eitaa logo
معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
1.4هزار دنبال‌کننده
20.9هزار عکس
1.2هزار ویدیو
831 فایل
اخبار فرهنگی و دانشجویی، اطلاع رسانی برنامه‌ها و بخشنامه‌ها
مشاهده در ایتا
دانلود
معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
 در سوگ پیامبر(ص) جواد محدثى بار دگر، ياد تو زد آتش به جانم جا دارد از اندوه اين درد گر جاى اشك، از ديدگانم، خون چكانم اى سوره عشق‏ اى آيه مهر اى چشمه نور اى اختر تابنده، اى ياد معطّر اى برترين و آخرين پيغام آور اى پا نهاده بر بلنداهاى افلاك اى همنشين بينوا بر بستر خاك رفتى ولى ما را به دست غم سپردى اى خوب ... اى پاك! در روزهاى تيره و شبرنگ «بطح» در ظلمت كور كوير جاهليت مشعل به كف، درد آشنا، ره مى‏گشودى در اوج خشم و كينه ديرين «يثرب» در سينه‏ ها بذر محبّت مى ‏فشاندى پاك و مبرا بودى از هر لغزش و عيب سيماى تو آيينه ايزدنما بود چشم خدا بين تو هم، چشم خدا بود اى وارث خط شفقگون رسالت دردا ... دريغا! اى امى گويا ... از آن روزى كه رفتى  ما، همچنان در انتظارى تلخ، مانديم بعد از تو اى محمود احمد، اى محمد (ص) ديگر بلال «اللّه اكبر» بر نياورد  جبريل از سوى خدا ديگر نيامد   خوش روزگارى داشتيم اندر كنارت امّا دريغ، آن روزها ديرى نپاييد رفتى ... ولى از ياد ما هرگز نرفتى‏ بعد از تو اشك ديده‏مان هرگز نخشكيد بعد از تو خاطرهايمان هرگز نياسود   بعد از تو، اى يار ضعيفان، قصه ما غم بود و حرمان بود و درد تازيانه يا كنج زندان، يا اسارت، يا شهادت آزارها و حمله‏هاى وحشيانه بعد از تو اولاد على آواره گشتند بر خون سجود آورده و در خون نشستند بعد از تو، ما مانديم و غوغا سقيفه بعد از تو، ما مانديم، با زهراى مظلوم آن چهره‏ اى، كش بارها بوسيده بودى آزرده و سيلى خور دست ستم شد در كوفه محراب على گرديد گلگون صحراى سرخ كربلا رنگين شد از خون لبهاى قرآن خوان و حقگوى حسينت. آماج ضربتهاى چوب خيزران گشت يار وفادارت، «ابوذر» چون عاشقان، در غربت تبعيد، جان داد  «عمار ياسر» كشته گرديد فريادهاى «مالك اشتر» فرو خفت بيدارهامان بر فراز دار رفتند اى بنده خوب خداون بعد از تو، ما مانديم و ميراث شهيدان بعد از تو، ما بوديم و خيل سوگواران رفتى تو، اى تنديس اخلاق و فضائل اى عقل كامل   رفتى ولى ما را به دست غم سپردى يادت گرامى باد، اى ياد معطّر    اى نامت احمد   نامت بلند و جاودان باد
دردا که بعد فاطمه روز حسن رسید روز ملال و غصه و رنج و محن رسید از زهر همسرش جگرش پاره پاره شد بس تیرها که لحظة دفنش به تن رسد بعد از حسن به نیزه عیان شد سر حسین بیش از هزار زخم ورا بر بدن رسید بر پیکری که بود پر از بوسه رسول از گرد و خاک و نیزه شکسته کفن رسید از جامه های یوسف کرببلا فقط بر زینب ستم زده یک پیرهن رسید پاداش آن نصایح زیبا از آن گروه تیرش درون سینه، سنان بر دهن رسید "میثم" بگو به فاطمه زآن خیمه ها که سوخت یک کربلا شراره آتش به من رسید
معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
معرفی کتاب حجت‌الاسلام رسول جعفریان در جلد اول کتاب «تاريخ سياسی اسلام از سال چهلم تا سال صدم» که با عنوان سیره رسول خدا (ص) منتشر شده است، با رویکردی تحلیلی، تاریخ صدر اسلام را در زمان حیات و بعثت پیامبر اکرم (ص) به رشته تحریر درآورده است. این کتاب با نثر و لحنی که هم برای طلاب و دانشجویان و هم برای علاقه‌مندان به تاریخ اسلام جذابیت داشته و در پنج فصل تدوین شده است. در فصل اول با عنوان تاریخ‌نگاری مسلمانان، به انواع نوشته‌های تاريخی مسلمانان، سيره‌نگاران و معرفی اسامی آنها، سيره‌نويسی پس از قرن پنجم، عوامل تحريف سيره، سهم شيعيان در سيره‌نويسی و معرفی تاريخ‌نويسان از آغاز تا قرن پنجم پرداخته شده است. فصل دوم در سه بخش، دوران جاهلیت را از وجوه مختلف بررسی می‌کند. این سه بخش عبارتند از اوضاع سياسی و اجتماعی اعراب جزيرة‌العرب، دين و دين‌داری مردم در دوران جاهليت و همچنین فرهنگ و دانش در دوران جاهليت. نویسنده در فصل سوم ظهور اسلام، آغاز نزول وحی و رویکرد تاريخی پیامبر اسلام (ص) در مواجه با مشركان را مورد بررسی قرار داده است. جعفریان در فصل چهارم که عنوان اسلام در برابر فشار قريش را بر تارک خود می‌بیند، واكنش تازه مسلمانان را در برابر آزار مشركان و اشراف قریش روایت می‌کند. فصل پنجم کتاب به استقرار پیامبر (ص) درمدینه و گسترش آیین اسلام اختصاص دارد. دلايل گسترش سريع اسلام در مدينه و پيمان‌های رسول خدا(ص) با مسلمانان مدينه به تفصیل بیان می‌شود. در فصل ششم هم جنگ‌های پیامبر تا سال پنجم هجرت (بدر، احد، احزاب، بنیقريظه و جنگ با قبایل عرب) واکاوی می‌شود و در نهایت در فصل هفتم با عنوان به‌سوی پيروزی بر حجاز، جریان پيمان حديبيه، فتح خيبر و فتح مكه و ... تا رحلت پيامبر اكرم (ص) بررسی می‌شود. در انتهای کتاب هم، عشیره‌های مهم قبیله قريش و شخصيت‌های شناخته‌شده آنها در يك جدول درج شده است. ضمن این که حوادث دوران مكه و جنگ‌های پيامبر (ص) هم در جدولی جداگانه به همراه نقشه‌هايی از اماکن مهم مكه و مدينه ارائه شده است که به فهم بیشتر خواننده از وقایع کمک می‌کند.
معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
معرفی کتاب صلح الحسن صُلحُ الحَسَن(ع) کتابی به زبان عربی درباره صلح امام حسن(ع)، نوشته شیخ راضی آل‌یاسین پژوهش‌گر و عالم شیعه (متوفای ۱۳۷۲ق). این کتاب، از معدود آثار تحلیلی و تفصیلی است که در سه بخش، درباره زندگانی امام حسن مجتبی(ع)، موقعیت سیاسی او و شرایط صلح امام با معاویه سخن گفته است. آیت‌الله سید علی خامنه‌ای این اثر را در سال ۱۳۴۸ش به نام «صلح امام حسن(ع) پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه تاریخ» به زبان فارسی ترجمه کرده است. درباره مؤلف شیخ راضی آل یاسین، فرزند شیخ عبدالحسین بن شیخ باقر از علما و محققان و مورخان نجف است که در سال ۱۳۱۴ ق متولد شد و در۱۵ ذی‌القعده سال ۱۳۷۲ق درگذشت. وی پیش از آن، افزون بر «دیوان»، کتابی نیز با عنوان «تاریخ الکاظمیه فی القدیم و الحدیث» و کتابی با عنوان «اوج البلاغة» در خطبه‌های امام حسن(ع) و امام حسین(ع) تألیف کرده بود. ویژگی کتاب این کتاب از قریب به صد منبع معتبر و ارزشمند استفاده کرده و مؤلف در آن به موضوعاتی پرداخته که در کتب مشابه، به آن‌ها کمتر توجه شده و موضوع صلح امام حسن(ع) و علت و عوامل آن را به خوبی بیان می‌کند. روش تألیف مؤلف بیش از آن‌که به نقل گزارش‌های تاریخی بپردازد، به بیان و تحلیل اوضاع و شرایط از نگاه خود پرداخته است، اما با این حال از ارجاع به منابع و استناد به آنها غفلت نکرده و به منابع مختلفی در متن و پاورقی توجه داده است که این منابع همان مصادر دست اول تاریخی هستند. محتوا کتاب دارای سه قسمت است که در قسمت نخست شرح حال کوتاهی از زندگی امام مجتبی(ع) ارائه داده و در قسمت دوم به موضوعبیعت با آن حضرت و وضعیت سپاه می‌پردازد. قسمت آخر و اصلی کتاب، بررسی قرارداد صلح و عوامل آن بحث می‌کند. بخش اول: امام حسن بن علی(ع) بخش دوم: موقعیت سیاسی بخش سوم: صلح در خاتمه کتاب نیز، گزارشی از مقایسه شرایط صلح امام حسن(ع) و قیام امام حسین(ع)، به لحاظ دوستان و یاران و به لحاظ دشمنان ارائه شده است.
❇️ تصویب 9 عنوان نشریه علمی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ✍ درچهارمین جلسه کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه، درخواستهای صدور مجوز نشریات در کمیته مطرح شد و ۹ عنوان نشریه به تصویب رسید. همچنین صلاحیت مدیران مسئول و سردبیران نشریات نیز پس از طی مراحل قانونی به تصویب شورا رسید. در این جلسه صدور مجوز نشریات زیر به تصویب رسید: ✅ نشریه «بصیر» انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی ملایر ✅ نشریه «احسن الحدیث» انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی خوی ✅ نشریه «پرسمان» انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی خوی ✅ نشریه «ثاقب» انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی آمل ✅ نشریه «مصباح» انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی آمل ✅ نشریه «جوهره وحی» انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی میبد ✅ نشریه «بساتین» بسیج دانشجویی دانشکده علوم قرآنی میبد ✅ نشریه «داغ» انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی خمین ✅ نشریه «ره نُما» انجمن علمی دانشکده مشهد 🔹لازم به ذکر است، طبق دستورالعمل نشریات وزارت علوم، تنها نشریاتی مجوز فعالیت خواهند داشت که از کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه مجوز دریافت کرده باشند.
معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
Untitled-1_compressed.pdf
3.77M
"قلم دانشجو" ویژه‌نامه دهه آخر صفر: رحلت رسول خدا، شهادت امام حسن مجتبی و شهادت امام رضا علیهم السلام کاری از انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل، به سفارش معاونت فرهنگی و دانشجویی. از انجمن علمی دانشجویی دانشکده آمل و همه کسانی که در مدت کم در تهیه و تدوین این ویژه‌نامه همکاری نموده‌اند تقدیر و تشکر می‌کنیم.
▪️سالروز شهادت امام رئوف، شمس الشموس، غریب الغربا، معین الضعفا حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام تسلیت‌باد السلام علیک یا شمس الشموس و یا انیس النفوس المدفون بارض طوس السلام علیک یا غریب الغربا یا معین الضعفاء و الفقرا السلطان یا ابالحسن یا علی بن موسی ایها الرضا و رحمه الله و برکاته معاونت فرهنگی و دانشجویی
برگزاری جلسه کارگاه سبک زندگی اسلامی با موضوع: "جایگاه رنج در زندگی و راهکارهای مواجهه با آن" با ارائه توسط انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل و با حضور دانشجویان به مدت۱۲۰دقیقه در سامانه ادوب کانکت برگزار گردید. خانم دکتر صاحبیان در جلسه دوم گفتند: انواع نگرش در روانشناسی در چهار موج روانکاوانه،رفتارگرایی،وجودی،فرافردی تقسیم می شود که هر یک مبتنی بر نگرش خود با رنج مواجه می شوند. 🌺🌺🌺🌺 در آموزه های دینی آیات و روایات رنج را جز لاینفک زندگی معرفی می شود که ابزاری است برای آزمایش و بستری است برای تکامل. 🌺🌺🌺🌺 ماحصل نگرش های را در سه واکنش انفعالی . فعالانه.تکاملی می توان خلاصه کرد. و در پایان این جلسه به بررسی معنای طرحواره و طرحواره ها معارض با حقیقت رنج پرداخته شد و به طور مفصل نقش باور ها و تلقینات در ایجاد رنج بیان شد. و در جلسه سوم و آخر ( ) دکتر صاحبیان در نظر دارند عوامل موثر در پذیرش رنج، لوازم مهم در پذیرش رنج، تکنیک های مواجهه با رنج، آناتومی روانی یک فرد ایده آل، معرفی کتاب و مقالات را برای مخاطبان بیان نمایند. لازم بذکر است جلسه و فردا شنبه۲۶مهر۱۳۹۹ساعت ۱۵ برگزار می گردد. @quran_amol
امروز شنبه 26 مهر ۱۳۹۹ 29 صفر ۱۴۴۲ 17 اکتبر 2020 🔸 سوره آل عمران آیه 101: 🌺اعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺 🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 وَكَيْفَ تَكْفُرُونَ وَأَنْتُمْ تُتْلَىٰ عَلَيْكُمْ آيَاتُ اللَّهِ وَفِيكُمْ رَسُولُهُ ۗ وَمَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ. و چگونه کفر می ورزید در حالی که آیات خدا بر شما خوانده می‌شود، و پیامبر او در میان شماست؟! و هر کس به خدا تمسّک جوید، قطعاً به راه راست هدایت شده است.
💠حدیث روز💠 امام رضا علیه‌السلام : اِحْرِصُوا عَلَى قَضَاءِ حَوَائِجِ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ إِدْخَالِ اَلسُّرُورِ عَلَيْهِمْ وَ دَفْعِ اَلْمَكْرُوهِ عَنْهُمْ فَإِنَّهُ لَيْسَ شَيْءٌ مِنَ اَلْأَعْمَالِ عِنْدَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بَعْدَ اَلْفَرَائِضِ أَفْضَلَ مِنْ إِدْخَالِ اَلسُّرُورِ عَلَى اَلْمُؤْمِنِ شدت علاقه نشان دهيد بر رفع نيازمندي‌هاى مؤمنين و شادكردن آنها و برطرف نمودن ناراحتى از ايشان؛ زيرا بعد از انجام واجبات هيچ عملى بهتر از مسروركردن مؤمن نيست. بحارالأنوار (جلد ۷۵) / ترجمه خسروی ج ۲ ص ۲۹۵ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌
مأمون حضرت رضا (ع) را با آن همه تزویر و سالوس و گفتن «یا ابن عم» و  «یا ابن رسول الله» تحت نظر نگه می ‏دارد! که مبادا روزی قیام کند و اساس سلطنت را درهم بریزد. چون پسر پیغمبر (ص) است و در حق او وصیت شده، و نمی‏ شود او را در مدینه آزاد گذاشت. حکام جائر سلطنت می‏ خواستند، و همه چیز را فدای این سلطنت و امارت می ‏کردند؛ نه اینکه دشمنی خصوصی با کسی داشته باشند. چنانکه اگر امام (ع)، نعوذ باللَّه، درباری می ‏شد، کمال عزت و احترام را به او می‏ گذاشتند، و دستش را هم می‏ بوسیدند
حقا بايد گفت‏ سياست مأمون از پختگى و عمق بی‌نظيرى برخوردار بود. اما آن سوى ديگر اين صحنه نبرد، امام على بن موسی الرضا ، عليه‏ السلام،است و همين است كه علی‌رغم زيركى شيطنت‏ آميز مأمون تدبير پخته و همه جانبه او را به حركتى بی‌اثر و بازيچه‏‌اى كودكانه بدل مى‏‌كند. مأمون با قبول آن همه زحمت و با وجود سرمايه‏‌گذارى عظيمى كه در اين راه كرد از اين عمل نه تنها طرفى بر نبست‏، بلكه سياست او به سياستى بر ضد او بدل شد. تيرى كه با آن، اعتبار و حيثيت و مدعاهاى امام على‏‌بن موسى‏‌الرضا ، عليه‏‌السلام، را هدف گرفته شده بود خود او را آماج قرار داد، به طورى‏‌كه بعد از گذشت مدتى كوتاه ناگزير شد همه تدابير گذشته خود را كان‏‌لم‏‌يكن شمرده، بالاخره همان شيوه‏‌اى را در برابر امام در پيش بگيرد كه همه گذشتگانش درپيش‏ گرفته‏ بودند، يعنى «قتل» و مأمون كه در آرزوى چهره قداست مآب خليفه‏.اى موجه و مقدس و خردمند، اين همه تلاش كرده بود سرانجام در همان مزبله‏‌اى كه همه خلفاى پيش از او در آن سقوط كرده بودند، يعنى فساد و فحشا و عيش و عشرت توام با ظلم و كبر فرو غلطيد. دريده شدن پرده ريا مأمون را در زندگى پانزده ساله او پس از حادثه وليعهدى در دهها نمونه مى‏‌توان مشاهده كرد كه از جمله آن به خدمت گرفتن قاضى القضاتى فاسق و فاجر و عياش همچون يحيى‏‌بن اكثم و هم‌نشينى و مجالست با عموى خواننده و خنياگرش ابراهيم‏‌بن‏ مهدى‏ و آراستن بساط عيش و نوش و پرده‏‌درى در دارالخلافه او در بغداد است.
دل همیشه غریبم هوایتان کرده است هواى گریه پایین پایتان کرده است وَ گیوه‏‌هاى مرا رد پاى غمگینت مسافر سحر کوچه‌ها‌یتان کرده است خداش خیر دهد آن کسى که بال مرا کبوتر حرم باصفایتان کرده است چگونه لطف ندارى به این دو چشمى که کنار پنجره‌ها‌یت صدایتان کرده است؟ چگونه از تو نگیرم نجات فردا را؟ خدا براى همین‏‌ها سوایتان کرده است چرا امید ندارى مدینه برگردى؟ مگر نه آنکه خدا هم دعایتان کرده است؟ میان شهر مدینه یگانه خواهرتان چه نذرهاى بزرگى برایتان کرده است تو آن نماز غریب همیشه‌‏ها هستى که کوچه‌‏هاى خراسان قضایتان کرده است سپیده‌‏اى و به رنگ شفق در آمده‌‏اى کدام زهر ستم جابجایتان کرده است علی اکبر لطیفیان
آیت‌الله جوادی آملی: 💠 چرا امام هشتم (علیه السلام)، «رضا»ست؟ 🍀 هیچ موجودی از هیچ موجود دیگری راضی نمی‌شود، مگر به وساطت مقام امام هشتم؛ هیچ انسانی به هیچ توفیقی دست نمی یابد و خوشحال نمی شود، مگر به وساطت مقام رضوان رضا (سلام الله علیه)؛ 🍀 و هیچ نفس مطمئنه ای به مقام راضی و مَرضی بار نمی‌یابد، مگر به وساطت مقام امام رضا! او نه چون به مقام رضا رسیده است، به این لقب ملقّب شده است! بلکه چون دیگران را به این مقام می‌رساند، ملقّب به رضا شد. 🍀 ممکن است در بین آحاد امّت کسانی باشند که به مقام رضوان راه پیدا کنند؛ چون پایان بخش سورة مبارکة فجر که فرمود: 🍀 یا أیَّتُهَا النَّفسُ المُطمَئِنَهُ ارْجِعِی إلی رَبِّکِ راضِیَهً مَرضِیَّه (1)مخصوص ائمه (ع) نیست، شامل سائر انسانهای ملکوتی‌منش هم می‌شود. 🍀 ممکن است در بین امّت کسانی باشند که دارای نفس مطمئنه و نائل به مقام راضِیَهً مَرضِیَّهً بشوند، امّا رضا نخواهند بود! آنها جزء امّت‌اند، ولی امام رضا (ع) واسطه است که چنین افرادی در بین امّت به مقام راضِیَهً مَرضِیَّهً راه پیدا می کنند. 📚قرآن حکیم از منظر امام رضا علیه السلام
برگزاری جلسه و کارگاه سبک زندگی اسلامی با موضوع: "جایگاه رنج در زندگی و راهکارهای مواجهه با آن" با ارائه توسط انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل و با حضور دانشجویان به مدت۱۲۰دقیقه در سامانه ادوب کانکت برگزار گردید. در جلسه سوم به بررسی عوامل بیرونی موثر در پذیرش رنج و لوازم درونی در روان انسان پرداخته شد . تکنیک هایی که روانشناسی و آموزه های دینی در مواجهه با رنج ارائه داد، بیان گردید . و در پایان به بررسی آثار شکرگزاری در جسم و روان انسان اشاره شد . در نتیجه می توان گفت انسان ایده آل همیشه رنج را عامل ضعف خود و عذابی از جانب خدا نمیداند بلکه آن را آزمایش الهی می داند تا ما را رشد دهد. به طور خلاصه رنج👈 🌸 به خاطر تکامل 🌸به خاطر تلنگر 🌸 به خاطر جبران گناهان بر انسان عرضه می شود و هر آنچه را از جانب خداست خیر مطلق است . اگر زاویه دیدمان را عوض کنیم حتما خیر بودنش را میبینیم. پل ارتباطی با خانم دکتر صاحبیان اینستاگرام: dr.f.sahebian ایتا: @sahebian71 @quran_amol