eitaa logo
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
1.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
282 ویدیو
162 فایل
ارتباط با ادمین @Admin_mfdr
مشاهده در ایتا
دانلود
-«( بارگذاری فایل های صوتی احکام ماه مبارک)»- 🌷 باتوجه به درخواست برخی اساتید و سروران گرامی مبنی بر نشر فایل های صوتی احکام ماه مبارک رمضان () در کانال معاونت فرهنگی دانشگاه، به استحضار می رساند مجدداً فایل های صوتی مذکور در این کانال بارگذاری خواهد شد. ان شاءالله مورد استفاده عزیزان واقع شود. 📝 سروران گرامی جهت اطلاع از برنامه ها و فعالیت های «مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه رضوی» و استفاده از مطالب آن، می توانند از طریق لینک زیر عضو کانال در پیام رسان ایتا شوند و یا دیگران را به آن دعوت فرمایند: https://eitaa.com/MaharatAmoozi_Razavi_un 📣 آی دی کانال مرکز معرفت و مهارت دانشگاه رضوی در پیام رسان های ایتا و سروش: @maharatAmoozi_razavi_un
🎧 فایل های صوتی منتشر شده در روزهای قبل 👇 👇 👇 👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید: 🎧 کلیپ صوتی شماره 9 🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی) 📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش: @maharatAmoozi_razavi_un
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید: 🎧 کلیپ صوتی شماره 10 🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی) 📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش: @maharatAmoozi_razavi_un
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید: #احکام_ماه_مهمانی_خدا 🎧 کلیپ صوتی شماره 11 🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی) 📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش: @maharatAmoozi_razavi_un
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید: 🎧 کلیپ صوتی شماره 12 🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی) 📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش: @maharatAmoozi_razavi_un
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید: #احکام_ماه_مهمانی_خدا 🎧 کلیپ صوتی شماره 13 🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی) 📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش: @maharatAmoozi_razavi_un
✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء یازدهم قرآن کریم : 1️⃣ گزینه 3 : با پرداخت واجبات مالی جان خود را پاک و نورانی کنید خُذْ مِنْ أَمْوَالهِِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَکِّیهِم بهَِا وَ صَلّ‌ِ عَلَیْهِمْ إِنَّ صَلَوتَکَ سَکَنٌ لهَّمْ وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ(103- توبه) این آیه که در مورد پرداخت زکات مال است به پیامبر صلی الله علیه و آله به عنوان ولی امر مسلمین دستور می‌دهد تا زکات اموال مسلمانان را گرفته و بعد از دریافت برای آن‌ها دعا کند. این آیه در ماه رمضان سال دوّم هجری در مدینه نازل شد و پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود ندا دهند که خداوند، زکات را نیز همچون نماز واجب ساخت. پس از یک سال نیز فرمان داد که مسلمانان زکاتشان را بپردازند. بر این اساس، پرداخت وجوهات شرعی مانند زکات و خمس و به طور کلی، انجام