eitaa logo
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
1.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
281 ویدیو
162 فایل
ارتباط با ادمین @Admin_mfdr
مشاهده در ایتا
دانلود
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴 🔵سوالات جزء سوم قرآن کریم 1️⃣ کدام آیه در جزء سوم اشاره به عدم اجبار و اختیار انسان دارد؟ 1. آیه 256 سوره بقره 2. آیه 266 سوره بقره 3. آیه 276 سوره بقره 4. آیه 286 سوره بقره 2️⃣ کدامیک آفت نابود کننده اجر صدقات است؟ 1. منت گذاشتن 2. اذیت کردن 3. گزینه 1 و 2 4. هیچکدام 3️⃣ طبق آیه 267 سوره بقره، شرط مالی که انفاق می‌کنید، چیست؟ 1. پاکیزه و حلال باشد 2. از زمین برای ما خارج شده باشد 3. گزینه 1 و 2 4. هیچکدام 4️⃣ تنها دینی را که خدا آن را می‌پذیرد، کدام است؟ 1. اسلام 2. مسحیت 3. یهود 4. همه موارد 5️⃣ کدام آیه از جزء دوم قرآن کریم به حاضر شدن اعمال در روز قیامت، اشاره دارد؟ 1. آیه 280 سوره بقره 2. آیه 285 سوره بقره 3. آیه 20 سوره آل عمران 4. آیه 30 سوره آل عمران ◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید. ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید: 🎧 کلیپ صوتی شماره 5 🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی) 📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش: @maharatAmoozi_razavi_un
معاونت فرهنگی: ✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء سوم قرآن کریم : 1️⃣ توانستن غیر از مجاز بودن است لَا إِکْرَاهَ فیِ الدِّینِ قَد تَّبَینَ‌َ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیّ‌ِ (256- بقره) در دین، هیچ اجباری نیست. همانا راه هدایت از گمراهی، کاملاً مشخص و آشکار شده است. بسیاری با استناد به همین آیه، خود را مجاز به پذیرش و یا عدم پذیرش اصل دین و فروعات آن می‌دانند به این معنا که گمان می‌کنند اجازه دارند اصل دین را بپذیرند یا نپذیرند و یا هر کدام از فروعات دین که مایل به انجامش نبودند را به راحتی کنار گذاشته و از آن بگذرند و جالب‌تر اینکه خیال می‌کنند دیگران هم حق اعتراض به آن‌ها را ندارند؛ نه حق دارند آن‌ها را امر کنند و نه مجازند ایشان را نهی کنند. اگر انسان مختار آفریده شده؛ نه برای آن است که هر کاری که دلش خواست بکند؛ بلکه او آزاد آفریده شد تا آزادانه بین درست و نادرست یکی را انتخاب کند؛ درست و نادرستی را که خدا از طریق دین (عقل سالم و نقل معتبر) بیان کرده است. اگر درست را انتخاب کرد کمال است و بهشت و اگر نادرست را برگزید سقوط است و عذاب. 2️⃣ دو آفتی که اجر صدقه را نابود می‌کنند یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تُبْطِلُواْ صَدَقَاتِکُم بِالْمَنّ‌ِ وَ الْأَذَی‌ (264- بقره) منت گذاشتن و اذیت کردن، دو خطر مهمی است که اجر صدقات را تهدید می‌کند. خداوند متعال در این آیه، مردم را از نابود کردن اجر صدقاتشان با منت و اذیت نهی می‌کند. از این آیه به خوبی استفاده می‌شود که انفاق در راه خدا در صورتی در پیشگاه پروردگار مورد قبول واقع می‌شود که به دنبال آن منت و چیزی که موجب‌ آزار و رنجش نیازمندان است نباشد. 3️⃣ شرط مالی که انفاق می‌کنید یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ أَنفِقُواْ مِن طَیِّبَاتِ مَا کَسَبْتُمْ وَ مِمَّا أَخْرَجْنَا لَکُم مِّنَ الْأَرْضِ وَ لَا تَیَمَّمُواْ الْخَبِیثَ مِنْهُ تُنفِقُونَ وَ لَسْتُم بَِاخِذِیهِ إِلَّا أَن تُغْمِضُواْ فِیهِ وَ اعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ غَنیِ‌ٌّ حَمِیدٌ(267- بقره) در این آیه برای اموالی که انفاق می‌شوند دو شرط عمده را بیان می‌کند. ابتدا می‌فرماید: ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از اموال پاکیزه‌ای که از طریق تجارت به دست آورده‌اید و از آنچه از زمین برای شما خارج کرده‌ایم از منابع و معادن زیر زمینی و از کشاورزی و زراعت و باغ، انفاق کنید. سپس برای تاکید هر چه بیشتر می‌افزاید: به سراغ قسمت‌های ناپاک نروید تا از آن انفاق کنید در حالی که خود شما حاضر نیستید آن را بپذیرید، مگر از روی اغماض و کراهت. پس مالی که انفاق می‌شود هم باید از مال حلال باشد و از طریقی شرعی به دست آمده باشد و هم از نظر کیفیت باید حداقل به گونه‌ای باشد که اگر به خود دهنده آن را بدهند با خوشحالی آن را بگیرد. 