eitaa logo
معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
1.4هزار دنبال‌کننده
21.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
836 فایل
اخبار فرهنگی و دانشجویی، اطلاع رسانی برنامه‌ها و بخشنامه‌ها
مشاهده در ایتا
دانلود
امروز پنج شنبه 21 آبان ۱۳۹۹ 26 ربیع الاول ۱۴۴۲ 12 نوامبر 2020 🔸 سوره آل عمران آیه 127: 🌺اعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺 لِيَقْطَعَ طَرَفًا مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَوْ يَكْبِتَهُمْ فَيَنْقَلِبُوا خَائِبِينَ تا گروهی از کافران را هلاک گرداند یا خوار کند، تا (از مقصود خود) ناامید باز گردند.
💠 حدیث روز 💠 ⌛️ راهکاری برای افزایش عمر 🔻رسول خدا صلي‌الله‌عليه‌وآله: مَنْ كَثُرَ عَفْوُهُ مُدَّ فى عُمْرِهِ 💎 آن كه عفوش بسيار شد، عمرش طولانى می‌شود. 📚 بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۳۵۹ ‌ ‌
🔹شرافت همه ما به این است که خدمت به خلق خدا بکنیم. اینها بندگان خدا هستند، خدای تبارک و تعالی، علاقه دارد به این بندگان و ما مسئولیم، باید خدمت بکنیم. همه ما در مقابل اسلام مسئولیم. این اسلامی که با خون اولیا و بزرگان به دست ما سپرده شده است و الآن ما مسئول او هستیم، این اسلام را ما باید به نسل آتیه برسانیم.
💠 این ملت و همه ملتهای دیگر، فقط از جوانان تشکیل نشده‌اند. جوانان نوکِ پیکانند. به آن مادری که جوانش را تجهیز کرد و به جبهه فرستاد، نگاه کنید! به آن خانواده‌ای که فقط دو پسر جوان داشت و آنها را تقدیم اسلام کرده بود و میگفت: «وقتی دو بچه ما رفتند و شهید شدند، باز ما مثل اوّل تنها شدیم» بنگرید! مگر این صحنه‌ها شوخی است؟
برگزاری کرسی علمی(نشست نقد مقاله علمی پژوهشی) با موضوع "روش تفسیری صوفیانه: بررسی مقایسه ای دیدگاه محمدحسین ذهبی و محمدهادی معرفت" از سوی انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل با حضور دانشجویان و با ارائه دکتر جواد فرامرزی ،مدیریت جلسه دکتر سیدقاسم حسینی و با ناقدی دکتر سیدمعصوم حسینی به مدت۶۰دقیقه در سامانه ادوب کانکت برگزار گردید. این مقاله علمی پژوهشی در پژوهش نامه مذاهب اسلامی،سال هفتم، شماره سیزدهم،بهار و تابستان۱۳۹۹ توسط دکتر فرامرزی منتشر گردید و ایشان روش تفسیری صوفیانه را از دو دیدگاه محمدحسین ذهبی و محمدهادی معرفت مورد بررسی قرار دادن و در ادامه دکتر سیدمعصوم حسینی با طرح سوالاتی به نقد این مقاله پرداختند. #انجمن_علمی_دانشجویی #علوم_قرآنی_آمل @quran_amol
امروز جمعه 23 آبان ۱۳۹۹ 27 ربیع الاول ۱۴۴۲ 13 نوامبر 2020 🔸 سوره آل عمران آیه 128: 🌺اعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺 لَيْسَ لَكَ مِنَ الْأَمْرِ شَيْءٌ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ أَوْ يُعَذِّبَهُمْ فَإِنَّهُمْ ظَالِمُونَ (ای پیغمبر) به دست تو کاری نیست، اگر خدا بخواهد (به لطف خود) از آن کافران درگذرد و اگر بخواهد آنها را عذاب کند چون مردمی ستمکارند.
💠 حدیث روز 💠 💎 نکته‌ای مهم و کارگشا درباره علم 🔻پیامبراعظم صلي‌الله‌عليه‌وآله: مَنْ تَعَلَّمَ الْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِيَ‌ فِي‌ مَلَكُوتِ‌ السَّمَاوَاتِ‌ عَظِيماً فَقِيلَ تَعَلَّمَ‌ لِلَّهِ‌ وَ عَمِلَ‌ لِلَّهِ‌ وَ عَلَّمَ‌ لِلَّهِ‌ ◻️ هر كه‌ علم را بياموزد و به آن عمل نمايد و به جهت رضاى خدا به مردم تعليم دهد، او را در ملكوت آسمان‌ها بزرگ می‌نامند و گفته شده: براى خدا آموخت و براى خدا عمل نمود و براى خدا تعليم داد. 📚 الکافی، ج ۱، ص ۳۵ ‌ ‌
🚨 گله از برخی ادارات دولتی 🔹ما نباید مثل سابق باشیم که اگر یک بی‌چاره‌ای می‌خواهد مراجعه کند به یک اداره‌ای، به یک رئیس اداره‌ای، آن قدر اشکال‌تراشی و آن قدر فساد باشد و بالاخره هم [هی بگوییم:] امروز برو، فردا بیا، فردا برو، پس فردا بیا، این طور چیزها...
💠 ابعاد انتظار 🔹یک بُعد معنای انتظار این است که هرچه خیر و عمل خوب انجام دادیم و به وجود آمده کم و غیرکافی است و منتظریم تا ظرفیت نیکیِ عالم پُر بشود. یک بُعد دیگر انتظار، دلگرمی مؤمنین نسبت به آینده است.
عمری به انتظار نشستم نیامدی چشم از همه به غیر تو بستم نیامدی‌ ای مایه امید بشر، رشته امید از هرکسی بجز تو گسستم نیامدی‌ ای خضر راه گمشدگان در مسیر عشق چشم انتظار هرچه نشستم نیامدی‌ ای سرو سرفراز گلستان زندگی دیدی مگر حقیرم و پستم نیامدی گفتی دل شکسته بود جای من فقط این دل به خاطر تو شکستم نیامدی عمری در آرزوی تو آخر شد و هنوز در آرزوی روی تو هستم نیامدی مست گناه، مرد حقیقت نمی‌شود دیدی همیشه غافل و مستم نیامدی زندان تن کلید ندارد به غیر مرگ چون از رگ حیات نرستم نیامدی
معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
آیت‌الله جوادی آملی: ✅ بررسی فعل خدا، علم دینی نیست؟ 🔸در بحث های قبلی که گفتیم علم، دینی است ... 🔸یک وقت علمِ انسان در این است که من چه کار کنم، مثل سینما که علم آن‌ها این است که من چطور بازی کنم؛ من بازی کنم یا هنرنمایی کنم، این می‌تواند دینی باشد، می‌تواند غیر دینی؛ برای اینکه درباره فعل انسان بحث می‌کند. 🔸اما علوم دیگر، فیزیک، شیمی، ریاضی، تمام علوم تجربی و تمام علوم انسانی، این‌ها درباره حقایق خارجیه است. 🔸در جهان هستی چیزی جز فعل خدا نیست؛ در جهان هستی خدا هست و اسما، اوصاف، افعال، اقوال و آثار او. 🔸در عالم غیر از این چیز دیگر نیست؛ بخشی از این‌ها به شیمی و فیزیک برمی‌گردد، بخشی به ریاضی برمی‌گردد، بخشی به علم کلام برمی‌گردد، بخشی به علم فلسفه برمی‌گردد، بخشی به عرفان نظری برمی‌گردد ... علم آن است که به واقع تعلّق بگیرد، واقع هم فعل خداست، بررسی فعل خدا هم فرض ندارد که دینی نباشد ... 🔸دو نظر خیلی متفاوت صد درصد مباین هم است: یکی اینکه آنها می‌گویند علم، دینی و غیر دینی ندارد علم، دینی نیست؛ ولی عاِلم ممکن است مسلمان باشد، ممکن است کافر؛ اما نظر دوم آن است که خیر، علم فقط دینی است، عاِلم ممکن است مسلمان باشد، ممکن است کافر. 🔸حالا اگر کافری آمده درباره حضرت امیر دارد بحث می‌کند که علی‌بن‌ابی‌طالب(سلام الله علیه) در این مدت چه کارهایی کرده است، تحقیق و پژوهش علم او دینی است، ولو آن عاِلم کافر است. 🔸کسی درباره امام صادق(سلام الله علیه) دارد بحث می‌کند، بحث درباره فعل، قول، روش و سیره امام، این علم، علم دینی است، ولو عاِلم کافر باشد. 🔸چیزی در جهان نیست، مگر فعل خدا؛ بحث درباره فعل خدا، مثل بحث درباره قول خدا، دینی است. 🔸الآن ما که داریم تفسیر بحث می‌کنیم، چرا علم ما دینی است؟ برای اینکه بگوییم خدا چنین گفت؛ آن استاد دانشگاه هم می‌گوید خدا چنین کرد، فرض ندارد ما علمی داشته باشیم غیر دینی. 🔸عاِلم بله، ممکن است کافر باشد، چون قبول ندارد که این کار، کار خداست و قبول ندارد که فعل، فعل خداست؛ بله او ممکن است کافر باشد. ◀️ پرسش: استاد! ممکن است طبیعت چنین کرده باشد؟ 🔸پاسخ: بله، چون طبیعت چنین کرد، خیال می‌کند طبیعت کرد، در حالی که کار، کار خداست، چون نمی‌داند که چه کسی کرد، خود این عالم می‌شود کافر وگرنه فعل، فعل خداست. 🔸اگر فعل، فعل خداست، بحث درباره فعل خدا فرض ندارد دینی نباشد؛ منتها او نمی‌داند که فاعل آن کیست، می‌شود کافر وگرنه آنچه در عالم هست فعل خداست، قول خداست. 🔸حالا کافری درباره قرآن شناسی بحث می‌کند؛ کم نیستند کفّاری که درباره قرآن شناسی اظهار نظر کردند، قرآن را شناختند، چند تا سوره دارد، چند تا آیه دارد، چند تا امر و نهی دارد، درباره چه چیز بحث می‌کند، حقوق آن چیست، این علم، علم دینی است، ولو آن عالم کافر باشد. 🔸آنها می‌گویند علم سکولار است، دینی و غیر دینی ندارد؛ ولی عالم ممکن است مسلمان باشد یا غیر مسلمان. 🔸اینها علم را واقعاً نشناختند؛ علم، بررسی فعل خداست. 🔸آنجا که بررسی فعل انسان است، مثل سینما و امثال این‌ها، بله آنجا ممکن است که خود آن علم دینی باشد یا غیر دینی؛ برای اینکه بحث در این است که این آقا چه کار بکند، این آقا اگر بر طبق کتاب و سنّت انجام بدهد، می‌شود دینی، اگر غیر کتاب و سنّت است می‌شود غیر دینی. 🔸علمی که به فعل انسان برمی‌گردد، این می‌تواند دو گونه باشد، اما علمی که به «فعل الله» برمی‌گردد، این دیگر نمی‌تواند دو گونه باشد ... 🔸یک وقت است که این‌ها اوهام خودشان را انسان می‌دانند، خیالات و برداشت خودشان را انسان می‌دانند، این اصلاً علم نیست. 🔸آنچه واقعیت است، واقعیت انسان، واقعیت روح، واقعیت جامعه، واقعیت اقتصاد که در خارج حقیقت دارد، بله، این دینی است. 🔸اما این‌ها در اثر بیراهه رفتن، مبادی و منابع را از دست دادند؛ بخشی از اینها اصلاً علم نیست. 🔹درس تفسیر/سوره مبارکه «زمر»، آیات 11 الی 18
دانشکده علوم قرآنی ملایر برگزار می کند: قابل توجه دانشجویان، اساتید، کارکنان و خانواده های کارکنان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم. مسابقه کتابخوانی ویژه هفته قرآن و دانشگاه با محوریت سوره مبارکه واقعه از تفسیر نور، حجت الاسلام و المسلمین قرائتی مزایا: 1. بهره مندی از معارف قرآنی 2. اعطای گواهینامه موفقیت در دوره مطالعات غیرحضوری 3. اعطای جوایز ارزنده به نفرات برتر مهلت ارسال پاسخنامه: دوشنبه 26 آبان 99 از طریق پیام رسان ایتا به آیدی: @mj9001
🔴⚫️🔵 اولین نشست مشترک انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی تهران و خمین " کارگاه مأخذشناسی و کارگاه آشنایی با کتابخانه های دیجیتالی" 📌مدرسین : حجت الاسلام دکتر سید محمد اسماعیلی ( دانشکده علوم قرآنی خمین) جناب آقای عظیم عظیم پور (دانشکده علوم قرآنی تهران) 🕓 زمان: دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ساعت ۱۰ الی ۱۲ پخش زنده به آدرس: http://82.99.217.99/tehran در سامانه الکترونیکی دانشگاه (ادوب کانکت) 🔴 ⚫️ توجه: متقاضیان محترم، پس از کلیک کردن بر روی آدرس لطفا در قسمت guest، نام خود و دانشکده را به صورت کامل وارد نمایید؛ 🔻 همراه با اهدا 📃 @tehran_anjoman
امروز شنبه 24 آبان ۱۳۹۹ 28 ربیع الاول ۱۴۴۲ 14 نوامبر 2020 🔸 سوره آل عمران آیه 129: 🌺اعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺 وَلِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۚ يَغْفِرُ لِمَنْ يَشَاءُ وَيُعَذِّبُ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ هر چه در آسمانها و هر چه در زمین است مِلک خداست، هر که را خواهد ببخشد و هر که را خواهد عذاب کند، و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.
💠 حدیث روز 💠 💎 منبع آرامش 🔻امام على عليه‌السلام: مَن تَسَلّى بِالكُتبُ لَم تَفُتهُ سَلوَةٌ ❇️ كسى كه با كتاب آرامش يابد، هيچ آرامشى را از دست نداده است. 📚 غررالحکم و دررالحکم، ح ۸۱۲۶
💠محال است... 🔹چون شریعت ختم شرایع و قرآن ختم کتب نازله و آخرین رابطه بین خالق و مخلوق است، باید در حقایق توحید و تجرید و معارف الهیّه، که مقصد اصلی و غایت ذاتی ادیان و شرایع و کتب نازله الهیه است، آخرین مراتب و منتهی النّهایه اوج کمال باشد، و الّا نقص در شریعت که خلاف عدل الهی و لطف ربوبی است لازم آید؛ و این خود محالی است فضیح و عاری است قبیح، که با هفت دریا از روی ادیان حقّه لکّه ننگش شسته نشود؛ و العیاذ بالله.‏ 📚تفسیر سوره حمد، ص۷۴
💠غرب بدون رتوش تجربه غربی تجربه ناموفقی بود هم برای بشریت ناموفق بود هم برای مردم خودشان. تصور نشود که اروپا و آمریکا برای کشورهای دیگر بدبختی آورد اما مردم خودشان را خوشبخت کردند. این طور نیست. البته آنها دنیا را به انسان‌های درجه یک و درجه دو تقسیم می‌کنند. آنها معتقدند که انسان به قول خودشان سفید یعنی انسان اروپایی انسان درجه یک است و انسان‌های دیگر درجه دو هستند. اگر به نفع انسان درجه یک هرگونه جفایی به انسان درجه دو شود از نظر منطق و تمدن غرب و فرهنگ حاکم بر تجربه غربی ایرادی ندارد. اما اینها حتی برای مردم خودشان هم مفید نبودند. ۱۳۸۴/۲/۱۹
🔰 *طرح سراسری عضویت رایگان* 📚 *در کتابخانه‌های عمومی کشور به صورت غیرحضوری* ✅ طرح سراسری عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور به مناسبت *هفته کتاب و بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار،* فقط در روز شنبه ۲۴ آبان‌ از طریق سامانه یکپارچه مدیریت کتابخانه های عمومی کشور *«سامان»* به آدرس زیر انجام می شود: 🌐 www.samanpl.ir/ 🔹 گفتنی است عضویت رایگان بیست و هشتمین دوره هفته کتاب و بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار به مدت یک روز و از طریق سامانه یکپارچه مدیریت کتابخانه های عمومی کشور (سامان) انجام شده و قابل تمدید نخواهد بود.
سید محمدحسین طباطبایی(۱۲۸۱- ۱۳۶۰ش) مشهور به علامه طباطبایی، مفسر، فلیسوف، اصولی، فقیه، عارف و اسلام‌شناس قرن ۱۴ق. وی از عالمان تأثیرگذار شیعه در فضای فکری و مذهبی ایران در قرن ۱۴ش بود. وی نویسنده تفسیر المیزان، و کتاب‌های فلسفی بدایة الحکمة و نهایة الحکمة، و اصول فلسفه و روش رئالیسم است. علامه، در حوزه علمیه قم به جای اشتغال به فقه و اصول، درس تفسیر قرآن و فلسفه برقرار کرد. این کار او موجب رونق دانش تفسیر در حوزه قم شد. روش تفسیری او تفسیر قرآن به قرآن بود. در دوران تعطیلی درس فلسفه، با برقراری جلسات هفتگی با شاگردان خاص خود تدریس مبانی فلسفی ملاصدرا و حکمت متعالیه را ادامه داد. بسیاری از مدرسان بعدی فلسفه در حوزه علمیه قم شاگردان او بودند. نشست‌های علمی او با هانری کربن فیلسوف و شیعه‌شناس فرانسوی زمینه‌ساز معرفی تشیع به اروپاییان شد. علامه طباطبایی در 24 آبان 1360 شمسی دار فانی را وداع و به سوی معبود خود پر کشید.
مهر خوبان دل و دین از همه بی پروا برد رخ شطرنج نبرد آنچه رخ زیبا برد تو مپندار که مجنون سر خود مجنون گشت از سمک تا به سماکش کشش لیلا برد من به سرچشمه خورشید نه خود بردم راه ذره ای بودم و مهر تو مرا بالا برد من خسی بی سرو پایم که به سیل افتادم او که می رفت مرا هم به دل دریا برد جام صهبا زکجا بود مگر دست که بود که به یک جلوه دل و دین زهمه یکجا برد خم ابروی تو بود و کف مینوی تو بود که درین بزم بگردید و دل شیدا برد خودت آموختی ام مهر و خودت سوختی ام با برافروخته رویی که قرار از ما برد همه یاران به سر راه تو بودیم ولی غم روی تو مرا دید و ز من یغما برد همه دلباخته بودیم و هراسان که غمت همه را پشت سر انداخت، مرا تنها برد