وظایف دینی، عامل پاکی روح و موجب رشد فضایل اخلاقی در فرد و جامعه خواهد بود. 2️⃣ گزینه 4 : چیزی از دید خدا و رسولش و نیز شاهدان اعمال، مخفی نیست وَ قُلِ اعْمَلُواْ فَسَیرََی اللَّهُ عَمَلَکمُ‌ْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَترَُدُّونَ إِلیَ‌ عَالِمِ الْغَیْبِ وَ الشهَّادَةِ فَیُنَبِّئُکمُ بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ(105- توبه) معنای آیه این است: ای رسول ما! بگو هر کاری می‌خواهید، بکنید؛ چه خوب، چه بد؛ اما بدانید که به تحقیق خدای سبحان و نیز رسول او و مؤمنینی که شاهدان اعمالند حقیقت عمل شما را می‌بینند و آن وقت که به عالم غیب و شهود بازگشتید، حقیقت عمل شما را به شما نشان می‌دهد. به عبارت دیگر آنچه را که انسان پس از مرگ و در قیامت از حقیقت اعمال خود مشاهده می‌کند همان در دنیا مشهود خدا و رسول و مؤمنین شاهد اعمال است. از اهداف تربیتی این آیه وادار کردن مردم به مراقبت در کارهایشان است و نیز فراموش نکنند که برای اعمال نیک و بدشان حقایقی وجود دارد که به هیچ وجه پنهان نمی‌ماند و برای تک تک افراد بشر مراقب‌هایی هست که از اعمال ایشان اطلاع یافته و حقیقت آن را می‌بینند. 3️⃣ گزینه 2 : واجب است که عده‌ای بروند و درس دین بخوانند و برگردند وَ مَا کاَنَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنفِرُواْ کَافَّةً فَلَوْ لَا نَفَرَ مِن کلُ‌ِّ فِرْقَةٍ مِّنهُْمْ طَائفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فیِ الدِّینِ وَ لِیُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیهِْمْ لَعَلَّهُمْ یحَْذَرُونَ(122- توبه) معنای آیه این است: برای مؤمنین سایر شهرستان‌های غیر مدینه جایز نیست که همگی به جهاد بروند؛ چرا از هر شهری یک عده به سوی مدینه الرسول کوچ نمی‌کنند تا در آنجا احکام دین را یاد گرفته و عمل کنند و در مراجعت به دیارشان ، هم وطنان خود را با نشر معارف دین از آثار مخالفت با اصول و فروع دین، آگاه کنند تا شاید بترسند و به تقوا بگرایند؟ از اینجا معلوم می‌شود که: 1. مقصود از تفقه در دین فهمیدن همه معارف دینی از اصول و فروع آن است، نه خصوص احکام عملی، که در اصطلاح به آن فقه گفته می‌شود. زیرا با گفتن مسائل شرعی انذار صورت نمی‌گیرد و نیاز به بیان اصول عقاید هم دارد. 2. وظیفه هجرت برای جهاد، از کسانی که لازم است بروند و علوم دینی را بیاموزند برداشته شده است. 4️⃣ گزینه 4 : یک یا دو امتحان اصلی که هر سال از ما می‌گیرند أَ وَ لَا یَرَوْنَ أَنَّهُمْ یُفْتَنُونَ فیِ کُلّ‌ِ عَامٍ مَّرَّةً أَوْ مَرَّتَینْ‌ِ ثمُ‌َّ لَا یَتُوبُونَ وَ لَا هُمْ یَذَّکَّرُونَ(126- توبه) معنا آیه چنین است: چرا ایشان تفکر نمی‌کنند و عبرت نمی‌گیرند، با اینکه می‌بینند در هر سال، یک یا دو بار مورد امتحان قرار می‌گیرند و در همه نوبت‌ها از امتحان مردود گشته و نمی‌توانند از امتحان خدایی سربلند بیرون آیند و توبه نمی‌کنند و متذکر نمی‌شوند که اگر در این باره فکر می‌کردند قطعاً بیدار می‌شدند و وظیفه واجب و حیاتی خود را تشخیص می‌دادند. منظور از آزمون هر چه باشد یک چیز مسلم و یقینی است و آن این است که هر انسان جدای از آزمون‌های روزانه که مرتب برگزار می‌شود در یک یا دو آزمون نیز شرکت می‌کند که به صورت سالانه از شخص او گرفته می‌شود. با یک مقایسه ساده می‌توان به اهمیت، ارزش و تأثیرگذاری امتحانات