4️⃣ اسلام، تنها دینی که خدا می‌پذیرد وَ مَن یَبْتَغِ غَیرَْ الْاسْلَمِ دِینًا فَلَن یُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فیِ الاَْخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِینَ(85- آل عمران) منظور از اسلام در این آیه، دینی است الهی که احکام و معارف آن بر سه پایه توحید، معاد و نبوت استوار است. این آیین در هر زمانی با توجه مقتضیات موجود، دستورات خاصی دارد که به مجموع آن اصول و این فروع اسلام گفته می‌شود؛ بر این اساس تمام ادیان آسمانی در زمان پیامبر همان عصر، مصداق اسلام است و تبعیت کنندگان آن نیز مسلمان و رستگار خواهند بود. 5️⃣ در قیامت عمل را حاضر می‌کنند نه گزارش آن را یَوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ مَّا عَمِلَتْ مِنْ خَیرٍْ محُّضَرًا وَ مَا عَمِلَتْ مِن سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَیْنَهَا وَ بَیْنَهُ أَمَدَا بَعِیدًا (30- آل عمران) روزی که هر کس آنچه را از کار نیک انجام داده و آنچه را از کار زشت مرتکب شده حاضر شده می‌یابد، و آرزو می‌کند که‌ای کاش میان او و کارهای زشتش زمان دور و درازی فاصله بود. این آیه به صراحت بیان می‌دارد که در دادگاه قیامت به سبک دادگاه‌های دنیا که گزارش کار را می‌خوانند و قاضی بر اساس آن نظر می‌دهد عمل نمی‌شود بلکه در آن محکمه، خود عمل را حاضر می‌کنند نه گزارش آن را. از این آیه و آیات دیگر به دست می‌آید که عمل نیز به مانند عامل، دارای روح و بدن است. آن چهره‌ای که در این دنیا از آن مشاهده می‌شود به منزله بدن است و آن چهره‌ای که در قیامت حاضر می‌شود روح و باطن اوست.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🔵روز 4⃣ : جزء چهارم ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴 🔵سوالات جزء چهارم قرآن کریم 1️⃣ راه در امان ماندن از مکر و حیله دشمنان چیست؟ 1. صبر و استقامت 2. تقوا 3. گزینه 1 و 2 4. هیچکدام 2️⃣ کدامیک از صفات متقین نمی‌باشد؟ 1. انفاق در همه حال 2. کظم غیظ 3. گذشتن از مردم 4. کثیر الصلاه 3️⃣ طبق کدام آیه، همیشه فرصت داده شده سازنده نیست؟ 1. آیه 174 سوره آل عمران 2. آیه 176 سوره آل عمران 3. آیه 178 سوره آل عمران 4. آیه 180 سوره آل عمران 4️⃣ بر اساس کدام آیات اشاره به این دارد که "وضع خوب بی دین ها شما را فریب ندهد"؟ 1. آیه 196 سوره آل عمران 2. آیه 197 سوره آل عمران 3. گزینه 1 و 2 4. هیچکدام 5️⃣ در جزء چهارم قرآن، خوردن اموال یتیمان و مال حرام به چه چیزی تشبیه شده است؟ 1. خوردن آتش 2. جمع کردن آتش 3. سقوط در آتش 4. گزینه 1 و 3 ◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید. ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید: 🎧 کلیپ صوتی شماره 6 🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی) 📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش: @maharatAmoozi_razavi_un
✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء چهارم قرآن کریم : 1️⃣ استقامت و تقوا رمز دفع شر دشمنان وَ إِن تَصْبرُِواْ وَ تَتَّقُواْ لَا یَضُرُّكُمْ كَیْدُهُمْ شَیًْا (120- آل عمران)؛ اگر شكیبایى ورزید و پرهیزكارى كنید، نیرنگشان هیچ زیانى به شما نمی‏رساند. در این آیه شریفه دو رمز پیروزی و دفع شر دشمنان به صراحت مطرح شده که یکی پایداریست و دیگری رعایت تقوا. از این فراز قرآنی استفاده مى‏شود كه امنیت مسلمانان در برابر نقشه‏هاى شوم دشمنان، مشروط به استقامت و هوشیارى و داشتن تقوى آنهاست و تنها در این صورت است كه امنیت آنها تضمین می گردد. 2️⃣ چند وصف ممتاز برای متقین قرآن کریم در آیات 134 و 135 سوره آل عمران، پنج ویژگی برتر متقین را بیان می کند که عبارتند از: آنها در همه حال انفاق مى‏كنند چه موقعى كه در راحتى و وسعتند و چه زمانى كه در پریشانى و محرومیتند که در این حال به مقدار ممکن دست نیازمندی را می گیرند. آنها بر خشم خود مسلطند و آن را کنترل می کنند. آنها از خطاى مردم مى‏گذرند و در دل کینه به دل نمی گیرند؛ البته این گذشت و عفو از كسانى است كه شایسته آنند نه کسانی كه گذشت و عفو باعث جرأت و جسارت بیشتر آنها مى‏شود. آنها نیكوكارند. که این مرحله عالی ترین درجه مراتب تکاملی گذشته است؛ مراتبی که از فروبردن خشم شروع می شود و به نیکی کردن در برابر بدى (البته آنجا كه شایسته است) ختم می شود. آنها اصرار بر گناه نمى‏كنند. پرهیزگاران علاوه بر اوصاف مثبت گذشته اگر مرتكب گناهى شوند بزودى به یاد خدا مى‏افتند و توبه مى‏كنند و هرگز با علم و آگاهى بر گناه خویش اصرار نمى‏ورزند و آن را تكرار نمى‏كنند. 3️⃣ فرصت هایی که سوزنده است وَ لَا یحَْسَبنَ‏َّ الَّذِینَ كَفَرُواْ أَنَّمَا نُمْلىِ لَهُمْ خَیرٌْ لّأَِنفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلىِ لَهُمْ لِیزَْدَادُواْ إِثْمًا وَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِینٌ(178- آل عمران) همیشه فرصت داده شده سازنده نیست؛ گاهی هم سوزنده است مانند فرصت دادن به کسی که اصرار به خود سوزی دارد که این فرصت، کمک به نابودی اوست. در این دنیا کسانی که پیام دین و ندای فطرت را شنیدند و آن را نادیده گرفتند ابتدا با سختی هایی مواجه می شوند تا به آن فطرت الهی برگردند و آن نداهای حیاتبخش را لبیک گویند؛ اما اگر با لجبازی، دست خود را از دست راهنمایان الهی کشیدند و بر هلاکت خود اصرار ورزیدند از آن پس به آنها فرصت و امکانات داده می شود که در جاده گمراهی بتازند و جهنم خود ساخته را لحظه به لحظه شعله ورتر کنند. این در حالی است که این نگونبختان فرصت و امکانات پیش آمده را عنایتی برای خود تلقی کرده و شادمانند که ناگهان بانگی برآمد خواجه مُرد و در جهنم وارد شد. 4️⃣ وضع خوب بی دین ها شما را فریب ندهد! لَا یَغُرَّنَّكَ تَقَلُّبُ الَّذِینَ كَفَرُواْ فىِ الْبِلَادِ(196) مَتَاعٌ قَلِیلٌ ثُمَّ مَأْوَئهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ المِْهَادُ(197- آل عمران) یکی از رایج ترین سوالاتی که مومنین پس از مقایسه وضع به ظاهر خوب بی دینان با وضع ضعیفتر دینداران می کنند (که البته همیشگی هم نیست) این است که اگر دینداری باعث نزول خیرات و برکات دنیایی می شود پس چرا وضع بی دینان بهتر از ماست؟ قرآن می فرماید: فریب این زندگی مرفه و پر زرق و برق بی خدایان را نخورید و وضع به ظاهر خوب آنها را دلیل بر عنایت خدا به آنها قلمداد نکنید. آنچه در دست آنهاست مال ناچیز و زودگذر دنیاست که خداوند به دلیلی در اختیار آنها قرار داده است؛ یا خواسته در همین دنیا با آنها تسویه حساب کند تا در آخرت بهره ای از بهشت نبرند و یا قانون مهلت که در فراز پنجم گذشت را در مورد آنها اجرا کرده است. در هر صورت اینها در قیامت جایگاهی جز حهنم نخواهند داشت. 5️⃣ حقیقت حرام خواری إِنَّ الَّذِینَ یَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْیَتَامَى‏ ظُلْمًا إِنَّمَا یَأْكلُُونَ فىِ بُطُونِهِمْ نَارًا وَ سَیَصْلَوْنَ سَعِیرًا(10- نساء) عمل به مانند خود ما انسانها ظاهری دارد که با حواس درک می شود؛ باطنی هم دارد که جز با چشم باطن قابل رویت نیست. چون این هنر در همه نیست که روح عمل را ببنند و از طرفی هم دانستن این موضوع اثر تربیتی فوق العاده ای دارد در بخشی از آیات و روایات آن چهره ملکوتی برخی عبادات و معاصی بیان شده است. یکی از آیاتی که به این مهم پرداخته نمونه ای از تجسم اعمال را مطرح کرده است همین آیه مورد بحث است که حقیقت و چهره باطنی مال حرام را اینگونه بیان می کند: كسانى كه اموال یتیمان را به ناحق تصرف می كنند در حقیقت آتش می خورند و به زودی در جهان دیگر هم داخل در آتش برافروخته‏اى می شوند كه آنها را به شدت می سوزاند. پس حرام خواران علاوه بر اینکه در این دنیا آتشی را وارد بدن خود می کنند در قیامت هم وارد جهنم شده و به شدت خواهند سوخت.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید: 🎧 کلیپ صوتی شماره 7 🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی) 📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش: @maharatAmoozi_razavi_un
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🔵روز 5⃣ : جزء پنجم ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴 🔵سوالات جزء پنجم قرآن کریم 1️⃣ بر اساس کدام آیه خداوند به انسان آسان گرفته است؟ 1. آیه 24 سوره نساء 2. آیه 26 سوره نساء 3. آیه 28 سوره نساء 4. آیه 30 سوره نساء 2️⃣ طبق آیات جزء پنجم اگر گناهان کبیره را ترک کنیم، خداوند در خصوص گناهان دیگر چه میکند؟ 1. با تخفیف برخورد میکند. 2. آنها را نمیبخشد. 3. آنها را میبخشد. 4. هیچکدام 3️⃣ طبق کدام آیه، توسل به اولیای دین در همه حال چاره ساز است؟ 1. آیه 60 سوره نساء 2. آیه 62 سوره نساء 3. آیه 64 سوره نساء 4. آیه 66 سوره نساء 4️⃣ بر اساس آیات جزء پنجم هنگامی که کسی به شما تحیت گفت شما .................؟ 1. پاسخ آن را به طرز بهتر بدهید. 2. لا اقل به طور مساوی به او برگردانید. 3. گزینه 1 یا 2 4. هیچکدام 5️⃣ بر اساس آیه 141 سوره نساء کدام گزینه صحیح است؟ 1. ‌گاهی کفار بر مؤمنین مسلط خواهند شد 2. هیچ‌گاه کفار بر مؤمنین مسلط نخواهند شد 3. گاهی مؤمنین بر کفار مسلط خواهند شد 4. هیچ‌گاه مؤمنین بر کفار مسلط نخواهند شد ◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید. ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء پنجم قرآن کریم : 1️⃣ آسان خدا را سخت کرده‌ایم یُرِیدُ اللَّهُ أَن یخَُفِّفَ عَنکُمْ وَ خُلِقَ الْانسَنُ ضَعِیفًا(28- نساء) ازدواج یا همان نکاح شرعی راهکاری است حلال و آسان که خداوند متعال برای سامان دادن به غریزه شهوت و جنس مخالف خواهی، پیش روی انسان قرار داده است. انسان به طبع اولیه در برابر خواهش‌های نفس خود ضعیف و ناتوان خلق شده تا با تربیت آن در مکتب انسان سازی قوی و قدرتمند شود. ازدواج یکی از این موارد است که در حوزه غریزه جنسی خداوند آن را تنها پاسخ درست به درخواست آن قرار داده است و به شکل‌های متعددی آن را تا حد امکان آسان گرفت تا بهانه‌ای برای آلوده دامنی برای کسی نماند. در اسلام پس از رضایت طرفین؛ فقط چند جمله کوتاه لازم است تا دو جنس مخالف به هم محرم شوند و ازدواج صورت گیرد؛ ولی ما چنان کار را بر خود سخت کرده‌ایم که آسانی ازدواج گم شد و به یکی از دشوارترین و طاقت‌فرساترین اقداماتی تبدیل شد که می‌توان تصور کرد. 2️⃣ از کبیره‌ها بگذر تا خدا از صغیره هایت گذر کند إِن تجَْتَنِبُواْ کَبَائرَ مَا تُنهَْوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنکُمْ سَیِّاتِکُمْ وَ نُدْخِلْکُم مُّدْخَلًا کَرِیمًا(31- نساء) از آیه شریفه دو مطلب استفاده می‌شود: اول اینکه گناهان دو نوعند: صغیره و کبیره؛ هر چند تمام گناهان چون نافرمانی خداوند عظیم اند، کبیرند و بزرگ؛ اما وقتی گناهان با هم مقایسه می‌شوند برخی صغیره اند و برخی دیگر کبیره. بزرگی معصیت وقتی تحقق می‌یابد که نهی از آن نسبت به معصیت دیگر مهم‌تر و شدید تر باشد. دوم اینکه هر چند سیئات تمام گناهان را شامل می‌شود اما در این آیه منظور از گناهانی که خدا از آن می‌گذرد به دلیل مقابله، گناهان صغیره است. بنابراین این آیه با صراحت می‌گوید: اگر شما گناهان کبیره‌ای که از آن نهی شده ترک کنید؛ ما گناهان صغیره تان را می‌بخشیم و شما را به بهشت و مقام قرب الهی‌ وارد می‌کنیم. 3️⃣ توسل به اولیای دین در همه حال چاره ساز است وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُواْ اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللَّهَ تَوَّابًا رَّحِیمًا(64- نساء) در این آیه راه بازگشت را به روی گناهکاران و آن‌ها که به نحوی از انحاء مرتکب گناهی شدند، گشوده و به یکی روش‌های توبه که تضمین قبولی در آن شده اشاره می‌کند. که اگر گنه‌کار نادمی به رسول خدا ص پناهنده شده و در پیشگاه او از خداوند بخشنده طلب عفو و بخشش نماید رسول الله نیز دست به دعا برداشته و برای او درخواست آمرزش نماید خداوند خواسته او را اجابت کرده و گنه‌کار را می‌بخشد. این آیه پاسخ کوبنده‌ای است به کسانی که توسل جستن به پیامبر ص و یا امام ع را یک نوع شرک می‌پندارند؛ 4️⃣ هر نوع اظهار محبتی را پاسخ دهید! وَ إِذَا حُیِّیتُم بِتَحِیَّةٍ فَحَیُّواْ بِأَحْسَنَ مِنهَْا أَوْ رُدُّوهَا (86- نساء) هنگامی که کسی به شما تحیت گفت، پاسخ آن را به طرز بهتر بدهید و یا لا اقل به طور مساوی به او برگردانید. «تحیت» در لغت از ماده «حیات» و به معنی دعا کردن برای حیات دیگری است خواه این دعا به صورت سلام علیک (خداوند تو را به سلامت دارد) باشد و یا حیاک اللَّه (خداوند تو را زنده بدارد) و یا مانند آن؛ ولی معمولاً از این کلمه هر نوع اظهار محبتی را که افراد به وسیله سخن، با یکدیگر می‌کنند شامل می‌شود که روشن‌ترین مصداق آن همان سلام کردن است. 5️⃣ هیچ‌گاه کفار بر مؤمنین مسلط نخواهند شد وَ لَن یجَْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلیَ المُْؤْمِنِینَ سَبِیلاً(141- نساء) قرآن می‌گوید: خدا هرگز هیچ راه سلطه‌ای به سود کافران بر ضد مؤمنان قرار نداده است. از آیه استفاده می‌شود که کافران نه تنها از نظر منطق بلکه از نظر نظامی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و خلاصه از هیچ نظر بر افراد با ایمان، چیره نخواهند شد و اگر پیروزی آن‌ها را بر مسلمانان در میدان‌های مختلف با چشم خود می‌بینیم به خاطر آن است که بسیاری از مسلمانان مؤمنان واقعی نیستند و راه و رسم ایمان و وظائف و مسئولیت‌ها و رسالت‌های خویش را به کلی فراموش کرده‌اند؛ نه خبری از اتحاد و اخوت اسلامی در میان آنان است و نه اینکه جهاد را به معنی واقعی کلمه انجام می‌دهند.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🔵روز 6⃣ : جزء ششم ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴 🔵سوالات جزء ششم قرآن کریم 1️⃣ بر اساس آیات 172 و 173 سوره نساء خطری که بیش از ترک عبادت آخرت انسان را تهدید می کند، کدام است؟ 1. استنکاف از عبادات از سر تکبر 2. استنکاف از عبادات از سر جهل 3. گزینه 1 و 2 4. هیچکدام 2️⃣ بر اساس آیات سوره مائده اگر كسى نسبت به آنچه که باید ایمان بیاورد، كفر بورزد ......................؟ 1. اعمالش تباه و نابود میگردد 2. دنیای وی نیز تباه میگردد 3. در آخرت از زیانکاران خواهد بود 4. گزینه 1 و 3 3️⃣ آیه 35 سوره مائده چه اصلی را ثابت میکند؟ 