eitaa logo
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
1.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
282 ویدیو
162 فایل
ارتباط با ادمین @Admin_mfdr
مشاهده در ایتا
دانلود
#تسلیت ⚫️انا لله و انا الیه راجعون⚫ درگذشت ناگهانی دانشجوی کارشناس ارشد حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی، جناب آقای حسین قربانی را به خانواده های محترم وابسته، اساتید و طلبه دانشجویان دانشگاه تسلیت عرض نموده و شفاعت امام رئوف و غفران و رحمت الهی را برای آن مرحوم خواستاریم. کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء سیزدهم قرآن کریم : 1️⃣ گزینه 1 : اکثر ايمانها، آلوده به شرک است وَ مَا يُؤْمِنُ أَكْثرَُهُم بِاللَّهِ إِلَّا وَ هُم مُّشْرِكُونَ(106- يوسف) اکثر آنها كه ايمان مى‏آورند، ايمانشان آميخته با شرك است و مشرک هستند. مراد از اين شرک آن شرک آشکار بت پرستان نيست؛ زيرا هيچ مومني اهل پرستش بت نيست و بر آن سجده نمي کند؛ بلکه منظور، شرک پنهان است که امام هادي عليه السلام در توصيف آن فرمود: الْإِشْرَاكُ فِي النَّاسِ أَخْفَى مِنْ دَبِيبِ النَّمْلِ عَلَى الْمِسْحِ الْأَسْوَدِ فِي اللَّيْلَةِ الْمُظْلِمَة؛ نفوذ شرك در ضمير مردم، پنهان‏تر از آنست كه مورچه سياهى در شب تيره و تار بر روى گليم سياهى راه برود. وقتى انسان در آن شرائط متوجه راه رفتن مورچه نشود قطعا از اين شركي كه پنهان‏تر از آنست هم آگاه نخواهد شد.شرک آن است که انسان در اداره امور عالم به منشا اثري غير از خداوند متعال عقيده پيدا کند و او را شريک خدا قرار دهد. امام صادق عليه السلام در توضيح اين آيه فرمود: شِرْكُ طَاعَةٍ وَ لَيْسَ شِرْكَ عِبَادَةٍ؛ شرک در اين آيه شرک در طاعت است؛ نه شرک در عبادت. 2️⃣ گزینه 4 : ويژگي هاي حق گرايان از نظر قرآن الَّذِينَ يُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ لَا يَنقُضُونَ الْمِيثَاقَ(20)وَ الَّذِينَ يَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَ يخَْشَوْنَ رَبهَّمْ وَ يخََافُونَ سُوءَ الحِْسَابِ(21)وَ الَّذِينَ صَبرَُواْ ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبهِّمْ وَ أَقَامُواْ الصَّلَوةَ وَ أَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَ عَلَانِيَةً وَ يَدْرَءُونَ بِالحَْسَنَةِ السَّيِّئَةَ أُوْلَئكَ لهَُمْ عُقْبىَ الدَّارِ(22- رعد) در اين آيات به چند ويژگي مهم و برجسته کساني که به واقع طرفدار حق هستند اشاره کرده و آنها را چنين توصيف مي کند: 1. به عهد الهى وفا مى‏كنند و آن عهد را نمى‏شكنند. اين عهد و ميثاق دايره وسيعي دارد که تمام عهدهاي فطري، عقلي و نقلي را در بر مي گيرد. 2. پيوندهايى را كه خداوند امر به آن كرده برقرار مى‏دارند. 3و4. نسبت به پروردگارشان، خشيت دارند و از بدى حساب در دادگاه قيامت مى‏ترسند. 5. در برابر تمام مشكلات براى جلب خشنودى پروردگار صبر و استقامت مي ورزند. 6. نماز را بر پا مى‏دارند. 