eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
858 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
‼️حقوق بشر به رنگ خون 💢 اسرائیل بی‌رحمانه باریکه غزه را محاصره می‌کند مردم را به گروگان میگیرند انتقال سوخت آب دارو و غذا را به این منطقه ممنوع می‌کند و فریاد می‌زند که مسلمانان تروریست و خشونت طلب‌اند! آمریکا، انگلیس، فرانسه و همه آنانی که با این سیاست‌ها موافقند، نمی‌خواهند مردم جهان و حتی مردم خودشان واقعیت تلخ ظلم آن‌ها را باور کنند. 🔰 نمی‌خواهند مردم از حوضچه‌های خونشان باخبر شوند، گورهای دسته جمعی‌شان را ببیند، از تعداد سرهای بریده‌شان مطلع شود و باور کنند صلح و امنیت و مبارزه با ترور و خشونت تنها نیرنگی بیش برای رسیدن سردمداران غرب به منافع شان نیست. به همین دلیل است که آنقدر شعار عدم خشونت و تروریسم را بلند فریاد می‌زنند. 📝 سید احمد رهنمایی 🆔 @farhang_puya
📖 انواع فتنه در قرآن (قسمت اول) 📿 فتنه به معنای آزمایش الهی [در قرآن کریم] فتنه با ۲۰ گونه استعمال، ۶۰ بار تکرار شده و کمتر از یک چهارم آن به طور مشخص معنای آزمایش دارد. گاه فتنه به معنای آزمایش و گاه به معنای اسباب آزمایش به کار رفته است. قرآن کریم سه چیز را فتنه به وسیله آزمایش معرفی می‌کند: 1⃣ اموال و فرزندان: و اعلموا انما اموالکم و أولادکم فتنه [انفال/۲۸]؛ و بدانید که اموال و اولاد شما وسیله آزمایش‌اند. انما اموالکم و أولادکم فتنه [تغابن/۱۵]؛ جز این نیست که اموال و اولاد شما وسیله آزمایش‌اند. 2⃣ شرّ و نیکی: و نبلونکم بالشر و الخیر فتنه [انبیاء/۳۵]؛ و با خیر و شرّ شما را امتحان می‌کنیم. 🔘 در روایت است که امام علی (علیه‌السلام) بیمار شد. دوستانش عیادتش کردند. پرسیدند. یا امیر‌المومنین حالت چطور است؟ فرمود شرّ است. گفتند: گفتن این کلام سزاوار شما نیست. فرمود: خداوند می‌فرمایند: و نبلوکم بالشر و الخیر فتنه پس خیر؛ تندرستی و ثروت است و شر؛ بیماری و فقر است. 🖊 محبوبه ابراهیمی| 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📖 انواع فتنه در قرآن (قسمت اول) 📿 فتنه به معنای آزمایش الهی [در قرآن کریم] فتنه با ۲۰ گونه استعمال،
📖 انواع فتنه در قرآن (قسمت دوم) 📿 فتنه به معنای آزمایش الهی 3⃣بعضی به وسیله‌ی بعضی دیگر و جعلنا بعضکم لبعض فتنه [فرقان/۲۰]؛ و بعضی از شما را وسیله آزمایش بعضی دیگر قرار دادیم. فاذا مس الانسان ضر دعانا ثم اذا خولناه نغمه منا قال انما اوتیته علی علم بل هی فتنه [زمر/۴۹]؛ انسان چنین است که وقتی گرفتار می‌شود ما را می خواند و همین که نعمتی به او ارزانی می داریم، می گوید این علم خودم به دست آمده، لیکن همین نعمت، فتنه و آزمایش اوست. 