eitaa logo
مطالب و آثار فرزاد تات
13 دنبال‌کننده
196 عکس
223 ویدیو
68 فایل
مطالب و آثار فرزاد تات
مشاهده در ایتا
دانلود
در بخشنامه وزیر علوم به رؤسای دانشگاه‌ها تأکید شد: ابلاغ هرگونه آیین‌نامه و بخشنامه در آموزش عالی منوط به تأیید حقوقی وزارت عتف است
سلام،در فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران آئین نامه ای (در قالب مقرره) به واحدهای نظامی ابلاغ شده با این فحوا که در صورت حدوث مشکل سرباز می بایست مشکل را بدواً به فرماندهان دسته ،گروهان،گردان،تیپ،آموزش،جانشین فرمانده مرکز آموزش و تربیت،فرمانده مرکز آموزش و تربیت ،فرمانده مراکز آموزش و تربیت کل کشور(فراجا) ،فرمانده انتظامی کل کشور،فرماندهی معظم کل قوا اعلام نماید و سپس طبق سلسله مراتب موضوع را به مافوق (فرد ارشد تر) گزارش دهد 1-آیا در صورت عدم رعایت سلسله مراتب آئین نامه ای ،ترک فعل(تخلف) نموده و یا جرمی مرتکب شده است؟ 2-آیا این مقرره خلاف قانون اساسی و شرع مقدس است و قابلیت ابطال در دیوان عدالت اداری را دارد؟
عدم رعایت سلسله مراتب در فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
سلام در خصوص اینکه مجازاتی برای تخلف سرباز تعیین شده یا نه باید به آیبن نامه مراجعه کنید. در خصوص سوال دوم هم موضوع میتواند از جهت سلب حق قابل ابطال در دیوان عدالت باشد
عدم رعایت سلسله مراتب در فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران سلام،در فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران آئین نامه ای (در قالب مقرره) به واحدهای نظامی ابلاغ شده با این فحوا که در صورت حدوث مشکل سرباز می بایست مشکل را بدواً به فرماندهان دسته ،گروهان،گردان،تیپ،آموزش،جانشین فرمانده مرکز آموزش و تربیت،فرمانده مرکز آموزش و تربیت ،فرمانده مراکز آموزش و تربیت کل کشور(فراجا) ،فرمانده انتظامی کل کشور،فرماندهی معظم کل قوا اعلام نماید و سپس طبق سلسله مراتب موضوع را به مافوق (فرد ارشد تر) گزارش دهد 1-آیا در صورت عدم رعایت سلسله مراتب آئین نامه ای ،ترک فعل(تخلف) نموده و یا جرمی مرتکب شده است؟ 2-آیا این مقرره خلاف قانون اساسی و شرع مقدس است و قابلیت ابطال در دیوان عدالت اداری را دارد؟
عدم رعایت سلسه مراتب اخیر الذکر فی نفسه جرم یا تخلف محسوب می شود؟
ببینید بستگی داره که در آیین نامه جرم تخلف یا جرم تلقی شده یا نه. اما در حالت کلی عدم رعایت سلسله مراتب می‌تونه تخلف باشه اما جرم خیر.
رهبر انقلاب در دیدار جمعی از مدیران، اساتید و طلاب جامعةالزهرا(س): لزوم تحول در حوزه‌های علمیه حوزه‌ علمیه باید به‌روز و پاسخگوی مسایل جدید باشد
رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر امروز در دیدار جمعی از مدیران، اساتید و طلاب جامعةالزهرا(س)، این مجموعه اثرگذار را از پدیده‌های بی‌نظیر برآمده از انقلاب اسلامی و موجب افزایش سطح معلومات دینی و اثرگذاری زنان دانستند و با اشاره به ضرورت تحول و روزآمدی حوزه‌های علمیه همپای تحولات جامعه، گفتند: حوزه های علمیه باید برای مسائل مهم جامعه از جمله مسائل اقتصادی، حکمرانی و خانواده نظر داشته باشد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، تشکیل جامعة‌الزهرا(س) را مرهون ابتکار امام بزرگوار خواندند و گفتند: نفس تشکیل مجموعه‌ای با مأموریت ارتقاء معرفت و آگاهی دینی جمع زیادی از زنان و دختران کشور، بسیار ارزشمند است چرا که تا قبل از آن، زنان در تاریخ کشور از چنین امکانی برخوردار نبوده‌اند. ایشان با اشاره به صدمات فراوان ناشی از گسترش فرهنگ غربی به جامعه زنان در دوره رضاخانی از جمله عوارض ناشی از سطح پایین معلومات دینی زنان و نبود مجموعه مختص ارتقاء معرفت دینی آنان، افزودند: امروز جامعةالزهرا(س) متکفل این مأموریت مهم است بنابراین هر چه بتوانید دانشجویان بیشتری جذب کنید و معلومات دینی آنها را بالاتر ببرید، کاری ارزشمند است. رهبر انقلاب، لازمه حرکت به سمت تمدن اسلامی را گسترش معارف اصیل دینی در میان عموم مردم خواندند و با توجه به این ضرورت، گفتند: تبلیغ و تبیین معارف اسلامی و احیاء دین، مأموریت مهم دیگر جامعةالزهرا(س) است که باید برای اثرگذاری تربیتی و پیش‌بُرد معنوی زنان که نیمی از جامعه هستند، هدفگذاری و برنامه‌ریزی انجام شود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تحول را امری طبیعی و قهری در عالَم خواندند و گفتند: چنانچه زمام تحول به دست افراد عاقل و متدیّن باشد جامعه و بشریت اعتلاء پیدا می‌کند اما بدون آن، تحول رو به گمراهی و انحطاط می‌رود همچنانکه امروز در جوامع غربی، منکرات عقلی به معروف تبدیل شده است. ایشان حوزه‌های علمیه را نیز همچون سایر مجموعه‌ها نیازمند تحول دانستند و افزودند: حوزه علمیه برای مردم و تبلیغ و پیش‌بُرد دین و ایجاد حاکمیت دینی است که با توجه به در حال تحول بودن جامعه، حوزه علمیه هم باید برای انجام صحیح وظایف خود روزآمد شود. رهبر انقلاب، به‌روزرسانی کتاب‌ها و شیوه‌های درسی در حوزه‌های علمیه و ورود به مسائل مورد نیاز جامعه از جمله مسائل پولی و مالی، حکمرانی، خانواده و مسائل جدید همچون رمز ارزها را از جمله الزامات تحول در حوزه علمیه خواندند و افزودند: مخالفت با تحول حوزه علمیه، مخالفت با پیشرفت دین در کشور است البته کسانی باید تحول را ایجاد کنند که صلاحیت آن را داشته باشند. حضرت آیت الله خامنه ای، با اشاره به لزوم حضور زنان دارای سطح بالای معارف دینی در رسانه‌ها و اجتماعات بین‌المللی و نقش جامعةالزهرا(س) در این خصوص، افزودند: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، زنان فاضل پرشماری در جامعه حضور دارند که باید برای بیان مسائل مرتبط با زن و خانواده در رسانه‌ها آماده شوند و همچنین باید بتوانند در مجامع بزرگ جهانی و اسلامی با استناد به آیات و روایات و نهج‌البلاغه، مطالب عالی دینی را بیان کنند که این کار هم در پیشرفت و شناساندن کشور در دنیا و هم در ایجاد امت اسلامی تأثیرگذار خواهد بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، برنامه‌ریزی برای تهذیب و پیشرفت روحی و معنوی زنان در جامعةالزهرا(س) را در کنار آموزش‌های علمی ضروری دانستند و گفتند: بانوی برخوردار از اخلاق اسلامی و تهذیب نفس می‌تواند نسل آینده را متحول و تربیت کند. در ابتدای این دیدار، خانم برقعی مدیر جامعةالزهرا(س) گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های این مجموعه بیان کرد.
پاسخ : سلام و دروود . پاسخ به سؤالات شما نیازمند بررسی دقیق مقررات، اصول قانون اساسی، و موازین شرعی است. در ادامه، به صورت تحلیلی و مختصر به این دو پرسش می‌پردازیم: 1. عدم رعایت سلسله مراتب آئین‌نامه‌ای: تخلف یا جرم؟ اگر فردی این آئین‌نامه را نقض کند، بسته به ماهیت تخلف و پیامدهای آن، ممکن است با تخلف انتظامی مواجه شود، اما وقوع جرم بستگی به این دارد که آیا قانون‌گذار یا آئین‌نامه این عمل را به‌عنوان جرم تعریف کرده باشد یا خیر. در بسیاری از موارد، تخلف از آئین‌نامه‌های سازمانی در نیروهای مسلح به‌عنوان تخلف انضباطی تلقی می‌شود که مجازات آن در چارچوب مقررات انضباطی پیش‌بینی می‌شود. مصادیق ترک فعل: اگر عدم رعایت سلسله مراتب به معنای عدم انجام وظیفه قانونی یا ترک فعل مهمی باشد که موجب ضرر یا تهدید امنیتی شود، ممکن است با عنوان ترک فعل قابل پیگرد باشد. در غیر این صورت، صرف عدم رعایت آئین‌نامه به‌عنوان ترک فعل با تعریف قانونی جرم انطباق ندارد. 2. آیا این مقرره خلاف قانون اساسی یا شرع مقدس است؟ مطابقت با قانون اساسی: بر اساس اصل 156 قانون اساسی، همه مقررات باید با قوانین مادر، از جمله قانون اساسی، مطابقت داشته باشند. در این مورد: اگر مقرره‌ای موجب محرومیت از حقوق اساسی (مانند حق دادخواهی مستقیم) شود، ممکن است خلاف اصول 34 و 159 قانون اساسی تلقی گردد.اگر فردی نتواند مستقیماً شکایت خود را به مقامات بالاتر یا نهادهای مستقل (مانند دیوان عدالت اداری) ارجاع دهد، این مقرره می‌تواند حق دادخواهی او را محدود کند و بنابراین خلاف قانون اساسی باشد. مطابقت با شرع مقدس: در شرع، امر به معروف و نهی از منکر یا گزارش تخلف، مقید به سلسله مراتب نیست، مگر اینکه حکم خاصی برای موضوع وجود داشته باشد. بنابراین، اگر مقرره مذکور موجب محدودیت در بیان مشکلات شود، می‌توان آن را خلاف موازین شرعی دانست. قابلیت ابطال در دیوان عدالت اداری: بر اساس ماده 12 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، مقرراتی که خلاف قانون یا شرع باشند، قابلیت ابطال دارند. اگر این مقرره با اصول قانون اساسی یا شرع در تضاد باشد (مثلاً حق دادخواهی مستقیم را محدود کند)، امکان ارائه درخواست ابطال آن در دیوان عدالت اداری وجود دارد. لذا عدم رعایت این آئین‌نامه به احتمال زیاد تخلف انضباطی تلقی می‌شود و به‌ندرت ممکن است جرم محسوب شود، مگر اینکه ضرر یا پیامد خاصی به دنبال داشته باشد.این مقرره در صورتی که حقوق اساسی افراد را محدود کند، می‌تواند خلاف قانون اساسی یا شرع باشد و قابلیت ابطال در دیوان عدالت اداری را داشته باشد. برای پیگیری موضوع در دیوان عدالت اداری، باید دلایل و مستندات قانونی و شرعی مناسب تهیه شود. حمید قلی زاده وکیل پایه یک دادگستری 1403/09/02
سلام‌ عدم رعایت سلسله مراتب تخلف نیست ولی موجب عدم‌ اعتنا به درخواست می شود، در صورت کلی جهت رعایت نظم در امور نظامی باید سلسله مراتب رعایت شود، خیر خلاف قانون اساسی نیست و طبق ماده ۱۰ قانون دیوان عدالت اداری چنین مقرره ای قابل ابطال نمی باشد.
هدایت شده از محمدباقر قالیباف
📍 رئیس مجلس درگذشت حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج ‌محمد اسماعیل شوشتری را تسلیت گفت 🔖 محمد باقر قالیباف در این پیام نوشت: بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم انّاللّه و انّاالیه راجعون 📌درگذشت خدمتگزار صدیق نظام، یاور دیرین انقلاب، امام و رهبری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین جناب آقای حاج‌محمداسماعیل شوشتری موجب تأسف و تأثر گردید. 📌ایشان با داشتن روحیه انقلابی از همان سال‌های جوانی همگام‌ با علم‌اندوزی و کسب معارف دینی، در فعالیت‌های سیاسی دوران نهضت اسلامی نقش فعال و مؤثری داشتند و پس از پیروزی انقلاب  همواره در مناصب قضایی و اجرایی نقش‌آفرین و اثرگذار بودند که سوابق ارزشمندشان ازجمله به‌عنوان نمایندۀ ادوار اول و دوم مجلس، ۱۶ سال وزارت در جایگاه پرسابقه‌ترین وزیر دادگستری گواهی بر خردورزی، مقبولیت و مجاهدت این شخصیت‌ متعهد به ملت و  کشور بوده است. 📌اینجانب ضمن عرض تسلیت به مردم شریف ایران، دوستان، آشنایان و بیت معزز، برای این خادم پرتلاش رحمت و علودرجات‌الهی و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه پروردگار مسئلت می‌نمایم. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی 📮 پایگاه اطلاع‌رسانی محمدباقر قالیباف ▫️ @Ghalibaf 🔗 Ghalibaf.ir
هدایت شده از شورای نگهبان
📌سخنگوی شورای نگهبان در جمع دانشجویان کرجی: 🔰پیشرفت کشور با نقش‌آفرینی جوانان امکان‌پذیر است 🔺️بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری نقشه راه دانشجویان و طلاب بسیجی است. برای تحقق مفاد این بیانیه باید مجاهدت کرد. 🔺️امروز با تلاش و حرکت شبانه‌روزی اقشار مختلف بسیج شاهد اتفاقات خوب و امیدوارکننده‌ای در سراسر کشور هستیم که امیدواریم این فعالیت‌ها توسعه یابد چرا که پیشرفت کشور با نقش‌آفرینی جوانان رقم خواهد خورد. 🔺️جنایات رژیم صهیونیستی آزمونی برای تمدن غرب بود که آیا به شعارهایی که می‌دهد وفادار است یا خیر؟ غربی‌ها از حقوق بشر سخن می‌گویند اما نسبت به جنایات صهیونیست‌ها ساکت هستند. فارغ از اینکه برخی آنها به صراحت از این جنایت‌ها دفاع می‌کنند. 🔺️شکی نیست که اگر حمایت‌های سیاسی و تسلیحاتی برخی کشورها همچون آمریکا از رژیم صهیونیستی نباشد، این رژیم نمی‌تواند این همه جنایت رقم بزند. متن کامل 👇 👇 👇 https://www.shora-gc.ir/0002kQ ✅️ @shora_gc
هدایت شده از شورای نگهبان
📸 گزارش تصویری حضور دکتر طحان‌نظیف در دانشگاه آزاد اسلامی کرج بقیه تصاویر 👇 👇 👇 https://www.shora-gc.ir/0002kR ✅️ @shora_gc
هدایت شده از تفسیر المیزان
🌺تفسیر آیات1⃣2⃣و 2⃣2⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰الكم الذكر و له الانثى1⃣2⃣ 🔰تلك اذا قسمة ضيزى2⃣2⃣ 🔸(آيا راستى پسران از شما و دختران از خدايند، در اين صورت چه تقسيمى ظالمانه داريد) اسـتـفـهـام در آيـه انكارى و آميخته با استهزاء است، و (قسمه ضيزى ) به معناى قسمت جائرانه و غير عادلانه است. و معناى آيه اين است كه: وقتى مطلب از اين قرار باشد، و ارباب اين بت ها يعنى ملائكه دخـتـران خـدا بـاشـند، با اين كه خود شما دختر را براى خود نمى پسنديد و جز به پسر رضـايـت نـمـى دهـيـد، آيـا ايـن قـسـمـت درسـت پـسـران مـال شـمـا و دخـتـران مال خدا باشد؟ چه قسمتى جائرانه و غير عادلانه (البته فراموش نشود كه گفتيم اساس اين استفهام استهزاء است، و گرنه خدا نه پسر دارد و نه دختر). _________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
هدایت شده از تفسیر المیزان
🌺تفسیر آیه 3⃣2⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰ان هـى الا اسـمـاء سـمـيـتـمـوهـا انـتـم و ابـاوكـم مـا انزل اللّه بها من سلطان...3⃣2⃣ 🔰ضمير  به بت هاى مذكور يعنى لات و عزى و منات برمى گردد، و يا آنها از اين جـهـت كـه اصنامند، (تا شامل همه بت ها شود) و ضمير در  به اسماء بر مى گردد، و (تسميه اسماء) به معناى اسم قرار دادن آنها است، و منظور از ، برهان و دليل است. و مـعـنـى آيـه ايـن اسـت كـه: اين اصنام كه شما الهه خود گرفته ايد چيزى به جز مشتى اسماء نيستند، كه شما و پدران تان آن سنگ و چوب ها را به آن اسماء نامگذارى كرده ايد، و مـاوراى ايـن اسـمـاء مـصـاديـق و مسميات واقعى كه خداى تعالى برهانى بر اله بودن و ربوبيت آنها نازل كرده باشد ندارند. و حـاصـل آيـه ايـن اسـت كـه: مـى خـواهـد گـفـتـار مـشـركـيـن را بـه ايـن دليـل مـدركـى بـر الوهـيـت آلهه خود ندارند رد كند. و كلمه در جمله (ان يتبعون الا الظـن و مـا تـهـوى الانـفـس) مـوصول است، و ضميرى كه بايد از جمله به آن برگردد حذف شده، تقديرش (و ما تهواه الانفس - و آنچه نفسها هوسش را مى كنند) است. ولى بعضى از مفسرين گفته اند: ما مصدريه است، كه جمله بعد را به صورت مصدر در مى آورد،و تقدير كلام: (ان يتبعون الا الظن و هوى الانفس - پيروى نمى كنند مگر پندار و خـواسته نفس را مى باشد)، و كلمه  به معناى خواهش هاى شهوانى نفس ‍ است و جـمـله مـورد بـحـث هـم در مـقـام مـذمـت مـشـركـيـن اسـت كـه باطل را پيروى مى كنند، و هم مطالب قبل است مى فرمود: برهانى بر عقايد خود ندارند. و جـمله (و لقد جاءهم من ربهم الهدى ) هم كه جمله اى است حاليه، آن مطالب را تأكيد مـى كـنـد، و مـعـنـايـش ايـن اسـت كـه : ايـن مـشـركـيـن در امـر خـدايـان خـود بـه جـز باطل متابعتى ندارند تنها پيرو باطل و هواهاى شهوى نفس هستند، آرى اينها را پيروى مى كنند در حالى كه از ناحيه خداپروردگارشان است هـدايـتـى بـه سـويشان آمد و آن عبارت بود از دعوت حقه پيامبر و يا قرآنى به سوى حق هدايت مى كند. در اين آيه التفاتى از خطاب قبلى به كار رفته تا به اين نكته اشاره كرده باشد كه مردمى كه چنين هستند كوتاه فهم تر از آنند كه مخاطب به اين كلام قرار گيرند، علاوه بر ايـن استعداد آن را ندارند كه در كلامى برهانى مخاطب قرار گيرند، و كسانى كه پيروان ظن و هوى هستند چه مى فهمند كه برهان چيست _________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
هدایت شده از تفسیر المیزان
🌺تفسیر آیه4⃣2⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰ام للانسان ما تمنى4⃣2⃣ 🔸كـلمـه  مـنـقطعه است، و استفهام در جمله انكارى است، و سياق گفتار سياق نفى اين معنا است كه انسان مالك آرزوهايش باشد، مى فرمايد صرف اين كه انسان آرزويى در سر بـپـروراند مالك آن آرزو نمى شود، تا مشركين هم به صرف اين كه آرزوى شفاعت ملائكه را داشـتـه بـاشـنـد مـالك شفاعت آنها بشوند ملائكه اى كه به گمان آنها ارباب اصنام و دخـتـران خـدا هـسـتـنـد. و يا به صرف اين كه آرزوى الوهيت آلهه خود كنند به آرزوهايشان برسند. البـتـه در ايـن كـلام اشـاره اى هـم بـه ايـن نـكـتـه هـسـت كـه مـشـركين به جز اين آرزو هيچ دليل قابل قبولى بر الوهيت آلهه خود و شفاعت آنها ندارند، و با آرزو هم كسى مالك چيزى نمى شود. _________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a