🟤نامههای انقلاب
💬گزیدهای از کتاب «با تمام تب انقلابیام شما را در آغوش میکشم: نامهها (۱۹۴۷-۱۹۶۷)» به قلم چه گوآرا؛
🔸در بخشی از این نامه ها، چه گوآرا موقعیت کوبا را تحلیل کرده و نظرات خود را دربارهی اشتباهات رویکرد اقتصاد سیاسی اش سیستم مالی بودجه کارکرد درونی حزب تازهتاسیس کمونیست و چندین موضوع دیگر به اشتراک گذاشته است
🔸بیایید اعضای حزب را به موجودات متفکری تبدیل کنیم که نه تنها به واقعیت کشورمان بلکه به نظریهی مارکسیست فکر میکنند و این نظریه نه صرفا نوعی ابزار تزئینی بلکه راهنمای رفتاری برجستهای محسوب شود.
🔸باید توجه داشته باشیم که با بحرانیتر شدن وضعیت خارجی و آغاز تنشهای بینالمللی انقلاب ما باید تقویت شود تا زنده بماند و هر زمان که این انقلاب تقویت میشود تنشها نیز افزایش پیدا میکنند این امر منجر به تنشهای شدیدتر میشود تا زمانی که به نقطهی فروپاشی برسیم ما باید تلاشمان را بکنیم تا خود را از این باتلاق و دور باطل نجات دهیم
🔗https://farhangesadid.com/0001RN
🆔 @farhangesadid
🟠حضرت محمد(ص)، قهرمان عصر روشنگری اروپا
📍مروری بر کتاب چهرههای محمد: برداشتهای غربی از پیامبر اسلام از قرون وسطی تا امروز اثر جان تولان؛
🔸هرچند هیاهوی افراطگرایان ضداسلامی تصویری منفی از پیامبر به خلاف آنچه در تاریخ زندگی او وجود دارد را در اروپا ارائه میکند، اما کتاب جان تولان که استاد تاریخ در دانشگاه نانت است اثری ارزشمند و خواندنی برای شناخت نوع مواجهه غرب با پیامبر اسلام است
🔸جورج سیل در ۱۷۳۴ ترجمه جدیدی از قرآن منتشر کرد و در مقدمه آن از پیامبر اسلام به عنوان یک بت شکن بزرگ علیه انحرافات دینی بزرگان مسیحیت نام برد که با عقاید خرافی و رفتارهای ضد عقلانی دوران خویش مبارزه کرده است
🔸بررسی تصویری که از محمد (ص) در غرب رواج داشته است نشان دهنده قدمت تصویرهای مثبت از او در میان غرب نشینان است این تصاویر نشان میدهد که او برای بسیاری از مردم مغرب زمین فردی شگفتانگیز بوده است. به نظر اصلاحطلبان دینی گسترش اسلام در اروپا گواهی بر فساد کلیساها و انحراف از دین مسیحیت بود این تصور آنها را بر آن داشت که محمد (ص) را به عنوان یک قهرمان اصلاحات معرفی کنند
🔗https://farhangesadid.com/0001RQ
🆔 @farhangesadid
🔴زن علیه زنانگی!
📍بررسی اثرات وضعی مکتب فکری فمینیسم بر زنان؛
🔹علاوه بر اینترنت و سینما، حجم زیادی از فرهنگ فمینیستی توسط ادبیات (داستان و اشعار)، بازیهای کامپیوتری، تبلیغات، کارتونها و انیمیشن، مجلات و روزنامهها، محصولات زنانه مانند عروسکهای دخترانه، لباسهای زنانه یا لوازمآرایشی تولید میشود که مدام در حال برجسته کردن تفاوتهای ظاهری زنان و تشویق آنان به گرایشهای مصرفی زیبایی ظاهری هستند.
🔹پارادوکس بسیار مشخص فمینیستهای رادیکال که جواب واضحی هم برای آن وجود ندارد، مسئلهی تفکیک جنسیتی است. به نظر میآید سیاست فمینیستی ایجاب میکند در برخورد با مسئلهی تفکیک محیطی زن و مرد، موضعی اتخاذ کند
🔹در یک طرح تحقیقاتی دربارهی آثار و پیامدهای اجتماعی فمینیسم، نتایج تکان دهندهای به دست آمد. نابودی معیارهای اخلاقی، نفوذ بیش از اندازهی بیبندوباری و همجنس بازی در بین زنان، نادیده گرفتن آموزههای مذهبی و دینی، تضعیف شدید خانه و خانواده و فروپاشی اجتماعی فقط قسمتی از این گزارش بود.
🔗https://farhangesadid.com/0001RS
🆔 @farhangesadid
🔘سانسور فقط آنها را قویتر میکند
🔈نگاهی تاریخی به مسئله آزادی بیان در اروپا؛
🔸هر زمان که عرصۀ عمومی، دموکراتیزه شده و گروههای بهحاشیهراندهشده از طریق فناوری جدید یا حقوق جدید اجازۀ بیان پیدا میکنند، جوانۀ وحشت اخلاقی زده میشود. این الگو با مطبوعات چاپی، روزنامهها، تلگراف، رادیو، سینما، تلویزیون و حالا اینترنت، خود را تکرار کرده است
🔸حذف میلیونها پست براساس معیارهای ذهنی نظیر «نفرت»، «افراطگرایی» و «اهانت»، اغلب صدمات جانبی را به دنبال دارد که بحثهای مهمی را در جامعه مطرح میکند – خصوصا اگر نقش مامور سانسور بر عهدۀ شرکتهای فناوری باشد که مقرراتشان فاقد شفافیت و رویه عادلانه است
🔸سیسرو، فیلسوف و دولتمرد رومی، عاشق فلسفه و فن خطابۀ یونان بود، اما تاسف میخورد که آتنیها به خاطر یک «شر» سقوط کردند، یعنی آزادی بلافصل و هرزگی مجالس عمومی. از نظر سیسرو، آزادی بیان امتیاز ویژۀ «بهترین مردان» سنا بود، نه عوام.
🔗https://farhangesadid.com/0001RR
🆔 @farhangesadid
🟤مسئولیت اجتماعی زنان به معنای تحمیل مردانگی نیست
📍بررسی مدل و الگوی اسلامی حضور زن در عرصه اجتماع در گفتگو با حجتالاسلام علیرضا پیروزمند؛
🔸در آموزههای اسلامی دو دسته ادله پیدا میکنیم؛ یک دسته با حضور اجتماعی زنان نهتنها موافقت نکردهاند که در ظاهر ممانعت نیز کردهاند. دستهی دیگر مسئولیتی نیز متوجه خانمها میکنند. جمع این دو دسته ادله این خواهد بود که خانمها مسئولیت اجتماعی پیدا میکنند، زیرا برای تکامل جامعه لازم است، اما اولویت برای زن حفظ حریم و حضور در محیط خانواده است
🔸باید در نوع مسئولیت زن در حضور اجتماعی با نوع مسئولیت مرد در حضور اجتماعی به دلیل تفاوت تکوینی موجود بین این دو جنس، تفاوت قائل شد.
🔸در سطح خُرد، کلان و رهبری اگر مشارکت زنها را میخواهیم باید مشروط به حضور عفیفانهی آنها و مشروط به نوع حضور آنها در جهت بروز توانمندیهایشان از بُعد زنانه باشد. یعنی نباید دنبال این باشند که کار مردانه انجام دهند، زیرا نه امتیازی برای خانمهاست و نه مزیتی برای فعالیت آنها محسوب میشود
🔗https://farhangesadid.com/0001RV
🆔 @farhangesadid
🔴روایتی از مبارزان کوه بیتا
📍ایستادگی خلاقانه فلسطینیها در کرانهی باختری اشغالی در برابر پایگاه غیرقانونی شهرکنشینان؛
🔹یک جوان سیوچند ساله با صورتی پیچیده در چفیه میگوید: «ما پسران بِیتا و مدافعان کوهستان هستیم. ما از خودمان و زمینهایمان در برابر گروههای شهرکنشینانی دفاع میکنیم که با حمایت سربازان اشغالگر و دولت فاشیستشان برای غارت آنها آمدهاند
🔹مدافعان این کوه به چند دستهی غیرسلسلهمراتبی تقسیم میشوند که تاکتیکهای متعددی برای ایجاد اخلال در فعالیتهای شهرکنشینان در پایگاه استفاده میکنند
🔹سربازان اسرائیلی «به قصد فلج کردن فلسطینیان به آنها شلیک میکنند» و پاهایشان را هدف میگیرند تا دیگر توانایی جسمی برای مقاومت نداشته باشند—این شیوه همان ادامهی راه سیاست شکستن استخوان رابین اما به شیوهای پیشرفتهتر است چراکه تکتیراندازها، جایگزین قنداق اسلحه شدهاند
🔹طی چند ماه، مردم بِیتا درگیر جنگی خلاقانه با سکونت غیرقانونی اسرائیلیها در شهرکهای خودساخته رژیم صهیونیستی و تهدید روستایشان بودند. روایتی از این مبارزه را با هم میخوانیم.
🔗https://farhangesadid.com/0001RT
🆔 @farhangesadid
🟤اراده جمعی برای تغییر رفتار فردی!
📍میتوانیم از نظریه «همه گیری رفتاری» برای تقویت ارزشهای اجتماعی استفاده کنیم
🔸روانشناسان اجتماعی اصطلاحی دارند که میگوید: «شرایط مهم است، نه شخص.» این عبارت کوتاه بیانگر نظریه علمی است که عنوان میکند پیشبینی رفتارهای فرد بهوسیله بررسی محیط اجتماعی، نسبتبه پرداختن به ویژگیهای فردی یا شخصیتی او نتیجه بهتری خواهد داشت.
🔸وقتی خواستههای مشروع باهم درتضاد باشند، صرفنظر از اینکه بهسمت تحقق کدام خواسته متمایل شویم، قسمتی از مردم دیگر آزاد نخواهند بود تا هرکاری دلشان میخواهد انجام دهند. درنتیجه، این ادعا که همهگیری رفتاری باعث ایجاد عقیدهای توجیهپذیر برای رد شعارهایی درمورد حقوق و اختیارات فردی است، خیلی امکانپذیر نیست.
🔸«مردم بهطور غریزی موجوداتی دنبالهرو هستند؛ بنابراین، از «خاصیت همهگیری رفتاری» برای بهبود سطح زندگی افراد در جامعه میتوان استفاده کرد.»
🔗https://farhangesadid.com/0001Rf
🆔 @farhangesadid
🟤نظام اقتصادی ایران ترمز مکتب و علم اقتصاد اسلامی را کشیدهاست
📍الگوی صحیح رابطه دولت و مردم در اقتصاد مقاومتی در گفتگو با حجتالله عبدالملکی؛
🔸 ما سه حوزه معرفتی مهم داریم مکتب نظام و علم ما در حوزهی نظام گیر میکنیم وقتی نظام گیر میکند علم هم جلو نمیرود
🔸ما مکتب داشتیم قرآن سیره و اهلبیت که هزار سال پشتوانه اجتهاد شیعی است و اصول فقه بسیار قویای دارد آنجایی که حاکمیت باید بیاید و سازماندهی کند مردم را به عنوان بازو بهکار گیرد و اصول مکتب را محقق کند یعنی اقتصادی که آن ابزار سختافزاری را بسازد اتفاق نمیافتد
🔸ما یک مکتب اقتصادی اسلام داریم که ثابت است الان در یک شرایط زمانی فضایی و مکانی هستیم که در واقع اقتضائات پیاده کردن مکتب اقتصادی اسلام شکل و شمایل خاصی پیدا میکند این اقتضائات در واقع در یک نظام جدید به نام نظام اقتصاد مقاومتی متجلی میشود
🔸در اقتصاد مقاومتی برای همه اقشار مردم نقش وظیفه و برنامه تعریف میشود و هرکس باید نقش و برنامهی خودش را اتخاذ کند پس انسانها غیر از اینکه هدف هستند خودشان در مسیر تحقق آن هدف باید حضور داشته باشند
🔗https://farhangesadid.com/0001Rl
🆔 @farhangesadid
🟤در عصر دانایی، قدرت ملی بر پاشنه رابطه دولت با مردم خواهد چرخید
📍در گفتگو با فرشاد مومنی میخوانید؛
🔸خود آموزه اقتصاد بازار و بحثهای مربوط به اقتصاددانان کلاسیک و نئوکلاسیک وقتی در درون ظرف زمانی و مکانی خودش دیده شود تفاوتهایش خیلی بهتر فهمیده میشود که نشان دهندهی این است که آنها در جستوجوی حل مسائل خودشان بودند و تا حدود زیادی هم از عهدهی حل آن مسائل برآمدند.
🔸اقتصاددانان نهادگرا در ارائهی تعریف، نهادها را به نهادهای رسمی و غیررسمی تفکیک میکنند و بعد این نکته را به صراحت بیان میکنند که اگر نهادهای غیررسمی نقش زیربنایی و هدایتگر برای نهادهای رسمی داشته باشند آنوقت نهادهای رسمی هم بهتر و نافذتر کار میکنند
🔸ما هنوز علوم را بهطورکلی و اقتصاد را بهطور خاص منهای روششناسی، منهای تاریخ، منهای جامعهشناسی و منهای اقتصاد سیاسی آموزش میدهیم، واقعاً حیرتانگیز است و آیندگان از رفتار ما شگفتزدهتر خواهند بود در مقایسه با شگفتیی که ما از بررسی اوضاعواحوال ایرانیان در آستانهی موج اول انقلاب صنعتی پیدا میکنیم.
🔗https://farhangesadid.com/0001Rm
🆔 @farhangesadid
🟡خدای ادیان ابراهیمی دوست فقرا و دشمن فقر است
📝بررسی ریشههای تاریخی تاسیس نهاد خیریه؛
▪️در جامعه باستان ثروتمندان مورد عنایت ویژه خدایان بودند و ثروتشان نشان دهنده استحقاق این توجه ویژه بود. فقرا به دلیل فقرشان که یک نقطه ضعف وجودی برای ایشان بود صلاحیت نداشتند در برابر خدایان نشسته و با آنها راز و نیاز کنند
▪️خدایان یونان باستان نیز کاری به فقرا نداشتند و با وجود اینکه غریبهها و مناجات کنندهها هرکدام خدایی (زئوس) داشتند که صدای آنها را میشنید، اما فقرا خدایی نداشتند تا به آنها توجه کند و یا از او طلب مال و زندگی کنند
▪️در کتاب مقدس به خلاف آموزههای یونانیان و رومیان به مردم سفارش شده است که نسبت به فقرا سخاوتمند باشند.
✔️آنچه در تاریخ تمدن بشری اهمیت دارد جایگاه "انسان محروم" در جامعه است. اینکه جوامع و فرهنگهای مختلف چه رویکری نسبت به "انسان محروم" دارند نشان دهنده میزان ارزشی است که برای انسان و انسانیت قائل هستند.
🔗https://farhangesadid.com/0001SH
🆔 @farhangesadid