پدری خَم شده تا دردِ کمر را بِکِشَد
مادری مانده که تا نازِ پسر را بکشد
چشمِ او خورد به لبهای تَرک خورده و گفت:
کاش میشُد به لبش دیدهیتر را بکشد
بُردنِ این تَنِ بی وزن برایش سخت است
نیست عباس که این قُرصِ قمر را بِکِشَد؟
از دو سو تیر به بیرون زده باید چه کند
از کدامین طرف این تیرِ سه سر را بِکِشَد
خواست از سمتِ سهشعبه بکشد سر چرخید
بهتر این دید که او قسمتِ پَر را بِکِشَد
تیر از بچه که رَد شد جگرش تیر کشید
نَکُند با سرِ این تیر جگر را بِکِشَد
هرچه میخواست بیاید به حرم باز نشد
یک نفر کاش که تا خیمه پدر را بِکِشَد
باید او قبر کَنَد خاک کُنَد شرح دهد
آه این سینه غَمِ چند نفر را بِکِشَد
زیرِ لب گفت: فقط آه رباب آه رباب
وای اگر پیشِ سنان بارِ سفر را بِکِشَد
حرمله گفت: پسر را زد و بابا را کُشت
باید او در کمرش کیسهی زَر را بِکِشَد
هم سبک هم که گران است سرش پس دعواست
قسمتِ کیست در این قائله سَر را بِکِشَد
کاش میشُد که نمیدید رُباب این دفعه
نیزهای رد شده از خاک پسر را بِکِشَد
«حسن لطفی»
سلام ما به حسین و علی اصغر او
امیر عشق که گهواره بود سنگر او
رضیع داده خدایش، نشان سربازی
صغیر برهمه پیدا، مقام اکبر او
شکفت لاله ی عصمت به روی دوش حسین
چو تیر حرمله آمد به سوی حنجر او
مجال گریه نبودش که خنده کرد علی
حسین، مات از حالِ گریه آور او
گرفت خونش و بر اوج آسمان پاشید
که پیک تسلیت آمد زپیک داور او
کنار خیمه به خاکش سپرد و امضاء شد
کتاب سرخ شهادت به خون اصغر او
اگر چه پیکراو را به خاک پوشیدند
به شهر کوفه سرش را به نیزه ها دیدند
سید رضا مؤید
توصیه میرزای بزرگ:
میرزای شیرازی همیشه به روضه خوانها ومرثیه خوانها توصیه می کردند: که تا می توانند مصیبت علی اصغر را بخوانند ودرایام محرم خصوصاً به وعاظ واهل منبر توصیه می کردند که بیشتر مصیبت علی اصغر را بخوانند چرا؟ چون که نظر مرحوم میرزای بزرگ این بود که علی اصغر سند مظلومیت امام حسین علیه السلام می باشد. چرا نباشد در حالی که آن طفل نه توان گرفتن شمشیر را داشت ونه توان تکلم نمودن واز حق خود دفاع نمودن،چه سندی بالا تر از این می توان یافت که بر تارک تاریخ بدرخشد وفریاد مظلومیت پدر را به جهانیان تا قیامت برساند . نقل از حضرت آیت الله حاج سید محمد شیرازی(ره)
باسمه تعالی
1️⃣مبنا
1-تحول روحی؛ شرط لازم برای تحول اقتصادی، اجتماعی، سیاسی
❇️ یعنی حالات درونی ما، در حالات بیرونی ما تأثیرگذار هست؛
❇️ یعنی اگر تحول #اقتصادی میخواهیم، اگر تحول #اجتماعی میخواهیم، اگر تحول #سیاسی میخواهیم،
❇️ اول باید درون #خودمان یک #تحولی ایجاد کنیم.
2-ما برای #خودسازی، #جامعه پردازی، #تمدن سازی، نیاز به #تحول_روحی داریم.
3- جمعی یا جامعه ای که #موانع تحول روحی (ترس-راحت طلبی....)را در درون خودشان بر #طرف نکرده باشند، نمیتوانند تحول اقتصادی، تحول اجتماعی یا حتی تحول سیاسی پدید بیاورند.
3-فرمود
«إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» مصداق قرآنی فرهنگ عمومی است رعد11
خدا تغییر در #احوال را لازمۀ تغییر در اقوام و #جوامع قرار داده است.
❇️حال یک جامعه بهتر یا بدتر نمیشود مگر اینکه حال #جانها بهتر یا بدتر شود.
مثلا اگر جامعۀ اهل #راحت طلبی شد، خب اوضاع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تغییر نمیکند.
❇️ملت #تنبلی پیشه کردند، اگر ملتی دنبال راحت طلبی بودند، نباید #توقع داشت که تحول اقتصادی اتفاق بیافتد.
2️⃣تمدن سازی
➕ ما سه #عرصه مهم برای تحول در راستای تمدن سازی پیش روداریم.
1-🔸 کافی هست که ما بتوانیم 👌سه #تحول بزرگ را رقم بزنیم به آن تمدن #عظیم و تحول افرین اسلام نزدیک میشویم. چرا؟
2-🔸 چون تمدن #غرب حرفی برای گفتن ندارد. نه در اقتصاد، نه در جامعه و نه در سیاست.
3-🔸 ناکارآمدی اقتصاد غربی؛ #فرصت تحول در راستای #تمدن سازی
4-🔸 پوچی و #ناکارآمدی اقتصاد غربی، عدالت و آزادیخواهی غربی، نظام سرمایه داری الان مثل روز #روشن هست.
5-🔸. کافی هست ما #چشمان را بازکنیم که در غرب و آمریکا چه میگذرد.
6-🔸 کافی هست #آمارهای جرم و جنایت، ظلم و غارت، اقتصاد فلج غرب و #بیعدالتی را در مقابل خودمان بگذاریم خواهیم دید، #افول آمریکا و تمدن غرب شروع شده است.
7-🔸خداوند متعال به عنوان یک قاعده جاری و واقعیت بیرون فرمود
اسراء، (ان الْباطِلَ کانَ زَهُوقا 81
(؛ باطل اساس رو به اضمحلال و نابودی هست.
🔸کافیهست ما از این فرصت برای تحول و تمدن سازی استفاده کنیم.
8-🔸حرف درست خودمان را در #عمل به گوش جهانیان برسانیم.
🔸 نشان دهیم در عمل میشود بدون آمریکا زیست.
کُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ
9- همانطور که حضرت فرمود
🔸• وقتی مردم #غرب، ببینند کارآمدی نظام اسلامی را در مقابل #ناکارآمدی نظام سرمایه داری، #عاشق اسلام و حاکمیت اسلام میشوند.
10-🔸 همانطور که الان شما میبینید اوضاع جهان تغییر کرده است.
🔸برخی از تحولات سیاسی، مثل نهراسیدن از #آمریکا و از بین رفتن هیمنه سیاسی آمریکا در چشم مظلومان اینها به خاطر دعوت غیر لسانی انقلاب اسلامی هست.
11-🔸 ما تا حدودی در تحولات #سیاسی جهان، نقش های بزرگی را آفریدیم؛ اما در عرصه های دیگر هنوز نتوانستیم #خوب عمل کنیم.
3️⃣نارضایتی عمومی از اوضاع اقتصادی
• 🔹اولین #تحولی که ما باید رقم بزنیم، تحول اقتصادی هست.
1-🔹ما تابه حال از تحول روحی و #موانع آن سخن گفتیم که درواقع بیشتر برای #خودسازی به کار میآید.
2-🔹 البته افراد #جامعه اگر #خودسازی کرده باشند یعنی در خودشان تحول روحی ایجاد کرده باشند و #موانع تحول را برطرف کرده باشند، آنان میتوانند مثل #آب خوردن هم تحول اقتصادی، هم تحول اجتماعی و هم تحول سیاسی را ایجاد کنند..
3-🔹• ما الان نیاز فوری و فوتی به #تحول اقتصادی داریم.
🔹 بسیاری از ما از اوضاع اقتصادی پیشآمده ناراحتیم.
🔹 از این هم به هم ریختگی و افسارگسیختگی قیمتها ناراحتیم.
🔹هرروز یک #چالش اقتصادی پیش روداریم. گاهی #مرغ، گاهی #سیب زمینی و گاهی ...
4️⃣ریشه های #سیاسی مشکلات اقتصادی
➕امام: یک #استان ایران قدرت تهیه گندم کشور را دارد.
🔹 ایران در 53 دو میلیون و نیم تن #گندم و چهار صد هزار تن برنج وارد کرده است!
➕ سیاست #وابستگی به نفت که سالهاست در دستور کار دولت ماست این هم عاملی برای #فشار بیشتر بر جامعه هست.
➕ علاوه بر این، بی تدبیری و سوء مدیریت برخی از مدیران سیاسی هم نقش مهمی در این مسئله داشته است.
5️⃣آ راه حل
➕مشکلات اقتصادی، عامل #ناامیدی و سرخوردگی برخی از مردم شده است؛
➕اما پرسش اساسی این هست که آیا واقعا مشکل ات اقتصادی جامعۀ ما راه حلی ندارد؟
🔸آیا همۀ مشکلات اقتصادی ما به #تحریمها برمیگردد و ما نمیتوانیم هیچ نقشی در تحول و تغییر وضع موجود داشته باشیم؟
•➕شاید برخی بگویند ما چرا نقش آفرین باشیم در تحول اقتصادی؛ آقا پس نقش #دولت چه میشود؟
🔸بله دولت، باید #تصمیمات درستی در حوزه اقتصادی بگیرد.
🔸 در توزیع ثروت، در #تنظیم بازار و نظارت، در سهل گیری در حوزه راه اندازی کسب وکار، الان قوانین دستو پاگیری برای کارآفرینی وجود دارد که باید #مجلس با تصمیمات درست آنها را از پیش روی مردم بردارد.
• ✅بخش #حاکمیتی، وظایفی دارد که ما باید #مطالبه گری کنیم و در حوزه #تحول اجتماعی ان شاء الله فردا شب به موضوع مطالبه گری مردمی خواهیم پرداخت؛
➕ اما در بخش غیر #حاکمیتی، #مردم چه نقشی را میتوانند در تحول #اقتصادی ایفا کنند.؟
7️⃣گام اول:
⬅️ تحول در نگرش و #نگاه به #اقتصاد و تولید ثروت
➕در افکار عمومی جامعۀ امروز ما، بین #معنوی بودن و #پولدار بودن به صورت ناخودآگاه یک #تعارضی حس
میشود.
🔐انگار جامعه برنمیتابد که کسی هم اهل #معنویت باشد و هم #ثروتمند.
📔 ثروت و معنویت چه رابطه ای باهم دارند؟
➕در قرآن کریم آیه هست که ربطِ بین ثروت و معنویت را #روشن میکند و شاید خیلی از
۞ إِنَّ رَبَّكَ يَعْلَمُ أَنَّكَ تَقُومُ أَدْنَىٰ مِنْ ثُلُثَيِ اللَّيْلِ وَنِصْفَهُ وَثُلُثَهُ وَطَائِفَةٌ مِنَ الَّذِينَ مَعَكَ ۚ وَاللَّهُ يُقَدِّرُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ ۚ عَلِمَ أَنْ لَنْ تُحْصُوهُ فَتَابَ عَلَيْكُمْ ۖ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ ۚ عَلِمَ أَنْ سَيَكُونُ مِنْكُمْ مَرْضَىٰ ۙ وَآخَرُونَ يَضْرِبُونَ فِي الْأَرْضِ يَبْتَغُونَ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ ۙ وَآخَرُونَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۖ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنْهُ ۚ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَأَقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا ۚ وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ هُوَ خَيْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا ۚ وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
✅خدا به حال تو آگاه است که تو و جمعی هم از آنان که با تواند (اغلب) نزدیک دو ثلث یا نصف یا (لا اقل) ثلث شب را همیشه به طاعت و نماز میپردازید،
و خدا (گردش) شب و روز را مقدّر میکند، خدا میداند که شما هرگز تمام ساعات شب را (به عبادت) ضبط نخواهید کرد لذا از شما (اوقات خواب و کارهای دیگر را) در گذشت تا هر چه (از شب را بیمشقت و) آسان است به تلاوت قرآن پردازید.
