eitaa logo
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
1.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
281 ویدیو
162 فایل
ارتباط با ادمین @Admin_mfdr
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝توصیه های امام رضا علیه السلام در آخر ماه شعبان🌷 "اللهم ان لم تکن غفرت لنا فیما مضی من شعبان فاغفر لنا فیما بقی منه" ملتمس دعای خیرتان🙏 «کانال کتابخانه مجازی مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی» 📎پیام رسان ایتا @library_maharat_razavi_uni
#تبریک 🌹حلول ماه مبارک رمضان مبارک باد. کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید: 🎧 کلیپ صوتی شماره 3 🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی) 📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش: @maharatAmoozi_razavi_un
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🌹به همراه مسابقه و اهدای جوایز ❌قابل توجه طلبه‌دانشجویان محترم 🔷در ماه مبارک رمضان، همه روزه فایل صوتی جزء مربوط به همان روز در کانال معاونت فرهنگی در پیام‌رسان‌ ایتا به آدرس @farhangi_razavi_ac ارسال می‌گردد؛ شما میتوانید در مدت زمان تقریبی نیم ساعت به فایل گوش نمایید و یا به همراه آن خط ببرید. 🔷پس از آن چند سوال از همان جزء مطرح خواهد شد، که شما پس از تلاوت قرآن میبایست گزینه های صحیح را تا ساعت 23 همان روز به آدرس @Forsati_joybari در پیام‌رسان‌ ایتا ارسال و به ازای هر پاسخ صحیح یک امتیاز دریافت نمایید. 🔷در پایان ماه مبارک رمضان بر اساس امتیازات شرکت کنندگان قرعه کشی انجام و جوایزی به رسم یادبود ‌اهدا خواهد گردید. 🔷ضمنا پاسخ تشریحی و نکات تفسیری همان بعد از ساعت 23 ارسال خواهد گردید. کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🔵روز 1️⃣ : جزء اول ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴 1️⃣سوالات جزء اول ۱. بر اساس آیه دوم سوره بقره تنها کدام گروه هستند که از قرآن بهره می برند؟ 1. نمازگزاران 2. روزه داران 3. متقین 4. زکات دهندگان ۲. کدام یک از موارد زیر از ویژگی‌های نجات بخش متقین است؟ 1. ایمان به غیب و آنچه بر پیامبران نازل شده است 2. به پا کردن نماز 3. انفاق از آنچه روزی آنها گشته است 4. همه موارد ۳. در آیه ۴۵ سوره بقره خداوند به انسان دستور میدهد، در برابر مشکلات زندگی از چه چیزهایی کمک بگیرد؟ 1. خودش 2. صبر 3. نماز 4. گزینه ب و ج ۴. طبق آیه ۸۵ سوره بقره خداوند چه چیزی را محکوم می کند؟ 1. برخورد گزینشی با دین 2. ترک نماز 3. غیبت 4. همه موارد ۵. طبق آیه ۱۳۰ سوره بقره خداوند چه کسی را سفیه می خواند؟ 1. تارک نماز 2. خارج شده از دین 3. غیبت کننده 4. همه موارد ◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید. ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
«( برگزاری جلسات تکمیلی دوره روزنامه نگاری )» ✅ به صورت آموزش مجازی 🖥 نام كلاس: آموزش روزنامه نگاري و خبرنويسي 📆 تاريخ شروع: چهارشنبه 99/2/10 🎧 تعداد جلسات: 9 جلسه 🗓 روزهای 10 تا 12 اردیبهشت: استاد هوشمند 🗓 روزهای 13 تا 18 اردیبهشت: استاد جانفزا ⏰ ساعت برگزاري: 16 الي 17:30 «کانال رسمی مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی» 📎 ایتا و سروش @maharatAmoozi_razavi_un