سالانه در سرنوشت آدمی نسبت به آزمون‌های روزانه پی برد. 5️⃣ گزینه 1 : نجات مؤمنین، وعده حتمی خداست ثُمَّ نُنَجِّی رُسُلَنَا وَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ کَذَالِکَ حَقًّا عَلَیْنَا نُنجِی الْمُؤْمِنِینَ(103- یونس علیه‌السلام) این آیه، وعده امید بخش خداوند متعال به مؤمنین است که اگر به واقع مؤمن بودند یعنی در عقیده به اصول دین باور داشتند و در عمل به قدر توان به دستورات دین عامل بودند؛ خداوند آن‌ها را در زمانی که قرار شده عذابی نازل شود و کافران را نابود کند از خطر حفظ کرده و نجات می‌دهد. بنا بر این اصل در قانون خدا هیچ‌گاه تر و خشک با هم نمی‌سوزند و عذاب تنها دامن‌گیر کافران و تبهکاران می‌شود. *
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🔵روز 2⃣1⃣ : جزء دوازدهم ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴 🔵سوالات جزء دوازدهم قرآن کریم 1️⃣ امام زمان(عج) از روشن ترین مصادیق کدام آیه از سوره هود می‌باشد؟ 1. آیه 80 سوره هود 2. آیه 82 سوره هود 3. آیه 84 سوره هود 4. آیه 86 سوره هود 2️⃣ طبق آیه 91 و 92 سوره هود چرا برخی حرف حق را نمی‌فهمند؟ 1. فراموشی خدا 2. بی تقوایی 3. مال حرام 4. همه موارد 3️⃣ طبق کدام آیه "سران گمراهی پیشاپیش حزب خود وارد جهنم می‌شوند"؟ 1. آیه 92 سوره هود 2. آیه 94 سوره هود 3. آیه 96 سوره هود 4. آیه 98 سوره هود 4️⃣ طبق آیه 114 سوره هود چه چیزی آثار گناه و معصیت را از دل می‌برد؟ 1. حسنات 2. توبه 3. تقوا 4. همه موارد 5️⃣ بر اساس آیه 24 سوره یوسف چه چیزی باعث نجات حضرت یوسف از دام زلیخا شد؟ 1. تقوای الهی 2. خواست الهی 3. قدرت روحی 4. برهان الهی ◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید. ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید: #احکام_ماه_مهمانی_خدا 🎧 کلیپ صوتی شماره 14 🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی) 📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش: @maharatAmoozi_razavi_un
✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء دوازدهم قرآن کریم : 1️⃣ گزینه 4 : بقیة الله به چه معناست؟ بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیرٌْ لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ (86- هود علیه السلام) درست است که آیه مورد بحث درباره قوم شعیب علیه‌السلام است و منظور از «بَقِیَّتُ اللَّه»، سود و سرمایه حلال و یا پاداش الهی است، ولی هر موجود نافع که از طرف خداوند برای بشر باقی مانده و مایه خیر و سعادت او گردد، « بقیة‌الله» محسوب می‌شود. بنابراین تمام پیامبران الهی و پیشوایان بزرگ و نیز تمام رهبران راستین که پس از مبارزه با یک دشمن سر سخت برای یک قوم و ملت باقی می‌مانند از این نظر بقیة‌الله اند. چون مهدی موعود علیه‌السلام، آخرین پیشوا و بزرگ‌ترین رهبر انقلابی پس از قیام پیامبر اسلام صلی الله علیه و آ له است بی شک یکی از روشن‌ترین مصادیق «بقیة‌الله» خواهد بود بلکه از همه به این لقب شایسته‌تر است، به خصوص که تنها باقی‌مانده بعد از پیامبران و امامان، آن حضرت است. 2️⃣ گزینه 1 : چرا برخی حرف حق را نمی‌فهمند؟ قَالُواْ یَاشُعَیْبُ مَا نَفْقَهُ کَثِیرًا مِّمَّا تَقُولُ (91- هود علیه‌السلام) «اکثر چیزهایی که تو می‌گویی ما نمی‌فهمیم» ؛ این جمله، سخن مردم مدین است که به پیامبر خود، حضرت شعیب ع می‌گفتند. وقتی آن حضرت معارف دین و احکام الهی را برای آن‌ها بیان می‌کرد در پاسخ به او چنین می‌گفتند و سخنان آن پیامبر خدا را حرف‌هایی سست و بی سر و ته قلمداد می‌کردند. امروز هم وقتی احکام و بایدها و نبایدهای دین به بهترین . واضح‌ترین بیان برای برخی بازگو می‌شود همین پاسخ شنیده می‌شود. قرآن به عنوان دردآشنای دارو شناس این رفتار را این‌گونه تحلیل می‌کند که چون این‌ها عقل و فطرت خود را زیر خروارها خاک شهوت و غضب دفن کردند اکنون که در برابر ندای وحی و فطرت قرار می‌گیرند قادر به درک آن نیستند با اینکه به ظاهر مشکلی در قوای ادراکی آن‌ها وجود ندارد. برای همین است که اذعان به نفهمیدن حرفی می‌کنند که مؤمنین به راحتی آن را فهمیده و درک می‌کنند. 3️⃣ گزینه 4 : سران گمراهی پیشاپیش حزب خود وارد جهنم می‌شوند فَاتَّبَعُواْ أَمْرَ فِرْعَوْنَ وَ مَا أَمْرُ فِرْعَوْنَ بِرَشِیدٍ(97) یَقْدُمُ قَوْمَهُ یَوْمَ الْقِیَمَةِ فَأَوْرَدَهُمُ (98- هود علیه‌السلام این آیات از آیاتی هستند که دلالت بر ظهور باطن اعمال در قیامت می‌کنند البته باطنی که از تناسب خاصی با ظاهرش برخوردار است. آیه اول می‌گوید عده‌ای برای حفظ دنیایشان، موسی علیه‌السلام را رها کرده و از فرعون و برنامه و سیاست او پیروی کردند. در آیه بعد، وضعیت قیامت آن‌ها را به تصویر کشیده و می‌فرماید: فرعون، پیشاپیش قومش وارد صحنه قیامت می‌شود. اما به جای آنکه این پیشوا، پیروان خود را در آن گرمای سوزان به سوی چشمه گوارایی از آب زلال ببرد؛ آن‌ها را به آتش دوزخ وارد می‌کند. پیام آیه: کسی که سرکرده جمعیتی شود و آن‌ها را به سوی گمراهی و معصیت رهبری کند در قیامت پیشاپیش آن جمعیت و به همراه آن‌ها وارد آتشی می‌شوند که خود در دنیا افروختند و در آن سوختند. 4️⃣ گزینه 1 : چیزهایی که آثار گناه و معصیت را از دل می‌برند إِنَّ الحَْسَنَاتِ یُذْهِبنْ‌َ السَّیِّاتِ (114- هود علیه‌السلام) عبادتها، حسناتی هستند که آثارشان در دل‌های مؤمنین وارد شده و آثار معصیت و تیرگی‌هایی که دل‌هایشان از ناحیه سیئات کسب کرده از بین می‌برد. آیه فوق همانند قسمتی دیگر از آیات قرآن، تأثیر اعمال نیک در از میان بردن آثار سوء اعمال بد را بیان می‌کند. در سوره نساء آیه 31 می‌خوانیم إِنْ تَجْتَنِبُوا کَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ؛ اگر از گناهان بزرگ دوری کنید گناهان کوچک شما را می‌پوشانیم و در آیه 7 عنکبوت می‌خوانیم وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَنُکَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَیِّئاتِهِمْ؛ کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دارند گناهان آنان را می‌پوشانیم و به این ترتیب اثر خنثی کننده گناه را در طاعات و اعمال نیک تثبیت می‌کند. 5️⃣ گزینه 4 : خدا این‌گونه به بندگان مخلَصش عنایت می‌کند وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بهَِا لَوْ لَا أَن رَّءَا بُرْهَانَ رَبِّهِ کَذَالِکَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشَاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِینَ(24- یوسف علیه‌السلام) این آیه از لحظه‌ای خبر می‌دهد که یوسف علیه‌السلام در فشار نیروی شیطانی آن زن در آستانه ارتکاب به گناه قرار گرفت اما چون او از بندگان مخلَص خدا بود به عنایت الهی از دام گناه حتمی رهید و نجات پیدا کرد. قرآن گزارش می‌دهد که در آن اتاق دربسته و همه چیز مهیا که زن عزیز مصر به سمت یوسف علیه‌السلام حرکت کرد، یوسف علیه‌السلام عنایتی از حق، مشاهده کرد که اگر نمی‌دید او نیز متقابلاً به سمت آن زن حرکت می‌کرد. *
