معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
💠 کریم اهل بیت علیهم السلام
آیتالله جوادی آملی
🔸 شخصیت ملكوتی امام حسن مجتبی كه كریم اهل بیت (علیهم الصلاة و علیهم السلام) است، در سیره و سنت و سریرت آن بزرگوار نهفته است. بیانات نورانی آن بزرگوار همانند قرآن در دو محور اصیل و اصلی دور می زند: یكی تعلیم و دیگری تزكیه، چون جامعه انسانی را اندیشه و انگیزه اداره می كند. انسان موجودی است كه متفكّر و مختار است، با برخی از شئونش می اندیشد و با برخی از آن اندیشه ها را پیاده می كند. اگر این دو شأن انسانی اصلاح بشود تمدّن راستین اسلام كه در تدین او نهفته است عملی خواهد بود. اصرار قرآن كریم بر تعلیم و تزكیه بر همین مبناست، انسان نه بیش از این دو شأن شأنی دارد و نه شئون او كمتر از این دو شأن است؛ یعنی می اندیشد و برابر آن اندیشه اش اراده، نیت، اخلاص و عمل دارد؛ این تعلیم و تزكیه از همین مجراست، تعلیم مقدّمه تزكیه است و تزكیه مقدّم بر تعلیم.
🔸 اگر درباره شخص سید شهدا حسین بن علی بن ابی طالب (علیهما آلاف التحیة و الثناء) به عنوان مصباح هدایت یاد شد، این مربوط به آن قلّه هدایت و مصباح بودن است، وگرنه پیروان آن ذوات قدسی سهمی از چراغ هدایت را خواهند داشت. وجود مبارك «كریم اهل بیت» فرمود چراغ هدایت باشید «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَی».[1]
🔸 كریم بودن آن ذات مقدّس هم در اثر سخا و جود و بخشش بود كه وجود مباركش بسیاری از نیازمندی های نیازمندان را برطرف می كرد. اگر این دو عنصر فراهم شد یعنی جامعه از تقلید به در آمد محقق شد، نه در قبول و نه در نكول بیراهه نرفته است، این پیرو راستین امام حسن مجتبی (صلوات الله و سلامه علیه) است. قرآن كریم نه تنها ما را به علم دعوت كرد، فرمود فقط در محور علم سخن بگویید در محور علم چیزی بنگارید، در محور علم تدریس، تصنیف و تألیف داشته باشید. انسان یا چیزی را قبول دارد یا چیزی را نكول، یعنی یا چیزی را تصدیق می كند یا چیزی را تكذیب، قرآن كریم محور تصدیق را علم قرار داد و مدار تكذیب را نیز علم قرار داد؛ فرمود اگر چیزی را قبول كردی و تصدیق می كنی باید محقّقانه باشد ﴿وَلا تَقْفُ مَا لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُوْلَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولاً﴾[2] و اگر چیزی را تكذیب كردی و نفی كردی باید محقّقانه باشد.
[1]. الکافی (ط ـ الاسلامیة)، ج1، ص301.
[2] . سورهٴ اسراء، آیهٴ 36.
امروز شنبه
۰۵ مهر ۱۳۹۹
۰۸ صفر ۱۴۴۲
26 سپتامبر 2020
🔸#قرآن سوره آل عمران آیه ۸۰ :
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱
وَلَا يَأْمُرَكُمْ أَنْ تَتَّخِذُوا الْمَلَائِكَةَ وَالنَّبِيِّينَ أَرْبَابًا ۗ أَيَأْمُرُكُمْ بِالْكُفْرِ بَعْدَ إِذْ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ
و نیز نَسِزد که به شما فرمان دهد که فرشتگان و پیامبران را خدایان خود گیرید.
آیا [چنین انسان والایی که دارای نبوّت و حکمت است] شما را پس از آنکه تسلیم [خدا و فرمان ها و احکام او] شده اید، امر به کفر می کند؟
💠 حدیث روز 💠
💎توصیهای از امام حسن مجتبی(علیهالسلام)
🔻 امام حسن عليهالسلام:
صاحِبِ النّاسَ مِثلَ ما تُحِبُّ أن يُصاحِبوكَ بِهِ؛ حديث
🌹 با مردم به گونهاى رفتار كن كه دوست دارى با تو آن گونه رفتار كنند.
📚 أعلام الدّين، ص ۲۹۷
نقش جنگ در معرفی اسلام به دنیا
جنگ در عین حال که ناگوار بود و شهرهای ما را خراب کرد، ولی برکاتی داشت که اسلام به دنیا معرفی شد، و اینکه چه اشخاصی و قدرتهایی در مقابل اسلام ایستادند، و چه کسانی از اسلام می ترسند، و چه قدرتهایی علیه اسلام قیام کردند، همۀ اینها در جنگ معلوم شد. ابرقدرتها نه شخص صدام را می خواهند نگه دارند و نه ما را می خواهند بکوبند، بلکه آنها از اسلام می ترسند و اسلام را می خواهند بکوبند، از این جهت با ما مخالفند و از او طرفداری می کنند. آنها می دانند که مردم کشورهای اسلامی در مقابلشان می ایستند، و همچنین مردم کشورهای غیراسلامی که متوجه ما هستند، مثل سیاهپوستان.
هشت سال دفاع مقدس ما صرفاً یک امتداد زمانی و فقط یک برههی زمانی نیست؛ گنجینهی عظیمی است که تا مدتهای طولانی ملت ما میتواند از آن استفاده کند، آن را استخراج کند و مصرف کند و سرمایهگذاری کند.
آن عزتی، اعتماد به نفسی، احساس اقتداری که از ناحیهی معنویت رزمندگان ما و جامعهی اسلامی ما احساس شد و توانست آن حادثهی عجیب و شگفتانگیز - یعنی پیروزی در دفاع مقدس و شکست نخوردن در مقابل تهاجم این همه دشمن - را رقم بزند، آن خصوصیات، آن خصلتها، برای ملت ما، برای کشور ما، یکی از بزرگترین نیازهاست.
این هشت سال، مظهری از برترین صفاتی است که یک جامعه میتواند به آنها ببالد و از جوانان خودش انتظار داشته باشد. یعنی دفاع مقدس مظهر حماسه است، مظهر معنویت و دینداری است، مظهر آرمانخواهی است، مظهر ایثار و از خودگذشتگی است، مظهر ایستادگی و پایداری و مقاومت است، مظهر تدبیر و حکمت است.
مراسم رسوب زدایی مزار شهدا توسط دانشجویان دانشکده علوم قرآنی خوی به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس
معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
به آب و آینه سوگند، من ندانستم
سلاح بود و پدافند، من ندانستم
تو رفته بودی و من زار مانده بودم، زار
تو غنچه بودی و من خار، مانده بودم، خوار
مرا مسافر تشویش با خودش میبرد
و گرگ بیم، که اندیشه مرا میخورد
دلم نبود، کجا بود، من نمیدانم
چرا ز سینه جدا بود، من نمیدانم
دلم کباب شد آنگه که شعله را فهمید
زپشت پنجره کوچ پرندهها را دید
و دید باغ که در شعله بیامان میسوخت
و سرو سبز بلندی که در نهان میسوخت
به بحر سینه که لبریز از تلاطم شد
هزار بیم اگر بود، جملگی گم شد
نگاه کردم و دیدم فضا پر از دود است
کبود گشته گل و شاخه، داغ،فرسود است
هزار دسته شقایق که پرپرند آنجا
هزار نخل سرافراز، بیسرند آنجا
شروع حادثه را، نالهها خبر دادند
وقوع فاجعه را،لالهها خبر دادند
خدای من! چه هوایی، چگونه گریه کنم!
چگونه باز نگاهی به چشم قریه کنم!
نه قریهای است، نه باغی، نه شهرآبادی
نه مردمی که بگویند داغ این وادی
کجاییای همه خوبی! که شهر ویران است
دل بهاریام از این خزان پریشان است
خدای را، چه بگویم که درد سنگین است
چه شعلههاست که اندر کمین پرچین است
شکست نای و،هزاران نوا در آتش سوخت
شکوفه دارترین باغ ما، در آتش سوخت
به چشم لاله ما آفتاب پیدا بود
و آفتاب، حضوری برای دریا بود
تمام درد مرا روزگار میداند
صداقت سخنم را بهار میداند
ستارههای درخشان ز آسمان رفتند
به روی بال شهادت ز کهکشان رفتند
ولیک، قامت شب را شکستهاند، آری
صفوف ظلمت شب را گسستهاند، آری
قسم به عشق،که دشمن نمیشود پیروز
اگر چه داغ به داغم، فزون کند هر روز
اگر چه حیله کفار بیش از این باشد
سلاح دشمن غدار بیش از این باشد
قسم به نور،که ما استوار میمانیم
شکوهمند و همیشه بهار میمانیم
به بانگ اشهد و “ان لا اله الا الله”
برای خویش بسازیم عالمی دلخواه
قسم به وسعت بیانتهای مأمن عشق
که جز شکست نباشد، نصیب دشمن عشق
خدا کند که بهاران به باغ ما برسد
که عمر فصل خزان هم به انتها برسد
*سیمیندخت وحیدی
عکسی از مادر یک شهید که جهانی شد
مادر شهید شاهین باقری:
🔹در عملیات خیبر در جزیره مجنون مفقود شد، ۱۱ سال از فرزندم خبری نداشتم و هر لحظه منتظر بازگشتش بودم تا جایی که هرگاه کسی درب خانه را میزد به گمان بازگشت شاهین به سمت درب میدویدم و هر بار بیش از قبل ناامید میشدم.
🔹هرگاه کاروانی از شهدا به تهران میآمد به امید اینکه خبری از فرزندم بگیرم به استقبال شهدا میرفتم. یک روز زمستانی هنگامی که برف هم شدید میبارید متوجه شدم کاروانی از شهدا به تهران آمده فوراً به سمت آن کاروان رفتم. در همین حال عکسی از من در کنار ماشین حمل شهدا گرفته شد که این عکس در رسانههای داخلی و خارجی بازتاب زیادی داشت.
🔹شاهین ۱۲ اسفند ۶۲ در جزیره مجنون به شهادت رسید و پیکرش هم در باتلاقهای این جزیره ماند، اما بلاخره پس از ۱۱ سال به من خبر دادند که پیکر فرزندت بازگشته؛ وقتی برای دریافت پیکر شاهین رفتم تنها چند کیلو استخوان تحویلم دادند و آن روز به یاد روز تولدش افتادم که تنها ۳ کیلو داشت و آن روز هم ۳ کیلو از استخوانهایش را تحویلم دادند.
معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
سلام بر ابراهیم. فصل 16
17.pdf
1.12M
سلام بر ابراهیم. فصل 17
هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
گزارش خبری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در تابستان 1399 👇
هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
گزارش خبری تابستان 99.pdf
4.27M
گزارش خبری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در تابستان 1399
ما را دنبال کنید:
اینستاگرام:
🆔 https://www.instagram.com/quran.ac.ir/
سروش:
🆔 https://sapp.ir/quran.ac.ir
ایتا:
🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir
✅حقیقت «پست تر از حیوان» بودن
آیتالله جوادی آملی
🔸درباره انسان، محدوده او را از لحاظ درون مرزبندی کرده است؛ محدوده او را از نظر برونمرزی مشخص کرد و گفت انسان این است، اگر از این محدوده بیرون رفت «أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ» (2)
🔸این تحقیر و سبّ و لعن نیست، این تحقیق است؛ میفرماید اگر کسی از این محدوده? درونمرزی انسان را که ما گفتیم بیرون رفت و از محدوده? برونمرزی انسان را که ما تبیین کردیم بیرون رفت، این واقعاً حیوان است.
🔸نه اینکه بخواهد بد بگوید، میفرماید سه راه دارد:
1️⃣ یا چشم باطن پیدا کن؛ نظیر صحنه عرفات که وجود مبارک امام سجاد و امام باقر (سلام الله علیهما) آن صحنه?ها را به اصحابشان نشان دادند (2و3)، درون افراد را هماکنون ببین.
2️⃣ یا به حرف معصومان اکتفا کن که اینها میگویند واقعاً «أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ»
3️⃣ یا چند روز صبر کن که «عندالموت» باطن افراد برای شما روشن میشود.
🔸اینکه خدای سبحان میفرماید «أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ» این سخن از تحقیر و اهانت و سبّ و اینها نیست.
🔸بعد از این دو مرزبندی درونی و بیرونی، فرمود اگر کسی از این محدودهها بیرون رفت «أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ»
🔹درس خارج تفسیر سوره مبارکه «صاد»، آیات 11 الی 17
↙️ پی نوشت ها:
1. سوره اعراف، آیه 179
2. مستدرک الوسائل، ج10، ص39
3. بحارالانوار، ج46، ص261
امروز یکشنبه
۰۶ مهر ۱۳۹۹
۰۹ صفر ۱۴۴۲
27 سپتامبر 2020
🔸#قرآن سوره آل عمران آیه ۸۱ :
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱
وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّينَ لَمَا آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتَابٍ وَحِكْمَةٍ ثُمَّ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنْصُرُنَّهُ ۚ قَالَ أَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَىٰ ذَٰلِكُمْ إِصْرِي ۖ قَالُوا أَقْرَرْنَا ۚ قَالَ فَاشْهَدُوا وَأَنَا مَعَكُمْ مِنَ الشَّاهِدِينَ
و [یاد کنید] هنگامی که خدا از همه پیامبران [و امت هایشان] پیمان گرفت که هرگاه کتاب و حکمت به شما دادم، سپس [در آینده] پیامبری برای شما آمد که آنچه را [از کتاب های آسمانی] نزد شماست تصدیق کرد، قطعاً باید به او ایمان آورید و وی را یاری دهید. [آن گاه خدا] فرمود: آیا اقرار کردید و بر این [حقیقت] پیمان محکم مرا [به صورتی که به آن وفا کنید] دریافت نمودید؟ گفتند: اقرار کردیم. فرمود: پس [بر این پیمان] گواه باشید و من هم با شما از گواهانم.
💠 حدیث روز 💠
💎 توصیهای نفسانی از حضرت امیر(علیهالسلام)
🔻امام على عليه السلام:
تَولَّوْا مِن أنفسِكُم تأديبَها، واعدِلُوا بها عَن ضَراوةِ عاداتِها
❗️ به تأديب و تربيت نفسهاى خود بپردازيد و آنها را از شيفتگى به عادتهايشان بازداريد.
📚 غررالحكم، ح ۴۵۲۲