متن حدیث قرب نوافل
لَمَّاأُسْرِی بِالنَّبِی ص قَالَ يَا رَبِّ مَا حَالُ الْمُؤْمِنِ عِنْدَكَ؟ قَالَ يَا مُحَمَّدُ! مَنْ أَهَانَ لِي وَلِيّاً فَقَدْ بَارَزَنِي بِالْمُحَارَبَةِ، وَأَنَا أَسْرَعُ شَيْءٍ إِلَى نُصْرَةِ أَوْلِيَائِي، وَمَا تَرَدَّدْتُ عَنْ شَيْءٍ أَنَا فَاعِلُهُ كَتَرَدُّدِي عَنْ وَفَاةِ الْمُؤْمِنِ يَكْرَهُ الْمَوْتَ، وَأَكْرَهُ مَسَاءَتَهُ، وَإِنَّ مِنْ عِبَادِيَ الْمُؤْمِنِينَ مَنْ لَا يُصْلِحُهُ إِلَّا الْغِنَى، وَلَوْ صَرَفْتُهُ إِلَى غَيْرِ ذَلِكَ لَهَلَكَ، وَإِنَّ مِنْ عِبَادِيَ الْمُؤْمِنِينَ مَنْ لَا يُصْلِحُهُ إِلَّا الْفَقْرُ، وَلَوْ صَرَفْتُهُ إِلَى غَيْرِ ذَلِكَ لَهَلَكَ، وَمَا يَتَقَرَّبُ إِلَيَّ عَبْدٌ مِنْ عِبَادِي بِشَيْءٍ أَحَبَّ إِلَيَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَيْهِ، وَإِنَّهُ لَيَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنَّافِلَةِ حَتَّى أُحِبَّهُ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ إِذاً سَمْعَهُ الَّذِي يَسْمَعُ بِهِ، وَبَصَرَهُ الَّذِي يُبْصِرُ بِهِ، وَلِسَانَهُ الَّذِي يَنْطِقُ بِهِ، وَيَدَهُ الَّتِي يَبْطِشُ بِهَا، إِنْ دَعَانِي أَجَبْتُهُ، وَإِنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ.
ترجمه حدیث قرب نوافل
هنگامی که پیامبر(ص) به معراج رفت، گفت: پروردگارا حال مؤمن نزد تو چگونه است؟ خدا فرمود: ای محمد، هرکه به یکی از دوستانم اهانت کند، آشکارا به جنگ من آمده است و من به یاری دوستانم از هر چیز شتابانترم. من در هیچ کاری بهاندازهی که درباره وفات مؤمن تردید دارم، تردید ندارم؛ زیرا او از مرگ بدش میآید و من از ناراحتی او بدم میآید؛ و بهراستی برخی از بندگان مؤمن هستند که جز توانگری، آنان را اصلاح نکند (و حالشان را نیکو نسازد) و اگر آنها را به حال دیگری را درآورم، نابود و هلاک میشوند؛ و برخی از بندگان مؤمن هستند که جز نداری و فقر، آنان را اصلاح نکند و اگر آنها را به حال دیگری برگردانم، هرآینه هلاک میشوند؛ و هیچیک از بندگانم به من تقرب نجوید با عملی که نزد من محبوبتر باشد از آنچه بر او واجب کردهام؛ و بهدرستی که بهوسیله نافله به من تقرب میجوید تا آنجا که من دوستش میدارم و چون دوستش دارم، آنگاه گوش او میشوم که با آن میشنود و چشمش میشوم که با آن میبیند و زبانش میگردم که با آن سخن میگوید و دستش میشوم که به آن میگیرد. اگر بخوانَدَم، اجابتش میکنم و اگر خواهشی از من کند، به او میدهم.
پانویس
1 : کلینی، الکافی، ۱۴۰۷ق، ج۲، ص۳۵۲.
2 : مظفری، «قرب نوافل و فرائض و تطبیق آنها بر مقامات عرفانی»، ص۷.
3 : طباطبایی، المیزان، ۱۴۱۷ق، ج۱۳، ص۱۷۵.
4 : مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۱۳۷۴ش، ج۱۳، ص۴۵۴.
5 : کلینی، الکافی، ۱۴۰۷ق، ج۲، ص۳۵۲.
6 : آذرخشی، «جایگاه حدیث قرب نوافل در منابع فریقین و بررسی تطبیقی رویکرد عرفا و محدثان نسبت به آن»، ص۱۸.
7 : ابن عربی، الفتوحات المکیه، دارصادر، ج۲، ص۳۲۲-۳۲۳؛ ابن ترکه، شرح فصوص الحکم، ۱۴۲۰ق، ج۱، ص۳۱۹.
8 : قیصرى، شرح فصوص الحکم، ۱۳۷۵ش، ص۳۵۰ و ۳۵۱.
9 : آملی، المقدمات من کتاب نص النصوص، ۱۳۵۲ش، ص۲۶۹
10 : مظفری، «قرب نوافل و فرائض و تطبیق آنها بر مقامات عرفانی»، ص۱۱.
11 : صمدی آملی، شرح دفتر دل علامه حسن زاده آملی، ۱۳۷۹ش، ج۱، ص۳۴۵ تا ۳۴۸.
12 : موحدی، «نردبان عروج؛ گذری بر حدیث قرب نوافل»، ص۱۷۴-۱۷۷؛ غزالی، احیاء العلوم، دارالکتاب العربی، ج۱۴، ص۶۱-۶۲.
13 : رجوع کنید: مجلسی، بحارالانوار، ۱۴۰۳ق، ج۸۴، ص۳۱-۳۲؛ مجلسی، مرآة العقول، ۱۴۰۴ق، ج۱۰، ص۳۹۰-۳۹۳؛ حر عاملی، الفوائد الطوسیه، ۱۴۰۳ق، ص۸۱-۸۲.
14 : حر عاملی، الفوائد الطوسیه، ۱۴۰۳ق، ص۸۱-۸۲.
15: کلینی، الکافی، ۱۴۰۷ق، ج۲، ص۳۵۲.
16 : طبرانی، المعجم الاوسط، ۱۴۱۵ق،ج۹، ص۱۳۹.
17 : موصلی، مسند ابییعلی، ۱۴۰۸ق، ج۱۲، ص۵۲۰.
18 : بخاری، صحیح البخاری، ۱۴۰۱ق، ج۷، ص۱۹۰.
19 : آذرخشی، «جایگاه حدیث قرب نوافل در منابع فریقین و بررسی تطبیقی رویکرد عرفا و محدثان نسبت به آن»، ص۱۸.
─┅─═इई 💠ईइ═─┅─
💠 @Faseletakhoda
منابع
ابن ترکه، علی بن محمد، شرح فصوص الحکم، تحقیق محسن بیدارفر، قم، انتشارات بیدار، ۱۴۲۰ق/۱۳۷۸ش.
ابن عربی، محمد بن علی، الفتوحات المکیه، بیروت، دارصادر.
آذرخشی، مصطفی و مجید معارف، «جایگاه حدیث قرب نوافل در منابع فریقین و بررسی تطبیقی رویکرد عرفا و محدثان نسبت به آن»، در پژوهشنامه قرآن و حدیث، شماره ۷، تابستان و پاییز ۱۳۸۹ش.
آملی، سید حیدر، المقدمات من کتاب نص النصوص، تهران، قسمت ایرانشناسی انستیتو ایران و فرانسه پژوهشهای علمی در ایران، اول، ۱۳۵۲ش.
بخاری، محمد بن اسماعیل، صحیح البخاری، دارالفکر للطباعة و النشر و التوزیع، ۱۴۰۱ق/۱۹۸۱م (افست از نسخه دارالطباعة العامرة باستانبول).
حر عاملی، محمد بن حسن، الفوائد الطوسیة، تصحیح مهدی لاجوردی، قم، المطبعة العلمیة، ۱۴۰۳ق.
صمدی آملی، داوود، شرح دفتر دل علامه حسنزاده آملی، نبوغ، چاپ اول، ۱۳۷۹ش.
علامه طباطبایی، سید محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ۱۴۱۷ق.نام كتاب: الميزان فى تفسير القرآن
طبرانی، المعجم الاوسط، تحقیق قسم التحقیق بدار الحرمین، دارالحرمین للطباعة و النشر و التوزیع، ۱۴۱۵ق/۱۹۹۵م.
قیصرى، داود، شرح فصوص الحکم، تهران، شرکت انتشارات علمى و فرهنگى، چاپ اول، ۱۳۷۵ش.
غزالی، محمد بن محمد، احیاءالعلوم، بیروت، دارالکتاب العربی.
کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، تصحیح علیاکبر غفاری و محمد آخوندی، تهران، دارالکتب الاسلامیة، ۱۴۰۷ق.
مظفری، حسین، «قرب نوافل و فرائض و تطبیق آنها بر مقامات عرفانی»، در مجله حکمت عرفانی، شماره ۱۰، بهار و تابستان ۱۳۹۵ش.
مجلسی، محمدباقر بن محمدتقی، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، تصحیح محمدباقر محمودی و همکاران، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، ۱۴۰۳ق/۱۹۸۳م.
مجلسی، محمدباقر بن محمدتقی، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، تهران، دارالکتب الاسلامیة، ۱۴۰۴ق/۱۳۶۳ش.
مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، دار الکتب الاسلامیه، ۱۳۷۴ش.
موحدی، عبدالله، «نردبان عروج؛ گذری بر حدیث قرب نوافل»، در مجله مطالعات عرفانی، شماره ۱، تابستان ۱۳۸۴ش.
موصلی، ابویعلی، مسند ابی یعلی، تحقیق حسن سلیم اسد، دارالمأمون للتراث، ۱۴۰۸ق/۱۹۸۸م.
─┅─═इई 💠ईइ═─┅─
💠 @Faseletakhoda
9.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شاه مشهد سلام شمس الشموس عالم
شاه مشهد سلام محول الاحوالم
─┅─═इई 💠ईइ═─┅─
💠 @Faseletakhoda
تلویزیون ببینید ولی باور نکنید
🔻اهل استدلال بخوانند...
💢آمار مرگ و میر از دی ماه ۹۸ تا (۸مهر) بر اثر عوامل کرونا
🔹در اثر کرونا: ۱،۰۰۴،۵۰۶
🔹در اثر ایدز: ۱،۲۵۱،۹۲۱
🔹در اثر مصرف الکل: ۱،۸۶۲،۶۰۲
🔹در اثر سیگار کشیدن: ۳،۷۲۳،۵۵۸
🔹در اثر سرطان: ۶،۱۱۶،۲۹۴
🔹سقط جنین: ۳۲،۶۹۱،۱۱۴
بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی
کل آمار فوتی ها _ به غیر از سقط جنین که بسیار وحشتناک و تاسف بار است_ یعنی جمع آمار فوتی های ناشی از سرطان و سیگار و الکل و ایدز میشه 12.954.375 و دوستان ببینند آیا یک دهم فضاسازی و وحشتی که برای کرونا ایجاد کرده اند آیا در مورد مرگ و میرهای دیگر وجود دارد؟؟!!
─┅─═इई 💠ईइ═─┅─
💠 @Faseletakhoda
دشمن شناسی دینی 10.mp3
36.65M
دشمن شناسی دینی
جلسه 10
#باز_نشر
─┅─═इई 💠ईइ═─┅─
💠 @Faseletakhoda
هدایت شده از بیداری طلاب
🌹 ولی فقیه تمام اختیارات پیامبر اکرم را دارد
♦️« اگر فرد لایقی که دارای این دو خصلت [علم به قانون و عدالت] باشد، بپاخاست و تشکیل حکومت داد، همان ولایتی را که حضرت رسول اکرم"ص" در امر اداره جامعه داشت دارا میباشد، و بر همه مردم لازم است که از او اطاعت کنند.
♦️این توهّم که اختیارات حکومتی رسول اکرم «ص» بیشتر از حضرت امیر«ع» بود یا اختیارات حکومتی حضرت امیر «ع» بیش از فقیه است، باطل و غلط است. البته #فضائل حضرت رسول اکرم «ص» بیش از همه عالَم است و بعد از ایشان، #فضائل حضرت امیر «ع» از همه بیشتر است. لکن زیادیِ فضائلِ معنوی، اختیارات حکومتی را افزایش نمیدهد. همان اختیارات و ولایتی که حضرت رسول و دیگر ائمه «صلوات الله علیهم» در تدارک و بسیج سپاه، تعیین وُلات و استانداران، گرفتن مالیات و صرف آن در مصالح مسلمانان داشتند، خداوند همان اختیارات را برای حکومت فعلی قرار داده است، منتها شخص معیّنی نیست، روی عنوانِ «عالِم عادل» است.
♦️وقتی می گوییم ولایتی را که رسول اکرم «ص» و ائمه «ع» داشتند، بعد از غیبت، فقیهِ عادل دارد، برای هیچ کس این توهّم نباید پیدا شود که مقام فقها، همان مقام ائمه«ع» و رسول اکرم «ص» است. زیرا اینجا صحبت از #مقام نیست بلکه صحبت از #وظیفه است. ولایت یعنی حکومت و اداره کشور و اجرای قوانین شرع مقدس، یک وظیفه سنگین و مهم است نه اینکه برای کسی شأن و مقام غیر عادی به وجود بیاورد و او را از حد انسان عادی بالاتر ببرد. به عبارت دیگر، ولایتِ مورد بحث یعنی حکومت و اجرا و اداره، بر خلاف تصوری که خیلی افراد دارند امتیاز نیست، بلکه وظیفهای خطیر است».
#امام_خمینی
📚کتاب ولایت فقیه صفحات ۵۵ و ۵۶.
#ولایت_فقیه
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
🎙 زیبایی های نماز «چرا نماز میخوانم؟»
جلسه 11
👤 سرکار خانم قلی زاده
📅 جلسه نیمه حضوری | 1399/07/22
⌚️هم اکنون در : 👇
─┅─═इई 💠ईइ═─┅─
💠 @Faseletakhoda
زیبایی های نماز «چرا نماز میخوانم؟» 11.mp3
16.74M
#زیبایی_های_نماز «چرا نماز میخوانم؟»
جلسه 11
─┅─═इई 💠ईइ═─┅─
💠 @Faseletakhoda
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
🎙 پرسش و پاسخ
ورزش یوگا و مضرات آن
👤 سرکار خانم قلی زاده
📅 جلسه نیمه حضوری
⌚️هم اکنون در : 👇
─┅─═इई 💠ईइ═─┅─
💠 @Faseletakhoda
ورزش یوگا مضرات آن.mp3
6.76M
#پرسش و پاسخ
ورزش یوگا و مضرات آن
─┅─═इई 💠ईइ═─┅─
💠 @Faseletakhoda
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
🎙 عالم ذرّ
جلسه 1
👤 سرکار خانم قلی زاده
📅 جلسه نیمه حضوری | 1399/07/19
⌚️هم اکنون در : 👇
─┅─═इई 💠ईइ═─┅─
💠 @Faseletakhoda