🌸سلامت و نشاط در خانواده🌸
✳️حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد دولت خواه
همراه با پرسش و پاسخ
👈👈هم اکنون
از طریق لینک زیر👇👇با وارد کردن مشخصات فردی (به جای نام و نام خانوادگی هر کلمه ای میتوان وارد کرد)و دریافت کد ورود، از این برنامه استفاده کنید.
http://person.iki.ac.ir/Manage/OnlineMeeting/GuestOnlineMeeting.aspx?mid=y2y284
«با آنها که نعمت عظماي جمهوري اسلامي را نديده ميگيرند (متن سخنراني استاد محمدتقي مصباح يزدي در آخرين جلسه درسي سال تحصيلي 64ـ63)»، روزنامه اطلاعات (با مدير مسئولي حجتالاسلام دعايي)، 28 ارديبهشت1364، شماره 17594، ص6
┈┈••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈•
🆔 @farhangimoasese
@farhangimoaseseAdmin
بزرگداشت علامه مصباح با سخنرانی حجتالاسلام پناهیان، امروز ساعت ۱۷ مسجد دانشگاه تهران
┈┈••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈•
🆔 @farhangimoasese
@farhangimoaseseAdmin
🌀 اسلام مصباح
📝 پاسخ به هتاکی قدیانی به مرحوم آیت الله مصباح
🖋 یوسف یعقوبی
🔢 بخش اول
🔸 مقدمتاً نسبت به اهانتهای حسین قدیانی به محضر آیت الله مصباح باید بگویم من نمیدانم وی چه کسی را آینه تمام عیار مصباحِ عزیزِ رهبری دانسته و سیئاتش را در پرونده استاد فقید ثبت میکند؛ ولی بداند که من و امثال من از اسلامِ مصباحِ دوستانِ بهشتی آموختهایم که پاسخ توهین را با اهانت ندهیم؛ اما در آن یادداشت شبهات و انتقاداتی مطرح شد و شبهه را نیز نمیتوان بدون پاسخ رها نمود.
🔹 تقریباً تمام اعتراضات وی برآمده از این برداشت بود که در اسلام مصباح جایی برای مردم و انعطاف با خلقالله نیست و هرکجا که این روحیه سلبی و حذفی در جماعت انقلابی وحزباللهی نمایان شده، محصول اندیشههای آیت الله مصباح است.
حمایت از احمدی نژاد، نقد قالیباف و ساکت فتنه و قاعد انقلاب بودن همگی فرع قضیهاند.
اینکه نویسنده مذکور با استناد به کدام یک از کتابها و سخنرانیهای استاد مصباح برداشت کرده که ایشان نقشی برای مردم قائل نبوده و حکومت اسلامی را در مقابل جمهوری اسلامی تئوریزه میکرد، نمیدانم.
🔹 اما اگر منظور ایشان نظریه استاد در باب مشروعیت حکومت اسلامی مبنی بر عدم دخالت انتخاب مردم در مشروعیت ولایت فقیه و اینکه تنها اثر مقبولیت مردم تحقق و توفیق حکومت اسلامی است، باید به عرض برسانم:
➖ اولاً: با این استدلال که هرکس مشروعیت حکومت را متوقف بر مقبولیت مردم نمیداند پس اسلامش غیر از اسلام خمینی است، باید گفت اولین کسی که اسلامش اسلام خمینی نیست، خود امام خمینی است. چرا که ایشان نیز مشروعیت ولایت فقیه را صرفاً به نصب از جانب معصوم علیه السلام میدانست و نقشی برای مقبولیت مردمی در مشروعیتبخشی به حکومت قائل نبود. (کتاب البیع ج۲، ص ۶۱۹، صحیفه نور، ج۸، ص ۲۸۲ و ج ۱۰، ص ۲۲۱)
➖ ثانیاً: چه ملازمه ای میان عدم دخالت مردم در مشروعیت حکومت و عدم اهمیت نقش مردم و عدم مدارا با آنها وجود دارد که نویسنده مذکور، اسلام مصباح را منهای جمهوری میداند؟!
مگر امام که مشروعیت را صرفاً به انتصاب از جانب معصوم علیه السلام میدانست، اهل حذف و تکفیر بود؟!
♨️ مگر نه اینکه مصباح نیز مانند سایر فقهاء که مقبولیت را دخیل در مشروعیت نمیدانستند، تصریح میفرمود که مقبولیت شرط تحقق حکومت و توفیق ولیّ است؟!
#اسلام_مصباح
#مصباح_انقلاب
┈┈••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈•
🆔 @farhangimoasese
@farhangimoaseseAdmin
🌀 اسلام مصباح
📝 پاسخ به هتاکی قدیانی به مرحوم آیت الله مصباح
🖋 یوسف یعقوبی
🔢 بخش دوم
🔸 وانگهی پسندیده است که قدیانی از فضای احساس و استعاره خارج شده و یک مورد از تکفیرهای استاد را برای ما بازگو نماید.
از کدام حرف استاد بوی تکفیر داعشی استشمام نموده؟! از اینکه از حکم اعدام و قصاص در برابر اومانیسم غرب دفاع نمود و نگذاشت به اسم خشونت، اسلام رحمانی را جایگزین اسلام ناب کنند یا از اینکه در دوگانه تساهل و خشونت از متانت دستورات اسلام دفاع کرد؟!
🔹 شاید نویسنده مذکور، غفلت نموده و مواضع استاد در دولت اصلاحات را دلیل بر تقابل ایشان و جمهوریت میداند و حال آنکه در دوگانههای ساختۀ اصلاحطلبان میان دموکراسی و اسلامیت تنها راه صحیح، دفاع از اسلامیت است که در دل خود نیز جمهوریت را به رسمیت میشناسد.
مصباح بصیر بود که دانست دموکراسی غربی و غربزدگان مصداق «کلمة حق یراد بها الباطل» است. مردمسالاری خاتمی روی دیگر لیبرالیسم برآمده از اومانیسم و سکولاریسم بود که چشم بصیر و زبان بُرّنده مصباح مانع ترویج و تثبیت آن شد.
🔹 اصول اسلام مصباح، همان اصول اسلام خمینی است یعنی معنویت، عدالت و عقلانیت. اسلام قیام نه قعود، اسلام ظلمستیزی نه ظلمپذیری، اسلام اجتماعی و سیاسی نه فردی و عبادی، اسلام پافشاری بر اصول نه تساهل و تعارف؛ اختلافی اگر هست در جزئیات است نه کلیات.
🔹 مصباح اگر تیغی داشت بر غرب و غربزدهها کشید تا حرمت ریش شهدایمان حفظ شود. ریش گِرو گذاشت تا بیریشهمان نکنند. اهانت شنید تا من و تو و هزاران انقلابی دیگر را طوفان بیدینی غربزدهها با خود نبرد.
🔹 ان شاءالله که ناراحتیتان از ایشان به خاطر عدم حمایت از قالیباف نیست وگرنه ما هنوز هم اگر به هشتاد و چهار و هشتاد و هشت برگردیم به احمدینژاد رأی میدهیم و با احمدینژاد خانهنشین آن روز و اپوزیسیون امروز نیز سر دعوا داریم.
🔹 ضروری است که انسان گذشتۀ خود را نقد کند؛ اما به شرط اینکه شهامت داشته و تقصیرهایش را گردن دیگران نیندازد.
حتماً در مقاطعی برخی از جریان انقلابی از مردم فاصله گرفتند و سرگرم منازعات حکومتی شدند؛ قدر مردم را ندانستند و حقیقت جمهوریت را نفهمیدند و مانند شما در مقاطعی مثل هشتاد و هشت بسیاری از فریبخوردگان را از قطار انقلاب پیاده کردند و بعضاً هرکس که به میر حسین رأی داد را تکفیر و فتنهگر دانستند.
♨️ اما اینها ربطی به استاد و اسلام او ندارد. نمیدانم چرا همه لغزشهای ما انقلابیها باید به پای ایشان نوشته شود؟! اینکه عدهای سردار قدس را هاشمیچی خواندند چه ربطی به استاد دارد؟!
مگر نه این است که استاد در عین نقد هاشمی هیچگاه به او اهانت نکرد.
🔹 این دوگانه اسلام خامنهای و مصباح را با استناد به کدام کتاب و مشی عملی استاد ساختهاید که همه سیئات امت حزبالله را پای اسلام مصباح مینویسید؟!
🔻 فرضاً شاگردان ایشان تندروی کرده و دچار لغزش شدهاند، چرا باید مصباح فحشش را بخورد؟! مگر خطای شاگردان امام مانند مرحوم هاشمی، منتظری و صانعی و... پای امام نوشته میشود؟!
🔹 در آخر هم امیدوارم قدیانی به زودی این هتاکیها را جبران کرده و پدر شهیدتان را واسطه قبولی توبهتان قرار دهید. باشد که خداوند سبحان از سر گناهتان بگذرد.
#اسلام_مصباح
#مصباح_انقلاب
┈┈••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈•
🆔 @farhangimoasese
@farhangimoaseseAdmin
🥳 * زودتر بهتر *
🌺 توصیه آقا به ازدواج در سن مناسب و قبل از خارج شدن از دوران جوانی
🎉 سالروز ازدواج حضرت علی علیهالسلام با حضرت فاطمه سلاماللهعلیها مبارک باشه 🎉
┈┈••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈•
🆔 @farhangimoasese
@farhangimoaseseAdmin
┈┈••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈•
🆔 @farhangimoasese
@farhangimoaseseAdmin
🔸 آیتالله مصباح یزدی از شخصیتهای غریب عصر ما است
✅ حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:
🔹 یکی از شخصیتهای علمی غریب عصر ما مرحوم آیتالله مصباح یزدی هستند. از لحاظ معنوی هم ایشان غریب بودند.
🔹 اگر چهل سال بعد تخریبها نسبت به آیتالله مصباح را در کنار ابعاد شخصیت ایشان مطرح کنید کسی باور نمیکند که در جمهوری اسلامی چنین اتفاقی رخ داده باشد.
🔹 برخی ویژگیها در آیتالله مصباح وجود داشت که به جرأت میتوان گفت در حوزه علمیه کمنظیر بود.
🔹 گاهی بغض گلویم را میگیرد از برداشتهایی که دیگران درباره ایشان انجام میدهند.
#مصباح_یزدی
#عمار_انقلاب
#فسلفه
┈┈••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈•
🆔 @farhangimoasese
@farhangimoaseseAdmin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️روایت رهبرانقلاب درباره نقشهی شوم #حجاب ممنوع با فکر استعماری و سلاح #رضاخان
سالروز حمله به مسجد #گوهرشاد و قتل عام مردم مظلوم با دستور رضا پالانی
#نجابت_ایرانی
┈┈••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈•
🆔 @farhangimoasese
@farhangimoaseseAdmin
✍احمدحسین شریفی
🔴مقدمه کتاب در دست انتشار «بر مدار حق» در توصیف سلوک علمی و عملی علامه مصباح یزدی را تقدیم میکنم:
🔷میخواهم از سلوک علمی و عملی حکیم فرزانهای بگویم و بنویسم که خمینی کبیر او را «ذو الشهادتین» میدانست و علامه علامهپروری چون طباطبائی بزرگ او را در میان شاگردان خود «همچون انجیر در میان سایر میوهها» میدانست که در گفتار و رفتار و اندیشه او هیچ امر زائدی نیست.
میخواهم در وصف کسی بنویسم که شهید بهشتی او را «مصباح دوستان» توصیف میکرد و آیتالله شبیری زنجانی در وصف او میگوید «آقاي مصباح را خدا مربي خلق کرده است» و آیتالله مشکینی او را «از خزانههای وجودی» حوزههای علمیه و «شمشیر برنده اسلام در مقابل کفر» معرفی میکرد و آیتالله مظاهری «حمایت از او را حمایت از امام زمان» میداند.
میخواهم ویژگیهای علمی و عملی مردی را بگویم که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در وصف او سخنهایی بینظیر گفته است: او را همواره «بر مدار حق» و از «برکات ماندگار حوزه علمیه قم» و «وجودی مبارک و مغتنم» و «منبع فکر و اندیشه بیغل و غش معارف اسلامی» و «فقیه، فیلسوف، متفکر و صاحبنظر در مسائل اساسی اسلام» و «پر کننده خلأ علامه طباطبائی و شهید مطهری» و «عقبه تئوریک نظام» و «یک شخصیت علمی فکری روشنفکری برجسته» دانسته و در قدردانی از منزلت او فرمودند: «بنده هم به سهم خودم قدر آقای مصباح را میدانم. واقعاً میدانم که ایشان در کشور و برای اسلام چه وزنهای هستند و حقاً و انصافاً ما امروز نظیر ایشان را حالا به این تعبیر بگوییم، خیلی نادر نظیر آقای مصباح ممکن است وجود داشته باشد با این وزانت علمی و عمق علمی و احاطه و وسعت و با این آگاهی و بینش و صفا. ... این سه جهت در ایشان جمع است؛ هم علم، هم بصیرت به معنای حقیقی کلمه و هم صفا.»
اما من ناچیز چگونه میتوانم در وصف مردی سخن بگویم که حکیم فرزانه انقلاب اسلامی، حضرت آیتالله خامنهای، خود را عزادار و سوگوار رحلت او دانست و در پیامی که به مناسبت رحلت او صادر کرد، او را «عالمی ربانی»، «فقیه»، «حکیمی مجاهد»، «متفکری برجسته»، «مدیری شایسته»، «دارای زبانی گویا در اظهار حق» و «پایی با استقامت در صراط مستقیم» و دارای خدماتی کمنظیر در «تولید اندیشه دینی»، «نگارش کتب راهگشا» و «تربیت شاگردان ممتاز و اثرگذار» معرفی کردند و حضور انقلابی او را «در همه میدانهایی که به حضور او احساس نیاز میشد» کمنظیر دانستند و در بیان پارسایی و پرهیزگاری مادام العمر ایشان، چنین شهادت دادند که «پارسائی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود»
حق بدهید که نوشتن و گفتن از چنین مرد بزرگ و بینظیری برای همچون من حقیر و ناتوانی بسیار دشوار است. همین آغاز کار اعتراف میکنم که هرگز نمیتوانم «نمی» از «یم» وجود او را نمایان کنم. هرگز نمیتوانم قطرهای از دریای علم و حکمت و سلوک مجاهدانه و زاهدانه و عارفانه او را به لبان تشنگان حقیقت برسانم.
کمال حسن رویت را صفت کردن نمیدانم
که حیران باز میمانم چه داند گفت حیرانی
اما چه باید کرد؟ مگر ذهن و زبانی که پرورش یافته آن حکیم افسانهای و آن سالک «طریق معرفت توحیدی» است، میتواند به بهانه ناتوانی در نمایاندن چهره کامل ماه، آرام نشیند و زبان در کام گیرد و بهرة خود را از شعاع نور حکمتتاب مصباح معرفت و چراغ فروزنده حکمت، بازگو نکند؟ مگر میتوان چشم عاشق را دوخت که معشوق را نبیند؟ و مگر میتوان پای بلبل را بست که بر گل ننشیند و بر گل نسراید؟
با همه خلق نمودم خم ابرو که تو داری
ماه نو هر که ببیند به همه خلق نماید
┈┈••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈•
🆔 @farhangimoasese
@farhangimoaseseAdmin
🔹 با ارتحال آيتالله مصباح در دیماه 1399، در کنار موجي از پيامها و يادداشتهاي تسليت و تمجيد از ایشان، نوشتارها و گفتارهايي نيز با رويکرد انتقادي و بعضا #اتهاماتی دربارة ايشان مطرح گردید.
🔻 «سرو و طوفان» مجموعهاي از پنج يادداشت، مقاله و گفتار از سوي افرادِ نسبتا شاخصِ منتقد و مخالفِ آيتالله مصباح است در نخستين روزهاي بعد از وفات ايشان، به همراه پاسخهاي علمي ارائه شده بدانهاست.
🔅 ضمن باور و تأکيد بر اين نکته که آيتالله مصباح، مصون از خطا نبود و انديشهها و نيز عملکرد و تشخيص وي از جمله در مسائل سياسي ميتواند مورد نقد قرار گيرد، به نظر ميرسد در برخي رويکردهاي انتقادي به ايشان، اصول و نکات عقلايي ـ که در بررسي انديشه و عملکرد يک متفکر، توجه به آنها ضروري است ـ آگاهانه يا از سَرِ غفلت و جهل، رعايت نميشود؛ اموري چون:
1. احرازِ اصالتِ مطالبِ منتسب به انديشمند و پرهيز از ارائة تحليل و قضاوت بر مبناي مطالب مشکوک و شايعات
2. توجه به تفاوت ساحت انديشه با عمل سياسي (بهرغم ارتباط آن دو با يکديگر)
3. شناخت فضا و شرايط حاکم بر نوشتار، گفتار و عمل متفکر
4. جامعنگري در بررسي انديشههاي متفکر در موضوع خاص و پرهيز از داوري بر اساس تتبع ناقص
5. تلاش براي دوري از تأثير احساسات (مثبت يا منفي) در تحليل و داوري درباره انديشه و عمل انديشمند.
🔹 بررسي انتقادي آثار و انديشههای آيتالله مصباح، اگر بهصورت صحيح، علمي و بدور از احساسات و عقدهگشايي صورت گيرد، نهتنها فاقد ايراد است، بلکه براي انديشهپردازي اسلامي و نظام جمهوري اسلامي ايران پرثمر خواهد بود.
👇👇👇
سرو و طوفان (پاسخ به شبهات درباره آيتالله مصباح) همراه طرح جلد.pdf
2.2M
🔴گروه تاريخ انديشه معاصر مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) به صورت غيررسمي منتشر کرد:
🔴سرو و طوفان: پاسخ به شبهات درباره آيتالله مصباح
⏹واکاوي انتقادي نوشتارها و گفتارهايي از آقايان:
🔘رسول جعفريان
🔘عبدالکريم سروش
🔘 عباس عبدي
🔘 محسن کديور
🔘مهدي نصيري
🔵با آثاري از:
🔸محمد جعفري هرندي
🔸عليرضا جوادزاده
🔸 قاسم شباننيا
🔸احمد فربهي
.┈┈••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈•
🆔 @farhangimoasese
@farhangimoaseseAdmin