💠 فنجیناک من الغم و فتناک فتونا [طه/۴۹]؛ و نجاتت دادیم از غم و امتحانت کردیم امتحانی دقیق « در خطاب به حضرت موسی (ع)». در تمامی موارد مذکور، بحث های مفصل تفسیری و شأن نزول هر یک بیان شده که جای تأمل دارد؛ زیرا هر یک از این موارد که به معنای آزمایش و یا اسباب آزمایش می باشند، بی شک در زندگی بندگان رخ می‌دهد و آشنایی با آن ها شاید به پیروزی در امتحانات و آزمایش‌های الهی بینجامد که در واقع (فتنه خداوندی) هستند و با حکمتی ویژه از خداوند سر زده‌اند. 🖊 محبوبه ابراهیمی| 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📖 انواع فتنه در قرآن (قسمت دوم) 📿 فتنه به معنای آزمایش الهی 3⃣بعضی به وسیله‌ی بعضی دیگر و جعلنا بع
📖 انواع فتنه در قرآن (قسمت سوم) ⭕️ فتنه به معنای شرک به خدا ❗️در آیاتی خداوند فتنه را در مورد شرک مشرکین به کار برده است، آنجا که می‌فرماید: ستجدون آخرین یریدون آن یامنوکم و یامنوا قومهم کلما ردوا الی الفتنه ارکسوا فیها [نساء/۹۱]؛ چیزی نخواهد گذشت که به مردمی دیگر برمی‌خورید که می‌خواهند هم شما را از شر خود ایمن سازند و هم خود را و هرگاه به سوی فتنه شرکت دعوت می‌شوند، اجابت می‌کنند. ❎ و لو دخلت علیهم من اقطارها ثم سئلوا الفتنه لا توها [احزاب/۱۴]؛ آنچنان بودند که اگر دشمنان از اطراف و جوانب به مدینه به آنان وارد می‌شدند و پیشنهاد بازگشت به سوی شرک به آن‌ها می‌کردند، می‌پذیرفتند. 🖊 محبوبه ابراهیمی| 🆔 @farhang_puya
💢 ظلم پذیر «قسمت۱» 🔺 آقای خاتمی با بیان این نکته که امروزه هر چه وجود دارد تحت سیطره تمدن غرب قرار گرفته است؛ استفاده از علم و تکنولوژی و کلاً بهره برداری تولیدات صنعتی غرب را نشانه بارزی از سلطه تمدن غرب بر زندگی جامعه اسلامی می‌داند و از سر تا پا به آثار این سلطه اشاره می‌کند. 🔻 وی ضمن توجیه نظریه خویش آگاهانه یا ناآگاهانه می‌کوشد تا اثبات کند سلطه تمدن غرب بر جامعه اسلامی امری قطعی و تردید ناپذیر است. او با این بیان جامعه اسلامی را در موضع انفعال و در قبال تمدن غرب قرار می‌دهد و پذیرش سلطه مزبور را از طرف مسلمانان امری طبیعی می شمارد که از آن گریزی نیست. 📝 سید احمد رهنمایی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 ظلم پذیر «قسمت۱» 🔺 آقای خاتمی با بیان این نکته که امروزه هر چه وجود دارد تحت سیطره تمدن غرب قرار
💢 ظلم پذیر «قسمت۲» 🔚 آقای خاتمی در اظهاراتی می‌گوید: «این سخن عبدالکریم سروش و محمد مجتهد شبستری که وحی بر الهام بر پیامبر بوده و ماهیت قرآن بر ما آشکار نیست و نمی‌توان به آن استناد کرد؛ درست است.» وی در همین گفتار دینی بودن و امروزی بودن را پارادوکس جمهوری اسلامی دانسته تصریح می‌کند:«در حال حاضر مطالب قرآن در نظر اسلام زندگی قبیله‌ای است.» ◾️بر اساس بیان و اظهارات او فرهنگ ما کاملا وجهه مقابل تمدن غرب به تمام معنی معرفی شده است و ثانیا فرهنگ ما در مقابل تمدن غرب کاملاً منفعل و آسیب‌پذیر و فرهنگ و تمدن متقابلا فعال لما یرید قلمداد شده است و ثالثا در این تقابل احکام کتاب آسمانی مسلمانان غیر قطعی و غیر جاودانه است و باید تغییر کند تا خود را با دریافت‌های بشری غرب سازگار سازد. 📝 سید احمد رهنمایی 🆔 @farhang_puya
✅ ملت ما تا با خداست پیروز است 💠 ملت ما تا با خداست پیروز است. ملت ما تا پناهگاه او اسلام است پیروز است. پرچم قرآن تا برفراز سر ملت ماست پیروز است. این رمز را حفظ کنید. توجه داشته باشید که نهضت‌های سابق نهضت‌هایی بود که یا سیاسی بود یا نیمه اسلامی. نهضت امروز تمام اسلامی است 💢 نهضت امروز برای خداست. همه فریاد می‌زنند اسلام، همه فریاد می‌زنند جمهوری اسلام. این رمز است که ما را پیروز کرد؛ و شما هم این رمز را حفظ کنید. 📒 صحیفه امام (ره) ج۶، ص۴۷۸ 🆔 @farhang_puya
💢 اهمّ مقدمات انتظار فرج، توبه و طهارت از گناهان 💠 حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔹 ما باید انتظار فرج حضرت غائب (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) را داشته باشیم، و فرجش را فرج عموم بدانیم، و در هر وقت و هر حال باید منتظر باشیم؛ ولی آیا می‌شود انتظار فرج آن حضرت را داشته باشیم، بدون مقدمات و تحمل ابتلائاتی که برای اهل ایمان پیش می‌آید؟! 👈 بااین‌حال، چه اشکالی دارد که تعجیل فرج آن حضرت را با عافیت بخواهیم؛ یعنی اینکه بخواهیم بیش از این بلاها که تا به حال بر سر مؤمنین آمده، بلای دیگری نبینند؟! 🔻 درهرحال، باید منتظر فرج باشیم، ولی با مقدمات آن. ولی میدانیم که ضعیفیم و طاقت ابتلائات سخت را نداریم؛ لذا از خدا بخواهیم که شیعه بعد از این دیگر به ابتلائات بیشتر، مبتلا نشود. و اهمّ مقدمات انتظار فرج را که توبه و طهارت از گناهان است، تحصیل کنیم. 📚 در محضر بهجت، ج٣، ص٢٨٠ 🆔 @farhang_puya
💡 جوان وظیفه شناس (قسمت اول) 🔸 جوان برای آنکه وظیفه‌اش را از جهت جوان بودن تشخیص دهد باید فکر کند من در این دوران جوانی چه چیزهایی دارم که پیرمردها و بچه ها ندارند تا از آن ویژگی‌ها برای انتخاب راه صحیح و سیر به هدف مطلوب بیشتر استفاده کند. 🔘 پس اگر در اجتماع کارهایی پیدا شد که احتیاج به زور بازو و توان بدنی دارد، در درجه اول این کار‌ها متوجه جوان‌هاست، چون آن‌ها در این کارها امکان و استعدادی دارند که پیرمردها ندارند. یک جوان ممکن است کار چند انسان را به راحتی انجام دهد و روز به روز ساعت به ساعت نشاط او بیشتر شود؛ خدا او را اینگونه خلق کرده. ▪️ در زمینه علم آموزی هم همین‌طور است. در سن جوانی خیلی راحت می‌توان چیزهایی را یاد گرفت. نسل جوان باید این‌ها را غنیمت بشمارد. خوب، تا تزاحم نیست تکلیف معین است، و بر اساس هدف و نیز استعدادها و توانی که به طور طبیعی خدا به فرد عنایت کرده و در شرایط اجتماعی پیش آمده باید عمل کرد. 🎙 گفت‌وگو با علامه مصباح‌یزدی 🆔 @farhang_puya
✴️ ماهیت سازش‌ناپذیری امام (ره) ✅ سازش‌ناپذیری و رابطه‌نداشتن مستکبران را نیز بایستی یکی از مهم‌ترین وجوه استکبارستیزی در اندیشه امام (ره) دانست. صراحت ایشان در نفی هرگونه سازش و رابطه با استکبار جهانی مثال‌زدنی است. ایشان در جایی می‌فرماید: «کسی تصور نکند که ما راه سازش با جهانخواران را نمی‌دانیم. ⚠️ ولی هیهات که خادمان اسلام به دولت خود خیانت کنند!... اگر بندبند استخوان‌هایمان را جدا سازند، اگر سرمان را بالای دار برند، اگر زنده زنده در شعله‌های آتشمان بسوزانند، اگر زن و فرزند و هستی‌مان را جلوی دیدگانمان به اسارت و غارت برند هرگز امان‌نامه کفر و شرک را امضا نمی‌کنم.» 💠 به همین دلیل رابطه با مستکبران را رابطه بره با گرگ می‌دانند: «خیال نکنید که روابط ما با آمریکا و روابط ما با نمی‌دانیم شوروی و روابط ما با این‌ها یک چیزی است که برای ما یک صلاحی دارد. این مثل رابطه بره با گرگ است! رابطه بره با گرگ، روابط صلاح‌مندی برای بره نیست، این‌ها می‌خواهند از ما بدوشند، نمی‌خواهند به ما چیزی بدهند.» 📚 صحیفه امام (ره)، ج۱۰، ص ۹۸ و ۳۶۰ 🆔 @farhang_puya
📍 استقلال و آزادی؛ آواز قوی انقلاب (قسمت اول) 💥 مسئله‌ی آزادی در طول تاریخ همواره یکی از دغدغه‌های اساسی بشر در زندگی اجتماعی و سیاسی بوده است و مفهومی است که پیامبران الهی، عارفان و فیلسوفان بزرگ آن را ستوده‌اند، در گفتمان انقلاب اسلامی ایران نیز دو مفهوم «برتر» و «بنیادین» وجود دارد که سازنده عقلانیت انقلاب اسلامی است: «استقلال» و «آزادی»، این دو مفهوم را می‌توان آواز قوی انقلاب دانست. ⚡️ در جمهوری اسلامی این دو معنای یکدیگر را پشتیبانی می‌کنند؛ به طوری که تقویت آزادی به استحکام استقلال، و تقویت استقلال به استحکام آزادی می‌انجامد. این دو مفهوم، دوباره انقلاب اسلامی هستند و با تضعیف هر یک از بال‌ها، دیگری نیز تضعیف می‌شود. با هم بودن این دو مفهوم یکی از مهم‌ترین اصول اندیشه سیاسی انقلاب است و شاید بتوان آن را جوهره‌ی انقلاب اسلامی دانست. انقلاب اسلامی ایران حاصل مبارزه با دو دشمن دیرینه و قدیمی است: استبداد و استعمار. 📝 سید عبدالمجید اشکوری| 🆔 @farhang_puya
⚠️ اعتدال ابوموسایی«بخش یکم» 🔸: یکی از مهم‌ترین فراز های زندگی سیاسی ابوموسی بحث حکمیت است؛ لطفاً در این مورد توضیحاتی ارائه نمایید. ✨ رهبر معظم انقلاب در ارتباط با خواص صدر اسلام مطالبی را ایراد فرمودند و از جمله این خواص همین ابوموسی اشعری است. ایشان می‌فرمایند:« در مورد این شخص به کتب شیعه اشاره نمی‌کند بلکه از منابع اهل سنت سخن می‌گویم.» ایشان سوابق درخشان ابوموسی را یادآوری می‌کند تا می‌رسند به جنگ صفین و شرایطی را برای او ذکر می‌کنند که دور از انتظار بوده است. ایشان به وضعیت استثنایی ابوموسی اشاره دارند که متاسفانه این وضعیت کمتر گفته شده است. 🎙رهبر معظم انقلاب به نقل از ابن‌اثیر می‌فرمایند:«ابوموسی در یکی از جنگ‌ها در جمع مردم کوفه آمد؛ مردم کوفه را تشویق به جنگ کرد. مردمی که تحت تاثیر خطابی آتشین ابوموسی قرار گرفته بودند راغب شدند که حتی پیاده به جنگ با دشمن بروند. آنقدر در وصف مجاهدانی که با پای پیاده به رزمگاه می‌رود سخن گفت که مخاطبان را تحت تاثیر قرار داد. 🔻 حتی خیلی از آن‌ها که اسب داشتند عهد بستند با پای پیاده به جهاد در راه خدا بروند. آن زمان رسم بود که هر کس که به سپاه اسلام می‌پیوست اگر خودش مالی و منالی داشت ثروتی داشت و مرکبی داشت با مرکب خودش می‌آمد. آنقدر این خطابه موثر افتاد که آن‌هایی اسب داشتن اسب‌های خود را به استطبل‌ها فرستادند تا خود با پای پیاده به رزمگاه بروند.» 📝سخنان رهبر معظم انقلاب به نقل حجت‌الاسلام رهنمایی 🆔 @farhang_puya
💢 برخورد قاطع با دشمن ⭕️ هنگامی که مذاکره با مخالفان به جایی نرسید و برخورد مسالمت‌آمیز به سوءاستفاده آن انجامید، امام علی (ع) دست به شمشیر برد و با همان قاطعیتی که در نبردهای صدر اسلام از خود به نمایش گذاشته بود، به رویارویی با جنگ‌افروزان پرداخت. ⚠️ نمونه‌ای از این قاطعیت در پاسخ امیرالمومنین (ع) به معاویه آشکار است: گفتی من و یارانم را پاسخی جز شمشیر نیست؛ راستی که خنداندی از پس آن اشک ریزاندی. کی پسران عبدالمطلب را دیدی که از پیش دشمنان پس روند و از شمشیر ترسانده شود!... 📝 هادی مجیدی| 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚠️ اعتدال ابوموسایی«بخش یکم» 🔸#فرهنگ_پویا: یکی از مهم‌ترین فراز های زندگی سیاسی ابوموسی بحث حکمیت ا
⚠️ اعتدال ابوموسایی«بخش دوم» 💢 عده‌ای از مردم گفتند حالا این حرف‌ها را شنیدیم؛ منتظر می‌مانیم روز جنگ که به اصطلاح بانگ جرس می‌آید و ابوموسی مردم را فرا می‌خواند به جنگ و مردم را بسیج می‌کند خود چگونه می‌آید؟ علاقه‌مند شدند تا با پای پیاده به همراه ابوموسی اشعری حرکت کنند تا پا جای پای صحابه رسول خدا بگذارند خیلی‌ها تبرک و تیمنا می‌گفتند ما صبر میکنیم پشت سر جناب ابوموسی خودمان را برای عزیمت به جهاد مهیا کنیم اما ناگهان دیدند ابوموسی با کبکبه و دبدبه دارد می‌آید. ‼️ بهترین اسب‌ها و بهترین امکانات در اختیار اوست تاریخ خود اهل سنت دارد که فقط ۴۰ قاطر وسایل اموال زیورآلات و اشیا گران‌بهای ابوموسی را حمل می‌کردند! البته در آن زمان مرسوم بود کسی که از یک موقعیت ممتاز برخوردار بود و به جنگ می‌رفت چون اطمینان نداشت بتواند سالم برگردد معمولاً وسایل گران‌بهایش را تحت‌الحفظ با خود می‌برد تا در جای امنی قرار دهد. شایان ذکر است خود این‌ها هیچ وقت نمی‌جنگیدند بلکه معمولاً در خیمه به صورت تحت‌الحفظ و با امنیت کامل مستقر می‌شدند و فقط دستور صادر می‌کردند. 📎چنین شخصیتی را نزدیک به ۱۰ هزار نفر با شمشیرهای برهنه در جریان حکمیت به حضرت علی(علیه‌السلام) تحمیل کردند و گفتن که باید وی نماینده مردم عراق باشد. 📝 سخنان رهبر معظم انقلاب به نقل از حجت‌الاسلام رهنمایی 🆔 @farhang_puya
❌ حقوق‌بشر به رنگ خون! 🆔 @farhang_puya
