🔴جامعه ایرانی علیرغم پایبندی به عرف و شرع، قانونگرا نیست
🖊تأملی جامعهشناسانه در نسبت جامعه و قانون در گفتگو با سید حسین شرفالدین؛
🔻تردیدی نیست که جامعه پذیری به ویژه در مراحل آغازین به دلیل ریزش تدریجی عناصر معنایی جامعه در نظام شخصیت فرد و ایجاد نوعی طبیعت ثانوی و هویت اجتماعی، محدودیت هایی را بر او تحمیل میکند و فرد معمولا به دلیل این ته نشستها و رسوبات عموما همانگونه عمل میکند، که جامعه از او انتظار دارد. این فرایند با فرایند دیگری به نام نظارت و کنترل اجتماعی اعم از رسمی و غیررسمی تکمیل میشود .
🔻قوانین و اعتبارات عقلایی در شکل ایدهآل، مجموعهای از ارزشهای اجتماعی پذیرفته شده را نمایندگی میکنند. به بیان دیگر، اعتبارات هر جامعه اعم از عرفیات و قوانین مصوب توسط نهادهای رسمی معمولا با هدف عینیت دادن به ارزشهای پذیرفته شده در قالب دستورالعملهای اجرایی و هدایت کنشهای انسانی در مسیر تحقق آنها طراحی و تمهید شده است.
📎https://farhangesadid.com/0001xL
🆔 @farhangesadid
🔴قهرمان و پهلوان
🖊پاسخی اجمالی به سؤال «مدرن یا سنتی» بودن نهاد بسیج به قلم مهدی متولیان؛
🔻با آغاز تماس فرهنگی ایران با غرب و مرعوبیتی که مظاهر ترقی غربیان در دل ایرانیان و بهخصوص ملوک ایرانی ایجاد کرد، رفتهرفته دوران زوال جوانمردان و اهل فتوت آغاز شد. شاید آخرین نسل پهلوانان را میشود در میان کلاهمخملیهای دهههای ابتدایی قرن اخیر پیدا کرد و از نشانههای تصویریشان که در هنر و سینمای ایران برجا مانده بازشناخت. گرچه تدریجاً مؤلفههای پهلوانی این طبقه در خردهفرهنگ جاهلمآبی مستهلک شد و از نشانههای جوانمردی فاصله گرفت.
🔻با تأسیس مدارس غربی و اجبار همگان به تعالیم جدید، و همزمان ممانعت از ادامهی شیوهی قدیم تعلیم و تربیت، این زمینهی سازنده برچیده شد. فراگیری علوم جدید و نظام آموزشی متناسب آن، و هرچه بیشتر درافتادنِ جامعه در روند مدرنیزاسیون، میرفت تا پایان عصر جوانمردان را رقم بزند.
📎https://farhangesadid.com/0001zU
🆔 @farhangesadid