#پویش_همدلی 🌹اختصاص بسته‌های حمایتی به دانشجویان متاهل نیازمند دانشگاه در ماه مبارک رمضان 🔷طلبه دانشجویان محترم دانشگاه اگر جیره نقدی دانشگاه (ویژه متأهلین) را دریافت می‌نمایید، در صورت نیاز به بسته حمایتی پویش همدلی لطفا نام، شماره دانشجویی و کلمه “پویش همدلی” را تا روز دوشنبه 99/2/8 به شماره 30002498 ارسال نمایید. 🔵«در صورت عدم نیاز، با عدم درخواست سهم دیگران را افزایش دهیم» کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
✅پاسخ سوالات و برخی از نکات تفسیری مهم جزء اول قرآن کریم : 1️⃣ تنها متقین هستند که از قرآن بهره می برند در آیه دوم سوره بقره، خداوند متعال قرآن را مایه هدایت متقین معرفی می کند ذَالِكَ الْكِتَبُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ با اینکه این کتاب برای هدایت تمام انسانها نازل شده است؛ اما چون تنها متقین هستند که به رهنمودهای آن گوش می دهند و از آن بهره می برند؛ پس صحیح آن است که بگوییم: قرآن تنها همین گروه را هدایت می کند و دیگران چون گوش و چشم به روی قرآن بسته اند، بهره ای از هدایتگری آن نمی برند و حتی در مواردی زیان هم می بینند. 2️⃣ پنج ویژگی نجات بخش در متقین آنچه باعث می شود تا متقین از قرآن بهره مند شوند پنج خصلت است که آنها با تکیه بر فطرت پاک خدادی صاحب آن شده اند آن پنج خصلت عبارتند از: به نادیدنی هایی که وحی از آن خبر می دهد ایمان دارند (یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ)، داشتن ارتباط با خدا (یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ)، بی هیچ چشمداشتی از هر آنچه که خدا روزی آنها کرده است به دیگران انفاق می کنند (ممَِّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ)، به آنچه که بر تو و پیامبران پیش از تو وحی کردیم ایمان دارند (یُؤْمِنُونَ بمَِا أُنزِلَ إِلَیْكَ وَ مَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ) و به جهان پس از مرگ، ایمان دارند و هرگز آن را فراموش نمی کنند (بِالاَْخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ) 3️⃣ در سختی ها و مشکلات زندگی از صبر و نماز مدد بگیرید استعانت یعنى کمک خواستن و این وقتى است كه انسان به تنهایى نتواند مشکلی را كه پیش آمده بر وفق مصلحت خود برطرف سازد. خداوند متعال فرمود: اِسْتَعِینُواْ بِالصَّبرِْ وَ الصَّلَوةِ؛ در سختی ها و مشکلات خود از صبر و نماز كمك بگیرید که این دو، بهترین وسیله براى پیروزیند؛ چون صبر در هر بلا و حادثه عظیمى آن را كوچك و ناچیز ساخته و نماز هم كه توجه به خدا و پناه بردن به اوست، روح ایمان را زنده مى‏سازد و به آدمى مى‏فهماند كه به جایى تكیه زده كه ویران شدنی و از هم گسستنى نیست. در برخی روایات، روزه به عنوان مصداقی برای صبر معرفی شده است که افراد می توانند برای پیروزی بر مشکلات خود از آن کمک بگیرند. 4️⃣ برخورد گزینشی با دین محکوم است خداوند متعال در این آیه با ذکر نمونه ای از برخورد گزینشی با دین، این عمل را به شدت محکوم کرده و آن را موجب خفت دنیا و عذاب آخرت معرفی می کند. به تعبیر دیگر اثر ایمان و تسلیم، آنجا ظاهر مى‏شود كه قانونى بر ضد منافع شخصى انسان باشد و آن را محترم بشمارد وگرنه عمل به دستورات الهى در آنجا كه حافظ منافع انسان است، نه افتخار است و نه نشانه ایمان و لذا همیشه می‏توان از این طریق، مؤمنان را از منافقان شناخت؛ مؤمنان در برابر همه قوانین الهى تسلیمند و منافقان طرفدار تبعیض. در فرهنگ قرآن، انسان سعادتمند کسی است که تمام باید ها و نبایدهای دین را به چشم نسخه ای شفا بخش از یک پزشک زبردست می بیند که عمل دقیق و کامل به آن، ضامن سلامت اوست. 5️⃣ احمق کیست؟ در فارسی، سفیه به کسی گفته می شود که بی‌عقل، کم‌خرد، ساده‌لوح، کودن یا همان احمق باشد. این معنا در عرف جامعه به کسی اطلاق می شود که در مناسبات اجتماعی خود بسیار ضعیف تر از دیگران بوده یا به طور کلی از انجام آن ناتوان باشد؛ اما در فرهنگ قرآن، بی عقل کسی است که از کیش ابراهیم علیه السلام که همان آیین توحید و خداپرستی است روی برگرداند. قرآن کریم اعراض از صراط مستقیم و دین را حماقت محض می داند؛ دینی که در هر عصری تعریف خاص خودش را دارد. هر چند محورهای اصلی دین همیشه ثابتند و بی تغییر؛ اما فروعاتی هم هستند که بسته به شرایط مردم و زمان، متغیرند؛ بنابراین منظور از دین در زمان کنونی همان است که خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله آن را تعلیم کرد و امامان معصوم علیهم السلام پس از او آن را تبلیغ و ترویج دادند.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🔵روز 2⃣ : جزء دوم ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴 🔵سوالات جزء دوم قرآن کریم 1️⃣ بر اساس آیه 155 خداوند انسانها را با چه چیزهایی آزمایش میکند؟ 1. ترس و گرسنگی 2. زیان مالی و جانی 3. کم شدن فرزندان یا میوه‌ها 4. تمام موارد 2️⃣ کدام آیه در جزء دوم، سنت کورکورانه از سنت گذشتگان را خطایی بس بزرگ می‌شمرد؟ 1. آیه 160 سوره بقره 2. آیه 165 سوره بقره 3. آیه 170 سوره بقره 4. آیه 175 سوره بقره 3️⃣ بر اساس آیات جزء دوم قرآن کریم کدام گزینه هدف اصلی روزه داری مطرح می‌شود. 1. تقوا 2. سلامت جسمی و روحی 3. ترک گناه 4. تمام موارد 4️⃣ در کدام آیه از جزء دوم قرآن کریم، خداوند خود را نزدیک به بندگان معرفی می‌کند؟ 1. آیه 168 سوره بقره 2. آیه 174 سوره بقره 3. آیه 180 سوره بقره 4. آیه 186 سوره بقره 5️⃣ کدام آیه از جزء دوم قرآن کریم به آیه «السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ*أُوْلَئکَ الْمُقَرَّبُونَ» اشاره دارد؟ 1. آیه 140 سوره بقره 2. آیه 148 سوره بقره 3. آیه 156 سوره بقره 4. آیه 162 سوره بقره ◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید. ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
🌺معراج اندیشه🌺 🔶ویژه برنامه قرآنی نخبگانی 🔷در ماه مبارک رمضان 1399/1441 🔶در رسانه ملی و فضای مجازی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید: 🎧 کلیپ صوتی شماره 4 🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی) 📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش: @maharatAmoozi_razavi_un
✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء دوم قرآن کریم : 1️⃣ آنچه که ما با آن امتحان می‌شویم؟ وَ لَنَبْلُوَنَّکُم بِشیَ‌ْءٍ مِّنَ الخَْوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابرِِینَ(155- بقره) جهان، صحنه آزمون الهی است. کسی وارد بهشت نمی‌شود مگر آنکه با موفقیت این آزمون‌ها را که پیشینیان هم به آن آزموده شدند یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته و سربلند بیرون آید. در همین سوره می‌خوانیم: أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَ لَمَّا یَأْتِکُم مَّثَلُ الَّذِینَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِکُم مَّسَّتهُْمُ الْبَأْسَاءُ وَ الضَّرَّاءُ (214- بقره) آیا گمان کردید داخل بهشت می‌شوید بی آنکه حوادثی همچون حوادث سخت گذشتگان به شما برسد؟ همان‌ها که شدائد و زیان‌های فراوان به آن‌ها رسید. آیه مورد بحث به شکلی جزئی‌تر به آن ناملایمات پرداخته و با بیان دقیق ترآسیبهایی که برای امتحان بشر، همواره در زندگی او رخ می‌دهند را بیان می‌کند: «به طور قطع ما همه شما را با اموری همچون ترس و گرسنگی و زیان مالی و جانی و کم شدن فرزندان یا میوه‌ها آزمایش می‌کنیم.» 2️⃣ سنت‌هایی که کورکورانه تکرار می‌شود فراز سوم: وَ إِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّبِعُواْ مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُواْ بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَیْنَا عَلَیْهِ ءَابَاءَنَا أَ وَ لَوْ کاَنَ ءَابَاؤُهُمْ لَا یَعْقِلُونَ شَیًْا وَ لَا یَهْتَدُونَ(170- بقره) این آیه، رفتار کسانی که کورکورانه از سنت گذشتگان خود پیروی می‌کنند را خطایی بس بزرگ می شمارد و برای بیدار کردن وجدان خفته آن‌ها چنین می‌گوید: اگر نیاکان آن‌ها دانشمندان صاحب نظر و افراد هدایت یافته‌ای بودند جای این بود که از آن‌ها تبعیت شود؛ اما وقتی آن‌ها مردمی نادان و بی سواد و موهوم‌پرست بودند پیروی آن‌ها چه معنایی خواهد داشت؟ آیا این کار، مصداق تقلید جاهل از جاهل نیست؟! تنها تقلید و تبعیتی که عقل می‌پذیرد و نقل دستور می‌دهد تقلید جاهل از عالم است. مانند تبعیت بی چون و چرایی که بیمار نسبت به دستورات پزشک دارد یا تبعیتی که جاهل به احکام شرعی از سخنان عالم به احکام شرعی دارد. 3️⃣ تقوا مهم‌ترین اثر و شاخص قبولی روزه فراز چهارم: یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلیَ الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ(183- بقره) بنا بر نظر علامه طباطبایی (ره) این آیه مقدمه ایست برای اعلام حکم وجوب روزه که در دو آیه بعد می‌آید. آنچه در این آیه آمده و از اهمیت بالایی هم برخوردار است بیان اثر روزه است. عبارت لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ که در پایان آیه آمده است در حقیقت اشاره به اثری است که روزه بر روح و جان آدمی می‌گذارد. تقوا به زبان ساده، یعنی حالتی در انسان که او را از گناه باز دارد. تقوا همان حال خوشی است که روزه داران ماه خدا آن را در ایام پایانی ماه رمضان به خوبی احساس می‌کنند. حال خوشی که انسان رغبتی به گناه نداشته بلکه از آن متنفر است و در عوض به عبادات، خصوصاً قرائت قرآن و خواندن دعا بسیار رغبت دارد. 4️⃣ دو شرط مهم در اجابت دعا فراز پنجم: وَ إِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنیّ‌ِ فَإِنیّ‌ِ قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ (186- بقره) هنگامی که بندگانم از تو سراغ مرا می‌گیرند، همانا من نزدیکم؛ دعای دعا کننده‌ای که مرا بخواند اجابت می‌کنم. در این آیه، خداوند متعال با مقید کردن وعده اجابت به «إِذا دَعانِ»، دو شرط مهم در دعا را به ما گوشزد می‌کند: یکی اینکه دعا باید حقیقتاً دعا باشد. جمله إِذا «دَعانِ» می‌فهماند که وعده اجابت در مورد دعایی است که حقیقتاً دعا باشد یعنی قلب دعاکننده آن با زبانش موافق باشد؛ چون دعای حقیقی آن دعائی است که قبل از زبان سر، زبان قلب و فطرت که دروغ در کارش نیست آن را بخواهد. دوم اینکه فرمود «دَعَانِ؛ مرا بخواند». دعایی وعده اجابت دارد که دعاکننده واقعاً آن را از خدا بخواهد؛ پس اگر کسی به زبان، خدا را خواند و در دل، امیدش به اسباب عادی و امور وهمی بود چنین کسی خدا را به دل نخوانده و شرط اجابت دعا را رعایت نکرده است. 5️⃣ حرکت، سرعت، سبقت فَاسْتَبِقُواْ الْخَیرَْاتِ (148- بقره) توصیه قرآن کریم در انجام امور خیر و عمل صالح، ابتدا حرکت است و بعد سرعت است و سپس سبقت. سبقت که به معنای پیشی گرفتن است به دو صورت واقع می‌شود یکی در اصل انجام است که فرد از دیگرانی که آن‌ها نیز داوطلب آن کار خیر هستند پیشی گرفته و مثلاً زودتر از آن‌ها دست به جیب شده و مشکل نیازمندی را به میزان توان خودش برطرف می‌سازد. دیگری سبقت در کمیت آن کار خیر است؛ به این شکل که فرد از دیگرانی که آن‌ها هم عامل به کار خیر یا دارای فضیلت اخلاقی‌اند گوی سبقت را ربوده و از آن‌ها متواضع‌تر، صبورتر و مانند آن است.