دشمن شناسی دینی 8.mp3
47.46M
دشمن شناسی دینی
جلسه 8
#باز_نشر
─┅─═इई 💠ईइ═─┅─
💠 @Faseletakhoda
▪️مسافر بودیم مسافر خانه ی خدا،
بین راه یکی از منزلها ناامن بود،
شبانه از منزل قبلی راه افتادیم،
یک فرسخ نرفته برف گرفت،
رفقا سرعتشان را زیاد کردند. من جا ماندم!
همه جا تاریک، راه را هم بلد نبودم.
از اسب پیاده شدم، متحیر و مضطرب،
باغی به چشمم آمد ؛
باغبان جلو آمد و پرسید: کیستی؟
قصّه را گفتم.
فرمود: نافله بخوان تا راه را پیدا کنی.
نافله شب را خواندم.
دوباره آمد و پرسید: چرا نرفتی؟
گفتم: راه را بلد نیستم. گفت: زیارت جامعه بخوان.
نه آن وقت، نه بعد از آن، جامعه را حفظ نبودم،
ولی خواندم، از حفظ هم خواندم!!!
باز آمد و پرسید: نرفتی؟
اشکم سرازیر شد و گفتم: راه را بلد نیستم.
فرمود: عاشورا بخوان!
آن را هم حفظ نبودم، ولی خواندم از حفظ،
با همه ی لعن ها و سلام ها و دعای علقمه.
برای بار آخر هم آمد. مرا روی مرکب خودش سوار کرد.
دست روی زانوی من گذاشت و فرمود:
" چرا نافله نمی خوانید؟ نافله، نافله، نافله...
چرا جامعه نمی خوانید؟ جامعه، جامعه، جامعه...
چرا عاشورا نمی خوانید؟ عاشورا، عاشورا، عاشورا؛ "
چند لحظه بعد رفقایم را نشان داد. داشتند برای نماز صبح وضو می گرفتند.
از مرکب پیاده شدم.
به خودم آمدم. با خودم گفتم: این آقا کیست؟
این حوالی نه فارسی زبانی پیدا می شود نه مسلمانی!
همه مسیحی هستند و ترک زبان!
سربرگرداندم اما دیگر کسی را ندیدم.
📚نجم الثاقب ج2 ص712.
📚مفاتیح الجنان، ذیل زیارت جامعه کبیره.
─┅─═इई 💠ईइ═─┅─
💠 @Faseletakhoda
فضیلت نافله روزانه
نافله به کار مستحبی و کار نیکو، که بر انسان واجب نیست گفته می شود. همچنین به معنی نوه، غنیمت و عطاء هم آمده است و در تعبیر فقهاء؛ به نمازهای مستحبی در شرع مقدس دین اسلام نافله میگویند.
روایات فراواني در خصوص اهمیت نافله از ائمه معصومعلیه السلام نقل شده است:
امام صادق (ع) فرمود: «إِیّاکُمْ وَ الْکَسَل. إِنَّ رَبّكُمْ رَحیمٌ یَشْكُرُ الْقَلیلَ. إِنَّ الرَجُلَ لَیُصَلّی رَکْعَتَینِ تَطَوُّعاً یُریدُ بِهِما وَجْهَ اللهِ فَیَدْخُلُهُ اللهُ بِهِما الْجَنَّةَ (بر شما باد دوری از تنبلی و کسلی! همانا آفریدگار شما مهربان است و چیز کم را سپاس و شکر می گوید. همانا مردی برای رضا و خشنودی خدا دو رکعت نماز مستحبّی به جا می آورد و خداوند بخاطر خواندن همان دو رکعت وی را داخل بهشت می کند.»)
امام سجاد علیه السلام فرمودند: «حق تعالی جبران خواهد فرمود نقصان نمازهایتان را به نمازهای نافله».
مهمترین اثر نافله در حدیثی به نام حدیث قرب نوافل چنين آمده است: راوی از امام صادقعلیه السلام و ایشان از پیامبر اکرمصلی الله علیه و آله و پیامبر( ص) از خداوند عزوجل چنين نقل می کند:
« بدرستی که بنده من با نافله و کارهای مستحبی قرب را می جوید تا اینکه او را دوست بدارم و وقتی که او را دوست داشتم گوش او می شوم که با آن می شنود و چشم او می شوم که با آن می بیند و زبان او
می گردم که با آن سخن می گوید....»
تعداد رکعات نماز نافله روزانه
نماز نافله صبح: دو رکعت است. نافله صبح قبل از نماز صبح خوانده می شود.
نماز نافله ظهر: هشت رکعت است. وقت نافله ظهر همان وقت نماز واجب ظهر است و قبل از نماز واجب ظهر خوانده می شود.
نماز نافله عصر: هشت رکعت است. وقت نافله عصر همان وقت نماز واجب عصر است و قبل از نماز واجب عصر خوانده می شود.
نماز های نافله,وقت نماز نافله صبح,نماز نافله صبح
نماز مستحبی و نافله را می شود درحال راه رفتن خواند
نحوه خواندن نمازهای نافله
نمازهای نافله مانند نماز صبح به صورت دو رکعتی خوانده میشوند همراه با تشهد و سلام. و میتوان آنرا هم به صورتنشسته و هم ایستاده خواند. ولی بهتر است نماز گزار دو رکعت نافله نشسته را یک رکعت حساب کند. به عنوان مثال کسی که می خواهد نافله ظهر را که هشت رکعت است نشسته بخواند شانزده رکعت بخواند.
نماز نافله را مثل دیگر نمازهای مستحبی میتوان هم نشسته و هم ایستاده خواند. ولی بهتر است نمازگزار دو رکعت نافله نشسته را یک رکعت حساب کندِ مثلاً کسی که می خواهد نافله هشت رکعتی ظهر را نشسته به جا آورد، شانزده رکعت بخواند.
احکام نمازهای مستحبی
دورکعتی بودن
تمام نمازهای مستحبی به صورت دو رکعتی خوانده میشوند ، مگر نماز و تر در نافله شب، که یک رکعت است، و نماز اعرابی، که بصورت یک دو رکعتی و دو چهار رکعتی خوانده میشود. (یزدی، محمد کاظم، العروة الوثقی، ج۲، ص۳۶۲، م ۶.)
واجب نبودن سوره
در نمازهای مستحبی غیر از چند نماز، تلاوت کردن سوره واجب نیست.
یزدی، محمد کاظم، العروة الوثقی، ج۲، ص۳۶۲، م ۷
زيادي رکن
زیاد کردن رکن( مثل رکوع) از روی سهو نمازهای مستحبی را باطل نمی کند.
یزدی، محمد کاظم، العروة الوثقی، ج۲، ص۳۶۲، م ۷.
شک در رکعات
در نماز مستحب شک بین رکعت اول و دوم، نماز را باطل نمی کند و نمازگزار میتوان بنا بر هر کدام بگذارد.
موسوی خمینی، روح الله، توضیح المسائل ، ص۱۶۰، م ۱۱۶۷.
عدم لزوم سجده سهو
انجام کم و زیاد کردن سهوی در نمازهای مستحبی سجده سهو ندارد.
نافله در حین راه رفتن
نماز مستحبی را می شود درحال راه رفتن و سواری خواند و درصورتی که انسان در این دو حال، نماز مستحبی بخواند لازم نیست رو به قبله باشد.
موسوی خمینی، روح الله، توضیح المسائل ، ص۱۰۹م ۷۸۱.
─┅─═इई 💠ईइ═─┅─
💠 @Faseletakhoda
Ziyarat Ashura.mp3
28.44M
“زیارت عاشورا”
با صدای : علی فانی
*سرعت قرائت، مناسب برای قرائت روزانه و به مدت ۱۱:۴۰ دقیقه می باشد*
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
💠 @Faseletakhoda
Jamia-Kabira-Samavati.mp3
27.63M
“زیارت جامعه کبیره”
با صدای : حاج مهدی سماواتی
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
💠 @Faseletakhoda
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
🎙 پرسش و پاسخ
برکات استغفار
👤 سرکار خانم قلی زاده
📅 جلسه نیمه حضوری
⌚️هم اکنون در : 👇
─┅─═इई 💠ईइ═─┅─
💠 @Faseletakhoda
برکات استغفار.mp3
5.3M
🎙 #پرسش و پاسخ
برکات استغفار
─┅─═इई 💠ईइ═─┅─
💠 @Faseletakhoda
دعای عهد.mp3
17.13M
"دعاي عهد"
باصداي: حسين حقيقي
─┅─═इई 💠ईइ═─┅─
💠 @Faseletakhoda
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
🎙 زیبایی های نماز «چرا نماز میخوانم؟»
جلسه 10
👤 سرکار خانم قلی زاده
📅 جلسه نیمه حضوری | 1399/07/21
⌚️هم اکنون در : 👇
─┅─═इई 💠ईइ═─┅─
💠 @Faseletakhoda
زیبایی های نماز «چرا نماز میخوانم؟» 10.mp3
22.9M
#زیبایی_های_نماز «چرا نماز میخوانم؟»
جلسه 10
─┅─═इई 💠ईइ═─┅─
💠 @Faseletakhoda
سلام خدمت اعضای محترم کانال
فاصله تا خدا ؛
از اعضاء محترم خواهشمندم،برای زمینه سازی ظهور مولایمان آدرس لینک را به دیگران نیز هدیه بفرمائید، تا بتوانیم خدمت بیشتر و مفیدتری به دین مبین داشته باشیم. امید است که مورد تأیید خداوند تعالی و ذوات مقدس آل الله قرار بگیرد.
https://t.me/Faseletakhoda
https://eitaa.com/Faseletakhoda
https://sapp.ir/faseletakhoda
دشمن شناسی دینی 9.mp3
44.64M
دشمن شناسی دینی
جلسه 9
#باز_نشر
─┅─═इई 💠ईइ═─┅─
💠 @Faseletakhoda
حدیث قرب نوافل
حدیث قُرْب نَوَافِل حدیثی قُدسی است که خداوند در معراج خطاب به پیامبر(ص) گفت. این حدیث از جایگاه مؤمن نزد خدا و تقرب انسان به خدا به وسیله انجام دادن فرایض (واجبات) و نَوَافل (مستحبات) سخن گفته است.
در این حدیث توهین به ولی خدا به منزله جنگ با خدا دانسته شده و خداوند از شتاب برای یاری ولی خود بیش از هر چیزی سخن به میان آورده است. طبق بند دیگری از این حدیث بندهٔ مؤمن به وسیله انجام نوافل به خدا تقرب پیدا میکند و خدا گوش و چشم او میشود.
عارفان مسلمان این تعبیر را حقیقی و آن را شاهدی بر نظریه وحدت وجود و بیانگر مقام فنای در صفات خدا یا فنای فیالله دانستهاند؛ اما بهباور محدثان و فقیهان تعبیر مذکور، مجازی است و به امداد الهی به مؤمن یا به نزدیکی خدا به فرد مؤمن و یا معانی دیگری اشاره دارد.
حدیث قرب نوافل با اندکی تفاوت در منابع شیعه و سنی از پیامبر(ص) نقل شده است.
نامگذاری
حدیث قرب نوافل، حدیثی قدسی است که خدا در معراج خطاب به پیامبر(ص) گفته است. این حدیث پاسخ به پرسش پیامبر(ص) از خدا درباره جایگاه مؤمن نزد او بوده است.[۱] علت شهرت این حدیث به «قرب نوافل» آن است که بخش آخر این حدیث، انجامدادن نوافل توسط مؤمن را موجب قرب و نزدیکی خاصی به خداوند شمرده است و عارفان مسلمان با الهام از این فراز و برای اشاره به آن مقام، از تعبیر «قرب نوافل» استفاده نمودهاند.[۲] نافله به معنای هر چیز زیاده،[۳] موهبت و یا کار اضافی[۴] است
محتوای حدیث
در حدیث قرب نوافل، توهین به ولیّ خدا بهمنزله جنگ با خدا دانسته شده است. خدا از شتاب برای یاری ولیّ خود بیش از هر چیز سخن بهمیان آورده و گفته است که من در هیچ کاری بیش از وفات مؤمن تردید ندارم؛ زیرا او از مرگ بدش میآید و من از ناراحتی او بدم میآید. همچنین در این حدیث آمده است که برخی از بندگان مؤمن فقط با فقر و نداری و برخی دیگر فقط با توانگری اصلاح میشوند و اگر به حالت دیگری وارد شوند، نابود میگردند.
در حدیث قرب نوافل، انجام واجبات محبوبترین عمل نزد خدا و وسیله تقرب بنده به او معرفی شده است. نوافل (مستحبات) نیز وسیلهای برای تقرب به او عنوان شدهاند. همچنین آمده است که اگر کسی به وسیله نافلهای (مستحبی) به من، یعنی خدا تقرب جوید، او را دوست دارم و گوش، چشم، زبان و دست او میشوم که به وسیله آنها بشنود و ببیند و اگر مرا بخواند، او را اجابت میکنم و خواستههایش را برآورده میسازم.[۵]
تفسیر حدیث
دیدگاه عارفان
عارفان مسلمان این حدیث را بهعنوان مستندی برای مباحث عرفانی خود مورد توجه قرار دادهاند.[۶] ابن عربی، الفاظ حدیث قرب نوافل را حقیقی تلقی کرده و آن را شاهدی بر نظریه وحدت وجود دانسته است.[۷] از نظر وی منظور از اینکه خدا چشم و گوش بنده مؤمن میشود، فنای انسان در صفات حق است.[۸]
سید حیدر آملی آن را شاهدی بر «فنای فی الله» و یکیشدن محب و محبوب دانسته است.[۹] از نظر عارفان، سیر و سلوک در دو مرحله «قرب فرایض» و «قرب نوافل» انجام میشود. امام خمینی قرب نوافل را ناظر به فنای افعالی، صفاتی و ذاتی دانسته و قرب فرایض را بر بقای پس از فنا تطبیق داده است.[۱۰]
برخی از عرفا مرحله قرب فرایض را بالاتر از قرب نوافل میدانند. از نظر آنان نتیجه قرب فرایض، فنای در ذات خدا و نتیجه قرب نوافل، فنای در صفات خداست. همچنین به اعتقاد آنان در مرحله قرب فرایض، انسان عروج و صعود میکند، اما در مرحله قرب نوافل خدا نزول میکند.[۱۱]
دیدگاه فقیهان و محدثان
برخی از فقیهان و محدثان، الفاظ این حدیث را کنایه و مجاز میدانند و بر این باورند که باید الفاظ حدیث را بهگونهای تفسیر کرد که به وحدت وجود، حلول و فنا منجر نشود.[۱۲] این گروه وجوه مختلفی برای عبارت مورد بحث حدیث بیان کردهاند؛[۱۳] از جمله شیخ حر عاملی وجوه زیر را بهعنوان وجوه صحیح معنای آن، برشمرده است:
امداد الهی به مؤمن برای انجامدادن کارها تنها برای رضای خدا
امداد خدا به مؤمن همچون کمک اعضا و جوارحش به او
عزیزشدن خدا نزد مؤمن همچون اعضا و جوارح او
تکیه مؤمن تنها به خدا
نزدیکی خدا به مؤمن[۱۴]
سند حدیث
حدیث قرب نوافل با اندکی تفاوت در منابع شیعه و سنی از پیامبر(ص) نقل شده است. حدیث را اَبان بن تَغلِب از امام باقر(ع) و حماد بن بشیر از امام صادق(ع) و آن دو از پیامبر(ص) نقل کردهاند.[۱۵]
حدیث مذکور در منابع اهل سنت از طریق راویانی همچون عایشه،[۱۶] میمونه[۱۷]و ابوهریره[۱۸] از پیامبر(ص) نقل شده است. این روایت با سندهای مختلفی نقل شده که برخی از اسناد آن را صحیح و برخی آن را ضعیف دانستهاند.[۱۹]
─┅─═इई 💠ईइ═─┅─
💠 @Faseletakhoda
متن حدیث قرب نوافل
لَمَّاأُسْرِی بِالنَّبِی ص قَالَ يَا رَبِّ مَا حَالُ الْمُؤْمِنِ عِنْدَكَ؟ قَالَ يَا مُحَمَّدُ! مَنْ أَهَانَ لِي وَلِيّاً فَقَدْ بَارَزَنِي بِالْمُحَارَبَةِ، وَأَنَا أَسْرَعُ شَيْءٍ إِلَى نُصْرَةِ أَوْلِيَائِي، وَمَا تَرَدَّدْتُ عَنْ شَيْءٍ أَنَا فَاعِلُهُ كَتَرَدُّدِي عَنْ وَفَاةِ الْمُؤْمِنِ يَكْرَهُ الْمَوْتَ، وَأَكْرَهُ مَسَاءَتَهُ، وَإِنَّ مِنْ عِبَادِيَ الْمُؤْمِنِينَ مَنْ لَا يُصْلِحُهُ إِلَّا الْغِنَى، وَلَوْ صَرَفْتُهُ إِلَى غَيْرِ ذَلِكَ لَهَلَكَ، وَإِنَّ مِنْ عِبَادِيَ الْمُؤْمِنِينَ مَنْ لَا يُصْلِحُهُ إِلَّا الْفَقْرُ، وَلَوْ صَرَفْتُهُ إِلَى غَيْرِ ذَلِكَ لَهَلَكَ، وَمَا يَتَقَرَّبُ إِلَيَّ عَبْدٌ مِنْ عِبَادِي بِشَيْءٍ أَحَبَّ إِلَيَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَيْهِ، وَإِنَّهُ لَيَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنَّافِلَةِ حَتَّى أُحِبَّهُ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ إِذاً سَمْعَهُ الَّذِي يَسْمَعُ بِهِ، وَبَصَرَهُ الَّذِي يُبْصِرُ بِهِ، وَلِسَانَهُ الَّذِي يَنْطِقُ بِهِ، وَيَدَهُ الَّتِي يَبْطِشُ بِهَا، إِنْ دَعَانِي أَجَبْتُهُ، وَإِنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ.
ترجمه حدیث قرب نوافل
هنگامی که پیامبر(ص) به معراج رفت، گفت: پروردگارا حال مؤمن نزد تو چگونه است؟ خدا فرمود: ای محمد، هرکه به یکی از دوستانم اهانت کند، آشکارا به جنگ من آمده است و من به یاری دوستانم از هر چیز شتابانترم. من در هیچ کاری بهاندازهی که درباره وفات مؤمن تردید دارم، تردید ندارم؛ زیرا او از مرگ بدش میآید و من از ناراحتی او بدم میآید؛ و بهراستی برخی از بندگان مؤمن هستند که جز توانگری، آنان را اصلاح نکند (و حالشان را نیکو نسازد) و اگر آنها را به حال دیگری را درآورم، نابود و هلاک میشوند؛ و برخی از بندگان مؤمن هستند که جز نداری و فقر، آنان را اصلاح نکند و اگر آنها را به حال دیگری برگردانم، هرآینه هلاک میشوند؛ و هیچیک از بندگانم به من تقرب نجوید با عملی که نزد من محبوبتر باشد از آنچه بر او واجب کردهام؛ و بهدرستی که بهوسیله نافله به من تقرب میجوید تا آنجا که من دوستش میدارم و چون دوستش دارم، آنگاه گوش او میشوم که با آن میشنود و چشمش میشوم که با آن میبیند و زبانش میگردم که با آن سخن میگوید و دستش میشوم که به آن میگیرد. اگر بخوانَدَم، اجابتش میکنم و اگر خواهشی از من کند، به او میدهم.
پانویس
1 : کلینی، الکافی، ۱۴۰۷ق، ج۲، ص۳۵۲.
2 : مظفری، «قرب نوافل و فرائض و تطبیق آنها بر مقامات عرفانی»، ص۷.
3 : طباطبایی، المیزان، ۱۴۱۷ق، ج۱۳، ص۱۷۵.
4 : مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۱۳۷۴ش، ج۱۳، ص۴۵۴.
5 : کلینی، الکافی، ۱۴۰۷ق، ج۲، ص۳۵۲.
6 : آذرخشی، «جایگاه حدیث قرب نوافل در منابع فریقین و بررسی تطبیقی رویکرد عرفا و محدثان نسبت به آن»، ص۱۸.
7 : ابن عربی، الفتوحات المکیه، دارصادر، ج۲، ص۳۲۲-۳۲۳؛ ابن ترکه، شرح فصوص الحکم، ۱۴۲۰ق، ج۱، ص۳۱۹.
8 : قیصرى، شرح فصوص الحکم، ۱۳۷۵ش، ص۳۵۰ و ۳۵۱.
9 : آملی، المقدمات من کتاب نص النصوص، ۱۳۵۲ش، ص۲۶۹
10 : مظفری، «قرب نوافل و فرائض و تطبیق آنها بر مقامات عرفانی»، ص۱۱.
11 : صمدی آملی، شرح دفتر دل علامه حسن زاده آملی، ۱۳۷۹ش، ج۱، ص۳۴۵ تا ۳۴۸.
12 : موحدی، «نردبان عروج؛ گذری بر حدیث قرب نوافل»، ص۱۷۴-۱۷۷؛ غزالی، احیاء العلوم، دارالکتاب العربی، ج۱۴، ص۶۱-۶۲.
13 : رجوع کنید: مجلسی، بحارالانوار، ۱۴۰۳ق، ج۸۴، ص۳۱-۳۲؛ مجلسی، مرآة العقول، ۱۴۰۴ق، ج۱۰، ص۳۹۰-۳۹۳؛ حر عاملی، الفوائد الطوسیه، ۱۴۰۳ق، ص۸۱-۸۲.
14 : حر عاملی، الفوائد الطوسیه، ۱۴۰۳ق، ص۸۱-۸۲.
15: کلینی، الکافی، ۱۴۰۷ق، ج۲، ص۳۵۲.
16 : طبرانی، المعجم الاوسط، ۱۴۱۵ق،ج۹، ص۱۳۹.
17 : موصلی، مسند ابییعلی، ۱۴۰۸ق، ج۱۲، ص۵۲۰.
18 : بخاری، صحیح البخاری، ۱۴۰۱ق، ج۷، ص۱۹۰.
19 : آذرخشی، «جایگاه حدیث قرب نوافل در منابع فریقین و بررسی تطبیقی رویکرد عرفا و محدثان نسبت به آن»، ص۱۸.
─┅─═इई 💠ईइ═─┅─
💠 @Faseletakhoda
منابع
ابن ترکه، علی بن محمد، شرح فصوص الحکم، تحقیق محسن بیدارفر، قم، انتشارات بیدار، ۱۴۲۰ق/۱۳۷۸ش.
ابن عربی، محمد بن علی، الفتوحات المکیه، بیروت، دارصادر.
آذرخشی، مصطفی و مجید معارف، «جایگاه حدیث قرب نوافل در منابع فریقین و بررسی تطبیقی رویکرد عرفا و محدثان نسبت به آن»، در پژوهشنامه قرآن و حدیث، شماره ۷، تابستان و پاییز ۱۳۸۹ش.
آملی، سید حیدر، المقدمات من کتاب نص النصوص، تهران، قسمت ایرانشناسی انستیتو ایران و فرانسه پژوهشهای علمی در ایران، اول، ۱۳۵۲ش.
بخاری، محمد بن اسماعیل، صحیح البخاری، دارالفکر للطباعة و النشر و التوزیع، ۱۴۰۱ق/۱۹۸۱م (افست از نسخه دارالطباعة العامرة باستانبول).
حر عاملی، محمد بن حسن، الفوائد الطوسیة، تصحیح مهدی لاجوردی، قم، المطبعة العلمیة، ۱۴۰۳ق.
صمدی آملی، داوود، شرح دفتر دل علامه حسنزاده آملی، نبوغ، چاپ اول، ۱۳۷۹ش.
علامه طباطبایی، سید محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ۱۴۱۷ق.نام كتاب: الميزان فى تفسير القرآن
طبرانی، المعجم الاوسط، تحقیق قسم التحقیق بدار الحرمین، دارالحرمین للطباعة و النشر و التوزیع، ۱۴۱۵ق/۱۹۹۵م.
قیصرى، داود، شرح فصوص الحکم، تهران، شرکت انتشارات علمى و فرهنگى، چاپ اول، ۱۳۷۵ش.
غزالی، محمد بن محمد، احیاءالعلوم، بیروت، دارالکتاب العربی.
کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، تصحیح علیاکبر غفاری و محمد آخوندی، تهران، دارالکتب الاسلامیة، ۱۴۰۷ق.
مظفری، حسین، «قرب نوافل و فرائض و تطبیق آنها بر مقامات عرفانی»، در مجله حکمت عرفانی، شماره ۱۰، بهار و تابستان ۱۳۹۵ش.
مجلسی، محمدباقر بن محمدتقی، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، تصحیح محمدباقر محمودی و همکاران، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، ۱۴۰۳ق/۱۹۸۳م.
مجلسی، محمدباقر بن محمدتقی، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، تهران، دارالکتب الاسلامیة، ۱۴۰۴ق/۱۳۶۳ش.
مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، دار الکتب الاسلامیه، ۱۳۷۴ش.
موحدی، عبدالله، «نردبان عروج؛ گذری بر حدیث قرب نوافل»، در مجله مطالعات عرفانی، شماره ۱، تابستان ۱۳۸۴ش.
موصلی، ابویعلی، مسند ابی یعلی، تحقیق حسن سلیم اسد، دارالمأمون للتراث، ۱۴۰۸ق/۱۹۸۸م.
─┅─═इई 💠ईइ═─┅─
💠 @Faseletakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شاه مشهد سلام شمس الشموس عالم
شاه مشهد سلام محول الاحوالم
─┅─═इई 💠ईइ═─┅─
💠 @Faseletakhoda
تلویزیون ببینید ولی باور نکنید
🔻اهل استدلال بخوانند...
💢آمار مرگ و میر از دی ماه ۹۸ تا (۸مهر) بر اثر عوامل کرونا
🔹در اثر کرونا: ۱،۰۰۴،۵۰۶
🔹در اثر ایدز: ۱،۲۵۱،۹۲۱
🔹در اثر مصرف الکل: ۱،۸۶۲،۶۰۲
🔹در اثر سیگار کشیدن: ۳،۷۲۳،۵۵۸
🔹در اثر سرطان: ۶،۱۱۶،۲۹۴
🔹سقط جنین: ۳۲،۶۹۱،۱۱۴
بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی
کل آمار فوتی ها _ به غیر از سقط جنین که بسیار وحشتناک و تاسف بار است_ یعنی جمع آمار فوتی های ناشی از سرطان و سیگار و الکل و ایدز میشه 12.954.375 و دوستان ببینند آیا یک دهم فضاسازی و وحشتی که برای کرونا ایجاد کرده اند آیا در مورد مرگ و میرهای دیگر وجود دارد؟؟!!
─┅─═इई 💠ईइ═─┅─
💠 @Faseletakhoda
دشمن شناسی دینی 10.mp3
36.65M
دشمن شناسی دینی
جلسه 10
#باز_نشر
─┅─═इई 💠ईइ═─┅─
💠 @Faseletakhoda
هدایت شده از بیداری طلاب
🌹 ولی فقیه تمام اختیارات پیامبر اکرم را دارد
♦️« اگر فرد لایقی که دارای این دو خصلت [علم به قانون و عدالت] باشد، بپاخاست و تشکیل حکومت داد، همان ولایتی را که حضرت رسول اکرم"ص" در امر اداره جامعه داشت دارا میباشد، و بر همه مردم لازم است که از او اطاعت کنند.
♦️این توهّم که اختیارات حکومتی رسول اکرم «ص» بیشتر از حضرت امیر«ع» بود یا اختیارات حکومتی حضرت امیر «ع» بیش از فقیه است، باطل و غلط است. البته #فضائل حضرت رسول اکرم «ص» بیش از همه عالَم است و بعد از ایشان، #فضائل حضرت امیر «ع» از همه بیشتر است. لکن زیادیِ فضائلِ معنوی، اختیارات حکومتی را افزایش نمیدهد. همان اختیارات و ولایتی که حضرت رسول و دیگر ائمه «صلوات الله علیهم» در تدارک و بسیج سپاه، تعیین وُلات و استانداران، گرفتن مالیات و صرف آن در مصالح مسلمانان داشتند، خداوند همان اختیارات را برای حکومت فعلی قرار داده است، منتها شخص معیّنی نیست، روی عنوانِ «عالِم عادل» است.
♦️وقتی می گوییم ولایتی را که رسول اکرم «ص» و ائمه «ع» داشتند، بعد از غیبت، فقیهِ عادل دارد، برای هیچ کس این توهّم نباید پیدا شود که مقام فقها، همان مقام ائمه«ع» و رسول اکرم «ص» است. زیرا اینجا صحبت از #مقام نیست بلکه صحبت از #وظیفه است. ولایت یعنی حکومت و اداره کشور و اجرای قوانین شرع مقدس، یک وظیفه سنگین و مهم است نه اینکه برای کسی شأن و مقام غیر عادی به وجود بیاورد و او را از حد انسان عادی بالاتر ببرد. به عبارت دیگر، ولایتِ مورد بحث یعنی حکومت و اجرا و اداره، بر خلاف تصوری که خیلی افراد دارند امتیاز نیست، بلکه وظیفهای خطیر است».
#امام_خمینی
📚کتاب ولایت فقیه صفحات ۵۵ و ۵۶.
#ولایت_فقیه
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh