eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8هزار عکس
850 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هر زمانی در دیارم حس غربت میکنم می روم مشهد سه روزی استراحت میکنم ... (ع) 🆔 @defqom
❓دین برای چه آمده است؟ 💠 حضرت علامه مصباح‌یزدی (ره): 🔺 دین برای رفع اختلافات در زمینه حق و باطل آمده است. اختلافات در مسائل دیگر، مثل اختلافات در علوم طبیعی خیلی مهم نیست. 🔻 اما اختلاف در دین و در شناخت حق و باطل که با سرنوشت نهایی انسان سر و کار دارد خیلی مهم است. 🆔 @farhang_puya
🔆 اطاعت از خدا 💠 حضرت امام رضا (عليه‌السلام): ✅ خدای عزوجل به یکی از پیغمبران وحی فرستاد که چون اطاعت شوم، خورسند گردم، برکت دهم و برای برکت من پایانی نیست. و هر گاه عصیان شوم، به خشم آیم و چون به خشم آیم لعنت کنم و لعنت من به هفت پشت برسد 📚 کافی، ج ٢، ص ٢٧۵ 🆔 @farhang_puya
❓تفاوت انسان و جامعه جاهل و حکیم؟ 🖌 حجت‌الاسلام دکتر سلیمانی: 🔘 به طور خلاصه در تعریف انسان و جامعه جاهل و حکیم، می‌توان گفت انسان جاهل و جامعه جاهل آن است که نسبت به پرسش‌های اساسی زندگی خودش پاسخ صحیح ندارد. 🔚 از کجا آمده‌ام آمدنم بهر چه بود / به کجا می‌روم آخر ننمایی وطنم. او نه راه را می‌داند، نه برنامه راه را، نمی‌داند باید به چه کسی گوش دهد. در مقابل انسان حکیم و جامعه حکیم، انسان و جامعه است که در همه این زمینه‌ها هدایت شده و هدایت یافته است. ☑️ انسان جاهل گمراه است، راه را پیدا نکرده، راهنما را پیدا نکرده، تصویر صحیح از پیرامونش ندارد، خودش را هم درست نمی‌شناسد و نمی‌داند برای چه آمده است، اما انسان حکیم در همه این زمینه‌ها راهنمایی شده و راه یافته است. 🆔 @farhang_puya
💠 اعتدال از منظر شهید بهشتی (ره) 🖌 حسن ابراهیم‌زاده: 📎 نگرش اعتدالی بهشتی به اسلام و آموزه‌های قرآنی و پرهیز وی از افتادن در دام افراط و تفریط به گونه‌ای بود که نزد مخاطبان خصوصا قشر جوان آوای بهشتی، آوای فطرت انسان و کمال‌خواهی بود که با پیشرفت‌های اجتماعی و نیازهای طبیعی در تقابل و تناقض قرار نداشت. 🖇 چنین نگرشی به همان اندازه که طیف وسیعی از طلاب، دانشگاهیان و جوانان را در مدار جاذبه بهشتی قرار می‌داد، به همان اندازه جریان‌های متحجرانه و منفعلانه را به صف آرایی در مقابل وی بر می‌انگیخت. ❎ هزینه بهشتی به خاطر چنین رویکردی به اسلام متحمل شده، هزینه‌های سنگین بود، در اندیشه بهشتی اسلام نظامی تک بعدی نیست. 🆔 @farhang_puya
🔥 دو بیماری خطرناک در کمین انسان! 💠 آیت‌الله شهید مطهری (ره): ⚠️ دو بیماری خطرناک همواره آدمی را تهدید می‌کند: بیماری «جمود» و بیماری «جهالت». نتیجه بیماری اول، توقف، سکون و بازماندن از پیشروی و توسعه است، و نتیجه بیماری دوم سقوط و انحراف است. 🚫 جامد از هر چه نو است متنفر است و جز با کهنه خو نمی‌گیرد، و جاهل هر پدیده نوظهوری را به نام مقتضیات زمان به نام تجدد و ترقی موجه می‌شمارد.جامد هر تازه ای را فساد و انحراف می‌خواند و جاهل همه را یکجا به حساب تمدن و توسعه علم و دانش می‌گذارد. 🔰 جاهل چشم دوخته ببیند در دنیای مغرب چه مد تازه و چه عادت نویی پیدا شده است که او را تقلید کند و نام تجدد و جبر زمان روی آن بگذارد. 🆔 @farhang_puya
🌸حلول ماه ربیع الاول مبارک باد🌸 🆔 @farhang_puya
💯 اهمیت استغفار 💠 پیامبر مکرم اسلام (صلی‌الله علیه و آله وسلم): 🔰 هر که زیاد استغفار کند، خداوند برای او از هر غم و اندوهی گشایش دهد و از هر تنگنایی راه خروجی پدید آورد و او را از جایی که گمان ندارد روزی دهد. 📚 بحارالانوار، ج ٧٧، ص ١٧ 🆔 @farhang_puya
💯 شاه کلید ورود در زمره حزب‌الله! 💠 حضرت علامه مصباح‌یزدی (ره): ✅ با کنار هم گذاشتن آیات سوره مائده آیات پایانی سوره مجادله می‌توان فهمید کلید حل قضیه دو کلمه است: ❇️ «ولایت خدا»، «ولایت رسول» و «ولایت الذین آمنو»؛ دشمنی با «من حاد الله و رسوله» قرار گرفتن در نقطه مقابل دشمنان خدا، یعنی «تولی» و «تبری». این شاه کلید ورود در زمره است. 🆔 @farhang_puya
♨️ شکست فرهنگ لیبرالیسم 🖌 زهرا رضائیان: 🔘 فرهنگ لیبرال دموکراسی، مدعی جهان‌شمولی است و بر این باور است که این فرهنگ آن‌قدر جذاب و قابل پذیرش می‌باشد که در نهایت همه مردم و فرهنگ‌ها را درنوردیده و جهان را زیر پوشش خود خواهد گرفت. ✔️ اما حوادث دهه‌های اخیر در جهان و نظامی‌گری کنونی تمدن غرب، حاکی از آن است که غرب در پروژه‌سازی خود با شکست مواجه شده است. از این رو به تهدید، ارعاب و حمله روی آورده است تا دیگران را به پذیرش خود مجبور کند. 🔰 این امر به معنای عدول از ادعای آزادی بشر و فرهنگ تسامح و تساهل و رجوع به باطنی خشن و استکباری است. 🆔 @farhang_puya
🔘 عدالت 💠 آیت‌الله رجبی: ✔️ گاهی اعتدال با عدالت کی دانسته می‌شود؛ اگر عدالت به «هر چیزی در جایگاه خود نهادن» یا «حق هر صاحب حق را به او دادن» معنا شود و مصادیق آن بر اساس منطق دین یعنی اسلام و مکتب اهل بیت (علیهم‌السلام) تعیین شود، یکی دانستن آن با اعتدال در محدوده پذیرفته شده در دین امر مقبولی است. 🆔 @farhang_puya
💢 صبر در تقدیرات الهی 💠 حضرت امیرالمؤمنین علی (عليه‌السلام): ⚠️ اگر صبر كنى مقدرات الهى بر تو جارى مى‌شود و اجر خواهى برد و اگر بيتابی كنى باز هم مقدرات خداوند بر تو جارى مى‌شود و گناهكار خواهى بود. 📚 جامع الاخبار، ص ١١۶ 🆔 @farhang_puya
⚠️ غرب اصول فرهنگی-اجتماعی خود را ذبح کرد! 🖌 زهرا رضائیان: 🌐 اگر معادلات علمی غرب در کنترل روانی و فکری جامعه جهانی و در مهندسی وجود انسان بر پایه و مبانی خود پاسخ‌گو و قادر بود که اصول لیبرال دموکراسی را جهانی کند، به طور طبیعی نباید به نظامی‌گری و حمله روی می‌آورد. ❌ وقتی غرب در این مقیاس گسترده به جنگ رو می‌آورد، در واقع اصول فرهنگی اجتماعی خود را بر سر راه پیروزی مقطعی، ذبح می‌کند. 🆔 @farhang_puya
⭕️ افول غرب ✍ زهرا رضائیان: 💢 جنگ تحمیلی علیه ایران، لبنان و غزه و از جان گذشتگی مردمانی که برای حفظ آرمان‌ها، عقائد و ارزش‌های مکتبی و ملی خود از همه چیز می‌گذرند. 🔚 حکایت‌گر این است که منطق و قدرت محاسبات دشمن، ظرفیت پاسخ‌گویی به حوادثی را که انقلاب اسلامی ایران و در راس آن واقعه کربلا و قیام حق علیه باطل، در مناطق مختلف جهان ایجاد می‌کند، ندارد و این؛ یعنی شکست فرهنگ لیبرال دموکراسی. 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام سجاد (عليه‌السلام): ✳️ صبر و خشنودی از قضای الهی، اصل و اساس اطاعت خداوند است. هر كه صبر و رضا در برابر قضای الهی داشته باشد، جز خیر برای او نخواهد بود. 📚 وسائل‌الشیعه، ج ٢، ص ٨٩٩ 🆔 @farhang_puya
✅ پلیس مهربان 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (عليه‌السلام): ❇️ سپاس خدای را كه در دنیا، پاكی گناهان شیعیان ما را در محنت و گرفتاری قرار داد. 📚 بحارالانوار، ج ۶٧، ص ٢٣٢ 🆔 @farhang_puya
💢 ساده زیستی دولتمردان از منظر عقل 1⃣ طبقات جامعه ⁉️ یکی از مسائل اساسی در بحث کارگزاران و صاحب‌منصبان دولتی، مسئله‌ی سطح معیشت آنان است؛ یعنی دولتمردان از حیث امکانات و رفاه و بهره‌وری از مواهب دنیوی، در چه سطحی باید باشند؟ اگر طبقات جامعه را از جهت زندگی مادی به چهار طبقه‌ی عالی، خوب، متوسط و ضعیف تقسیم کنیم، سطح زندگی مطلوب دولتمردان چیست؟ 🔰 آیا آن‌ها می‌توانند مانند طبقه‌ی مرفه زنگی کنند؟ آیا می‌توانند در سطح طبقه‌ی خوب یا متوسط جامعه امکانات مادی خود در نظر بگیرند یا باید در سطح طبقات ضعیف زندگی کنند؟ 🔆 در پاسخ به این پرسش باید گفت جوامع به دو دسته‌ی خواص و توده‌ها تقسیم می‌شوند و همواره توده‌ها تحت تاثیر مواضع و روش‌ها و سبک زندگی خواص هستند؛ یعنی خواص را الگو قرار داده، سعی می‌کنند موضع گیری‌ها و روش زندگی‌شان را به خواص نزدیک کنند. 📖 نشریه فرهنگ پویا پ. ن: محمد باقر مجلسی، مرآه‌العقول، ج۴، ص ۳۶۱_۳۶۲ 🆔 @farhang_puya
☑️ ساده زیستی دولتمردان از منظر عقل 2⃣ شخصیت خواص 💠 خواص کسانی هستند که به علت بهرهمندی از امتیازات اکتسابی یا خدادادی، در جامعه نفود دارند و مورد توجه توده‌ها قرار می‌گیرند. آن‌ها در تمام اصناف ممکن است وجود داشته باشند؛ یکی از اصناف خواص که بسیار مورد توجه هستند و الگوی توده محسوب می‌شوند، دولتمردان می‌باشند. 🔶 به‌طوری که روش زندگی آن‌ها به سرعت در جامعه معیار و ارزش می‌شود؛ چنان که فرموده‌اند:الناس علی دین ملوکهم؛ "مردن طبق مرام پادشاهانشان می‌گرایند". 💢 از سوی دیگر، یکی از امور مهمی که موجب انسجام اجتماعی و پیوند دولت و ملت می‌شود، همسانی سطح زنگی مسئولان و مردم است، یعنی هرقدر ملت احساس کند دولتمردانشان مانند آنان زندگی می‌کنند، احساس نزدیکی بیشتری با آن‌ها می‌کند. این حقیقت، یک امر وجدانی و فطری است. 📝 نشریه فرهنگ پویا ؛ محمد باقر مجلسی، مرآه‌العقول، ج ۴، ص ۳۶۱_۳۶ 🆔 @farhang_puya
💠 ساده زیستی دولتمردان از منظر عقل 3⃣ نتیجه گیری ❇️ با این دو مقدمه باید گفت با توجه به زیان‌های عقلی و شرعی اشرافیت (زندگی همراه با اسراف و تجمل‌گرایی و ثرون‌اندوزی)، اگر سطح زندگی مسئولان دولتی در سطح عالی باشد، امر نا پسند و نادرست است. 🔴 با توجه به این مقدمات، هرقدر سطح زندگی مادی مسئولان دولتی به سطح زندگی قشر محروم و متوسط و فقیر جامعه نزدیک ترباشد، جامعه به خیر و صلاح نزدیک تر می‌شود. ⚜ زیرا در این صورت، فقرا با تاسی به دولتمردان، بر محرومیت مادی خود صبر می‌کنند و وقتی می‌بینند مسئولان جامعه مانند فقرا زندگی می‌کنند، آستانه‌ی تحمل محرومیت‌ها برای آن‌ها بالا می‌رود و پیوند دولت با محرومان تقویت می‌شود؛ و از آن‌جا که محرومان مددکار بسیار خوب و کم توقعی هستند، قدرت ملی و توان جامعه برای مبارزه با مشکلات و حرکت رو به تعالی، افزایش می‌یابد. 📝 نشریه فرهنگ پویا ، محمد باقر مجلسی، مرآه‌العقول، ج ۴، ص ۳۶۱_۳۶۲ 🆔 @farhang_puya
✅ استغفار 💠 حضرت امیرالمومنین علی (عليه‌السلام): ❗️عجب دارم از کسی که ناامید می‌شود از رحمت خدا و محو کنندگان گناهان با او است، پرسیدند چه چیزی است محوکنندگان گناهان، فرمود: استغفار. 📚 عین‌الحیوة، ص ١٨٧ 🆔 @farhang_puya
⚡️ خودمان را فریب ندهیم! 🖌 حجت‌الاسلام دکتر آقاتهرانی: 💢 مرور و کنکاش جریانات فکری پنجاه سال اخیر کشورمان - از زمان شهید بهشتی و شهید مطهری که تئوریسین‌های اصلی انقلاب به شمار می‌آمدند و امام راحل و حضرت علامه مصباح که نقش پدر فکری را برای نیروهای انقلاب ایفاگر بودند. 🔻 ما را به این حقیقت می‌رساند که به رغم گذر از فراز و نشیب‌های بسیار، این جریانات نتوانسته است آن ارتباط و تعاملی را که می‌بایست و و مدنظر بوده حتی بین نیروهای اصیل انقلاب که نیروهای مستقر در خاکریز نظام محسوب می‌شوند، با رزمندگان فرهنگی و نیروهای فکری انقلاب برقرار کند. 🔰 پس به جرأت می‌توان گفت این ارتباط تا حد زیادی قطع و منفک شده است. 🆔 @farhang_puya
💢 دشمن در همه ابعاد به جنگ با جامعه اسلامی آماده است! 🖌 سردار دکتر محمد دریایی، کارشناس برنامه‌ریزی استراتژیک دفاع و امنیت: ♨️ درد دین نداشتن، درد بسیار خطرناک و بزرگ جامعه ماست. جامعه اسلامی ما، جامعه هدف دشمنان ما و رقبای ماست. روی این جامعه واقعاً سرمایه‌گذاری می‌کنند. یکی از ابزارهای قوی عملیات‌روانی همین جریانات سیاسی هستند که از گذشته دارای یک عقائد و یک علقه‌های خاصی بودند. ⭕️ روی جامعه ما عملیات سنگینی دارد انجام می‌گیرد، این عملیات سنگین معلوم نیست ما را به کجا ببرد؛ انواع و اقسام کسانی که در عرصه‌های اجتماعی محل مراجعه شدند، همین که احساس کردند محل مراجعه عموم شدند، می‌خواهند بگویند یک فاصله جدی با گذشته انقلابی خودمان داریم. 💥 کشوری که مصرف انبوه داشته باشد نمی‌تواند شعارهای بلند بدهد. کشوری که از درون پوسیده بشود، نمی‌تواند در مقابل آمریکا بایستد! 🆔 @farhang_puya
💢 دشمن در همه ابعاد به جنگ با جامعه اسلامی آمده است! 🖌 سردار دکتر محمد دریایی، کارشناس برنامه‌ریزی استراتژیک دفاع و امنیت: 🔥 در درون جامعه بیشتر از نان شب و بیشتر از اقتصادمان، باید دغدغه و تولید فکر داشته باشیم و تفکری که متناسب با شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی و حاکمیت نظام دینی ما باشد. ❗️در حوزه عمل و اجرا متاسفانه ما هنوز ماد‌ی‌گرا هستیم. ما باید برویم اصول روش رئالیسم مرحوم علامه طباطبایی_ره را دوباره بخوانیم و ارزیابی کنیم. ببینیم در این حوزه هستیم یا نه؟! ❌ تفکر آقای هاشمی این بود که ما را به اقتصاد جهانی وصل کند تا ضربه نخوریم، دیدید که خود اقتصاد جهانی چگونه سقوط کرد! موثرترین نفرات ما در جنگ از روستاهای خیلی خیلی دور افتاده که اصلاً به حساب و چشم کسی نمی‌آید، بودند. 🆔 @farhang_puya
💠 انسان‌ها در مقابل بلاهایی خدادادی 🌐 انسان‌ها در برابر امتحانات و ابتلائات خداوند چند نوع واکنش نشان می‌دهند. برخی خدا را شکر می‌کنند؛ برخی نیز کافر و بی‌ایمان می‌شوند و برخی دیگر نیز ناامید می‌شوند: 1⃣ شکر و حمد الهی: «قال هذا من فضلُ رْبی لیبلونی أأشکر أم اکفر.¹» حضرت سلیمان گفت: این از فضل پروردگار من است تا مرا آزمایش کند که آیا شکر او را به جا می‌آورم یا کفران می‌کنم. 2⃣ کفر و بی‌ایمانی: بعضی از مردم خدا را با زبان می‌پرستند. همین که دنیا به آن‌ها رو کند و نفع و خیری به آنان برسد، حالت اطمینان پیدا می‌کنند، اما اگر مصیبتی به عنوان امتحان به آن‌ها برسد، دگرگون می‌شوند و به کفر روی می‌آورند و به این ترتیب هم دنیا را از دست داده‌‌اند و هم آخرت را و این خسران و زیان آشکاری است.² 🗃 علی‌اکبر عالمیان، منابع: سوره نمل، آیه ۴۰؛ سوره حج، آیه ۱۱ 🆔 @farhang_puya