eitaa logo
فاتح خیبر، الدورقی الاهوازی
2هزار دنبال‌کننده
347 عکس
317 ویدیو
27 فایل
در کانال ما بروز باشید... نشر سراسری خبر برای روشنگری .... نشر سراسری برای بیداری یک نسل... لطفا رسانه باشیم همانطوری که دشمن عده ای را رسانه کرده... با ما باشید... @admin_bimeh https://eitaa.com/fateh_khaibar_ali
مشاهده در ایتا
دانلود
بر اساس روایات اسلامی، کعبه در روز دحو الأرض نصب شده است. این روز، که مصادف با ۲۵ ذی‌القعده است، به عنوان روزی شناخته می‌شود که خداوند زمین را از زیر کعبه گسترش داده و همچنین پایه‌های کعبه را نصب کرده است. این روز همچنین به عنوان روزی است که حضرت آدم (ع) از بهشت به روی زمین هبوط کرده و فرود آمده است. https://eitaa.com/fateh_khaibar_ali با این حال، بنای کعبه به عنوان اولین خانه‌ی عبادت برای بشریت، به زمان حضرت آدم (ع) نیز نسبت داده می‌شود. برخی روایات بیان می‌کنند که حضرت آدم (ع) اولین کسی بود که کعبه را بنا نهاد. این موضوع نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه ویژه کعبه در تاریخ اسلام و به عنوان مرکزیت عبادی و معنوی برای مسلمانان است. در نهایت، این دو مفهوم - گسترش زمین از زیر کعبه و بنای کعبه توسط حضرت آدم (ع) - هر دو در فرهنگ اسلامی به عنوان بخشی از تاریخ معنوی و عبادی اسلام تلقی می‌شوند و در روایات و منابع دینی به آن‌ها اشاره شده است. این موضوعات نمادی از ارتباط عمیق بین خلقت انسان، زمین و خانه‌ی خدا (کعبه) هستند. https://eitaa.com/fateh_khaibar_ali
بر اساس منابع تاریخی و روایات اسلامی، کعبه چندین بار در طول تاریخ تجدید بنا شده است. اما در مورد ویرانی و تجدید بنای کعبه توسط حضرت آدم (ع)، اطلاعات محدودی وجود دارد و بیشتر روایات به نقل از دوران‌های بعدی هستند. بنابر روایات مشهور، نخستین بنای کعبه توسط حضرت ابراهیم (ع) و فرزندش حضرت اسماعیل (ع) انجام شده است. با این حال، برخی روایات دیگر بیان می‌کنند که کعبه قبل از حضرت ابراهیم (ع) و حتی قبل از خلقت حضرت آدم (ع) وجود داشته و توسط فرشتگان ساخته شده است. همچنین، برخی منابع اشاره می‌کنند که کعبه پیش از حضرت ابراهیم (ع) ساخته شده و ایشان آن را تجدید بنا کرده‌اند، و برخی دیگر از منابع بیان می‌کنند که حضرت آدم (ع) اولین بنای کعبه را انجام داده و پس از طوفان نوح، کعبه تجدید بنا شده است. https://eitaa.com/fateh_khaibar_ali با این حال، سند مشخص و قطعی که به طور مستقیم به ویرانی و تجدید بنای کعبه توسط حضرت آدم (ع) اشاره کند، در دسترس نیست. این موضوعات بیشتر در حوزه اعتقادات و روایات دینی مطرح شده و به صورت تاریخی مستند نشده‌اند. در نتیجه، بیشتر این داستان‌ها بر اساس اعتقادات و تفاسیر دینی است و به عنوان بخشی از تاریخ معنوی اسلام در نظر گرفته می‌شوند. این روایات بیشتر به منظور بیان اهمیت و جایگاه کعبه در اسلام و نقش آن به عنوان مرکز عبادت و هدایت بشریت استفاده می‌شوند. https://eitaa.com/fateh_khaibar_ali
در مواجهه با نبود سند و روایت قطعی در مورد مسائل تاریخی مانند تجدید بنای کعبه توسط حضرت آدم (ع)، معمولاً به چند رویکرد می‌توان متوسل شد: 1. توجه به اجماع و اعتقادات عمومی: در بسیاری از موارد، مسلمانان به اجماع و اعتقاداتی که در طول تاریخ در میان علما و مردم شکل گرفته است، توجه می‌کنند. این اجماع می‌تواند بر اساس تفاسیر، روایات و سیره‌های مورد قبول باشد. 2. استفاده از منابع معتبر دینی: در شرایطی که سند تاریخی مستقیم وجود ندارد، مراجعه به منابع دینی معتبر مانند قرآن کریم، حدیث و سیره اهل بیت (ع) می‌تواند راهنمایی کند. https://eitaa.com/fateh_khaibar_ali 3. احتیاط و اجتناب از قطعیت: در مواردی که اطلاعات کافی وجود ندارد، احتیاط و اجتناب از اظهار نظر قطعی توصیه می‌شود. به جای آن، می‌توان به احتمالات و نظریات مختلف اشاره کرد. 4. تحقیق و بررسی بیشتر: در صورت امکان، تحقیق و بررسی بیشتر توسط محققان و علمای دینی می‌تواند به کشف اطلاعات بیشتر و شاید یافتن اسناد جدید منجر شود. 5. پذیرش محدودیت دانش بشری: در نهایت، پذیرش اینکه برخی از مسائل ممکن است همیشه در حوزه نامعلوم باقی بمانند و محدودیت‌های دانش بشری را به رسمیت شناختن، می‌تواند مفید باشد. در مورد کعبه و تاریخچه آن، مسلمانان معمولاً به روایات و تفاسیری که در طول قرون و اعصار توسط علمای دینی ارائه شده است، اعتماد می‌کنند. این روایات و تفاسیر، هرچند که ممکن است همیشه مستندات تاریخی قطعی نداشته باشند، بخشی از سنت دینی و فرهنگی اسلام به شمار می‌روند و در شکل‌گیری هویت معنوی مسلمانان نقش دارند. https://eitaa.com/fateh_khaibar_ali
در ادامه به بررسی و جمع‌آوری اطلاعات در مورد روز دحو الأرض بر اساس عناوین موجود در پست قبلی می‌پردازم: 1. مفهوم دحو الأرض: دحو الأرض به معنای گسترش زمین است و بر اساس منابع شیعی، این رویداد در روز ۲۵ ذی‌القعده رخ داده است. این روز به عنوان روزی که خداوند زمین را از زیر کعبه گسترش داده و نخستین خشکی‌های زمین نمایان شده‌اند، شناخته می‌شود. https://eitaa.com/fateh_khaibar_ali 2. دحو الأرض در قرآن کریم: آیه ۳۰ سوره نازعات (وَالْأَرْ‌ضَ بَعْدَ ذَٰلِک دَحَاهَا) به این رویداد اشاره دارد و مفسران در تفسیر این آیه اختلاف نظر دارند. برخی معتقدند زمین پیش از آسمان خلق و پس از آفرینش آسمان گسترده شده است. 3. روایات مرتبط با دحو الأرض: بر اساس روایات، در این روز وقایع مهمی همچون فرود آمدن کشتی نوح بر کوه جودی، تولد حضرت ابراهیم (ع) و حضرت عیسی (ع)، و نزول نخستین رحمت خدا بر حضرت آدم (ع) به وقوع پیوسته‌است. 4. زمان نصب کعبه و ارتباط آن با دحو الأرض: بر اساس روایات، در روز دحو الأرض، کعبه نصب شده است. این روز همچنین به عنوان روزی است که حضرت آدم (ع) از بهشت به روی زمین هبوط کرده و فرود آمده است. https://eitaa.com/fateh_khaibar_ali 5. سند تاریخی ویرانی و تجدید بنای کعبه: بر اساس منابع تاریخی، کعبه چندین بار در طول تاریخ تجدید بنا شده است. اما در مورد ویرانی و تجدید بنای کعبه توسط حضرت آدم (ع)، اطلاعات محدودی وجود دارد و بیشتر روایات به نقل از دوران‌های بعدی هستند. این موارد بر اساس منابع و روایات موجود بوده و نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه ویژه روز دحو الأرض در تقویم اسلامی و در میان اهل بیت (ع) هستند. این روز به عنوان نمادی از رحمت الهی و آغاز خلقت زمین تلقی می‌شود و به همین دلیل، اعمال خاصی مانند روزه و دعا برای آن توصیه شده است. https://eitaa.com/fateh_khaibar_ali
در قرآن کریم، مستقیماً به موضوع انتخابات اشاره نشده است، اما آیاتی وجود دارند که می‌توانند به طور غیرمستقیم به این موضوع مرتبط باشند و اصول و معیارهایی را برای انتخاب رهبران و مسئولان در جامعه ارائه دهند. برخی از این آیات عبارتند از: - آیه ۱۱ سوره رعد: «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ»، که تأکید می‌کند خداوند سرنوشت یک قوم را تغییر نمی‌دهد مگر اینکه آن‌ها خود تغییراتی را در درون خویش ایجاد کنند. این آیه می‌تواند به اهمیت مشارکت فعال در تصمیم‌گیری‌های جمعی و انتخابات اشاره داشته باشد. - آیه ۵۸ سوره نساء: «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا»، که بیان می‌کند خداوند فرمان می‌دهد که امانت‌ها را به صاحبان آن‌ها برگردانید. این آیه می‌تواند به اهمیت انتخاب افراد شایسته و امین برای مسئولیت‌های مهم اشاره کند. - آیه ۵۵ سوره یوسف: «قَالَ اجْعَلْنِي عَلَى خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ»، که در آن حضرت یوسف (ع) خود را برای مسئولیت خزانه‌داری معرفی می‌کند و بر دو ویژگی حفاظت و دانایی تأکید می‌کند. این آیه می‌تواند به اهمیت داشتن تخصص و تعهد در انتخاب مسئولین اشاره داشته باشد. این آیات و دیگر آیات مشابه می‌توانند به عنوان راهنمایی برای انتخابات و انتخاب رهبران و مسئولان در جامعه اسلامی مورد استفاده قرار گیرند.
در زمان امام جواد علیه السلام، موضوعات متعددی مطرح بود که برخی از آنها عبارت بودند از: - امامت در سنین کم: امام جواد علیه السلام در سن هشت سالگی به امامت رسیدند، که این مسئله باعث بروز بحث‌ها و اختلافاتی در میان شیعیان شد. - مناظرات کلامی و فقهی: امام جواد علیه السلام در مناظرات علمی با عالمان فرقه‌های اسلامی شرکت داشتند و در مسائلی همچون جایگاه شیخین (عُمر و ابوبکر) و مسائل فقهی مانند حکم قطع‌کردن دست دزد و احکام حج بحث می‌کردند. - برخورد با فرقه‌های دیگر: امام جواد علیه السلام با فرقه‌هایی مانند اهل‌حدیث، واقفیه، زیدیه و غُلات که در آن دوره فعال بودند، برخورد داشتند و شیعیان را از عقاید آنان آگاه می‌ساختند. این موضوعات توسط امام جواد علیه السلام و شیعیان آن دوره مطرح و پیگیری می‌شدند. امام جواد علیه السلام با استفاده از وکیلان و نامه‌نگاری با شیعیان در ارتباط بودند و به سؤالات دینی و کلامی آنان پاسخ می‌دادند.
جایگاه شیخین، یعنی ابوبکر و عمر، در کلام امام جواد علیه السلام، موضوعی است که در مناظرات کلامی و فقهی ایشان مطرح شده است. امام جواد علیه السلام به عنوان نهمین امام شیعیان، در دوران خود با چالش‌های فکری و کلامی متعددی روبرو بودند که از جمله آن‌ها می‌توان به بحث‌های مربوط به جانشینی پیامبر اسلام (ص) و جایگاه صحابه بزرگوار اشاره کرد. در این بحث‌ها، امام جواد علیه السلام و دیگر علمای شیعه، امامت را امری الهی و مبتنی بر نص و انتصاب از سوی خداوند می‌دانستند و بر این باور بودند که امام باید معصوم باشد و از طرف خداوند و پیامبر (ص) تعیین شود. این دیدگاه با نگاه اهل سنت که امامت را امری فقهی و تابع انتخاب می‌دانستند، متفاوت بود. بنابراین، در کلام امام جواد علیه السلام، جایگاه شیخین به عنوان دو تن از صحابه پیامبر (ص)، در چارچوب نگاه کلامی شیعه به امامت و جانشینی پیامبر (ص) مورد بررسی قرار می‌گرفت. امام جواد علیه السلام در مناظرات خود، به تبیین و دفاع از این دیدگاه پرداخته و نقش مهمی در تبیین و ترویج معارف شیعی در آن دوران داشتند.
دو مناظره مهم امام جواد علیه السلام درباره امامت و خلافت که در منابع تاریخی و روایی ذکر شده‌اند، عبارتند از: 1. مناظره با یحیی بن اکثم: این مناظره در دوران خلافت مأمون و در حضور وی انجام شد. یحیی بن اکثم، قاضی القضات عباسی، سؤالی فقهی درباره کفاره شکار توسط محرم حج پرسید. امام جواد علیه السلام با پاسخی دقیق و علمی، نه تنها به سؤال پاسخ دادند بلکه به مسائل عمیق‌تری پیرامون احکام شکار و کفاره آن پرداختند. 2. مناظره در مورد فضائل خلفا: امام جواد علیه السلام در مناظره‌ای دیگر به بحث و گفتگو پیرامون فضائل خلفا پرداختند. این مناظره به موضوعات کلامی و مقام و جایگاه خلفا پس از پیامبر اسلام (ص) می‌پرداخت و امام جواد علیه السلام دیدگاه‌های شیعی را در این باره تبیین می‌کردند. این دو مناظره نشان‌دهنده عمق دانش و تسلط امام جواد علیه السلام بر مسائل دینی و کلامی بوده و همچنین تأکید می‌کند بر اینکه امامت و خلافت از دیدگاه شیعه، مقامی الهی و بر اساس نص و انتخاب الهی است.
سیره زندگانی امام محمد باقر (علیه السلام) را می‌توان به چند بخش اصلی تقسیم کرد که هر کدام جنبه‌های مختلفی از زندگی و تأثیرات ایشان را نشان می‌دهند: 1. زندگی شخصی و خانوادگی: - امام باقر (علیه السلام) در سوم ماه صفر سال 57 هجری قمری در مدینه منوره متولد شدند. - پدر بزرگوار ایشان امام زین العابدین (علیه السلام) و مادرشان فاطمه، دختر امام حسن مجتبی (علیه السلام) بود. 2. تحصیل علم و دانش: - امام باقر (علیه السلام) به دلیل عمق دانش و توانایی‌های علمی خود به "باقر العلوم" معروف شدند. - ایشان علم را شکافت و رموز و نکات دقیق آن را روشن ساخت. 3. مبارزه سیاسی و اجتماعی: - امام باقر (علیه السلام) در دوران حکومت بنی امیه زندگی می‌کردند و شاهد فشارها و ستم‌های آن دوران بودند. - ایشان با ترویج معارف اهل بیت (علیهم السلام) و تقویت بنیان‌های فکری و عقیدتی شیعیان، نقش مهمی در حفظ و گسترش تشیع داشتند. 4. تأثیرات علمی و فرهنگی: - امام باقر (علیه السلام) با تدریس و نشر حدیث، به گسترش فرهنگ قرآنی و استحکام معارف شیعی کمک کردند. - ایشان با تربیت شاگردان برجسته‌ای مانند جابر بن یزید جعفی، نقش مهمی در انتقال دانش اهل بیت (علیهم السلام) به نسل‌های بعد داشتند. 5. وفات و میراث: - امام باقر (علیه السلام) در سن 57 سالگی در سال 114 هجری قمری به شهادت رسیدند. - ایشان در قبرستان بقیع در کنار پدر بزرگوارشان به خاک سپرده شدند و میراث علمی و فرهنگی بزرگی از خود به جای گذاشتند. این دسته‌بندی‌ها به ما کمک می‌کنند تا درک بهتری از جنبه‌های مختلف زندگی امام باقر (علیه السلام) و تأثیرات عمیق ایشان بر جامعه اسلامی داشته باشیم. الحمدلله علی نعمة الإسلام و ولاية علي بن أبي طالب عليه السلام امیرالمؤمنین
در دوران امامت امام محمد باقر (علیه السلام)، حاکمان مختلفی از خاندان بنی‌امیه بر قلمرو اسلامی حکمرانی می‌کردند. این خلفا عبارت بودند از: 1. ولید بن عبدالملک: - وی به عنوان یک حاکم مستبد و خودکامه شناخته می‌شد. 2. سلیمان بن عبدالملک: - سلیمان نیز مانند برادرش ولید، به سیاست‌های استبدادی ادامه داد. 3. عمر بن عبدالعزیز: - عمر بن عبدالعزیز به عنوان یکی از عادل‌ترین حاکمان بنی‌امیه شناخته می‌شود و دوران حکومت او را دورانی از اصلاحات و عدالت می‌دانند. 4. یزید بن عبدالملک: - یزید نیز مانند سایر خلفای اموی، به سیاست‌های خاندان خود ادامه داد. 5. هشام بن عبدالملک: - هشام به عنوان یکی از قدرتمندترین و مستبدترین خلفای بنی‌امیه شناخته می‌شود و دوران حکومت او با سرکوب‌های شدید علیه مخالفان همراه بود. این خلفا هر کدام ویژگی‌ها و صفات مختلفی داشتند، اما به طور کلی، حکومت بنی‌امیه با ستم و استبداد همراه بود و امام باقر (علیه السلام) در این دوران با چالش‌های فراوانی روبرو بودند. امام باقر (علیه السلام) با وجود فشارهای سیاسی، به ترویج دانش و معارف اهل بیت (علیهم السلام) پرداختند و نقش مهمی در حفظ و گسترش تشیع داشتند.
کتاب بدایة الحکمه که توسط علامه سید محمدحسین طباطبایی نوشته شده است، دارای ۱۲ مرحله و ۱۱۰ فصل است. این کتاب به عنوان یکی از متون اصلی در تدریس فلسفه در حوزه‌های علمیه شناخته می‌شود و به زبان عربی نوشته شده است. محتوای آن شامل مباحث مهم و کلیدی فلسفه اسلامی است و به گونه‌ای تنظیم شده که مطالب پیشین، مطالب پسین را می‌توان استنتاج کرد.
این کتاب شامل یک مقدمه، دوازده مرحله و هر مرحله چند فصل است. در مقدمه، به تعریف فلسفه، حکمت، موضوع و غایت فلسفه پرداخته شده و از کلیات مباحث وجود شروع می‌شود. سپس در مراحل بعدی، موضوعات فلسفی به ترتیب بیان می‌شوند. مؤلف در هر فصل به اشکالات وارده پاسخ داده و آنها را نقد و بررسی می‌کند. این کتاب به دلیل سبک روان و نظم منطقی در چینش مراحل و فصول، به عنوان نخستین متن درسی فلسفه برای جویندگان حکمت الهی شناخته شده است. به طور خلاصه، "بدایة الحکمه" یک دوره کامل از حکمت الهی را ارائه می‌دهد و به دلیل تمرکز بر استدلال و برهان، از حشو و زوائد پرهیز کرده و به جرأت می‌توان گفت که مقامش در حکمت متعالیه، همسان منزلت "اشارات" بوعلی در حکمت مشاء است.