1. اصل تقوا 2. اصل توسل 3. اصل رستگاری 4. همه موارد 4️⃣ بر اساس آیه 58 سوره مائده، مشکل کسانی که شعائر دینی را به تمسخر می گیرند، کدام گزینه است؟ 1. عدم ایمان 2. عدم تقوا 3. عدم تفکر 4. همه موارد 5️⃣ بر اساس کدام آیه در جزء ششم قرآن، تنها راه نجات اهل کتاب، پیشه کردن ایمان و تقواست؟ 1. ‌آیه 55 سوره مائده 2. آیه 60 سوره مائده 3. آیه 65 سوره مائده 4. آیه 70 سوره مائده ◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید. ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید: 🎧 کلیپ صوتی شماره 8 🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی) 📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش: @maharatAmoozi_razavi_un
✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء ششم قرآن کریم : 1️⃣ گزینه ۱ : خطری که بیش از ترک عبادت آخرت انسان را تهدید می کند وَ مَن یَسْتَنكِفْ عَنْ عِبَادَتِهِ وَ یَسْتَكْبرِْ فَسَیَحْشرُُهُمْ إِلَیْهِ جَمِیعًا(172) فَأَمَّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ فَیُوَفِّیهِمْ أُجُورَهُمْ وَ یَزِیدُهُم مِّن فَضْلِهِ وَ أَمَّا الَّذِینَ اسْتَنكَفُواْ وَ اسْتَكْبرَُواْ فَیُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا أَلِیمًا ... (173) قرآن کریم می فرماید: كسانى كه از عبادت و بندگى پروردگار امتناع ورزند و این امتناع از تكبر و خودبینى آنها سرچشمه بگیرد، خداوند همه آنها را در روز رستاخیز حاضر خواهد ساخت و به هر كدام كیفر مناسب خواهد داد. در آن روز به آنها كه داراى ایمان و عمل صالح بوده‏اند پاداششان را به طور كامل خواهد داد و از فضل و رحمت خود بر آن خواهد افزود؛ ولی کسانی را كه از بندگى خدا امتناع ورزیدند و راه تكبر را پیش گرفتند به عذاب دردناكى گرفتار خواهد كرد. علامه طباطبایی(ره) می فرماید: استنكاف به تنهایى باعث سخط الهى نمى‏شود، زیرا استنكاف دو جور ممكن است باشد، یكى از نادانى و استضعاف و دیگرى از استكبار، آن استنكافى باعث خشم و غضب الهى مى‏شود كه برخاسته از روح استكبار باشد. 2️⃣ گزینه ۴ : کفر، تمام اعمال و عبادات گذشته انسان را نابود می کند وَ مَن یَكْفُرْ بِالْایمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَ هُوَ فىِ الاَْخِرَةِ مِنَ الخَْاسِرِینَ(5- مائده) قانون قرآن این است: اگر كسى نسبت به آنچه که باید ایمان بیاورد، كفر بورزد و راه مؤمنان را رها كرده و در راه كافران قرار گیرد، اعمال او بر باد می رود و در آخرت در زمره زیانكاران خواهد بود. «كفر به ایمان» یعنی آدمى به آنچه كه مى‏داند حق است عمل نكند؛ مانند اینكه می داند اسلام حق است ولی مشركین را دوست بدارد و با آنان اختلاط کند و نیز مانند کسی که می داند نماز و روزه و زكات و حج، جزء دین و از ارکان آنند ولی با این حال آنها را ترک کرده و به آنها عمل نکند. 3️⃣ گزینه ۲ : آیه ای که اصل توسل را ثابت می کند یَأَ ایُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ ابْتَغُواْ إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ وَ جَاهِدُواْ فىِ سَبِیلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ(35) در این آیه روى سخن به افراد با ایمان است و به آنها سه دستور براى رستگار شدن داده شده: نخست مى‏گوید: اى كسانى كه ایمان آورده‏اید: تقوا و پرهیزگارى پیشه كنید. سپس دستور مى‏دهد كه وسیله‏اى براى تقرب به خدا انتخاب نمائید و سرانجام دستور به جهاد در راه خدا مى‏دهد. موضوع مهمى كه در این آیه وجود دارد دستورى است كه در باره انتخاب «وسیله» در این آیه به افراد با ایمان داده شده است. «وسیله» در اصل به معنى تقرب جستن و یا چیزى است كه باعث تقرب به دیگرى از روى علاقه و رغبت مى‏شود. بنابراین وسیله در آیه فوق معنى بسیار وسیعى دارد و هر كار و هر چیزى را كه باعث نزدیك شدن به پیشگاه مقدس پروردگار ‏شود را شامل مى‏گردد 4️⃣ گزینه ۳ : مشکل کسانی که شعائر دینی را به تمسخر می گیرند بی عقلی آنهاست وَ إِذَا نَادَیْتُمْ إِلىَ الصَّلَوةِ اتخَّذُوهَا هُزُوًا وَ لَعِبًا ذَالِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا یَعْقِلُونَ(58- مائده) منظور از «نادیتم؛ ندا می کنید» اذانى است كه در اسلام قبل از هر نماز واجب یومیه تشریع شده است‏. آیه می فرماید: هنگامى كه شما مسلمانان را به سوى نماز دعوت مى‏كنید، آن را به باد استهزاء و بازى مى‏گیرند. سپس علت عمل آنها را چنین بیان مى‏كند: این به دلیل آن است كه‏ آنها جمعیت نادانى مى‏باشند و از درك حقایق بدورند؛ زیرا نمى‏توانند به این اعمال دینى