معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
🌷داغ هفتاد و دو گل تشنگی...
آخر ای مردم! ما هم عتباتی داریم
کربلایی داریم، آب فراتی داریم
ما پر از بوی خوش سیب، پر از چاووشیم
وز چمن های مجاور، نفحاتی داریم
داغ هفتادودو گُل تشنگی از ماست اگر
دست و رو در تپش رشته قناتی داریم
آن سبک بال ترانیم که بر محمل موج
ساحل امنی و کشتیّ نجاتی داریم
در تماشای جمال از جبروتی سُرخیم
که شگفت آینه جلوه ذاتی داریم
در همین روضه سربسته، خدا می داند
دست در شرح چه اسماء و صفاتی داریم
زیر این خیمه که از ذکر شهیدان سبز است
کس نداند که چه احساس حیاتی داریم
همه هستی ما عینِ زیارت نامه است
گو از این گونه سلام و صلواتی داریم
زکریااخلاق
از نگاه علامه طباطبایی، رسول خدا(ص) و عترت آن حضرت، در همه امور اعم از تفسیر قرآن و غیر آن، حجت بوده و در این مسأله بین تفسیر متشابهات و تفسیر غیرمتشابهات تفاوتی نیست. ایشان در ذیل آیه شریفه «وَأَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ»(نحل/۴۴) می فرماید: این آیه دلالت دارد بر حجیت قول رسول خدا(ص) در بیان آیات قرآن و تفسیر آن، چه آن آیاتی که نسبت به مدلول خود صراحت دارند و چه آنهایی که ظهور دارند و چه آنهایی که متشابهند و چه آنهایی که مربوط به اسرار الهی هستند.
✅ بیانیه گام دوم (3)
🔹شعارهای جهانی، فطری، درخشان و همیشهزندهی انقلاب اسلامی
✍️ برای همهچیز میتوان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد، امّا شعارهای جهانی این انقلاب دینی از این قاعده مستثنا است؛ آنها هرگز بیمصرف و بیفایده نخواهند شد، زیرا فطرت بشر در همهی عصرها با آن سرشته است.
🌟 آزادی، اخلاق، معنویّت، عدالت، استقلال، عزّت، عقلانیّت، برادری، هیچ یک به یک نسل و یک جامعه مربوط نیست تا در دورهای بدرخشد و در دورهای دیگر افول کند. هرگز نمیتوان مردمی را تصوّر کرد که از این چشماندازهای مبارک دلزده شوند.
⭐️ هرگاه دلزدگی پیش آمده، از رویگردانی مسئولان از این ارزشهای دینی بوده است و نه از پایبندی به آنها و کوشش برای تحقّق آنها.
✅ستاد اربعین دانشگاهیان استان ایلام با حضور معاون و مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، ۲۳ مهر دانشگاه ایلام
👌دکتر علی اکبری رئیس دانشگاه ایلام: دانشگاه های استان ایلام با همدلی و همکاری در خدمت زائران حسینی هستند.
موکب های دانشگاهی در سراسر استان بویژه در مهران و ایلام به زائران خدمات رسانی فرهنگی و رفاهی می کنند.
👌حجت الاسلام والمسلمین غیاثی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ایلام:
اربعین راهبرد و استراتژی است که می تواند همه جوامع جهانی را به محبت امام حسین (ع) در بیاورد.
نقش دانشگاهیان فرهنگ سازی در اربعین است و ماهیت اربعین باید در سند راهبردی توسط فرهیختگان دانشگاهی تبیین شود.
⌛️ امروز چهارشنبه
۲۴ مهر ۱۳۹۸
۱۷ صفر ۱۴۴۱
16 اکتبر 2019
🌴🔸#قرآن سوره بقره آیه ۲۳ :
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱
وَإِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ
و اگر در آنچه بر بنده خود نازل كرده ايم شك داريد پس اگر راست مى گوييد سوره اى مانند آن بياوريد و گواهان خود را غير خدا فرا خوانيد.
💠 حدیث روز
🔵 امام الصادق عليه السلام:
💠 مَنِ استَوى يَوماهُ فَهُوَ مَغبونٌ، و مَن كانَ آخِرُ يَومَيهِ شَرَّهُما فَهُوَ مَلعونٌ، و مَن لَم يَعرِفِ الزِّيادَةَ في نَفسِهِ كانَ إلَى النُّقصانِ أقرَبَ، و مَن كانَ إلَى النُّقصانِ أقرَبَ فَالمَوتُ خَيرٌ لَهُ مِنَ الحَياة؛
آن كه دو روزش برابر باشد، مغبون است، و آن كه دومين روزش بدتر باشد، نفرين شده است. آن كه پيشرفت را در خود نبيند، به نقصانْ نزديكتر است و هر كه به نقصانْ نزديكتر باشد، مرگ از زندگى برايش بهتر است.
✳️ بیدل دهلوی، متوفای 1133 هجری، دیگر چهره درخشان سبک هندی است.
برخی او را در خیالپردازیها و تصویرسازیها، آفرینش مضمون و خلق ترکیبات بدیع، چیرهدستتر از صائب نیز میدانند.
او اهل سنت بوده اما در برخی از اشعارش درباره معصومین گوی سبقت را از بسیاری از شاعران شیعی نیز ربوده است.
به عنوان مثال به این غزل بیدل که درباره امام حسین(ع) با مهارت تمام سروده است، بنگرید:
سایه دستی اگر ضامن احوال ماست
خاک ره بیکسی ست کز سرِ ما بر نخاست
دل به هوی بسته ایم، از هوس ما مپرس
با همه بیگانه است آن که به ما آشناست
داغ معاش خودیم، غفلتِ فاش خودیم
غیرْ تراش خودیم، آینه از ما جداست
آن سوی این انجمن نیست مگر وهْم و ظن
چشم نپوشیده ای، عالم دیگر کجاست ؟
دعوی طاقت مکن تا نکشی ننگ عجز
آبله پای شمع، در خور ناز عصاست
گر نیی از اهل صدق، دامن پاکان مگیر
آینه و روی زشت، کافر و روز جزاست
صبح قیامت دمید، پرده امکان درید
آینه ما هنوز شبنم باغ حیاست
در پی حرص و هوس سوخت جهانی نفس
لیک نپرسید کس : خانه عبرت کجاست ؟
بس که تلاش جنون، جام طلب زد به خون
آبله پا، کنون کاسه دست گداست
هستی کلفَتْ قفس، نیست صفا بخش کس
در سرِ راه نفس، آینه بختْ آزماست
قافله حیرت ست موج گهر تا محیط
ای املْ آوارگان ! صورت رفتن کجاست ؟
معبد حسن قبول، آینه زارست و بس
عِرض اجابت مبر، بی نفسی ها دعاست
کیست درین انجمن محرم عشق غیور؟
ما همه بیغیرتیم، آینه در کربلاست
بیدل ! اگر محرمی رنگ تک و دو مبر
در عرق سعی حرص خفَّت آب بقاست
✳️مقام سیدالشهدا(ع)
◾️فرزند مرحوم آیت الله بهجت(ره):
✅ این عبارت پدرم است که میگفت: حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) با اختیار خود آنهمه مصائب و شهادت و اسارت اهل و عیال خود را تحمل نمود. زیرا در روز عاشورا بر آن حضرت عرضه میشد که یا نصر و پیروزی را انتخاب کن و یا لقاءالله را و ایشان در کمال اختیار انتخاب کرد.
☀️آیتالله بهجت میفرمود سیدالشهدا (علیه السلام) لقاءالله و وصال عاشق به معشوق را انتخاب کرده بود و با اختیار خود آن مقامات عالیه را طی کرد. کسانی که همراه ایشان ماندند هم از مخلصان واقعی بودند.
✳️ مقام استاد
✅علّامه حسنزادهآملی نقل کرده است:
🌟بنده حریم اساتید را بسیاربسیار حفظ میکردم.
سعی میکردم در حضور استاد به دیوار تکیه ندهم، چهار زانو بنشینم، حرفی را زیاد تکرار نکنم، چون و چرا نمیکردم که مبادا سبب رنجش استاد شود.
یک روز محضر آقای مهدی الهی قمشهای نشسته بودم.
خم شدم و کف پای ایشان را بوسیدم.
ایشان برگشتند و به من فرمودند: چرا این کار را کردی؟!
گفتم: من لیاقت ندارم که دست شما را ببوسم. برای بنده این کار مایۀ مباهات است، خب چرا این کار را نکنم؟
منظومۀ معرفت، ص 40.
🔹شروع جاذبهی مغناطیس حسینی، در روز اربعین است. جابربنعبدالله را از مدینه بلند میکند و به کربلا میکشد. این، همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرنهای متمادی، در دل من و شماست.
#اربعین - رهبر معظم انقلاب
✅ بیانیه گام دوم (4)
🔹دفاع ابدی از نظریهی نظام انقلابی
✍️ انقلاب اسلامی همچون پدیدهای زنده و با اراده، همواره دارای انعطاف و آمادهی تصحیح خطاهای خویش است، امّا تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست. به نقدها حسّاسیّت مثبت نشان میدهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرفهای بیعمل میشمارد، امّا به هیچ بهانهای از ارزشهایش که بحمدالله با ایمان دینی مردم آمیخته است، فاصله نمیگیرد.
☀️انقلاب اسلامی پس از نظامسازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمیشود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمیبیند، بلکه از نظریّهی نظام انقلابی تا ابد دفاع می کند.