eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8هزار عکس
849 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
📌دیدگاه نتیجه‌محور اسلام (بخش اول) 🖇 در مقابل دیدگاه اسلامی از سویی و امدار تکالیف وحیانی است و آن‌ها را مطلقا لازم الاتباع می‌داند؛ اما از سوی دیگر این تکالیف را از این حیث معتبر می‌داند که ناشی از اراده حکیمی عالم به نتایج واقعی عمل به این تکالیف است. دیدگاه نتیجه‌محوری اسلام در برابر نتیجه محوری مکتب حقوق طبیعی و الزام‌محوری مکتب پوزیتویسم و الزام محوری مکتب اشاعره در حوزه اسلامی است. ✍ محمد رضا باقرزاده 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌دیدگاه نتیجه‌محور اسلام (بخش اول) 🖇 در مقابل دیدگاه اسلامی از سویی و امدار تکالیف وحیانی است و آن
📌دیدگاه نتیجه‌محور اسلام (بخش دوم) 🖇 این دیدگاه بر این باور شکل می‌گیرد که هر چند قواعد و مقررات حقوقی اعتباری‌اند، اما نه اعتبار صرف بلکه در ورای اعتبار، مصالح و مفاسد واقعی وجود دارد که قوانین حقوقی باید مبتنی بر این واقعیات نفس الامری باشد. این واقعیات نفس الامری که همان مصالح و مفاسد واقعی است پشتوانه صحت و شایستگی مقررات حقوقی است. بر این اساس مبنای مشروعیت، انطباق قاعده حقوقی با اراده الهی است که با توجه به حکمت الهی اراده خدای متعال بر اساس مصالح و مفاسد واقعی امور میباشد. ✍ محمد رضا باقرزاده 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌دیدگاه نتیجه‌محور اسلام (بخش دوم) 🖇 این دیدگاه بر این باور شکل می‌گیرد که هر چند قواعد و مقررات حق
📌 دیدگاه نتیجه‌محور اسلام (بخش سوم) 🖇 از این رو اندیشمندان بزرگ اسلامی(عدلیه) به حُسن و قبح ذاتی امور باور دارند. این مصالح و مفاسد پشتوانه قوانین اعتباری حقوقی است که از مبانی حقوق هستند نه متن حقوق. در این نگرش خدای متعال از آفرینش انسان هدف و غایتی را در نظر داشته و نظام تکوین برای رسیدن به نظام احسن است. آفرینش انسان بر اساس هدفی بسیار عالی و ارزنده یعنی کمال مطلوب انسانی استوار است که باید با تلاش آزادانه و اختیاری خویش به آن برسد. بنابراین نتیجه حقوق باید در راستای تهیه مقدمات این کمال باشد. ✍ محمد رضا باقرزاده 🆔 @farhang_puya
📌 دیدگاه نتیجه‌محور در مکتب حقوق طبیعی (بخش اول) 🖇 طرفداران مکتب حقوق طبیعی معتقدند که قوانین حقوقی همانند قوانین طبیعی، مثل قوانین پزشکی و فیزیکی یا قوانین عقلی (احکام عقل عملی) نوعی واقعیت عینی دارند و قوانین حقوقی، حکایت‌گر یک سلسله واقعیات نفس الأمری است که باید در تنظیم روابط اجتماعی از آن‌ها بهره گرفت. در پرتو این مکتب حقوقی، عالمان حقوق و یا قانون‌گذاران وظیفه‌ای جز کشف آن واقعیات ندارند. ✍ محمد رضا باقرزاده 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 دیدگاه نتیجه‌محور در مکتب حقوق طبیعی (بخش اول) 🖇 طرفداران مکتب حقوق طبیعی معتقدند که قوانین حقوق
📌 دیدگاه نتیجه‌محور در مکتب حقوق طبیعی (بخش دوم) 🖇 آن‌ها در واقع کاشف قانون‌اند نه واضع آن. ملاک ارزیابی صحت و بطلان قواعد حقوقی در این رویکرد انطباق قواعد حقوقی با طبیعت یا حکم عقل و مقررات حقوق طبیعی است که صرف نظر از اراده دولت یا خواست مردم به عنوان یک واقعیت عینی وجود دارد. ✍ محمد رضا باقرزاده 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 دیدگاه نتیجه‌محور در مکتب حقوق طبیعی (بخش دوم) 🖇 آن‌ها در واقع کاشف قانون‌اند نه واضع آن. ملاک ار
