eitaa logo
استاد علوی تهرانی
3.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
213 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و هشتم رمضان ۱۴۴۵         یکشنبه ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
. 🔴 انسان از نگاه قرآن 📝 گزیده جلسه بیست و دوم ✅ از صفات نکوهیده‌ی انسان براساس آیات قرآن، رویگردانی از دعا است. در حالت سختی که آدمی اهل دعا می‌شود ولی اگر شدائد نباشد و شرایط عادی باشد، انسان اهل دعا نمی‌شود. 💠 دعا، کلامی است که باید دلالت بر ارتباط قلبی بین بنده و خدا کند. اگر این ارتباط باشد دعا مستجاب است. همین ارتباط قلبی است که ارزش دارد و به انسان ارزش می‌دهد. در آیه ۷۷ سوره فرقان می‌فرماید: بگو اگر دعای شما نبود، به شما اعتنائی نمی‌کردم. در سوره بقره ۱۸۶ می‌فرماید: وقتی بندگان من درباره‌ی من از تو سوال کردند که خدا کجاست؟ بگو نزدیک است، و آن‌چه را که دعا کننده می‌خواهد زمانی‌که دعا می‌کند، اجابت می‌کند. ❇️ خدا در آیاتی می‌فرماید در همه‌ی حالات من را بخوانید: ۱. سوره غافر آیه ۶۰: بخوانید مرا تا خواسته‌ی شما را اجابت کنم. ۲. سوره اعراف آیه ۵۵: بخوانید پروردگارتان را در آشکار و نهان. ۳. سوره کهف آیه ۲۸: پروردگارشان را می‌خوانند صبح و شام. ۴. سوره سجده آیه ۱۶: پروردگارشان را می‌خوانند با بیم و امید. (امید جایی است که آدمی خوشحال است و بیم آن‌جایی است که آدمی ناراحت است) ۵. سوره‌ عنکبوت آیه ۶۵: مشرکان وقتی سوار کشتی می‌شوند و وقتی گرفتار طوفان و امواج می‌شوند، خدا را با اخلاص می‌خوانند. ما آن‌ها را نجات می‌دهیم به سوی خشکی. ۶. سوره نمل آیه ۶۲: وقتی درمانده‌ای به پیشگاهش به دعا برخیزد، کیست که غیر از او کشف سوء بکند؟ 💢 دعا ظهور این آیه است: یا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ. یعنی بشر بیچاره‌ است نسبت به حضرت حق. فقر و احتیاج به سوی خدا را دائما باید گفت نه فقط موقع گرفتاری. 🔹فرمایشات اهل بیت درباره دعا رسول اکرم می‌فرمایند: باشرافت‌ترین بندگی، دعا است. در حدیثی دیگر می‌فرمایند: گرامی‌‌تر از دعا نزد خداوند هیچ عبادتی نیست. باز می‌فرمایند: محبوب‌تر از خواستن، نزد خدا نیست. امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند: محبوب‌ترین عمل روی زمین دعا است. در حدیثی دیگر می‌فرمایند: راه نزدیک شدن به خدا، درخواست کردن از اوست و راه نزدیک شدن به مردم، نخواستن از آن‌ها است. از امیرالمومنین(ع) سوال کردند: چه عملی نجات بخش است؟ فرمودند: مطالبه‌ی آن‌چه نزد خدا است. از امام باقر(ع) سوال کردند: برترین عبادت چیست؟ فرمودند: چیزی برتر نزد خدا نیست که از آن‌چه نزد او است بخواهد، و منفور نزد خدا کسی است که از خواستن از خدا عارش می‌آید و از خداوند مطالبه نمی‌کند. 