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🔵روز 3⃣1⃣ : جزء سیزدهم ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴 🔵سوالات جزء سیزدهم قرآن کریم 1️⃣ بر اساس آیه 106 سوره يوسف کدام گزینه صحیح است؟ 1. اکثر مومنین، آلوده به شرک هستند. 2. اکثر مومنین، آلوده به شرک نیستند. 3. اکثر متقین، آلوده به شرک هستند. 4. اکثر متقین، آلوده به شرک نیستند. 2️⃣ طبق آیات سوره رعد کدام گزینه از ویژگی‌های حق گرایان میباشد؟ 1. به عهد الهى وفا مى‏كنند و آن عهد را نمى‏شكنند. 2. از خدای خود می‌ترسند. 3. در طلب رضای خدا راه صبر پیش می‌گیرند. 4. همه موارد 3️⃣ طبق کدام آیه "تغيير سرنوشت در گرو خواست و حرکت خود ملت هاست"؟ 1. آیه 11 سوره رعد 2. آیه 22 سوره رعد 3. آیه 33 سوره رعد 4. آیه 44 سوره رعد 4️⃣ طبق آیه 28 سوره رعد چه چیزی موجب آرامش دلها میگردد؟ 1. یاد خدا 2. تقوا 3. ایمان 4. همه موارد 5️⃣ طبق آیه 22 سوره رعد حق گرایان بدی ها را با چه چیزی میزدایند؟ 1. با نیکی 2. با بدی 3. نسبت به آنها بی تفاوت هستند 4. هیچکدام ◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید. ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید: 🎧 کلیپ صوتی شماره 15 🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی) 📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش: @maharatAmoozi_razavi_un
#تسلیت ⚫️انا لله و انا الیه راجعون⚫ درگذشت ناگهانی دانشجوی کارشناس ارشد حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی، جناب آقای حسین قربانی را به خانواده های محترم وابسته، اساتید و طلبه دانشجویان دانشگاه تسلیت عرض نموده و شفاعت امام رئوف و غفران و رحمت الهی را برای آن مرحوم خواستاریم. کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء سیزدهم قرآن کریم : 1️⃣ گزینه 1 : اکثر ايمانها، آلوده به شرک است وَ مَا يُؤْمِنُ أَكْثرَُهُم بِاللَّهِ إِلَّا وَ هُم مُّشْرِكُونَ(106- يوسف) اکثر آنها كه ايمان مى‏آورند، ايمانشان آميخته با شرك است و مشرک هستند. مراد از اين شرک آن شرک آشکار بت پرستان نيست؛ زيرا هيچ مومني اهل پرستش بت نيست و بر آن سجده نمي کند؛ بلکه منظور، شرک پنهان است که امام هادي عليه السلام در توصيف آن فرمود: الْإِشْرَاكُ فِي النَّاسِ أَخْفَى مِنْ دَبِيبِ النَّمْلِ عَلَى الْمِسْحِ الْأَسْوَدِ فِي اللَّيْلَةِ الْمُظْلِمَة؛ نفوذ شرك در ضمير مردم، پنهان‏تر از آنست كه مورچه سياهى در شب تيره و تار بر روى گليم سياهى راه برود. وقتى انسان در آن شرائط متوجه راه رفتن مورچه نشود قطعا از اين شركي كه پنهان‏تر از آنست هم آگاه نخواهد شد.شرک آن است که انسان در اداره امور عالم به منشا اثري غير از خداوند متعال عقيده پيدا کند و او را شريک خدا قرار دهد. امام صادق عليه السلام در توضيح اين آيه فرمود: شِرْكُ طَاعَةٍ وَ لَيْسَ شِرْكَ عِبَادَةٍ؛ شرک در اين آيه شرک در طاعت است؛ نه شرک در عبادت. 2️⃣ گزینه 4 : ويژگي هاي حق گرايان از نظر قرآن الَّذِينَ يُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ لَا يَنقُضُونَ الْمِيثَاقَ(20)وَ الَّذِينَ يَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَ يخَْشَوْنَ رَبهَّمْ وَ يخََافُونَ سُوءَ الحِْسَابِ(21)وَ الَّذِينَ صَبرَُواْ ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبهِّمْ وَ أَقَامُواْ الصَّلَوةَ وَ أَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَ عَلَانِيَةً وَ يَدْرَءُونَ بِالحَْسَنَةِ السَّيِّئَةَ أُوْلَئكَ لهَُمْ عُقْبىَ الدَّارِ(22- رعد) در اين آيات به چند ويژگي مهم و برجسته کساني که به واقع طرفدار حق هستند اشاره کرده و آنها را چنين توصيف مي کند: 1. به عهد الهى وفا مى‏كنند و آن عهد را نمى‏شكنند. اين عهد و ميثاق دايره وسيعي دارد که تمام عهدهاي فطري، عقلي و نقلي را در بر مي گيرد. 2. پيوندهايى را كه خداوند امر به آن كرده برقرار مى‏دارند. 3و4. نسبت به پروردگارشان، خشيت دارند و از بدى حساب در دادگاه قيامت مى‏ترسند. 5. در برابر تمام مشكلات براى جلب خشنودى پروردگار صبر و استقامت مي ورزند. 6. نماز را بر پا مى‏دارند. 7. از آنچه به آنان روزى داده‏ايم در پنهان و آشكار انفاق مى‏كنند. 8. بوسيله حسنات، سيئات را از ميان مى‏برند. 3️⃣ گزینه 1 : تغيير سرنوشت در گرو خواست و حرکت خود ملت هاست إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيرِّ مَا بِقَوْمٍ حَتىَ‏ يُغَيرِّواْ مَا بِأَنفُسِهِم‏(11- رعد) خداوند اوضاع هيچ ملتى را تغيير نمى‏دهد، مگر آنكه در خود دگرگونى ايجاد كنند. اين جمله يك قانون كلى و عمومى را بيان مى‏كند، قانونى سرنوشت ساز و حركت آفرين و نيز هشدار دهنده! اين قانون كه يكى از پايه‏هاى اساسى جهان بينى و جامعه‏شناسى در اسلام است به ما مى‏گويد: مقدرات شما قبل از هر چيز و هر كس در دست خود شما است و هر گونه تغيير و دگرگونى در خوشبختى و بدبختى اقوام در درجه اول به خود آنها برمي گردد. 4️⃣ گزینه 1 : آدرس مهمي که همه به دنبال آنند الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ تَطْمَئنِ‏ُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئنِ‏ُّ الْقُلُوبُ(28- رعد) کساني اند که ايمان آورده اند و دل‏هايشان به ياد خدا آرام مى‏گيرد. آگاه باشيد! که دل‏ها فقط به ياد خدا آرام مى‏گيرد. آيه در وصف کساني است که در آيه قبل آنها را «مَنْ أَنَابَ» ناميد يعني کسي که به سوي خدا بازگردد و رو به او کند. آرامش و آسايش دو عنوان جداي از هم هستند که در بين انسانهاي بيگانه با فرهنگ قرآن اين دو به يک معنا و يا به جاي هم گرفته مي شوند. آسايش مفهومي مرتبط با جسم و تن دارد برخلاف آرامش که با روح و جان در ارتباط است. 5️⃣ گزینه 1 : بخشیدن آسان نیست اما معجزه می کند (وَ یَدْرَۆُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ: و بدى را با نیكى مى‏زدایند) هیچ کسی قائل به این مطلب نیست که بخشیدن کسانی که شما را به نحوی ناراحت کرده اند و یا موجبات آزرده خاطر شدن شما را فراهم کرده اند، کار آسانی است اما برای کسب آرامش خودتان و برای فراهم کردن یک زندگی موفق توصیه می شود که دیگران را ببخشید زیرا شما لیاقت آرامش را دارید و باید برای بدست آوردن آن تلاش و کوشش کنید . بخشیدن دیگران در منطق قرآن کریم دو فائده مهم و اساسی برای شما در پی خواهد داشت : فائده اول اینکه شما به یک زندگی موفق و توأم با آرامش دست پیدا می کنید و فائده دیگر این که با گذشت و خوبی کردن شما در مقابل بدی دیگران ،دشمنی ها و کدورت ها از بین می رود. *
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅شرح نکات تفسیری جز ۱۳ قرآن ❎توسط: ◀️حجت الاسلام والمسلمین تولایی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🔵روز 4⃣1⃣ : جزء چهاردهم ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴 🔵سوالات جزء چهاردهم قرآن کریم 1️⃣ بر اساس آیه 26 سوره حجر کدام گزینه صحیح است؟ 1. هیچ چیز در جهان وجود ندارد، مگر آنکه منابع آن نزد ماست. 2. هیچ چیز در جهان وجود ندارد، مگر آنکه ما آن را جز به اندازه معین نازل نمی‌کنیم. 3. گزینه 1 و 2 4. هیچکدام 2️⃣ طبق آیات سوره حجر کدام گروه از شر شیطان در امانند؟ 1. مومنین 2. متقین 3. مخلصین 4. همه موارد 3️⃣ بهانه مشرکان در آیه 35 سوره نحل چیست؟ 1. اگر خدا نمی‌خواست، نه ما و نه پدرانمان کسی را جز او بندگی نمی‌کردیم. 2. اگر خدا می‌خواست، نه ما و نه پدرانمان کسی را جز او بندگی نمی‌کردیم. 3. گزینه 1 و 2 4. هیچکدام 4️⃣ طبق آیه 56 سوره حجر، تنها گروهی که از رحمت پروردگار ناامیدند، کدامند؟ 1. بی نمازان 2. گمراهان 3. کافران 4. همه موارد 5️⃣ دلیل قرآنی تقیه‌ای که عقل انسان به آن حکم می‌کند، در کدام آیه نهفته است؟ 1. آیه 100 سوره نحل 2. آیه 102 سوره نحل 3. آیه 104 سوره نحل 4. آیه 106 سوره نحل ◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید. ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید: 🎧 کلیپ صوتی شماره 16 🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی) 📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش: @maharatAmoozi_razavi_un
#تبریک ◀️امام حسن علیه السلام فرمودند: ✅آغاز نمودن به بذل و بخشش پیش ازدرخواست و تقاضا، از بزرگترین شرافت و بزرگی است. 🌹ولادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام بر همه مسلمانان جهان مبارک باد. کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء چهاردهم قرآن کریم : 1️⃣ گزینه 3 : منابع اصلی هر چیز نزد خداست وَ إِن مِّن شیَ‌ْءٍ إِلَّا عِندَنَا خَزَائنُهُ وَ مَا نُنزَّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ(21- حجر) هیچ چیز در جهان وجود ندارد، مگر آنکه منابع آن نزد ماست‌ و ما آن را جز به اندازه معین نازل نمی‌کنیم. بنا بر این آیه چنان نیست که قدرت خداوند محدود باشد، بلکه منبع و مخزن و سرچشمه همه چیز نزد اوست، و او توانایی بر ایجاد هر مقدار در هر زمان را دارد، ولی همه چیز این عالم حساب دارد و ارزاق و روزی‌ها نیز به مقدار حساب شده‌ای از طرف خدا نازل می‌گردد. 2️⃣ گزینه 3 : کسانی که شیطان کاری با آن‌ها ندارد و کسانی که زیر سلطه اویند قَالَ رَبّ‌ِ بمَِا أَغْوَیْتَنیِ لَأُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فیِ الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِیَنهَّمْ أَجْمَعِینَ(39)إِلَّا عِبَادَکَ مِنهُْمُ الْمُخْلَصِینَ(40)قَالَ هذَا صِرَاطٌ عَلیَ‌َّ مُسْتَقِیمٌ(41)إِنَّ عِبَادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیهِْمْ سُلْطَنٌ إِلَّا مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْغَاوِینَ(42- حجر) از این آیات چند مطلب فهمیده می‌شود: اول اینکه مُخلَصین در مقامی به سر می‌برند که شیطان چون در آن راه ندارد امکان وسوسه و گمراه کردن آن‌ها نیز برایش وجود ندارد. دوم اینکه تمام انسان‌ها بندگان خدا و تحت حمایت او از گزند شیطان در امانند هر چند دچار وسوسه‌های اغواگرانه شیطان می‌شوند اما این‌طور نیست که او کاملاً دستش باز باشد و هر کاری که خواست بکند؛ نهایت کاری که او می‌تواند بکند وسوسه و دعوت است. سوم اینکه اگر کسی شخصاً و به سوء اختیار خود به دنبال شیطان افتاد و از او پیروی کرد شیطان به او افسار زده و بر او تسلط می‌یابد. 3️⃣ گزینه 2 : اگر خدا نمی‌خواست ما این کار را نمی‌کردیم!! وَ قَالَ الَّذِینَ أَشْرَکُواْ لَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا عَبَدْنَا مِن دُونِهِ مِن شیَ‌ْءٍ نحَّنُ وَ لَا ءَابَاؤُنَا (35- نحل) مشرکان گفتند: اگر خدا می‌خواست، نه ما و نه پدرانمان کسی را جز او بندگی نمی‌کردیم. این سخن اندیشمندان ضد دینی در برابر دعوت به یکتاپرستی و دین داری بود که بر زبان می‌راندند. در یک تقسیم بندی کلی مشرکان در مقام توجیه اعمال ضد دینی که انجام می‌دادند به دو گروه عمده تقسیم می‌شدند: یکی توده درس نخوانده و عادی آن‌ها بود که در دفاع از عقاید و اعمال خود به تقلید از نیاکان و سنت‌های باستانی تمسک می‌جستند. دسته دوم علما و اندیشمندان آن‌ها بودند که به گمان خود با این منطق و استدلال علمی از بت پرستی و سایر انحرافات عملی و عقیدتی رایج در بینشان دفاع می‌کردند. 4️⃣ گزینه 2 : تنها گروهی که از رحمت پروردگار نا امیدند وَ مَن یَقْنَطُ مِن رَّحْمَةِ رَبِّهِ إِلَّا الضَّالُّونَ(56- حجر) چه کسی جز گمراهان از رحمت پروردگارش ناامید می‌شود؟! آیه چنین می‌فهماند که یأس از رحمت پروردگار ویژگی خاص گمراهان است. زیرا گمراهان، خدا را به درستی نشناخته‌اند و پی به قدرت بی‌پایانش نبرده‌اند؛ خدایی که از ذره‌ای خاک، انسانی چنین شگرف می‌آفریند و از نطفه‌ای ناچیز، فرزندی برومند به وجود می‌آورد؛ درخت خشکیده خرما به فرمانش به بار می‌نشیند و آتش سوزانی را به گلستانی تبدیل می‌کند، چه کسی می‌تواند در قدرت چنین پروردگاری شک کند یا از رحمت او مأیوس گردد؟! 5️⃣ گزینه 4 : دلیل قرآنی تقیه‌ای که عقل انسان به آن حکم می‌کند مَن کَفَرَ بِاللَّهِ مِن بَعْدِ إِیمَانِهِ إِلَّا مَنْ أُکْرِهَ وَ قَلْبُهُ مُطْمَئنِ‌ُّ بِالْایمَانِ وَ لَاکِن مَّن شَرَحَ بِالْکُفْرِ صَدْرًا فَعَلَیْهِمْ غَضَبٌ مِّنَ اللَّهِ وَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ(106- نحل) این آیه شریفه در واقع به دو گروه از کسانی اشاره می‌کند که بعد از پذیرش اسلام راه کفر را پیش می‌گیرند. گروه اول کسانی‌اند که در چنگال دشمنان بی‌منطق گرفتار می‌شوند و تحت فشار، شکنجه و یا تهدید آن‌ها از اسلام اعلام بیزاری و نسبت به کفر اعلام وفاداری می‌کنند؛ در حالی که آنچه می‌گویند تنها با زبان است و قلبشان مالامال از ایمان می‌باشد. این گروه مسلماً مورد عفوند؛ بلکه اصلاً گناهی از آن‌ها سر نزده است. گروه دوم کسانی هستند که به راستی دریچه‌های قلب خود را به روی کفر و بی ایمانی می‌گشایند و مسیر عقیدتی خود را به کلی عوض می‌کنند، این‌ها هم گرفتار غضب خدا و عذاب عظیم او می‌شوند. *
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅شرح نکات تفسیری جز ۱۴ قرآن ❎توسط: ◀️حجت الاسلام والمسلمین تولایی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
💠 سبک زندگی از منظر امام حسن مجتبی (ع) کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac