۱_اطاعت از آن حضرت است،
اطاعت؛ یعنی پیروی با میل و رغبت. در قرآن کریم در آیات فراوانی به ما دستور داده شده که از پیامبر (ص) اطاعت کنیم. از جمله این آیه شریفه که میفرماید:
﴿قُلْ أَطيعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْكافِرينَ﴾
بگو: از خدا و پيامبر اطاعت كنيد. پس اگر روى گردانيدند [بدانند] يقيناً خدا كافران را دوست ندارد.
در آیه ی دیگری میفرماید:
﴿مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ وَ مَنْ تَوَلَّى فَما أَرْسَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفيظاً﴾
هر كه از فرستاده خدا اطاعت كند در حقيقت خدا را اطاعت كرده، و هر كه روى برتابد ما تو را نگهبان بر (اعمال) آنها نفرستادهايم
✍ علامت تحقق سلم لمن سالمکم
https://eitaa.com/fatemi222/14396
۲_پیشی نگرفتن از ایشان در هیچ امری
وظیفۀ دیگری که در قبال پیامبر گرامی اسلام (ص) و اهلبیت بر دوش مسلمانها گذاشته شده پیشی نگرفتن بر ایشان است، در قرآن کریم، خداوند متعال این دستور را به مؤمنین بیان میکند:
﴿يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سمَيعٌ عَلِيم﴾
اى اهل ايمان! بر خدا و پيامبرش [در هيچ امرى از امور دين و دنيا و آخرت] پيشى مگيريد و از خدا پروا كنيد كه خدا شنوا و داناست.
با یک ضرب المثل فارسی میتوانیم این آیه شریفه را بیشتر توضیح دهیم، بعضی افراد کاسۀ داغتر از آش میشوند یا به تعبیر دیگر میگویند،
بعضی از پاپ، کاتولیکتر میشوند. پیامبر گرامی اسلام (ص) نمازهایی را که در شبانهروز واجب کردند پنج نوبت است، کسی فرزندان خود را به بیش از این ملزم کند، مقدار روزۀ واجب در طول سال سی روز است، مقدار واجب روزه ماه مبارک رمضان است. البته ماه رجب و شعبان هم مستحب است انسان روزه بگیرد، کسی بیاید اطرافیان خود را ملزم کند که بر شما لازم است حتماً شش ماه از سال را روزه بگیرید، این پیشی گرفتن بر خدا و رسول میشود. اگر چنین چیزی لازم بود خود پیامبر (ص) این کار را انجام میدادند.
✍ علامت تحقق سلم لمن سالمکم
https://eitaa.com/fatemi222/14396
۳_نصرت و تکریم کردن
از وظایف مردم در جامعه اسلامی؛ نصرت و یاری پیامبر گرامی اسلام (ص) است، ما موظف هستیم پیامبر اکرم (ص) را یاری کنیم.
خداوند متعال دربارۀ یاری پیامبر (ص) میفرماید:
﴿وَ يَنْصُرُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ اوّلئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ﴾
بعضی هستند که خدا و رسول خدا را یاری میکنند، اینها کسانی هستند که راست گفتهاند و حقیقتاً ایمان دارند.
چگونه میتوان پیامبر گرامی اسلام (ص) را یاری کرد؟
یاری پیامبر همانند یاری خداوند به این است که اولاً خود ما مؤمن شویم، چون هدف پیامبر این است که ما اصلاح شویم.
شما تصور بفرمایید کسی را که زیر دست آرایشگر نشسته، آرایشگر میخواهد موهای او را اصلاح کند و او را زیبا کند، او اگر آرام نداشته باشد و حرکات زیادی داشته باشد آرایشگر نمیتواند کار خود را راحت انجام دهد، آرایشگر ممکن است به آن شخص رو کند بگوید: به من کمک کن که بتوانم تو را اصلاح کنم.
کمک شخصی که زیر دست آرایشگر نشسته به این است که آرام بنشیند، اجازه دهد او کار خود را انجام دهد.
اولین کمک ما به پیامبر گرامی اسلام این است که در مقابل او آرام باشیم، تسلیم باشیم.
کمک دیگر این است که در مسیر تبلیغ دین و رساندن این پیام به دیگران به او یاری برسانیم، او را کمک کنیم، اجازه بدهیم که بتواند عدۀ دیگری را هم از منجلاب گناه و فساد نجات بدهد.
۴_وظیفۀ دیگری که در نسبت به پیامبر گرامی اسلام (ص) به دوش ما گذاشته شده است، #تکریم و بزرگداشت ایشان است.
ما موظف هستیم از پیامبر گرامی اسلام (ص) به نیکی یاد کنیم و ایشان را مورد تعظیم و تمجید خود قرار بدهیم. در قرآن کریم میخوانیم:
﴿فَالَّذينَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذي أُنْزِلَ مَعَهُ اوّلئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ﴾
پس كسانى كه به او ايمان آوردند و او را [در برابر دشمنان] حمايت كردند و ياريش دادند و از نورى كه بر او نازل شده پيروى نمودند، آنها همان رستگارانند.
کسانی که به پیامبر (ص) ایمان بیاورند و ایشان را تکریم، تعظیم و یاری کنند. تعزیر به معنای جلوگیری از اینکه آسیبی به ایشان برسد و حیثیت ایشان خدشهدار شود، تعزیر در واقع نوعی تکریم و بزرگداشت است. البته آیات دیگری نیز وجود دارد که دلالت بر این مطلب میکند، همین که ما موظف هستیم به پیامبر گرامی اسلام (ص) درود بفرستیم این نشان میدهد که ما باید ایشان را تکریم کنیم که در ادامه بیان خواهد شد.
✍ علامت تحقق سلم لمن سالمکم
https://eitaa.com/fatemi222/14396
۵_دفاع از پیامبر و اهلبیت در برابر گفتار و رفتار دشمنان
دفاع کنید. «تُعَزِّرُوهُ» (فتح/9)، از پیغمبر دفاع کنیم. خدا از پیغمبر دفاع میکند.
به پیغمبر مجنون گفتند. خدا گفت: «وَ ما صاحِبُکُمْ بِمَجْنُونٍ» (تکویر/22) تا به پیغمبر گفتند: مجنون، خدا گفت: صاحب شما مجنون نیست.
به پیغمبر گفتند: ابتر! خدا فرمود: «إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ» (کوثر/3) خودش ابتر است.
«إِنَّ اللَّهَ یُدافِعُ عَنِ الَّذینَ آمَنُوا» (حج/38) خدا دفاع میکند. ما اگر ایمان داریم باید دفاع کنیم.
اگر کسی به پیغمبر جسارت کرد، لازم نیست از مرجع تقلید اجازه بگیرید. میشود همانجا او را کشت.
این مهم است. اینطور نیست که آزادی نیست. معنای آزادی این نیست که شما به پیامبر جسارت کنی.
قرآن به ما گفته: به بت پرستها جسارت نکنید. «لا تَسُبُّوا» (انعام/108) به بت پرستها فحش ندهید. استدلال کن.
در یکی از جبههها، یکی از یاران امیرالمؤمنین یک فحش به دشمن داد. حضرت فرمود: چرا فحش دادی؟ گفت: آقا اینها مخالف شما هستند. گفت: خوب مخالف باشند. چرا فحش؟ «إِنِّی أَکْرَهُ لَکُمْ أَنْ تَکُونُواسَبَّابِین» (شرحنهجالبلاغه/ج11/ص21)
من ناراحت هستم که شما فحش میدهید. ما منطق داریم. آدمی که منطق دارد چرا فحش میدهید؟
معنای آزادی این نیست که کسی با لباس شنا سر کلاس فیزیک بنشیند. بگوید: آزادی است. خوب آزادی معنا دارد.
👈یک کفتر پرانی بود می رفت پشت بام سراغ کفترهایش، صاحبخانههای همسایه گفتند: آقا «یَا اللَّهُ» بگو. گفت: لازم نیست یا الله بگویم. خانهی خودمان است، پشت بام خانهی خودمان است، کفترهای خانهی خودمان است.گفت: خیلی خوب. آن همسایه هم یک طبل و یک چوب برداشت و پشت بام خانهی خودش رفت. هروقت کفترها جمع میشدند میزد این کفترها را، گفت: آقا چرا نمیگذاری کفترها بنشینند؟
گفت: خانهی خودم است،طبل خودم است و چماق خودم!
زمان جنگ بود، مدینه بودیم. یک دعا میکنم… خدایا همهی اینهایی که سفر حج هستند، همه را حج مقبول قسمتشان کن و زیارتشان مبارک کن و سالم به وطن برگردان.
سالهای قبل بود، زمان جنگ بود، مکه بودم. صدام پیشنهاد کرده بود صلح کنیم. این عربها هم در مدینه هی میگفتند: مقصر امام است. صدام که میگوید: بیا صلح کنیم. چرا امام قبول نمیکند صلح شود؟ این ایرانیها نمیدانستند به این عرب چه بگویند. ما آمدیم رد شویم، گفتند: حاج آقا بیا ببین این چه میگوید؟ گفتم: چه میگویی؟
گفت: صدام میگوید: بیا صلح کنیم. چرا امام قبول نمی کند؟ خوب صلح کنید. من به یکی از این ایرانیها گفتم: یک طاقه از این پارچهها را بردار و بیرون برو. فرار نکنی که بگویند: دزد هستی. همینطور بردار و بیرون برو. این هم یک طاقه پارچه را برداشت و بیرون رفت. گفت: کجا بردی؟ گفتم: بیا صلح کنیم. گفت: اِ… صلح کنیم، صلح صلح! گفت: پارچه… گفتم: ما هم همین را میگوییم. زمینهایی را که گرفته پس بدهد، بعد صلح کنیم. تو میگویی: طاقهی پارچه را برگردانیم…
حالا گاهی وقتها باید مقابله به مثل کرد. دو نفر گفتند: بیایید دروغ بگوییم. منتها دروغ شاخدار! بزرگ ترین دروغ را بگوییم. فکر کنید. هرکدام یک مدتی فکر کردند و آمدند، برای اینکه بزرگترین دروغ تاریخ را بگویند. یک نفر گفت: بابای من یک طویله دارد، اسب که از این طرف طویله میخواهد آن طرف طویله برود، چند بار حامله میشد و میزایید و آخرش هم به آخر طویله نمیرسید. گفت: یعنی اینقدر طویلهی پدر تو دراز بود؟ گفت: حالا تو بگو. گفت: حالا دروغ من. بابای من هم یک چوب بلندی داشت، هروقت ابر میشد، با چوبش ابرها را جابجا میکرد. گفت: خوب وقتی ابر نبود، این چوب را کجا میگذاشت؟ گفت: میگذاشت در طویلهی پدر تو!
✍ علامت تحقق سلم لمن سالمکم
https://eitaa.com/fatemi222/14396
۶_غیرت دینی در برابر بیحرمتیهای دشمنان
گاهی وقتها باید مقابله به مثل کرد. یاری کنیم پیغمبر واهلبیت را. همین حماسهها یاری است. ما باید حساس باشیم، غیرت دینی داشته باشیم.
شاه گفت: اسم امام را نبرید. ما گفتیم: حالا که شاه گفت اسم امام را نبرید، ما اسم امام را میبردیم، سه صلوات میفرستیم. برای پیغمبر یکی میفرستادیم، چون شاه روی پیغمبر حساس نبود، روی امام حساس بود. گفتیم: حالا به کوری چشم تو برای امام سه تا صلوات میفرستیم.
معاویه بخشنامه کرد، اسم علی روی بچههایتان نگذارید. امام حسین فرمود: همه بچههایم را علی میگذارم. علی اکبر، علی اوسط…
وقتی آمریکا یا اسرائیل یا هر جنایتکار دیگر میخواهد به پیغمبر ما جسارت کند، ما باید مثلاً امسال سال 91، حالا من پیشنهاد میکنم. سال 91، 92، هر زنی پسر زایید اسمش را محمد بگذارد.
نیم میلیون محمد داشته باشیم. چون آنها، گاهی وقتها میخواستند حضرت علی را مسخره کنند، یک مناطقی مثلاً میگفتند: علی وَرجه! که علی را… عَلی یُک، کوچهی علی چَم… چه؟ علی چَم… علی چَم، علی وَرجه، اینها را خوب روی نقشه بود. در مقابل اینها روستاییان ایران سعی میکردند، اسم هم جا را علی آباد بگذارند. ما مثلاً در لغت نامه دهخدا سه هزار تا علی آباد داریم. وقتی او میگوید: علی ورجه، ما باید بگوییم: علی آباد. وقتی او برای پیغمبر کاریکاتور میکشد، هر زنی پسر زایید، این هم ذخیرهی قیامت، حالا نگو برادرم محمد است، پسر برادرم محمد است. هرچه باشد. در همه خانهها باشد.
یکی از کارهایی که سابقه هم دارد.من این را قبلاً در تلویزیون گفتم. امام سجاد پسری به نام زید داشت. او را کشتند. زید هم پسری به نام یحیی داشت،او را هم کشتند. زنهای خراسان گفتند: به کوری چشم بنی امیه که امام حسین که شهید شد، امام سجاد شهید، امام زید شهید، یحیی شهید، امسال در استان خراسان، هر زنی پسر زایید اسمش را یحیی میگذاریم. سال 91 هر زنی پسر زایید اسمش را محمد بگذارد. (صلوات حضار)
در قرآن هروقت به پیغمبر، حالا هروقت میترسم یک وقت خلاف باشد. بسیاری از وقتهایی که یک نیشی به پیغمبر میزدند، فوری خدا از پیغمبر دفاع میکند. «إِلاَّ تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّه» (توبه/40) شما حمایتش نمیکنید، خدا او را حمایت میکند.
✍ علامت تحقق سلم لمن سالمکم
https://eitaa.com/fatemi222/14396
۷_لزوم احترام به پیامبر و نام مبارکش
احترام پیامبر، «تُوَقِّرُوه» (فتح/9) احترام بگذارید.
نمیشود دست بیوضو را روی اسم پیغمبر گذاشت. کسانی که پیشانی بند دارند، یا زنجیری گردن کردند، اگر اسم الله، علی، اسم یکی از چهارده معصوم باشد، بدنشان با وضو نباشد، دائماً در حال گناه هستند.
یک مسألهی فقهی، زنجیر الله است. میگوییم آقا تو که وضو نداری، دائماً با وضو نیستی. خوب این الله به بدن تو میچسبد، تو به اسم الله داری ضد الله راه میروی. یا در پلاستیک بگذار، یا در نایلون بگذار، یا روی زیر پیراهنی بگذار که به بدنتان نچسبد. احترام کردن، خدا به پیغمبرش احترام میگذارد.
«یا أَیُّهَا النَّبِی»، «یا أَیُّهَا الرَّسُول» (مائده/41). اصلاً دو جای قرآن میگوید: فقط به خاطر گل روی تو این کار را کردم. قبله را عوض کردم، «فَلَنُوَلِّیَنَّکَ قِبْلَهً تَرْضاها» (بقره/144) قبله را عوض کردم که تو راضی باشی. «وَ لَسَوْفَ یُعْطیکَ رَبُّکَ فَتَرْضى» (ضحی/5) مقامی به تو میدهم، شفاعت کنی که تو راضی باشی. وظیفه پنجم، بیعت کردن. حالا وقتی پیغمبر نیست، با جانشین پیغمبر بیعت میکنیم. قرآن یک آیه دارد میگوید: «إِنَّ الَّذینَ یُبایِعُونَکَ إِنَّما یُبایِعُونَ اللَّهَ» (فتح/10) کسانی که با پیغمبر بیعت میکنند، با خدا بیعت میکنند. «مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّه» (نساء/80) اطاعت از رسول، اطاعت از خداست.
حضرت مهدی(ع) به ما پیغام داد، به شیعه پیغام داد. فرمود: زمانی که دست شما به امام نمیرسد، امام زمان(ع) غایب است. مجتهد عادل بی هوس، مجتهد جامعالشرایط، جامع الشرایط یعنی چه؟ یکی از شرایط عدالت، یکی هم نداشتن هوس، فقیه عادل بیهوس.
✍ علامت تحقق سلم لمن سالمکم
https://eitaa.com/fatemi222/14396
۸_الگو پذیری،
«لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَه» (احزاب/21)
دوبار کلمهی اسوه در قرآن آمده است. یکی راجع به ابراهیم، یکی راجع به… منتها ابراهیم مقید است. ابراهیم و اینهایی که با ابراهیم هستند اسوه هستند، در چه؟ در اینکه در مقابل مشرکین قد علم کردند. اسوه بودن، الگو بودن ابراهیم در قاطعیت، در مقابل شرک است.
با شرک کوتاه نمیآییم. محکم ایستادند در مقابل شرک و مشرک. ولی پیغمبر، «لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَه» هردو اسوه هستند، ابراهیم اسوه هست، پیغمبر هم اسوه هست. منتها خصوصیات دارد. یکی کلمهی «لَ» دارد، «و لَقَد» این «لَ» یعنی حتماً. این تأکید در اسوه بودن ابراهیم نیست.
باز کلمهی «قَد»، «قَد» یعنی به تحقیق، یعنی حتماً، «و لَقَد» لام یعنی حتماً، «لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَه» اسوه بودنش زمان بردار هم نیست. در یک موضوع خاص هم اسوه نیست. در همه چیز اسوه است. «لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَه»
۹_وظیفه بعدی، رجوع به پیغمبر و اهلبیت
، قرآن یک آیه دارد میگوید: هر وقت اختلاف دارید، «فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُول» (نساء/59) اگر اختلاف دارید که حق با چه کسی است، ببینید رسول چه میگوید؟ هرچه رسول گفت.
داور باید او باشد. ما بعد از پیغمبر سراغ چه کسی برویم. ببینیم رسول چه گفته است؟ در غدیر خم رسول اکرم، چه کسی را معرفی کرده؟ «فَإِنْ تَنازَعْتُمْ» اگر نزاع دارید، در اینکه بعد از پیغمبر چه کسی است، چه باید بکنیم، ببینید پیغمبر چه گفته است؟ آیه قرآن است. «فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُول»
✍ علامت تحقق سلم لمن سالمکم
https://eitaa.com/fatemi222/14396
مبحث تفسیر سلم لمن سالمکم و انواع موضعگیریها در مقابل سکوت و قیام ولیّ خدا👇
انواع مواضع در برابر ولیّ خدا عبارتند از:
الف و ب: تقدّم و تأخّر از ولیّ خدا
در این عبارات، سخن از پیشیگیرندگان و عقبافتادگان از امام معصوم (ع) است. کسانی که از ولیّ خدا جلو افتادند، در واقع از او رویگردان شدهاند.
اینها از دین خارج شدهاند، چون برای خود در مقابل ولیّ خود شأنی قائلند و کاسهی داغتر از آتش شدهاند. کسانی هم که نتوانستند پا به پای معصوم حرکت کنند و در اهداف و برنامهها با ایشان همراه شوند، از معصوم جدا و گرفتار گرگهای اجتماعی شدند.
اما ریشهی اصلی همهی این تقدّمها و تأخّرها یک چیز است و آن، نشناختن حق و مقام و منزلت ولیّ میباشد؛ زیرا دستور، عمل، سکوت، تقیه، قیام و صلح و سازشِ امام ریشه در وحی دارد. او به ابزار عصمت مسلّح است؛ یعنی بر اساس آگاهی مطلق نسبت به تمام جوانب و ابعاد و با آزادی مطلق نسبت به تمام کششها تصمیم میگیرد.
اوج تقدم و تأخّر نسبت به فرمان امام (ع) و عملکرد او هنگامی بر ملا میشود که امام یا با تقیه و سکوت، صلح را برگزیند و یا قیام و جهاد کند. در واقع انتظار قیام از امام (ع)، آنگاه که سکوت و صلح را انتخاب میکند و توقّع عدم قیام و جهاد، آن زمان که او قیام را بر میگزیند،
یکی از روشنترین مصادیق تقدّم و تأخّر بر ولیّ است. تقدّم و تأخّر بر ولیّ را در شکلهای گوناگون، در دو حادثهی قیام سیدالشهداء و سید الأوصیاء حضرت مهدی (ع) میتوان دید.
وقتی تاریخ سیدالشهداء (ع) را ورق میزنیم و به روایات مهدوی نگاه میکنیم، این دو دسته را به خوبی میتوانیم بیابیم؛ مصادیق فراوانی را در گذشته و در مواجهه با قیام حسینی و کسانی را در آینده و در مواجهه با غیبت و دوران حیرت و فقدان صاحب الأمر وجود داشته و دارند. امام سجاد (ع) در دعایی به این دو دسته (متقدّمین و متأخرین) در زمان غیبت اشاره میکند و میفرماید: «اللّهم اشتر نفی الموقوفه علیک، المحبوسه لاَمرک بالجنّه مع معصوم من عتره نبیّک،مخزون لظلامته، منسوب بولایته، تملأ الارض به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً و لا تجعلنی ممن تقدّم فمرق أو تأخّر فمحق و اجعلنی ممن لزم فلحق و احعلنی شهیداً سعیداً فی قبضتک»
✍ علامت تحقق سلم لمن سالمکم
https://eitaa.com/fatemi222/14396
✅همراهی با ولیّ خدا
چنانچه در مضامین همهی این دعاها مشاهده میشود، علاوه بر دو دستهی پیشی گیرنده و عقب مانده از ولیّ خدا، کسانی نیز معیّت و همراهی با ولیّ را بر میگزینند.
اینها نه در ذهن و اندیشه، نه در دل و احساس و نه در اقدام و عمل، جلوداری امام خویش را بر نمیگزینند، کاسهی داغتر از آتش نمیشوند و هرگز ادعا ندارند که بهتر از ولیّ خدا میفهمند. همچنین سرعت حرکت و اقدام آنها کمتر از ولیّ نمیباشد و پا به پای او حرکت میکنند؛ لذا نه هلاکت دارند و دچار دگرگونی میشوند و نه خروج از سیر عبودیّت و دین نصیبشان میشود (وَ اللّازِمُ لَکُم لاحِقٌ).
این معیّت و تسلیم، ریشه در عرفان و شناخت آنها نسبت به مقام و منزّلت ولیّ خدا دارد. آنها جای خود و معصوم (ع) را اشتباه نمیکنند و با همهی سوابق درخشان خویش سر به آستان حسین (ع) میسایند و در آستان ولایت او بار میافکنند.
اینها با تربیت حماسی و به واسطهی این پرورش روحی، در برابر تمام موضعگیریهای ولیّ خدا تسلیم هستند و به برکت این تربیّت، به عصمت امام ایمان دارند و شأنی در برابر شأن و تشخیص معصوم، برای خود و فهم خویش و سابقهی خویش قائل نیستند.
کسانی چون حبیب و بریر سالهاست که خود را آماده کردهاند تا امام قیام کند و در انتظار نشستهاند تا عاشورا بر پا شود؛ ولیّ این انتظار قیام باعث نشده است، در زمان سکوت علی، حسن و حسین سخن به شکوه بگشایند و ولیّ خدا را متهم به سستی و کوتاهی کنند.
آنها برای همهی لحظهها خود را تربیّت کردهاند و پیش چشم آنها حماسهی تسلیم در برابر سکوت ولیّ، کمتر از حماسهی تسلیم در برابر قیام او نیست. شناخت امام، پذیرش ولایت و تصمیم امام برای قیام و سکوت، تحمّل حکومت جور را برای آنها آسان کرده و آنها را به تلاش برای خودسازی و نیروسازی واداشته است.
امام صادق (ع) در مورد زمان ظهور صاحبالأمر میفرماید: «إعرف إمامک فإنّک إذا عَرَفته لم یضرّک تقدّم هذا الأمر أو تأخّر»]؛ یعنی: امامت را بشناس! پس آنگاه که او را شناختی، هیچ چیز نمیتواند به تو آسیب برساند، چه أمر ظهور مقدّم شود و چه به تأخیر افتد.
در این روایت، تربیّت شیعه به تسلیم در برابر زمان قیام و ظهور حضرت مهدی تفسیر و ریشهی آن شناخت از امام دانسته شده است؛ آیا تربیّت حماسی چیزی جز این تسلیم و همراهی میباشد؟
✍ علامت تحقق سلم لمن سالمکم
https://eitaa.com/fatemi222/14396
یکی از کسانی که در معیت با اهلبیت عاقبت بخیر شد و مصداق سلم لمن سالمکم بود حبيب بن مظاهر بود
داستان زندگی حبیب
https://eitaa.com/fatemi222/1368
حبیب
https://eitaa.com/fatemi222/6284
همه نمیرسند
https://eitaa.com/fatemi222/9694
منبرک فاطمی
شب سوم پیام های زیارت عاشورا 👇 چهار پیام سلم و حرب در زیارت عاشورا https://eitaa.com/fatemi222/1438
◾️برنامه پیشنهادی شب سوم ماه محرم
🔺مسئله سن تکلیف و بلوغ
https://eitaa.com/fatemi222/14307
🔺پیامهای سلم لمن سالمکم در زیارت
https://eitaa.com/fatemi222/14383
🔺روضه شب سوم به نام حضرت رقیه
https://eitaa.com/fatemi8/217
✍احکام، #روضه، #منبر ویژه محرم
https://eitaa.com/fatemi222/14309