➕خدا بر احوال شما آگاه است که برخی مریض و ناتوانند و برخی به سفر از کرم خدا روزی میطلبند و برخی در راه خدا به جنگ و جهاد مشغولند،
پس در هر حال آنچه میسّر و آسان باشد به قرائت قرآن پردازید و نماز به پا دارید و زکات مالتان (به فقیران) بدهید و
به خدا قرض نیکو دهید (یعنی برای خدا به محتاجان احسان کنید و قرض الحسنه دهید)، و هر عمل نیک برای آخرت خود پیش فرستید (پاداش) آن را البته نزد خدا بیابید و آن اجر و ثواب آخرت (که بهشت ابد است، از متاع دنیا) بسی بهتر و بزرگتر است، و دایم از خدا آمرزش طلبید که خدا بسیار آمرزنده و مهربان است
8️⃣✅• موضوع آیه
➕درباره عبادت پیامبر و برخی از یاران پیامبر هست که نماز #شب میخوانند، اهل قرآن هستند.
🔹بعد خداوند #سه گروه را کنار هم میگذارد.
۱- ما به گروه اول کار نداریم.
اصل بحث سرگروه دوم و سوم هست که میفرماید اینها به خاطر #شرایطی ممکن است از بعضی از عبادت محروم بشوند.
این دوگروهی که خداوند متعال کنار هم آورد
➕یکی تجار هست و دیگری مجاهدین درراه خدا. چه تناسبی بین این دو گروه هست؟
یکی #رفته است به جنگ با دشمن و دیگری رفته است به سوی #تجارت از شهر خود شاید خارجشده است.
➕وجه شباهت اینها چیست؟
:🔹 پیامبر ص پاسخ ما را به این پرسش میدهند میفرمایند
🔹قال رسول الله ص: ما من جالب يجلب طعاما إلى بلد من بلاد المسلمين - فيبيعه بسعر يومه - إلا كانت منزلته عند الله منزلة الشهيد. ثم قرأ رسول الله ص « وَ آخَرُونَ يَضْرِبُونَ فِي اَلْأَرْضِ يَبْتَغُونَ مِنْ فَضْلِ اَللّٰهِ - وَ آخَرُونَ يُقٰاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اَللّٰهِ ».
هیچ کس نیست که خوراکی را از سرزمینی به سرزمین دیگر برَد تا به قیمت روز بفروشد، مگر این که نزد خدا منزلت شهیدان را دارد
🔹جستوجوی فضل خدا ]روزی[ در سفرند و گروهی دیگر در راه خدا کارزار میکنند
➕ کسی که تلاش اقتصادی میکند برای تولید ثروت، ثروتمند و تاجری که اجناس خودش را از این شهر به آن شهر میبرد.
جایگاهش پیش خدا مثل #شهید است بعد این آیه را تل اوت کردند.
🔹شما باورتان میشود! یعنی میشود آدم با تجارت به مقام شهدابرسد؟
➕ثروت اندوزی بد است اما #تولید ثروت چه اشکالی دارد تا نردبان رشد معنوی شما باشد.
9️⃣مقام معنوی ثروتمندان ؛
➕آیه دوم که نشان دهنده مقام معنوی ثروتمندان هست.
فرمود ثروتمندان مؤمن #دو برابر
➖وَمَا أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ بِالَّتِي تُقَرِّبُكُمْ عِنْدَنَا زُلْفَىٰ إِلَّا مَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَأُولَٰئِكَ لَهُمْ جَزَاءُ الضِّعْفِ بِمَا عَمِلُوا وَهُمْ فِي الْغُرُفَاتِ آمِنُونَ *37 سوره سبأ
♦️مالها و فرزندانتان، آن ]فضیلتی[ نیست که شما را به ما #نزدیك گرداند، مگر کسانی که ایمان آوردند و کار نیك و شایسته کردند؛ پس اینانند که بدانچه کردند، پاداشی دو چندان دارند و ایشان در کوشك های بلند بهشت، ایمن و آسوده باشند 72 سا )
•
✖️ نزد امام باقر علیه السلام از #توانگرانِ شیعه سخن گفتیم. گویا وی آنچه را از ما درباره آنان شنید، خوش نمیداشت؛
فرمود: ای ابو محمّد! هرگاه مؤمن ثروتمند و #مهربان باشد و همواره از جانب او به اطرافیانش خیر برسد، خداوند پاداشِ انفاق نیکش را دو و مالها و فرزندانتان، آن « : برابر عطا میفرماید؛ که او، خود، در کتابش فرموده است....
و ایشان در کوشكهای بلند بهشت، ایمن و آسوده باشند
🔸ذَكَرْنَا عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مِنَ اَلْأَغْنِيَاءِ مِنَ اَلشِّيعَةِ فَكَأَنَّهُ كَرِهَ مَا سَمِعَ مِنَّا فِيهِمْ، قَالَ:
يَا بَا مُحَمَّدٍ إِذَا كَانَ اَلْمُؤْمِنُ غَنِيّاً رَحِيماً وَصُولاً لَهُ مَعْرُوفٌ إِلَى أَصْحَابِهِ، أَعْطَاهُ اَللَّهُ أَجْرَ مَا يُنْفِقُ فِي اَلْبِرِّ أَجْرَهُ مَرَّتَيْنِ ضِعْفَيْنِ، لِأَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ فِي كِتَابِهِ :
وَ مٰا أَمْوٰالُكُمْ وَ لاٰ أَوْلاٰدُكُمْ بِالَّتِي تُقَرِّبُكُمْ عِنْدَنٰا زُلْفىٰ إِلاّٰ مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صٰالِحاً فَأُولٰئِكَ لَهُمْ جَزٰاءُ اَلضِّعْفِ بِمٰا عَمِلُوا وَ هُمْ فِي اَلْغُرُفٰاتِ آمِنُونَ .
➕ببینید امام باقر ع #ناراحت شدند از دست اینها که علیه #ثروت مندان شیعه حرف می زدند. مومن ثروتمند پیش خدا دو برابر از او پذیرفته می شود. البته فقراء با نیت و #صبر به این مقام معنوی ثروتمندان می رسند. نیت دست فقراء را باز کرده است.
🔟حفظ دین در گرو این است که اموال در دست مومنین باشد و مومنین ثروتمند باشند
•
☑️چرا اینقدر موضوع #معنویت ثروت در بین مؤمنین مورد غفلت واقع میشود؟
➕برو دنبال ثروت به این انگیزه که من میخواهم #نورانی تر شوم ببین خدا چه خیرو #برکتی برای تو به ارمغان میآورد.
•➕ ثروت باید دست #مؤمن باشد. چراکه مؤمنین هستند که
➖ #حق این نعمت یعنی نعمت ثروت را ادا میکنند؛
➖ #حقوق مالی خودشان را میپردازند
➖. ظلم و #جنایت به دیگران نمیکنند.