7. از آنچه به آنان روزى داده‏ايم در پنهان و آشكار انفاق مى‏كنند. 8. بوسيله حسنات، سيئات را از ميان مى‏برند. 3️⃣ گزینه 1 : تغيير سرنوشت در گرو خواست و حرکت خود ملت هاست إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيرِّ مَا بِقَوْمٍ حَتىَ‏ يُغَيرِّواْ مَا بِأَنفُسِهِم‏(11- رعد) خداوند اوضاع هيچ ملتى را تغيير نمى‏دهد، مگر آنكه در خود دگرگونى ايجاد كنند. اين جمله يك قانون كلى و عمومى را بيان مى‏كند، قانونى سرنوشت ساز و حركت آفرين و نيز هشدار دهنده! اين قانون كه يكى از پايه‏هاى اساسى جهان بينى و جامعه‏شناسى در اسلام است به ما مى‏گويد: مقدرات شما قبل از هر چيز و هر كس در دست خود شما است و هر گونه تغيير و دگرگونى در خوشبختى و بدبختى اقوام در درجه اول به خود آنها برمي گردد. 4️⃣ گزینه 1 : آدرس مهمي که همه به دنبال آنند الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ تَطْمَئنِ‏ُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئنِ‏ُّ الْقُلُوبُ(28- رعد) کساني اند که ايمان آورده اند و دل‏هايشان به ياد خدا آرام مى‏گيرد. آگاه باشيد! که دل‏ها فقط به ياد خدا آرام مى‏گيرد. آيه در وصف کساني است که در آيه قبل آنها را «مَنْ أَنَابَ» ناميد يعني کسي که به سوي خدا بازگردد و رو به او کند. آرامش و آسايش دو عنوان جداي از هم هستند که در بين انسانهاي بيگانه با فرهنگ قرآن اين دو به يک معنا و يا به جاي هم گرفته مي شوند. آسايش مفهومي مرتبط با جسم و تن دارد برخلاف آرامش که با روح و جان در ارتباط است. 5️⃣ گزینه 1 : بخشیدن آسان نیست اما معجزه می کند (وَ یَدْرَۆُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ: و بدى را با نیكى مى‏زدایند) هیچ کسی قائل به این مطلب نیست که بخشیدن کسانی که شما را به نحوی ناراحت کرده اند و یا موجبات آزرده خاطر شدن شما را فراهم کرده اند، کار آسانی است اما برای کسب آرامش خودتان و برای فراهم کردن یک زندگی موفق توصیه می شود که دیگران را ببخشید زیرا شما لیاقت آرامش را دارید و باید برای بدست آوردن آن تلاش و کوشش کنید . بخشیدن دیگران در منطق قرآن کریم دو فائده مهم و اساسی برای شما در پی خواهد داشت : فائده اول اینکه شما به یک زندگی موفق و توأم با آرامش دست پیدا می کنید و فائده دیگر این که با گذشت و خوبی کردن شما در مقابل بدی دیگران ،دشمنی ها و کدورت ها از بین می رود. *
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅شرح نکات تفسیری جز ۱۳ قرآن ❎توسط: ◀️حجت الاسلام والمسلمین تولایی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🔵روز 4⃣1⃣ : جزء چهاردهم ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴 🔵سوالات جزء چهاردهم قرآن کریم 1️⃣ بر اساس آیه 26 سوره حجر کدام گزینه صحیح است؟ 1. هیچ چیز در جهان وجود ندارد، مگر آنکه منابع آن نزد ماست. 2. هیچ چیز در جهان وجود ندارد، مگر آنکه ما آن را جز به اندازه معین نازل نمی‌کنیم. 3. گزینه 1 و 2 4. هیچکدام 2️⃣ طبق آیات سوره حجر کدام گروه از شر شیطان در امانند؟ 1. مومنین 2. متقین 3. مخلصین 4. همه موارد 3️⃣ بهانه مشرکان در آیه 35 سوره نحل چیست؟ 1. اگر خدا نمی‌خواست، نه ما و نه پدرانمان کسی را جز او بندگی نمی‌کردیم. 2. اگر خدا می‌خواست، نه ما و نه پدرانمان کسی را جز او بندگی نمی‌کردیم. 3. گزینه 1 و 2 4. هیچکدام 4️⃣ طبق آیه 56 سوره حجر، تنها گروهی که از رحمت پروردگار ناامیدند، کدامند؟ 1. بی نمازان 2. گمراهان 3. کافران 4. همه موارد 5️⃣ دلیل قرآنی تقیه‌ای که عقل انسان به آن حکم می‌کند، در کدام آیه نهفته است؟ 1. آیه 100 سوره نحل 2. آیه 102 سوره نحل 3. آیه 104 سوره نحل 4. آیه 106 سوره نحل ◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید. ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید: 🎧 کلیپ صوتی شماره 16 🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی) 📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش: @maharatAmoozi_razavi_un
#تبریک ◀️امام حسن علیه السلام فرمودند: ✅آغاز نمودن به بذل و بخشش پیش ازدرخواست و تقاضا، از بزرگترین شرافت و بزرگی است. 🌹ولادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام بر همه مسلمانان جهان مبارک باد. کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء چهاردهم قرآن کریم : 1️⃣ گزینه 3 : منابع اصلی هر چیز نزد خداست وَ إِن مِّن شیَ‌ْءٍ إِلَّا عِندَنَا خَزَائنُهُ وَ مَا نُنزَّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ(21- حجر) هیچ چیز در جهان وجود ندارد، مگر آنکه منابع آن نزد ماست‌ و ما آن را جز به اندازه معین نازل نمی‌کنیم. بنا بر این آیه چنان نیست که قدرت خداوند محدود باشد، بلکه منبع و مخزن و سرچشمه همه چیز نزد اوست، و او توانایی بر ایجاد هر مقدار در هر زمان را دارد، ولی همه چیز این عالم حساب دارد و ارزاق و روزی‌ها نیز به مقدار حساب شده‌ای از طرف خدا نازل می‌گردد. 2️⃣ گزینه 3 : کسانی که شیطان کاری با آن‌ها ندارد و کسانی که زیر سلطه اویند قَالَ رَبّ‌ِ بمَِا أَغْوَیْتَنیِ لَأُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فیِ الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِیَنهَّمْ أَجْمَعِینَ(39)إِلَّا عِبَادَکَ مِنهُْمُ الْمُخْلَصِینَ(40)قَالَ هذَا صِرَاطٌ عَلیَ‌َّ مُسْتَقِیمٌ(41)إِنَّ عِبَادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیهِْمْ سُلْطَنٌ إِلَّا مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْغَاوِینَ(42- حجر) از این آیات چند مطلب فهمیده می‌شود: اول اینکه مُخلَصین در مقامی به سر می‌برند که شیطان چون در آن راه ندارد امکان وسوسه و گمراه کردن آن‌ها نیز برایش وجود ندارد. دوم اینکه تمام انسان‌ها بندگان خدا و تحت حمایت او از گزند شیطان در امانند هر چند دچار وسوسه‌های اغواگرانه شیطان می‌شوند اما این‌طور نیست که او کاملاً دستش باز باشد و هر کاری که خواست بکند؛ نهایت کاری که او می‌تواند بکند وسوسه و دعوت است. سوم اینکه اگر کسی شخصاً و به سوء اختیار خود به دنبال شیطان افتاد و از او پیروی کرد شیطان به او افسار زده و بر او تسلط می‌یابد. 3️⃣ گزینه 2 : اگر خدا نمی‌خواست ما این کار را نمی‌کردیم!! وَ قَالَ الَّذِینَ أَشْرَکُواْ لَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا عَبَدْنَا مِن دُونِهِ مِن شیَ‌ْءٍ نحَّنُ وَ لَا ءَابَاؤُنَا (35- نحل) مشرکان گفتند: اگر خدا می‌خواست، نه ما و نه پدرانمان کسی را جز او بندگی نمی‌کردیم. این سخن اندیشمندان ضد دینی در برابر دعوت به یکتاپرستی و دین داری بود که بر زبان می‌راندند. در یک تقسیم بندی کلی مشرکان در مقام توجیه اعمال ضد دینی که انجام می‌دادند به دو گروه عمده تقسیم می‌شدند: یکی توده درس نخوانده و عادی آن‌ها بود که در دفاع از عقاید و اعمال خود به تقلید از نیاکان و سنت‌های باستانی تمسک می‌جستند. دسته دوم علما و اندیشمندان آن‌ها بودند که به گمان خود با این منطق و استدلال علمی از بت پرستی و سایر انحرافات عملی و عقیدتی رایج در بینشان دفاع می‌کردند. 4️⃣ گزینه 2 : تنها گروهی که از رحمت پروردگار نا امیدند وَ مَن یَقْنَطُ مِن رَّحْمَةِ رَبِّهِ إِلَّا الضَّالُّونَ(56- حجر) چه کسی جز گمراهان از رحمت پروردگارش ناامید می‌شود؟! آیه چنین می‌فهماند که یأس از رحمت پروردگار ویژگی خاص گمراهان است. زیرا گمراهان، خدا را به درستی نشناخته‌اند و پی به قدرت بی‌پایانش نبرده‌اند؛ خدایی که از ذره‌ای خاک، انسانی چنین شگرف می‌آفریند و از نطفه‌ای ناچیز، فرزندی برومند به وجود می‌آورد؛ درخت خشکیده خرما به فرمانش به بار می‌نشیند و آتش سوزانی را به گلستانی تبدیل می‌کند، چه کسی می‌تواند در قدرت چنین پروردگاری شک کند یا از رحمت او مأیوس گردد؟! 5️⃣ گزینه 4 : دلیل قرآنی تقیه‌ای که عقل انسان به آن حکم می‌کند مَن کَفَرَ بِاللَّهِ مِن بَعْدِ إِیمَانِهِ إِلَّا مَنْ أُکْرِهَ وَ قَلْبُهُ مُطْمَئنِ‌ُّ بِالْایمَانِ وَ لَاکِن مَّن شَرَحَ بِالْکُفْرِ صَدْرًا فَعَلَیْهِمْ غَضَبٌ مِّنَ اللَّهِ وَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ(106- نحل) این آیه شریفه در واقع به دو گروه از کسانی اشاره می‌کند که بعد از پذیرش اسلام راه کفر را پیش می‌گیرند. گروه اول کسانی‌اند که در چنگال دشمنان بی‌منطق گرفتار می‌شوند و تحت فشار، شکنجه و یا تهدید آن‌ها از اسلام اعلام بیزاری و نسبت به کفر اعلام وفاداری می‌کنند؛ در حالی که آنچه می‌گویند تنها با زبان است و قلبشان مالامال از ایمان می‌باشد. این گروه مسلماً مورد عفوند؛ بلکه اصلاً گناهی از آن‌ها سر نزده است. گروه دوم کسانی هستند که به راستی دریچه‌های قلب خود را به روی کفر و بی ایمانی می‌گشایند و مسیر عقیدتی خود را به کلی عوض می‌کنند، این‌ها هم گرفتار غضب خدا و عذاب عظیم او می‌شوند. *
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅شرح نکات تفسیری جز ۱۴ قرآن ❎توسط: ◀️حجت الاسلام والمسلمین تولایی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
💠 سبک زندگی از منظر امام حسن مجتبی (ع) کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🔵روز 5⃣1⃣ : جزء پانزدهم ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴 🔵سوالات جزء پانزدهم قرآن کریم 1️⃣ بر اساس آیه 7 سوره اسراء کدام گزینه صحیح است؟ 1. ثمره بدیها و خوبی ها، فقط و فقط دامنگیر دیگران می شود. 2. ثمره بدیها و خوبی ها، فقط و فقط دامنگیر خودمان می شود. 3. ثمره بدیها و خوبی ها، دامنگیر خودمان و دیگران می شود. 4. هیچکدام 2️⃣ طبق کدام آیه خداوند هشدار میدهد که اگر (به عصیان و ستمگری) برگردید ما هم (به عقوبت و مجازات شما) بازمی‌گردیم؟ 1. آیه 2 سوره اسراء 2. آیه 4 سوره اسراء 3. آیه 6 سوره اسراء 4. آیه 8 سوره اسراء 3️⃣ بر اساس آیه 20 سوره اسراء کدام گزینه صحیح است؟ 1. خداوند به هر دو فرقه از دنیا طلبان و آخرت طلبان مدد خواهد داد. 2. خداوند فقط به آخرت طلبان، مدد خواهد داد. 3. عطای پروردگار هرگز از کسی منع نشده است. 4. گزینه 1 و 3 4️⃣ طبق آیات سوره اسراء، چه گروهی برادران شیطان نامیده می‌شوند؟ 1. بی نمازان 2. گمراهان 3. کافران 4. اسراف کاران 5️⃣ طبق آیه 82 سوره اسراء کدام گزینه مایه شفاء و رحمت مؤمنان و خسران و زیان بیشتر برای ستمگران است؟ 1. نماز 2. خمس 3. قرآن 4. همه موارد ◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید. ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید: 🎧 کلیپ صوتی شماره 17 🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی) 📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش: @maharatAmoozi_razavi_un
🔶اولین فراخوان مقاله نویسی به همت شورای صنفی دانشگاه رضوی با همکاری معاونت پژوهشی برگزار می گردد: 🌐از علاقمندان به این حوزه دعوت می شود در چارچوب محورهای تعیین شده مقاله های خود را حداکثر تا 20 شهریور برای دبیرخانه همایش ارسال نمایند. 📝📝پژوهشگران می توانند برای ارسال مقالات و کسب اطلاعات بیشتر به نشانی @razaviuni_senfi در پیام رسان ایتا و سروش یا به کمیته امور آموزشی به آیدی @miladarhami313 یا با شماره 09101446043 تماس حاصل نمایند. 🔻شایان ذکر است از جمله حوزه هایی که مورد توجه این همایش جهت ارسال مقاله قرار گرفته است موضوع جهش تولید، تمدن اسلامی و  بیانیه ی گام دوم انقلاب اسلامی می باشد. 💠شورای صنفی دانشگاه علوم اسلامی رضوی💠 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/Razaviuni_senfi sapp.ir/razaviuni_senfi
✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء پانزدهم قرآن کریم : 1️⃣ گزینه 2 : ثمره بدیها و خوبی ها، فقط و فقط دامنگیر خودمان می شود إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكمُ‏ْ وَ إِنْ أَسَأْتمُ‏ْ (7- اسراء) اگر نیكى كنید، به خود نیكى كرده‏اید و اگر بدى هم كنید، باز به خود بد كرده‏اید. علامه طباطبایی(ره) در تفسیر این آیه می نویسد: «لام» در«لانفسكم» و نیز در «فلها»، لام اختصاص است یعنى: خوبی و بدی شما مختص به خود شما است، بدون اینكه چیزی از آن به دیگران بچسبد، و این خود قانون در حال اجرای خداست كه اثر و تبعات عمل هر كسى را- چه خوب و چه بد- به خود او برمى‏گرداند و این همان معنایی است که در قرآن به دفعات و با تعابیر گوناگون آمده است که «اثر هر عمل- چه خوب و چه بد- به صاحبش برمى‏گردد» 2️⃣ گزینه 4 : دوام وضعیت فعلی بسته به عملکرد شماست إِنْ عُدتمُ‏ْ عُدْنَا (8- اسراء) اگر شما برگردید ما هم بر می گردیم. این فراز در واقع هشدار به کسانی است که پس از مدتها سرکشی و تحمل عذابهای الهی به راه راست برگشته و از رحمت حق برخوردار گشته اند. در این خطاب تهدید می شوند که اگر دوباره به همان وضعیت سابق باز گردند خدا نیز دست از عنایت خود کشیده و به مانند گذشته با آنها رفتار خواهد کرد. اما می توان از این جمله به یک قانون کلی تر هم دست یافت و آن اینکه هر ملت و جمعیتی که تغییر رویه دهند چه به سمت ارزشهای دینی و چه به سمت رذایل نفسانی خداوند نیز نسبت به آنها تغییر رویه می دهد. 3️⃣ گزینه 4 : پاسخ خدا به کسی که دنیا می خواهد و کسی که به دنبال آخرت است كلاُّ نُّمِدُّ هَؤُلَاءِ وَ هَؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ وَ مَا كاَنَ عَطَاءُ رَبِّكَ محَْظُورًا(20- اسراء) ما به هر دو گروه از لطف پروردگارت عطا مى‏كنیم زیرا هیچ كس از بخشش پروردگارت محروم نیست. بر اساس این آیه خداوند به هر دو گروه کمک می کند منتهی روش کار در اجابت آنها متفاوت است. درباره کسی که فقط دنیا می خواهد می فرماید: كسانى كه تنها هدفشان همین زندگى زودگذر دنیاى مادى باشد، ما آن مقدار را كه بخواهیم و به هر كس که صلاح بدانیم در همین زندگى زودگذر مى‏دهیم؛ سپس جهنم را براى او قرار خواهیم داد كه در آتش آن مى‏سوزد در حالى كه مورد سرزنش و دورى از رحمت خدا است.‏ و درباره کسی که در پی امنیت و رفاه در آخرت است می فرماید: كسى كه آخرت را طلب کند و سعى و كوشش خود را در این راه به كار بندد، در حالى كه به این راه و هدفش ایمان داشته باشد، این سعى و تلاش او مورد قبول الهى خواهد بود. بنابر این کسی که با ایمان قلبی و تلاش عملی در پی کسب سعادت اخروی باشد خداوند متعال از این تلاش او قدردانی کرده و بهشت را نصیبش می کند. 4️⃣ گزینه 4 : چه کسانی برادران شیطانند؟ وَ لَا تُبَذِّرْ تَبْذِیرًا(26)إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ كاَنُواْ إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ وَ كاَنَ الشَّیْطَنُ لِرَبِّهِ كَفُورًا(27- اسراء) هیچ‏گونه اسراف و ریخت و پاشی مكن. بى‏تردید اسراف كنندگان و ولخرجان، برادران شیاطین‏اند، و شیطان همواره نسبت به پروردگارش بسیار ناسپاس است. «تبذیر» در اصل از ریشه «بذر» و به معنى پاشیدن دانه مى‏آید، منتهی این كلمه مخصوص مواردى است كه انسان اموال خود را به صورت غیر منطقى، مصرف مى‏كند که معادل آن در فارسى «ریخت‏وپاش» است. به تعبیر دیگر تبذیر آن است كه مال در غیر موردش مصرف شود هر چند كم باشد، و اگر در موردش صرف شود تبذیر نیست هر چند زیاد باشد. در آیه بعد مبذرین را برادران شیاطین خواند که این برای آن است که آنها نیز نعمتهایی را که خدا داد، كفران مى‏كنند و در غیر محلش، صرف مى‏نمایند. 5️⃣ گزینه 3 : قرآن با دو تاثیر متضاد وَ نُنزَّلُ مِنَ الْقُرْءَانِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ وَ لَا یَزِیدُ الظَّلِمِینَ إِلَّا خَسَارًا(82- اسراء) ما قرآن را نازل مى‏كنیم كه مایه شفاء و رحمت مؤمنان است‏؛ ولى ستمگران، جز خسران و زیان بیشتر، چیزى بر آنها نمى‏افزاید. قرآن کریم همان نسخه شفابخش است که داروی تمام مرضهای روحی را ارئه می کند؛ البته این نسخه، برای مومنین که به آن ایمان دارند و پذیرای آن هستند نافع است و شفادهنده ولی برای غیر مومنین که آن را باور ندارند و پذیرای آن نیستند نه تنها شفادهنده نیست؛ بلکه بر درد و آلام درونی آنها می افزاید. باید توجه داشت که علت این افزایش درد، قرآن نیست بلکه آن مرض درونی آنهاست که چون دارو را نمی پذیرد واکنش های دردآور بیشتری از خود نشان می دهد. *
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅شرح نکات تفسیری جز ۱۵ قرآن ❎توسط: ◀️حجت الاسلام والمسلمین تولایی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🔵روز 6⃣1⃣ : جزء شانزدهم ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴 🔵سوالات جزء شانزدهم قرآن کریم 1️⃣ داستان مطرح شده در آیه 82 سوره کهف مربوط به کدام پیامبر است؟ 1. حضرت موسی 2. حضرت خضر 3. حضرت عیسی 4. گزینه 1 و 2 2️⃣ طبق آیات سوره کهف، زیانکارترین انسان‌ها چه کسانی‌اند؟ 1. کسانی‌اند که تمام سعی و تلاششان در زندگی دنیا به هدر رفته با این حال خیال می‌کنند کار خوبی انجام می‌دهند. 2. کسانی‌اند که تمام سعی و تلاششان در زندگی دنیا به هدر رفته با این حال خیال می‌کنند کار خوبی انجام نداده اند. 3. کسانی‌اند که تمام سعی و تلاششان در زندگی اخروی به هدر رفته با این حال خیال می‌کنند کار خوبی انجام می‌دهند. 4. هیچکدام 3️⃣ بر اساس آیه 96 سوره مریم راه محبوب شدن در بین مردم چیست؟ 1. ایمان 2. نماز 3. عمل صالح 4. گزینه 1 و 3 4️⃣ طبق آیه 123 سوره طه، راه جلوگیری از گمراهی و بدبختی چیست؟ 1. نماز 2. تقوی 3. تبعیت از هدایت الهی 4. هیچکدام 5️⃣ طبق آیه 124 سوره طه، چه چیزی موجب تنگی روزی در دنیا و کوری در قیامت می‌شود؟ 1. دوری از نماز 2. دوری از یاد خدا 3. دوری از تقوا 4. همه موارد ◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید. ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید: 🎧 کلیپ صوتی شماره 18 🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی) 📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش: @maharatAmoozi_razavi_un
✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء شانزدهم قرآن کریم : 1️⃣ گزینه 4 : مأموریت عجیب دو پیامبر وَ أَمَّا الجِْدَارُ فَکاَنَ لِغُلَامَینْ‌ِ یَتِیمَینْ‌ِ فیِ الْمَدِینَةِ وَ کاَنَ تحَْتَهُ کَنزٌ لَّهُمَا وَ کاَنَ أَبُوهُمَا صَلِحًا فَأَرَادَ رَبُّکَ أَن یَبْلُغَا أَشُدَّهُمَا وَ یَسْتَخْرِجَا کَنزَهُمَا رَحْمَةً مِّن رَّبِّکَ وَ مَا فَعَلْتُهُ عَنْ أَمْرِی(82- کهف) این آیه، پرده از راز یکی از سه مأموریتی بر می‌دارد که موسی به همراه خضر علیهمالسلام و به رهبری او انجام دادند. آن‌ها در این مأموریت، دیوار در حال تخریبی را بازسازی کردند و وقتی موسی علیه‌السلام از سرّ این کار سوال کرد؛ خضر علیه‌السلام پاسخ داد: گنجی در زیر این دیوار نهفته که متعلق به دو بچه یتیم است. خدا اراده کرد تا زمانی که این‌ها بزرگ می‌شوند و آن را استخراج می‌کنند گنجشان محفوظ بماند. چون پدر آن‌ها مرد صالحی بود ما مأمور شدیم دیوار را بازسازی کنیم تا مبادا گنج ظاهر شود و اموال این یتیم‌ها به خطر افتد. 2️⃣ گزینه 1 : زیانکارترین انسان‌ها چه کسانی‌اند؟ قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُم بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمَالاً(103)الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیهُُمْ فیِ الحَْیَوةِ الدُّنْیَا وَ هُمْ یحَْسَبُونَ أَنهَّمْ یحُْسِنُونَ صُنْعًا(104- کهف) بگو: [می‌خواهید] شما را از زیانکارترین مردم با خبر کنم؟ آن‌ها کسانی‌اند که تمام سعی و تلاششان در زندگی دنیا به هدر رفته با این حال خیال می‌کنند کار خوبی انجام می‌دهند. این آیه از کسانی خبر می‌دهد که در عمل از هر زیانکاری زیان کارترند و آن‌ها کسانی هستند که در زندگی دنیا هم از عمل خود بهره نگرفتند؛ چون «ضلال سعی» همان خسران و بی‌نتیجگی عمل است و چون این‌ها علاوه بر غفلت از ضرر، آن را سود هم تلقی می‌کنند از این رو به زیانکار ترین افراد لقب گرفته‌اند. 3️⃣ گزینه 4 : راه محبوب شدن در بین مردم إِنَّ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّلِحَاتِ سَیَجْعَلُ لهَُمُ الرَّحْمَانُ وُدًّا(96- مریم سلام الله علیها) بی تردید کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام می‌دهند، [خدای] رحمان به زودی برای آنان محبتی [در دل‌ها] قرار خواهد داد. کلمه «وُدّ» و «مودّت» به معنای محبت است. این آیه شریفه وعده‌ای زیبا از ناحیه خدای متعال است به کسانی که ایمان آورده و عمل صالح می‌کنند که به زودی محبت آن‌ها را در دل‌ها قرار می‌دهد. همان‌گونه که در آیه نمایان است این بشارت را مقید به قیدی نکرده است از این رو دلیلی ندارد که ما آن را منحصر در فرد خاصی کنیم و یا آن را مربوط به بهشت یا قلوب همه مردم در دنیا و یا مقید به قیود دیگری کنیم. 4️⃣ گزینه 3 - 5️⃣ گزینه 2 : اصلی‌ترین عامل سختی‌های آزار دهنده قَالَ اهْبِطَا مِنْهَا جَمِیعَا بَعْضُکُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ فَإِمَّا یَأْتِیَنَّکُم مِّنیّ‌ِ هُدًی فَمَنِ اتَّبَعَ هُدَایَ فَلَا یَضِلُّ وَ لَا یَشْقَی(123)وَ مَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنکاً وَ نحَْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَمَةِ أَعْمَی(124- طه) خداوند متعال به آدم و حوا فرمود: از بهشت به سوی زمین فرود آیید که برخی از شما دشمن برخی دیگرند. زین پس هرگاه از سوی من هدایتی به شما رسید، اگر کسی از هدایتم پیروی کند، نه گمراه می‌شود و نه به مشقت و رنج می‌افتد و اگر کسی از هدایت من که سبب یاد نمودن من در همه امور است، روی بگرداند برای او زندگی تنگ و سختی خواهد بود و روز قیامت او را نابینا محشور می‌کنیم. از این فراز شریف چند مطلب فهمیده می‌شود: 1. اگر کسی از هدایتگران الهی که انسان را به سوی خدا و آن کمال مطلق هدایت می‌کنند پیروی کند؛ نه گمراه می‌شود و نه به مشقت و رنج می‌افتد. 2. اینکه به طور مطلق فرموده «گمراه و شقی نمی‌شود» می‌رساند که هم ضلالت و شقاوت دنیایی از او نفی شده هم آخرتی. 3. به جای اینکه بفرماید «و من لم یتبع هدای؛ و هر که هدایت مرا پیروی نکند» فرمود: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی» تا به علت حکم اشاره کند و معلوم شود که علت تنگی معیشت در دنیا و کوری در روز قیامت، فراموش کردن خدا و اعراض از یاد او است. 4. آرامش غیر از آسایش است. آسایش راحتی تن است و آرامش راحتی جان. پیام آیه ناظر به سلب آرامش در صورت غفلت از یاد خداست؛ چون بسیارند کسانی که از یاد خدا اعراض کرده‌اند؛ اما غرق در ثروت و امکانات و آسایشند؛ ولی همان‌طور که می‌بینیم و آیه به آن اشاره دارد این افراد از آن آرامش روحی «أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ » بهره‌ای ندارند. 5. اصولاً تنگی زندگی بیشتر به خاطر کمبودهای معنوی و نبودن غنای روحی است، دلیل آن هم عدم اطمینان به آینده و ترس از نابود شدن امکانات موجود و وابستگی بیش از حد به جهان ماده است؛ ولی آن کس که به خدا ایمان دارد و دل به ذات پاک او بسته، از همه این نگرانی‌ها در امان است. *
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅شرح نکات تفسیری جز ۱۶ قرآن ❎توسط: ◀️حجت الاسلام والمسلمین تولایی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🔵روز 7⃣1⃣ : جزء هفدهم ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴 🔵سوالات جزء هفدهم قرآن کریم 1️⃣ طبق آیه 80 سوره انبیاء، آموزش ساخت زره مربوط به کدام پیامبر و با چه هدفی بوده است؟ 1. حضرت داوود - حفظ جان خود 2. حضرت یونس - حفظ جان خود 3. حضرت داوود - حفظ جان عموم مردم 4. حضرت یونس - حفظ جان عموم مردم 2️⃣ کدام آیات سوره انبیاء معروف به "ذکر یونسیه" هستند؟ 1. 67 و 68 2. 77 و 78 3. 87 و 88 4. هیچکدام 3️⃣ آیات ابتدایی سوره حج به توصیف چه چیزی می‌پردازد؟ 1. متقین 2. قیامت 3. مومنین 4. هیچکدام 4️⃣ کدام آیه اشاره به حالت توبه شکننان در قیامت دارد؟ 1. آیه 11 سوره حج 2. آیه 22 سوره حج 3. آیه 33 سوره حج 4. آیه 44 سوره حج 5️⃣ طبق آیه 38 سوره حج، وعده حتمی خدا برا دفاع از کدام گروه است؟ 1. متقین 2. مومنین 3. مصلین 4. هیچکدام ◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید. ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید: 🎧 کلیپ صوتی شماره 19 🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی) 📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش: @maharatAmoozi_razavi_un
👆👆👆👆 🔵اینفوگرافی معراج پیامبر اکرم(ص) 🔷هفدهم رمضان سالگرد معراج پیامبر اکرم(ص) است. یکی از معجزات علمی و عملی پیامبر اعظم(ص) که به تصریح قرآن کریم در سایه عبودیت آن حضرت رخ داده، «معراج» است. عروجی که در آن محمد (ع) خاک را در نوردید و فاتح افلاک شد... کانال رسمی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @farhangi_razavi_ac