📌 دیدگاه نتیجه‌محور در مکتب حقوق طبیعی (بخش سوم) 🖇 مطابق دیدگاه طرفداران حقوق طبیعی، اعتبار الزامات حقوقی تابع نتایجی است که از آن‌ها به دست می‌آید و ما در حقوق بیش از آن که وامدار الزامات حقوقی باشیم، تابع نتیجه‌ایم. البته در این دیدگاه نتایجی را باید از قواعد حقوقی انتظار داشت که با قوانین موجود در طبیعت مطابقت داشته باشد. ✍ محمد رضا باقرزاده 🆔 @farhang_puya
📌 راه نجات از مجلات زرد 🖇 تأثیرات بسیار عمیق مطبوعات زرد بر فکر و ذهن مخاطب را می‌توان در راستای استحاله آرام فرهنگی کشور ارزیابی کرد. بدین ترتیب، باید کارشناسان زبده فرهنگی با توجه به رسالت رسانه در جامعه اسلامی این موضوع را در کانون توجهات خود قرار دهند و برای نشریات منشوری تدوین تا چارچوبی برای ادامه فعالیت آنان باشد. 🖇 در عین حال ساده‌نویسی در نشریات وزین، استفاده از مطالب کوتاه و زبان ساده، سوژه‌یابی درست و توجه به ذائقه و سلیقه‌های مخاطبان، اقداماتی هستند که می‌توان با به کارگیری آن‌ها از افزایش تقاضا برای رسانه‌ها و نشریات زرد در جامعه کاست. ✍ الهام رضایی 🆔 @farhang_puya
📌 مخاطبین نشریه زرد و انواع آن 🖇 تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد که نوجوانان زیر ۱۸ سال و زنان خانه‌دار، مخاطبان عمده این گونه نشریات به شمار می‌آیند. اگر چه به لحاظ ذائقه می‌توان تفاوت‌های عمده‌ای را میان این دو قشر مخاطب پیدا کرد، اما نشریات زرد سعی در جذب این دو قشر دارند. 🖇امروزه زرد‌نویسی در انواع رسانه‌ها صورت می‌گیرد و طیف آن از رسانه‌های جمعی تا رسانه‌های تعاملی سایبر، از انواع رسانه نوشتاری تا رسانه دیداری گسترده است. مهم‌ترین آسیب‌های رسانه‌‌های زرد، پرداختن صرف به فرهنگ مردم‌پسند و نداشتن رویکرد اصلاحی آسیب‌رسان است. 🖇علاوه بر این به نظر می‌رسد در اوضاع کنونی نشریات زرد با هتک حرمت، لمپنیسم زبانی، نگاه داشتن مخاطب در سطح پایین شعور و آگاهی اجتماعی، آموزش نامناسب و ... رویکردی تخریبی را نیز گزینش کرده‌اند و از این طريق آسیب‌هایی جدی را به مخاطب می‌رسانند. ✍ الهام رضایی 🆔 @farhang_puya
🛑 از امام حسين عليه السلام سؤال شد: ادب چيست؟ امام فرمود: ادب آن است كه از خانه خود بيرون مى‌روى، با هيچ كس برخورد نكنى جز آنكه او را برتر و بهتر از خود ببينى 📚 موسوعة كلمات الامام الحسين عليه السلام ۷۵۰، ح ۹۰ 🆔 @farhang_puya
📌 ماجرای روزنامه‌های زرد 🖇 واژه «نشریات زرد» یا به اصطلاح وسیع‌تر آن «روزنامه‌نگاری زرد» ریشه در تاریخ آمریکا و دعوای دو روزنامه‌نگار آمریکایی به نام راندولف ویلیام و ژوزف پلتیزر دارد. در اواخر قرن ۱۹ بحث این دو بر سر این نکته بود که چه کنند تا فروش روزنامه‌شان در آمریکا بیشتر شود. آن زمان علاوه بر چاپ اخبار و مطالب دیگر، داستان‌های مصوری به نام کمیک استریپ در روزنامه چاپ می‌کردند که یکی از معروف‌ترین آن‌ها داستانی به نام «بچه زرد» بود، اما جدا از این مسأله، مطبوعات زرد نامی است که در آمریکا به نشریات عامه‌پسند داده شده است. ✍ الهام رضایی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 ماجرای روزنامه‌های زرد 🖇 واژه «نشریات زرد» یا به اصطلاح وسیع‌تر آن «روزنامه‌نگاری زرد» ریشه در تا
📌 ماجرای روزنامه‌های زرد (بخش دوم) 🖇 خاستگاه این نام به مبارزه اتحادیه‌های کارگری و جریان‌های چپ با سلطه و نفوذ تدریجی سرمایه‌داران در اولین رسانه‌های عمومی یعنی «روزنامه های یک پنی» باز می‌گردد که جریان‌های چپ و اتحادیه‌های کارگری به عنوان تشکل‌های خودجوش انتقاد به این نشریات صرفاً سرگرم‌کننده، آن‌ها را ترویج‌دهندۀ تفکر و فرهنگ سرمایه‌داری معرفی می‌کردند و از یک زاویه مبارزاتی آن‌ها را زرد می‌نامیدند. 🖇 بعدها نام زرد از سوی طرفداران روزنامه‌نگاری جدی و همچنین اخلاق‌گرایان دربارۀ نوع، سبک و سیاق روزنامه‌نگاری نیز به کار گرفته شد. نشریات زرد اکنون به واسطۀ نوع مطالب خود که بیشتر برگرفته از اینترنت و سایت‌های خبری هستند، از نیروی انسانی چندانی استفاده نمی‌کنند اما در خصوص طرح و ترکیب، اغلب شبیه به هم هستند و اکثر قریب به اتفاق آن‌ها در محتوا از الگویی واحد پیروی می‌کنند. ✍ الهام رضایی 🆔 @farhang_puya
🛑 امام سجّاد عليه السلام: گناهانى كه از استجابت دعا جلوگيرى مى‌كنند عبارتند از: بد نيّتى، خبث باطن، دورويى با برادران، باور نداشتن به اجابت دعا، به تأخير انداختن نمازهاى واجب تا آن كه وقتشان بگذرد، تقرّب نجستن به خداوند عزّوجلّ با نيكوكارى و صدقه، بد زبانى و زشت‌گويى 📚 میزان الحکمه، جلد۴ 🆔 @farhang_puya
📌 عوامل جامعه‌پذیری (بخش اول) ⬅️ عوامل جامعه‌پذیری گروه‌ها یا زمینه‌های اجتماعی هستند که فرایندهای مهم جامعه‌پذیری در آن‌ها به وقوع می‌پیوندد. مهم‌ترین این عوامل عبارتند از: 1⃣خانواده: خانواده مسؤولیت جامعه‌پذیری کودکان را در سال‌های اولیه و حیاتی زندگی به عهده دارد. ارزش‌هایی که فرد می‌پذیرد و نقش‌های گوناگونی که از او انتظار می‌رود انجام‌شان دهد، نخست در چارچوب محیط خانواده آموخته می‌شود. ✍ محمد رضا انواری 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 عوامل جامعه‌پذیری (بخش اول) ⬅️ عوامل جامعه‌پذیری گروه‌ها یا زمینه‌های اجتماعی هستند که فرایندهای
📌 عوامل جامعه‌پذیری (بخش دوم) 2⃣ گروه همسالان (Peer Group): گروه همسالان بیشترین نفوذش را در دوره نوجوانی اعمال می‌کند. در این دوره مورد پسند دیگران قرار گرفتن معرف اصلی نوجوانان می‌شود و پذیرش و نمایش ارزش‌های گروه همسالان در پذیرش ارزش‌های اجتماعی از سوی فرد نقشی تعیین‌کننده دارد. عضویت در گروه همسالان کودکان را برای نخستین‌بار در زمینه‌ای قرار می‌دهد که بیشترین قسمت جامعه پذیری بدون هیچگونه طرح سنجیده‌ای در آن اتفاق می‌افتد. 3⃣ رسانه‌های ارتباط جمعی: رسانه‌های جمعی مانند تلویزیون، فیلم، کتاب و... نقش بسیار مهمی در القای ارزش‌های جامعه به افراد دارند. نگرش‌ها و الگوهای رفتاری ما از اطلاعات داده شده و شیوه‌های ارایه‌شده توسط این رسانه‌ها تاثیر می‌پذیرد. 4⃣ مدرسه: مدرسه عاملی است که به طور رسمی توسط جامعه موظف به اجتماعی کردن نوجوانان در زمینه مهارت‌ها و ارزش‌های خاصی گردیده است. ✍ محمد رضا انواری 🆔 @farhang_puya
29.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ شبکه کان اسرائیل: 📍به دلیل ترس از حمله ایران مصرف داروهای آرام بخش و ضد اضطراب تا 30 درصد افزایش پیدا کرده/توصیه می‌کنیم استفاده از رسانه‌ها را کنترل کنید و خبرهای بد را مطالعه نکنید... 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 ماجرای روزنامه‌های زرد (بخش دوم) 🖇 خاستگاه این نام به مبارزه اتحادیه‌های کارگری و جریان‌های چپ با
📌 مخالفان روزنامه زرد 🖇 این نشریات و این گونه تولید خبر و خبر‌رسانی منتقدانی دارد که مهم‌ترین دلایل خود را عملکرد نشریات زرد و رساندن آسیب‌های اجتماعی می‌دانند. به عقیده آنان، گردانندگان نشریات زرد با توجه به آگاهی دقیقی که از افکار عمومی دارند و به بهانه پاسخ‌گویی به نیازهای اطلاعاتی مخاطبان، به سودجویی می‌پردازند. 🖇 فریدون صدیقی، یکی از مدرسان علوم ارتباطات، اعتقاد دارد که روزنامه‌نگاری زرد بیشتر به مطالب دروغین و جنجال‌سازی می‌پردازد. دکتر تژامیر فخرایی، یکی از کارشناسان علوم ارتباطات، با جدا ساختن روزنامه‌نگاری زرد از روزنامه‌نگاری عامه‌پسند، معتقد است که در زردنگاری، نویسنده در پی منفعت‌طلبی از جریان‌های حواشی یک رویداد است؛ اما در روزنامه‌نگاری عامه‌پسند، جذب مخاطب از طریق فراهم کردن مسائل جزئی هیجانی و جذاب را دنبال می‌کند. ✍ الهام رضایی 🆔 @farhang_puya
🛑 امام حسین«ع»: هیچ گرفتاری مرا زیارت نمی‌کند مگر آنکه خداوند گرفتاریش را برطرف کرده و شادمانش می‌کند 📚 ثواب الاعمال، ص۹۷ 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🏴 فرا رسیدن اربعین شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را تسلیت عرض می‌کنیم 🆔 @farhang_puya
📌 نهضت ما هم‌گام با نهضت حسین علیه السلام 🖇 عاشورای سال ١٣٤٢، دو ماه پس از فاجعه کشتار مدرسه فیضیه، فرصتی مناسب بود تا امام (ره) با بهره‌گیری از شور مذهبی، غیرت دینی و روح عاشورایی مردم مدل انقلابی خود را به جهان عرضه کند: «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا یک کلمه بزرگی است.... همه روز باید ملت ما این معنا را داشته باشد که امروز عاشورا است و ما باید مقابل ظلم بایستیم و همین جا هم کربلاست و باید نقش کربلا را پیاده کنیم. انحصار به یک زمین ندارد... همه زمین‌ها باید این نقش را ایفا کنند». 🖇 امام خمینی (ره) با بنیان نهادن ساختار تلفیقی از قیام عاشورا و ضرورت‌های سیاسی با هدف غنا بخشیدن به مبانی فکری و ایدئولوژی جنبش‌های سیاسی اجتماعی برخاسته از دل مردمانی که با وجود پیوست دیرینه‌شان با نهضت امام حسین (ع) سال‌ها در برابر سلطه‌رانی حکومت‌های جائر گردن خم کرده بودند، نقطه آغازین خیزش تفکر اسلامی را نوید داد: «اسلام را عرضه بدارید و در عرضۀ آن به مردم نظیر عاشورا به وجود بیاورید.» ✍ مرضیه فلاحی 🆔 @farhang_puya
📌 رمز پیروزی شیعه و انقلاب اسلامی 🔹 ایمان و امید و برنامه‌ریزی مستمر. جالب این است که حضرت امام در طول این سالیان متمادی و مقام معظم رهبری در این سال‌ها همیشه این سه نکته را مدنظر داشتند و سعی می‌کردند این را به جامعه القاء کنند که همواره باید مقاومت کرد؛ همواره باید امیدوار بود و همواره باید در برابر دشمن برنامه ریزی کرد و همچنین برای پیشبرد اهداف خودمان برای نیل به آرمان‌های خودمان برنامه‌ریزی کرد. 🔹 همین موجب این شد که شیعه در گذشته رشد کند. همین موجب این شد که انقلاب اسلامی تا این مقدار جلو بیاید و به پیروزی‌های چشمگیر دست پیدا کند که امروز دشمن دارد می‌گوید، خانم کلینتون وزیر خارجه آمریکا می‌گوید: «تلخ‌ترین حادثه برای من ایران بود. در آن زمانی که من وزیر امور خارجه آمریکا بودم هرجای دنیا می‌رفتم صحبت از ایران بود. الان نتانیاهو می‌گوید ایران دارد تبدیل به یک امپراطوری می‌‌شود. امروز دشمن دارد این حرف را می‌گوید». 🖊 دکتر جواد سلیمانی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 رمز پیروزی شیعه و انقلاب اسلامی 🔹 ایمان و امید و برنامه‌ریزی مستمر. جالب این است که حضرت امام در
🖇 مقاومت و برنامه‌ریزی علاج معضلات اقتصادی و فرهنگی 🔹 دشمن در مسئله حجاب یعنی کشف حجاب در جامعه ما و حجاب‌زدایی با برنامه آمده وارد میدان شده، ما هم باید در برخورد با او با برنامه عمل کنیم و لذا نیروهای مذهبی هم باید توجه داشته باشند که بی‌تابی کردن و دست به کاری زدن که این عجولانه باشد، این به حرکت ضربه می‌زند. 🔹 این هم باید حساب شده با برنامه انجام شود که ما بتوانیم خواهران و مادران خودمان را از این فتنه و گردابی که دشمن برایشان درست کرده نجات بدهیم و همچنین در مسائل اقتصادی باید این فشار را قدری تحمل کنیم؛ این ندانم کاری‌ها و لغزش خواص داخلی را در این عرصه‌های اقتصادی کم کنیم. 🔹 با آن مبارزه کنیم و در برابر دشمن هم که می‌خواهد با تحریم به ما فشار بیاورد، مقاومت کنیم. این می تواند ما را از این گرداب و معبر عبور بدهد. وقتی که از این معبر عبور کنیم پیروزی بزرگی در انتظار است. 📝 دکتر جواد سلیمانی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | چرا باید برای امام حسین(ع) دور هم جمع بشیم؟ 🗣 حجت الاسلام و المسلمین پناهیان 🆔 @farhang_puya
🛑 امام علی علیه السلام: کسی که تو را برای دارایی‌ات احترام کند، در هنگام نا‌داریت تو را خوار شمارَد 📚 میزان الحکمه، ج۸ 🆔 @farhang_puya
🖇 ثانیه‌شماری برای افول اقتصاد آمریکا 🔹 تحولاتی که به مرور اتفاق افتاده باعث شده که آمریکا کم کم هژمونی خود را از دست بدهد و اقتصاد آمریکا در حداقل سی سال آینده دیگر رتبه اول اقتصاد دنیا نخواهد بود و احتمالا چین جای او را بگیرد یا مثلا هند و خیلی از کشورهای دیگر که دارد کم کم بالا می‌آیند. 🔸 از جمله ظرفیت‌های چین، جمعیت است. چین بالای یک میلیارد جمعیت دارد و یک بازار مصرف انبوهی دارد و خود این می‌تواند زمینه‌ساز رشد و توسعه باشد. 🔸 البته یکی از چیزهایی که می‌شود به عنوان افول آمریکا مطرح کرد «سنت‌های الهی» است. سنت الهی این است که ظلم پایدار نمی‌ماند و به نظر من اقتصاد آمریکا به گونه‌ای مبتنی بر ظلم است و این به ذات اقتصاد سرمایه‌داری بر می‌گردد. 🖊 دکتر محمدجواد توکلی 🆔 @farhang_puya
⭕️ آمریکا بدهکار‌ترین دولت تاریخ 🔹 اگر شما بدهی عمومی آمریکا را نگاه کنید، حدود ۳۴ تریلیون دلار است؛ که حدود ۱۲۰ درصد GDP آن است؛ یعنی تولید ناخالص داخلی آمریکا ۱۲۰ بدهکار است که چیزی حدود ۴۰ آن را به خارجی‌ها بدهکار است؛ یعنی خارجی‌ها آمده‌اند اوراق قرضه آمریکا را خریده‌اند و آمریکا باید اصل و سودش را به این ها برگرداند. 🔸 بعد از جنگ جهانی دوم آقایی دلار باعث شد که آمریکا این ظرفیت را پیدا کند که پول چاپ کند و با آن منابع کره، چین و ژاپن و... را در اختیار بگیرد. آمریکا بعد از اینکه پولش جهانی شد، این ظرفیت را پیدا کرد که مرتب پول چاپ کند و به کشورهای دیگر بدهد و کالاها و خدمات آنها را بگیرد. 🔸 آنها هم این پول را به جای اینکه به اقتصاد آمریکا برگردانند و مطالبه کنند، به عنوان ارز ذخیره استفاده می‌کردند؛ چون دلار به یک واحد مبادله در اقتصاد بین‌الملل تبدیل شده بود؛ لذا ذخیره‌اش هم ارزش شد؛ پس آمریکا فقط دارد پول چاپ می‌کند و محصول چین و ژاپن را می‌گیرد. بعد ژاپن و چین به جای اینکه آن پولی را که آمریکا به عنوان دلار به آنها داده برگردانند و از آمریکا مطالبه کالا به کالا کنند، این را نگه می‌دارند. 📝 دکتر محمدجواد توکلی 🆔 @farhang_puya