معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء بیست و سوم قرآن کریم : 1️⃣ گزینه 3 : عهدی که با خدا بسته ایم اى
1_343037545.mp3
3.52M
✅شرح نکات تفسیری جز ۲۳ قرآن
❎توسط:
◀️حجت الاسلام والمسلمین تولایی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
#کانون_قرآن_عترت 🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🌹به همراه مسابقه و اهدای جوایز ❌قابل توجه طلبهدانشجویان
Shuraim-Quran-Juz-24.mp3
8.54M
#کانون_قرآن_عترت
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺
🔵روز 4⃣2⃣ : جزء بیست و چهارم
♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
#کانون_قرآن_عترت 🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🔵روز 4⃣2⃣ : جزء بیست و چهارم ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴
🔵سوالات جزء بیستم و چهار قرآن کریم
1️⃣ طبق آیه 45 سوره زمر، کدام گروه نسبت به یگانگی خدا نفرت و با یاد غیر خدا خوشحال میشوند؟
1. منکران خدا
2. منکران آخرت
3. منکران انبیاء
4. همه موارد
2️⃣ کدام آیه، انسان ناشکر و نمک نشناس را به تصویر میکشد؟
1. آیه 47 سوره زمر
2. آیه 48 سوره زمر
3. آیه 49 سوره زمر
4. آیه 50 سوره زمر
3️⃣ در امیدوارکننده ترین آیه سوره زمر آمده، از رحمت خدا نا امید نشوید زیرا ...............؟
1. خداوند بسیار بزرگ است
2. خدا همه گناهان را مىآمرزد
3. خدا بسیار آمرزنده و مهربان است
4. گزینه 2 و 3
4️⃣ کدام آیات نحوه ورود مومنان به بهشت و کافران به جهنم را به تصویر میکشد؟
1. آیه 51-53 سوره زمر
2. آیه 61-63 سوره زمر
3. آیه 71-73 سوره زمر
4. هیچکدام
5️⃣ طبق آیه 40 سوره غافر، شرط پذیرش عمل صالح در دنیا چیست؟
1. تقوا
2. ایمان
3. خلوص
4. همه موارد
◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید.
♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
هدایت شده از مرکز معرفت و مهارت دانشگاه رضوی
احکام ماه مهماني خدا -26 - احکام کفاره3.mp3
5.25M
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید:
#احکام_ماه_مهمانی_خدا
🎧 کلیپ صوتی شماره 26
با موضوع کفارات/ بخش3
🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی)
📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش:
@maharatAmoozi_razavi_un
#امور_تربیتی_فرهنگی
🍀درس اخلاق🌷
🎤با سخنرانی:
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حق پناه
📆چهارشنبه 99/2/31
🕙ساعت 10
✏️با موضوع: ارزش انسان و ارتباط آن با گناه
✅به صورت مجازی
📎در کانالهای معاونت فرهنگی در ایتا و سروش
@farhangi_razavi_ac
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴 🔵سوالات جزء بیستم و چهار قرآن کریم 1️⃣ طبق آیه 45 سوره زمر، کدام گ
✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء بیست و چهارم قرآن کریم :
1️⃣ گزینه 2 : رفتار عجیبی که منکران قیامت دارند
هنگامى كه خدا به یگانگى یاد مىشود دلهاى كسانى كه به آخرت ایمان ندارند گرفتار نفرت مىشود و هنگامى كه یاد غیر خدا مىشود، شادمان مىگردند. (45-زمر)
آیه گزارشی از رفتار کسانی است که ایمانی به آخرت ندارند و زندگی را خلاصه در همین چند روزه دنیا می دانند و بس. این عده کسانی اند که وقتی در پیش آنها سخن از خدا و دین و احکام و معارف آن شود چندششان شده و حالت تنفر سراسر وجودشان را می گیرد و اگر با آنها سخن از دنیا و راههای ارضای خواسته های نفس گفته شد فورا شادمان گشته و سرور و خوشحالی وجودشان را در بر می گیرد.
2️⃣ گزینه 3 : امان از انسان ناشکر و نمک نشناس
وقتى انسان گرفتار زیان مىشود، ما را مىخواند و هنگامى كه ما از جانب خود نعمتى به او مىدهیم [به جای شکر گزاری] مىگوید: این با تلاش و درایت خودم به دست آمده است؛ در حالی که آن نعمت وسیله ای برای امتحان او بود و بیشتر مردم از واقعیت بی خبرند. (49-زمر)
این آیه به یکی از ویژگیهای طبیعت انسانی اشاره می کند كه به پیروى هواى نفس گرایش دارد و به نعمتهاى مادى و اسباب ظاهرى پیرامونش مغرور است و فراموشكار نیز هست؛ که هر وقت دچار گرفتارى می شود رو به خدا کرده و او را به خلوص مىخواند ولی همینکه پروردگارش نعمتى به او داده و او را از گرفتاری خلاص می کند فورا آن نعمت را به خودش نسبت مىدهد و مىگوید: «هنر خودم بود» و پروردگارش را فراموش مىكند و نمىداند كه همین خود وسیله ای است كه با آن امتحانش مىكنند.
3️⃣ گزینه 4 : بندگان خدا! از رحمت او مأیوس نشوید
بگو: اى بندگان من كه [با ارتكاب گناه] بر خود ستم کرده اید! از رحمت خدا نومید نشوید که یقیناً خدا همه گناهان را مىآمرزد زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است. (53-زمر)
خداوند متعال در این آیات راه بازگشت را توأم با امیدوارى به روى همه گنه كاران مىگشاید و با لحنى آكنده از نهایت لطف و محبت آغوش رحمتش را به رویشان باز كرده و فرمان عفو آنها را صادر نموده است.
دقت در تعبیرات این آیه نشان مىدهد كه از امیدبخشترین آیات قرآن مجید نسبت به همه گنهكاران است. فراگیری و گستردگى آن به حدى است كه طبق روایتى امیر مؤمنان على علیه السلام فرمود: در تمام قرآن آیهاى وسیعتر از این آیه نیست.
4️⃣ گزینه 3 : یکی را «بدرقه» ؛ یکی را «هِی» می کنند
وَ سِیقَ الَّذِینَ كَفَرُواْ إِلىَ جَهَنَّمَ زُمَرًا ... وَ سِیقَ الَّذِینَ اتَّقَوْاْ رَبهَّمْ إِلىَ الْجَنَّةِ زُمَرًا ... (71-73- زمر)
که منکر شدند و کفر ورزیدند را به صورت گروه گروه به سمت جهنم می برند و در مقابل کسانی که اهل تقوا و خداترسی بودند را هم دسته دسته ساماندهی کرده و به سوی بهشت حرکت می دهند.
نکته قابل توجه این است که برای هر دو دسته از فعل « سِیقَ» استفاده کرده است؛ آیا این بدان معناست که طرز حرکت و انتقال این دو گروه به بهشت و جهنم به یک سبک و سیاق است؟ یا هر یک از این دو طایفه را با سبک و سیاق متناسب با آنها به سمت جایگاه و محل استقرارشان حرکت می دهند؟
پس معنای « سِیقَ» برای کافران و مؤمنان متفاوت خواهد بود. « سِیقَ» برای کافران یعنی آنها را همچون حیوان از پشت سر هِی کرده و به جهنم می ریزند(13) و « سِیقَ» برای مومنان یعنی آنها را در کمال عزت و احترام بدرقه کرده و با تشریفات خاصی تا بهشت مشایعت می کنند.
5️⃣ گزینه 2 : دو شرط بهشت در کنار تنها شرط جهنم
مَنْ عَمِلَ سَیِّئَةً فَلَا یجُْزَى إِلَّا مِثْلَهَا وَ مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثىَ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَئكَ یَدْخُلُونَ الجَْنَّةَ یُرْزَقُونَ فِیهَا بِغَیرِْ حِسَابٍ(40- غافر)
هر كه بدى كند جز به مانند آن كیفر نیابد، و از مردان یا زنان كسانى كه كار شایسته انجام دهند در حالى كه مؤمن باشند، آنان در بهشت درآیند و در آن بىحسابْ روزى یابند.
پیام آیه این است: كسى كه در دنیا عمل ناپسندی انجام دهد، در آخرت فقط مثل همان عمل جزای او خواهد بود؛ یعنى جزایى كه او را بد حال و گرفتار كند و كسى كه عمل صالحى انجام دهد، چه مرد باشد و چه زن، به شرطى كه ایمان هم داشته باشد، در آخرت داخل بهشت گشته و در آن رزقى بىحساب خواهند داشت.
اما برداشتی که از این آیه ممکن است و روا این است که ورود به جهنم و تحمل عذاب آخرت تنها یک شرط دارد و آن اینکه انسان نافرمانی خدا را کرده و مرتکب گناه شود؛ ولی ورود به بهشت دارای دو شرط است: یکی ایمان و دیگری عمل صالح و در تحقق این شروط هم به هیچ وجه جنسیت مطرح نیست.
*
1_344633987.mp3
3.63M
✅شرح نکات تفسیری جز ۲۴ قرآن
❎توسط:
◀️حجت الاسلام والمسلمین تولایی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
#کانون_قرآن_عترت 🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🌹به همراه مسابقه و اهدای جوایز ❌قابل توجه طلبهدانشجویان
Shuraim-Quran-Juz-25.mp3
9.38M
#کانون_قرآن_عترت
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺
🔵روز 5⃣2⃣ : جزء بیست و پنجم
♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
#کانون_قرآن_عترت 🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🔵روز 5⃣2⃣ : جزء بیست و پنجم ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴
🔵سوالات جزء بیستم و پنجم قرآن کریم
1️⃣ طبق آیه 27 سوره شوری، وسعت رزق بندگان موجب چه چیزی میشود؟
1. کفران نعمت
2. شکر نعمت
3. طغیان و سرکشی
4. همه موارد
2️⃣ کدام آیه، جزای بدی را، بدی مثل آن میداند؟
1. آیه 20 سوره شوری
2. آیه 30 سوره شوری
3. آیه 40 سوره شوری
4. آیه 50 سوره شوری
3️⃣ طبق آیه 40 سوره شوری اجر چه کسی با خداست؟
1. کسی که ظلم بر خود را ببخشد
2. کسی که با ظالم بر خود آشتی ورزد
3. گزینه 1 و 2
4. هیچکدام
4️⃣ طبق کدام آیات تعداد و جنسیت فرزندان، تنها به موهبت الهی است؟
1. آیه 45-46 سوره شوری
2. آیه 47-48 سوره شوری
3. آیه 49-50 سوره شوری
4. آیه 51-52 سوره شوری
5️⃣ آیات 13 و 14 سوره زخرف، آداب چه چیزی را به ما میآموزد؟
1. نماز خواندن
2. غذا خوردن
3. سوار شدن
4. هیچکدام
◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید.
♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
هدایت شده از مرکز معرفت و مهارت دانشگاه رضوی
احکام ماه مهماني خدا -27 - احکام کفاره4.mp3
5.19M
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید:
#احکام_ماه_مهمانی_خدا
🎧 کلیپ صوتی شماره 27
با موضوع کفارات/ بخش4
🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی)
📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش:
@maharatAmoozi_razavi_un
هدایت شده از مرکز معرفت و مهارت دانشگاه رضوی
احکام ماه مهماني خدا -28 - احکام کفاره5.mp3
4.47M
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید:
#احکام_ماه_مهمانی_خدا
🎧 کلیپ صوتی شماره 28
با موضوع کفارات/ بخش5
🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی)
📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش:
@maharatAmoozi_razavi_un
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴 🔵سوالات جزء بیستم و پنجم قرآن کریم 1️⃣ طبق آیه 27 سوره شوری، وسعت
✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء بیست و پنجم قرآن کریم :
1️⃣ گزینه 3 : قانون اولیه خدا در پخش روزی
اگر خداوند روزى را براى بندگانش وسعت بخشد، در زمین طغیان مىكنند ولى به اندازهاى كه مشیت او اقتضاء کند نازل مىكند زیرا او به حال بندگانش آگاه و بیناست.
كلمه «قَدَر» به معناى كمیت و حجم هر چیز است. پس این كه مىفرماید:«وَ لكِنْ یُنَزِّلُ بِقَدَرٍ ما یَشاءُ» به این معنا است که خداى تعالى هر چیز را به كمیت و حجم و مقداری که مشیتش اقتضاء کند نازل مىكند.
معناى آیه شریفه این است: اگر خداى تعالى رزق همه بندگان خود را وسعت بدهد و همه سیر شوند، شروع به ظلم كردن در زمین مىكنند؛ چون طبیعت مال این است كه وقتى زیاد شد طغیان و استكبار مىآورد، همچنان كه در سوره علق فرموده: «إِنَّ الْإِنْسانَ لَیَطْغى أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى؛ این انسان هنگامى كه احساس بىنیازى كند طغیان مىكند» و به همین جهت خداوند متعال رزق را به اندازه نازل مىكند و به هر كس به مقدارى معین روزى مىدهد؛ چون او به حال بندگان خود خبیر و بصیر است و مىداند كه هر یك از بندگانش استحقاق چه مقدار از رزق را دارد و چه مقدار از غنا و فقر، مفید به حال اوست؛ همان را به او مىدهد.
2️⃣ و 3️⃣ گزینه 3 : تلافی کار بد؛ کار بدی مثل آن است
پاداش بدى کار بدی است مانند همان؛ ولى هر كه بگذرد و [میان خود و طرف مقابلش را] اصلاح نماید؛ پاداشش بر عهده خداست؛ یقیناً خدا ستمكاران را دوست ندارد.
این آیه حكم کسی را بیان می کند که ظلمی در حق او شده است بر اساس این آیه چنین كسى مىتواند در مقابل ستمگر رفتارى چون رفتار او داشته باشد و چنین تلافى و انتقامى دیگر ظلم نخواهد بود.
نکته مهم و قابل توجه در آیه
همانگونه که در متن آیه ملاحظه می شود خداوند متعال آن کاری که برای تلافی صورت می گیرد با اینکه مجوز آن را هم صادر کرده است اما آن را «سیئة؛ کاری بد و ناپسند» می نامد که سوال برانگیز است.
در پاسخ به این سوال گفته اند: از این رو هر دو عمل را سیئه و بد خوانده چون با هر كس چنین رفتار شود ناراحتش مىكند، ظالم با آن کار مظلوم را ناراحت کرد و مظلوم هم با انتقام و تکرار آن کار ظالم را رنجاند، پس در آیه شریفه حقیقت معناى كلمه رعایت شده است.
همانطور که این بزرگان فرموده اند مجوز انجام عملی آن از بد و آزار دهنده بودن به خوب و گوارا بودن تبدیل نمی کند. کار بد، بد است. چیزی که در این آیه بین آن دو فرق گذاشته این است که اگر ابتدایی و بدون مجوز باشد حرام است و عذاب و عقاب دارد و اگر با مجوز شرعی باشد حلال است و چون حرام نیست عقابی هم ندارد.
باید توجه داشت که این تلافی با مجوز، «واجب نیست»؛ بلکه فقط «حلال است» و شاید برای همین نکته بود که بلافاصله فرمود: «فَمَنْ عَفَا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلىَ اللهِ؛ هر كس عفو و اصلاح كند اجر و پاداش او بر خداست»
4️⃣ گزینه 3 : تعداد و جنسیت فرزندان، تنها به موهبت الهی است
مالكیّت و فرمانروایى آسمانها و زمین فقط در سیطره خداست، هر چه را بخواهد مىآفریند، به هر كس بخواهد دختر عطا مىكند و به هر كس بخواهد پسر مىبخشد؛ یا پسر و دختر را با هم مىدهد و هر كه را بخواهد عقیم مىكند و فرزند نمىدهد كه او دانا و تواناست. (49 و 50 شوری)
قرآن کریم براى نشان دادن این واقعیت كه هر گونه نعمت و رحمت در این عالم از سوى خدا است و كسى از خود چیزى ندارد به یك قانون كلى و یك مصداق روشن آن اشاره كرده و مىفرماید: «مالكیت و حاكمیت آسمانها و زمین براى خدا است و هر چه بخواهد مىآفریند» و به همین دلیل همه ریزخوار خوان نعمت او هستند و نیازمند به لطف و رحمت او؛ از این رو نه غرور به هنگام نعمت منطقى است و نه یاس به هنگام مصیبت.
آنگاه به نمونه روشنى از این واقعیت كه هیچ كس از خود چیزى ندارد و هر چه هست از ناحیه او است اشاره کرده می فرماید: به هر كس اراده كند دختر مىبخشد و به هر كس بخواهد پسر. یا اگر بخواهد هر دو آنها را مىدهد و هر كس را هم که مصلحت بداند عقیم و بى فرزند مىگذارد.
5️⃣ گزینه 3 : آیاتی که هنگام سوار شدن خوانده می شود
كه بر پشت آن استقرار یابید و چون بر آن استقرار یافتید، نعمت پروردگارتان را به یاد آورید و بگویید: منزّه است خدایى كه این را رام ما كرد كه ما قدرت آن را نداشتیم و ما به سوى پروردگارمان باز خواهیم گشت.
«استواء بر ظهر» به معناى استقرار بر پشت حیوان و یا هر مركب سواری دیگر است. منظور از مرکب با توجه به آیه قبل (آیه 12) فقط چهارپایان نیست بلکه به قرینه «کشتی» که در آیه آمده است هر گونه وسیله نقلیه را در بر می گیرد که در عصر حاضر ماشین، قطار و هواپیما از رایج ترین آنهاست.
*
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء بیست و پنجم قرآن کریم : 1️⃣ گزینه 3 : قانون اولیه خدا در پخش روز
1_346345260.mp3
3.62M
✅شرح نکات تفسیری جز ۲۵ قرآن
❎توسط:
◀️حجت الاسلام والمسلمین تولایی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
#کانون_قرآن_عترت 🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🌹به همراه مسابقه و اهدای جوایز ❌قابل توجه طلبهدانشجویان
Shuraim-Quran-Juz-26.mp3
9.19M
#کانون_قرآن_عترت
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺
🔵روز 6⃣2⃣ : جزء بیست و ششم
♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
#کانون_قرآن_عترت 🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🔵روز 6⃣2⃣ : جزء بیست و ششم ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه ع
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴
🔵سوالات جزء بیستم و ششم قرآن کریم
1️⃣ طبق آیه 13 و 14 سوره احقاف، خداوند چه وعدهای به کسانی که در دینداری کم نمیآورند، میدهد؟
1. بهشت
2. جاودانگی در بهشت
3. حوض کوثر
4. هیچکدام
2️⃣ طبق کدام آیه، خداوند ایمان را زینت قلبها قرار داده است؟
1. آیه 3 سوره حجرات
2. آیه 5 سوره حجرات
3. آیه 7 سوره حجرات
4. آیه 9 سوره حجرات
3️⃣ طبق آیات سوره حجرات خداوند غیبت را به چه چیز تشبیه کرده است؟
1. غی کردن گوشت برادر مرده
2. خوردن گوشت برادر دینی مرده
3. خوردن گوشت برادر مرده
4. هیچکدام
4️⃣ طبق آیه 22 سوره ق، کنار رفتن پرده غفلت در روز قیامت موجب چه چیزی میشود؟
1. تیزبینی
2. ایمان
3. تقوا
4. توبه
5️⃣ طبق آیات 15 تا 19 سوره ذاریات، کدام گزینه از ویژگیهای متقین هست؟
1. کم خوابیدن در شب
2. استغفار در سحر
3. قرار دادن حق برای فقرا در مال خود
4. همه موارد
◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید.
♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#امور_تربیتی_فرهنگی
🍀درس اخلاق🌷
🎤با سخنرانی:
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حق پناه
✏️با موضوع: ارزش انسان و ارتباط آن با گناه
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
هدایت شده از مرکز معرفت و مهارت دانشگاه رضوی
احکام ماه مهماني خدا -29 - احکام کفاره6.mp3
4.29M
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید:
#احکام_ماه_مهمانی_خدا
🎧 کلیپ صوتی شماره 29
با موضوع کفارات/ بخش6
🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی)
📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش:
@maharatAmoozi_razavi_un
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴 🔵سوالات جزء بیستم و ششم قرآن کریم 1️⃣ طبق آیه 13 و 14 سوره احقاف،
✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء بیست و ششم قرآن کریم :
1️⃣ گزینه 2 : نوید به کسانی که در دینداری کم نمیآورند
بیتردید کسانی که گفتند: پروردگار ما الله است، سپس [در میدان عمل بر این حقیقت] استقامت ورزیدند، نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین میشوند؛ اینان اهل بهشتاند که به پاداش اعمال شایستهای که همواره انجام میدادند، در آن جاودانهاند. (13 و 14 احقاف)
در این فراز قرآن کریم به کسانی که گفتند: «رَبُّنَا اللَّهُ» و بعد «استقامت ورزیدند» سه وعده ویژه داده است: «لَا خَوْفٌ» و «لَا هُمْ یحَْزَنُونَ» و نیز «أُوْلَئکَ أَصْحَابُ الجَْنَّةِ خَالِدِینَ فِیهَا»
در جمله پایانی با وعدهای حق آنها را کسانی معرفی میکند که در بهشت موعود، جاودان خواهند ماند.
نکته این است که قرآن برای رسیدن به این درجه از آرامش روحی، دو شرط را مطرح کرده است: ایمان و استقامت بر آن. استقامت بر ایمان به این است که انسان مراقب باشد عملش ادعایش را تکذیب نکند. بر اساس روایات این صبر و استقامت در سه حوزه باید رعایت شود: تحمل سختی عبادت، استقامت در برابر فشار گناهان و صبر در ناملایمات و مصائب.
2️⃣ گزینه 3 : زینت واقعی خریدنی نیست
خداوند ایمان را محبوب شما و آن را مایه زینت دلهایتان قرار داد و در مقابل، کاری کرد که شما نسبت به کفر و فسق و گناه، نفرت داشته باشید. (7 حجرات)
میل به زیبایی انسان را وامی دارد تا خود را با انواع و اقسام وسایل تزیینی بیاراید و زیبا کند. اما این خواست طبیعی هم به مانند سایر در خواستهای غریزی، هم پاسخ صادق دارد و هم پاسخ کاذب که اگر با عقل سلیم و آموزههای وحیانی خوراک صحیح به آن داده نشود به راحتی مشغول نوع کاذب آن شده و نمیداند چرا عطشش فروکش نکرده و به آن آرامشی که باید نمیرسد.
بنابراین زینت واقعی و حقیقی برای انسان زینت ایمان است که باید جان را به آن تزیین کنیم.
3️⃣ گزینه 3 : آیهای مهم درباره بدگمانی، تجسس و غیبت
ای اهل ایمان! از بسیاری از گمانها در حقّ مردم بپرهیزید؛ زیرا برخی از گمانها گناه است و در اموری که مردم پنهان ماندنش را خواهانند تفحص و پیجویی نکنید و از یکدیگر غیبت ننمایید. آیا یکی از شما دوست دارد که گوشت برادر مردهاش را بخورد؟ بیتردید از این کار نفرت دارید و از خدا پروا کنید که خدا بسیار توبهپذیر و مهربان است. (12 حجرات)
منظور از «الظَّنِّ» اولی، گمانهای بد است که چون نسبت به گمانهای خوب در میان مردم بیشتر است لذا از آن تعبیر به کثیر شده و گر نه حسن ظن یا همان گمان خیر، نه تنها ممنوع نیست بلکه به آن توصیه هم شده است.
«تجسس» به معنی جستجوگری است که معمولاً در امور نامطلوب به کار میرود و عاملی است برای کشف اسرار و رازهای نهانی مردم. از آنجا که اسلام میخواهد مردم در زندگی خصوصی خود از هر نظر در امنیت باشند بنابراین هرگز اجازه نمیدهد که رازهای خصوصی آنها فاش شود.
در سومین و آخرین دستور که در حقیقت معلول و نتیجه دو برنامه قبل است میفرماید: هیچکدام از شما غیبت دیگری را نکند و برای آنکه قبح و زشتی این عمل را کاملاً مجسم کند پرده از راز آن گشوده و حقیقت باطنی آن را بیان کرده است که همانا خوردن گوشت برادر مرده است.
4️⃣ گزینه 1 : روزی که پردهها کنار رود
[به او میگویند:] تو از این روز بزرگ غافل بودی، پس ما پرده غفلت را از دیدهات کنار زدیم در نتیجه دیدهات امروز بسیار تیزبین است. (22 ق)
سه تعبیر در آیه وجود دارد که از اهمیت بالایی برخور دارند. یک از آنها «غفلت» است. غفلت وقتی وجود پیدا میکند که میان چیزی در محدوده درک ما باشد و ما از بودنش غافل باشیم. تعبیر دیگر «غطاء؛ پرده» است و این تعبیر نشان میدهد چیزهایی موجود بوده اما پرده آویخته مانع میشده که آنها دیده شوند. تعبیر سوم تعبیر به «حدت؛ تیزبینی» است و این نشان میدهد که اگر در گذشته هم مانند امروز چشم تیزبینی داشت میتوانست تمام اینها را همان روز ببیند.
5️⃣ گزینه 4 : متقین، نیازمندان را سهیم در مال خود میدانند
آنان اندکی از شب را میخوابیدند [و بیشتر آن را به عبادت و بندگی میگذراندند] و سحرگاهان از خدا درخواست آمرزش میکردند و در اموالشان حقّی برای سائل تهیدست و محروم از معیشت بود.
نکتهای که به نظر در این آیات نیاز به توجه بیشتر دارد قسمت پایانی آن است که میفرماید متقین بخش معینی از اموال خود را به نیازمندان تقدیم میکنند. شاید گمان شود که مراد از این اموال مشخص همان واجبات مالی مانند خمس و زکات است؛ هر چند برخی چنین تفسیر کردهاند اما از آنجا که این سوره مکی است و دستور آن واجبات مالی در مدینه نازل شد پس این تفسیر نمیتواند درست باشد و حق آن است که بگوییم همانگونه که برخی گفتهاند، منظور از این حقی که در اموال متقین هست و ایشان به نیازمندان میدهند اموالی به غیر از خمس و زکات و واجباتی از این دست است.
*
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء بیست و ششم قرآن کریم : 1️⃣ گزینه 2 : نوید به کسانی که در دینداری
1_348125712.mp3
4.51M
✅شرح نکات تفسیری جز ۲۶ قرآن
❎توسط:
◀️حجت الاسلام والمسلمین تولایی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
Shuraim-Quran-Juz-27.mp3
9.17M
#کانون_قرآن_عترت
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺
🔵روز 7⃣2⃣ : جزء بیست و هفتم
♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
#کانون_قرآن_عترت 🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🔵روز 7⃣2⃣ : جزء بیست و هفتم ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴
🔵سوالات جزء بیستم و هفتم قرآن کریم
1️⃣ طبق آیه 29 سوره نجم، خداوند میگوید باید از چه کسانی روی بگردانیم؟
1. کسانی که از یاد ما روی گرداندهاند
2. جز زندگی دنیا نخواستهاند
3. گزینه 1 و 2
4. هیچکدام
2️⃣ کدام آیه، اشاره به فرزندانی که در بهشت کنار والدین خواهند بود، دارد؟
1. آیه 20 سوره طور
2. آیه 21 سوره طور
3. آیه 22 سوره طور
4. آیه 23 سوره طور
3️⃣ طبق آیات 25 تا 28 سوره طور بهشتیان احوال خود را در دنیا چگونه توصیف میکنند؟
1. از خدا و عذاب قیامت میترسیدیم
2. خدا بر ما منت نهاد و از عذاب حفظ نمود
3. پیش از این ما خدا را میخواندیم
4. همه موارد
4️⃣ طبق آیه 79 سوره واقعه، شرط ورود به قرآن چیست؟
1. تقوا
2. طهارت
3. ایمان
4. اسلام
5️⃣ طبق آیات 20 سوره حدید، کدام گزینه از ویژگیهای زندگی دنیا هست؟
1. لهو و لعب
2. زینت
3. فخر فروشی
4. همه موارد
◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید.
♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
هدایت شده از مرکز معرفت و مهارت دانشگاه رضوی
.
🌷 ارائه فایل های صوتی بیشتری از #احکام_ماه_مهمانی_خدا در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان:
🎧 با توجه به نزدیک شدن عید سعید فطر و لزوم تکمیل مباحث کفاره و همچنین ارائه «احکام فطریه»، در هر روز 2 یا 3 فایل صوتی تقدیم می گردد.
🌿 امید است مورد استفاده واقع شود.
هدایت شده از مرکز معرفت و مهارت دانشگاه رضوی
احکام ماه مهماني خدا -30 - احکام کفاره7.mp3
3.65M
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید:
#احکام_ماه_مهمانی_خدا
🎧 کلیپ صوتی شماره 30
با موضوع کفارات/ بخش7
🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی)
📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش:
@maharatAmoozi_razavi_un
هدایت شده از مرکز معرفت و مهارت دانشگاه رضوی
احکام ماه مهماني خدا -31 - احکام کفاره8.mp3
4.95M
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید:
#احکام_ماه_مهمانی_خدا
🎧 کلیپ صوتی شماره 31
با موضوع کفارات/ بخش8
🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی)
📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش:
@maharatAmoozi_razavi_un
هدایت شده از مرکز معرفت و مهارت دانشگاه رضوی
احکام ماه مهماني خدا -32 - احکام کفاره9.mp3
4.89M
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید:
#احکام_ماه_مهمانی_خدا
🎧 کلیپ صوتی شماره 32
با موضوع کفارات/ بخش9
🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی)
📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش:
@maharatAmoozi_razavi_un