eitaa logo
معاونت فرهنگى موسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى ره
1.7هزار دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
3.1هزار ویدیو
324 فایل
اين كانال براي اطلاع رساني اخبار فرهنگی موسسه امام خمينی (ره) راه اندازي شده است. @AdminFarhangiMoasese : ارتباط با ادمين
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹از گوشه‌ی در سرک کشیدم، دیدم یک مأمور، پسر نوجوانی را گیر انداخته، نگهش داشته روی لاستیک داغ نیم‌سوخته و این بچه جرأت ندارد فرار کند. بچه از داغیِ زیر پایش، نه می‌توانست بایستد و نه دل داشت از دست مأمور فرار کند. هی پایش را بر می‌داشت و می‌گذاشت. زیر لب زمزمه کردم: «یا حضرت زهرا! مادر ! کمک کن این بچه رو از دست این نامرد نجات بدم.» چادرم را دور کمرم محکم کردم و از چایخانه پریدم بیرون، دست بچه را کشیدم دنبال خودم و گفتم:‌«بدو، نترس.» حالا من بدو،‌بچه بدو، مأمور بدو. همین‌طور که می‌دویدیم، به بچه گفتم:‌«بپیچ تو کوچه بعدی، برو کاریت ندارن.» می‌دانستم مأمور از من لجش گرفته، با بچه‌ کاری ندارد و می‌آید دنبال من. همین هم شد. کوچک به کوچه می‌دویدم و مأمور سمج خسته نمی‌شد و ول کن نبود. نفس کم آوردم، وسط یک کوچه چشمم خورد به تیر چراغ برق. پای تیر، دستم را گرفتم به جاهای خالی و رفتم بالا. مأمور پشت سرم بالا آمد. همین که کمی نزدیکم شد، با پا محکم کوبیدم تخت سینه‌اش و پرت شد پایین. تا خودش را جمع و جور کند، خودم را از روی تیر رساندم به پشت بام..... 🔸از خدا خواستم هم دلم را آرام کند، هم به دست و پایم قدرت بدهد. محمد را به پهلوی راست خوابانده بودم و داشتم به سرش نگاه می‌کردم. چیزی از پشت سرش نمانده بود. ظاهر صورتش از روبه‌رو تقریبا سالم بود، اما از پشت گوش به بعد نه. آرام دست بردم و باندها و پارچه‌هایی را که فرو کرده بودند در حفره‌ی خالی سرش، در آوردم. دور گردن محمد و دست من پر شد از تکه پارچه‌هایی که قبلاً سفید بودند و حالا به قرمزی می‌زدند. یک تکه از زبان و دندان‌هایش لابه‌لای باندها بود و آمد توی دستم. دلم ضعف رفت. با احتیاط باندها را گذاشتم سر جای اولشان. به محمد نگاه کردم و گفتم: «مادر خوش به حالت که رفتی. آخرم حرف تو شد. بالاخره یه تیکه از بدنت رو جا گذاشتی و اومدی. انشاء‌الله روز قیامت با بدن مادرم زهرای مرضیه پیدا بشه...... 🆔 @farhangimoasese @farhangimoaseseAdmin : ارتباط با ادمين
به بهانه برگشتن تو 🔹زمانی که شهید حمید سیاهکالی در سوریه زخمی شدند دو نفر دیگر از همرزمان او از استان قزوین به شهادت رسیدند، اما پیکر هیچ یک از آنان هرگز بازنگشت، شهید مدافع حرم زکریا شیری نیز یکی از این دو تن بوده است که دیروز پیکر مطهرش پس از 5 سال به وطن برگشت. 🌸 کتاب " کاش برگردی" روایت تربیت حمیدها و زکریاهای عصر ماست؛ این «درام» تنها «م‌ ر‌ا‌د» دل ما بر «م‌دار» زندگی یک «م‌ا‌در» نیست ؛ بلکه مادرانه ای برای همه نسل هاست. کتاب «کاش برگردی» به زندگی شهید «زکریا شیری» و از دریچه قلب مادرش نگاه انداخته است. 👈این کتاب به قلم نویسنده توانمند محمد رسول ملاحسنی نگاشته شده که قبل از این نیز کتاب زیبای "یادت باشد" را از زندگی شهید سیاهکالی به رهروان شهدا هدیه داده بود. 👈این کتاب توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است برای تهییه این کتاب به فروشگاه محصولات فرهنگی در ساختمان مرکزی یا کتاب خانه امانی دفاع مقدس در معاونت فرهنگی مراجعه کنید. 🆔 @farhangimoasese @farhangimoaseseAdmin : ارتباط با ادمين
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹نماهنگ زیبای غریب مدینه 👈با صدای سیدرضا نریمانی کسی که دریای کَرَم باشه خودش نباید بی حرم باشه دریای غرق خاک مگه میشه این اوج ماتم و غریبی‌شه 🆔 @farhangimoasese @farhangimoaseseAdmin : ارتباط با ادمين
00.mp3
10.87M
🌸حجت الاسلام و المسلمین استاد احمد حسین شریفی 🔻در پاسخ به سخنان علوی بروجردی مطرح شد: 🔻 نقد سکولاریسم اسلامی 🎤احمدحسين شريفي 🔸موضوع: نقد سکولاريسم اسلامي و تبيين جامعيت اسلام 🔸تاريخ سخنراني: 24/ 7/ 1399 🔸استاد شريفي در اين سخنراني ضمن اشاره‌اي اجمالي به جريان سکولاريسم در جهان عرب و در ايران و حوزه‌هاي علميه، و طرح مدعيات سکولارهايي همچون ، مهندس و جناب ؛ به تبيين ناسازگاري ، با قرآن و سنت و سيرة معصومان پرداخته شده است. 🆔 @farhangimoasese @farhangimoaseseAdmin : ارتباط با ادمين
D1737487T13905468(Web).Mp3
1.05M
📻 ۶ رادیو معارف 🎙استاد ابوطالبی ⁉️ سوال: چرا رهبری در قبال اشخاص و اتفاقات، قاطعیت امام خمینی(ره) را ندارد؟ 🆔 @farhangimoasese @farhangimoaseseAdmin : ارتباط با ادمين
34.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید| نماهنگ «تصور کن» 🎤باصدای صابر خراسانی ✔️و هنرنمایی فاطمه عبادی 📝شاعر: علی زمانیان 🎬کارگردان: محسن نجفی 🏴 به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی(ع) 🆔 @farhangimoasese @farhangimoaseseAdmin : ارتباط با ادمين
ننه عزیز تصور هم نمی‌کرد حالا که روی این ویلچر است و پاهایش جان ندارد، حتی بتواند تا روستای بالا‌تر برود؛ چه برسد به اینکه خودش را در صحن امام رضا(ع) در مشهد ببیند، اما عزیز عزمش را جزم کرده بود و چند روزی کوره را تعطیل کرد بود و ننه را آورده بود زیارت. ننه عزیز به امام رضا(ع) گفته بود که دیگر آرزویی ندارد جز... اوایل زمستان بود که بهار به خانه ننه عزیز پا گذاشت و لبخند حاکی از برآورده شدن آرزویش را به لبش نشاند، حالا چند روزی تا آخر زمستان بیشتر باقی نمانده و بهارِ تازه عروس به کمک ننه عزیز آمده است تا برای رسیدن بهار خانه را آمده کنند. جارو می‌کند. گردگیری می‌کند، درها، پنجره‌ها و طاقچه‌ها را. به قاب کوچک عکس ننه و عزیز میان صحن امام رضا(ع) که می‌رسد آرام و با احتیاط دستمالی بر آن می‌کشد و با خودش می‌گوید یعنی می‌شود امسال عید در اولین سفرشان با عزیز عکسی شبیه این عکس و دو نفری بیاندازند... متن : حمید سبحانی عکس : سینا شیری 🆔 @farhangimoasese @farhangimoaseseAdmin : ارتباط با ادمين
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تموم شدن ماه صفر رو مژده ندید! 👆🏼 در این ویدیو ماجرای واقعی حدیث پایان صفر رو ببینید؟ 🔸می‌دونستید رجوع و کوبیدن درهای مساجد یکی از خرافات پایان ماه صفر هست؟ 🆔 @farhangimoasese @farhangimoaseseAdmin : ارتباط با ادمين
بلیت شما برای سفر به مشهدالرضا صادر شد. با تماشای پویانمایی جذاب و دوست داشتنی "نامه ای برای آفتاب" حال خونتون رو امام رضایی کنید. 🔰دانلود و تماشای رایگان نامه‌ای برای آفتاب https://b2n.ir/795214 نماهنگ شاه پناهم بده https://b2n.ir/458192 شهر هزار کبوتر https://b2n.ir/340903 پخش زنده حرم مطهر امام رضا(ع) https://tv.razavi.ir/fa به 8 نفر از کسانی که بعد از تماشای خانوادگی این فیلم‌ها اطلاعات زیر را ارسال نمایند به قید قرعه‌کشی یک دوره از آثار اکران مردمی جشنواره دهم فیلم عمار هدیه داده می‌شود. ✅ شماره تماس ✅ یک خاطره کوچیک از تماشای فیلم‌ها ✅ حرف شما با تولیدکنندگان این آثار شما میتونید این بازخوردها را به آی دی ایتا @ammarqom ارسال نمایید. ✉️ این پیام را برای کسانی که دوست دارید حال دلشون امام رضایی بشه بفرستید. جشنواره مردمی فیلم عمار استان قم http://eitaa.com/joinchat/2053898253C84791c1a84 🆔 @farhangimoasese @farhangimoaseseAdmin : ارتباط با ادمين
📻 رادیو معارف ⁉️1️⃣ علت مخالفت برخی روحانیون مجلس خبرگان با ولایت فقیه در ابتدای انقلاب چه بود؟ https://eitaa.com/aboutalebi57/285 ⁉️2️⃣ چرا گروه هایی مثل حزب توده و مجاهدین خلق که در پیروزی انقلاب سهیم بودند، بعد از انقلاب صاحب منصبی نشدند؟ https://eitaa.com/aboutalebi57/290 ⁉️3️⃣ با این وضعیت اقتصادی، چطور می‌گویید جمهوری اسلامی کارنامه درخشانی دارد؟ https://eitaa.com/aboutalebi57/292 ⁉️4️⃣ آیا مذاکره با آمریکا بر خلاف شعار استکبارستیزی جمهوری اسلامی نیست؟ https://eitaa.com/aboutalebi57/294 ⁉️5️⃣ چرا رسانه های جمهوری اسلامی اعتراضات آمریکا را به طور گسترده پوشش می‌دهند اما در قبال اعتراضات آبان ماه سکوت کردند؟ https://eitaa.com/aboutalebi57/297 ⁉️6️⃣ چرا رهبری در قبال اشخاص و اتفاقات، قاطعیت امام خمینی(ره) را ندارد؟ https://eitaa.com/aboutalebi57/298 ⁉️7️⃣ اگر این انقلاب مستضعفین هست، پس چرا الآن بیشترین فشار روی همین قشر است. آیا انقلاب از مسیر خود فاصله گرفته و سرمایه داری را پیش گرفته است؟ https://eitaa.com/aboutalebi57/300 🆔 @farhangimoasese @farhangimoaseseAdmin : ارتباط با ادمين
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 نه امیرالمؤمنین(ع) امام حکمیت بود، نه امام حسن(ع) امام صلح 🔻گزیده‌ای از سخنرانی امروز حجت‌الاسلام حامد کاشانی درباره حوادث جنگ صفین و ماجرای صلح امام حسن علیه‌السلام. 🔹حسینیه امام خمینی ره 🆔 @farhangimoasese @farhangimoaseseAdmin : ارتباط با ادمين
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ دلار چطور دلار شد؟ ⛔️ 🎞 مستند ⭕️ کینز، اقتصاددان معروف و وزیر دارایی انگلستان معتقد است باید یک ارز بین‌المللی جدید ملاک مبادلات قرار گیرد که متعلق به هیچ کشوری نباشد. اما آمریکا چیز دیگری می‌گوید: « باید دلار در راس قرار گیرد‼️» ⏰ زمان: 51 دقیقه ای 🎬 کارگردان: 📺 دانلود و تماشای آنلاین در عماریار 🆔 @AmmarYar_IR 🆔 @farhangimoasese @farhangimoaseseAdmin : ارتباط با ادمين
🔞سیاه‌ترین عکس تاریخ ایران.. 🔹 دعوای مردم ایران بر سر روده و کثافت‌های گوسفندی که گوشتش را سربازان انگلیس خورده‌اند😞 🔻 این عکس در سالهای پایان جنگ جهانی اول(1297ش)، در اطراف شهر گرفته شده است. قوای انگلیس که از سمت ترکیه و سوریه وارد ایران شده اند و به سمت تهران در حرکت اند، گوسفندی را برای طبخ غذای سربازان انگلیسی سر بریده اند. 🔻 قصاب ، امعاء و احشاء گوسفند را دور انداخته و مردم گرسنه برای برداشتن آن کثافت هجوم آورده اند. نسخه ی اصلی این عکس در موزه ی یادبود قربانیان جنگ در استرالیا نگهداری می شود. 🖋 کتاب قحطی بزرگ نوشته ی دکتر محمد قلی مجد به نقش انگلیس در پرداخته و ثابت می‌کند که انگلیس با خرید عمده گندم و مواد غذایی داخلی، کوتاهی از وارد کردن آذوغه از هند و عراق، منع وارد کردن مواد غذایی از ایالات متحده و پرداخت نکردن درآمدهای نفتی ایران بر شدت قحطی افزود. منبع تصویر:https://psri.ir/?id=88kbcyri 💥تاریخ پهلوی👇 🆔 @darseenghelab 🆔 @farhangimoasese @farhangimoaseseAdmin : ارتباط با ادمين
کتاب جاسوس بازی نوشته حمید داوود آبادی انتشارات شهید کاظمی 👇👇👇👇
جاسوس بازی ◀️یکی از شب‌های سال ۱۳۶۸، در یکی از خیابان‌های شمال شهر تهران، تعدادی از نیروهای بسیجی پست بازرسی برپا کردند تا امنیت شهر را تأمین کنند. یک ماشین مدل بالا که راننده آن زنی تنها بود با سر و وضعی بسیار زننده، به پست بازرسی نزدیک شد. بسیجی‌ها جلوی او را گرفتند و درخواست مدارک شناسایی خودرو و شخص خودش را کردند. زن که ظاهراً حالت چندان عادی نداشت با عصبانیت به تهدید بسیجی‌ها پرداخت. این مسئله باعث شد تا اتومبیل او را در کناری متوقف کنند.زن که وضعیت را این‌گونه دید، شروع کرد به تهدید و فحاشی و مدام می‌گفت: شما غلط می‌کنید جلوی من رو بگیرید. من میدم پدرتون رو دربیارن.اعتمادبه‌نفس زن از اینکه قدرت این را دارد تا با بسیجی‌ها برخورد کند، شک فرماندهان را برانگیخت. وقتی او را بازداشت کرده و به مقر بسیج بردند، زن با توپ پر گفت... 🔹کتاب جاسوس‌بازی داستانی واقعی از ایرانی‌هایی است که به هر دلیل و انگیزه، به کشور خود خیانت کرده و حتی جان خود را در راه خدمت به دشمن ملت خویش قربانی کرده‌اند. آنچه در این کتاب خواهید خواند، نه داستان‌هایی پلیسی است به شیوه آگاتا کریستی و نه قصه‌هایی هیجانی به‌ تقلید از جیمز باند! داستان‌های آن‌ها، واقعی بودند یا تخیلی، متعلق به عصر و زمان و مکان خودشان بودند. ماجراهایی بسیار تلخ است از برخی افراد که خواسته یا ناخواسته، خود را قربانی بیگانگان کردند و در نهایت اینکه هیچ‌کدام از این ماجراها، تخیلی، داستان و ساخته‌وپرداخته ذهن یک داستان‌نویس نیستند. همه آنچه خواهید خواند، حوادثی است که چه‌بسا به ریختن خون‌های بی‌گناهان بسیاری منجر شده است تا دشمنان از دست‌اندازی به کشور عزیزمان ایران، ناکام بمانند. 🔹حمید داودآبادی در این کتاب، ۱۷ جاسوس را با نام‌های خودشان و در برخی موارد با نام مستعار معرفی کرده و پرونده‌شان را رو کرده است. جاسوس‌هایی که برخی‌شان را به اسم می‌شناسیم اما حتماً اطلاعاتمان درباره آن‌ها کم است. 👈 این کتاب توسط انتشارات شهید کاظمی به چاپ رسیده است. 👈برای تهیه این کتاب یا مطالعه آن به فروشگاه محصولات فرهنگی در ساختمان مرکزی یا کتابخانه امانی دفاع مقدس در معاونت فرهنگی مراجعه کنید. 🆔 @farhangimoasese @farhangimoaseseAdmin : ارتباط با ادمين
♦️تبری یا تفرقه ؟! ✍️حجت الاسلام و المسلمین استاد محمد جعفری يکي از مسائلي که امروزه زمينه ساز تفرقه و تشتت در ميان مذاهب اسلامي شده است، مقوله لعن و ناسزا به بزرگان مذاهب و افراد مورد احترام آنهاست‌. بديهي است که اين کار از طرف هر يک از مذاهب اسلامي اعم از شيعه و اهل سنت که صورت بگيرد، گامي در جهت تفرقه ميان امت اسلامي و خدمت به اهداف دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب خواهد بود. متأسفانه شاهد آن هستيم که برخي شبکه‌هاي ماهواره‌اي و نيز کانال‌ها و گروه‌هاي اجتماعي که از آبشخورهاي يک جريان واحد تغذيه و پشيباني مي‌شوند، بي‌وقفه به اين ماجرا دامن مي‌زنند و زمينه سوء استفاده دشمنان را فراهم مي‌نمايند. رهبر معظم انقلاب نام اين جريان را در طرف شيعي، تشيع انگليسي عنوان نهاده‌اند و انصافاً که عنوان به‌جا و دقيقي است زيرا که حمايت‌هاي پشت پرده آنها از ديرباز از جريان‌هاي تفرقه انگيز در شيعه، بر همگان عيان است. آن چه عده‌اي را در علني ساختن لعن و ناسزا نسبت به دشمنان اهل بيت(ع) متقاعد مي‌سازد، مقوله تبرّي است که در آن نسبت به برائت جستن از دشمنان خدا، دين و اهل بيت(ع) تأکيد رفته است. همين بدفهمي و سوء برداشت است که متأسفانه مانع از درک جامع و صحيح نسبت به تبري شده است. ‌رهبر معظم انقلاب با عنايت به همين بد‌فهمي، در روز عيد غدير سال 1395، نسبت به لوازم ولايت پذيري و تولي و تبري توجه دادند و فرمودند: «‌هر گونه ناسزا‌گويي به بزرگان اهل سنت در واقع مانع از شنيده شدن مباني منطقي و مستدل اعتقاد به امامت مي‌شود.»[1] در واقع تاکيد ايشان بر اين نکته است که ما اگر در صدد ترويج مکتب اهل بيت و معارف بلند شيعي هستيم، نبايد کاري انجام دهيم که از ابتدا مانع از يک گفتگوي منطقي و صحيح شود‌. ايشان در ادامه سخن، حتي يکي از علل شکل‌گيري گروه‌هاي تکفيري مانند داعش را همين بد‌عملي در زمينه تبّري مي‌دانند؛ «‌تحريک احساسات ديگر فرق اسلامي به نام شيعه در واقع تشيع انگليسي است و نتيجه آن ظهور گروه‌هاي خبيث و وابسته، مانند داعش و النصره است.»[2] ‌آن چه که در سيره و بيان خود اهل بيت(ع) عصمت ديده مي‌شود، تأکيد بر همين رويکرد صحيح و معتدل و پرهيز از علني ساختن سب و لعن صریح است. باري در اين نوشته کوتاه در صدديم‌ اشاره‌اي به مباني و ادله نقليِ رويکرد صحيح در قبال تبري بکنیم. 🔸ادله نقلی رویکرد صحیح در قبال تبری به امام صادق عليه السلام خبر داده شد که فردي را در مسجد ديديم که علناً به دشمنان شما ناسزا مي‌گفت. حضرت فرمودند خدا او را لعنت کند که با اين کار متعرض ما شده است. مگر خداوند در قرآن نفرموده است که «‌وَ لا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَيْرِ عِلْمٍ‏.»[3] در روايت ديگري که مرحوم صدوق در عيون اخبار الرضا از امام رضا عليه السلام نقل نموده است، حضرت به يکي از اصحاب خود مي‌فرمايند که مخالفان ما اخباري را به نام ما جعل و وضع کردند که حضرت آنها را در سه دسته تقسيم مي‌کند. دسته اول اخبار مربوط به غلو در مورد اهل بيت(ع) است و دسته دوم اخبار مربوط به تقصير در مقام و جايگاه اهل بيت(ع) است و دسته سوم اخباري است که در آن به مطاعن دشمنان ما اهل بيت تصريح شده است‌. حضرت رضا عليه السلام در ادامه مي‌فرمايند‌ مردم وقتي مطاعن دشمنان ما را به اسم مي‌شنوند، نسبت به ما اهل بيت متعرض شده و ما را مورد طعن قرار مي‌دهند.‌‌[4] اگر ما اين گونه روايات را هم نمي‌داشتيم، عقلانيّت تنيده در تار و پود تفکر شيعي خود ما را به اين امر رهنمون مي‌ساخت. حال که اين گونه روايات صريح هم، ما را نسبت به درک صحيح از تبري هدايت نموده و در مقام عمل، توجه به جوانب امر را اشارت داده است. بايد ديد مدّعيان تولي و‌ سينه چاکان ولايت خالص اهل بيت(ع) چه تبعيتي از خود نشان مي‌دهند؟! يکي از نتايج تندروي‌هاي جريان شيعه انگليسي و البته متديناني که از سر غفلت، همان راه را در مجالس دینی خود د‌ر پيش گرفته‌اند، تعرض به جان و ناموس شيعياني است که توسط تکفيري‌ها و ارهابيون به قتل مي‌رسند. جالب آن جاست که در روايات اهل بيت(ع) هم به اين نکته توجه داده شده است. 👇👇👇👇
مرحوم صدوق در من لا يحضره الفقيه از امام صادق(ع) نقل نموده است که‌: «‌يَجِي‏ءُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ رَجُلٌ إِلَى رَجُلٍ حَتَّى يُلَطِّخَهُ بِالدَّمِ وَ النَّاسُ فِي الْحِسَابِ فَيَقُولُ يَا عَبْدَ اللَّهِ مَا لِي وَ لَكَ فَيَقُولُ أَعَنْتَ‏ عَلَيَ‏ يَوْمَ كَذَا وَ كَذَا بِكَلِمَةٍ فَقُتِلْت.» يعني روز قيامت شخصي خون آلود به سراغ شخص ديگري مي‌رود و او را به خون خود آغشته مي‌سازد‌. در اين حال شخص دوم از او مي‌پرسد‌ تو کيستي و با من چه کار داري؟‌(‌کنايه از آن که هيچ ارتباط يا آشنايي بين آن دو از قبل نبوده است)‌ شخص به خون آلوده مي‌گويد که تو در فلان روز سخني گفتي که آن سخن باعث قتل من شد‌.[5] بي‌ترديد کساني که در امنيّت کامل زبان به سب و لعن مقدسات ديگران مي‌گشايند، در خون شيعيان مظلومي که در عراق، سوريه‌، پاکستان، افغانستان، يمن و ساير مناطق به شهادت مي‌رسند، شريکند و بايد در محضر عدل الهي پاسخ گو باشند. 🔸در طول تاریخ حرکت‌های افراطی به مسلمانان ضربه وارد کرده‌ است‌ اگر از زمانه خود نيز به عقب برگرديم و نگاهي گذرا به تاريخ داشته باشيم، هم با شواهد متعددي از اين دست روبرو مي‌شويم. در شروع شکل‌گيري صفويه خصوصاً دوران شاه اسماعيل اول، حرکت‌هاي افراطي در زمينه علني ساختن لعن و سب صورت گرفت که بازتاب آن در حکومت عثماني‌، حملات متعدد آن حکومت خبيث به سرحدات ايران، آسیای صغیر و قتل عده زيادي از شيعيان از کودک و پير و جوان و زن و مرد بود که در برخي از حمله‌ها آمار کشتگان تا چهل هزار نفر هم گزارش شده است‌.‌[6] تا آن جا اين حرکت‌هاي افراطي از دو جانب صورت گرفت که عده‌اي از علماي شيعي حجاز به علماي ايران نامه نوشتند و گفتند: «‌انکم تسبون ائمتهم في اصفهان و نحن في الحرمين معذبون بذلک اللعن و السب.»‌ يعني شما در اصفهان‌(‌در کمال آرامش و امنيت) به بزرگان آنها لعن و سب مي‌کنيد و ما در مکه و مدينه به واسطه کار شما‌ مورد اذيت و آزار قرار مي‌گيريم.[7] آن چه مايه تعجب است تفاوتي است که برخي ميان لعن و سب مي‌گذارند و لعن را جايز و سب را نادرست مي‌شمارند. با اين که بديهي است که مناط و ملاک امر در مورد علني شدن هر دو يکي است و تفاوتي از اين حيث ميان آنها وجود ندارد. آن چه بيشتر مايه شگفتي در افراط اين جريان‌هاي مدعي تشيع است که حتي از بزرگان خود هم در اين امر تبعيت نداشته و صرفا بر طبل تعصب و تفرقه مي‌کوبند. مرحوم آقاي سيد محمد شيرازي که جريان شيرازي‌ها خود را بدو منتسب مي‌دانند، در کتاب الشيعه و التشيع تأکيد مي‌کند که شيعه نسبت به وحدت اهميت مي‌دهد و کسي را تکفير نمي‌کند. وي حتي به کتاب المراجعات مرحوم سيد شرف الدين استناد مي‌کند که رعايت احترام اهل سنت لازم است. [8] اين یادداشت را با يک نکته مهم اعتقادي در نحوه نگاه و برخورد با ‌خود اهل سنت به پايان مي‌برم که متأسفانه در ميان عوام ما رواج دارد که حتي تبّري را شامل جميع اهل سنت مي‌دانند. سخن در مورد مقوله هدايت و نجات ساير انسان‌ها نياز به تفصيل و بيان مباني عقلي و نقلي دارد و ما در اين جا فقط به يک روايت از امام باقر عليه السلام اشاره مي‌کنيم. زراره که از اصحاب خاص امام است به امام عرض مي‌کند که ما نسبت به هر کسي که با شما موافق باشد، تولي و محبت داريم و از هر کسي که با مخالفت داشته باشد، تبري مي‌جوييم. امام باقر عليه‌السلام پاسخ بسيار قابل تاملي به او مي دهند: «‌فَقَالَ يَا زُرَارَةُ قَوْلُ اللَّهِ أَصْدَقُ مِنْ قَوْلِكَ فَأَيْنَ الَّذِينَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَ لا يَهْتَدُونَ سَبِيلًا أَيْنَ الْمُرْجَوْنَ‏ لِأَمْرِ اللَّهِ‏ أَيْنَ الَّذِينَ‏ خَلَطُوا عَمَلًا صالِحاً وَ آخَرَ سَيِّئاً أَيْنَ‏ أَصْحابُ الْأَعْرافِ‏ أَيْنَ‏ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ.»[9] حضرت خطاب به زراره مي‌فرمايند: سخن خدا در قرآن از حرف تو صادق‌تر است‌(‌يعني نظر تو در مورد برائت از اهل سنت، با قرآن انطباق ندارد‌)‌ پس مراد از مستضعفين که خداوند آنها را معذور مي‌خواند، چه کساني هستند؟! مراد از کسانی که تکلیفشان به خدا واگذار شده کیانند‌؟!‌ مراد از افرادي که عمل خوب و عمل بد آنها آميخته شده، چه افرادي هستند؟ مراد از کساني که بايد دل‌هاي آنها را به دست آورد، کيستند؟ سخن امام باقر(ع) حجتي است تمام و دال بر اين مطلب که غير شيعيان هم مي‌توانند از لطف و رحمت الهي بهره‌مند شده و در زمره نجات يافتگان قرار گيرند و تبري از آنها به هيچ وجه با منطق قرآن انطباق ندارد. [1] . سایت معظم له، سخنرانی روز عید غدیر سال 95. [2] . همان. [3] . بحار الانوار، ج 71، ص 217. [4] . عیون اخبار الرضا، ج 1، ص 304. [5] . من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 93. 👇👇👇👇
[6] . رسول جعفریان، صفویه در عرصه دین، فرهنگ و سیاست، ج 1، صص 36-41،قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1379. [7] . خوانساری اصفهانی،روضات الجنات، ج 4، ص 362. [8] . سید محمد شیرازی، الشیعه و التشیع، صص 173- 185، بیروت، دار صادق للطباعه و النشر. [9] . کافی، ج 2، ص 383. 🆔 @farhangimoasese @farhangimoaseseAdmin : ارتباط با ادمين
🔴 ✅ دوره آموزش مجازی سواد رسانه و فضای مجازی ضیافت مجازی با 📄صدور مدرک رسمی 🎁جوایز نفیس 🔹 ویژه طلاب و خانواده ایشان 📲 از طریق سامانه آموزش مجازی ⏳ مهلت ثبت نام: ۲۸ مهر الی ۸ آبان 🗓 زمان دوره: ۱۰ الی ۲۰ آبان 🔻 ثبت نام و جزییات بیشتر: 🌐 savadrasane.ir/ziafatmajazi2 🆔 @farhangimoasese @farhangimoaseseAdmin : ارتباط با ادمين
💢چیرگى بر شهوت امام علی علیه السلام: چیرگى ، بزرگترین هلاکت و در اختیار گرفتن آن، برترین است. 📙غررالحکم ج۱ ص۴۰۹ 🆔 @farhangimoasese @farhangimoaseseAdmin : ارتباط با ادمين
🔺نتیجه‌ی خدشه‌دار کردن چهره‌ی شیعه ✍️حجة الاسلام و المسلمین استاد فربهی اهل بیت علیهم‌السلام، خصوصیاتی دارند که موجب گرایش انسان‌های حق‌طلب به آن‌ها شده و می‌شود، از این‌رو هر کسی با آن‌ها هم‌نشین و مأنوس باشد، جذب سیره و سخنان آن‌ها می‌گردد؛ به برخی از آن خصوصیات اشاره می‌کنم؛ 1- اهل‌بیت علیهم‌السلام در طول تاریخ، مورد مدح و ستایش همه‌ی عالمان و خواص جامعه بوده‌اند. 2- سخنانشان را از سرچشمه‌ی وحی الهی گرفته‌اند لذا سخنان همه‌ی آن‌ها با هم و با آیات قرآن هماهنگ است. 3- محتوای کلامشان همگی مضامینی عالی دارد و این امر کاملا مشهود است. 4- شیوه‌ی بیانی آن‌ها، کاملا منطقی و تفهیمی است، به‌همین جهت، ‌عقل‌ها و قلب‌های سلیم را به سوی خود روانه می‌کند. 5- هر زمینه‌ای که به هدایت انسان‌ها باز می‌گردد آن‌ها سخنانی پرفائده در آن‌زمینه‌ها دارند. با وجود این خصوصیات، کافی است کسی مسیرش به سخنان و سیره‌ی آن‌ها بخورد، به‌سرعت جذب آن‌ها می‌شود؛ اما برخی از کارهایی که در نهم ربیع انجام می‌شود، چنان نفرتی را نزد مخاطبان، مخصوصا اهل سنت به وجود می‌آورد که هرگز حاضر نیستند این احتمال را در ذهنشان راه دهد که «شاید مذهب این‌‌ها، حق باشد!» تصویر شیعه در این چهره، خدمت بزرگی به بقاء مذهب باطل، و مانعی قوی برای گرایش انسان‌های پاک‌طینت به مذهب اهل‌بیت علیهم‌السلام شده‌؛ بدون شک باید رفتار خلفاء‌ را بررسی و نقد کرد، اما رفتاری که صلاحیت نقدکردن را از انسان بگیرد، یکی از رفتارهای جاهلانه است. 👇👇👇
🔺چند نکته درباره‌ی لعن؛ (۱) اصل لعن کردن؛ همانند رحمت‌فرستادن، یکی از فرهنگ‌های قرآنی است، ما باید مراقب باشیم این آموزه‌ی دینی، در فراز و نشیب رفتارهای صواب‌‌‌ و خطا، از دست نرود؛ این فرهنگ را همانند سایر آموزه‌های قرآنی، باید تبیین و ترویج کرد. (۲) هر کس لعن کردنِ کسانی که خدا آن‌‌ها را لعن کرده، گناه بشمرد، با خدا مخالفت، و طبق برخی روایات، خود را مستحق لعن الهی کرده. (۳) لعن‌کردن، ایجاد مقاومت منفی در مقابل نمادهای کفر و بدی‌است، از این‌رو عاملی مهم برای مصونیت فرهنگی، و حفظ دین، از تحریفات و انحرافات است؛ ما وقتی نمادی از نمادهای باطل را لعن می‌کنیم، در درون خود مقاومتی در مقابل پذیرش شخصیتِ‌ او، و مؤلفه‌های فرهنگی او درست می‌کنیم، هم‌چنان‌که وقتی به شخصیتی متعالی، سلام می‌دهیم، خود را از نظر فضای روانی، آماده‌ی پذیرش آن شخصیت و مؤلفه‌‌های فرهنگیِ او می‌کنیم. (۴) لعن دشمنان اهل‌بیت علیهم‌السلام، از جمله آداب دینی ماست، این سنتِ ضروری را باید با حفظ شرایط آن، زنده نگه‌ داریم؛ انتقال این خرده‌فرهنگ به فرزندان و نیز تقویت آن در بین افرادِ با ایمان، وظیفه‌ای همگانی است. فرهنگ لعن و سلام، یکی از متعالی‌ترین فرهنگ‌های تشیع است؛ این دو هنجار دینی را حفظ، و از آسیب‌ها دور نگهداریم. 🆔 @farhangimoasese @farhangimoaseseAdmin : ارتباط با ادمين
🏴انالله و اناالیه راجعون 😔متاسفانه با خبر شدیم حجت الاسلام والمسلمین علی خالق پور، از دانش پژوهان مقطع دکتری فلسفه علوم اجتماعی و از اساتید طرح ولایت در اثر سانحه تصادف به همراه فرزندش به رحمت خدا رفتند. 🌹برای شادی روحش فاتحه ای همراه با صلوات قرائت بفرمایید. 🆔 @farhangimoasese @farhangimoaseseAdmin : ارتباط با ادمين