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🔵روز 3⃣ : جزء سوم ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴 🔵سوالات جزء سوم قرآن کریم 1️⃣ کدام آیه در جزء سوم اشاره به عدم اجبار و اختیار انسان دارد؟ 1. آیه 256 سوره بقره 2. آیه 266 سوره بقره 3. آیه 276 سوره بقره 4. آیه 286 سوره بقره 2️⃣ کدامیک آفت نابود کننده اجر صدقات است؟ 1. منت گذاشتن 2. اذیت کردن 3. گزینه 1 و 2 4. هیچکدام 3️⃣ طبق آیه 267 سوره بقره، شرط مالی که انفاق می‌کنید، چیست؟ 1. پاکیزه و حلال باشد 2. از زمین برای ما خارج شده باشد 3. گزینه 1 و 2 4. هیچکدام 4️⃣ تنها دینی را که خدا آن را می‌پذیرد، کدام است؟ 1. اسلام 2. مسحیت 3. یهود 4. همه موارد 5️⃣ کدام آیه از جزء دوم قرآن کریم به حاضر شدن اعمال در روز قیامت، اشاره دارد؟ 1. آیه 280 سوره بقره 2. آیه 285 سوره بقره 3. آیه 20 سوره آل عمران 4. آیه 30 سوره آل عمران ◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید. ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید: 🎧 کلیپ صوتی شماره 5 🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی) 📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش: @maharatAmoozi_razavi_un
معاونت فرهنگی: ✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء سوم قرآن کریم : 1️⃣ توانستن غیر از مجاز بودن است لَا إِکْرَاهَ فیِ الدِّینِ قَد تَّبَینَ‌َ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیّ‌ِ (256- بقره) در دین، هیچ اجباری نیست. همانا راه هدایت از گمراهی، کاملاً مشخص و آشکار شده است. بسیاری با استناد به همین آیه، خود را مجاز به پذیرش و یا عدم پذیرش اصل دین و فروعات آن می‌دانند به این معنا که گمان می‌کنند اجازه دارند اصل دین را بپذیرند یا نپذیرند و یا هر کدام از فروعات دین که مایل به انجامش نبودند را به راحتی کنار گذاشته و از آن بگذرند و جالب‌تر اینکه خیال می‌کنند دیگران هم حق اعتراض به آن‌ها را ندارند؛ نه حق دارند آن‌ها را امر کنند و نه مجازند ایشان را نهی کنند. اگر انسان مختار آفریده شده؛ نه برای آن است که هر کاری که دلش خواست بکند؛ بلکه او آزاد آفریده شد تا آزادانه بین درست و نادرست یکی را انتخاب کند؛ درست و نادرستی را که خدا از طریق دین (عقل سالم و نقل معتبر) بیان کرده است. اگر درست را انتخاب کرد کمال است و بهشت و اگر نادرست را برگزید سقوط است و عذاب. 2️⃣ دو آفتی که اجر صدقه را نابود می‌کنند یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تُبْطِلُواْ صَدَقَاتِکُم بِالْمَنّ‌ِ وَ الْأَذَی‌ (264- بقره) منت گذاشتن و اذیت کردن، دو خطر مهمی است که اجر صدقات را تهدید می‌کند. خداوند متعال در این آیه، مردم را از نابود کردن اجر صدقاتشان با منت و اذیت نهی می‌کند. از این آیه به خوبی استفاده می‌شود که انفاق در راه خدا در صورتی در پیشگاه پروردگار مورد قبول واقع می‌شود که به دنبال آن منت و چیزی که موجب‌ آزار و رنجش نیازمندان است نباشد. 3️⃣ شرط مالی که انفاق می‌کنید یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ أَنفِقُواْ مِن طَیِّبَاتِ مَا کَسَبْتُمْ وَ مِمَّا أَخْرَجْنَا لَکُم مِّنَ الْأَرْضِ وَ لَا تَیَمَّمُواْ الْخَبِیثَ مِنْهُ تُنفِقُونَ وَ لَسْتُم بَِاخِذِیهِ إِلَّا أَن تُغْمِضُواْ فِیهِ وَ اعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ غَنیِ‌ٌّ حَمِیدٌ(267- بقره) در این آیه برای اموالی که انفاق می‌شوند دو شرط عمده را بیان می‌کند. ابتدا می‌فرماید: ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از اموال پاکیزه‌ای که از طریق تجارت به دست آورده‌اید و از آنچه از زمین برای شما خارج کرده‌ایم از منابع و معادن زیر زمینی و از کشاورزی و زراعت و باغ، انفاق کنید. سپس برای تاکید هر چه بیشتر می‌افزاید: به سراغ قسمت‌های ناپاک نروید تا از آن انفاق کنید در حالی که خود شما حاضر نیستید آن را بپذیرید، مگر از روی اغماض و کراهت. پس مالی که انفاق می‌شود هم باید از مال حلال باشد و از طریقی شرعی به دست آمده باشد و هم از نظر کیفیت باید حداقل به گونه‌ای باشد که اگر به خود دهنده آن را بدهند با خوشحالی آن را بگیرد. 4️⃣ اسلام، تنها دینی که خدا می‌پذیرد وَ مَن یَبْتَغِ غَیرَْ الْاسْلَمِ دِینًا فَلَن یُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فیِ الاَْخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِینَ(85- آل عمران) منظور از اسلام در این آیه، دینی است الهی که احکام و معارف آن بر سه پایه توحید، معاد و نبوت استوار است. این آیین در هر زمانی با توجه مقتضیات موجود، دستورات خاصی دارد که به مجموع آن اصول و این فروع اسلام گفته می‌شود؛ بر این اساس تمام ادیان آسمانی در زمان پیامبر همان عصر، مصداق اسلام است و تبعیت کنندگان آن نیز مسلمان و رستگار خواهند بود. 5️⃣ در قیامت عمل را حاضر می‌کنند نه گزارش آن را یَوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ مَّا عَمِلَتْ مِنْ خَیرٍْ محُّضَرًا وَ مَا عَمِلَتْ مِن سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَیْنَهَا وَ بَیْنَهُ أَمَدَا بَعِیدًا (30- آل عمران) روزی که هر کس آنچه را از کار نیک انجام داده و آنچه را از کار زشت مرتکب شده حاضر شده می‌یابد، و آرزو می‌کند که‌ای کاش میان او و کارهای زشتش زمان دور و درازی فاصله بود. این آیه به صراحت بیان می‌دارد که در دادگاه قیامت به سبک دادگاه‌های دنیا که گزارش کار را می‌خوانند و قاضی بر اساس آن نظر می‌دهد عمل نمی‌شود بلکه در آن محکمه، خود عمل را حاضر می‌کنند نه گزارش آن را. از این آیه و آیات دیگر به دست می‌آید که عمل نیز به مانند عامل، دارای روح و بدن است. آن چهره‌ای که در این دنیا از آن مشاهده می‌شود به منزله بدن است و آن چهره‌ای که در قیامت حاضر می‌شود روح و باطن اوست.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🔵روز 4⃣ : جزء چهارم ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴 🔵سوالات جزء چهارم قرآن کریم 1️⃣ راه در امان ماندن از مکر و حیله دشمنان چیست؟ 1. صبر و استقامت 2. تقوا 3. گزینه 1 و 2 4. هیچکدام 2️⃣ کدامیک از صفات متقین نمی‌باشد؟ 1. انفاق در همه حال 2. کظم غیظ 3. گذشتن از مردم 4. کثیر الصلاه 3️⃣ طبق کدام آیه، همیشه فرصت داده شده سازنده نیست؟ 1. آیه 174 سوره آل عمران 2. آیه 176 سوره آل عمران 3. آیه 178 سوره آل عمران 4. آیه 180 سوره آل عمران 4️⃣ بر اساس کدام آیات اشاره به این دارد که "وضع خوب بی دین ها شما را فریب ندهد"؟ 1. آیه 196 سوره آل عمران 2. آیه 197 سوره آل عمران 3. گزینه 1 و 2 4. هیچکدام 5️⃣ در جزء چهارم قرآن، خوردن اموال یتیمان و مال حرام به چه چیزی تشبیه شده است؟ 1. خوردن آتش 2. جمع کردن آتش 3. سقوط در آتش 4. گزینه 1 و 3 ◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید. ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید: 🎧 کلیپ صوتی شماره 6 🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی) 📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش: @maharatAmoozi_razavi_un
✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء چهارم قرآن کریم : 1️⃣ استقامت و تقوا رمز دفع شر دشمنان وَ إِن تَصْبرُِواْ وَ تَتَّقُواْ لَا یَضُرُّكُمْ كَیْدُهُمْ شَیًْا (120- آل عمران)؛ اگر شكیبایى ورزید و پرهیزكارى كنید، نیرنگشان هیچ زیانى به شما نمی‏رساند. در این آیه شریفه دو رمز پیروزی و دفع شر دشمنان به صراحت مطرح شده که یکی پایداریست و دیگری رعایت تقوا. از این فراز قرآنی استفاده مى‏شود كه امنیت مسلمانان در برابر نقشه‏هاى شوم دشمنان، مشروط به استقامت و هوشیارى و داشتن تقوى آنهاست و تنها در این صورت است كه امنیت آنها تضمین می گردد. 2️⃣ چند وصف ممتاز برای متقین قرآن کریم در آیات 134 و 135 سوره آل عمران، پنج ویژگی برتر متقین را بیان می کند که عبارتند از: آنها در همه حال انفاق مى‏كنند چه موقعى كه در راحتى و وسعتند و چه زمانى كه در پریشانى و محرومیتند که در این حال به مقدار ممکن دست نیازمندی را می گیرند. آنها بر خشم خود مسلطند و آن را کنترل می کنند. آنها از خطاى مردم مى‏گذرند و در دل کینه به دل نمی گیرند؛ البته این گذشت و عفو از كسانى است كه شایسته آنند نه کسانی كه گذشت و عفو باعث جرأت و جسارت بیشتر آنها مى‏شود. آنها نیكوكارند. که این مرحله عالی ترین درجه مراتب تکاملی گذشته است؛ مراتبی که از فروبردن خشم شروع می شود و به نیکی کردن در برابر بدى (البته آنجا كه شایسته است) ختم می شود. آنها اصرار بر گناه نمى‏كنند. پرهیزگاران علاوه بر اوصاف مثبت گذشته اگر مرتكب گناهى شوند بزودى به یاد خدا مى‏افتند و توبه مى‏كنند و هرگز با علم و آگاهى بر گناه خویش اصرار نمى‏ورزند و آن را تكرار نمى‏كنند. 3️⃣ فرصت هایی که سوزنده است وَ لَا یحَْسَبنَ‏َّ الَّذِینَ كَفَرُواْ أَنَّمَا نُمْلىِ لَهُمْ خَیرٌْ لّأَِنفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلىِ لَهُمْ لِیزَْدَادُواْ إِثْمًا وَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِینٌ(178- آل عمران) همیشه فرصت داده شده سازنده نیست؛ گاهی هم سوزنده است مانند فرصت دادن به کسی که اصرار به خود سوزی دارد که این فرصت، کمک به نابودی اوست. در این دنیا کسانی که پیام دین و ندای فطرت را شنیدند و آن را نادیده گرفتند ابتدا با سختی هایی مواجه می شوند تا به آن فطرت الهی برگردند و آن نداهای حیاتبخش را لبیک گویند؛ اما اگر با لجبازی، دست خود را از دست راهنمایان الهی کشیدند و بر هلاکت خود اصرار ورزیدند از آن پس به آنها فرصت و امکانات داده می شود که در جاده گمراهی بتازند و جهنم خود ساخته را لحظه به لحظه شعله ورتر کنند. این در حالی است که این نگونبختان فرصت و امکانات پیش آمده را عنایتی برای خود تلقی کرده و شادمانند که ناگهان بانگی برآمد خواجه مُرد و در جهنم وارد شد. 4️⃣ وضع خوب بی دین ها شما را فریب ندهد! لَا یَغُرَّنَّكَ تَقَلُّبُ الَّذِینَ كَفَرُواْ فىِ الْبِلَادِ(196) مَتَاعٌ قَلِیلٌ ثُمَّ مَأْوَئهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ المِْهَادُ(197- آل عمران) یکی از رایج ترین سوالاتی که مومنین پس از مقایسه وضع به ظاهر خوب بی دینان با وضع ضعیفتر دینداران می کنند (که البته همیشگی هم نیست) این است که اگر دینداری باعث نزول خیرات و برکات دنیایی می شود پس چرا وضع بی دینان بهتر از ماست؟ قرآن می فرماید: فریب این زندگی مرفه و پر زرق و برق بی خدایان را نخورید و وضع به ظاهر خوب آنها را دلیل بر عنایت خدا به آنها قلمداد نکنید. آنچه در دست آنهاست مال ناچیز و زودگذر دنیاست که خداوند به دلیلی در اختیار آنها قرار داده است؛ یا خواسته در همین دنیا با آنها تسویه حساب کند تا در آخرت بهره ای از بهشت نبرند و یا قانون مهلت که در فراز پنجم گذشت را در مورد آنها اجرا کرده است. در هر صورت اینها در قیامت جایگاهی جز حهنم نخواهند داشت. 5️⃣ حقیقت حرام خواری إِنَّ الَّذِینَ یَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْیَتَامَى‏ ظُلْمًا إِنَّمَا یَأْكلُُونَ فىِ بُطُونِهِمْ نَارًا وَ سَیَصْلَوْنَ سَعِیرًا(10- نساء) عمل به مانند خود ما انسانها ظاهری دارد که با حواس درک می شود؛ باطنی هم دارد که جز با چشم باطن قابل رویت نیست. چون این هنر در همه نیست که روح عمل را ببنند و از طرفی هم دانستن این موضوع اثر تربیتی فوق العاده ای دارد در بخشی از آیات و روایات آن چهره ملکوتی برخی عبادات و معاصی بیان شده است. یکی از آیاتی که به این مهم پرداخته نمونه ای از تجسم اعمال را مطرح کرده است همین آیه مورد بحث است که حقیقت و چهره باطنی مال حرام را اینگونه بیان می کند: كسانى كه اموال یتیمان را به ناحق تصرف می كنند در حقیقت آتش می خورند و به زودی در جهان دیگر هم داخل در آتش برافروخته‏اى می شوند كه آنها را به شدت می سوزاند. پس حرام خواران علاوه بر اینکه در این دنیا آتشی را وارد بدن خود می کنند در قیامت هم وارد جهنم شده و به شدت خواهند سوخت.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید: 🎧 کلیپ صوتی شماره 7 🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی) 📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش: @maharatAmoozi_razavi_un
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🔵روز 5⃣ : جزء پنجم ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴 🔵سوالات جزء پنجم قرآن کریم 1️⃣ بر اساس کدام آیه خداوند به انسان آسان گرفته است؟ 1. آیه 24 سوره نساء 2. آیه 26 سوره نساء 3. آیه 28 سوره نساء 4. آیه 30 سوره نساء 2️⃣ طبق آیات جزء پنجم اگر گناهان کبیره را ترک کنیم، خداوند در خصوص گناهان دیگر چه میکند؟ 1. با تخفیف برخورد میکند. 2. آنها را نمیبخشد. 3. آنها را میبخشد. 4. هیچکدام 3️⃣ طبق کدام آیه، توسل به اولیای دین در همه حال چاره ساز است؟ 1. آیه 60 سوره نساء 2. آیه 62 سوره نساء 3. آیه 64 سوره نساء 4. آیه 66 سوره نساء 4️⃣ بر اساس آیات جزء پنجم هنگامی که کسی به شما تحیت گفت شما .................؟ 1. پاسخ آن را به طرز بهتر بدهید. 2. لا اقل به طور مساوی به او برگردانید. 3. گزینه 1 یا 2 4. هیچکدام 5️⃣ بر اساس آیه 141 سوره نساء کدام گزینه صحیح است؟ 1. ‌گاهی کفار بر مؤمنین مسلط خواهند شد 2. هیچ‌گاه کفار بر مؤمنین مسلط نخواهند شد 3. گاهی مؤمنین بر کفار مسلط خواهند شد 4. هیچ‌گاه مؤمنین بر کفار مسلط نخواهند شد ◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید. ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac