مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴
🔵سوالات جزء دوازدهم قرآن کریم
1️⃣ امام زمان(عج) از روشن ترین مصادیق کدام آیه از سوره هود میباشد؟
1. آیه 80 سوره هود
2. آیه 82 سوره هود
3. آیه 84 سوره هود
4. آیه 86 سوره هود
2️⃣ طبق آیه 91 و 92 سوره هود چرا برخی حرف حق را نمیفهمند؟
1. فراموشی خدا
2. بی تقوایی
3. مال حرام
4. همه موارد
3️⃣ طبق کدام آیه "سران گمراهی پیشاپیش حزب خود وارد جهنم میشوند"؟
1. آیه 92 سوره هود
2. آیه 94 سوره هود
3. آیه 96 سوره هود
4. آیه 98 سوره هود
4️⃣ طبق آیه 114 سوره هود چه چیزی آثار گناه و معصیت را از دل میبرد؟
1. حسنات
2. توبه
3. تقوا
4. همه موارد
5️⃣ بر اساس آیه 24 سوره یوسف چه چیزی باعث نجات حضرت یوسف از دام زلیخا شد؟
1. تقوای الهی
2. خواست الهی
3. قدرت روحی
4. برهان الهی
◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید.
♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
هدایت شده از مرکز معرفت و مهارت دانشگاه رضوی
احکام ماه مهماني خدا -14.mp3
4.29M
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید:
#احکام_ماه_مهمانی_خدا
🎧 کلیپ صوتی شماره 14
🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی)
📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش:
@maharatAmoozi_razavi_un
✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء دوازدهم قرآن کریم :
1️⃣ گزینه 4 : بقیة الله به چه معناست؟
بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیرٌْ لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ (86- هود علیه السلام)
درست است که آیه مورد بحث درباره قوم شعیب علیهالسلام است و منظور از «بَقِیَّتُ اللَّه»، سود و سرمایه حلال و یا پاداش الهی است، ولی هر موجود نافع که از طرف خداوند برای بشر باقی مانده و مایه خیر و سعادت او گردد، « بقیةالله» محسوب میشود. بنابراین تمام پیامبران الهی و پیشوایان بزرگ و نیز تمام رهبران راستین که پس از مبارزه با یک دشمن سر سخت برای یک قوم و ملت باقی میمانند از این نظر بقیةالله اند.
چون مهدی موعود علیهالسلام، آخرین پیشوا و بزرگترین رهبر انقلابی پس از قیام پیامبر اسلام صلی الله علیه و آ له است بی شک یکی از روشنترین مصادیق «بقیةالله» خواهد بود بلکه از همه به این لقب شایستهتر است، به خصوص که تنها باقیمانده بعد از پیامبران و امامان، آن حضرت است.
2️⃣ گزینه 1 : چرا برخی حرف حق را نمیفهمند؟
قَالُواْ یَاشُعَیْبُ مَا نَفْقَهُ کَثِیرًا مِّمَّا تَقُولُ (91- هود علیهالسلام)
«اکثر چیزهایی که تو میگویی ما نمیفهمیم» ؛ این جمله، سخن مردم مدین است که به پیامبر خود، حضرت شعیب ع میگفتند. وقتی آن حضرت معارف دین و احکام الهی را برای آنها بیان میکرد در پاسخ به او چنین میگفتند و سخنان آن پیامبر خدا را حرفهایی سست و بی سر و ته قلمداد میکردند.
امروز هم وقتی احکام و بایدها و نبایدهای دین به بهترین . واضحترین بیان برای برخی بازگو میشود همین پاسخ شنیده میشود.
قرآن به عنوان دردآشنای دارو شناس این رفتار را اینگونه تحلیل میکند که چون اینها عقل و فطرت خود را زیر خروارها خاک شهوت و غضب دفن کردند اکنون که در برابر ندای وحی و فطرت قرار میگیرند قادر به درک آن نیستند با اینکه به ظاهر مشکلی در قوای ادراکی آنها وجود ندارد. برای همین است که اذعان به نفهمیدن حرفی میکنند که مؤمنین به راحتی آن را فهمیده و درک میکنند.
3️⃣ گزینه 4 : سران گمراهی پیشاپیش حزب خود وارد جهنم میشوند
فَاتَّبَعُواْ أَمْرَ فِرْعَوْنَ وَ مَا أَمْرُ فِرْعَوْنَ بِرَشِیدٍ(97) یَقْدُمُ قَوْمَهُ یَوْمَ الْقِیَمَةِ فَأَوْرَدَهُمُ (98- هود علیهالسلام
این آیات از آیاتی هستند که دلالت بر ظهور باطن اعمال در قیامت میکنند البته باطنی که از تناسب خاصی با ظاهرش برخوردار است.
آیه اول میگوید عدهای برای حفظ دنیایشان، موسی علیهالسلام را رها کرده و از فرعون و برنامه و سیاست او پیروی کردند. در آیه بعد، وضعیت قیامت آنها را به تصویر کشیده و میفرماید: فرعون، پیشاپیش قومش وارد صحنه قیامت میشود. اما به جای آنکه این پیشوا، پیروان خود را در آن گرمای سوزان به سوی چشمه گوارایی از آب زلال ببرد؛ آنها را به آتش دوزخ وارد میکند.
پیام آیه: کسی که سرکرده جمعیتی شود و آنها را به سوی گمراهی و معصیت رهبری کند در قیامت پیشاپیش آن جمعیت و به همراه آنها وارد آتشی میشوند که خود در دنیا افروختند و در آن سوختند.
4️⃣ گزینه 1 : چیزهایی که آثار گناه و معصیت را از دل میبرند
إِنَّ الحَْسَنَاتِ یُذْهِبنَْ السَّیِّاتِ (114- هود علیهالسلام)
عبادتها، حسناتی هستند که آثارشان در دلهای مؤمنین وارد شده و آثار معصیت و تیرگیهایی که دلهایشان از ناحیه سیئات کسب کرده از بین میبرد.
آیه فوق همانند قسمتی دیگر از آیات قرآن، تأثیر اعمال نیک در از میان بردن آثار سوء اعمال بد را بیان میکند. در سوره نساء آیه 31 میخوانیم إِنْ تَجْتَنِبُوا کَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ؛ اگر از گناهان بزرگ دوری کنید گناهان کوچک شما را میپوشانیم و در آیه 7 عنکبوت میخوانیم وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَنُکَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَیِّئاتِهِمْ؛ کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دارند گناهان آنان را میپوشانیم و به این ترتیب اثر خنثی کننده گناه را در طاعات و اعمال نیک تثبیت میکند.
5️⃣ گزینه 4 : خدا اینگونه به بندگان مخلَصش عنایت میکند
وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بهَِا لَوْ لَا أَن رَّءَا بُرْهَانَ رَبِّهِ کَذَالِکَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشَاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِینَ(24- یوسف علیهالسلام)
این آیه از لحظهای خبر میدهد که یوسف علیهالسلام در فشار نیروی شیطانی آن زن در آستانه ارتکاب به گناه قرار گرفت اما چون او از بندگان مخلَص خدا بود به عنایت الهی از دام گناه حتمی رهید و نجات پیدا کرد.
قرآن گزارش میدهد که در آن اتاق دربسته و همه چیز مهیا که زن عزیز مصر به سمت یوسف علیهالسلام حرکت کرد، یوسف علیهالسلام عنایتی از حق، مشاهده کرد که اگر نمیدید او نیز متقابلاً به سمت آن زن حرکت میکرد.
*
Shuraim-Quran-Juz-13.mp3
9.25M
#کانون_قرآن_عترت
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺
🔵روز 3⃣1⃣ : جزء سیزدهم
♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴
🔵سوالات جزء سیزدهم قرآن کریم
1️⃣ بر اساس آیه 106 سوره يوسف کدام گزینه صحیح است؟
1. اکثر مومنین، آلوده به شرک هستند.
2. اکثر مومنین، آلوده به شرک نیستند.
3. اکثر متقین، آلوده به شرک هستند.
4. اکثر متقین، آلوده به شرک نیستند.
2️⃣ طبق آیات سوره رعد کدام گزینه از ویژگیهای حق گرایان میباشد؟
1. به عهد الهى وفا مىكنند و آن عهد را نمىشكنند.
2. از خدای خود میترسند.
3. در طلب رضای خدا راه صبر پیش میگیرند.
4. همه موارد
3️⃣ طبق کدام آیه "تغيير سرنوشت در گرو خواست و حرکت خود ملت هاست"؟
1. آیه 11 سوره رعد
2. آیه 22 سوره رعد
3. آیه 33 سوره رعد
4. آیه 44 سوره رعد
4️⃣ طبق آیه 28 سوره رعد چه چیزی موجب آرامش دلها میگردد؟
1. یاد خدا
2. تقوا
3. ایمان
4. همه موارد
5️⃣ طبق آیه 22 سوره رعد حق گرایان بدی ها را با چه چیزی میزدایند؟
1. با نیکی
2. با بدی
3. نسبت به آنها بی تفاوت هستند
4. هیچکدام
◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید.
♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
هدایت شده از مرکز معرفت و مهارت دانشگاه رضوی
احکام ماه مهماني خدا -15.mp3
5.83M
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید:
#احکام_ماه_مهمانی_خدا
🎧 کلیپ صوتی شماره 15
🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی)
📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش:
@maharatAmoozi_razavi_un
#تسلیت
⚫️انا لله و انا الیه راجعون⚫
درگذشت ناگهانی دانشجوی کارشناس ارشد حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی، جناب آقای حسین قربانی را به خانواده های محترم وابسته، اساتید و طلبه دانشجویان دانشگاه تسلیت عرض نموده و شفاعت امام رئوف و غفران و رحمت الهی را برای آن مرحوم خواستاریم.
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء سیزدهم قرآن کریم :
1️⃣ گزینه 1 : اکثر ايمانها، آلوده به شرک است
وَ مَا يُؤْمِنُ أَكْثرَُهُم بِاللَّهِ إِلَّا وَ هُم مُّشْرِكُونَ(106- يوسف) اکثر آنها كه ايمان مىآورند، ايمانشان آميخته با شرك است و مشرک هستند.
مراد از اين شرک آن شرک آشکار بت پرستان نيست؛ زيرا هيچ مومني اهل پرستش بت نيست و بر آن سجده نمي کند؛ بلکه منظور، شرک پنهان است که امام هادي عليه السلام در توصيف آن فرمود: الْإِشْرَاكُ فِي النَّاسِ أَخْفَى مِنْ دَبِيبِ النَّمْلِ عَلَى الْمِسْحِ الْأَسْوَدِ فِي اللَّيْلَةِ الْمُظْلِمَة؛ نفوذ شرك در ضمير مردم، پنهانتر از آنست كه مورچه سياهى در شب تيره و تار بر روى گليم سياهى راه برود. وقتى انسان در آن شرائط متوجه راه رفتن مورچه نشود قطعا از اين شركي كه پنهانتر از آنست هم آگاه نخواهد شد.شرک آن است که انسان در اداره امور عالم به منشا اثري غير از خداوند متعال عقيده پيدا کند و او را شريک خدا قرار دهد. امام صادق عليه السلام در توضيح اين آيه فرمود: شِرْكُ طَاعَةٍ وَ لَيْسَ شِرْكَ عِبَادَةٍ؛ شرک در اين آيه شرک در طاعت است؛ نه شرک در عبادت.
2️⃣ گزینه 4 : ويژگي هاي حق گرايان از نظر قرآن
الَّذِينَ يُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ لَا يَنقُضُونَ الْمِيثَاقَ(20)وَ الَّذِينَ يَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَ يخَْشَوْنَ رَبهَّمْ وَ يخََافُونَ سُوءَ الحِْسَابِ(21)وَ الَّذِينَ صَبرَُواْ ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبهِّمْ وَ أَقَامُواْ الصَّلَوةَ وَ أَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَ عَلَانِيَةً وَ يَدْرَءُونَ بِالحَْسَنَةِ السَّيِّئَةَ أُوْلَئكَ لهَُمْ عُقْبىَ الدَّارِ(22- رعد)
در اين آيات به چند ويژگي مهم و برجسته کساني که به واقع طرفدار حق هستند اشاره کرده و آنها را چنين توصيف مي کند:
1. به عهد الهى وفا مىكنند و آن عهد را نمىشكنند. اين عهد و ميثاق دايره وسيعي دارد که تمام عهدهاي فطري، عقلي و نقلي را در بر مي گيرد.
2. پيوندهايى را كه خداوند امر به آن كرده برقرار مىدارند. 3و4. نسبت به پروردگارشان، خشيت دارند و از بدى حساب در دادگاه قيامت مىترسند. 5. در برابر تمام مشكلات براى جلب خشنودى پروردگار صبر و استقامت مي ورزند. 6. نماز را بر پا مىدارند. 7. از آنچه به آنان روزى دادهايم در پنهان و آشكار انفاق مىكنند. 8. بوسيله حسنات، سيئات را از ميان مىبرند.
3️⃣ گزینه 1 : تغيير سرنوشت در گرو خواست و حرکت خود ملت هاست
إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيرِّ مَا بِقَوْمٍ حَتىَ يُغَيرِّواْ مَا بِأَنفُسِهِم(11- رعد) خداوند اوضاع هيچ ملتى را تغيير نمىدهد، مگر آنكه در خود دگرگونى ايجاد كنند.
اين جمله يك قانون كلى و عمومى را بيان مىكند، قانونى سرنوشت ساز و حركت آفرين و نيز هشدار دهنده! اين قانون كه يكى از پايههاى اساسى جهان بينى و جامعهشناسى در اسلام است به ما مىگويد: مقدرات شما قبل از هر چيز و هر كس در دست خود شما است و هر گونه تغيير و دگرگونى در خوشبختى و بدبختى اقوام در درجه اول به خود آنها برمي گردد.
4️⃣ گزینه 1 : آدرس مهمي که همه به دنبال آنند
الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ تَطْمَئنُِّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئنُِّ الْقُلُوبُ(28- رعد)
کساني اند که ايمان آورده اند و دلهايشان به ياد خدا آرام مىگيرد. آگاه باشيد! که دلها فقط به ياد خدا آرام مىگيرد.
آيه در وصف کساني است که در آيه قبل آنها را «مَنْ أَنَابَ» ناميد يعني کسي که به سوي خدا بازگردد و رو به او کند.
آرامش و آسايش دو عنوان جداي از هم هستند که در بين انسانهاي بيگانه با فرهنگ قرآن اين دو به يک معنا و يا به جاي هم گرفته مي شوند. آسايش مفهومي مرتبط با جسم و تن دارد برخلاف آرامش که با روح و جان در ارتباط است.
5️⃣ گزینه 1 : بخشیدن آسان نیست اما معجزه می کند
(وَ یَدْرَۆُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ: و بدى را با نیكى مىزدایند)
هیچ کسی قائل به این مطلب نیست که بخشیدن کسانی که شما را به نحوی ناراحت کرده اند و یا موجبات آزرده خاطر شدن شما را فراهم کرده اند، کار آسانی است اما برای کسب آرامش خودتان و برای فراهم کردن یک زندگی موفق توصیه می شود که دیگران را ببخشید زیرا شما لیاقت آرامش را دارید و باید برای بدست آوردن آن تلاش و کوشش کنید .
بخشیدن دیگران در منطق قرآن کریم دو فائده مهم و اساسی برای شما در پی خواهد داشت :
فائده اول اینکه شما به یک زندگی موفق و توأم با آرامش دست پیدا می کنید و فائده دیگر این که با گذشت و خوبی کردن شما در مقابل بدی دیگران ،دشمنی ها و کدورت ها از بین می رود.
*
1_327221233.mp3
2.65M
✅شرح نکات تفسیری جز ۱۳ قرآن
❎توسط:
◀️حجت الاسلام والمسلمین تولایی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
Shuraim-Quran-Juz-14.mp3
8.51M
#کانون_قرآن_عترت
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺
🔵روز 4⃣1⃣ : جزء چهاردهم
♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴
🔵سوالات جزء چهاردهم قرآن کریم
1️⃣ بر اساس آیه 26 سوره حجر کدام گزینه صحیح است؟
1. هیچ چیز در جهان وجود ندارد، مگر آنکه منابع آن نزد ماست.
2. هیچ چیز در جهان وجود ندارد، مگر آنکه ما آن را جز به اندازه معین نازل نمیکنیم.
3. گزینه 1 و 2
4. هیچکدام
2️⃣ طبق آیات سوره حجر کدام گروه از شر شیطان در امانند؟
1. مومنین
2. متقین
3. مخلصین
4. همه موارد
3️⃣ بهانه مشرکان در آیه 35 سوره نحل چیست؟
1. اگر خدا نمیخواست، نه ما و نه پدرانمان کسی را جز او بندگی نمیکردیم.
2. اگر خدا میخواست، نه ما و نه پدرانمان کسی را جز او بندگی نمیکردیم.
3. گزینه 1 و 2
4. هیچکدام
4️⃣ طبق آیه 56 سوره حجر، تنها گروهی که از رحمت پروردگار ناامیدند، کدامند؟
1. بی نمازان
2. گمراهان
3. کافران
4. همه موارد
5️⃣ دلیل قرآنی تقیهای که عقل انسان به آن حکم میکند، در کدام آیه نهفته است؟
1. آیه 100 سوره نحل
2. آیه 102 سوره نحل
3. آیه 104 سوره نحل
4. آیه 106 سوره نحل
◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید.
♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
هدایت شده از مرکز معرفت و مهارت دانشگاه رضوی
احکام ماه مهماني خدا -16.mp3
3.91M
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید:
#احکام_ماه_مهمانی_خدا
🎧 کلیپ صوتی شماره 16
🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی)
📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش:
@maharatAmoozi_razavi_un
✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء چهاردهم قرآن کریم :
1️⃣ گزینه 3 : منابع اصلی هر چیز نزد خداست
وَ إِن مِّن شیَْءٍ إِلَّا عِندَنَا خَزَائنُهُ وَ مَا نُنزَّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ(21- حجر)
هیچ چیز در جهان وجود ندارد، مگر آنکه منابع آن نزد ماست و ما آن را جز به اندازه معین نازل نمیکنیم.
بنا بر این آیه چنان نیست که قدرت خداوند محدود باشد، بلکه منبع و مخزن و سرچشمه همه چیز نزد اوست، و او توانایی بر ایجاد هر مقدار در هر زمان را دارد، ولی همه چیز این عالم حساب دارد و ارزاق و روزیها نیز به مقدار حساب شدهای از طرف خدا نازل میگردد.
2️⃣ گزینه 3 : کسانی که شیطان کاری با آنها ندارد و کسانی که زیر سلطه اویند
قَالَ رَبِّ بمَِا أَغْوَیْتَنیِ لَأُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فیِ الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِیَنهَّمْ أَجْمَعِینَ(39)إِلَّا عِبَادَکَ مِنهُْمُ الْمُخْلَصِینَ(40)قَالَ هذَا صِرَاطٌ عَلیََّ مُسْتَقِیمٌ(41)إِنَّ عِبَادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیهِْمْ سُلْطَنٌ إِلَّا مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْغَاوِینَ(42- حجر)
از این آیات چند مطلب فهمیده میشود:
اول اینکه مُخلَصین در مقامی به سر میبرند که شیطان چون در آن راه ندارد امکان وسوسه و گمراه کردن آنها نیز برایش وجود ندارد.
دوم اینکه تمام انسانها بندگان خدا و تحت حمایت او از گزند شیطان در امانند هر چند دچار وسوسههای اغواگرانه شیطان میشوند اما اینطور نیست که او کاملاً دستش باز باشد و هر کاری که خواست بکند؛ نهایت کاری که او میتواند بکند وسوسه و دعوت است.
سوم اینکه اگر کسی شخصاً و به سوء اختیار خود به دنبال شیطان افتاد و از او پیروی کرد شیطان به او افسار زده و بر او تسلط مییابد.
3️⃣ گزینه 2 : اگر خدا نمیخواست ما این کار را نمیکردیم!!
وَ قَالَ الَّذِینَ أَشْرَکُواْ لَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا عَبَدْنَا مِن دُونِهِ مِن شیَْءٍ نحَّنُ وَ لَا ءَابَاؤُنَا (35- نحل)
مشرکان گفتند: اگر خدا میخواست، نه ما و نه پدرانمان کسی را جز او بندگی نمیکردیم.
این سخن اندیشمندان ضد دینی در برابر دعوت به یکتاپرستی و دین داری بود که بر زبان میراندند. در یک تقسیم بندی کلی مشرکان در مقام توجیه اعمال ضد دینی که انجام میدادند به دو گروه عمده تقسیم میشدند: یکی توده درس نخوانده و عادی آنها بود که در دفاع از عقاید و اعمال خود به تقلید از نیاکان و سنتهای باستانی تمسک میجستند. دسته دوم علما و اندیشمندان آنها بودند که به گمان خود با این منطق و استدلال علمی از بت پرستی و سایر انحرافات عملی و عقیدتی رایج در بینشان دفاع میکردند.
4️⃣ گزینه 2 : تنها گروهی که از رحمت پروردگار نا امیدند
وَ مَن یَقْنَطُ مِن رَّحْمَةِ رَبِّهِ إِلَّا الضَّالُّونَ(56- حجر) چه کسی جز گمراهان از رحمت پروردگارش ناامید میشود؟!
آیه چنین میفهماند که یأس از رحمت پروردگار ویژگی خاص گمراهان است. زیرا گمراهان، خدا را به درستی نشناختهاند و پی به قدرت بیپایانش نبردهاند؛ خدایی که از ذرهای خاک، انسانی چنین شگرف میآفریند و از نطفهای ناچیز، فرزندی برومند به وجود میآورد؛ درخت خشکیده خرما به فرمانش به بار مینشیند و آتش سوزانی را به گلستانی تبدیل میکند، چه کسی میتواند در قدرت چنین پروردگاری شک کند یا از رحمت او مأیوس گردد؟!
5️⃣ گزینه 4 : دلیل قرآنی تقیهای که عقل انسان به آن حکم میکند
مَن کَفَرَ بِاللَّهِ مِن بَعْدِ إِیمَانِهِ إِلَّا مَنْ أُکْرِهَ وَ قَلْبُهُ مُطْمَئنُِّ بِالْایمَانِ وَ لَاکِن مَّن شَرَحَ بِالْکُفْرِ صَدْرًا فَعَلَیْهِمْ غَضَبٌ مِّنَ اللَّهِ وَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ(106- نحل)
این آیه شریفه در واقع به دو گروه از کسانی اشاره میکند که بعد از پذیرش اسلام راه کفر را پیش میگیرند. گروه اول کسانیاند که در چنگال دشمنان بیمنطق گرفتار میشوند و تحت فشار، شکنجه و یا تهدید آنها از اسلام اعلام بیزاری و نسبت به کفر اعلام وفاداری میکنند؛ در حالی که آنچه میگویند تنها با زبان است و قلبشان مالامال از ایمان میباشد. این گروه مسلماً مورد عفوند؛ بلکه اصلاً گناهی از آنها سر نزده است.
گروه دوم کسانی هستند که به راستی دریچههای قلب خود را به روی کفر و بی ایمانی میگشایند و مسیر عقیدتی خود را به کلی عوض میکنند، اینها هم گرفتار غضب خدا و عذاب عظیم او میشوند.
*
1_328387950.mp3
3.28M
✅شرح نکات تفسیری جز ۱۴ قرآن
❎توسط:
◀️حجت الاسلام والمسلمین تولایی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
Shuraim-Quran-Juz-15.mp3
8.93M
#کانون_قرآن_عترت
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺
🔵روز 5⃣1⃣ : جزء پانزدهم
♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴
🔵سوالات جزء پانزدهم قرآن کریم
1️⃣ بر اساس آیه 7 سوره اسراء کدام گزینه صحیح است؟
1. ثمره بدیها و خوبی ها، فقط و فقط دامنگیر دیگران می شود.
2. ثمره بدیها و خوبی ها، فقط و فقط دامنگیر خودمان می شود.
3. ثمره بدیها و خوبی ها، دامنگیر خودمان و دیگران می شود.
4. هیچکدام
2️⃣ طبق کدام آیه خداوند هشدار میدهد که اگر (به عصیان و ستمگری) برگردید ما هم (به عقوبت و مجازات شما) بازمیگردیم؟
1. آیه 2 سوره اسراء
2. آیه 4 سوره اسراء
3. آیه 6 سوره اسراء
4. آیه 8 سوره اسراء
3️⃣ بر اساس آیه 20 سوره اسراء کدام گزینه صحیح است؟
1. خداوند به هر دو فرقه از دنیا طلبان و آخرت طلبان مدد خواهد داد.
2. خداوند فقط به آخرت طلبان، مدد خواهد داد.
3. عطای پروردگار هرگز از کسی منع نشده است.
4. گزینه 1 و 3
4️⃣ طبق آیات سوره اسراء، چه گروهی برادران شیطان نامیده میشوند؟
1. بی نمازان
2. گمراهان
3. کافران
4. اسراف کاران
5️⃣ طبق آیه 82 سوره اسراء کدام گزینه مایه شفاء و رحمت مؤمنان و خسران و زیان بیشتر برای ستمگران است؟
1. نماز
2. خمس
3. قرآن
4. همه موارد
◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید.
♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
هدایت شده از مرکز معرفت و مهارت دانشگاه رضوی
احکام ماه مهماني خدا -17.mp3
4.29M
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید:
#احکام_ماه_مهمانی_خدا
🎧 کلیپ صوتی شماره 17
🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی)
📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش:
@maharatAmoozi_razavi_un
🔶اولین فراخوان مقاله نویسی به همت شورای صنفی دانشگاه رضوی با همکاری معاونت پژوهشی برگزار می گردد:
🌐از علاقمندان به این حوزه دعوت می شود در چارچوب محورهای تعیین شده مقاله های خود را حداکثر تا 20 شهریور برای دبیرخانه همایش ارسال نمایند.
📝📝پژوهشگران می توانند برای ارسال مقالات و کسب اطلاعات بیشتر به نشانی @razaviuni_senfi در پیام رسان ایتا و سروش یا به کمیته امور آموزشی به آیدی @miladarhami313 یا با شماره 09101446043 تماس حاصل نمایند.
🔻شایان ذکر است از جمله حوزه هایی که مورد توجه این همایش جهت ارسال مقاله قرار گرفته است موضوع جهش تولید، تمدن اسلامی و بیانیه ی گام دوم انقلاب اسلامی می باشد.
💠شورای صنفی دانشگاه علوم اسلامی رضوی💠
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/Razaviuni_senfi
sapp.ir/razaviuni_senfi
✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء پانزدهم قرآن کریم :
1️⃣ گزینه 2 : ثمره بدیها و خوبی ها، فقط و فقط دامنگیر خودمان می شود
إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكمُْ وَ إِنْ أَسَأْتمُْ (7- اسراء)
اگر نیكى كنید، به خود نیكى كردهاید و اگر بدى هم كنید، باز به خود بد كردهاید.
علامه طباطبایی(ره) در تفسیر این آیه می نویسد: «لام» در«لانفسكم» و نیز در «فلها»، لام اختصاص است یعنى: خوبی و بدی شما مختص به خود شما است، بدون اینكه چیزی از آن به دیگران بچسبد، و این خود قانون در حال اجرای خداست كه اثر و تبعات عمل هر كسى را- چه خوب و چه بد- به خود او برمىگرداند و این همان معنایی است که در قرآن به دفعات و با تعابیر گوناگون آمده است که «اثر هر عمل- چه خوب و چه بد- به صاحبش برمىگردد»
2️⃣ گزینه 4 : دوام وضعیت فعلی بسته به عملکرد شماست
إِنْ عُدتمُْ عُدْنَا (8- اسراء)
اگر شما برگردید ما هم بر می گردیم.
این فراز در واقع هشدار به کسانی است که پس از مدتها سرکشی و تحمل عذابهای الهی به راه راست برگشته و از رحمت حق برخوردار گشته اند. در این خطاب تهدید می شوند که اگر دوباره به همان وضعیت سابق باز گردند خدا نیز دست از عنایت خود کشیده و به مانند گذشته با آنها رفتار خواهد کرد. اما می توان از این جمله به یک قانون کلی تر هم دست یافت و آن اینکه هر ملت و جمعیتی که تغییر رویه دهند چه به سمت ارزشهای دینی و چه به سمت رذایل نفسانی خداوند نیز نسبت به آنها تغییر رویه می دهد.
3️⃣ گزینه 4 : پاسخ خدا به کسی که دنیا می خواهد و کسی که به دنبال آخرت است
كلاُّ نُّمِدُّ هَؤُلَاءِ وَ هَؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ وَ مَا كاَنَ عَطَاءُ رَبِّكَ محَْظُورًا(20- اسراء)
ما به هر دو گروه از لطف پروردگارت عطا مىكنیم زیرا هیچ كس از بخشش پروردگارت محروم نیست.
بر اساس این آیه خداوند به هر دو گروه کمک می کند منتهی روش کار در اجابت آنها متفاوت است.
درباره کسی که فقط دنیا می خواهد می فرماید: كسانى كه تنها هدفشان همین زندگى زودگذر دنیاى مادى باشد، ما آن مقدار را كه بخواهیم و به هر كس که صلاح بدانیم در همین زندگى زودگذر مىدهیم؛ سپس جهنم را براى او قرار خواهیم داد كه در آتش آن مىسوزد در حالى كه مورد سرزنش و دورى از رحمت خدا است.
و درباره کسی که در پی امنیت و رفاه در آخرت است می فرماید: كسى كه آخرت را طلب کند و سعى و كوشش خود را در این راه به كار بندد، در حالى كه به این راه و هدفش ایمان داشته باشد، این سعى و تلاش او مورد قبول الهى خواهد بود. بنابر این کسی که با ایمان قلبی و تلاش عملی در پی کسب سعادت اخروی باشد خداوند متعال از این تلاش او قدردانی کرده و بهشت را نصیبش می کند.
4️⃣ گزینه 4 : چه کسانی برادران شیطانند؟
وَ لَا تُبَذِّرْ تَبْذِیرًا(26)إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ كاَنُواْ إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ وَ كاَنَ الشَّیْطَنُ لِرَبِّهِ كَفُورًا(27- اسراء)
هیچگونه اسراف و ریخت و پاشی مكن. بىتردید اسراف كنندگان و ولخرجان، برادران شیاطیناند، و شیطان همواره نسبت به پروردگارش بسیار ناسپاس است.
«تبذیر» در اصل از ریشه «بذر» و به معنى پاشیدن دانه مىآید، منتهی این كلمه مخصوص مواردى است كه انسان اموال خود را به صورت غیر منطقى، مصرف مىكند که معادل آن در فارسى «ریختوپاش» است. به تعبیر دیگر تبذیر آن است كه مال در غیر موردش مصرف شود هر چند كم باشد، و اگر در موردش صرف شود تبذیر نیست هر چند زیاد باشد.
در آیه بعد مبذرین را برادران شیاطین خواند که این برای آن است که آنها نیز نعمتهایی را که خدا داد، كفران مىكنند و در غیر محلش، صرف مىنمایند.
5️⃣ گزینه 3 : قرآن با دو تاثیر متضاد
وَ نُنزَّلُ مِنَ الْقُرْءَانِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ وَ لَا یَزِیدُ الظَّلِمِینَ إِلَّا خَسَارًا(82- اسراء)
ما قرآن را نازل مىكنیم كه مایه شفاء و رحمت مؤمنان است؛ ولى ستمگران، جز خسران و زیان بیشتر، چیزى بر آنها نمىافزاید.
قرآن کریم همان نسخه شفابخش است که داروی تمام مرضهای روحی را ارئه می کند؛ البته این نسخه، برای مومنین که به آن ایمان دارند و پذیرای آن هستند نافع است و شفادهنده ولی برای غیر مومنین که آن را باور ندارند و پذیرای آن نیستند نه تنها شفادهنده نیست؛ بلکه بر درد و آلام درونی آنها می افزاید. باید توجه داشت که علت این افزایش درد، قرآن نیست بلکه آن مرض درونی آنهاست که چون دارو را نمی پذیرد واکنش های دردآور بیشتری از خود نشان می دهد.
*
1_330229163.mp3
3.07M
✅شرح نکات تفسیری جز ۱۵ قرآن
❎توسط:
◀️حجت الاسلام والمسلمین تولایی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
Shuraim-Quran-Juz-16.mp3
8.63M
#کانون_قرآن_عترت
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺
🔵روز 6⃣1⃣ : جزء شانزدهم
♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴
🔵سوالات جزء شانزدهم قرآن کریم
1️⃣ داستان مطرح شده در آیه 82 سوره کهف مربوط به کدام پیامبر است؟
1. حضرت موسی
2. حضرت خضر
3. حضرت عیسی
4. گزینه 1 و 2
2️⃣ طبق آیات سوره کهف، زیانکارترین انسانها چه کسانیاند؟
1. کسانیاند که تمام سعی و تلاششان در زندگی دنیا به هدر رفته با این حال خیال میکنند کار خوبی انجام میدهند.
2. کسانیاند که تمام سعی و تلاششان در زندگی دنیا به هدر رفته با این حال خیال میکنند کار خوبی انجام نداده اند.
3. کسانیاند که تمام سعی و تلاششان در زندگی اخروی به هدر رفته با این حال خیال میکنند کار خوبی انجام میدهند.
4. هیچکدام
3️⃣ بر اساس آیه 96 سوره مریم راه محبوب شدن در بین مردم چیست؟
1. ایمان
2. نماز
3. عمل صالح
4. گزینه 1 و 3
4️⃣ طبق آیه 123 سوره طه، راه جلوگیری از گمراهی و بدبختی چیست؟
1. نماز
2. تقوی
3. تبعیت از هدایت الهی
4. هیچکدام
5️⃣ طبق آیه 124 سوره طه، چه چیزی موجب تنگی روزی در دنیا و کوری در قیامت میشود؟
1. دوری از نماز
2. دوری از یاد خدا
3. دوری از تقوا
4. همه موارد
◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید.
♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
هدایت شده از مرکز معرفت و مهارت دانشگاه رضوی
احکام ماه مهماني خدا -18.mp3
5.47M
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید:
#احکام_ماه_مهمانی_خدا
🎧 کلیپ صوتی شماره 18
🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی)
📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش:
@maharatAmoozi_razavi_un