✍ امام على عليه السلام :
با اندرزهاست که پرده غفلت کنار می رود
📚 غررالحكم؛ حدیث ۴۱۹۱
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💢 نماد، نماینده مکتب فکری است
🔸 استفاده از نمادها و تصاویر ویژه با هدف ایجاد ارتباط مؤثر با مخاطب از دیر باز مورد توجه انسانها قرار داشته است. در واقع یکی از روشهای انتقال مفاهیم و ارزشها در طول تاریخ، استفاده از نمادها بوده است.
🔸نماد در حقیقت نوعی علامت واجده است که به عنوان ابزاری برای ایجاد ارتباط استفاده میشود. از آنجا که نمادها متناسب با مؤلفههای فکری ویژهای طراحی میگردند، مطالعه پیرامون چند و
چون آنها تأثیر فراوانی در ردیابی حوزه نفوذ مکاتب فکری، سیاسی و.... خواهد داشت.
✍ علیرضا دهشیری
#فرهنگ
#شماره۲۰
🆔 @farhang_puya
⁉️ چرا در امتحانها، سمت خداوند نرویم؟
🎙 آیت الله جوادی آملی:
🔸مستحضرید هر حادثهای که برای ما پیش بیاید، امتحان الهی است؛ مثل کنکورها در این دانشگاهها و حوزهها؛ گاهی امتحان سالانه است. گاهی نیمسال است. گاهی امتحان در کلاس هست. در بخشی از آیات قرآن کریم فرمود: گرچه انسان در معرض آزمون هست؛ ولی آن امتحان های مهم سالی یکی دو بار است: «یفْتَنُونَ في كل عام مَرَّةً أَوْ مَرَّتَينِ»
🔹 «إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصاد؛ آن شیطان در کمین است که پای ما را بگیرد الْأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَک الْمُسْتَقِيمَ» خیلی فرق است؛ اگر خدا مرتب در کمین است که ما نیفتیم و اگر شیطان مرتب در کمین است که ما را بیاندازد، [پس قطعا] خدا پیروز است؛ چرا ما آن طرف نرویم؟ هم «إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ» است، هم «الأَقْعُدَنَ لَهُمْ صِراطَ الْمُسْتَقِيمَ» است.
🔖 گردآوری و تنظیم علی اکبر عالمیان
#اخلاق
#شماره۴۳
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 با لباس پیغمبر بازی نکنید!!
🎙 علامه حسنزاده آملی:
🔹 آقایان با لباس پیغمبر بازی نکنید. این لباس تکلیف است ما باید حرف زدنمان، قدمزدنمان، نگاهمان، قلم ما، ادب ما، یکپارچه نور باشد، چون ما سر مشق مردم هستیم.
#نفوذ
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
✍ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
از نشانههاى شقاوتاند: خشكى چشم، قساوت قلب، آزمندى شديد در طلب دنيا، و ادامه دادن به گناه
📚الكافی جلد۲، صفحه۲۹۰
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💢 تواناییهای رسانه جمعی در مسیر فرهنگسازی
🔹 سینما میتواند از طریق اقناع، هدایت و مدیریت تصاویر ذهنی مخاطبان خود، به اهداف خود دست یابد؛ و نیز در جهت دادن و سمت و سو بخشیدن به افکار مخاطبانش، در مسیر دلخواه تهیهکنندگان یا سیاستمدارانی که بر تولید فیلمها نظارت دارند نیز عمل کند و بستر کارآمدی و یا ناکارآمدی جامعه و نظامی را فراهم سازد.
🔸 برای فهم سینما به عنوان یکی از عناصر فرهنگی در ایران و نقش آن در خودباوری و تعالی جامعه و حرکت دادن مردم به پایهگذاری نظامی کارآمد، باید به فهم عناصر و ویژگیهای آن در چارچوب تغییر و تحولات فرهنگی ایران در قبل و پس از انقلاب پرداخت.
🔸 تاثیرات رسانههای جمعی بر اجتماع به تغییراتی وابسته اســت کـه انسانهای سازنده، ادارهکننده و پخشکنندهی برنامهها، آگاهانه یا ناآگاهانه، به جامعه عرضه میدارند. آگاهیهای اجتماعی در یک جامعه وقتی به صورت فرهنگی عمومی در میآید که دائما از طریق رسانههای
جمعی و جوامع مختلف مطرح شده و به بررسی و کنکاش رسد.
🖊 طاهره زاهدی
#سینما
#هنر
#شماره۳۷
🆔 @farhang_puya
📌 انسان اصولگرای الهی
🔸 انسان موجودی تکامل گراست و حرکت خود را در مسیر تکامل، بر اساس پیشفرضها و اصولی استوار میکند و این اصول در انتخاب راه و رسیدن او به مقصود مؤثر است. زمانی که انسان به اصولی معتقد باشد و کلیه اعمال و رفتار خود را بر اساس آن اصول انجام بدهد، و آنها را پایه و اساس حرکت خود بداند، به او اصول گرا گفته میشود.
🔹 این اصول برگرفته از آموزهها و اندیشههایی است که انسان کسب میکند. وقتی انسان راه حق را بشناسد و آموزه های خود را از پیامبر و اولیای الهی دریافت کند و اندیشه خود را بر اساس آن پایهگذاری کند، قطعاً اصولی که برای اعمال خود در این دنیا به آنها پایبند میشود اصولی الهی خواهد بود.
🔹 هر چه [ انسان ] در اعتقادات و دستیابی به آموزههای الهی بیشتر تلاش کند و تعالیم نابتری از این آموزهها را فرا گیرد، پایههای محکمی برای حرکت تکاملی خود ایجاد کرده و به اصول مستحکم تری دست میباید و در تمامی برنامهها و اعمال فرد اعم از فردی و اجتماعی آن اصول را به کار میگیرد.
✍ محمد امیری
#معارف
#اصول_گرایی
#شماره۱۲
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 انسان اصولگرای الهی 🔸 انسان موجودی تکامل گراست و حرکت خود را در مسیر تکامل، بر اساس پیشفرضها و
🖇 جامعه اصولگرا
🔹 در جامعه ایران که جامعهای متشکل از اکثریت مسلمان است، قطعاً آحاد جامعه مسلمان به دین مبین اسلام اعتقاد دارند و به تعالیم آشنا و پایبند میباشند.
🔸 در صورتی که در جامعه افراد سعی بر اجرایی و پیادهسازی احکام دین داشته باشند و در انجام وظایف اجتماعی خود بر اساس اصول دینی اسلام تلاش کنند، به دلیل اینکه افراد بر اساس اصول مشخص به یکدیگر تعامل داشتهاند، این جامعه اصولگرا نامیده می شود.
🔹 بنابراین اصولگرایی یعنی تعامل افراد بر اساس یکسری معیارها و ارزشهایی که جامعه به آن پایبند میباشد.
✍ محمد امیری
#جامعه
#شماره۱۲
🆔 @farhang_puya
هدایت شده از دفتر ارتباطات فرهنگی
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی ویژهبرنامه به مناسبت سالگرد ارتحال علامه طباطبایی برگزار میکند
🌹 سیری در دیدگاههای اندیشهای و سیاسی علامه طباطبایی ره و پاسخ به شبهات پیرامون آن
📋 چهارشنبه 1402/8/24 از ساعت 18:30
🗂 موضوع:
🔴 نگاهی بر حیات فکری و سیاسی علامه طباطبایی
💡 کارشناس: حجتالاسلام والمسلمین دکتر مهدی امیدی؛
استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
📡 رسانه شوید
🔶 نشانیهای ورود به جلسه👇
🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856
جدیدباترافیکرایگان👆
🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live
🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe
🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live
📢 همچنین میتوانید این برنامه را از طریق برنامه «باد صبا» بخش «هیئات مذهبی»، «پخش زنده هیئات شاخص کشور»، «دفتر ارتباطات فرهنگ» از روی گوشیهای تلفن همراه، نیز ملاحظه فرمایید.
🆔 @difqom
https://eitaa.com/difqom
✍ امام على عليه السلام:
هيچ چيز مانند خودپسندى به خوبيها زيان نمىرساند.
📚 غررالحكم حدیث۹۴۷۲
#حدیث
🆔 @farhang_puya
⭕️ تربیت چنین شاگردانی، استاد را دلگرم کرد
🔸 ابتدا اگر کسی به قیافه علامه طباطبایی و وضع کار او مینگریست، آن را کاری کوچک، کم اهمیت، کم بازده و نافرجام میپنداشت؛ ولی طولی نکشید که خدا به وسیله شاگردانی مانند شهید مطهری _رضوان الله عليه_ او را کمک کرد.
🔹 گرد آمدن چنین شاگردانی، استاد بزرگوار را دلگرم کرد؛ به طوری که به تعلیم و تربیت آنها همت گماشت و از هیچ زحمتی در راه پرورش آنها دریغ نکرد.
برنامه جدیدی را بدون تبلیغات شروع کرد و در اندک مدتی به موفقیتی چشمگیر نایل آمد.
✍ یحیی حسینی
#حوزه_علمیه
#علامه_طباطبایی
#شماره۵
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 خاطره جالب رهبر انقلاب از مجلسی که علامه طباطبائی، امام خمینی(ره) را استاد خود خطاب کرد
#امامین_انقلاب
#علامه_طباطبایی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⭕️ تربیت چنین شاگردانی، استاد را دلگرم کرد 🔸 ابتدا اگر کسی به قیافه علامه طباطبایی و وضع کار او می
💢 جامعیت تفسیر «المیزان»
📎 از ثمره این فعالیتهای علمی، آنچه محسوس و ملموس ماست، تألیف یک دوره کامل تفسیر قرآن در بیست جلد بود که از بدو انتشار اولین مجلدات آن، حرکتی در عالم اسلام به وجود آمد. این كتاب فقط تفسير لفظی قرآن و توضیح مفاهیم ساده آیات نیست.
📎 استاد در این اثر بزرگ به مناسبتهایی بحثهای مختلفی را که جامعه اسلامی به آنها نیازمند است، تحت عنوانهای مستقل مطرح کرده و برای حل آنها از آیات قرآن مدد گرفته است.
✍ یحیی حسینی
#حوزه_علمیه
#علامه_طباطبایی
#شماره۵
🆔 @farhang_puya
📌 تفسیر المیزان، راه حل مسائل اسلامی
🎙 آیت الله شهید مطهری:
🔹 کمتر مشکلی در مسائل اسلامی و دینی برایم پیش آمده که کلید حل آن را در تفسیر المیزان نیافته باشم. يعنى تفسير الميزان کلید حلی بود برای مشکلات فرهنگی و دینی جامعهای که در راه تکامل و فراهم آوردن زمینههای انقلاب اسلامی قدم بر میداشت.
🔸 استاد به تناسب نیاز جامعه، مقالاتی مینوشت؛ مقالاتی که در مجموعه مرجعیت و روحانیت نوشته شده، نشانه فکر عمیق و ذهن دوراندیش استاد است و نشان میدهد که وی چگونه برای حکومت اسلامی راه جویی و دیگران را بدان راهنمایی میکرده است.
🔹 حضرت علامه زمانی صحبت از حکومت اسلامی و زعامت روحانیت میکرد که حتی تصور آن از مغزهای بسیاری از روشنفکران به دور بود؛ این نمونه فقط یکی از خدمات بیشمار ایشان است که شمارش همه آنها در این فرصت کوتاه ممکن نیست.
#حوزه_علمیه
#علامه_طباطبایی
#شماره۵
🆔 @farhang_puya
✍امام علی عليه السلام:
منفورترين بندگان نزد خداوند سبحان دانشمند مغرور و متكبّر است
📗غرر الحكم، حدیث ۳۱۶۴
#حدیث
🆔 @farhang_puya
📌 جادوی هنر هفتم
🔸 جادوی هنر هفتم، که از آن به «سینما» یا «سینماتوگراف» یاد میشود، ترکیبی از دوربین فیلمبرداری و دستگاه پروژکتور است که آگوست و لویی لومیر - دو برادر عکاس و سازنده لوازم عکاسی ساکن لیون فرانسه – آن را در سال ۱۸۹۵ میلادی اختراع کردند.
🔹قابلیت حمل و تواناییهای نمایشی دستگاه لومیر به مراتب بهتر است از دوربین «کنیتوگراف» حجیم ادیسون و دستگاه نمایش آن «کینتوسکوپ» که فقط یک نفر میتوانست از آن استفاده کند.صنعت سینما از محصولات قرن بیستم است ولی کارهای مقدماتی در این زمینه از دههٔ بعد از سال ۱٨۷۵ سابقه دارد.
🔸از لحاظ فنى، سينما مبتنی بر کیفیت ثبات تأثیرات نوری است: در هر ثانیه ٢٤ کادر جدا جدا از جلوی دریچه تصویر افکن گذرد و بر پرده سینما که دو
برابر تصویر افکن قرار دارد میافتد. اما آنچه به چشم می آید تصویری است مدام و منسجم و اغلب متحرک، بدون اینکه جدایی کادرهای ٢٤ گانه در ثانیه در آن
احساس شود.
✍ علی اکبر عالمیان
#هنر
#سینما
#شماره۱۸
🆔 @farhang_puya
💢 دوره استعمار نو
🔹 رشد و توسعه تکنولوژی و ارتباطات در آغاز قرن ۲۱، و هزاره سوم میلادی، فضایی جدید را بر جهان حاکم ساخت. در این فضا به دلیل کاهش کنترل حکومتها بر ملتها، قدرتهای بیگانه امکان تأثیرگذاری مستقیم بر افکار عمومی ملتها را یافتند
🔸 [آنها] توانستند بدون اشغال نظامی و یا حتی حاکم ساختن حاکمان بومی دست نشانده، به طور مستقیم بر افکار ملتها تأثیر گذارند و از این طریق زمام امور جوامع را به دست گیرند و آنها را مطابق میل و منافع نامشروع خویش هدایت کنند.
🔹 در دوره جدید با اختراع و توسعه وسایل ارتباطی نوین همچون ماهواره، اینترنت و تکنولوژی های جدید مخابراتی و توسعه ICT و IT و گسترش شبکههای رادیو تلویزیونی، قدرتهای غربی توانستند موانع سیاسی و تبلیغاتی حکومتها را بشکنند و خارج از کنترل دولتها بر افکار عمومی ملتها تأثیر مستقیم
گذارند.
✍ محمد ملکزاده
#استکبار_ستیزی
#شماره۱۸
🆔 @farhang_puya
💢 جاهلیت مدرن؛ اسارت زنان
🔹 با افزایش تولید و کم شدن تقاضا که بر اثر اشباع بازار به وجود آمده بود، سرمایهداران به فکر افتادند بار دیگر از وجود زنان در راستای مصرف بیشتر و سوق دادن جامعه به سوی تجملگرایی بهره گیرند؛ لذا با به اسارت درآوردن جسم و روح زنان، آنان را وادار ساختند تا جسم، زیبایی و دلربایی خویش را در راه ترویج کالاهای تولید شده و تشویق مصرف کنندگان به مصرف هر چه بیشتر به کار گیرند.
🔸 به این ترتیب زن در عصر تجدد و مدرنیته به نام آزادی، به بدترین شیوه در اسارت منافع سرمایهداران طماع و هوس باز قرار گرفت و تا آنجا پیش رفت که امروزه تبلیغات در پناه سکس و بی عفتی به یکی از پردرآمدترین عصر تجدد تبدیل شده است.
🔹 علاوه بر این، حضور افسارگسیخته زن در اجتماع غربی، پیامدهای ویرانگری را نیز در آن جوامع به وجود آورد که از آن جمله میتوان به تزلزل و فروپاشی خانواده، از خود بیگانگی، بحران هویت مصرف زدگی، مدپرستی، رواج فحشا و
بی بندوباری و فساد اخلاقی قتل و آدمکشی و ... اشاره کرد.
✍ محمد ملکزاده
#استکبار_ستیزی
#شماره۱۸
🆔 @farhang_puya
💢 مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با دکتر حسینخانی پیرامون موضوع تمدنسازی
🖇 فرهنگ پویا: آیا اخلاق و معنویت فردی توانایی تمدن سازی را دارد؟
📌 اگرچه اخلاق و معنویت فردی در حوزه تمدن سازی مورد تأیید است؛ ولی توانایی تمدنسازی را ندارد؛ آن رفتار و معنویت کـه بـه صورت جمعی در تمام حوزهها، سیاست، اقتصاد، فعالیت فرهنگی و..... ظهور و بروز پیدا میکند، در تمدن سازی نقش ایفا می کند.
🔹حضرت آقا از آن به عنوان جامعهسازی تعبیر میکنند. در واقع این جامعهپردازی است که قدرت تمدنسازی دارد. حضرت امام یک چنین کاری را انجام دادند؛ ایشان با آن روح بلندی که داشتند، معنویت غیر تمدنساز را به یک معنویت تمدنساز که زمینههای ظهور حضرت بقیه الله الاعظم را فراهم خواهد کرد، تبدیل کردند.
#علوم_انسانی
#شماره۴۱
🆔 @farhang_puya
44.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌿💔°•
هَر کَسیِ نازَد بِه مالَش ،
اِعتبارَش ،مَنصََبش
مَن غُلامَش هَستَمُ و
دار و نَدارَم زِینـــب است
🎙 حاج مهدی رسولی
#روضه
#شب_جمعه
#شب_زیارتی_ارباب
🆔 @farhang_puya
🛑 امام على علیه السلام: چيزى را كه از عهده انجام آن بر نمىآيى، ضمانت نكن
📓 ميزان الحكمه؛ ج۶؛ ص۴۴۷
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💢 قوانین سازمان حقوق بشر، راه کاری برای تسلط
🔸 بعد از سلطه قدرتهای بزرگ بر منابع اقتصادی و سیاسی جهان، آنچه به عنوان یک نیازمندی به ویژه پس از جنگ جهانی دوم خود را نشان داد، تدوین یک قوانین و خطوط جهانی بود که به واسطه
آن بتوان نظم و چارچوبی را بر کشورهای جهان حاکم کرد؛ زیرا بیم آن میرفت که با تزاحم قدرتهای بزرگ در شرق و غرب، هر آن حیات بشری دچار تهدید جدی و جبرانناپذیری گردد.
🔹 به هر حال جامعه جهانی خود را نیازمند وضع یکسری قواعد و قوانین جهانی میدید که میتوانست مایه امیدواری بسیاری از ملت ها باشد. اما آنچه از عملکرد این معاهدات بین المللی و به ویژه ناظران و متولیان و نوع پیگیری آنها در برابر کنوانسیونها و معاهدات بر جای مانده، این بود که علیرغم اینکه میتوانستند نقطه تسلی برای بشر باشند به نقاط تسلط بر بشر تبدیل شدند.
🔸 عملاً منشورها و قواعد معاهدات بین المللی حقوق بشر و کنوانسیون رفع تبعيض از زنان تا کنوانسیون حقوق کودک به حربهای برای افکارسازی جهانی در یک دهکده جهانی به نفع قدرتهای بزرگ تبدیل شدند و ابزار توجیه آنها برای ابعاد تسلطشان گردید.
✍ اکرم مبارکی
#استکبار_ستیزی
#شماره۵
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فریب بزرگ هواپیمای آمریکایی در جنگ جهانی دوم!
🔻بودجه #نظامی را به فقرا بدهید! به جای الگوبرداری از نیروی نظامی قدرتمند دنبال کنار گذاشتن آن هستیم!
🔻حاج قاسم های سلیمانی را وارد #اقتصاد کنید!
اصل فریب بازماندگی!
🆔 @farhang_puya
.
♨️صحبتهای #جنجالی علی اکبر رائفی پور درمورد #اهداف_پشتپرده اتفاقات اخیر دنیا و #نقش عملیات #طوفان_الاقصی
در #خنثی_کردن این نقشهها
🔻اینجا ببینید 👇👇
╭┅┅┅┅┅❀🔻❀┅┅┅┅┅╮
https://eitaa.com/joinchat/1008468231C9d8475ade9
╰┅┅┅┅┅❀🔺️❀┅┅┅┅┅╯