❌ دزدی که مدال افتخار گرفت!
‼️ آرتور پوپ و ارنست هرتسفلد که بعنوان کارشناس باستان شناسی با دربار پهلوی همکاری می کردند را باید بزرگترین سارق آثار باستانی ایران دانست. آنها آثار گرانبهایی همچون ۳۰ هزار لوح ایلامی را از ایران خارج کردند. اما در کمال ناباوری رضاشاه در سال های ۱۹۳۱ و ۱۹۳۵ به پوپ و همسرش مدال افتخار داد.
#شاه_دزد
─═༅🍃🌸🍃༅═─
@fatamae
📣📣📣مسابقه مسابقه مسابقه 📣📣📣
با سلام و وقت بخیر خدمت بردارا و خواهرای گل و گلاب خوبم 😍🍃🌹
دهه مبارک فجر بهار آزادی و آغاز ماه رجب بهار معنوی و تمام اعیاد این ماه را به همه عزیزان تبریک و شادباش عرض می کنم 😍🍃🌹🍃❤️
عزیزانم لطفا توجه داشته باشید شرط شرکت در مسابقه عضویت در کانال میباشید و اینکه همراه با ارسال پاسخنامه نام و نام خانوادگی و نام شهر و استان و شماره موبایل خود را به ادمین مسابقه ارسال بفرمایید 👇
https://eitaa.com/Sahra1366
هر هفته به قید قرعه دو برنده و دو شارژ ۵ هزار تومانی به عنوان هدیه تقدیم عزیزان می گردد❤️❤️🍃🌹
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
@fatamae
متن مسابقه👇
گفتار دوم
سکوت
✍️ وَ قَالَ علی(ع): إِذَا تَمَّ الْعَقْلُ، نَقَصَ الْكَلَامُ. « حکمت ۶۸»
امام(ع ) در این کلام حکمت آمیز به اهمیت سکوت و کم گویى اشاره کرده مى فرماید: «هنگامى که عقل کامل گردد سخن کم مى شود»
🔅 رابطه کمال و تمام عقل با کم سخن گفتن از اینجا روشن مى شود که اولاً ریشه مفهوم عقل، منع و جلوگیرى است و زانوبند شتر را از این جهت «عقال» مى گویند که او را از حرکت باز مى دارد و از آنجا که سخنان سنجیده، کم است و سخنان نسنجیده، بسیار، عقل به انسان مى گوید: بیشتر بیندیش و کمتر بگو.
ثانیاً مطالبى که گفتن آن ضرورت دارد نسبت به فضول کلام و سخنان زیادى بسیار کمتر است، از این رو افراد عاقل غالباً خاموش اند و به موقع سخن مى گویند.
ثالثاً انسان عاقل مى داند که بیشترین و مهم ترین گناهان با زبان انجام مى شود بدین سبب براى محفوظ ماندن از عواقب زیان بار گناه سعى مى کند کمتر سخن بگوید; ولى متأسفانه افرادى را مى بینیم که دم از ایمان مى زنند و گویى سخنان خود را جزء اعمال خود به حساب نمى آورند; در مجالس از آغاز تا پایان از سخنان لغو و بیهوده یا سخنانى که آمیخته با غیبت، اهانت و تهمت باشد ابا ندارند. انسان عاقل هرگز خود را گرفتار عواقب سوء پرگویى نمى کند.
رابعاً گفتار زیاد، نیروها و انرژى هاى ذخیره انسان را بر باد مى دهد و وقت عزیز او را تلف مى کند و موجب دشمنى ها و عداوت ها مى شود، بنابراین عقل و شرع به ما فرمان مى دهد که کم بگوئید و گزیده بگوئید.
در حدیثى از همان حضرت در غررالحکم مى خوانیم: «از زیاده گویى بپرهیز که عیب هاى نهانى تو را ظاهر مى سازد و کینه هاى آرام گرفته دشمنانت را بر ضد تو تحریک مى کند». در حدیثى از رسول خدا (ص) مى خوانیم: « انسان گاهى سخنى مى گوید که قصد بدى ندارد جز این که مى خواهد مردم را بخنداند و به سبب آن (از مقام خود) سقوط مى کند بیش از فاصله زمین و آسمان». ابوذر میگوید: رسول خدا به من فرمود:« آیا کاری که بر بدن سبک باشد و موجب سنگینی ترازوی اعمال (نیک) گردد، به تو یاد ندهم؟» گفتم « آری، ای رسول خدا.» حضرت فرمودند: «آن کارها عبارتند از سکوت ، خوش اخلاقی و ترک کردن آنچه که به تو مربوط نیست.»
🔅 دو خصلت بدون زحمت اما با اجر زیاد: خوش اخلاقی و سکوت.
خصلت اول خوش اخلاق بودن در محیط خانه و خارج خانه، بعضی زن ها زجر می برند از دست شوهرشان . وقتی که معاذ از دنیا رفت، رسول خدا با نوک انگشت پا به دنبال جنازه او می رفت. گفتند: «یا رسول الله ، چرا با نوک یا انگشت راه می روید؟» حضرت فرمودند: « از بس ملائکه برای تشییع جنازه آمده اند، جا نیست که قدم بگذارم.» ولی وقتی که معاذ را توی قبر گذاشتند و خاک روی او ریختند، رنگ از صورت مبارک رسول خدا پرید. پرسیدند: « یا رسول الله، شما الان 👇
@fatamae
اینگونه فرمودید، چی شد؟» حضرت فرمودند: « معاذ در خانه یک قدری با زن و بچه اش خوش اخلاقی نمی کرد، قبر فشارش داد. من از فشار قبری که به معاذ دادند، ناراحت شدم و رنگم پرید. علت اینکه در تشییع جنازه معاذ، ملائکه آمده بودند این بود که معاذ سورۂ قل هو الله احد را زیاد می خواند. همین جور که راه می رفت، سورۂ قل هو الله احد را می خواند، در رختخواب سوره قل هو الله احد را می خواند، در حال سواره سورۂ
قل هو الله احد را می خواند، پیاده سوره قل هو الله احد را می خواند. اجرش هم این بود که ملائکه به تشییع جنازه او آمدند، ولی چون در محیط خانه بداخلاق بود، این حسابش جدا بود.
خصلت دوم: طول الصمت؛ یعنی زیاد سکوت کن. لبانت را ببند. این لب که باز است خیلی بیچارگی دارد. غیبت و دروغ و... اما وقتی لبانت را ببندی، راحت هستی. یک حدیث دارد که: « شیعیان ما لال هستند.» یعنی اصلاً حرف نمی زنند. ما کسانی را دیده ایم که کم حرف هستند تا از آنها چیزی نپرسید، سخنی نمی گویند. اینگونه افرا خوبند. روایت دارد: « اگر دیدید کسی کم حرف است، نزدیک او بروید و از او حکمت بیاموزید. رسول خدا (ص) فرمودند: « هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد، باید یا حرف خوب بزند یا حرف خوب نمی زند، ساکت باشد.» حدیث بلد نیستی بگویی، موعظه بلد نیستی بکنی، چرا بی خودی حرف مردم را می زنی؟ چرا غیبت می کنی؟ چرا دروغ می گویی؟ ساکت باش. اگر بلدی در مجلسی حرف خیر بزنی ، حدیثی مسئله ای بگویی یا سخنی که مردم را با خدا آشنا کنی بسم الله صحبت کن، والا اگر بلد نیستی صحبت کنی ، ساکت باش! نه اینکه بگویی چه شده، داخل چی شده، فلان شخصیت این طوره، آن یکی آن طوره... همه اش غیبت این و آن. صمت یعنی سکوت. حرف هایی که فایده ندارد نزن. روایت شده است که در جنگ احد یکی از اصحاب پیامبر اسلام پسری داشت که شهید شد. آن پسر از گرسنگی سنگی را به شالی بسته و به شکم خود محکم بسته بود تا کمتر احساس ضعف و گرسنگی کند. وقتی مادر بر شهادت او مطلع شد، بر بالین او آمده، نشست، خاک از رخسار او پاک میکرد و می گفت: « پسرم، بهشت بر تو گوارا باد.» حضرت رسول فرمودند: « تو چه می دانی که می گویی بهشت بر او گوارا باد (شاید اهل بهشت نباشد) شاید عادت به سخنان بی فایده داشته است.»
خداوند متعال می فرماید: «ما يلفظ من قول إلا لديه رقيب عتيد. «هیچ کلامی از دهان شما بیرون نمی آید، مگر اینکه نگهبانی آماده است و آن را ضبط می کند.» نقل می کنند: طلبه ای از دنیا رفت. چون او را در خواب دیدند پرسیدند: «حالت چه طوراست؟ » او گفت: « مواظب اعمال و گفته های خود باشید؛ زیرا حساب و کتاب خدا بسیار دقیق است. روزی باران می بارید، من گفتم: به به چه باران به موقعی! هنوز سر آن یک جمله گرفتارم و به من می گویند: مگر ما باران بی موقع هم داشته ایم ؟!»
« برگرفته از کتاب احسن الحدیث مرحوم آیتالله مجتهدی تهرانی»
حضرت علی (ع) فرمودند:« از حرف زائد و بیهوده دوری کن، چرا که عیوب پنهان تو را آشکار میکند و دشمنان تو را که با تو کاری ندارند، بر علیه تو تحریک می کند.»
در سخن دیگری آن حضرت فرمود: اندازه گیر سپس ببر، بیندیش آنگاه بگو .
همچنان که یک خیاط برای دوختن لباس ابتدا اندازه میگیرد سپس قیچی را بر پارچه نهاده، آن را میبرد، تصمیمهای ما در زندگی نیز کمتر از بریدن یک پارچه و دوختن یک جامه نیست . حرف های نسنجیده پشیمانی می آورد . کارهای بی حساب و تصمیمات عجولانه و اقدامات بی برنامه گاهی زیانبار است. اگر چیزی را نگوییم بعداً با گفتن قابل جبران است چون همان سخن و زبان در اختیار ماست ولی آنچه نباید بر زبان آید اگر بی فکر و تامل بر زبان آمد و به گوش دیگران رسید، تیری است که از کمان رها شده و آبی است که بر زمین ریخته است. اول اندیشه وانگهی گفتار و اقدام !
باز حضرت در سخنی دیگر فرمود:« هر کس بداند که نسبت به سخن گفتنش هم مورد بازخواست قرار خواهد گرفت ، پس سخن را کوتاه کند. از آفتهای زندگی روزمره ما حرافی است. اگر از آینده سخنانی که آمیخته به غیبت، تهمت، دروغ و استهزاء است هراسان باشیم کلام ما خیلی کمتر و کوتاه ترخواهد شد . مگر حرف حسابی چقدر داریم ؟ مهم آن است که حرف را هم عمل به شمار آوریم و اینکه باید روزی در محکمه حسابرسی خدایی جواب قانع کننده برای هر چه گفته ایم داشته باشیم. اگر حرف هایمان ترکشهایی داشته باشد که کسانی را مجروح کند یا از حرفهای ما کسانی به اشتباه بیافتند یا آبروهای را بریزد یا دلهایی را بشکند یا ذهن هایی را شبهه دار کند نسبت به چنین سخنانی مؤاخذه خواهیم شد . چه بهتر که جز حق نگوییم و برای هر گفته خویش مستند و انگیزه محکمه پسند داشته باشیم.
سؤالات:👇🍃🌹
۱-) عقل از عقال گرفته شده است. عقال چه معنایی است؟
۲- )دو خصلت بدون زحمت اما با اجر زیاد کدام است؟
۳-) علت حضور ملائکه در تشییع جنازه سعد بن معاذ چه بود؟
۴- )روایت دارد: « اگر دیدید کسی کم حرف
است، نزدیک او بروید و از او .... بیاموزید.
۵-) ترجمه آیه «ما يلفظ من قول إلا لديه رقيب عتيد» را بنویسید.
۶- )حضرت علی (ع) به چه دلیل انسان را به دوری از حرف زائد و بیهوده امر می فرمایند؟
@fatamae
كانال تخصصى هروله_۲۰۲۲_۰۱_۱۴_۱۰_۴۰_۵۶_۸۴۴.mp3
6.22M
•دوباره جمعه های بی قراری
دوباره اشک و آه و گریه زاری....
حاج مهدی رسولی
#جمعه_مهدوی
بسیار دلنشین
@fatamae
8.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ «زمان شاه» از زبان مردمِ زمان شاه
#پهلوی_بدون_روتوش
@fatamae
🌹شرح #حکمت10
🔴 قسمت دوم
🔹 بایدهای معاشرت با مردم
🔻(ادامه رعایت آداب و عرف مردم):
نکته آخری که درباره رعایت آداب و عرف مردم در نهج البلاغه داریم، حکمت ۶۲ است.
میفرمایند:
« إِذَا حُيِّيتَ بِتَحِيَّةٍ فَحَيِّ بِأَحْسَنَ مِنْهَا وَ إِذَا أُسْدِيَتْ إِلَيْكَ يَدٌ فَكَافِئْهَا بِمَا يُرْبِي عَلَيْهَا وَ الْفَضْلُ مَعَ ذَلِكَ لِلْبَادِئِ»
وقتی تو را ستودند بهتر از آن ،آنان را ستایش کن. و اگر به تو احسان کردند، بیشتر از آن به آنان ببخش و به هر حال پاداش بیشتر از آنِ آغاز کننده است.
3⃣ تواضع:
سر فصل سوم از بایدهای معاشرت با مردم تواضع است.
مولا علی(ع) در حکمت ۲۲۴ نهج البلاغه میفرمایند:
«وَ بِالتَّوَاضُعِ تَتِمُّ النِّعْمَةُ
به برکت تواضع نعمت ها تمام و کمال می شوند».
4⃣ انصاف:
مطلب چهارم انصاف است. با مردم انصاف دادن.
در همین حکمت ۲۲۴ میفرمایند:
«بِالنَّصَفَةِ يَكْثُرُ الْمُوَاصِلُونَ با انصاف به خرج دادن دوستان انسان فراوان می شوند».
البته؛
در مورد معنای انصاف حضرت در حکمت ۲۳۱ فرموده اند:« الْعَدْلُ الْإِنْصَافُ. عدل،خودش نوعی انصاف است».
5⃣ تحمل سختیها و ناملایمات و اشکالات و اشتباهات مردم:
مطلب پنجمی که در نهج البلاغه پیرامون بایدهای معاشرت با مردم هست، مطلب تحمل سختیها، ناملایمات، اشکالات و اشتباهات مردم است در این معاشرت ها. که تحت عناوینی مثل صبر، حلم، تحمل و سعه صدر در نهج البلاغه جمع شده است که به بخشی از آنها اشاره میکنیم:
📌 5.1 سعه صدر:
در حکمت ۱۷۶ میخوانیم:
« آلَةُ الرِّيَاسَةِ سَعَةُ الصَّدْرِ .ابزار ریاست سعه صدر داشتن است».
ارتباط این مبحث به موضوع ما این است که انسان وقتی میخواهد در جامعه با همه معاشرت خوب داشته باشد، در واقع در مقابل افکار مختلف، سلائق مختلف، فرهنگها، سطح مطالعات و سطح فهم های مختلف قرار می گیرد و قطعا اذیت میشود ؛اگر سعه صدر داشته باشد، مانند یک رئیسی است که ناچار است در یک اداره ای، وزارت خانه ای با صدها کارمند و هزاران مراجعه کننده با افکار و سلایق مختلف ارتباط داشته باشد، پس باید خیلی سینه گشاده ای داشته باشد.
📌 5.2 حلم:
حضرت در حکمت ۲۱۳ نهج البلاغه شریف می فرمایند:
«أَغْضِ عَلَى الْقَذَى وَ الْأَلَمِ تَرْضَ أَبَداً» چشمت را بر بدیها و درد و رنج ها ببند تا ابد راضی زندگی کن. حلم داشته باش.
🔹 فوائد حلم: یکی از فوائد حلم در مقابل جاهل است. وقتی انسان در مقابل رفتار جاهل حلم داشته باشد، اتفاق جالبی که می افتد؛
۱. اول اینکه مردم در مقابل جاهل طرفدارش می شوند.
۲. دوم اینکه خودبه خود با حلم و بردباری در مقابل جاهل، دهان جاهل را میبندد.
🔻در حکمت ۲۱۱ میخوانیم:« الْحِلْمُ فِدَامُ السَّفِيهِ حلم دهان بند انسان سفیه و جاهل است».
🔻در حکمت ۲۰۶ هم اینگونه می خوانیم: « أَوَّلُ عِوَضِ الْحَلِيمِ مِنْ حِلْمِهِ أَنَّ النَّاسَ أَنْصَارُهُ عَلَى الْجَاهِلِ . نخستین پاداش بردبار از بردباریش این است که مردم در برابر نادان، پشتیبان او خواهند بود».
گاهی وقتها ما به راحتی نمیتوانیم حلم به خرج بدهیم. یعنی در این کار مشکل داریم. چه کنیم؟
🔻حضرت در حکمت ۲۰۷ راهش را یاد داده است. فرمود:« إِنْ لَمْ تَكُنْ حَلِيماً فَتَحَلَّمْ فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلَّا أَوْشَكَ أَنْ يَكُونَ مِنْهُمْ .
اگر بردبار نیستی خودت را بردبار نشان بده. زیرا اندک است کسی که خودش را همانند مردمی کند ولی از جمله آنها به حساب نیاید».
🔻 حلم باید خیلی جدی گرفته بشود. اینقدر مهم است که حضرت در حکمت ۴۱۸ می فرمایند:« الْحِلْمُ عَشِيرَةٌ » حلم به اندازه یک عشیره و طایفه انسان را پشتیبانی میکند.
🔻 در حکمت ۴۲۴ می فرمایند:« الْحِلْمُ غِطَاءٌ سَاتِرٌ» حلم یک پرده بسیار ضخیمی است که جلوی عیب های انسان را می پوشاند.
🔻اینکه انسان چگونه میتواند به حلم هم برسد در حکمت ۴۶۰ اینگونه میفرماید:« الْحِلْمُ وَ الْأَنَاةُ تَوْأَمَانِ يُنْتِجُهُمَا عُلُوُّ الْهِمَّةِ » حلم و بردباری و صبر کردن و عجله نکردن، توأم باهم هستند.
- از کجا به دست می آیند؟
يُنْتِجُهُمَا عُلُوُّ الْهِمَّةِ همت بلند داشتن نتیجه اش میشود حلم و بردباری.
بنابراین اگر انسان چشمهایش به افقهای دوردست زندگی خیره شود ، مشکلات پیش پا افتاده او را از پای درنمی آورد و حلیم میشود.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
@fatamae