مقصران و دینداران عاریتی
فضل بن يونس می گوید : امام موسی کاظم (ع) به من فرمود :
أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ :
اَللَّهُمَّ لاَ تَجْعَلْنِي مِنَ اَلْمُعَارِينَ وَ لاَ تُخْرِجْنِي مِنَ اَلتَّقْصِيرِ
قَالَ قُلْتُ أَمَّا اَلْمُعَارِينَ فَقَدْ عَرَفْتُ فَمَا مَعْنَى لاَ تُخْرِجْنِي مِنَ اَلتَّقْصِيرِ قَالَ كُلُّ عَمَلٍ تَعْمَلُهُ تُرِيدُ بِهِ وَجْهَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَكُنْ فِيهِ مُقَصِّراً عِنْدَ نَفْسِكَ فَإِنَّ اَلنَّاسَ كُلَّهُمْ فِي أَعْمَالِهِمْ فِي مَا بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مُقَصِّرُونَ
بسيار بگو: خدايا! مرا از عاريه داران قرار مده و از حدّ تقصير بيرونم مبر.
✨ عرض كردم : معناى عاريه داران را مى دانم ( شخصى که دين در قلبش قرار نگرفته و به عبارت دیگر دینش قلبی نیست بلکه به صورت عاریتی است و هنگام مرگ بی دین می میرد)
☀️ اما معناى «مرا از حد تقصير بيرونم مبر» چيست؟ حضرت فرمود: هر كارى كه براى خدا انجام مى دهى خود را در آن مقصّر بدان( یعنی کوتاهی کرده و آن گونه که شایسته خداوند است ، انجام نداده ای) زيرا همه مردم در كارهايى كه براى خدا مى كنند، مقصّر هستند .
📗 کتاب شریف کافی، ج ۲ ، ص ۵۷۹ ، ح ۱۰۷۳۳۷
💫 دوستان گرامی ! مبادا یک عمر خیال کنیم از اعماق قلب دیندار هستیم ولی لحظه آخر بی دین از دنیا برویم و تازه آن وقت بفهمیم که دینمان عاریتی بوده است.
💥 برادران و خوهران ! هرگاه کاری را برای خدا انجام دادیم ، خیال نکنیم کار بزرگی کرده ایم ! بلکه اعتراف کنیم که در حق خدا کوتاهی کرده و آنچه شایسته مقام والای اوست، را انجام نداده ایم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
🎥 ضد خش؛ فیلم کوتاه ۱۳۰ ثانیهای درباره #حجاب
🍃🌹🍃
✅ اگر در ۴۴ سال گذشته دست کم ۴۰۰ فیلم کوتاه این چنینی (تبیینی) درباره حجاب و فلسفه آن ساخته بودیم، اکنون شاهد گرفتار شدن تعدادی از بانوان در منجلاب خانمانسوز بیحجابی نبودیم.
شرح دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان از جواد محدثی
👆👈فرازهای این دعا عبارت است از:
تلاشهاى ثمربخش و مورد سپاس
«سعى مشكور» چيست؟
«سعى» چيست؟
«سعى» چه كسانى «مشكور» است؟
«عمل مقبول» كدام است؟
تلاشهاى ثمربخش و مورد سپاس.....
قرآن كريم مى گويد:
«اى پيامبر! بگو: آيا به شما خبر دهم كه زيانكارترين افراد چه كسانى اند؟ آنانكه در زندگى دنيا، تلاششان گُم و نابود مى شود و در عين حال، خيال مى كنند كه نيكو عمل مى كنند...»[1]
گاهى انسان مى رود، ولى نمى رسد، مى جويد، ليكن نمى يابد،
عمل مى كند، ولى بى نتيجه مى ماند،
مى دود، ولى دوندگيش بى اثر است.
زحمتِ بى پاداش، تلاش بى فايده، رنج بى گنج، و «سعى» بدون «شكر».
اين، خسران است. زيانكار كسى است كه در «بيراهه» حركت كند، ولى فكر كند در «راه» است. رو به «تباهى» برود، ولى خيال كند رو به «رشد» است. «زيان» كند، ولى پندارد در حال «سود» بردن است. اينان، «اَخسرين»اند: زيانكارترين افراد...
ولى اگر عمل انسان، نتيجه بخش و مفيد بود، و به هدف مورد نظر نزديك مى كرد، آنگاه، عمل از «خسران» بيرون آمده و «فايده» خواهد داشت.
«سعى» چيست؟
سعى، تلاش و فعاليّت پرشتاب و جدّى است.
همچنانكه رفت و آمد بين دو كوه صفا و مروه را در اعمال حجّ، «سعى» گويند. حاجى، سعى بين صفا و مروه مى كند.
در قرآن كريم مى خوانيم:
«اى مؤمنان! هرگاه كه در روز جمعه، به نماز جمعه ندا دهند، پس بشتابيد به سوى ذكر خدا و خريد و فروش را رها كنيد.»[2]
مى بينيم كه به اين حركت پرشتاب به سوى ميعادگاه نماز جمعه، و حضور در اين مراسم سياسى ـ عبادى، تعبير «سعى» اطلاق شده است..
ولى اگر عمل انسان، نتيجه بخش و مفيد بود، و به هدف مورد نظر نزديك مى كرد، آنگاه، عمل از «خسران» بيرون آمده و «فايده» خواهد داشت.
«سعى» چه كسانى «مشكور» است؟
تلاش و عمل، خود به خود، برانگيزاننده پاداش و جزا و شكر و سپاس نيست. بايد آميزه هايى داشته باشد، از «خير»، «خلوص»، «صدق» تا به عمل، رنگ خدايى بزند... ـ « صبغه اللّه »!...
قرآن، سعى چه كسانى را مشكور مى داند؟
يك جا مى گويد:«هر كس «آخرت» را بجويد و بطلبد و براى آن تلاش و «سعى» شايسته كند و داراى «ايمان» هم باشد، چنين كسانى سعيشان «مشكور» است...»
در جاى ديگر، پس از بيان عملكرد «ابرار» و پاداش هاى مفصّل آنان در بهشت و نعمتهاى گسترده آن جايگاه جاودانه، مى گويد:
«تمام اينها «جزا»ى عمل است و «سعى» شما «مشكور» است!»
«عمل مقبول» كدام است؟
گفتيم صِرف عمل، ملاك نيست، بلكه پذيرفته شدن در پيشگاه خداوند، ميزان است. تا چه قبول افتد و چه در نظر آيد.
در دعاى امروز هم خواسته ايم خداوند، عملمان را «مقبول» قرار دهد.
باز از قرآن كريم استمداد بجوييم، در فهم معنا و مورد «عمل مقبول»:
سخن از كسانى است كه طبق سفارش و توصيه خداوند، به پدر و مادر خويش، نيكى مى كنند و در سنّ چهل سالگى، از خداوند توفيق شكرگزارى نسبت به نعمتهاى الهى مى طلبند و از خداوند مى خواهند كه عملى انجام دهند كه رضايت حق در آن است و به صلاح و اصلاح نسل و ذرّيه خود مى انجامد و چنين كسانى اهل «توبه» و «تسليم»اند.
پس از ذكر اين مطالب، خداوند مى فرمايد:
«اينانند كسانى كه بهترين اعمالشان را مى پذيريم و از خطاها و سيّئات آنان در مى گذريم و طبق وعده راست خود، در بهشت جايشان مى دهيم»
عملهاى صالح و انفاقها و خيرات كسانى مورد قبول قرار مى گيرد كه:
1 ـ توكّل و پناه بردن به خدا داشته باشند.
2 ـ به پدر و مادر خود نيكى كنند.
3 ـ كارهاى «خداپسند» انجام دهند.
4 ـ خواهان ذرّيه اى پاك و صالح باشند.
5 ـ اهل توبه و تسليم باشند.
6 ـ متّقى و پرواپيشه باشند.
7 ـ از فسق و كفر و اكراه و كسالت، دورى كنند.
پس شرط قبول عمل، توكّل و اخلاص و نيّت پاك و جلب رضاى خداست.
✅ دو کلمه حرف حق ❇️
🔻برخی می گویند که اول مشکل اقتصاد و معیشت را حل کنید تا بتوانید مشکل #حجاب را هم حل کنید.
1⃣ قطعاً حل مشکل اقتصادی، جزو اولویت هاست و در حوزه های مختلف می تواند تأثیرگذار باشد. اما یک کشور، هزار مسأله و موضوع دارد؛ نمی توان به بهانه نقص یا اختلال در یک حوزه، هزار حوزه دیگر را به حال خود رها کرد. نمی توان گفت: چون مشکل اقتصادی داریم، بنابراین، بهداشت، کشاورزی، آموزش و پرورش و مسائل فرهنگی را تعطیل می کنیم❗️
2⃣ مسئولین حوزه فرهنگ کشور، مسئولین بخش اقتصادی و تأمین معیشت مردم نیستند. هر کدام از مسئولین باید وظایف خود را انجام دهند.
3⃣ بخش قابل توجهی از معضلات حجاب در جامعه ما مربوط به قشر ثروتمند و مرفه جامعه است.
4⃣ بخش قابل توجهی از کسانی که نسبت به حجاب پایبند هستند، از نظر اقتصادی جزو قشر متوسط و متوسط به پایین جامعه هستند.
5⃣ مردم یمن سال هاست که در شرایط سخت جنگ و تحریم روزگار می گذرانند. اما حجاب زنان و دختران یمنی، زبانزد است.
6⃣ اوایل انقلاب و در زمان دفاع مقدس، از نظر اقتصادی فشار زیادی را تحمل کردیم، اما آن دوران یکی از پاک ترین دوران تاریخ انقلاب از نظر فرهنگی محسوب می شود.
7⃣ چندین دهه است که همیشه مشکلات اقتصادی داشته ایم و حل ریشهای مسائل اقتصاد، در عرض یک سال و دوسال صورت نمی گیرد.
👈 اگر قرار بود موضوع حجاب را به مسائل اقتصادی گره بزنیم، از همان اول انقلاب تا الآن، نباید لزوم رعایت حجاب، از سوی امام ره و مقام معظم رهبری مطرح می شد و باید بر همان بستر ضد فرهنگی و در محیط فاسد دوران پهلوی زندگی می کردیم.
#ایران_ قوی
🇮🇷
📝 انتظار فرج یعنی انتظار برطرفشدن همهی نقصها
🍃🌹🍃
🔻رهبر معظم انقلاب در دیدار رمضانی دانشجویان:
🔸انتظار فرج یعنی سختیها همه قابل برداشته شدن، برطرف شدن است. نه اینکه بنشینید انتظار بکشید، دل شما باید گوش به زنگ باشد.
🔹انتظار فرج یعنی انتظار برطرف شدن همهی نقصهایی که شما الان گفتید. ده برابر این هم نقص وجود دارد که شما نگفتید.
🔺انتظار فرج یعنی این، یعنی آماده بودن، فکر کردن، بنبست نپنداشتن. بنبستانگاری خیلی چیز بدی است.
📣قصدتان دیده شدن نباشد/شما فکر و خبر و تحلیل به فضای مجازی بدهید نه به عکس
دو توصیه مهم امشب رهبر انقلاب خطاب به جوانان دانشجو:
🔺قصد دانشجو دیده شدن نباشد؛ ببینید این را من تأکید میکنم نه شخص دانشجو نه تشکل دانشجویی اینجور نباشد که یک حرفی را بزند برای اینکه دیده بشود. این بیبرکت میکند کار را، حرف را بیبرکت میکند، بیاثر میکند و ضرر هم دارد.
🔺در فضای مجازی غرق نشوند؛ خب حالا فضای مجازی با همهی حرفهایی که گفته میشود در کشور وجود دارد. شبکههای اجتماعی وجود دارد. بعضیها نشستهاند که از طرف فضای مجازی سیلوار، تحلیل و خبر و مطلب و مبنا به اینها داده بشود این غلط است. شما روی فضای مجازی سوار شوید، شما فضای مجازی را هدایت کنید، شما فکر و خبر و تحلیل به فضای مجازی بدهید نه به عکس.
36.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞انیمیشن "سلام بر ابراهیم"⚘
🍃قسمت اول🍃
19.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷
🎥 چگونه فرزندان را به پوشش مناسب تشویق کنی.