و عبادتهایى كه عبادت حقیقى اند به دیده تحقیق بنگرند و فواید آن را كه همانا نزدیكى به خداى تعالى و تحصیل سعادت دنیا و آخرت است درك كنند. 5️⃣ گزینه ۳ : تنها راه نجات اهل کتاب وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتَابِ ءَامَنُواْ وَ اتَّقَوْاْ لَكَفَّرْنَا عَنهُْمْ سَیِّاتهِِمْ وَ لَأَدْخَلْنَاهُمْ جَنَّاتِ النَّعِیمِ(65- مائده) قرآن می گوید: اگر اهل کتاب که اسلام را نپذیرفته اند، ایمان بیاورند و به مانند سایر مسلمانان عقاید آخرین شریعت الهی را پذیرفته و باور کنند و سپس بر اساس آن باورها به دستورات آن نیز عمل کنند مورد عنایت الهی قرار گرفته و با ورود به بهشت، رستگار خواهند شد. مراد از تقوا بعد از ایمان که در آیه آمده است، پرهیز از محرمات الهى و گناهان كبیره است‏ و منظور از سیئات، گناهان صغیره است که خدا وعده گذشت از آنها را به شرط ترک کبائر داده است.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🔵روز 7⃣ : جزء هفتم ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴 🔵سوالات جزء هفتم قرآن کریم 1️⃣ بر اساس آیه ۸۲ سوره مائده، دشمن‌ترین مردم با مؤمنین چه کسانی هستند؟ 1. یهودیان 2. مشرکان 3. گزینه 1 و 2 4. هیچکدام 2️⃣ بر اساس آیه ۵۴ سوره انعام شرط اساسی در توبه کدام گزینه است؟ 1. اصلاح و جبران گذشته 2. خواندن نماز فراوان 3. شب زنده داری 4. همه موارد 3️⃣ بر اساس کدام آیه احترام کسانی که با شما هم عقیده نیستند، واجب نیست ولی بی احترامی هم نباید کرد؟ 1. آیه 104 سوره انعام 2. آیه 106 سوره انعام 3. آیه 108 سوره انعام 4. آیه 110 سوره انعام 4️⃣ بر اساس آیه 94 سوره مائده، خداوند افرادی که محرم هستند را چگونه و با چه هدفی آزمایش میکند؟ 1. شکار حیوانات - مشخص شدن خلوص افراد در نهان 2. کمک به نیاز مندان - مشخص شدن ترس افراد از خدا در نهان 3. کمک به نیاز مندان - مشخص شدن خلوص افراد در نهان 4. شکار حیوانات - مشخص شدن ترس افراد از خدا در نهان 5️⃣ بر اساس آیه 26 سوره انعام چه کسانی خود را به هلاکت می اندازند؟ 1. ‌آنان که خود از ایمان دورند 2. آنان که دیگران را از ایمان نهی می‌کنند 3. آنان که دیگران را به ایمان دعوت نمی‌کنند 4. گزینه 1 و 2 ◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید. ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
🔴سالروز شهادت شهید مطهری و روز معلم گرامی باد. کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
🌺 در هر روز از ماه مهمانی خدا: 🎧 یک کلیپ صوتی چند دقیقه ای از 🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی حرم مطهر رضوی) ❌⬅️⬅️ لطفاً ادامه مباحث مسائل شرعی مرتبط با روزه را از کانال: پیگیری بفرمائید. 📣 نشانی کانال «مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی» دانشگاه علوم اسلامی رضوی در پیام رسان های ایتا و سروش: @maharatAmoozi_razavi_un
⬅️⬅️ ادامه مباحث احکام ماه مهمانی خدا (مسائل شرعی مرتبط با روزه) در کانال: در پیام رسان های ایتا و سروش به نشانی: @maharatAmoozi_razavi_un
✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء هفتم قرآن کریم : 1️⃣ گزینه ۳ : دشمن‌ترین مردم با مؤمنین لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِّلَّذِینَ ءَامَنُواْ الْیَهُودَ وَ الَّذِینَ أَشرَْکُواْ (82- مائده) گر چه خطاب در این آیه متوجه شخص رسول اللَّه صلی الله علیه و آله است، لیکن آیه شریفه در مقام بیان قانون و ضابطه‌ای کلی برای عموم جامعه اسلامی است؛ آن قانون همیشه جاری این است که در بین سه گروه مشرک، یهودی و مسیحی، رابطه مسیحیان با اسلام از نظر پذیرش و احترام به قوانین مسلمین بهتر از دو گروه دیگر بوده است. آنچه تاریخ همواره از جانب یهود و مشرکین شاهد آن بوده، سرسختی در پذیرش، بغض و کینه و خیانتی است که آن‌ها در برابر اسلام روا داشته‌اند. البته این بدان معنا نیست که تمام یهودیان و یا مشرکین این‌گونه اند. 2️⃣ گزینه ۱ : جبران گذشته، شرط اساسی در توبه کَتَبَ رَبُّکُمْ عَلیَ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنکُمْ سُوءَ ا بجَِهَلَةٍ ثُمَّ تَابَ مِن بَعْدِهِ وَ أَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ (54- انعام). در جمله اول می‌فرماید: پروردگارتان رحمت را بر خود لازم و مقرّر کرده است در جمله دوم که در حقیقت توضیح و تفسیر رحمت الهی است، با تعبیری محبت آمیز چنین می‌گوید: هر کس از شما کاری از روی جهالت انجام دهد، سپس توبه کند و اصلاح و جبران نماید، خداوند آمرزنده و مهربان است. منظور از «جهالت» در این‌گونه موارد، همان غلبه و طغیان شهوت است که انسان نه از روی دشمنی با حق، بلکه به خاطر غلبه هوی و هوس آن چنان می‌شود که فروغ عقل و کنترل شهوت را از دست می‌دهد؛ چنین کسی با اینکه عالم به گناه و حرام است اما چون علمش تحت‌الشعاع هوی و هوس قرار گرفته، به آن «جهل» اطلاق می‌گردد. مسلماً چنین کسی در برابر گناه خود مسئول است؛ اما چون از روی عداوت و دشمنی نبوده، سعی و کوشش می‌کند تا آن را اصلاح و جبران کند. 3️⃣ گزینه ۳ : احترام واجب نیست ولی بی احترامی هم نکنید وَ لَا تَسُبُّواْ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّواْ اللَّهَ عَدْوَا بِغَیرِْ عِلْمٍ . خداوند متعال در این آیه مؤمنان را به رعایت یک اصل مهم سفارش می‌کند و آن اینکه مبادا به مقدسات کسانی که با شما هم عقیده نیستند بی احترامی کنید که آن‌ها نیز معتقدات شما را مورد اهانت قرار می‌دهند. نکته اول اینکه منع آیه در مورد اهانت به مقدسات طرف مقابل است نه آنکه خواسته باشد هر گونه بحث علمی و به چالش کشیدن منطقی عقاید طرف مقابل را ممنوع کند. نکته دوم اینکه معنای آیه احترام گذاشتن به مقدسات طرف مقابل نیست بلکه پیام آیه پرهیز از هر کاری است که اهانت تلقی شود. 4️⃣ گزینه ۴ : صحنه سازی برای امتحان یَأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَیَبْلُوَنَّکُمُ اللَّهُ بِشیَ‌ْءٍ مِّنَ الصَّیْدِ تَنَالُهُ أَیْدِیکُمْ وَ رِمَاحُکُمْ لِیَعْلَمَ اللَّهُ مَن یخََافُهُ بِالْغَیْبِ فَمَنِ اعْتَدَی بَعْدَ ذَالِکَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِیمٌ(94- مائده) ای اهل ایمان! بی‌تردید خدا شما را به چیزی از شکار حیوانات در حالی که مُحرم هستید آزمایش می‌کند، آن هم با شکاری که به آسانی در دسترس و تیررس شماست تا خدا کسی را که در نهان از او می‌ترسد معلوم و مشخص نماید و هر که پس از این از حدود الهی تجاوز کند برای او عذابی دردناک است. «بلاء» به معنای امتحان و آزمایش است و معنای خوف بالغیب این است که انسان از عذاب‌های دردناک اخروی با اینکه به وسیله حواس ظاهری‌اش نمی‌تواند آن‌ها را درک کند، بترسد آن هم به این دلیل که خدای متعال انسان را از آن‌ها بر حذر داشته است. 5️⃣ گزینه ۴ : آنان که خود از ایمان دورند و دیگران را هم نهی می‌کنند وَ هُمْ یَنْهَوْنَ عَنْهُ وَ یَنْئَوْنَ عَنْهُ وَ إِن یُهْلِکُونَ إِلَّا أَنفُسَهُمْ وَ مَا یَشْعُرُونَ (26- انعام). همیشه در کنار چشمه یا در مسیر آب روان معارف الهی عده‌ای پیدا می‌شوند که نه خود می‌نوشند و نه اجازه می‌دهند دیگران بهره‌ای برده و سیراب شوند. قرآن از این عده که در همیشه تاریخ بوده و خواهند بود با این تعبیر یاد می‌کند که «هُمْ یَنْهَوْنَ عَنْهُ وَ یَنْئَوْنَ عَنْهُ»؛ آنان دیگران را [از توجه به قرآن و پیروی از رسول خدا [ص] بازمی‌دارند و خود نیز از آن دور می‌شوند. اما این‌ها چه کسانی هستند و چه ویژگی‌هایی دارند سوالات مهمی است که آیه قبل به آن‌ها پاسخ داده است. آیه قبل می‌فرماید: اینان کسانی‌اند که در اثر کفر و لجاجتی که به خرج داده‌اند پرده‌ای از غفلت بر دل‌هایشان افکنده‌اند که دیگر حق را نمی‌فهمند و نیز گوش‌هایشان چنان در برابر حق سنگین شده که آن را نمی‌شنوند. اینان روشن‌ترین دلیل را هم قبول نمی‌کنند و از پذیرش آن سر باز می‌زنند بارزترین مشخصه این گروه برخوردشان با معارف دینی است که می‌گویند این‌ها همه فسون و فسانه است. ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🔵روز 8⃣ : جزء هشتم ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴 🔵سوالات جزء هشتم قرآن کریم 1️⃣ بر اساس کدام آیه اگر میخواهید از راه خدا گمراه نشوید، نباید از اکثریت مردم پیروی کنید؟ 1. آیه 114 سوره انعام 2. آیه 116 سوره انعام 3. آیه 118 سوره انعام 4. آیه 120 سوره انعام 2️⃣ بر اساس آیه 165 سوره انعام دلیل خداوند برای ایجاد تفاوت درجات در بین انسانها چیست؟ 1. آزمایش الهی 2. تلاش خودشان 3. گزینه 1 و 2 4. هیچکدام 3️⃣ کدام یک از آیات زیر بر رعایت حقوق مردم و عدم کم فروشی تاکید می‌کند؟ 1. آیه 85 سوره اعراف 2. آیه 90 سوره اعراف 3. آیه 95 سوره اعراف 4. آیه 100 سوره اعراف 4️⃣ بر اساس آیه ۱۶۰ سوره انعام خداوند کار نیک انسان را ............... برابر و کار زشت وی را .............. برابر می‌نماید. 1. پنج - پنج 2. ده - ده 3. پنج - یک 4. ده - یک 5️⃣ بر اساس آیه 20 سوره اعراف هدف شیطان از وسوسه کردن چیست؟ 1. ‌رو کردن بدیها و زشتیهای بشر 2. گمراه کردن بشر 3. دور کردن بشر از خدا 4. همه موارد ◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید. ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء هشتم قرآن کریم : 1️⃣ گزینه ۲ : گر طالب هدایتی از اکثریت پیروی نکن وَ إِن تُطِعْ أَكْثرََ مَن فىِ الْأَرْضِ یُضِلُّوكَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ إِن یَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلَّا یخَْرُصُونَ(116- انعام) در این آیه خداوند به پیامبرش به عنوان مخاطب خاص و به همه مردم به عنوان مخاطب عام هشدار می دهد که اگر به دنبال اکثریت بیفتند از مسیر هدایت و بندگی خدا خارج شده و گمراه می شوند. آنگاه علت را هم اینگونه بیان می کند که اکثر مردم بر اساس علم و حقیقت عمل نکرده و سخن نمی گویند ملاک کار بیشتر مردم بر حدس و گمان استوار است در حالی که یافتن جاده سعادت و حرکت در آن نیاز به علم حقیقی دارد که آن در مکتب وحی و عقل سلیم (عقل و نقل) یافت می شود و بس. 2️⃣ گزینه ۱ : امتیازات اجتماعی برای آزمون و امتحان است وَ هُوَ الَّذِى جَعَلَكُمْ خَلَئفَ الْأَرْضِ وَ رَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَتٍ لِّیَبْلُوَكُمْ فىِ مَا ءَاتَئكم (165- انعام) اوست كسى كه شما را در زمین، جانشینان [نسل‏هاى گذشته‏] قرار داد و بعضى از شما را نسبت به بعضی دیگر از جهت مادی و معنوی چند پله بالاتر برد تا شما را به آنچه عنایت فرموده، امتحان كند. بی شک اختلافات طبقاتی که زاییده استعمار و استثمار و اشكال مختلف بردگى و ظلمهاى آشكار و پنهان است را نمی توان به حساب دستگاه آفرینش گذارد و دلیلى هم ندارد كه از وجود اینگونه اختلافات بى‏جهت دفاع كنیم. در عین حال نمى‏توان انكار كرد كه هر قدر اصول عدالت در جامعه انسانى نیز رعایت شود باز همه انسانها از نظر استعداد و هوش و فكر و انواع ذوقها و سلیقه‏ها و حتى از نظر ساختمان جسمانى یكسان نخواهند بود. نکته اینجاست که قرآن مى‏گوید این تفاوتها وسیله آزمایش شما است‏ با آن برتریهایی که خدا به شما داده است؛ نه دستمایه ای برای فخرفروشی و تحقیر دیگران. 3️⃣ گزینه ۱ : در هر کاری که هستید، برای مردم کم نگذارید وَ لَا تَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْیَاءَهُمْ (85- اعراف) معنای این فراز این است که «از حقوق مردم چیزى كم نگذارید». هر چند این فراز در بین احکام خرید و فروش و دقت در ترازو و پیمانه است؛ اما پیام آن منحصر در تجارت نشده و تمام روابط اجتماعی و حتی بین الملل را زیر گستره خود می گیرد. بنا بر دستور این آیه هر کس در هر پست و مقام و وظیفه و شغلی که قرار دارد حق ندارد ذره ای از ادای حقوق افرادی که با او طرف حساب هستند بکاهد و در عمل کم بگذارد. استادی که دانشجو دارد؛ کارمندی که ارباب رجوع دارد؛ مغازه داری که مشتری دارد؛ مدیری که کارمند دارد؛ همه و همه باید نسبت به دیگرانی که حقی بر عهده ما دارند نهایت دقت را به خرج دهیم تا مبادا ذره ای از حق آنها شود. 4️⃣ گزینه ۴ : بیچاره کسی که ده تایی های او بر یکی هایش بچربد مَن جَاءَ بِالحَْسَنَةِ فَلَهُ عَشرُْ أَمْثَالِهَا وَ مَن جَاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَلَا یجُْزَى إِلَّا مِثْلَهَا وَ هُمْ لَا یُظْلَمُونَ(160- انعام) این آیه به یكى از منت‏هاى خداوند كه بر بندگان خود نهاده اشاره مى‏كند و آن این است كه: خداوند عمل نیك را ده برابر پاداش مى‏دهد و عمل زشت و گناهان را جز به مثل، کیفر نمی دهد و اینکه در پایان می فرماید به کسی ظلم نمی شود معنایش این است که از پاداش عملی نمى‏كاهد و كیفر گناهی را بیشتر از آنچه باید نمى‏دهد. در ارتباط با این آیه شریفه سخنی گهربار؛ اما تکان دهنده از امام سجاد علیه السلام نقل شده است که حضرت مرتب می فرمود: «وَیْلٌ لِمَنْ غَلَبَتْ آحَادُهُ أَعْشَارَهُ»؛ وای بر کسی که جمع کیفرهای تک تک او از ده تا ده تا ثوابی که به او می دهند بیشتر شود. 5️⃣ گزینه ۱ : هدف شیطان بی آبرو کردن بشر است فَوَسْوَسَ لهَُمَا الشَّیْطَنُ لِیُبْدِىَ لهَُمَا مَا وُرِىَ عَنهُْمَا مِن سَوْءَاتِهِمَا (20- اعراف) «وسوسه» یعنی دعوت كردن به کاری با صدایی آهسته و آرام؛ «موارات» هم یعنی پوشاندن چیزی با قرار دادن آن در پس پرده؛ «سوآت» هم جمع «سوأة» به معناى عضوى است كه آدمى از برهنه كردن و اظهار آن شرم ‏دارد. بر اساس این آیه تمام تلاش شیطان در مصاف با آدم و حوا علیهماالسلام برای این بود که آنها را خلع لباس کرده و بی آبرو کند. این نکته ایست مهم برای تمام بشر که شیطان و سپاهش هر چه می کنند و ترفندی به کار می بندد از وسوسه های عملی و القاء شبهات علمی همه و همه برای این است که حیثیت اجتماعی او را لکه دار کنند و او را در دنیا و آخرت بی آبرو کنند. *
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🔵روز 9⃣ : جزء نهم ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac