#سید_یمانی_از_علائم_ظهور
🔰بسم الله الرحمن الرحیم-
🔸امام باقر (علیه السلام) فرمودند:... وإن من علاماتِ خروجِه خروجُ السفیانیِّ من الشام وخروجُ الیمانیِّ [من الیمن] ومنادٍ ینادی مِن السماءِ:
🔹 از نشانه های خروج امام مهدی (عجّل الله فرجه) خروج سفیانی از شام وخروج یمانی [از یمن] وندادهنده ای است که از آسمان ندا می دهد.
🔸برای ظهور امام عصر(عج) 2گونه علامت وجود دارد:
🔹علائم غیرمتصل و غیر حتمی ظهور(حدود هزار علامت) ؛
🔸 و علائم متصل و حتمی ظهور(5 علامت)؛ که یکی از مهمترین #علائم_ظهور، قیام سیدیمانی از یمن(صنعاء) در همان سال ظهور(9ماه تا 15 ماه قبل ظهور) است که به ظهور پیوسته است.
✍️نکاتی درباره سید یمانی:
1- سید یمانی از یمن(صنعاء) است نه از عراق، افغانستان و ایران .
2- یمانی قیامش #متصل به ظهور است و فقط چند ماه با ظهور همگانی امام فاصله دارد نه اینکه مثلا 20 سال فاصله باشد.
3- قیام یمانی و سید خراسانی(که هر دو طرفدار امام هستند) و خروج سفیانی از شام(دشمن امام) #همزمان و نزدیک به هم و #پیوسته است نه اینکه فاصله داشته باشد
4- یمانی #سید است(نه کسی که سید نباشد و به دروغ عمامه سیاه ببندد) و از نسل زید بن علی(فرزند امام سجاد) است و از طرفی امام زمان(ع)از نسل امام باقر(ع) برادر زید هست و مطمئنا فرزند امام(عج)، نمیتواند فرزند زید باشد.
5- #اسم یمانی در روایات (منصور،حسین) است نه اسم دیگری مثل احمد-البته قطعی نیست-
https://eitaa.com/fatemi222/14452
*اعراب یمن چگونه مسلمان شدند؟
در سال دهم هجری، پیامبر(ص) خالد بن ولید را برای دعوت اعراب یمن به اسلام به این منطقه فرستادند، خالد ماهها در یمن بود و حتی نتوانست یک نفر را مسلمان کند و ناکام از این ماموریت برگشت. پس از این اتفاق حضرت، امام علی (ع) را به یمن فرستادند. وجود مقدس حضرت امیر(ع) شش ماه در یمن ماندند و آن حضرت موفق شدند تمامی قبایل یمن را مسلمان کنند. قطعا ً باید یک ارتباطی بین امیر مومنان (ع) به عنوان نماینده بزرگ پیامبر(ص) و ایرانی های که در آنجا با حکم پیامبر(ص) حکومت را در دست داشتند وجود داشته باشد
*با این اوصاف رابطه مردم یمن با اهل بیت(ع) و شخص حضرت امیر(ع) چگونه بود؟
چون یمنی ها اسلام خود را مدیون امیر مومنان هستند، از این رو حب اهل بیت(ع) در دل یمنی ها جای گرفت. برخی قبایل معروف یمن مانند همدان و مذحج به هواخواهی حضرت علی (ع) مشهور بودند. اویس قرنی به همراه برخی چهره های شاخص مانند مالک اشتر، حجربن عدی، حارث همدانی، کمیل زیاد نخعی و برخی چهر های در این سطح در زمان تبلیغ اسلام از سوی امیر مومنان در این سرزمین مسلمان شدند و بعدها هم که این بزرگواران به مناطق دیگر مهاجرت کردند بخاطر دینی که نسبت به حضرت احساس می کردند و همچنین به دلیل شناخت و معرفتی که به ساحت قدسی آن حضرت پیدا کرده بودند از شیعیان و مریدان آن حضرت شدند و از ایشان دفاع می کردند.
*چه شد شیعیان یمن، به مذهب زیدیه روی آوردند؟
بعد از شهادت مظلومانه امام حسین (ع) و یارانشان موجی به راه افتاد که حکومت ال امیه و مروانیان را ساقط کرد و عباسیان با سوء استفاده از این موج و به بهانه قرابت با اهل بیت(ع) حکومت را در دست گرفتند و پس از تحقق اهدافشان در ظلم به اهل بیت(ع) روی امویان را سفید کردند.
*رخدادهای یمن در اتفاقات آخر الزمان چه نقشی دارد؟
در آخر الزمان صرفا ً اتفاقات یمن مهم نیست ما حدیثی از امام صادق داریم(ع) داریم که به اوضاع ملتهای عرب در زمان ظهور اشاره می کنند. حضرت در این حدیث می فرمایند: وای بر امت عرب و بلاهائی که دامنگیر آنها می شود. در این حدیث حضرت اشاره ویژه ایی به یمن دارند واز آتشی که از عدن به پا می شود سخن به میان می آورند و بعد از آن به اوضاع نابسامان مصر اشاره دارند
*خنجر بستن حوثی ها ربطی به قیام امام زمان (عج) دارد؟
معتقدند همواره باید آماده قیام بود .آنها بر این عقیده اند که امام آخر الزمان از نسل پیغمبر(ص) هستند و قائم به سیف هستند، یعنی هر کس که با سلاح قصد قیام داشته باشد باید او را یاری کند و این نمادی است برای همراهی آن امامی که با شمشیر قیام خواهد کرد
#گناه_برای_ظهور؟
🔰بسم الله الرحمن الرحیم
🔹امام جواد(ع) در توصیف امام زمان(ع) فرمودند: «اَلَّذِي يَمْلَأُ اَلْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً » :
🔸 اوکسی است که دنیا را پر از عدل و انصاف کند، چنان چه پر از ظلم و جور شده است.
🔹برخی به اشتباه می گویند برای ظهور باید بگذاریم ظلم زیاد شود تا امام ظهور کند در حالی که :
🌸اولاً: در روایات جمله «کَمَا مُلِئَتْ –همانطور که» به کار رفته و این جمله در حقیقت تشبیه حکومت پر از عدل است به حکومتى پر از ظلم؛ یعنى همانطور که حکومتى پر از ظلم مى شود، حکومت حضرت پر از عدل خواهد بود.
🌸ثانیاً: در این روایات، گسترش ظلم و تعدى و تجاوز، علت براى ظهورنیست؛ بلکه به عنوان وقایع مقارن ظهوراست.
🌸ثالثاً: در این روایات، خبراز واقعیتى خارجى در هنگام ظهورمى دهد، نه اینکه مردم را تشویق به ظلم کند، تا با گسترش دادنِ آن، حضرت ظهورکند؛
👈بلکه ما وظیفه داریم گسترش دهنده عدالت، یعنى همان چیزى باشیم که حضرت به جهت آن ظهورمى کند و در این امر بزرگ سهیم شویم
پُر شدن جهان از ظلم و جور، #شرط_قیام نیست و در هیچ یک از احادیث و روایات قید نشده که قیام ایشان، مشروط به پر شدن ظلم و جور است، تا بگویند:
👌«پس برویم ظلم و جور کنیم»؛ بلکه این احادیث، بیان و تشریح وضعیت حاکم بر جهان در زمان ظهور میباشد.
✍️دقت شود که قیام و حکومت عدل، یک امر جهانی است، مختص به یک شهر یا یک کشور یا یک ملت نمیباشد و جهان نیز نه تنها هیچ گاه خالی از #ظلم و جور نبوده است ؛
🔹 بلکه همیشه پر از ظلم و جور بوده و هست. پس یک منتظر، منتظرریشهکنی ظلم و جور است و نه اشاعه آن؛یعنی حق، هیچگاه معلول باطل نخواهد بود.
🔸از طرفی امام عصر، برای مبارزه با ظلم می آید و اگر ما نهی از منکر نکنیم، جزء ظالمین میشویم.
✍️خداوند ما را جزء منتظران حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
https://eitaa.com/fatemi222/14452
منبرک فاطمی
🔻محور اصلی زیارت عاشورا مهم ترین محور در اسلام ناب است. حبّ و بغض، تولا و تبرا، (دوستی و دشمنی)، خ
✅پیشنهاد استفاده جهت شب و روز جمعه
🔺محور اصلی زیارت عاشورا حب و بغض است و تکرار ۲۲ بار برائت از دشمن
https://eitaa.com/fatemi222/14463
🔺در دو فراز زیارت عاشورا بحث مهدویت مطرح است
https://eitaa.com/fatemi222/14470
🔺۱۲ نقطه اشتراکی امام زمان و امام حسین که به بعضی اشاره شود کفایت است
https://eitaa.com/fatemi222/14471
🔺هیئت فرصتی برای معرفت
https://eitaa.com/fatemi222/14476
🔺رجعت حسینی در حکومت مهدوی
https://eitaa.com/fatemi222/14477
✅واما وظایف منتظران
۱_ارتباط با حضرت سیدالشهدا توسط منتظران
https://eitaa.com/fatemi222/14478
۲_تربیت یاوران عاشورائی برای ظهور
https://eitaa.com/fatemi222/14481
۳_اصلاح رابطه با امام زمان
https://eitaa.com/fatemi222/14484
۴_مراقبت از انحرافات مسیر مهدویت
https://eitaa.com/fatemi222/14487
🔺مسئله گناه و ظهور
https://eitaa.com/fatemi222/14490
منبرک فاطمی
1️⃣👈مهدویت در قرآن 🔹منبر https://eitaa.com/fatemi222/7963 🔹مسئله ظهور و قرآن https://eitaa.com/fatem
هفت مبحث مربوط به امام زمان جهت #انتشار و مطالعه 👇
https://eitaa.com/fatemi222/7946
سلام
✍ شب ششم محرم شب جمعه
🔺احکام نماز جمعه 👉کلیک کنید
🔺چند نکته مهدوی
https://eitaa.com/fatemi222/14491
◾️و روضه حضرت قاسم بن الحسن
👆کلیک کنید
✔️مباحث تفصیلی مهدویت👇
https://eitaa.com/fatemi222/7946
✅ تسویف و تأخیر
قيس بن مسهر و عبدالله بن يقطر...از رسولان امام براى مسلم هستند كه در قادسيه به وسيله حصين بن نمير دستگير مىشوند و به كوفه روانه مىشوند و براى لعن بر حسين عليه السلام بر منبر فرستاده مىشوند و مردم را به يارى حسين و جدايى از حرامزادهاى مثل ابن زياد مىخوانند و از بالاى قصر پرتاب مىشوند و سر از بدن شكستهشان جدا مىشود.
طرماح بن عدى هم از طايفه طى است كه از كوفه بيرون آمده و آن لشكر عظيم نخيله را ديده و هنگامى كه به حسين مى رسد، به جاى نصرت به نصيحت مى پردازد و از حسين عليه السلام مى خواهد كه به كوههاى طى روى بياورد و تا بيست هزار شمشيرزن را در ركاب خود ببيند كه تا جان در بدن دارند از او دفاع مى كنند.
حضرت مى فرمايد كه من با حرّ عهدى دارم و نمى پذيرد و طرماح به خاطر رساندن آذوقه عيال، از حسين عليه السلام جدا مى شود تا خود براى نصرت او بازگردد و حسين عليه السلام مى فرمايد: شتاب كن، چون ممكن است كه ما را نبينى و او مى رود و هنگامى كه باز مىگردد، ديگر در نينوا لالهاى نيست و آتشها خاكستر شدهاند.
اين تسويف و تأخيرها به خاطر هر عذر و بهانه اى كه باشد، از ترجيح آن بهانه حكايت دارد.
چرا ما تكليفها را به عقب مىاندازيم؟
آيا امكان بيشتر و يا قدرت زيادتر و يا رفع موانع و يا رفعت همتى را انتظار داريم؟
مادامى كه حسين، به تبليغ و دگرگون كردن تلقى مردم از خويش و از حكومت محتاج است، مادام كه او به مهره هاى كارساز و جايگزين آنها از مهرههاى موجود نياز دارد، چگونه تأخير مىكنيم و براى تأمين چند ماه آذوقه مىرويم و فرصتها را از دست مىدهيم در حالىكه زمان تنگ و هدف دور و موانع بسيار و راهزنها در كمين هستند.
ما براى فرار از تكاليف، تكاليف را سنگين مىشماريم و توان خود را نفى مىكنيم تا عذر تأخير و تسويف را فراهم كنيم.
ما مىگوييم:
«لَو استَطَعنا لَخَرَجنا مَعَكم يُهلِكون انفُسَهُم».(توبه:۴۲)
و خدا مى گويد:
«لَو ارادوا الخُروج لا عدوا له عدةً».(توبه:۴۶)
ما مىگوييم: اگر مىتوانستيم مىآمديم و خدا مىفرمايد: اگر مىخواستند آماده مىشدند.
آنچه خدا مىخواهد شتاب و سبقت است كه:
«سارعوا الى مَغفِرة مِن رَبِّكم»،(آل عمران: ۱۳۳)
و «اغتَنمواالفرص» و «اغتنموا المهل».( نهجالبلاغه، خطبه۷۶)
و آنچه شيطان مى خواهد وعده و وعيد و تسويف و تأخير است كه:
«يعدهم و يمنيهم و مايعدهم الشيطان الا غروراً».(نساء:۱۲۰)
✅ ما اگر مى خواهيم كه حسرت نصرت معصوم و حسرت غنيمت همراهى او را نداشته باشيم و همچون طرماح به جاى خالى نرسيم، بايد تمرين كنيم و هيچ تكليفى را به خاطر بهانهاى به عقب نيندازيم و الان مىروم و رفتم را با عمل جايگزين كنيم كه تا به خود بجنبيم، ديگران رفتهاند و كارها را بردهاند و ما را با لهو و لعبها گذاشتهاند.
📚 #وارثان_عاشورا ص۲۷۶
🔶استاد #علی_صفایی_حائری
🍃🌹🍃
@fatemi222
✅ عشق دیدار امام زمان
🔸مىگوييم مىخواهيم امام را ببينيم و اين يك عشق است، ولى باز نشده و شكل نگرفته.
عاشق مىخواهد راحت معشوق را فراهم كند، نه راحت خودش را، چون راحت خودش، همان راحت محدود و مانده و فانى است.
🔸پس بايد تو كارهايى كه به عهدۀ امام است، عهدهدار باشى.
مالك، على را نمىگرفت كه بايست تا اندامت را ببينيم، كه مىرفت تا رنج على را كم كند و سنگينى على را بردارد، حتى اگر فرسنگها از او دور شود و سالها او را نبيند، كه آنها در جدايىشان باهمند و جمعند، ولى ديگران در جمعشان هم از على جدايند.
🔸عشقى كه شكل بگيرد، حركت مىشود. شورِ ديدنى كه شكل بگيرد، كوشيدن مىشود. شايد امروز اگر بشنوى كه امام در صد كيلومترى است آرام نگيرى و بدوى، ولى هنگامى كه پخته شدى اگر هم بدانى امام در بيست مترى تو است جرأت رفتن ندارى، كه مبادا وجود تو، حضور تو، نگاه تو، حركت دست و پاى تو، بى حساب باشد و رنج امام.
🔸اينجاست كه عشقت چندين برابر شده، ولى راه افتاده و شكل گرفته و مصرف شده و دست و پا و فكر و خيال و زبان و كلام تو را كنترل كرده است و به تو ظرفيت داده، كه بار بكشى، نه اينكه خودت بار باشى. تو براى آنهايى، نه بر آنها. كه گفتهاند: «كونوا لنا زينا و لا تكونوا علينا شينا ١» ؛ زينتى براى ما باشيد، نه ننگى بر ما.
📚 #تومي_آيي (ويرايش جديد)، ص87
🔶استاد علی صفایی حائری:
🍃🌹🍃
@fatemi222
سلام علیکم طاعات قبول و عزاداریها مورد عنایت حق قرار گیرد.
✔️مبحث شب هفتم
🔹احکام وقف
https://eitaa.com/ahkam31/15
🔹بحث لعن و مصادیق آن در زیارت عاشورا
https://eitaa.com/fatemi222/14306
◾️روضه امشب حضرت علی اصغر
https://eitaa.com/fatemi8/498
البته مبحث تا بعد از ظهر انشالله کامل تر میشود انشالله
✓احکام،روضه،منبر ویژه محرم ۱۴۰۳
https://eitaa.com/fatemi222/14309
حداقل به یک گروه بفرستید 👆
ان الذین یوذون الله و رسوله لعنهم الله فى الدنیا و الاخرة»۵۷احزاب
«آنانکه خدا و رسول را به مخالفت آزار و اذیت مىکنند خدا آنها را در دنیا و آخرت لعن کرده است»
قال رسولالله (صلى الله علیه و آله):
«لا یحل للمسلم اِن یشیر الى أخیه بنظرة تؤ ذیه»
«براى مسلمان روا نیست، به برادر مؤمن نوعى نگاه کند که موجب اذیت او شود»
شرح کوتاه :
از آنجایى که خلائق عیال حق هستند و سر آمد آنها اهل ایمان است، کسى که براى خلائق سودمند باشد نزد خدا محبوب است .
منشأ اذیت و آزار آنها را مخصوصاً مؤمن بهر شکل از دشنام و تهمت و ستم، و... فراهم کند انگار با خدا اعلان جنگ کرده است، چنانکه در قیامت حق تعالى مىفرماید:
«کجایند کسانى که در دنیا دوستانم را اذیت مىکردند؛ عده اى برخیزند در حالى که صورتشان گوشت ندارد، خداوند امر مى کند آنان را به دوزخ بیندازند».
پس پرهیز از هر نوع آزار به دیگران از پدر و مادر و همسایه و دوست لازم و ضرورى است و اگر احیاناً اتفاق افتد از طرف مقابل بخواهد او را ببخشد.
🔸نمونه حق الناس بابت اذیت مردم
https://eitaa.com/fatemi222/12069
🍃🌹🍃
عکس العمل پیامبر در مقابل اذیت کنندگان
۱_بىاعتنايى به آزار کافران و منافقان، :
. وَ لا تُطِعِ الْكافِرِينَ وَ الْمُنافِقِينَ وَ دَعْ أَذاهُمْ
۲_ توكّل
توکّل بر خدا در برابر اذيّتهاى مخالفان،
وَ لا تُطِعِ الْكافِرِينَ وَ الْمُنافِقِينَ وَ دَعْ أَذاهُمْ وَ تَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ وَ كَفى بِاللَّهِ وَكِيلًا.
۳_ذكر
پيامبر صلیاللهعلیهوآله، مأمور ذکر و عبادت خدا، در برابر اذيّتهاى مشركان:
وَ لَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّكَ يَضِيقُ صَدْرُكَ بِما يَقُولُونَ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ ....
فَاصْبِرْ عَلى ما يَقُولُونَ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ الْغُرُوبِ.
۴_صبر
صبر در برابر آزارهاى كافران و مشركان، سفارش خدا به محمّد صلیاللهعلیهوآله:
فَصَبَرُوا عَلى ما كُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا ...
گزارش صبر پیامبران گذشته در برابر آزارهاى اقوام آنان، تلويح به صبر پیامبر صلیاللهعلیهوآله در برابر آزارهاى مشركان است.
فَاصْبِرْ عَلى ما يَقُولُونَ ....
🍃🌹🍃
@fatemi222
۵ گروهی که در «ربا» لعن شدند
🔹بزرگی تعابیر در آیات و روایات در موضوع «ربا»، تقریباً درباره هیچ گناه دیگری سابقه ندارد، چنان که حتی قتل، سرقت و فحشا نیز مشمول چنین تعابیری نیستند.
🔹در این زمینه نهتنها فرد رباخوار، بلکه تمام کسانی که در این تبادل شرکت داشتهاند مورد شدیدترین عتابها قرار گرفتهاند.
🔹 روایتی از امیرالمؤمنین(ع)، نقل شده که فرمود: «لَعَنَ رَسُولُ الله (صلّی الله علیه و آله) اَلرِّبا وَ آکِلَهُ و َبائِعَهُ و َمُشْتَریَهُ وَ کاتِبَهُ و َشاهِدَیْهِ».
🔹این روایت در تهذیب الاحکام طوسى، وسائل الشیعة شیخ حر عاملى، همچنین مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل مرحوم محدّث نورى، و حتی در کتب عامه مانند سنن البیهقی الکبرى بیهقى نقل شده است.
🔹 نکته جالب اینکه در این گروه از روایات که خاصّه و عامّه نقل کردهاند ربا و متعلّقات آن، هم مورد لعن و نفرین خداوند و هم مورد لعنت رسول خدا (صلّى الله علیه و آله) و هم مورد نفرین ملائکه خداوند، قرار گرفته است.
🔹در روایت بالا امیرالمؤمنین میفرماید رسول خدا پنج گروه را در ارتباط با ربا لعن نموده است:
۱_رباخوار
۲_فروشنده مال ربوی
۳_ربادهنده
۴_کسى که ربا را محاسبه مىکند
۵_شهود قرارداد ربا.
🍃🌹🍃
@fatemi222
به موجب ماده یک قانون، نحوه اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی ربا بر دو نوع است:
ربای قرضی: بهرهای است که مقرض طبق شرط، بنا و روال، از مقترض دریافت نماید.
ربای معاملی: زیادهای است که یکی از طرفین معامله، زائد بر عوض یا معوض از طرف دیگر دریافت کند، به شرطی که عوضین مکیل یا موزون و عرفا یا شرعا از جنس واحد باشند.
🍃🌹🍃
@fatemi222
🔺«یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَذَرُواْ مَا بَقِىَ مِنَ الْرِّبَو اْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ»
سوره بقره آیه ۲۷۸
🔺 اى کسانى که ایمان آورده اید! تقواى الهى پیشه کنید و آنچه را از (مطالبات) ربا باقى مانده است، رها کنید، اگر ایمان دارید.
🔺نکتهها
در آیات قبل به مفاسد ربا اشاره شده که ربا فرد و جامعه را از تعادل خارج و آشفته مى کند؛ «یتخبّطه الشیطان» و روشن شد که ربا در حقیقت کم شدن است، نه زیاد شدن؛ «یمحق الربا» اکنون نهى از ربا را صریحاً بیان مى کند. «ذروا مابقى من الربا»
🔹در تفاسیرِ مجمعالبیان، المیزان و مراغى نقل شده است که وقتى آیه تحریم ربا نازل شد، برخى از صحابه همانند خالدبن ولید، عباس و عثمان، از مردم مقدارى طلب از بابت ربا داشتند، آنها در مورد طلبکارى خود، از پیامبر (ص) کسب تکلیف کردند و آیه فوق نازل شد. پیامبر (ص) بعد از نزول این آیه فرمود: عباس، عموى من نیز حق مطالبه ربا ندارد و قبل از همه، باید خویشان من دست از ربا بردارند.
🔹 همچنان که در طى خطبه اى فرمود: «وکلّ ربا فى الجاهلیة موضوع تحت قدمىّ هاتین و اوّل ربا اَضع ربا العباس» تمام رباهاى مقرر در دوره جاهلیت را زیر پاى مى اندازم و از همه پیشتر رباهایى که براى عباس است.
✅پیامها
۱- رباخوارى، از عادات زمان جاهلیت بود که مسلمانان صدر اسلام نیز به آن آلوده بودند. «یا ایها الذین آمنوا... ذروا»
۲- تقوا، مرحله اى بالاتر از ایمان است. «یا ایها الذین آمنوا اتّقوا اللّه»
۳- رباخوار، مالک بهره نمى شود و اسلام سود رَبَوى را به رسمیّت نمى شناسد. «ذروا مابقى من الربا»
۴- لازمه ایمان و تقوا، صرف نظر کردن از مال حرام است. «ان کنتم مؤمنین»
🍃🌹🍃
@fatemi222
«فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُواْ فَأْذَنُواْ بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِنْ تُبْتُمْ فَلَکُمْ رُءُوسُ أَمْوَ لِکُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ»؛ بقره ۲۷۹
🔹 پس اگر چنین نکردید (بدانید که) اعلان جنگ با خدا و رسولش دادهاید و اگر توبه کنید، (اصل) سرمایههاى شما از آنِ خودتان است. (ودر این صورت) نه ستم مى کنید و نه بر شما ستم مى شود.
✋نکتهها
در اسلام، نه اجازه ربا و بهره کشى و #استثمار داده شده و نه اموال مردم یک جانبه مصادره مى شود.
🔹 در بعضى نظام ها، مالکیت ملغى و تمام اموال را از صاحبانشان مى گیرند و در برخى دیگر، استثمار و بهره کشى و ربا، به هر شکلى آزاد است.
✋پیامها
۱- رباخوار، محارب با خداست. او باید بداند که در این جنگ، در یک طرف او قرار دارد و در طرف دیگر، خداوند جبّار. «فأذنوا بحرب من اللّه»
۲- رباخوارى، گناه کبیره است. چون اعلام جنگ با خداوند است. «بحرب من اللّه»
۳- رباخوار، گمان نکند با مردم محروم طرف است، بلکه خداوند به حمایت از محرومان برخاسته و از حقّ آنان دفاع مى کند. «بحرب من اللّه»
۴-، چون رباخوار محارب با خداست، از وظایف حکومت اسلامى مبارزه با رباخواراى است. «فأذنوا بحرب من اللّه»
این مطلب را از دست ندهید: نظر مراجع تقلید درباره ربا/ عاقبت ربا خواری چیست؟
۵ - براى محاربین با خدا نیز راه توبه باز است. «بحرب من اللّه... وان تبتم»
۶- رباخوار، تنها مالک اصل مال است، نه بهره آن. «فلکم رؤس اموالکم»
۷- براى نجات محرومان، اصل مالکیّت مردم را نادیده نگیرید و مالکیّت خصوصى در اقتصاد اسلامى پذیرفته شده است. «فلکم رؤس اموالکم»
۸ - سلطهپذیرى و سلطهگرى هر دو محکوم است، نه ظلم ببینید و نه ظلم روا دارید. «لاتَظلِمون ولا تُظلمون»
۹- انتقام ممنوع است. به رباخوار توبه کننده نیز نباید ظلم شود. «فلکم رؤس اموالکم لا تَظلمون ولا تُظلمون»
۱۰- به توبه کنندگان، نباید بخاطر خلافکارى هاى پیشین ظلمى شود. سرزنش کسانى که قبلاً خلافکار بوده اند ممنوع است. «فان تبتم... لاتَظلمون ولاتُظلمون»
۱۱- استقرار عدالت اقتصادى، از وظایف حکومت اسلامى است. «لاتَظلِمون ولا تُظلمون»
🍃🌹🍃
@fatemi222
«یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تَأْکُلُواْ الْرِّبَواْ أَضْعَفاً مُّضَعَفَةً وَاتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»؛نساء ۱۶۱
🔺 اى کسانى که ایمان آورده اید! ربا (و بهره پول) را با افزودن هاى مکرّر نخورید، از خدا پروا کنید تا شاید رستگار شوید.
🔺نکتهها
این آیه همراه با هشت آیه بعد، در میان آیات جنگ اُحد قرار گرفته است. شاید این امر به این جهت باشد که مسائل اخلاقى و اقتصادى، در یک نظام دفاعى مؤثر است.
🔺جامعه اى که افرادش اهل اخلاص و ایثار، و سبقت در کارهاى خیر، و اطاعت از رهبر باشند، در جنگ هم موفق خواهند بود، ولى جامعه پول پرست و بخیل و نافرمان و مصرّ بر ارتکاب گناه، یقیناً شکست خواهد خورد.
🔺آیات تحریم ربا، در چند مرحله و به صورت تدریجى نازل شده است.
گام اول، انتقاد از رباخوارى #یهود بود: «و اخذهم الرّبا وقد نهوا عنه»
گام دوم این آیه است که منع از رباى چندین برابر مى کند
و در گام سوم، اسلام حتّى یک درهم ربا را تحریم و به منزله جنگ با خدا معرفى کرده است.
