💠 حضرت امیرالمومنین علی (عليهالسلام):
❇️ سپاس خدای را كه در دنیا، پاكی گناهان شیعیان ما را در محنت و گرفتاری قرار داد.
📚 بحارالانوار، ج ۶٧، ص ٢٣٢
#حدیث
#شماره_43
#اخلاق_اسلامی
🆔 @farhang_puya
💢 ساده زیستی دولتمردان از منظر عقل
1⃣ طبقات جامعه
⁉️ یکی از مسائل اساسی در بحث کارگزاران و صاحبمنصبان دولتی، مسئلهی سطح معیشت آنان است؛ یعنی دولتمردان از حیث امکانات و رفاه و بهرهوری از مواهب دنیوی، در چه سطحی باید باشند؟ اگر طبقات جامعه را از جهت زندگی مادی به چهار طبقهی عالی، خوب، متوسط و ضعیف تقسیم کنیم، سطح زندگی مطلوب دولتمردان چیست؟
🔰 آیا آنها میتوانند مانند طبقهی مرفه زنگی کنند؟ آیا میتوانند در سطح طبقهی خوب یا متوسط جامعه امکانات مادی خود در نظر بگیرند یا باید در سطح طبقات ضعیف زندگی کنند؟
🔆 در پاسخ به این پرسش باید گفت جوامع به دو دستهی خواص و تودهها تقسیم میشوند و همواره تودهها تحت تاثیر مواضع و روشها و سبک زندگی خواص هستند؛ یعنی خواص را الگو قرار داده، سعی میکنند موضع گیریها و روش زندگیشان را به خواص نزدیک کنند.
📖 نشریه فرهنگ پویا #شماره_46
پ. ن: محمد باقر مجلسی، مرآهالعقول، ج۴، ص ۳۶۱_۳۶۲
#سیاست
#دولت_مردمی
🆔 @farhang_puya
☑️ ساده زیستی دولتمردان از منظر عقل
2⃣ شخصیت خواص
💠 خواص کسانی هستند که به علت بهرهمندی از امتیازات اکتسابی یا خدادادی، در جامعه نفود دارند و مورد توجه تودهها قرار میگیرند. آنها در تمام اصناف ممکن است وجود داشته باشند؛ یکی از اصناف خواص که بسیار مورد توجه هستند و الگوی توده محسوب میشوند، دولتمردان میباشند.
🔶 بهطوری که روش زندگی آنها به سرعت در جامعه معیار و ارزش میشود؛ چنان که فرمودهاند:الناس علی دین ملوکهم؛ "مردن طبق مرام پادشاهانشان میگرایند".
💢 از سوی دیگر، یکی از امور مهمی که موجب انسجام اجتماعی و پیوند دولت و ملت میشود، همسانی سطح زنگی مسئولان و مردم است، یعنی هرقدر ملت احساس کند دولتمردانشان مانند آنان زندگی میکنند، احساس نزدیکی بیشتری با آنها میکند. این حقیقت، یک امر وجدانی و فطری است.
📝 نشریه فرهنگ پویا #شماره_46؛ محمد باقر مجلسی، مرآهالعقول، ج ۴، ص ۳۶۱_۳۶
#سیاست
#ساده_زیستی
🆔 @farhang_puya
💠 ساده زیستی دولتمردان از منظر عقل
3⃣ نتیجه گیری
❇️ با این دو مقدمه باید گفت با توجه به زیانهای عقلی و شرعی اشرافیت (زندگی همراه با اسراف و تجملگرایی و ثروناندوزی)، اگر سطح زندگی مسئولان دولتی در سطح عالی باشد، امر نا پسند و نادرست است.
🔴 با توجه به این مقدمات، هرقدر سطح زندگی مادی مسئولان دولتی به سطح زندگی قشر محروم و متوسط و فقیر جامعه نزدیک ترباشد، جامعه به خیر و صلاح نزدیک تر میشود.
⚜ زیرا در این صورت، فقرا با تاسی به دولتمردان، بر محرومیت مادی خود صبر میکنند و وقتی میبینند مسئولان جامعه مانند فقرا زندگی میکنند، آستانهی تحمل محرومیتها برای آنها بالا میرود و پیوند دولت با محرومان تقویت میشود؛ و از آنجا که محرومان مددکار بسیار خوب و کم توقعی هستند، قدرت ملی و توان جامعه برای مبارزه با مشکلات و حرکت رو به تعالی، افزایش مییابد.
📝 نشریه فرهنگ پویا #شماره_46، محمد باقر مجلسی، مرآهالعقول، ج ۴، ص ۳۶۱_۳۶۲
#سیاست
#ساده_زیستی
#اشرافی_گری
🆔 @farhang_puya
✅ استغفار
💠 حضرت امیرالمومنین علی (عليهالسلام):
❗️عجب دارم از کسی که ناامید میشود از رحمت خدا و محو کنندگان گناهان با او است، پرسیدند چه چیزی است محوکنندگان گناهان، فرمود: استغفار.
📚 عینالحیوة، ص ١٨٧
#حدیث
#شماره_43
#اخلاق_اسلامی
🆔 @farhang_puya
⚡️ خودمان را فریب ندهیم!
🖌 حجتالاسلام دکتر آقاتهرانی:
💢 مرور و کنکاش جریانات فکری پنجاه سال اخیر کشورمان - از زمان شهید بهشتی و شهید مطهری که تئوریسینهای اصلی انقلاب به شمار میآمدند و امام راحل و حضرت علامه مصباح که نقش پدر فکری را برای نیروهای انقلاب ایفاگر بودند.
🔻 ما را به این حقیقت میرساند که به رغم گذر از فراز و نشیبهای بسیار، این جریانات نتوانسته است آن ارتباط و تعاملی را که میبایست و و مدنظر بوده حتی بین نیروهای اصیل انقلاب که نیروهای مستقر در خاکریز نظام محسوب میشوند، با رزمندگان فرهنگی و نیروهای فکری انقلاب برقرار کند.
🔰 پس به جرأت میتوان گفت این ارتباط تا حد زیادی قطع و منفک شده است.
#شماره_11
#سیاست
🆔 @farhang_puya
💢 دشمن در همه ابعاد به جنگ با جامعه اسلامی آماده است!
🖌 سردار دکتر محمد دریایی، کارشناس برنامهریزی استراتژیک دفاع و امنیت:
♨️ درد دین نداشتن، درد بسیار خطرناک و بزرگ جامعه ماست. جامعه اسلامی ما، جامعه هدف دشمنان ما و رقبای ماست. روی این جامعه واقعاً سرمایهگذاری میکنند. یکی از ابزارهای قوی عملیاتروانی همین جریانات سیاسی هستند که از گذشته دارای یک عقائد و یک علقههای خاصی بودند.
⭕️ روی جامعه ما عملیات سنگینی دارد انجام میگیرد، این عملیات سنگین معلوم نیست ما را به کجا ببرد؛ انواع و اقسام کسانی که در عرصههای اجتماعی محل مراجعه شدند، همین که احساس کردند محل مراجعه عموم شدند، میخواهند بگویند یک فاصله جدی با گذشته انقلابی خودمان داریم.
💥 کشوری که مصرف انبوه داشته باشد نمیتواند شعارهای بلند بدهد. کشوری که از درون پوسیده بشود، نمیتواند در مقابل آمریکا بایستد!
#شماره_11
#استکبارستیزی
#نفوذ
#جامعه_اسلامی
🆔 @farhang_puya
💢 دشمن در همه ابعاد به جنگ با جامعه اسلامی آمده است!
🖌 سردار دکتر محمد دریایی، کارشناس برنامهریزی استراتژیک دفاع و امنیت:
🔥 در درون جامعه بیشتر از نان شب و بیشتر از اقتصادمان، باید دغدغه #تفکر و تولید فکر داشته باشیم و تفکری که متناسب با شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی و حاکمیت نظام دینی ما باشد.
❗️در حوزه عمل و اجرا متاسفانه ما هنوز مادیگرا هستیم. ما باید برویم اصول روش رئالیسم مرحوم علامه طباطبایی_ره را دوباره بخوانیم و ارزیابی کنیم. ببینیم در این حوزه هستیم یا نه؟!
❌ تفکر آقای هاشمی این بود که ما را به اقتصاد جهانی وصل کند تا ضربه نخوریم، دیدید که خود اقتصاد جهانی چگونه سقوط کرد! موثرترین نفرات ما در جنگ از روستاهای خیلی خیلی دور افتاده که اصلاً به حساب و چشم کسی نمیآید، بودند.
#شماره_11
#استکبارستیزی
#نفوذ
#جامعه_اسلامی
🆔 @farhang_puya
💠 انسانها در مقابل بلاهایی خدادادی
🌐 انسانها در برابر امتحانات و ابتلائات خداوند چند نوع واکنش
نشان میدهند. برخی خدا را شکر میکنند؛ برخی نیز کافر و بیایمان میشوند و برخی دیگر نیز ناامید میشوند:
1⃣ شکر و حمد الهی: «قال هذا من فضلُ رْبی لیبلونی أأشکر أم اکفر.¹» حضرت سلیمان گفت: این از فضل پروردگار من است
تا مرا آزمایش کند که آیا شکر او را به جا میآورم یا کفران میکنم.
2⃣ کفر و بیایمانی: بعضی از مردم خدا را با زبان
میپرستند. همین که دنیا به
آنها رو کند و نفع و خیری
به آنان برسد، حالت اطمینان
پیدا میکنند، اما اگر مصیبتی به
عنوان امتحان به آنها برسد، دگرگون میشوند و به کفر روی
میآورند و به این ترتیب هم
دنیا را از دست دادهاند و هم آخرت را و این خسران و زیان
آشکاری است.²
🗃 علیاکبر عالمیان، منابع: سوره نمل، آیه ۴۰؛ سوره حج، آیه ۱۱
#معارف
#امتحانات_الهی
#شماره_43
🆔 @farhang_puya
💡 بصیرت، روش شناسایی مسیر
🌀 بصیرت یکی از اصلیترین و پرتکرار ترین کلیدواژههایی است که رهبر
انقلاب در جریان فتنهها مورداستفاده قرار میدهد. «... بصیرت وقتی بـود، غبارآلودگی فتنه نمیتواند آنها راگمراه کند، آنها را به اشتباه
بیندازد. اگر بصیرت نبود، انسان ولو با نیت خوب، گاهی در راه بد قدم
میگذارد.
🔦 شـما در جبههی جنگ اگر راه را بلد نباشید، اگر نقشهخوانی
بلد نباشید، اگر قطبنما در اختیار نداشته باشید، یک وقت نگاه
میکنید میبینید در محاصرهی دشمن قرار گرفتهاید؛ راه را عوضی
آمدهاید، دشمن بـر شما مسلط میشود. این قطبنما همان بصیرت
است.¹»
🗄 هادی مجیدی، (بیانات در دیـدارعمومـی مردم چالوس و نوشهر15/7/88)
#معارف
#بصیرت_دینی
#شماره_42
🆔 @farhang_puya
💡 آگاهی، مؤثرترین سرمایه ملتهاست!
🔆 آگاهی، مؤثرترین و کارآمدترین ثروت و سرمایهی هر ملت است. هـرچه آگاهی مردم جامعه درباره اقدامات حکومت، پشتوانهی برهانی سیاستگذاریها و پیشرفتهای کشور در عرصههای مختلف، بیشـتر باشـد، حمایت مردم بیشتر خواهد شد.
✴️ رهبر معظم
انقلاب میفرمایند: «یکی از خصوصیات حکومتی امیرالمؤمنین، تبیین است. حضرت، حقایق جامعه را برای مردم بیان میکرد...¹ تبیین اساس کار ما است. ما با ذهنها مواجهیم، بـا دلها مواجهیم؛ باید دلها قانع بشود.»
🗄 مهدی رشید، بیانات مقام معظم رهبری، ۱۳۹۵/۶/۳۰
#مردم_سالاری
#انقلاب_اسلامی
#حکومت_علوی
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام رضا (عليهالسلام):
🔰 ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است، و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و به فرزند آدم چیزى بالاتر از یقین داده نشده است.
📚 تحفالعقول، ص ۴۴۵
#حدیث
#شماره_43
#اخلاق_اسلامی
🆔 @farhang_puya
💠 فرهنگ، سرچشمهی فعالیتهای تمدنساز
⭕️ اصل و باطن تشکیل دهندهی پیکرهی فرهنگ، مجموعهی اعتقادات و اخالق و ارزشها و آداب و رسوم، عادات، علوم و هنر، مواریث ملی، خصلتهای بومی و قومی است که منشأ شکلگیری رفتارهای آحاد جامعه میشود و در همهی ابعاد سبک زندگی جامعه تأثیر میگذارد
🔘 به طوری که انسانها بر اساس فرهنگشان حاضرند مال و منال، آبرو و حیثیت و رفاه و راحتی، جسم و جان خود و خانوادهی خود را فدا نمایند.
📊 اموری چون زبان و خط و معماری و آثار هنری و تولیدات صنعتی و امثال اینها مظاهر فرهنگ به شمار میآیند. بنابراین فرهنگ سرچشمهی همهی فعالیتهای تمدنساز جامعه است. درنتیجه فرهنگ جوهر تمدن، و تمدن نمود فرهنگ جامعه محسوب میشود.
#فرهنگ
#تمدن_فرهنگی
#فرهنگ_پویا
🆔 @farhang_puya
💠 روحانیت؛ وارثان انبیا
🔰 علماء جانشین انبیاء و ائمه هستند، نقش اساسی و وظیفه اصلیشان هم اصلاح جامعه است. (بیانات علامه مصباح در جمع ائمه جمعه و جماعت و بسیج طلاب، ۸۲/۱۰/۲۵)
🔘 اگر بخواهید اسلام باقی بماند باید علمای اسلام باقی باشند و اگر حرکت علمی و روحانیت ضعف و فطوری پیدا کند دیر یا زود به جامعه سرایت میکند. (۷۹/۳/۱۱)
🔚 نقش علماء در جامعه اسلامی نقش مرزداران را دارند.... همانطور که مرزهای کشورهای اسلامی مرزبانی میخواهد که از نفوذ و حمله دشمنان جلوگیری کند، دلهای مومنین هم مرزهایی دارد و مرزبانانی میخواهد تا از حمله شیاطین جلوگیری کند. (۷۸/۳/۱۶)
🗂 گردآوری: هادی مازندرانی
#علامه_مصباح
#عمار_انقلاب
#شماره_26و27
🆔 @farhang_puya
💢 اعتدالیون مشروطیت، بازنده میدان سیاست
🖌 مهدی ابوطالبی:
❇️ سیری گذرا در تاریخ معاصر ایران، ما را با جریانهایی آشنا میسازد که با برافراشتن پرچم اعتدال و میانهروی پا به عرصه سیاست گذاشتند ولی همین جریانها عملاً در دام افراط و تفریط افتادند و بدون هیچ دستاوردی حقیرانه از صحنه سیاسی حذف شدند.
⚠️ پدیده راه سوم در نهضت مشروطیت و حرکت مابین جریان دینی و سکولار که سرانجام به حذف این پدیده انجامید، عبرتی برای همه آنانی است که با برافراشتن پرچم اعتدال به دنبال تکرار تاریخی هستند که سرانجام سرنوشت آنان را با سرنوشت پدیده میانهرو مشروطیت گره خواهد زد.
#تاریخی
#مشروطیت
#شماره_25
🆔 @farhang_puya
❌ بازی دوسر باخت مشروطهخواهان معتدل
🔘 با مطالعه و بررسی تاریخ مشروطه در مییابیم که دو جریان عمده به صورت فعال در صحنه حضور داشتند و نقش آفرینی میکردند:
1⃣ یکی جریان دینی که پیگیر اجرای احکام الهی بود و تغییراتی را در راستای تحقق #عدالت_اجتماعی دنبال میکرد و دیگری جریانی بود که راه مقابله با ظلم ناشی از حکومت استبدادی تک نفره را دموکراسی غربی در چارچوب نظامی کاملا سکولار میدانست.
2⃣ اما در همین فضا یک جریان دیگر پدید آمد که آن جریان، نه یک جریان بومی و دینی اصیل بود و نه یک جریان کاملاً غربگرا. بلکه قائل بود جریان دینی باید قدری در مقابل عمل مسامحه کند و تندروی را کنار بگذارد و با جریان مقابلش قدری آرامتر برخورد کند!
✍ حجتالاسلام مهدی ابوطالبی
#شماره_25
#تاریخی
#مشروطیت
🆔 @farhang_puya
💠 پیامبر مکرم اسلام (صلیالله علیه و آله وسلم):
⚠️ هیچ یک از شما تا ایمان به مقدرات نداشته باشید، مؤمن نخواهید بود.
📚 توحید صدوق، ص ٢٨٠
#حدیث
#شماره_43
#اخلاق_اسلامی
🆔 @farhang_puya
💠 اخلاق سیاسی امام خمینی (ره)
🔰 نگاه عدالتمحور امام به یاران خود و شخص بنی صدر، یکی دیگر از ویژگیهای اخلاق سیاسی امام است. بر همین اساس امام امر به سکوت شهید رجایی و بهشتی، آیتالله خامنهای، حجتالاسلام هاشمی و بنی صدر کرد.
🔘 ایشان خواستار تشکیل هیئتی متشکل از نمایندۀ تمام افراد شد تا هر یک از تخلفات را بررسی کنند. امام طی حکمی، آیتالله مهدوی کنی را نیز به نمایندگی خود برای نظارت بر حل اختلاف تعیین کرد.
🔚 سخنرانی تحریکآمیز بنی صدر در جمع پرسنل نیروی هوایی شیراز و مصاحبههای جنجالی مطبوعاتی و رادیو-تلویزیونی وی موجب شد تا هیأت حل اختلاف، بنی صدر را به دلیل تخطّی از بیانیۀ امام و قانون اساسی محکوم نماید.
✍️ حسن ابراهیمزاده
#تاریخی
#اخلاق_سیاسی
#شماره_11
🆔 @farhang_puya
⚠️ جامعهشناسی با عینک غربی
⚜ متاسفانه بسیاری با عینک وارداتی غرب، سعی در تحلیل غرضورزانه و به ویژه ایران میکنند و عوامل ناکارآمدی احزاب و عدم پذیرش مردمی حزبی را در کشور مقصد ریشهیابی میکنند.
📑 آنها بدون توجه به تفاوتهای اساسی فرهنگی، اعتقادی و روحی جوامع اسلامی با جوامع غربی و غیر اسلامی، تلاش میکنند تا الگوهای جامعهشناختی جامعه مبدا را بر جامعه اسلامی تطبیق داده، روند ظهور، افول و پایداری و ناپایداری احزاب در کشور اسلامی ما را با شاخصههای دیکته شده غربی بسنجند.
🕌 ولی در نظام اسلامی، تشکیلات و سازمانهای مذهبی، با هوادارانی از تمامی اقشار جامعه، یک حزب منسجم به آنها آموزش سیاسی-تربیتی میدهد و ارادههای متفرق آنان را در مسیر حرکت و حیات، همساز و هماهنگ میسازد.
✍ حمیده طرقی
#جامعه
#جامعهشناسی_بومی
#جامعه_اسلامی
#شماره_11
🆔 @farhang_puya
🗳 نقش دانشجو در انقلاب اسلامی
🔰 اغلب هرجا انقلاب شده از نظر تاریخی بیشترین نقش را دانشجویان بازی کردهاند. قشر فرهیخته جامعه اینها هستند.
🎓 آنها آزاد فکر میکنند، چندان مسئولیتهای بالفعلی ندارند، میتوانند بیندیشند و حرکت کنند. اینها اغلب نقش مهم را بازی میکنند. اما در (انقلاب دینی) دانشجو به اضافه قید اسلام است؛ یعنی روحانیت. پس اگر انقلاب اسلامی بخواهد تقویت شود، اولین بار آن، روی دوش روحانیت است.
☑️ در ابتدای پیدایش آن همینگونه بوده است؛ از مرجع تقلید و شاگردهای امام که شروع شد، بعد هم به وسیله همینها دنبال شد تا به اینجا رسید، بعد گسترش یافت و دانشجوها را هم گرفت، آنها قشر فرهیخته هستند، منتها در پرتو اسلام و روحانیت رشد کردند.
📞 گفتگوی نشریه فرهنگ پویا با علامه مصباح یزدی (ره)
#علامه_مصباح
#عمار_انقلاب
#دانشجو
#شماره_33
🆔 @farhang_puya
⭕️ اهداف فتنهها چیست؟
🌀 نفاق در گام اول انقلاب تا فتنه سال ۸۸، طی دو مرحلهای که دشمن آن را طراحی و اجرا کرد، خود را به خوبی نشان داد و در این میان چهرهی برخی از معممین را نیز آشکار ساخت. رهبر انقلاب (مدظله) از این دو مرحله چنین یاد میکنند.
🔱 «هدفهایی که آنها دنبال میکردند در درجهی اول سقوط انقلاب و سقوط نظامجمهوری اسلامی بود، هدف اول، براندازی بود، هدف بعدی این بود که اگر براندازی نظام جمهوری اسلامی تحقق پیدا نکرد، انقلاب را استحاله کنند؛ یعنی صورت انقلاب باقی بماند، اما باطن انقلاب، بصیرت انقلاب و روح انقلاب از بین برود، در این زمینه خیلی تلاش کردند؛... .¹»
🗄 حسن ابراهیمزاده؛ خطبه نماز جمعه تهران ۱۳۸۹/۱۱/۱۵
#استکبار_ستیزی
#شماره_42
#فتنه_نفاق
🆔 @farhang_puya
🔆 اهمیت صدقه دادن
💠 حضرت امام صادق (عليهالسلام):
✅ هر كس در روز و يا شب صدقه بدهد -اگر روز است روز و اگر شب است، شب- خداوند از او غم و اندوه، درنده و مرگ بد را دور مىكند.
📚 ثوابالاعمال، ص ١۴
#حدیث
#شماره_43
#اخلاق_اسلامی
🆔 @farhang_puya