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ❇️ دبیر علمی: حضرت حجت الاسلام و المسلمین مدیریت سطح ۳ مؤسسه آموزش عالی اسراء و استاد سطح عالی حوزه علمیه قم 🔊رسانه علوم انسانی اسلامی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1640431707C83fef8f05c
Sound_2021_06_29_21_25_00_659.mp3
21.35M
❇️ نشست ارزیابی معرفت شناختی « تجربه های نزدیک به مرگ» 🎙حجت الاسلام دکتر عبدالله محمدی ؛ عضو هیأت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران 🔊رسانه علوم انسانی اسلامی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1640431707C83fef8f05c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ملکوت پدیده‌ها حسابرسی در برزخ برای افرادی که هنوز زنده هستند @zendegitv4
ملاصدرا می‌گوید فلسفه بالاتر از فقه است چون بعد از مرگ، فقه دیگر فایده ای ندارد چون مربوط به اعمال دنیوی است، ولی فلسفه (حکمت و جهان‌بینی) فایده دارد اشکال: بعد مرگ همه افراد شهود دارند و حقایق هستی را می‌بینند پس فلسفه و حکمت چه فایده ای دارد؟ پاسخ: ۱. برای برخی به ویژه غیرمومنان، شهود و مشاهده ناقص هست: کسی که در این دنیا از دیدن و فهم حقایق نابینا است در آنجا نابیناتر است (قرآن) ۲. ممکن است ببینند ولی فهم درست و عمیق ندارند؛ مثال ساده افرادی هستند که در هنگام مرگ شخصی نورانی را می‌بینند که یکی می‌گوید امیرمومنان ع بود، یکی می‌گوید فرشته بود، یکی می‌گوید مسیح ع بود ... مشاهده هست، معرفت و فهم صحیح نیست سپاس از استاد هادی ملک‌زاده
استاد : فلسفه مقدمه قرآن و حدیث است؛ عمر من در مقدمه گذشته و هنوز به ذی‌المقدمه نرسیده‌ام؛ قصد دارم که تفسیر و حدیث را جایگزین فلسفه کنم؛ رها کردن فقه، کار اشتباهی بود |بریده‌هایی از مصاحبه خبرگزاری ایکنا با استاد حشمت‌پور، مدرّس مشهور در حوزه و دانشگاه 🔻 من دروس حوزه را در مشهد خوانده‌ام و فلسفه هم جایگاهی در مشهد نداشت. در آن سال‌ها من از بقیه در ضدیّت با فلسفه متعصب‌تر بودم و هیچگاه فکر نمی‌کردم که در آینده چنین رابطه‌ای با فلسفه پیدا کنم. خدا مقدر کرد که به این رشته بیایم. در ابتدا فلسفه را بدون علاقه درس می‌دادم. نفرتی نداشتم ولی علاقه‌ای هم نداشتم. الآن علاقه‌ای در دلم ایجاد نشده که هیچ، نفرت به وجود آمده است. ◽️ اما درباره سؤال شما که چه رابطه‌ای با فلسفه داشته‌ام، باید بگویم نمی‌دانم! فقط بدبین نبودم. اما اکنون بدبین شده‌ام. نمی‌خواهم بگویم مطالب فلسفه باطل است. بسیاری از مطالب آن را حق می‌دانم. اما دلم نمی‌خواهد وقتم را صرف فلسفه کنم. ۲۸ ساله بودم که از مشهد به قم آمدم. تصمیم داشتم فقه و اصول را یک سال کنار بگذارم تا فلسفه بخوانم. ولی انگار خداوند می‌خواست که دیگر سراغ فقه و اصول نروم. تدریس فقه و اصول را شروع کردم ولی طلبه‌ها از درسم استقبال نکردند. فقط کتاب «زبدة البیان» را که «فقه قرآن» بود تا آخر درس گفتم. «نهایة الدرایة» را تا بحث مشتق گفتم ولی طلبه‌ها ادامه ندادند و تعطیل کردند. الان هم اگر موقعیتش پیش بیاید آن درس را دوباره شروع می‌کنم. بیش از شوق تدریس نهایه الدرایة، شوق به گفتن حاشیه شیخ محمدحسین اصفهانی بر مکاسب دارم، ولی آن را هنوز شروع نکردم. ◽️ الان حس می‌کنم رها کردن فقه، کار اشتباهی بوده است. اگر الان کسی از من فلسفه بخواهد به او می‌گویم برو فقه بخوان. ◽️ از شما چه پنهان که فلسفه برای من تمام شده‌است. تصمیم گرفته‌ام به طور کلی کتاب شفا را کنار بگذارم. اگر صفحات باقی‌مانده خطابه و را تمام کنم، بعدش می‌خواهم «تفسیر مجمع‌البیان» را تدریس کنم. البته تا امروز یک جلد از آن را درس گفته‌ام؛ اگر عمری باشد، ۹ جلد دیگر را هم خواهم گفت و قصد دارم که دروس و را جایگزین فلسفه کنم. تمام این درس‌هایی که ما می‌خوانیم مقدمه‌ای هستند برای این ذی‌المقدمه؛ یعنی و حدیث. عمر من در مقدمه گذشته است و هنوز به ذی‌المقدمه نرسیده‌ام. همواره دعا کرده‌ام که: خدایا من را به این راه منتقل کن. الآن دیگر به شفای فکر نمی‌کنم. فکر می‎‌کنم خدا اول تنفر شفا را به من داد، بعد به این طرف علاقه‌مندم کرد. @Faede_v_Borhan https://eitaa.com/fara_falsafeh
کانال استاد هادی ملک‌زاده: آموزش فلسفه با تاریخ فلسفه https://eitaa.com/logicDrM
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 گونه شناسی استفاده از عقل در علوم مختلف ✅ حجت الاسلام دکتر حمید ☘️دوره «بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی» _ زمستان 1402 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄ 💢کانال استاد پارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
... رأس السعادات و رئيس الحسنات هو اكتساب الحكمة الحقة أعنى العلم بالله و صفاته و أفعاله و ملکه و ملكوته، و العلم باليوم الآخر و منازله و مقاماته من البعث و الحشر و الكتاب و الميزان و الحساب و الجنة و النار، و هى الايمان الحقيقي و الخير الكثير و الفضل العظيم... و ان الاعتقاد بهذه الامور هو الايمان الحقيقي و به يحصل الكرامة عند الله والزلفى لديه و ذلك لان الانسان باكتساب هذه العلوم الالهية يصير من حزب الملائكة المقربين بعد ما كان من الجنس الحيوانات المبعدين.... ملاصدرا اسرار الايات
خواجه در پایان کتاب شرح اشارات می‌نویسد: «بیشتر مطالب آن را در چنان وضع سختی نوشته‌ام که سخت‌تر از آن ممکن نیست و بیشتر آن را در روزگار پریشانی فکر نگاشتم که هر جزئی از آن، ظرفی برای غصه و عذاب دردناک بود و پشیمانی و حسرت بزرگی همراه داشت؛ و زمانی بر من نگذشت که از چشمانم اشک نریزد و دلم پریشان نباشد و زمانی پیش نمی‌آمد که دردهایم افزون نگردد و غمهایم دو چندان نشود…»
🙂قدیمی ترین عکس موجود از آرامگاه ابوعلی سینا در همدان سال 1290 خورشیدی @Nostalgic_tv
💥 فلسفۀ اسلامی از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی و مطالبات ایشان برای تکامل فلسفه 📜 «مبنای اصلی كار در حوزه‌های علمیه تربیت فقیه است، اما لازم است در كنار توجه به این مبنای اصلی، به آموزش و فراگیری علوم عقلی اعم از فلسفه و كلام نیز اهتمام شود». https://khl.ink/f/20925 📜 «فلسفه‌ ملاصدرا فلسفه‌ای عقلی، ذوقی و شرعی است‌ و در حقيقت‌ ملاصدرا فلسفه‌ عقلی و ذوقی را برمبنای شرع‌ مقدس‌ پی‌ريزی كرده‌ است‌». https://khl.ink/f/12262 📜 فلسفۀ اسلامى، فقه اكبر است؛ پايۀ دين است؛ مبناى همۀ معارف دينى در ذهن و عمل خارجى انسان است؛ لذا اين بايد گسترش و استحكام پيدا كند و برويَد و اين به كار و تلاش احتياج دارد». https://khl.ink/f/8616 📜 فلسفه بايد ما را به معرفت كامل برساند. بايد ديد در وادى معرفت در سطح بشرى، چه‌كار دارد مى‌شود. بايستى پى‌درپى كارهاى جديد، افكار جديد، روش‌ها و متدهاى جديد در حوزه مطرح بشود». https://khl.ink/f/2491 📜 «علوم عقلی کلام و فلسفه حتماً لازم است؛ اما آیا اینها کافی هم هست؟ من به شما عرض می‌کنم: نه، کافی نیست. ما در برنامه‌های کارىِ خود باید جریان خلّاق فکری‌ای را که در حوزه‌های ما بحمداللَّه از دورۀ قبل از ما شروع شده و تا حدودی اتساع هم پیدا کرده است، وسعت و عمق بیشتری بدهیم.» https://khl.ink/f/3240 📜 «فلسفه نبايد به يك سلسله ذهنيّات مجرّد از معنويت و خدا و عرفان تبديل شود. راهش هم تقويت فلسفۀ ملاّصدراست.» https://khl.ink/f/8616 📜 «اگر چنانچه فلسفه را شما از قم بردارید، کسانی در جاهای دیگر، متصدّیِ تبیین فلسفه و تدریس فلسفه می‌شوند که اهلیّت و صلاحیّت این کار را ندارند.» https://khl.ink/f/39442 📜 «اگر اجتهاد با همان شیوۀ درست و صحیح خود که تکیۀ به کتاب و سنت است، و با آن متد معقولِ صحیحِ منطقىِ حساب‌شدۀ پخته انجام بگیرد، بسیار خوب است... . اجتهاد مخصوص فقه هم نیست؛ در علوم عقلی، در فلسفه، در کلام، اجتهاد کسانی که فنان این فنون هستند، امر لازمی است. اگر این اجتهاد نباشد، خواهیم شد آب راکد.» https://khl.ink/f/10357 📜 «اگر چنانچه فلسفه حساب خودش را از حوزه جدا نکند - یعنی همان دعوای قدیمی و سنتیِ علوم عقلی و علوم نقلی تشخص پیدا نکند - بهتر است... . فلسفه را باید به عنوان یک علم دینیِ محض به حساب آورد.» https://khl.ink/f/23898 📜 «بين فلسفه و كلام هم نبايد دعوا قائل شد... ما بايد اينها را به همديگر نزديك كنيم؛ هيچ مانعى ندارد.» https://khl.ink/f/8616 📜 «نقص فلسفۀ ما اين است كه اين ذهنيّت امتداد سياسى و اجتماعى ندارد... فلسفۀ ما به‌طور كلّى در زمينۀ ذهنيّاتِ مجرّد باقى مى‌ماند و امتداد پيدا نمى‌كند. شما بياييد اين امتداد را تأمين كنيد، و اين ممكن است؛ كمااين‌كه خود توحيد يك مبناى فلسفى و يك انديشه است؛ اما شما ببينيد اين توحيد يك امتداد اجتماعى و سياسى دارد.» https://khl.ink/f/8616 📜 «فلسفه‌های مضاف - مثل فلسفۀ علوم انسانی، فلسفۀ روان‌شناسی - خوب و لازم است؛ اینها همان چیزهایی است که امتداد حکمت ما محسوب می‌شود؛ منتها تکیۀ اساسی را باید بگذارید روی مسائل کلان جامعۀ اسلامی؛ مثل حکومت. ما وقتی به فلسفه‌های غرب نگاه می‌کنیم، می‌بینیم مسائلی مثل حکومت، اقتصاد، شأن مردم، شأن انسان، طبق نظرات آنها، حل می‌شود. اینها مسائل بنیادی شاخه‌های اصلی زندگی و جامعه است؛ اینها باید در فلسفه پاسخ پیدا کند.  البته بعضی از آقایان در این یکی دو سال اخیر به من گفتند که ما داریم در این مسائل کار می‌کنیم - حالا من در این خصوص ارزیابی‌ای ندارم - باید در این زمینه کار شود. واقعاً برویم ببینیم بر اساس فلسفۀ ما، شکل جامعه، بنیان سیاسی جامعه، حکومت در جامعه، به چه شکلی خواهد بود؛ یعنی ما برای مسئلۀ حکومت، در فلسفه چه پاسخی داریم. نمی‌شود بگوییم آقا فلسفه ذهنیات محض است و به مسائل زندگی و جامعه ارتباطی ندارد؛ این معنی ندارد.» https://khl.ink/f/23898 📜 «فکر اسلامی در جنبۀ عملی، همان فقه اسلام است... . فلسفه نه اینکه فقط خوب است؛ لازم است؛ در این تردیدی نیست؛ لکن آنچه زندگی را اداره می‌کند، عملاً فقه ما است؛ علّت هم این است که فلسفۀ اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده... . سفارش من به متفلسفین و فعّالان فلسفه همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند؛ چون معتقدم اثر دارد؛ این امتداد وجود دارد امّا خب، روی آن کار نشده؛ بنابراین، فعلاً آنچه می‌تواند جامعه را اداره کند، فقه ما است.» https://khl.ink/f/41898 🟦 پرونده مطالبات رهبر معظم انقلاب درباره «ضرورت ، و ، و ضرورت پیگیریِ امتداد آنها به اجتماع و حکومت و‌ تمدن» هم ان‌شاءالله در آینده تنظیم و تقدیم خواهد شد.
❖كسانى كه در اين عالم مطالب عقلانى و فضايل كسب كردند، راه برزخى‌شان كوتاه است و زود به عالم تجرد عقلانى مى‌رسند و سير برزخى آنها كمتر مى‌باشد و حركت جوهرى برزخيه تندتر و سريع‌تر مى‌گردد، چون به معاونت كسب فضايل عقلانى براى نيل به خلعت تجرد عقلانى مستعدتر هستند؛ و همچنين آنهايى كه كسب رذايل كرده‌اند، دوزخ تجردى كامل زودتر نصيبشان مى‌شود و در دوزخ برزخى آنقدر معطلى ندارند. 📚 تقریرات فلسفه، ج3، ص72 @MAbdullahi
@mehrostad_ir | 980818 - ناشناس.mp3
3.3M
▫️ آیت‌الله جوادی آملی: 🔺️کسی که نمی‌‎داند دکارت چه گفته، هایدگر چه گفته، کانت چه گفته، مکتب‌ها و ادیان غرب را نشناسد، این چگونه می ‎تواند شاگرد امام زمان(عج) باشد و "لیظهره علی الدین کله" را محقق کند؟ 🔺️الاسلام یعلوا و لا یعلی علیه، به چه معناست؟ 🔹️زمان: ۸ دقیقه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🆔️ @yaminpour
✅ از در تا اجتهاد در ▫️استاد یزدان‌پناه: 🔹حضرت استاد حسن‌زاده آملی می‌فرمودند: همان‌گونه که ما برای در شرعی، نیاز به خواندن فقه و اصول با همین روال معمول حوزوی داریم، برای در باب هم به کتاب‌های بوعلی، فارابی، شیخ اشراق و بهتر از همه ملاصدرا و احتیاج داریم که واقعاً هم مسائل را حل می‌کنند. 🔹بدون اغراق، گاهی در جلساتی از بحث ، باید سیصد روایت در کنار هم چیده می‌شد تا می‌توانستیم آن نتیجه‌گیری را انجام دهیم. @mt_falsafeh 🔸فلسفه فلسفه اسلامی؛ 🆔 @fara_falsafeh
معرفی کتاب ✅ کتاب و عرفان 🔹نویسنده: استاد 🔹در این کتاب علم (فضائل و رذائل روحی) و علم با یکدیگر مورد مقایسه تطبیقی قرار گرفته اند. 🔹این اثر نشان می‌دهد که علم عرفان عملی، ظرفیت جذب علم اخلاق را در درون خود دارد و علم اخلاق نیز ظرفیت ارتقا به سوی عرفان علمی را دارد؛ به لحاظ تاریخی نیز این دو علم به تدریج به سوی آمیختگی پیش رفته اند؛ یکی از بهترین صور ترکیب علم اخلاق و علم عرفان عملی، کتاب امام خمینی(ره) است. 🔸کانال فلسفه فلسفه اسلامی؛ 🆔 @fara_falsafeh
🔹تصویر/ مادی‌گرایان چه مباحث فلسفی را باید بخوانند؟ ▫️منبع: نامه امام خمینی ره به گورباچف 🔸فلسفه فلسفه اسلامی؛ 🆔 @fara_falsafeh
🔹آیت الله : 🔺ما باید آراء فلاسفه را منظومه‌سازی کنیم، این جزء کارهای لازم است؛ اما در حوزه انجام نمی‌گیرد 🔹استاد حسن : 🔺روش فعلی آموزش فلسفه نادرست است 🔹استاد : 🔺فلسفه اسلامی دارای آسیب‌های روشی و محتوایی و ساختاری است استاد : 🔺فلسفه استدلالات خشک است و اگر به عرفان نرسد، ابتر است 🔹استاد هادی شیرازی: 🔺آموزش فلسفه از وسط شروع شده است و باعث فاصله‌گرفتن طلاب از دانش فلسفه شده است 🔴 درآمدی بر چیستی و چگونگی دانش فلسفه اسلامی در 👇👇👇 🔸کانال فلسفه فلسفه اسلامی؛ 🆔 @fara_falsafeh
✅در کانال فلسفه فلسفه اسلامی به دنبال چه هستیم؟ 🔹۱. غایت و هدف اصلی خواندن فلسفه اسلامی (هستی شناسی) چیست؟ فرضیه: مقدمه عرفان نظری است شناخت هرم هستی و بالطبع شناخت قوانین هستی (علیت و ...) که این قوانین در همه علوم (انسانی و غیرانسانی) کاربرد دارد 🔹۲. اهداف فرعی خواندن فلسفه اسلامی (هستی شناسی) چیست و چه فواید دیگری بر آن مترتب می شود؟ فرضیه: شناخت مباحثی که در علوم انسانی قابل استفاده است مثل قوانین عام هستی (علیت و ...)، اتحاد علم و عالم و معلوم (کاربرد در علوم شناختی و علم ارتباطات و روانشناسی) و ... 🔹۳. با در نظر گرفتن هدف اصلی، روش صحیح خواندن فلسفه اسلامی چیست و آیا روش فعلی، صحیح است؟ فرضیه: اگر هدف اصلی خواندن فلسفه ملاصدرا (هستی شناسی)، مطالعه و فهم عرفان نظری است عدم آشنایی با کلیات عرفان نظری (غایت) در ابتدای راه و شروع یکباره با مباحثی مثل اصالت وجود و ... باعث گنگی مسیر پیش‌رو می‌شود؛ گویا طلبه ریاضی محضی می‌خواند که هیچ‌وقت به فیزیک آن نمی‌رسد! 🔸کانال فرافلسفه (فلسفه فلسفه اسلامی) 🆔@fara_falsafeh
کتاب مختصات حکمت متعالیه این کتاب دارای زندگی‌ نامه علمی ملاصدراست و به بررسی پنج مختصه اصلی حکمت متعالیه یعنی فلسفی‌ بودن، وجودی‌ بودن، روش اشراقی‌ داشتن، هضم آموزه‌ های اسلامی در حکمت و هضم آموزه‌ های عرفان نظری در حکمت پرداخته است. این کتاب به بخشی از مباحث «فلسفه حکمت متعالیه» می‌ پردازد و از سنخ مباحث یعنی کاوش و پژوهش فلسفی درباره خود فلسفه است. مختصات حکمت متعالیه ویژگی‌ های کلان و اصلی حکمت متعالیه‌ اند که مجموعاً به این حکمت اختصاص دارند و آن را از دیگر نظام‌های فلسفی دوره اسلامی متمایز می‌ کنند. شناسایی این ویژگی‌ ها شناختی جامع و صحیح از حکمت صدرایی به دست می‌ دهد. این کتاب سهم قابل توجهی در معرفی چارچوب‌ های کلان و اصلی حکمت متعالیه دارد.