✋پیامها
۱- ایمان، زیر بناى عمل به دستورات است. «یا ایّها الّذین آمنوا لاتاکلوا الرّبا»
۲- قبل از تحریم ربا، نمونه هاى زشت و برجسته آن تحریم شد. «اضعافاً مضاعفة»
۳- رعایت تقوا در مسائل اقتصادى بشدت لازم است. «لا تأکلوا الربا... اتقوا اللّه»
۴- رستگارى با رباخوارى بدست نمى آید، بلکه با تقوا حاصل مى شود. «لا تأکلوا الربا... واتّقوا اللّه لعلکم تفلحون»
۵ - رباخوار، نه در دنیا رستگار است، (به خاطر تشدید اختلافات طبقاتى که منجر به تفرقه و کینه محرومان و انفجار آنها مى شود) و نه در آخرت. (به خاطر گرفتارى به قهر خداوند). «لا تأکلوا الربا... لعلّکم تفلحون»
🍃🌹🍃
@fatemi222
منبرک فاطمی
فرازی از تفسیر ایات جزء (۳ ) قران مجید ⚘⚘⚘⚘⚘⚘ 🌸🍃﷽🌸🍃 ✍ دیوانه و متهم هستند! 🔻قرآن را که باز میکنیم
پنج گروه در ربا لعنت شدند
https://eitaa.com/fatemi222/14501
مومن ربا نمیخورد و ربا از جاهلیت است
https://eitaa.com/fatemi222/14503
رباخوری و اعلام جنگ با خدا
https://eitaa.com/fatemi222/14504
حرمت تدریجی ربا
https://eitaa.com/fatemi222/14505
معاملات باطل
https://eitaa.com/fatemi222/249
لقمه حرام و ربا باعث سلب توفیق
https://eitaa.com/fatemi222/11308
رباخور دیوانه و متهم
https://eitaa.com/fatemi222/12620
در روایات معصومین(علیهم السلام) به هر دو قسمت اشاره شده است در روایتى در تفسیر آیه مى خوانیم:
امام صادق(علیه السلام) فرمود: «آکِلُ الرِّبا لایَخْرُجُ مِنَ الدُّنْیا حَتّى یَتَخَبَّطَهُ الشَّیْطانُ»؛
(رباخوار از دنیا بیرون نمى رود مگر این که به نوعى از جنون مبتلا خواهد شد).
و در روایت دیگر براى مجسم ساختن حال رباخوارانِ شکم باره که تنها به فکر منافع خویش اند و ثروتشان وبال آنها خواهد شد، از پیامبر(صلى الله علیه وآله) چنین نقل شده:
«هنگامى که به معراجرفتم دسته اى را دیدم به حدى شکم آنان بزرگ بود که هر چه جدیت مى کردند برخیزند و راه روند، براى آنان ممکن نبود و پى در پى به زمین مى خوردند، از جبرئیل سوال کردم اینها چه افرادى هستند و جرمشان چیست؟
جواب داد: اینها رباخواران هستند».
🔺حدیث اول، حالت آشفتگى انسان را در این جهان منعکس مى سازد و حدیثدوم، حالات رباخواران در صحنه قیامترا بیان مى کند و هر دو مربوط به یک حقیقت است همان طور که افراد پرخور، فربهىِ زننده و بى رویه اى پیدا مى کنند، ثروتمندانى که از راه رباخوارى فربه مى شوند، نیز زندگى اقتصادى نا سالمى دارند که وبال آنها است.
🍃🌹🍃
@fatemi222
مراحل و مراتب براندازى حکومت دینى از منظر زیارت عاشورا
همانطور که شکلگیرى انقلابها مراتب و مراحل و فرایندى دارد، براندازى حکومتها هم مشمول همین مراحل و مراتب است.
در زیارت عاشورا که تحلیل نیمقرن تاریخ را در بر دارد، به مراحل و گروههایى که زمینه تغییر در انقلاب و حرکت توحیدى پیامبر اسلام(ص) را فراهم کرده و موجب براندازى نظام دینى شدند، اشاره شده است.
واکاویى این موضوع براى آشنایى با گذشته و راهنمایى آینده مفید خواهد بود.
🍃🌹🍃
@fatemi222
مراحل و گروههاى براندازى حکومت دینى
1⃣👈طراحى اندیشه و گفتمان براندازى؛
گروه و جریانى که در حوزه گفتمان و اندیشه و مبانى دست بردند و مفاهیم و واژهها را تحریف کردند و بهعبارتدیگر براندازى را طراحى و تئوریزه کردند. زیارت عاشورا این گروه را اینگونه معرفى مىکند: «لعن الله امة اسست اساس الظلم و الجور.»
1-1. بین بانیان ظلم و ظالمان، تفاوت وجود دارد؛ بنیانگذاران ظلم و جور، معماران براندازى هستند، اندیشه و فکر تغییر را تولید مىکنند، بستر فکرى و نگرشى را براى براندازى فراهم مىسازند. اینها با کسانىکه عوامل اجرایى هستند، تفاوت دارند.
2-1. کسانىکه گفتمان الهى را که پیامبر اعظم(ص) تجسم و تبلور آن بود، زیر سؤال بردند و ترویج گفتمان قریش را که تفاوتهاى ماهوى با گفتمان نبوى داشت، جایگزین و تئوریزه کردند؛ معماران انتقال قدرت و سرانجام تبدیل آن به گفتمان ضددینى اموى بهشمار مىروند.
2⃣👈تغییر سطوح عالى مدیریتى؛ دومین مرحله و گروه تغییرطلب، کسانى هستند که به تغییر در سطوح اول مدیریتى و کنارزدن ارکان اصلى حرکت توحیدى دست مىزنند. در متن زیارت، این گروه اینگونه معرفى شدهاند: «و لعن الله امة دفعتکم عن مقامکم و ازالتکم عن مراتبکم التى رتبکم الله فیها.»
پس از طراحى تولید و تئوریزهکردن اندیشه و گفتمان براندازى، نوبت به جابهجایى ارکان و عناصر اصلى حاکمیت دینى مىرسد.
1-2. مهمترین مرحله براندازى همین مرحله است که هم از سوى جریان قدرتطلب با دسیسهها و زیرکىهاى منافقانه انجام مىپذیرد و هم براى خواص و مردم که نگران تغییر مسیر حرکت انقلاب توحیدى هستند، حائز اهمیت است.
2-2. متأسفانه در اثر احساس تکلیف نکردن خواص و خیانت بسیارى از آنان و عدم توجه مردم، این مرحله به سهولت انجام پذیرفت.
3) برخورد فیزیکى و حذفى؛ مرحله سوم براندازى، برخورد فیزیکى با ارکان اصلى حکومت دینى است زیرا گروه و ارکان اصلى حاکمیت دینى بر اساس تکلیف خود، روى اصول و مبانى مقاومت مىکنند و در صدد صیانت از اصول و ارزشها بر مىآیند.
در این مرحله است که جریان قدرتطلب که به قدرت دست پیدا کرده، به برخورد و حذف فیزیکى دست مىزند.
در متن زیارت، این مرحله و این گروه اینگونه معرفى شدهاند: «و لعن الله امة قتلتکم.»
ادامه دارد
🍃🌹🍃
@fatemi222
3⃣👈گروه سوم کسانى هستند که در حوزه تسویهحساب سیاسى، رهبران و شخصیتهاى جبهه حاکمیت دینى را حذف فیزیکى مىکنند.
یعنى گروهى که روى صحنه و بهصورت آشکار به اذیت و آزار، حبس و تبعید و کشتن دست مىزنند.
4⃣👈عوامل تدارکاتى براندازى؛ گروه چهارم،
عوامل تدارکاتچى و مجموعه کسانىکه براى جریانها و گروههاى چندگانه که نقش براندازى را دارند، مقدمات و وسایل را فراهم مىکنند.
متن زیارت عاشورا، این گروه را اینگونه معرفى مىکند:
«و لعن الله الممهدین لهم بالتمکین - لعن الله امة اسرجت و الجمت.»
در جبهه باطل، کسانى هستند که نقش پشتیبانىکننده را برعهده دارند که در
جریان براندازى، این مجموعه فعال بودند.
بیان دو نکته:
1. تفاوت مؤسسان ظلم با ظالمان؛ بین مؤسسان و بنیانگذاران ظلم، بدعت، انحراف، فتنه و براندازى با کسانىکه عاملان اجراى ظلم و ترویج بدعت و انحراف و مباشران فتنه و براندازى هستند، تفاوت وجود دارد.
معمولاً مؤسسان و نظریهپردازهاى انحراف، بدعت و فتنه، پشت صحنه و پنهان هستند و این بر خلاف عوامل مباشر است که روى صحنه قرار دارند و آشکار هستند.
در ماجراى جنایات موسولینى در ایتالیا و هیتلر در آلمان، نظریهپرداز فاشیسم و نازیسم، مانند ماکیاول و نیچه در پشت صحنه زمینههاى فکرى را فراهم کردند و کسانىکه روى صحنه به جنایت دست زدند، موسولینى و هیتلر بودند.
در ماجراى جنایات لنین و استالین در انقلاب بلشویکى روسیه، نظریهپردازهاى کمونیسم، مارکس و انگلس بودند که پشت صحنه و پنهان بودند و کسانىکه روى صحنه دست به قتلعام زدند، لنین و استالین بودند.
در ماجراى صبرا و شتیلا و دیگر جنایات رژیم اشغالگر قدس در اشغال سرزمین فلسطین، نظریهپردازهاى اصلى، عناصر ماجراجوى انگلیسى بودند، اما آنهایى که دست به جنایات زدند، سران رژیم صهیونیستى بودند.
ادامه دارد
🍃🌹🍃
@fatemi222