🔆 اخلاق اسلامی 🌐 یک علت این که امام بزرگوار ما یک کلمه‌اش در این فضای عظیم عمومی کشور، در شدت و محنت، در همه‌ی حالات اثر شگفت‌آوری می‌گذاشت، معنویت او بود، صفای باطن او بود، ارتباط و اتصال او به خدا بود، اشک‌های نیمه شب او بود. فرزند امام - مرحوم حاج سید احمد - همان وقت در زمان حیات امام به من گفت: نیمه شب که امام بلند می‌شود، از بس که گریه می‌کند، این دستمال‌های معمولی برای پاک کردن اشکش کفاف نمی‌دهد؛ مجبور است اشک چشمش را با حوله پاک کند؛ اینقدر اشک می‌ریزد. 📿 آن مرد پولادین، مردی که حوادث و لطماتی که به سمت او سرازیر می‌شد که یک ملت را تکان می‌داد و او را تکان نمی‌داد، آن مردی که عظمت و هیمنه‌ی قدرت‌های جهانی در نظر او هیچ و پوچ بود، آن مرد در مقابل عظمت الهی، در حال دعا و استغاثه، آن‌جور اشک می‌ریخت. این‌ها خیلی قیمت دارد. این فرصت را قدر بدانید. 🎙 بیانات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ۳/ ۸ /۱۳۸۹ | 🆔 @farhang_puya
💠 شعور معنوی و وجدان اخلاقی (قسمت اول) 📖 پیرو آموزه‌های قرآنی، اخلاق و معنویت از آموزه‌های دینی و وحیانی سر‌چشمه می‌گیرند تا بنا به اقتضائات طبیعی خود، زمینه را برای تحقق و اجراء و بسط عدالت فراهم آورند. قرآن برای این دست از آموزه‌ها در رابطه با برپایی قسط و عدل ارزش بسزايی قائل است به گونه‌ای که تحقق قسط و عدالت را رهین همین آموزه‌ها دانسته، این آموزه‌ها را علت زمینه‌ساز عدالت برشمرده است. ✴️ از این منظر، مخاطب اصلی قرآن مردمی هستند که با پیروی از مکتب و آیین پیامبران و تمسک‌ جستن به کتب آسمانی و متخلق شدن به اخلاق الهی و ملتزم گشتن به الزامات معنوی ناب و به کار گرفتن میزان و معیاری روشن برای تشخیص حق از باطل و درست از نادرست، نسبت به برپایی عدالت قیام می‌کنند. بدین ترتیب تحقق عدالت راستین جز از طریق اخلاق و معنویت میسر نخواهد گشت. در واقع بشر ثمره پایدار پایبندی به موازین اخلاقی و گرایش درست به معنویت ناب را در تحقق عدالت خواهد چید. 📇 سید احمد رهنمایی | 🆔 @farhang_puya
💠 حوزه کارخانه سازندگی 🔷 حوزه علمیه باید کارخانه سازندگی انسان، سازندگی فکر، سازندگی کتاب، سازندگی مُطَلب،سازندگی مبلغ، سازندگی مدرس، سازندگی محقق، سازندگی سیاستمدار و سازندگی رهبر باشد. حوزه علمیه باید به جایی برسد که همیشه ده [یا] بیست نفر شخصیت آماده برای رهبری داشته باشد که اگر هر کدام از اینها در مقابل زبدگان این امت بگذارند بر او متفق شوند که برای رهبری صلاحیت دارد. حالا حوزه علمیه این کارها را می‌تواند بکند یا نمی‌تواند بکند؟ 🔶 همه‌ی ما در اینجا خودمانی هستیم سابقه آخوندی و حوزوی من از بسیاری از شما بیشتر است شاید اگر ادعا کنم از اکثر شماها بیشتر است خیلی گزافه نباشد چون میبینم ماشاالله اغلب شما از من جوان‌تریند. من نسبت به مسائل روحانیت علاقه عمیقی از نوع علاقه انسان به نفس و متعلقات خودش دارم. مسئله، مسئله یک شییٔ خارجی نیست که درباره‌اش بحث کنیم. من که نگاه می‌کنم می‌بینم حوزه ما این طوری نیست. 📅رهبر معظم انقلاب ۱۳۷۰/۱۱/۳۰ 🆔 @farhang_puya
🔖 عوامل پیشرفت جامعه (قسمت اول) 💠 شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هرچه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به بار می‌آورد؛ این، بی‌گمان محتاج جهاد و تلاش است و این تلاش و جهاد، بدون همراهی حکومت‌ها توفیق چندانی نخواهد یافت. اخلاق و معنویت، البته با دستور و فرمان به دست نمی‌آید، پس حکومت‌ها نمی‌توانند آن را با قدرت قاهره ایجاد کنند؛ 🔺 اما اولاد خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند و ثانیاً زمینه را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند و به نهادهای اجتماعی در این باره میدان دهند و کمک برسانند؛ با کانون‌های ضد معنویت و اخلاق به شیوه معقول بستیزند و خلاصه اجازه ندهند که جهنمی‌ها مردم را با زور و فریب، جهنمی کنند. ⭕️ ابزارهای رسانه‌ای پیشرفته و فراگیر، امکان بسیار خطرناکی در اختیار کانون‌های ضد معنویت و ضد اخلاق نهاده است و هم اکنون تهاجم روزافزون دشمنان به دل‌های پاک جوانان و نوجوانان و حتی نونهالان با بهره‌گیری از این ابزارها را به چشم خود می‌بینیم. 📝 محمد‌حسین علیجان‌زاده روشن | 🆔 @farhang_puya
اعتدال در کلام علامه مصباح «قسمت۱» 🔸 سوال: با روی کار آمدن دولت جدید(دولت یازدهم) یکی از شعارهای محوری که در فضای سیاسی و فرهنگی جامعه مطرح شد؛ شعار اعتدال بود. امیدواریم با عنایت به اهمیت مبانی نظری این موضوع به ما کمک کنید تا با ابهام‌زدایی از این مفهوم حدود اعتدال مطلوب و مورد قبول اسلام دقیقاً مشخص شود. ➕حقیقت این است که الفاظ و نیز مفاهیمی که محکی این الفاظ هستند در بسیاری از موارد خارج از ابهام نیستند و ارائه تعریفی دقیق، جامع و مشخص که حدود آن مفهوم را نشان بدهد به طوری که در تطبیق با مصادیق کارساز باشد و اشتباهی پیش نیاید بسیار مشکل است. نه تنها مفهوم بلکه قضایا و گزاره‌های که در محاورات به کار می‌رود و حتی به صورت بدیهی تلقی می‌شود گاه خالی از ابهام نیست و به همین دلیل در بسیاری از گفتگوها و بحث‌ها مغالطاتی واقع می‌شود مانند اینکه واژه‌ای را که با مشترک لفظی است و دو معنای نزدیک به هم دارد به کار می‌برند. 🔚 همچنین در عرف عام و عرف خاص فلاسفه یا متشرعه و نیز در مباحث اخلاقی و هستی‌ شناختی، معرفت‌ شناختی و امثال اینها اختلاف‌هایی وجود دارد به طوری که ممکن است در هر کدام قید خاصی برای معنا لحاظ شود که در آن فضا مفهوم برای طرفین بحث روشن است اما کسی که از خارج و بحث نگاه می‌کند به خاطر ذهنیت خاص خودش ممکن است معنای عام‌تر یا خاص‌تر از آن بفهمد. گاه مفاهیمی که بار فلسفی، ارزشی و مانند آن دارند وارد فضای سیاسی می‌شوند و گزاره‌هایی که اصولا گزاره سیاسی نیست در موضع‌گیری‌های سیاسی استفاده می‌شود. 🎙 علامه مصباح در مصاحبه با نشریه|‌ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
اعتدال در کلام علامه مصباح «قسمت۱» 🔸 سوال: با روی کار آمدن دولت جدید(دولت یازدهم) یکی از شعارهای مح
اعتدال در کلام علامه مصباح«قسمت۲» 🔹با صرف نظر از اینکه شعار اعتدال امروز به صورت یک شعار سیاسی مطرح شده و گروهی خاصی به آن استناد می‌کنند و آن را ترویج می‌کند و صرف نظر از اینکه این عده چه نیت و چه اهداف سیاسی‌ای دارند که به این وسیله می‌خواهند آنها را تحقق بخشند یک بحث کاملاً علمی و آکادمیک را در نظر می‌گیریم و آن این است که اصل مفهوم اعتدال چیست و در چه مواردی به کار می‌رود؟ دلیل اعتبارش از چیست؟ کجا اعتدال درست است و کجا درست نیست؟ البته یک بحث دیگری را نیز می‌توان مطرح کرد که وقتی در فضای سیاسی این واژه استعمال می‌شود و این شعار داده می‌شود چه عواقبی دارد یا کسانی که آن را مطرح کردند از این کار نیاتی داشته‌اند. 🎙علامه مصباح در مصاحبه با نشریه‌|‌‌ 🆔 @farhang_puya
‼️ میخواهند راه مساجد را ببندند 💠 حضرت آیت‌الله‌ جوادی آملی: 💢 کار شیطان وسوسه است و اگر وسوسه نباشد به مقامی نمی‌توان رسید و در کل نظام وسوسه خیر است، مانند این‌که بیماری خیر است و اگر کسی مریض نمی‌شد، داروها و اسرار عالم کشف نمی‌شد. اکنون در فضای مجازی در اثر تحریک و شهوت راه فساد را باز کردند و کار پیروان کفر این است که راه مساجد را ببندند. 📚 گردآوری: طلعت معصومی| 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 شعور معنوی و وجدان اخلاقی (قسمت اول) 📖 پیرو آموزه‌های قرآنی، اخلاق و معنویت از آموزه‌های دینی و و
💠 شعور معنوی و وجدان اخلاقی (قسمت دوم) 📿 از آیه لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب والمیزان لیقوم الناس بالقسط ... [سوره حدید/۲۵] چنین برداشت می‌شود که تأمین و تنظیم اخلاق و معنویت رسالت پیامبران و اولیاء الهی است، در صورتی که قیام برای قسط و عدالت نقش مهمی است که مردم در جایگاه پیروان صدیق آن بزرگواران باید برعهده بگیرند و پیامبران را در تحقق بخشیدن به آرمان‌های مقدس الهی‌شان یاری رسانند. ❇️ بیانیه گام دوم به موازات سفارش به اموری چون علم آموزی و پژوهش، رونق بخشیدن به اقتصاد، مبارزه با فساد، صیانت از عزت ملی، مرزبندی با دشمن، انتخاب سبک زندگی اسلامی، در اخلاق و معنویت و عدالت تاکید می‌ورزد. 🎙 مقام معظم رهبری در این بیانیه، معنویت را به مفهوم «برجسته کردن ارزش‌های معنوی از قبیل: اخلاص، ایثار، توکل، ایمان در خود و در جامعه» و اخلاق را «به معنی رعایت فضیلت‌هایی چون خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راستگویی، شجاعت، تواضع، اعتماد به نفس و دیگر خلقیات نیکو» برشمرده، می‌فرمایند: «شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هرچه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به بار می‌آورد؛ این، بی‌گمان محتاج جهاد و تلاش است و این تلاش و جهاد، بدون همراهی حکومت‌ها توفیق چندانی نخواهد یافت.» 📇 سید احمد رهنمایی | 🆔 @farhang_puya