eitaa logo
فصل فرهنگ | فلاح شیروانی
1.4هزار دنبال‌کننده
222 عکس
10 ویدیو
2 فایل
فضیلت «خوش خیالی» : «تاب بنفشه می‌دهد، طُرّۀ مُشک سای تو. پردۀ غنچه می‌درد، خنده دلگشای تو. شاه‌نشین چشم من، تکیه گه خیال توست، جای دعاست، شاه من! بی تو مباد جای تو!»(حافظ) ☘️ @fallahshirvani
مشاهده در ایتا
دانلود
• ادبیات • ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 1▫️خیال تو تاب بنفشه می‌دهد، طُرّۀ مُشک سای تو. پرده غنچه می‌درد، خنده دلگشای تو ... شاه‌نشین چشم من، تکیه گه خیال توست. جای دعاست، شاه من! بی تو مباد جای تو! (حافظ) ┄┅••؛••┅┄ طُرّه : دستۀ موی تابیده در کنار پیشانی. ای پادشاه زیبایی و لطافت! تارهای گیسوی معطر تو بنفشه را به تاب انداخته، خندۀ روح پرورت غنچه را از پرده لطیف خود بیرون کشیده ... خیال تو در بهترین نقطۀ چشم من جای دارد، دعا می کنم که همیشه در چشم من باشی! دعای عرفه : «خدایا دانستم که از من می خواهی در همه چیز تو را بشناسم، تا جایی که در هیچ چیز نادیده نباشی.» ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ «بايد كوشش كنيد مايۀ هنرى را غليظ نماييد، تا بتوانيد اين انديشۀ مقدس و اين روح پاك امروز دنيا؛ يعنى انقلاب اسلامى را، كه مثل روح و انديشۀ معصومى، در دنياى ناپاك افكار غلط و در روزگار سياه ما، بالاخره جاى خودش را در دنيا باز مى‏كند، تقويت نماييد و گسترش دهيد.» (رهبری، 68/8/21) ☘️@faslefarhang ☘️@fallahshirvani
• اندیشه • ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ ▫️پدیدۀ بی نظیر بسیج تأمل دربارۀ بسیج واجب همیشگی است. فهم راهبردی از ماهیّت و موقعیّت تمدنی بسیج لازم است تا به این سرمایه بهتر بیاندیشیم و تدبیرهای مناسبی برایش داشته باشیم. این پدیده از دل فکر و فرهنگ برآمده از مکتب مردمی حضرت امام بیرون زده است. یک پدیدۀ زندۀ اجتماعی نیازمند یک پایگاه توجیه دائمی است، مثل زیارت امام رضا ع که در تمام نوسانات حیات اجتماعی این اقلیم محفوظ مانده است، بلکه قوّت رشد و بالندگی نیز داشته است. این نهادسازی مربوط به ماهیّت انقلاب اسلامی است و از همین جا تفاوتها و اقتدارات خود را نشان می دهد. به بیانی از رهبر انقلاب توجه بفرمایید : • پدیدۀ ابتکاری «پديدۀ بسيج، يك پديدۀ ابتكارى است؛ نه به اين معنا كه در كشورهاى ديگر و در جاهاى ديگر، نيروهاى مقاومت مردمى وجود نداشتند؛ چرا، اينها را ميدانيم لكن نيروهاى مقاومت در كشورهاى مختلف دنيا، در غرب و شرق و مانند اينها، معمولًا مربوطند به دوران اختناق، دوران فشار، دوران مبارزات؛ بعد از آنكه دوران مبارزات تمام شد، حالا يا خود اين گروه‏هاى مقاومت به قدرت رسيدند يا ديگران با كمك اينها به قدرت رسيدند، اين نيروى مقاومت تمام ميشود و اين تشكيلات مردمى به پايان ميرسد؛ در دنيا اين‏جور است» یعنی نیروهای مردمی به تمامه سراغ قدرت می رفتند و سراغ هیچ فلسفۀ اجتماعی دیگر و موجودیّت دیگری نمی رفتند؛ زیرا فلسفۀ نیرومند دیگری در میان نبود. • تبدّل ماهیّت نیروهای مقاومت «اين را بنده بالعيان در بعضى از كشورها ديدم؛ همان كسانى كه در سنگرهاى سخت، روى خاك، روى زمين، چند سال مبارزه كرده بودند تا به حكومت رسيده بودند، بعد در دوران حاكميّتشان همان‏جور رفتار ميكردند كه مثلًا فرماندۀ پرتغالى كه قبل از اينها بر اين كشور حاكم بود رفتار ميكرد؛ رفتار اينها هم مثل رفتار آنها بود، فرقى نميكرد؛ هدف از مبارزه رسيدن به قدرت بود؛ مثل بعضى از احزابى كه در همين كشورها هست كه آن حزبها هم در واقع مبارزه‏شان مبارزه‏ى براى رسيدن به قدرت بود» خلاصه باید گفت بسیج فکر و فرهنگ دیگری دارد. به همین جهت باید قدر آن دانسته شود. • جریان ممتد و یادگیرنده و نقش آفرین «اينكه گروه‏هاى مقاومت، مثل يك جريان ممتد، مثل يك شطّ جوشان، در دوران پيروزى بمانند و روزبه‏روز بالنده‏تر بشوند، آگاهى‏هايشان بيشتر بشود، در ميدانهاى مختلفى كه كشور به آنها احتياج دارد به‏طور متشكّل شركت كنند، از لحاظ كمّيّت و از لحاظ كيفيّت توسعه پيدا كنند، به مفاهيم جديد دست پيدا كنند، در نبردهاى نوتولّديافته بتوانند نقش ايفا كنند، آن‏چنان‏كه بسيج ما است، اين در دنيا بى‏سابقه است؛ چنين چيزى در دنيا سابقه ندارد.» (04/ 09/ 1394) بسیج سرمایۀ اصلی مردمسالاری دینی است؛ مثلاً تحقق اقتصاد مقاومتی. رهبری می فرمایند : «امروز مشکلات اقتصادی، مسئلۀ اول کشور است که باید حل شود و حل آنها در گرو اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی است.» (3/ 6/ 1395) «باید قاطعانه مانع از ادامۀ طرح‌های اقتصادی غیرهمسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شد.» (3/ 6/ 1395) «اگر اقتصاد مقاومتی اجرا می‌شد، وضع زندگی مردم این‌گونه نبود!» (15/ 12/ 1395) و پیشتر فرموده بودند : «اين اقتصادي که به عنوان اقتصاد مقاومتي مطرح مي‌شود، مردم‌بنياد است، اقتصاد مردمي است؛ با اراده مردم، سرمايه‌ مردم، حضور مردم تحقق پيدا مي‌کند» (1/ 1/ 1393) و می فرمایند : «اگرچنانچه بسیج وارد اقتصاد بشود، اقتصاد میشود مردم‌سالار. این اقتصاد مقاومتی که ما عرض کردیم، اگر بتواند از قوّت و قدرت بسیج استفاده کند، میشود اقتصاد مقاومتی مردم‌سالار؛ در علم همین‌جور است، در پیشرفتهای گوناگون اجتماعی همین‌جور است، در سیاست همین‌جور است؛ مظهر مردم‌سالاری دینی، بسیج است» (1395/09/03) اگر قدر و ضرورت مردمسالاری را بدانیم توجه جدی تری به بسیج خواهیم کرد؛ یعنی معماران حیات نوین اسلامی ما نباید از کنار این سرمایه به سهولت بگذرند یا آن را به جای ایده های اصلی انقلاب خرج طرحهای مشکوک دولت مدرن بکنند. «کارهاى بزرگ بخواهید از عناصر بسیج. کارهاى بزرگ از بسیارى از مردم پراستعداد ملّت ما برمى‌آید.»(6/ 9/ 1393) حوزۀ انقلابی باید مشغلۀ دائمی اش گفتگو دربارۀ تعالی بسیج باشد. ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ «عنصر ارادۀ ملّی جان‌مایۀ پیشرفت همه‌جانبه و حقیقی است.» (بیانیۀ گام دوم) ☘️@faslefarhang ☘️@fallahshirvani
• تحلیل • ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 1 ▫️ تنها یک ضرورت جامعۀ حزب اللهی می‌داند که موظّف است به خاطر مردم و به پاس خون و تلاش مصلحان و مجاهدان و شهیدان، این جریان سازشکار، بی‌رحم، بی‌تقوا و بی‌اعتقاد به مردم و انقلاب اسلامی را از مقدرات کشور کنار بزند، ولی با مشکل همراهی مردم مواجه است. اگر مردم برایشان حل باشد که به جریان انقلابی احتیاج دارند دیگر دشواری چندانی پای صندوقهای رأی نخواهد بود. ولی همین مسأله حل نیست. مردم دنبال کسانی هستند که برای رفع مشکلات به آنها اعتماد کنند. واقعاً هنوز هم شعار عقلانیّت، بسیاری از تحصیل‌کرده‌ها و خیل عظیمی از مردم خاکستری را از روی‌آوری به جریان انقلابی بازمی‌دارد. چشمان خود را باز کنیم و این را ببینیم. جریان انقلابی یعنی چه کسی؟ چه باورهایی؟ چه حال و هوایی؟ چه اقتدارات و توانی؟ چه تصوری از جریان انقلابی برای مردم ساخته‌ایم؟ صحبت انتخابات نیست، صحبت یک پدیدۀ جاری در تمام ماههای حیات این کشور است. مردم سخن ما و الگوی حل مسألۀ ما را چه می‌دانند؟ خود ما چه می‌دانیم؟ اینجا مشکلی هست. خواهیم پرسید که «چرا به فکر حل کردن این مشکل نیستیم؟». الآن مسأله این است که ذهن عمومی جامعه برای گشایش امور زندگی هیچ ایدۀ امیدبخشی در پیش رو ندارد (البته واقعیّت این است که هنوز مردم ایران به برکت انقلاب در تراز یک امید بزرگ قرار دارند، ولی سخن از یک طرح راهبردی برای حل مسائل جاری است). سخن از حادثه‌ای در سطح ملی است. تنها نقطۀ منطقی امیدبخش و قابل فهم این است که دل گرگ را رام کنیم تا قدری از فشار را کم کند تا بتوانیم نفسی تازه کنیم و حداقل به دارائیهای بلوکه شدۀ خودمان برسیم، ولو برای این موضوع هزینه هم بدهیم. صحبت چندهزار دلار نیست، صحبت سرمایۀ عظیمی است. صحبت یکی دو اقدام ساده نیست که می‌تواند بین خودمان باشد و نیازی نیست دیگران را و دشمن را ببینیم، صحبت تعاملات بزرگ اقتصادی و سیاسی و صحبت یک زندگی به هم‌پیوستۀ بین‌المللی است. هزینه‌ای هم که باید بدهیم معمولاً از اموری است که ارزشهایش خیلی معلوم نیست. اما در مقابل چه گزینه‌ای هست؟ یعنی چه که به توان داخلی تکیه کنیم؟ تودۀ گستردۀ مردم در راستای سامان‌بخشی به امور معیشت چه توانی تا به حال از داخل دیده است؟ مردم تصویر روشنی از این موضوع دارند؟ آیا واقعاً مصادیق توانسته چشم او را پر کند؟ سطح راهبردی بازار این را می‌فهمد؟ طیف قابل توجهی از جامعه را کارشناسان متنوعی تشکیل می‌دهد که دست اندر کارند و در جریان زندگی به شدت وابسته به نظام سلطه هستند. اینها چه چیزی را می‌توانند باور کنند، ولو مسلمان و انقلابی باشند، کارشناسند و ظاهراً ادبیات کار دستشان است؟ در گوشۀ این بحث به این نکته هم توجه کنیم که یک جریان سیاسی با سابقه و با دست و بالی گسترده در همۀ اکناف جامعه، قسم مؤکّد خورده است تا دیگر اجازۀ بالاآمدن یک نیروی انقلابی را ندهد و دیدیم که از تمسک به هیچ چیز ابایی ندارند، حتی اتهام پرستو و اجرای حکم آن؛ یعنی منازعه واقعاً جدی است. پس فراموش نکنیم و طرح پخته‌ای بریزیم. طرح پخته آن است که سعی کند جوانب متعددی را لحاظ کند و علاوه بر ضرورتهای منتهی به انتخاب درست، نیم نگاهی نیز به ضرورتهای پس از انتخاب درست داشته باشد. این سؤال هم در گوشه ای بماند که آیا نگاه درستی به ضرورتهای نهضت کرده ایم؟ و این سؤال که، آیا این بحثها به معنای این است که ما داریم به «دولت جوان انقلابی» می اندیشیم؟ (بحث ادامه دارد ...) ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ «درودی از اعماق دل بر این ملّت؛ بر نسلی که آغاز کرد و ادامه داد، و بر نسلی که اینک وارد فرایند بزرگ و جهانیِ چهل سال دوّم می‌شود» (بیانیۀ گام دوم) ☘️@faslefarhang
• تحلیل • ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 2 ▫️ ریل انتخاباتی کار انتخاباتی برای ریاست جمهوری یعنی چه؟ یعنی «رقابت»، یعنی کنار زدن کسانی(همه غیر خود)، یعنی مشارکت در مسابقۀ جلب آرای مردم و تلاش جهت رسیدن به رأی برتر. و البته شاید کمی هم، یعنی دور شدن از حال و هوای ناب مذهبی، با چشمان باز و در صحت کامل مشاعر و حواس. کجایش مردم‌سالاری است؟ این که بالاخره واقعنِ واقعاً مردم رأی می‌دهند. این دیگر در کشور ما دروغ نیست. چقدر مردم‌سالاری است؟ همین قدر که رأی می‌دهند. در این الگو رأی مردم یک وسیله است تا فرد یا گروهی به قدرت برسند(فعلاً با نیّت کاری نداریم، اصلاً بگوییم سائق مسابقه دهندگان حزب‌اللهی شیفتۀ خدمت بودن است). حقیقت ماجرا این است که به لحاظ راهبردی ـ کاملاً واقع‌بینانه و ناظر به حادثۀ تفاوت‌ساز انتخابات ـ چیزی که مهم است دل مردم نیست، چیزی که مهم است ارادۀ مردم نیست، چیزی که مهم است آن است که چه چیزی را در برگۀ رأی بنویسند و در صندوق بیاندازند، «انتخاب درست(؟)» مهم است؛ یعنی آن یک روز مهم است. بعدش دیگر واقعاً نقش مردم کم رنگ می‌شود و کاریش نمی‌شود کرد و قبلش هم تنها یک ذهنیّت مثبت کافی است. باید در آن ذهنیّت بر رقبا پیشی بگیریم. جلب نظر مردم بازۀ زمانی طولانی‌ای ندارد، واقعاً مثل شب امتحان یا کنکور باید موقع رأی دادن نظر او را به دست آورده باشی. اتفاقات مثبت قبل انتخابات همه مؤثرند، ولی تجربه نشان داده که در سبک انتخابات و تبلیغات انتخاباتی رایج آن یک هفته یا دو روز آخر مهم و تعیین کننده است. این مهم است که رأی‌های خاکستری را پای صندوق بیاورید و به خود متمایل کنید. بازۀ زیادی هم بخواهیم برایش قائل شویم می‌شود یکی دو ماه منتهی به انتخابات. جلب نظر مردم هم شگردهایی دارد که شناخته شده است و این شگردها با خلاقیت‌های فراوان به گونه‌های مختلفی اجرا می‌شود. فرض کردیم که اینها هیچ کدام به معنای ریاست‌طلبی و دنیاگرایی مذموم من و شما نیست، بحث تکلیف است و این که سرنوشت قریب به یک دهۀ انقلاب در گرو چنین انتخاباتی است و همه نیز مسؤولیم. طبعاً ابتدا باید کسی را انتخاب کنیم که زمینۀ مردمی پذیرش داشته باشد و نقطه‌های امیدآفرینی بتوان در کارنامه، اخلاق و ظواهر او یافت و رویش کار کرد. البته از امور تعیین کننده این است که فرد منتخب رقیب اصلی خود را شناسایی کند و چهرۀ او را مخدوش نماید، باید خود را منجی مردم نشان بدهد، باید چیزهایی بگوید یا کارهایی بکند که مردم بپسندند و به او توجه کنند، اگر در این رقابت هم‌فکری داشت با او ائتلاف کند تا در موعد مناسب کاری به نفع فرد منتخب بکند مثلاً یکی از آن دو نفر کنار بروند، بالاخره باید خود او یا اطرافیانش تنقیصی کاملاً تصریحی یا تلویحی حتی از برادران همسو با خود بنماید تا خودش رأی بیاورد. البته پیچیده‌ترش این است که اگر کانون تصمیم‌گیری در جبهۀ انقلاب شکل گرفت، گزینه‌ها ابتدا چند نفر باشند و تلاش کنیم فرد اصلی را پنهان کنیم و به یکباره او را بالا بکشیم و به سلامت از دالان انتخاب عبورش بدهیم. باید دوگانه‌ای مؤثر درست کنیم و مردم را از یک طرف بترسانیم و تمام چهرۀ رقیب را با لجن متعفن آن طرف مخوف بیالاییم و خود ما با شواهد قطعی در طرف مقابل بایستیم و به این صورت حسابی جو را ملتهب و «انتخاباتی» کنیم. طبعاً برای پیاده کردن این الگو باید توجه خوبی به حساسیتهای امروزی مردم هم داشته باشیم. می‌توانیم از امثال این شگردها استفاده نکنیم، ولی بدانیم که رقیب بی‌صلاحیت از این روشها استفاده می‌کند و رأی مردم بیچاره را جمع می‌کند و پس از آن باید بنشینیم و غصه بخوریم که حالا چه بلایی سر این مردم و انقلاب می‌آید. خلاصه، تفکر اصلاحی و اهتمامات و امکان خدمات اساسی به کشور و ... روی یک روز سرنوشت‌ساز متمرکز است، بعدش تا این پایه مهم نیست؛ تفاوت فوق العاده بالا است. قبلش هم در یک بازۀ زمانی طولانی پراهمیّت نیست. (بحث ادامه دارد ...) ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ «درودی از اعماق دل بر این ملّت؛ بر نسلی که آغاز کرد و ادامه داد، و بر نسلی که اینک وارد فرایند بزرگ و جهانیِ چهل سال دوّم می‌شود» (بیانیۀ گام دوم) ☘️@faslefarhang
• تسلیت • «وَ بَشِّرِ اَلصّٰابِرِينَ اَلَّذِينَ إِذٰا أَصٰابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ، قٰالُوا إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ»﴿البقرة، 156﴾ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ چه خوب زیست عالم پارسا جناب آیت الله محمد یزدی رحمت الله علیه! آنها که از نزدیک با ایشان آشنا بودند می‌فهمیدند که ایشان اساساً متواضعند و مقید به آداب اسلامی. آنها که تنها خروش‌های انقلابی ایشان را می‌دیدند شاید متوجه اصنافی از کمالات از جمله علم‌دوستی، عالم‌دوستی، احترام به خویشان و خانواده، تواضع در برابر نیروهای جهادی، قدرشناسی از تلاشهای ریز و درشت فرزندان غیور و ترقی‌خواه کشور، نمی‌شدند. بسیار دلسوز و نگران رهبر انقلاب بود و هیچ‌گاه دربارۀ خطی که انقلاب و امام و رهبری در پیش گرفته‌اند تردید نکرد و ضعفی از خود نشان نداد و شیاطین را به سمت خود نکشید. در عین کهولت سنّ فشارهای بسیاری به خود می‌آورد و از سفرهای کاری، جلسات کاری، خواندن نوشته‌های مفصل، اندیشیدن، نوشتن، مباحثه کردن یا سخنرانی برای هر نوع پیشرفت لازمی دریغ نمی‌کرد. گوهری از دست ما رفت! خداوند که با مؤمنان مهربان است، خود به جبران خسارت ما بپردازد! رحلت ایشان را به رهبر انقلاب، خانوادۀ محترم، فرزندان گرامی، بستگان، شاگردان و دوستداران ایشان تسلیت عرض می‌کنیم. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ◾️@faslefarhang
• اندیشه • ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 2▫️خسارت و نجات «به دوران/روزگار قسم! واقعاً انسان در خسارت غوطه ور است. مگر، «آنها» که . ایمان آوردند، . و عمل صالح انجام دادند، . و یکدیگر را به حق دعوت کردند، . و یکدیگر را به شکیبایی دعوت کردند.» (سورۀ دوران، صد‌وسومین سورۀ قرآن کریم، مکی، دارای سه آیه) ┄┅••؛••┅┄ «تو در خسارت پیچیده ای»؛ به خلاصی فکر کن. و خلاص در ایمان و عمل نیک است. و خلاص در این است که : مؤمنان همدیگر را به حق بخوانند؛ تا ایمان خویش را تقویت کنند، و همدیگر را به شکیبایی بخوانند؛ تا عمل نیک از رونق نیافتد. یعنی خلاص در این است که مؤمنان «با هم» در مسیر باشند. ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ «انقلاب پُرشکوه ملّت ایران که بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چلّۀ پُرافتخار را، بدون خیانت به آرمان‌هایش پشت سر نهاده» (بیانیۀ گام دوم) ☘️@faslefarhang
• توضیح • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ اگر توفیق یار بود سه شنبه ها تأملی قرآنی و جمعه ها تأملی ادبی به اشتراک گذاشته می شود. اندیشه و تحلیل نیز در روزهای دیگر. بحث انتخابات 1400 نیمه تمام ماند. احتمالاً دو یا سه یادداشت تکمیلی دیگر خواهد داشت. از آنجا که بحث مهمی است یادداشتها قدری معطل بازنگاریها می شود. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ☘️@faslefarhang
• خبر • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ سیلی به طاغوت زمان 🔸رهبر انقلاب اسلامی، در دیدار صبح امروز اعضای ستاد بزرگداشت شهید سلیمانی و خانواده آن شهید: «سیلی سخت‌تر، • بر هیمنه پوچ استکبار، و • از منطقه است» @irinn_channel www.irinn.ir ┄┅••؛••┅┄ بی تردید ضربه سنگین به کفر شکفتۀ امروز ضربه به اعتبار او است. به همین جهت جا انداختن عنوان «شیطان بزرگ» که معرفی قرآنی این طاغیان بود و برای همۀ جهانیان قابل فهم بود، هزینه های سنگینی برایشان داشت. ضربۀ سنگین تر نیز ضربه به اندیشه و فرهنگ پشتیبان او است. اینها می شود که در قالب یک «غلبه» می تواند خود را نشان بدهد. البته شاید نیز مراد همین لطمه های نرم افزاری باشد که این روزها به آمریکا وارد آمده است. باز هم درست است. بالاخره غلبه است و مهم نیز هست. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ﴿الأنفال‏، 26﴾ «اکنون با گذشت چهل جشن سالانۀ انقلاب و چهل دهۀ فجر، یکی از آن دو کانون دشمنی نابود شده و دیگری با مشکلاتی که خبر از نزدیکی احتضار می‌دهند، دست و پنجه نرم می‌کند! و انقلاب اسلامی با حفظ و پای‌بندی به شعارهای خود هم‌چنان به پیش می‌رود» (بیانیه گام دوم) ☘️@faslefarhang
• ادبیات • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 2▫️آتش نغمه ساز من اندر آن که دم کيست اين مبارک دم، که وقت صبح در اين تيره خاکدان گيرد؟ چه حالت است که گل در سحر نماید روی؟ چه آتش است که در مرغ صبح‌خوان گیرد؟! (حافظ) ┄┅••؛••┅┄ ای که مرا به نام زیبای خودت بیدار می کنی! ای که مرا به یاد حق از معنای زندگی سرشار می کنی! ای که همیشه هشیارانه در کارهای من نظاره می کنی، و من تنها منتظرم جمعه بیاید، که اگر در خاطرم ماند از تو یادی بکنم، من را به خاطر این بی وفایی ببخش! تو کارهای بزرگی داری، همه عزیز، همه پر از مهربانی، و همۀ این دغدغه ها به خاطر من است. تو به خاطر من در عذابی. این سوز و این شور «خدایی» است، و زیبا است! البته منتظر من نیز هستی، تا من هم دلی به حال خود بسوزانم و برای خود کاری بکنم. تو واقعاً منتظری، و من سراپا گنگی و غفلتم! ای وای از این صحنۀ شرم آوری که خلق می کنیم! به ما هم از آن آتش مهر ببخش تا چون مرغ صبح‌خوان بیدار شویم و برای بیداری نغمه بخوانیم! ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ «بايد كوشش كنيد مايۀ هنرى را غليظ نماييد، تا بتوانيد اين انديشۀ مقدس و اين روح پاك امروز دنيا؛ يعنى انقلاب اسلامى را، كه مثل روح و انديشۀ معصومى، در دنياى ناپاك افكار غلط و در روزگار سياه ما، بالاخره جاى خودش را در دنيا باز مى‏كند، تقويت نماييد و گسترش دهيد.» (رهبری، 68/8/21) ✿شاخۀ گل یاد، هدیه به روح بلند حضرت خدیجه سلام الله علیها ☘️@faslefarhang
• تحلیل • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ اصرار بر کوری دریغم آمد از این یادداشت آقای «گرائی» استقبال نکنم : ◈ لیست برنامه‌ها و عملکرد دولت غربزده‌ها: سال۹۲:با مذاکره تحریم‌ها را رفع می‌کنیم! نتیجه:هیچ سال۹۳:همان! نتیجه:هیچ سال۹۴:همان! نتیجه:هیچ سال۹۵:همان! نتیجه:هیچ سال۹۶:همان! نتیجه: هیچ سال۹۷:همان! نتیجه:هیچ سال۹۸:همان! نتیجه:هیچ سال۹۹:همان! نتیجه:هیچ و این حماقت ادامه دارد ... +علیرضا گرائی+ @bidariymelat ┄┅••؛••┅┄ به تشخیص و آسیب شناسی قرآنی، مسأله حماقت است و متأسفانه ریشه های بدی دارد و با طمطراق «عقلانیّت» پیش می آید و با سفاهتهای ما ارتباط می گیرد و اجازۀ زیستن پیدا می کند. از امام بشنوید ترسیم چهرۀ سفیهان تاریخی و تمدنی این مرز و بوم را، واقعاً مایۀ شرم و سرافکندگی و آفت مرگبار یک بوستان زنده اند(!) : «
بارها تذكر داديم كه بايد ايراني بسازيم كه بتواند بدون اتكا به امريكا و شوروي و انگلستان- اين جهانخواران بين المللي- استقلال سياسي، نظامي، فرهنگي و اقتصادي خويش را به دست گيرد و روي پاي خود بايستد 
و «هويت‏ اصيل خويش» را به جهان عرضه كنند. 

افسوس كه هنوز عده‏اي از روشنفكران نمي‏توانند دست از غرب و يا شرق بكشند؛ و اين دو را سر مشق كارهاي خود قرار داده‏اند. 

اميدواريم با تحول فرهنگ حاكم اسلامي، 
اين گروه «به خود مشغول» و «از مردم بريده» به خود آيند 
و اصالت خويش را دريابند 
و از وابستگي نجات پيدا كنند.
» (صحيفه امام، ج‏9، ص25) ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ««انقلاب پُرشکوه ملّت ایران که بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چلّۀ پُرافتخار را بدون خیانت به آرمان‌هایش پشت سر نهاده و در برابر همۀ «وسوسه‌هایی که غیرقابل مقاومت به نظر می‌رسیدند»، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده و اینک وارد دوّمین مرحلۀ خودسازی و جامعه‌پردازی و تمّدن‌سازی شده ‌است.» ✿شاخۀ گل یاد، هدیه به روح سردار پرافتخار اسلام مقداد بن عمرو سلام الله علیه (مقداد بن عمرو، معروف به مقداد بن اسود (درگذشت ۳۳ق) از بزرگان صحابه پیامبر(ص) و از نخستین شیعیان امام علی(ع) بود.) ☘️@faslefarhang
• تحلیل • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ بندگی حال اوایلی که آقای امجد از خط رهبری فاصله گرفت و رو در روی مکتب امام ایستاد از یکی از اساتید اخلاق ـ از شاگردان استاد سعادت پرور ـ پرسیدم : تحلیل این رفتار چیست؟ ما از اهل معنی توقع بیشتری داشتیم. در پاسخ گفت : استاد ما رحمة الله علیه بسیار تذکر می داد که دنبال حال نباشید، دنبال بندگی خدا باشید. ببینید بندگی در چیست. افرادی اگر گرفتار این رویه شوند، انسان نگرانشان می شود. این افراد شاید بتوانند شوری به زندگی معنوی بدهند، ولی هیچگاه تکیه گاه نسبتاً مطمئنی نیستند. ┄┅••؛••┅┄ حتماً تحلیل این مسائل ساده نیست. چیزی که روشن است ضرورت هر چه بیشتر شناخت حق است تا افراد و جریانها را با آن بسنجیم نه حق را با افراد و جریانها. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ «مسئلۀ رویشهاى‌نوبه‌نو در نظام جمهورى اسلامى، یکى از اساسى‌ترین و مهم‌ترین مسائل است. اگر هر انقلابى و هر حرکت و نهضتى در عالم، رویشهاى نوین و پى‌درپى نداشته باشد، محکوم به زوال و فنا است. افرادى نگران ریزشها بودند؛ گفته شد رویشها بر ریزشها غلبه خواهند کرد؛ و همین شد. آنچه مهم است این است که نگاه نسل نو و همه‌ى کسانى که نیروى جوانى را در خدمت به اهداف و آرمانهاى بلند میخواهند، باید به آینده‌هاى روشن و دور باشد ـ فقط جلوى پاى خودمان را نبینیم ـ آینده‌ى دور، ایجاد تمدن اسلامى است» (31/ 2/ 1393) ☘️@faslefarhang