هدایت شده از انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی آمل
امروز شنبه
26 مهر ۱۳۹۹
29 صفر ۱۴۴۲
17 اکتبر 2020
🔸#قرآن سوره آل عمران آیه 101:
🌺اعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱
وَكَيْفَ تَكْفُرُونَ وَأَنْتُمْ تُتْلَىٰ عَلَيْكُمْ آيَاتُ اللَّهِ وَفِيكُمْ رَسُولُهُ ۗ وَمَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ.
و چگونه کفر می ورزید در حالی که آیات خدا بر شما خوانده میشود، و پیامبر او در میان شماست؟! و هر کس به خدا تمسّک جوید، قطعاً به راه راست هدایت شده است.
💠حدیث روز💠
امام رضا علیهالسلام :
اِحْرِصُوا عَلَى قَضَاءِ حَوَائِجِ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ إِدْخَالِ اَلسُّرُورِ عَلَيْهِمْ وَ دَفْعِ اَلْمَكْرُوهِ عَنْهُمْ فَإِنَّهُ لَيْسَ شَيْءٌ مِنَ اَلْأَعْمَالِ عِنْدَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بَعْدَ اَلْفَرَائِضِ أَفْضَلَ مِنْ إِدْخَالِ اَلسُّرُورِ عَلَى اَلْمُؤْمِنِ
شدت علاقه نشان دهيد بر رفع نيازمنديهاى مؤمنين و شادكردن آنها و برطرف نمودن ناراحتى از ايشان؛
زيرا بعد از انجام واجبات هيچ عملى بهتر از مسروركردن مؤمن نيست.
بحارالأنوار (جلد ۷۵) / ترجمه خسروی ج ۲ ص ۲۹۵
مأمون حضرت رضا (ع) را با آن همه تزویر و سالوس و گفتن «یا ابن عم» و «یا ابن رسول الله» تحت نظر نگه می دارد! که مبادا روزی قیام کند و اساس سلطنت را درهم بریزد. چون پسر پیغمبر (ص) است و در حق او وصیت شده، و نمی شود او را در مدینه آزاد گذاشت.
حکام جائر سلطنت می خواستند، و همه چیز را فدای این سلطنت و امارت می کردند؛ نه اینکه دشمنی خصوصی با کسی داشته باشند.
چنانکه اگر امام (ع)، نعوذ باللَّه، درباری می شد، کمال عزت و احترام را به او می گذاشتند، و دستش را هم می بوسیدند
حقا بايد گفت سياست مأمون از پختگى و عمق بینظيرى برخوردار بود. اما آن سوى ديگر اين صحنه نبرد، امام على بن موسی الرضا ، عليه السلام،است و همين است كه علیرغم زيركى شيطنت آميز مأمون تدبير پخته و همه جانبه او را به حركتى بیاثر و بازيچهاى كودكانه بدل مىكند.
مأمون با قبول آن همه زحمت و با وجود سرمايهگذارى عظيمى كه در اين راه كرد از اين عمل نه تنها طرفى بر نبست، بلكه سياست او به سياستى بر ضد او بدل شد.
تيرى كه با آن، اعتبار و حيثيت و مدعاهاى امام علىبن موسىالرضا ، عليهالسلام، را هدف گرفته شده بود خود او را آماج قرار داد، به طورىكه بعد از گذشت مدتى كوتاه ناگزير شد همه تدابير گذشته خود را كانلميكن شمرده، بالاخره همان شيوهاى را در برابر امام در پيش بگيرد كه همه گذشتگانش درپيش گرفته بودند، يعنى «قتل» و مأمون كه در آرزوى چهره قداست مآب خليفه.اى موجه و مقدس و خردمند، اين همه تلاش كرده بود سرانجام در همان مزبلهاى كه همه خلفاى پيش از او در آن سقوط كرده بودند، يعنى فساد و فحشا و عيش و عشرت توام با ظلم و كبر فرو غلطيد.
دريده شدن پرده ريا مأمون را در زندگى پانزده ساله او پس از حادثه وليعهدى در دهها نمونه مىتوان مشاهده كرد كه از جمله آن به خدمت گرفتن قاضى القضاتى فاسق و فاجر و عياش همچون يحيىبن اكثم و همنشينى و مجالست با عموى خواننده و خنياگرش ابراهيمبن مهدى و آراستن بساط عيش و نوش و پردهدرى در دارالخلافه او در بغداد است.
دل همیشه غریبم هوایتان کرده است
هواى گریه پایین پایتان کرده است
وَ گیوههاى مرا رد پاى غمگینت
مسافر سحر کوچههایتان کرده است
خداش خیر دهد آن کسى که بال مرا
کبوتر حرم باصفایتان کرده است
چگونه لطف ندارى به این دو چشمى که
کنار پنجرههایت صدایتان کرده است؟
چگونه از تو نگیرم نجات فردا را؟
خدا براى همینها سوایتان کرده است
چرا امید ندارى مدینه برگردى؟
مگر نه آنکه خدا هم دعایتان کرده است؟
میان شهر مدینه یگانه خواهرتان
چه نذرهاى بزرگى برایتان کرده است
تو آن نماز غریب همیشهها هستى
که کوچههاى خراسان قضایتان کرده است
سپیدهاى و به رنگ شفق در آمدهاى
کدام زهر ستم جابجایتان کرده است
علی اکبر لطیفیان
12.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رضا جان است شاه مردم ایران، رضاخان نه....
بسیار دیدنی...
آیتالله جوادی آملی:
💠 چرا امام هشتم (علیه السلام)، «رضا»ست؟
🍀 هیچ موجودی از هیچ موجود دیگری راضی نمیشود، مگر به وساطت مقام امام هشتم؛ هیچ انسانی به هیچ توفیقی دست نمی یابد و خوشحال نمی شود، مگر به وساطت مقام رضوان رضا (سلام الله علیه)؛
🍀 و هیچ نفس مطمئنه ای به مقام راضی و مَرضی بار نمییابد، مگر به وساطت مقام امام رضا! او نه چون به مقام رضا رسیده است، به این لقب ملقّب شده است! بلکه چون دیگران را به این مقام میرساند، ملقّب به رضا شد.
🍀 ممکن است در بین آحاد امّت کسانی باشند که به مقام رضوان راه پیدا کنند؛ چون پایان بخش سورة مبارکة فجر که فرمود:
🍀 یا أیَّتُهَا النَّفسُ المُطمَئِنَهُ ارْجِعِی إلی رَبِّکِ راضِیَهً مَرضِیَّه (1)مخصوص ائمه (ع) نیست، شامل سائر انسانهای ملکوتیمنش هم میشود.
🍀 ممکن است در بین امّت کسانی باشند که دارای نفس مطمئنه و نائل به مقام راضِیَهً مَرضِیَّهً بشوند، امّا رضا نخواهند بود! آنها جزء امّتاند، ولی امام رضا (ع) واسطه است که چنین افرادی در بین امّت به مقام راضِیَهً مَرضِیَّهً راه پیدا می کنند.
📚قرآن حکیم از منظر امام رضا علیه السلام
هدایت شده از انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی آمل
برگزاری جلسه #سوم و #آخر کارگاه سبک زندگی اسلامی با موضوع:
"جایگاه رنج در زندگی و راهکارهای مواجهه با آن"
با ارائه #دکتر_فاطمه_صاحبیان
توسط انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل و با حضور دانشجویان به مدت۱۲۰دقیقه در سامانه ادوب کانکت برگزار گردید.
در جلسه سوم
به بررسی عوامل بیرونی موثر در پذیرش رنج و لوازم درونی در روان انسان پرداخته شد .
تکنیک هایی که روانشناسی و آموزه های دینی در مواجهه با رنج ارائه داد، بیان گردید .
و در پایان به بررسی آثار شکرگزاری در جسم و روان انسان اشاره شد .
در نتیجه می توان گفت انسان ایده آل همیشه رنج را عامل ضعف خود و عذابی از جانب خدا نمیداند بلکه آن را آزمایش الهی می داند تا ما را رشد دهد.
به طور خلاصه رنج👈
🌸 به خاطر تکامل
🌸به خاطر تلنگر
🌸 به خاطر جبران گناهان
بر انسان عرضه می شود و هر آنچه را از جانب خداست خیر مطلق است .
اگر زاویه دیدمان را عوض کنیم حتما خیر بودنش را میبینیم.
پل ارتباطی با خانم دکتر صاحبیان
اینستاگرام:
dr.f.sahebian
ایتا:
@sahebian71
#انجمن_علمی_دانشجویی
#علوم_قرآنی_آمل
@quran_amol