💢 زندگی سخت در سوره طه ۱۲۴ می‌فرماید: کسی‌که از یاد من اعراض کند، زندگی‌اش سخت است و روز قیامت هم نابینا است. مصداق اعراض از یاد خدا که معیشت را ضَنک (سخت) می‌کند، ترک دعا است و این اعراض در اثر غفلت است و غفلت حد تفریط نفس ناطقه است. در سوره یونس می‌فرماید: چون بیچارگی به انسان‌ها رو می‌آورد، دعا می‌کنند خوابیده، نشسته و درحال راه رفتن و وقتی ما سختی را برطرف کردیم، اصلا انگار برای برطرف شدن از ما چیزی نمی‌خواست. در سوره زخرف ۳۶ می‌فرماید: اگر کسی از ما جدا شد، شیطان را بر او می‌گمارانیم و همراهش است. در سوره نساء آیه ۳۸ فرمود: و شیطان چه بد همنشینی است. ▫️امیرالمومنین(ع) در نصیحتی فرمودند: از کسانی نباش که خودپسند شود هرگاه در عافیت به سر برد و مأیوس می‌شود وقتی مبتلا شد. در حدیثی دیگر می‌فرماید: وقتی به او دردسری می‌رسد، خدا را از سر بیچارگی می‌خواند و وقتی برطرف شد، دوباره به همان غرور خودش برمی‌گردد. امام زین العابدین(ع) در مناجات‌شان می‌فرمایند: خدایا مرا از آدم‌هایی قرار نده که خوشی‌های دنیا سرمست‌شان می‌کند و از آن آدم‌هایی نباشم که بلا به زمینش می‌زند. آدم‌هایی که این‌طور هستند، جز در هنگام سختی تو را نمی‌خوانند و جز در مقام مصیبت زدگی به تو رو نمی‌کنند و وقتی هم که می‌خواهند تو را بخوانند، صورت‌شان را زمین می‌گذارند و دست‌شان را بالا می‌آورند. امام صادق(ع) می‌فرمایند: اهل دعا باشید. اگر بندگان اهل دعا باشند، هنگامی‌که سختی برسد و دعا کنند، ملائکه می‌گویند این صدا برای ما آشنا است و وقتی اهل دعا نیستند، وقتی دعا می‌کنند به خاطر این‌که سختی رسیده، ملائکه می‌گویند: تا امروز کجا بودی؟ در حدیثی دیگر می‌فرمایند: کسی‌که در دعا پیش‌دستی کند (همیشه اهل دعا باشد)، وقتی مشکلات می‌رسد و دعا می‌کند دعایش مستجاب است و ملائکه بیان می‌کنند: صدای آشنا و ممانعتی از بالا رفتن این صدا نمی‌کنند. امام کاظم(ع) به نقل از امام زین العابدین(ع) فرمودند: دعا در حالت مصیبت زدگی، منفعتی ندارد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه ۲۲ | شبـهای ماه مبارک رمضان مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: انسان از نگاه قرآن @Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📚 ✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان 🗓 ظهر روز بیست و هشتم رمضان ۱۴۴۵         دوشنبه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 سخنرانی : استاد حسین انصاریان @Fares_ir
. 🔴 انسان از نگاه قرآن 📝 گزیده جلسه بیست و سوم ✅ دیگر صفت نکوهیده‌ی انسان، ستیزه‌جویی در کلام است که به آن خصومت می‌گویند. در علم اخلاق، ستیزه‌جویی بین دو نفر از حیث کلام در مسائل مالی و در مسائل حقوقی را خصومت می‌گویند. در سوره نحل آیه ۴ فرمود: انسان را از نطفه‌ای آفرید. پس او ستیزه‌جویی آشکار شد. در سوره یس آیه ۷۷ فرمود: مگر آدمی ندانست ما او را از نطفه خلق کردیم. او ستیزه‌جویی آشکار است. ❇️ خصومت دو بخش است: ۱. خصومت با خدا در سوره‌ یس آیه ۷۸ فرمود: مثلی را برای ما زد و مبدا خلقتش را فراموش کرد که از یک نطفه است. گفت: این استخوان پوسیده را چه کسی‌ می‌خواهد دوباره زنده‌ کند؟ خدا فرمود: پیامبر ما بگو من شما را از هیچ خلق کردم. این خصومت با خدا است به‌جای شکر. ۲. خصومت با دیگران خصومت ابتدایی: گاهی فرد خصومت را شروع می‌کند. خصومت تدافعی: گاهی طرف مقابل شروع می‌کند و فرد دفاع می‌کند. خصومت اصالی: گاهی مشاجره را خودش اصالتا جلو می‌برد. خصومت وکالتی: گاهی کسی وکالتا جلو می‌برد. مثلا در موضوع مالی که راجع‌ به آن مشاجره می‌شود، سه حالت وجود دارد، یا یقین دارم که مال من نیست، یا شبهه دارم، یا یقین دارم مال من است. در حالت سوم، ممکن است ابتداء تخاصم کنیم یا تدافع در تخاصم کنیم، یا اصالتا یا وکالتا تخاصم کنیم. ▫️شیوه‌های تخاصم؛ تهدید، استهزاء، تحقیر و استفاده از رفتار‌های غیراخلاقی است. در آن‌جا که حق با توست، اقدام با روش‌های غیراخلاقی جایز نیست. اگر راه بهتر از تخاصم وجود دارد، آن را انتخاب کن، اگر نه، تخاصم کن اگرچه ترک کنی، بهتر است. ▫️آدم‌ باید بفهمد با تخاصم چه‌چیزی به‌دست می‌آورد و چه‌چیزی از دست می‌دهد. امام باقر(ع) می‌فرمایند: با پدرم امام زین‌العابدین(ع) در یک تخاصم قضایی شرکت کردیم. پدر من در موقعیت قضایی منکر مساله بود. اگر در انکار قسم یاد می‌کرد حق مال او می‌شد چون مدعی دلیلی نداشت. اما امام قسم یاد نکردند و جلسه‌ی مخاصمه را ترک کردند. از پدرم سوال کردم که چرا این‌کار را نکردید؟ فرمودند: اگر قسم می‌خوردم چه را به من می‌دادند؟ قطعه‌ای از دنیا را به من می‌دادند اما خدا برای من مهم‌تر است. نخواستم او را جایی که ارزش ندارد هزینه کنم. ▫️فرمایش اهل بیت در باب خصومت رسول اکرم می‌فرمایند: هرکسی بدون آگاهی در خصومت لجاجت کند، تا زمانی‌که در آن خصومت هست، مورد خشم خدا است. امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند: کسی‌که به خصومت می‌رود، قدرت رعایت تقوا را ندارد. یعنی ممکن است لغزش کند و از خدعه استفاده کند. امام صادق(ع) در این نحوه‌ی از خصومت‌ها فرمود: از خصومت اجتناب کنید که قلب را مشغول به خودش می‌کند، نفاق به جا می‌گذارد و کینه‌توزی ایجاد می‌کند. در حدیث دیگری می‌فرمایند: از کثرت گفتگوی مالی و حقوقی اجتناب کن که تو را از خدا دور می‌کند. امام رضا (ع) می‌فرمایند: چه بسا آدمی در خصومت حرفی بزند و مورد آمرزش خدا قرار نگیرد. ✅ سیزدهمین صفت نکوهیده‌ از نظر قرآن کریم، طغیان و سرکشی است. در سوره علق آیات ۷ و ۸ فرمود: انسان به طغیان کشیده می‌شود زمانی‌که احساس بی‌نیازی کند. این بحث، صرفا طغیانی است که منشأ آن ثروت باشد. در بحث‌های انسان‌شناسی فلسفی و دینی اثبات شده انسان موجودی کمال‌طلب است. کمال‌طلبی بین همه مشترک است اما این‌که چه چیزی کمال است اختلاف نظر وجود دارد. 