گروه علمی فرهنگی فتح
✔️کارگاه تحول در علوم انسانی با محوریت "روانشناسی اسلامی" ✔️مدرس: دکتر سید علی مرعشی ➖دانشکده عل
✔️گزارشی مختصر از جلسه دوم کارگاه روانشناسی اسلامی(۱۳ اسفند ۹۷)
➖در این جلسه دکتر مرعشی توضیحات بیشتری در خصوص "چرایی" روانشناسی اسلامی مطرح کردند.
➖ایشان در این جلسه پس از بیان ویژگی های science بیان کردند که علمی بودن مساوی درست بودن نیست و غیرعلمی بودن نیز مساوی غلط بودن نیست. در واقع هر حرف علمی را نمیشود پذیرفت و هر حرف غیر علمی را نیز نمی شود رد کرد. در واقع وظیفه علم کارگشایی امور روزمره است و نه معرفت شناسی؛لذا ما اگر علوم انسانی اسلامی نداشته باشیم آن وقت نمی توانیم تمدن اسلامی داشته باشیم زیرا نمی توانیم از امور زندگی مردم گرهگشایی کنیم.
➖همچنین باید دانست که علوم انسانی مستقل از فرهنگ نیست و به شدت متاثر از فرهنگ است.
در گزارش سال ۲۰۰۱ سازمان جهانی بهداشت بخش بهداشت روانی این جمله آمده است که: «ما نمی توانیم یک تعریف واحدی برای سلامت روان ارائه کنیم که در همه فرهنگها درست باشد، چون سلامت روان به فرهنگ وابستگی دارد»
🔺گروه علمی فرهنگی فتح
🔺 http://eitaa.com/fatehan
🔺 https://ble.im/fatehan_net
🔺https://www.instagram.com/fatehan__net/
#برشی_ازگفتار۵
👌شهیدآیت الله دکتر بهشتی
نسبت علوم اسلامی با علوم انسانی
این مطلب هم داریم که مربوط است به بعد از وحی. گیرم که وحی را شناختیم، وحی تمام جزئیات مربوط به همه ی زمان ها را مو به مو که نگفته است. برای پیاده کردن نقشه ی مدون وحی بر روی عرصه ی زمان ما که ناظر به نسل آینده و سرنوشت آینده باشد، خیلی معلومات نیاز است. اینجاست که معلومات عمومی هم دیگر به درد نمی خورد، اینجا دیگر معلومات تخصصی می خواهد. اسلام و وحی در زمینه ی تعلیم و تربیت، چه مسائل و تعالیم و بنیادهایی را به دست می دهد؟ می خواهیم براساس این بنیادها فن تعلیم و تربیت اسلامی درست کنیم. بسیار خوب، اینجا متخصص تعلیم و تربیتی می خواهیم که علوم اسلامی اش را هم تا حد خوبی فرا گرفته باشد. می خواهیم جامعه بسازیم، چه کار کنیم؟ اقتصاددان می خواهیم؟ سیاست دان می خواهیم؟ یا به معنی امروز که علوم اجتماعی را دیگر آنقدر گسترش داده اند که همه ی علوم انسانی را در خود جای داده، علوم اجتماعی می خواهیم که بتواند در شاخه های آن بر مبنای این پایه های اسلامی، طرح اجرایی برای امروز و فردا بدهد؛ طرحی که امروز میدهد و ممکن است فردا معلوم شود که اشتباه است، چون طرح است. اسلام او اشتباه نیست، پیاده کردنش اشتباه است. مشاهده می خواهد، تجربه هم می خواهد، تحلیل هم می خواهد، جمع بندی هم می خواهد. ملاحظه می کنید که در مسئله بعد از وحی باز برگشتیم به مشاهده، تجربه، تحلیل، جمع بندی.
پس برای کسب این شناخت مربوط به انسان از دو راه می توان استفاده کرد: از آورده های اندیشه و تجربه ی بشری، از آورده های وحی، علوم انسانی به اصطلاح امروز، شاخه های مختلف راه اول است. علوم دینی برای پیروان وحی در ادیان مختلف در درجه اول مربوط به راه دوم است و چه بهتر که این شناخت با استفاده ی از هر دو صورت گیرد، چون با هم تضادی ندارند. آنچه فعلا بخش اصلی برنامه ی کار ما را تشکیل میدهد، خودبه خود مربوط به وحی، آن هم از دیدگاه قرآن است. منبع اساسی برای آگاهی بر آورده های وحی محمدی -صلوات الله و سلامه عليه - چیست؟ کتاب و سنت. بنابراین می توان گفت هدف اساسی ما فهم صحیح و زنده و پویای کتاب و سنت است، در حدودی که این فهم در دسترس ماست. و همچنین( روی این کلمه تکیه دارم) میزان و حدود روشنگری معلوماتی از اسلام که در دسترس ماست، برای بشر امروز و فردا. درس نمی خوانیم که ملا بشویم، درس می خوانیم که بفهمیم بشر امروز و فردا چه باید بکند؛ در جهت خواستها و نیازها و در ارتباط با توان ها و کارایی های بشر.
ادامه دارد.....
با فتح همراه باشید:
🔹 eitaa.com/fatehan
🔹https://ble.im/fatehan_net
گروه علمی فرهنگی فتح
✔️کارگاه تحول در علوم انسانی با محوریت "روانشناسی اسلامی" ✔️مدرس: دکتر سید علی مرعشی ➖دانشکده عل
✔️گزارشی مختصر از جلسه سوم کارگاه روانشناسی اسلامی (۲۰ اسفند ۹۷)
➖ در این جلسه دکتر مرعشی در رابطه با «روش شناسی روانشناسی اسلامی» مباحثی را مطرح کردند. ایشان فرمودند روششناسی ما در روانشناسی اسلامی ترکیبی از سه جزء نقلی، عقلی و تجربی است.
روششناسی نقلی و عقلی یعنی شیوههای استنباط از متون (آیات و روایات) را رعایت کنیم.
روششناسی تجربی نیز یعنی پس از این که بر مبنای متون فرضیهسازی کردیم، این فرضیهها را در میدان آزمایش نیز نشان دهیم. اگر این بخش صورت نگیرد روانشناسی ما نمیتواند جایگزین روانشناسی تجربی عرفی شود.
➖ دکتر مرعشی در ادامه گفتند حجم پیامهای روانشناسانه در متون دینی ما بسیار هستند. این در حالی است که دو دسته از افراد به روانشناسی اسلامی ایراد میگیرند:
۱- کسانی که متون دینی را نمیشناسند.
۲- کسانی که متون دینی را میشناسند ولی نمیدانند چه پیامهایی پیامهای روانشناسانه است، چون روانشناس نیستند.
در ادامه این جلسه به بیان نمونه ای از نظریه شخصیت توحیدی در قرآن و نمونه هایی در صحیفه سجادیه،پرداخته شد.
🔺گروه علمی فرهنگی فتح
🔺 http://eitaa.com/fatehan
🔺 https://ble.im/fatehan_net
📻 #رادیوفاتحان
📢 #با_هم_بشنویم
🔴دیگر نباید خوابید!
📢بچه ها کمک کنید....بچه های عراق منتظرند...
❕خیلی کار روی زمین مونده ...به کمک ماخیلی نیاز هست.❗
مااصلا نباید شبها بخوابیم❗
خب چیکار کنیم،وظیفه چیست⁉
👈تو فقط خودت رو به #خدا نزدیک کن، #خدا خودش می دونه چطور از تو استفاده کنه که تمام مشکلات جهان اسلام حل بشه...
چگونه؟!
🎤استاد پناهیان
🔵sapp.ir/fatehan.net
@fatehan
🎵#بشنو
🔷ظرفیت فلسفه اسلامی در شکل دهی روانشناسی اسلامی
🔹دیدگاه های مختلفی در خصوص ظرفیت های فلسفه اسلامی موجود در تحول در علوم انسانی مطرح است.
دکتر مسعود آذربایجانی در این صوت با تاکید بر دیدگاه های جناب ملاصدرا به بیان ظرفیت های فلسفه اسلامی در شکل دهی روانشناسی اسلامی می پردازند.
اما آیا روانشناسی اسلامی در گذر از فلسفه اسلامی موجود شکل می گیرد؟؟!!
🎤سخنران حجت الاسلام دکتر آذربایجانی
لینک دریافت فایل صوتی📥
🔷 fatehan.net/post/128
با فتح همراه باشید:
🔹 @fatehan
🔹 sapp.ir/fatehan.net