eitaa logo
معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
1.4هزار دنبال‌کننده
21.5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
836 فایل
اخبار فرهنگی و دانشجویی، اطلاع رسانی برنامه‌ها و بخشنامه‌ها
مشاهده در ایتا
دانلود
معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
ساحل خلیج فارس، امروز در اختيار ملتی سرافراز و بيدار است‌. #روز_ملی_خلیج‌فارس
⛔ خلیج عربی دروغ است 👈 ماجرای کتاب اطلس تاریخ اسلام که امیر کویت به رهبر انقلاب هدیه داد و تحریف نام در آن اخیراً کویتیها اطلس تاریخ اسلام را درست کرده‌اند که از محتوایش اطلاعی ندارم؛ ولی از لحاظ طبع، کتاب خیلی بزرگی است. پارسال، امیر کویت دو نسخه از آن را برای من فرستاد که من یک نسخه‌اش را به کتابخانه‌ی نهاد ریاست جمهوری دادم و نسخه‌ی دیگر را در کتابخانه‌ی خودم نگه داشتم. ‌‌ توسط کویتیها درست شده که تقریباً بدون استثنا مورد استفاده‌ی همه‌ی مسلمانهاست. این که میگویم تقریباً، به این دلیل است که «خلیج فارس» را «خلیج عربی» نوشته است که اگر الان به ما پول دستی هم بدهند، حاضر نیستیم این کتاب را در کتابخانه‌های خودمان ترویج و یا به فارسی ترجمه کنیم؛ چون «خلیج عربی» دروغ است. اگر یک وقت خواستیم این را برگردانیم، حتماً «خلیج فارس» خواهیم نوشت. البته، یک جا هم از دستشان در رفته و تصویر یکی از نقشه‌های قدیمی را چاپ کرده‌اند و «الخلیج الفارسی» را به‌کار برده‌اند. ‌‌ با این که همه جا و در همان نقشه‌های قدیمی، این اصطلاح را عوض کرده‌اند، ولی یک جا تصادفاً برای اتمام حجّت، در این کتاب به این بزرگی و با این همه خرج چاپ، اصطلاح «الخلیج الفارسی» را نوشته‌اند. ‌‌ غرضم این بود که گاهی اوقات تاریخ و جغرافیا را مینویسند، اما نکته‌یی در آن هست که ما نسبت به آن حساسیم. حالا این از جهت ملّیش بود که البته الان خلیج فارسی و عربی برای ما فقط ملی هم نیست؛ سیاسی و اعتقادی هم است.۱۳۶۸/۰۷/۳۰
🌹🌹سی شب سی آیه 5. خویشتن خود را زیان نکنیم! الَّذِينَ خَسِرُوا أَنفُسَهُمْ فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ ﻓﻘﻂ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﻭﺟﻮﺩﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﺒﺎﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ، ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﻤﻰ ﺁﻭﺭﻧﺪ .(انعام، ١٢ و 20) برخی با اکتسابات خود، در بازار تجارت زندگى، همه چيز خود را از دست داده و سرمايه وجود خود را می بازند (الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ‏) چنین افرادی، نمی توانند ایمان بیاورند. . پيام‏ها: 1. تنها شناخت، برای نجات انسان کافی نيست، چه بسيار دانایانی که به خاطر عناد و لجاجت از زيان‏كارانند.«يَعْرِفُونَهُ كَما يَعْرِفُونَ أَبْناءَهُمُ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ» 2. كتمان حقّ، سبب سوء عاقبت و خسارت به کل خويشتن ما است. «خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ» 3. بر اساس آیه وَمَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ فَأُولَٰئِكَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنفُسَهُم؛ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺁﻧﺎﻥ ﺳﺒﻚ ﻭ ﺑﻲ ﺍﺭﺯﺵ ﺍﺳﺖ، ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﻭﺟﻮﺩﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩﻩ اند (مومنون؛ ١٠٣، اعراف 9) 4. بر اساس آیه 18_20 سوره هود افترای به خدا، بستن راه حق و ایجاد کژی در آن، کفر و ....، سرمایه انسان را به کلی تباه می کند. 5. زشتکاری های پی در پی، آدمی رابه کفر و تکذیب خقیقت می کشاند؛ ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاءُوا السُّوأَىٰ أَن كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ ؛ آﻥ ﮔﺎﻩ ﺑﺪﺗﺮﻳﻦ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎم ، ﺳﺮﺍﻧﺠﺎم ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﺯﺷﺘﻲ ﺷﺪﻧﺪ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﻛﺮﺩﻧﺪ ،،،،،.(روم ، ١٠) سرمایه وجود خویشتن را تباه مکنیم!
امروز پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۶ رمضان ۱۴۴۱ ۳۰ آوریل ۲۰۲۰ 🌴🔸 سوره بقره آیه ۲۱۹: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺 🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا وَيَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ درباره شراب و قمار از تو مى ‏پرسند بگو در آن دوگناهى بزرك و سودهايى براى مردم است و[لى] گناهشان از سودشان بزرگتر است و از تو مى ‏پرسند چه چيزى انفاق كنند بگو مازاد [بر نيازمندى خود] را اين گونه خداوند آيات [خود را] براى شما روشن مى‏ گرداند باشد كه بينديشيد
💠 ✳️ ارزش رفع نیاز مردم = برابر با ارزش ایمان 🔺قال مولانا الامام الْحَسَنِ الْعَسْکَری علیه‌السلام: 💎 «خَصْلَتانِ لَیْسَ فَوْقَهُما شَیءٌ: الاْیمانُ بِاللهِ، وَنَفْعُ الاْخْوانِ.» 🔻امام حسن عسکری (ع) می‌فرماید: 💎 «دو خصلت و حالتی که والاتر از آن دو چیز نمی‌باشد عبارتند از: ایمان و اعتقاد به خداوند، نفع رساندن به برادران دینی.‏»🍃 📚«تحف العقول، ص. ۴۸۹»
صدا ۰۰۵.m4a
4.82M
✅ دعای روز ششم 🎤حجت الاسلام والمسلمین سید رسول زهراپور 💠 اللهمّ لا تَخْذِلْنی فیهِ لِتَعَرّضِ مَعْصِتِکَ ولا تَضْرِبْنی بِسیاطِ نَقْمَتِکَ وزَحْزحْنی فیهِ من موجِباتِ سَخَطِکَ بِمَنّکَ وأیادیکَ یا مُنْتهی رَغْبـةَ الرّاغبینَ. خدایا، مرا در این ماه به خاطر نزدیک شدن به نافرمانی ات وامگذار و با تازیانه های انتقامت عذاب مکن و از موجبات خشمت دورم بدار،بحق احسان ونعمتهای بی شمار تو ای حد نهایی علاقه واشتیاق مشتاقان. 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
جزء ششم.mp3
8.1M
☑️ تندخوانی(تحدیر) جزء ششم قرآن کریم 🎙قاری: احمد دباغ
مائده های آسمانی در این ماه فرق داشته باشیم با سایر ماه‌ها و دنبال این باشیم که ان‌شاءالله «لیلهًْ‌القدر» را دریابیم، برکات «لیلهًْ‌القدر» را که قرآن در آن نازل شده است، همه سعادت عالم در آن شب نازل شده است و از این جهت، از همه شب‌های عالم بالاتر است، این را بتوانیم ادراک بکنیم، درک بکنیم، خداوند ان‌شاءالله، شماها را توفیق بدهد که با سلامت و سعادت وارد در «ضیافت‌الله» بشوید و از آن مائده‌های آسمانی که قرآن و ادعیه است ان‌شاءالله همه مان مستفیض بشویم و با یک روح سالمی وارد بشویم و «لیلهًْ‌القدر» [را] هم دریابیم، سَلامُ هِی حَتی مَطْلَعِ الفَجْرِ.(صحیفه امام، ج 13، ص 36)
فوز به جنت در ماه رمضان هرکدام از این اعمالى که در ماه رمضان انجام دادید، یک عمل صالح و یک قطعهاى از بهشت بود. اینکه در دعاى ماه مبارک رمضان از خداى متعال میخواهید که شما را فائز به جنت کند، معناى آن همین است که این اعمالى را که تجسم اخروى آن، بهشت موعود الهى است، نصیب شما بشود؛ و بحمدالله‌ شد. قدر آنچه را که در ماه رمضان آموختید بدانید، و آن را براى خودتان نگه بدارید.۱۳۹۳/۰۵/۰۷
معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
احکام روز ششم رمضان.mp3
3.52M
رمضانیه؛ 🔻حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور 🔊 حکم اهداء خون، آندوسکوپی و استفاده از شیاف در ماه مبارک رمضان چیست؟ •┈┈••✾••┈┈•
آیت الله جوادی آملی (دام ظله): 🔹ابن اثير مي گويد: يكي از نكاتي كه خداي سبحان بر اساس حديث قدسي «الصّوم لي وأنا أجزي به» فرموده اين است كه در هيچ ملتي از ملل شرك و بت پرستي، براي بتها روزه نمي گرفتند. اگر چه براي بتها نماز مي خواندند، قرباني مي كردند و مراسم ديگر داشتند. روزه تنها براي خداست و هيچ مشرك و بت پرستي، براي تقرّب به بت روزه نگرفته است. چون روزه يك فرمان الهي است. ساير عبادات، مورد شرك قرار گرفته و براي غير خدا هم انجام مي دادند. اما خداي متعال روزه را به خود اسناد داده و شخصاً جزاي روزه دار را به عهده گرفته است . کتاب حكمت عبادات، صفحه: 134
سه‌اثر ‌روزه‌داری‌ِ‌‌ واقعی 💠 « مَن صامَ شَهرَ رَمَضانَ فَحَفِظَ فَرجَهُ ولِسانَهُ وكَفَّ أذاهُ عَنِ النّاسِ، غَفَرَ اللّهُ لَهُ ذُنوبَهُ ما تَقَدَّمَ مِنها وما تَأَخَّرَ، وأعتَقَهُ مِنَ النّار، وأحَلَّهُ دارَ القَرارِ، وقَبِلَ شَفاعَتَهُ في عَدَدِ رَملِ عالِجٍ مِن مُذنِبي أهلِ التَّوحيدِ .» ♥️پیامبر اکرم(ص): هر كس ماه رمضان را روزه بدارد و پاك دامنى ورزد و زبانش را حفظ كند و آزارش را به مردم نرساند، 1⃣▫️خداوند گناهان گذشته و آينده او را مى‌آمرزد 2⃣▫️و از آتش آزادش مى‌كند و در سراى ابدى جايش مى‌دهد 3⃣▫️و شفاعت او را درباره موحّدان گنهكار به تعداد كوه هاى به هم پيوسته، مى پذيرد. 📚 الأمالي للصدوق ص ٧١ ح ٣٨
💥 دعای وُسعت عوالم را به ما نشان می‌دهد. «ما بايد و اضطرارهای خودمان را بفهميم؛ خيال نکنيم فقط مُضطَرِ‌ّ به آب و نان و همسر هستيم. بايد را بفهميم؛ خيال نکنيم که در دستگاه خدای متعال فقط نان و آب و همسرِ خوب هست. اگر می خواهيم و وُسعت دستگاه الهی و از اين لطيف‌تر، الهی، را ببينيم، و اگر می‌خواهيم وُسعت خوبی‌های خدا و بدی‌های خودمان را بفهميم - که جبران اين بدی‌ها با خوبی‌های اوست - بايد دعای بخوانيم، دعای کميل و خَمْسَ‌عَشَر و ادعیه صحيفهٔ سجاديه را بخوانيم. در اين دعاهاست که به ما معرفی می‌شود».
‍ ‍ 🔸سیره مرحوم علامه طباطبایی(ره) در ماه مبارک رمضان: ماه مبارک رمضان تا صبح بیدار بودند. مقید بودند دعای سحر را با افراد خانواده بخوانند و پیش از ماه رمضان از همسایه ها اجازه می گرفتند که اگر برای سحر خواب ماندند آنها را بیدار کنند. ایشان در درس تفسیرشان فرموده بودند که من در طول عمرم تا به حال به یاد ندارم که شب های ماه رمضان را خوابیده باشم. علامه حسن زاده آملی می نویسد: وقتی به حضور شریف علامه طباطبایی(ره) تشرف حاصل کرده بودم و عرض حاجت نمودم، فرمود: آقا دعای سحر حضرت امام باقر(ع) را فراموش مکن که در آن جمال و جلال و عظمت و نور و رحمت و علم و شرف است و حرفی از حور و غلمان نیست. اگر بهشت شیرین است، بهشت آفرین شیرین تر است. روزه اش را با بوسه بر ضریح مقدس حضرت معصومه(س) افطار می کردند. پیاده به حرم مشرف می شد و ضریح مقدس را می بوسید سپس به خانه برمی گشت و غذا می خورد. شب های ماه مبارک در جاهایی که مجالس روضه بود شرکت می کرد و گاهی با تمام وجود گریه می کرد به طوری که بدنش می لرزید.
انس بن مالک گوید: موقعی که رسول‌اکرم صلی‌الله علیه و آله از جنگ تبوک مراجعت می کرد سعد انصاری به استقبال آمد.  حضرت با او مصافحه کرد، و دست سعد را زبر و خشن دید، فرمود: چه صدمه و آسیبی به دستت رسیده است عرض کرد: یا رسول الله من با وسایل کشاورزی کار می‌کنم و درآمدم را خرج معاش خانواده ام می‌نمایم.  رسول الله صلی الله علیه و آله دست او را بوسید و فرمود: این دستی است که آتش با آن تماس ندارد.  یازدهم اردیبهشت روز جهانی کارگر گرامی باد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کلیپ | به مناسبت روز کارگر 🔹امام خمینی(ره): در بعض روایات فرموده‌اند که قطره عرقی که از بدن کارگر می‌آید مثل قطره خونی است که از شهدای در راه خدا بیاید.
📖 راهکارهای زندگی موفق در جزء ششم قرآن کریم
📖 تسْتُرُ عَلَى مَنْ لَوْ شِئْتَ فَضَحْتَهُ، وَ تَجُودُ عَلَى مَنْ لَوْ شِئْتَ مَنَعْتَهُ «بر کسانی پرده‌پوشی می‌کنی که اگر می‌خواستی آن‌ها را رسوا می‌کردی، و بخشش می‌کنی بر کسانی که اگر می‌خواستی آن‌ها را محروم می‌کردی؛» 🔸بسیاری از مردم در اثر سوء اختیار مرتکب کارهای زشتی می‌شوند که موجب رسوایی است، اما خدای متعال زود آن‌ها را رسوا نمی‌کند، بلکه پرده‌پوشی می‌کند و عیوب آن‌ها را می‌پوشاند. برخی نیز هستند که خداوند نعمتی به آن‌ها می‌دهد اما آن‌ها نه تنها در راه خیر از آن استفاده نمی‌کنند بلکه آن را در راه عصیان الهی به کار می‌گیرند. مقتضای چنین رفتاری عقوبت و سلب از آن‌ها است، اما خدای متعال جز در برخی موارد استثنایی چنین کاری هم نمی‌کند. 🔹خداوند کسانی را که مرتکب گناه می‌شوند و حتی موجب ایذاء دیگران می‌گردند زود مؤاخذه نمی‌کند، بلکه به آن‌ها مهلت می‌دهد. این مهلت دادن برای این است که آن‌ها فرصتی پیدا کنند شاید متنبه شوند و دست از کار زشت خود بردارند. مگر این که کار به جایی برسد که نه تنها خودشان از این نعمت‌ها بیشتر سوءاستفاده کنند و بر خود بیافزایند، بلکه باب را به روی دیگران هم ببندند. در این صورت دیگر حکمت الهی اقتضا نمی‌کند که آن‌ها باقی بمانند و به کارهای خطا‌ی خود ادامه دهند، بلکه خدای متعال آن‌ها را مؤاخذه و هلاک می‌کند و در همین عالم هم مزه گناهان‌شان را به آن‌ها خواهد چشاند.
اجرای طرح مواسات و همدلی در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم متن خبر در پایگاه قرآنی دانشگاهی ایحا http://www.ihaa.ir/vdcjxoev.uqeyazsffu.html دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇 اینستاگرام: 🆔 https://www.instagram.com/quran.ac.ir/ سروش: 🆔 https://sapp.ir/quran.ac.ir ایتا: 🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir
💠اجرای طرح مواسات و همدلی در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🔹در راستای توصیه‌های مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل ماه مبارک رمضان امسال به رزمایش کمک مؤمنانه و مواسات و همدلی و به منظور کمک رسانی به خانواده‌های دانشجویان نیازمند در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، طرح مواسات و همدلی توسط معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه در دست اجراست. در این طرح یک شماره حساب متمرکز از طرف دانشگاه با شناسه مشخص و تخصیص و اطلاع رسانی شده و کمک‌های خیرین از منابع ممکن درون‌دانشکده‌ای و برون‌دانشکده‌ای جمع‌آوری و در دهه‌های اول، دوم و سوم ماه مبارک رمضان به جهت تخصیص به خانواده‌های هدف دانشکده‌ها تحویل خواهد شد. کمک‌های غیرنقدی  نیز رأساً توسط دانشکده‌ها جمع آوری و توزیع می‌شود. شایان ذکر است، مبلغی نیز از طرف ریاست دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به این طرح اختصاص یافته و در اولین فرصت ممکن به حساب خانواده‌های شناسایی شده، واریز خواهد شد. علاقه‌مندان به شرکت در این طرح می توانند کمک‌های خود را به حساب 0109071889005 با شناسه 66411 واریز کنند تا در این امر خداپسندانه سهیم باشند.
شب جمعه، شب زیارتی ارباب... مناجات ماه رمضان و روضه یِ امام حسین علیه السلام سرِ هر سفره یِ افطار بگو بسم الله می دهد نانِ تو را یار بگو بسم الله روزهای رمضان یادِ حسین و عطشیم آب و افطار و علمدار.... بگو بسم الله حق به دنبالِ بهانه َست ببخشد ما را رو کن امشب سوی غفّار بگو بسم الله چقَدَر آبروی من و تو را حفظ کند بعد از این بنده یِ ستّار بگو بسم الله.... بعد از این زینت ارباب کرم خواهی شد عبدِ حق اوّل هر کار بگو بسم الله لحظه یِ توبه الهی بِ علیٍ بِ علی بعد از آن روضه یِ سالار بگو بسم الله تَهِ گودال مناجات نمود امّا گفت: کوفه با شمر جفاکار بگو بسم الله هر رگِ پاره شده آیه یِ رحمت می خواند سینه زن... یکسره... بسیار بگو بسم الله وقفِ دین من و تو شد سرِ ارباب وفا حرف چه شد سرِ بازار؟!... بگو بسم الله اشک جاری شده و ساعت استغفار است توبه کن منتظر یار بگو بسم الله
امروز پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۶ رمضان ۱۴۴۱ ۳۰ آوریل ۲۰۲۰ 🌴🔸 سوره بقره آیه ۲۱۹: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺 🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا وَيَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ درباره شراب و قمار از تو مى ‏پرسند بگو در آن دوگناهى بزرك و سودهايى براى مردم است و[لى] گناهشان از سودشان بزرگتر است و از تو مى ‏پرسند چه چيزى انفاق كنند بگو مازاد [بر نيازمندى خود] را اين گونه خداوند آيات [خود را] براى شما روشن مى‏ گرداند باشد كه بيانديشيد.
🌹🌹سی شب سی آیه ۶. خانواده، جایگاه آرامش، محبت و رحمت گسترده وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ «21» و از نشانه‏ هاى او آن است كه از جنس خودتان، همسرانى براى شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد و ميان شما و همسرانتان علاقه ‏ى شديد و رحمت قرار داد؛ بى شك در اين (نعمت الهى،) براى گروهى كه مى ‏انديشند نشانه‏ هاى قطعى است. زیر بنای شکل گیری شخصیت سالم خانواده است؛ چون تشکیل خانواده و داشتن همسر مايه ‏ى آرامش جسم و روان است و داد و ستد محبت و رحمت است :.«أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها» پيام ‏ها: 1- آفرينش، هدفدار است. «خَلَقَ لَكُمْ» 2- زن و مرد از يك جنس و در آفرینش برابر هستند. «مِنْ أَنْفُسِكُمْ» 3- خانواده و همسر بايد عامل آرامش باشد نه مايه‏ ى تشنّج و اضطراب. «لِتَسْكُنُوا إِلَيْها» 4- ازدواج، باید به ایجاد یک رابطه ی امن و رسيدن به آرامش جسمى و روانى بینجامد. «لِتَسْكُنُوا إِلَيْها» 5- نقش همسر، ایجاد امنیت روانی و عاطفی و آرام بخشى است. «لِتَسْكُنُوا إِلَيْها» 6- محبّت و رحمت در خانواده، هديه ‏اى الهى است كه خداوند میان اعضای خانواده قرار داده است. «جَعَلَ بینکم» 7- هر عملى كه آرامش، مودّت و رحمت خانواده را خدشه ‏دار كند، از مدار الهى خارج و در خطّ شيطان قرار دارد. جَعَلَ بَيْنَكُمْ‏ ... 8- رابطه‏ ى اعضای خانواده بايد بر اساس مودّت و رحمت باشد. «مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً» 9- مودّت و رحمت، هر دو با هم كارساز است. چون مودّت بدون رحمت و خدمت، به سردى كشيده می ‏شود و رحمت بدون مودّت نيز دوام ندارد. «مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً» 10- تنها اهل فكر می ‏توانند به نقش سازنده‏ ى خانواد پى ببرند. «لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ» تفسير نور، ج‏7، ص:188و 189