💠 ثروت زمانی منشأ طغیان می‌شود که انسان ثروت را کمال بداند، آن‌وقت برای چنین منزلتی طغیان می‌کند. مال زیاد، ایجاد غفلت می‌کند و تداوم این غفلت، انکار و تکذیب می‌آورد. امام باقر(ع) می‌فرمایند: پولی که کم باشد اما کفایت زندگی مرا کند، نزد من محبوب‌تر از پولی است که زیاد باشد و منشأ غفلت از خدا شود. 🔹سران مکه به پیامبر گفتند: ما طرفدار دین تو می‌شویم. روز با فقرا باشید و شب با ما ثروتمند‌ان. آیه ۲۸ سوره کهف نازل شد: با کسانی باش که پروردگار خود را صبح و عصر می‌خوانند، و تنها رضای او را می‌طلبند! و هرگز بخاطر زیورهای دنیا، چشمان خود را از آنها برمگیر! و از کسانی‌که قلبشان را از یاد خود غافل ساختیم اطاعت مکن! همان‌ها که از هوای نفس پیروی کردند، و کارهایشان افراطی است. ▫️در سوره‌ سبأ آیات ۳۴ تا ۳۷ فرمود: ما در هیچ شهر و دیاری پیامبری بیم‌دهنده نفرستادیم مگر اینکه ثروتمندان آنها گفتند: «ما به آنچه فرستاده شده‌اید کافریم!» و گفتند: «اموال و اولاد ما بیشتر است؛ و ما هرگز مجازات نخواهیم شد!» بگو: پروردگار من روزی را برای هرکسی بخواهد وسیع یا تنگ می‌کند؛ ولی بیشتر مردم نمی‌دانند! اموال و فرزندانتان هرگز شما را نزد ما مقرّب نمی‌سازد... ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه ۲۳ | شبـهای ماه مبارک رمضان مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: انسان از نگاه قرآن @Fares_ir
🔊 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و نهم رمضان ۱۴۴۵         دوشنبه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 مناجات خوانی : حاج مصطفی سماواتی         قرائت زیارت جامعه کبیره 🔹 سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖 موضوع : | جلسه آخر @Fares_ir 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و نهم رمضان ۱۴۴۵         دوشنبه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 حاج مصطفی سماواتی         قرائت زیارت جامعه کبیره 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📚 📖موضوع : | جلسه آخر ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و نهم رمضان ۱۴۴۵         دوشنبه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و نهم رمضان ۱۴۴۵         دوشنبه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📚 ✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان 🗓 ظهر روز بیست و نهم رمضان ۱۴۴۵        سه‌شنبه ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 سخنرانی : استاد حسین انصاریان @Fares_ir
. 🔴 انسان از نگاه قرآن 📝 گزیده جلسه بیست و چهارم ✅ صفت چهاردهم: خُسران در سوره عصر آیه ۲ فرمود بی‌تردید انسان در خسران است. خُسر به معنای کم شدن سرمایه است و منظور، سرمایه‌ی وجودی انسان است. 🔸انسان در دو جهت ضرر می‌کند: ۱. سرمایه‌اش کم می‌شود یعنی فرصت‌ها را از دست می‌دهد. ۲. سرمایه‌اش تبدیل به احسن نمی‌شود. یعنی عمرش گذشته ولی مابه‌ازاء آن چیزی به‌دست نیاورده. ▫️در سوره زمر آیه ۱۵ فرمود: پیامبر! بگو زیان‌کاران کسانی هستند که در روز قیامت سرمایه‌ی وجودی خود و اهل‌شان را به باد داده‌اند، و این ضرری آشکار است. انسان در طول زندگی دنیا، در تجارت با خدا هیچ‌گاه ضرر نمی‌کند ولی در تجارت با غیرخدا ممکن است ضرر کند. 💠 اموری که باعث خسران می‌شود: ۱. پذیرفتن ولایت شیطان (نساء ۱۱۹) ۲. تکذیب ملاقات الهی (انعام ۳۱) ۳. از پس آزمون الهی بر نیامدن (حج ۱۱) ۴. ایمان نیاوردن (اعراف ۱۳) ۵. تکذیب پیامبر با این‌که او را می‌شناختند (انعام ۲۰) ۶. سبک بودن میزان اعمال (مومنون ۱۰۳) ۷. قطع رحم (بقره ۲۷) ۸. کفر ورزیدن (بقره ۱۲۱) ۹. خود را ایمن از مکر الهی دانستن (اعراف ۹۹) ۱۰. گمراه بودن (اعراف ۱۷۸) ۱۱. حبط اعمال (توبه ۶۹) ۱۲. پیمان‌شکنی (یوسف ۱۴) ۱۳. ایمان به باطل (عنکبوت ۵۲) ۱۴. انکار آیات الهی (زمر ۶۳) ۱۵. در حزب شیطان بودن (مجادله ۱۹) ۱۶. عناد و کبر در مقابل خدا (فصلت ۲۴ و ۲۵) ۱۷. دور بودن از فضل و رحمت خدا (بقره ۶۴) ۱۸. دینی غیر از اسلام داشتن (آل عمران ۸۵) ۱۹. تابع کافران بودن (آل عمران ۱۴۹) ۲۰. قتل انسان بی‌گناه (مائده ۳۰) ۲۱. تکذیب پیامبران (اعراف ۹۲) ۲۲. شرک‌ورزی (زمر ۶۵) ۲۳. سوء ظن به خدا (فصلت ۲۳) ۲۴. کم فروشی(شعراء ۱۸۱) این خسران در اثر جهل و عدم درک و بینش درست نسبت به زندگی است. جهل حد تفریط نفس ناطقه است. ✅ صفت پانزدهم: عذرتراشی در سوره‌ قیامت آیات ۱۴ و ۱۵ فرمود: انسان به وضع خودش آگاه است. هرچند در ظاهر برای خود عذر بتراشد. عذرتراشی یعنی گردن نگرفتن خطا. آدمی هرقدر بخواهد بهانه‌جویی کند و روی رفتار‌ها و گفتار‌های غلطش پوشش بگذارد، در روز قیامت خود به خود آن چیز‌هایی که پوشانده بود از بین می‌رود. در سوره فصلت می‌فرماید: گوش‌ها، چشم‌ها و پوست‌های بدن‌شان به آن‌چه که انجام داده‌اند شهادت می‌دهند. در سوره‌ یس آیه ۶۵ فرمود: دست‌های آن‌ها با ما سخن می‌گویند و پاهایشان به آن اعمالی که انجام داده‌اند شهادت می‌دهند. امام حسن مجتبی(ع) می‌فرمایند: اگر کسی در این گوشم به من بد بگوید و در این گوشم بگوید ببخشید، او را می‌بخشم و اجازه نمی‌دهم عذرخواهی کند و توضیح دهد چرا این‌کار را کردم. عذرتراشی برای موجه نشان دادن خود است به هدف جلب منفعت. بنابراین حد افراط قوه‌ی شهویه است. ✅ صفت شانزدهم؛ غفلت در سوره انبیاء آیه ۱ فرمود: زمان حساب مردم نزدیک شد و آن‌ها در بی‌خبری همچنان رویگردان از خدا هستند. غفلت، حد تفریط نفس ناطقه است و اقسام آن، غفلت از مرگ، نظارت خدا، معاد، آیات الهی، دشمن، و فانی بودن دنیا است. از نظر عالمان علم اخلاق، غفلت به معنای توجه نکردن و بی‌اعتنایی به چیزی است که نزد انسان حاضر است و بدان معتقد است. انسان با وجدان خود مرگ را دیده و با فطرت خود به خدا اعتقاد دارد اما بی‌توجهی می‌کند، چون می‌خواهد آزاد زندگی کند. امام کاظم(ع) از منزل بُشر حافی رد شدند در حالی‌که بساط گناه به‌پا بود. به خادمی که جلوی خانه بود فرمودند صاحب این خانه عبد نیست، آزاد است که چنین می‌کند. وقتی این فرمایش به گوش بُشر رسید با پای برهنه به‌سمت امام دوید تا توبه کند. 💢 این شانزده صفت نکوهیده در انسان، چهار چیز را برای او عادی می‌کند: ۱. انسان را در معرض وسوسه‌ی دائمی نفس قرار می‌دهد. (سوره ق ۱۶) ۲. در معرض دشمنی شیطان قرار می‌دهد. (یوسف ۵) ۳. بسیار طالب مال می‌شود. (عادیات ۸) ۴. خواهان دنیا می‌شود. (اسراء ۱۸) در معارف دینی، نفس، شیطان، دنیا و مال، به‌عنوان چهار دشمن اصلی انسان معرفی شده‌اند. چون آن شانزده خصوصیت در انسان هست، لذا انسان راحت با این دشمنان کنار می‌آید. 💠 نتیجه انسان مطلوب کسی است که قوای شهویه، غضبیه و نفس ناطقه را تحت حاکمیت عقل قرار بدهد تا صاحب ملکه‌ی عدالت شود تا آماده‌ی دوران ظهور باشد. به یاری خدا در آینده بحث می‌کنیم: تعریف عقل، اقسام آن، رابطه‌ی عقل با وحی، عوامل رشد عقل، موانع رشد عقل، نشانه‌های عاقل، لشکریان عقل، جایگاه عقل، دستاورد عقل و مطالب دیگر و الحمد لله رب العالمین ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه ۲۴ (جلسه آخر) شبـهای ماه مبارک رمضان مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: انسان از نگاه قرآن @Fares_ir
🔴 و برای کمک به نیازمندان 💢 پرداخت فطریه بر واجب است. سرپرست مکلف است به تعداد همه نفرات خانواده که به اصطلاح نان‌خور او هستند، فطریه را پرداخت نماید. (چه کودک باشند چه سالمند، چه روزه گرفته باشند، چه نگرفته باشند) ♻️ فطریه برای هر نفر معادل قیمت سه کیلوگرم غذای غالب خانواده است. ( یا ) چنانچه بیشتر اوقات نان مصرف می‌کنند فطریه هر نفر، قیمت سه کیلو گندم است. فطریه امسال نفری ۶۵.۰۰۰ تومان است. چنانچه بیشتر برنج مصرف می‌کنند به ازاء هر نفر، قیمت سه کیلو برنج مصرفی خود را باید پرداخت نمایند. 📣 چنانچه سرپرست خانواده سید است، فطریه خانواده با عنوان "" نامیده می‌شود و چنانچه سرپرست سید نباشد، فطریه خانواده با عنوان "" نامیده می‌شود. 📲 شما می‌توانید از طریق درگاه امن زیر وجوه فطریه خود را پرداخت نمایید. حتما در قسمت درگاه، نوع فطریه را (از جهت سادات یا عام بودن سرپرست خانواده) قید نمایید. ضمناً چنانچه کفاره روزه واریز نمودید، در توضیحات آن قید نمایید. مبلغ کفاره غیرعمد یا عذر، هر روز ۱۶.۰۰۰ تومان است. 👇 https://zarinp.al/fares_ir 🔺چنانچه فطریه و کفاره را به حساب‌های امور خیریه واریز می‌کنید حتما اطلاع دهید. اطلاعات حساب‌ها در سایت خیریه آمده است. از این پس می‌توانید اطلاعیه‌ها و برنامه‌ها و گزارشات امور خیریه را در فضای مجازی این واحد به نشانی زیر دنبال کنید: اینستاگرام: 💢http://instagram.com/ehsan.fares.ir سایت: 🌐 Ehsan.Fares.ir تلگرام و ایتا: 🆔 @Ehsan_fares_ir طاعات و عبادات قبول عید سعید فطر مبارک .