❌➕چقدر زیبا امام صادق ع فرمود:
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِنَّ مِنْ بَقَاءِ الْمُسْلِمِينَ وَ بَقَاءِ الْإِسْلَامِ أَنْ تَصِيرَ الْأَمْوَالُ عِنْدَ مَنْ يَعْرِفُ فِيهَا الْحَقَّ وَ يَصْنَعُ فِيهَا الْمَعْرُوفَ فَإِنَّ مِنْ فَنَاءِ الْإِسْلَامِ وَ فَنَاءِ الْمُسْلِمِينَ أَنْ تَصِيرَ الْأَمْوَالُ فِي أَيْدِي مَنْ لَا يَعْرِفُ فِيهَا الْحَقَّ وَ لَا يَصْنَعُ فِيهَا الْمَعْرُوف.
🔺امام صادق (علیه السلام) فرمود: از جمله عوامل #بقاى مسلمين و اسلام آن است كه اموال در دست كسانى قرار گيرد كه حق (راه صحيح استفاده و مصرف) را بشناسند و آن ها را براى كارهاى نيك و سودمند به مصرف برسانند. و از اسباب #نابودى اسلام و مسلمانان آن است كه مال ها در دست كسانى باشد كه راه درست مصرف آن ها را ندانند و آن ها را در راه هاى نيك و سودمند به مصرف نرسانند.
• ➕✍️مال از دست بچه مسلمان بگیری اسلام را #نابودی کرد. دین را از بین بردی. به مسئله تأمین #معاش باید با دید #ثواب نگاه کرد؛
این همان نگاهی است که ائمه به ما یاد داده اند.
برخی تنبلی و بیعرضگی خود را به #حساب تدین میگذارند درحالیکه اگر طی یک #فعالیت اقتصادی، ثروت تولیدشده و درراه خدا مصرف شود، اینیک #چرخه کامل است.
✅مالت را #حفظ کند که برپاکننده دین تو است
➕• امام صادق به آن شخص فرمود: مالت را حفظ کن؛ که برپادارنده دین تو است؛
قالَ: احتَفِظ بِمالِکَ؛ فَإِنَّهُ قِوامُ دینِکَ.
ثُمَّ قَرَأَ: «وَ لا تُؤتُوا السُّفَهاءَ أمْوالَکُمُ الَّتی جَعَلَ اللّهُ لَکُمْ قِیاما»(نساء/5)
➕گاهی اوقات آدم برداشت #غلط از دین دارد. هم برای خودش هم برای اطرافیانش به خدا سوگند! « : سوءتفاهم ایجاد میکند.
👌مردی به امام صادق علیهالسلام گفت
➖ هرآینه ما در طلب دنیاییم و دوست میداریم که به آن دستیابیم
➖امام فرمود: میخواهی به آن دستیابی که چه کنی
➖گفت »؟ میخواهم خود و خانواده ام را تأمین کنم و با #خویشانم پیوند برقرار نمایم و با آن صدقه دهم و حج و عمره گزارم
➖امام فرمود
این دنیاخواهی نیست، بلکه آخرت خواهی است
🔺قالَ رَجُلٌ لاِءَبي عَبدِ اللّه عليه السلام : وَاللّه ِ إنّا لَنَطلُبُ الدُّنيا ونُحِبُّ أن نُؤتاها !
فَقالَ : تُحِبُّ أن تَصنَعَ بِها ماذا؟
قالَ : أعودُ بِها عَلى نَفسي وعِيالي ، وأصِلُ بِها ، وأتَصَدَّقُ بِها ، وأحُجُّ وأعتَمِرُ .
فَقالَ عليه السلام : لَيسَ هذا طَلَبَ الدُّنيا ، هذا طَلَبُ الآخِرَةِ .
➕ آیا واقعا کسی اینطوری فکرمی کند؟ اطرافیانش به او اینگونه نگاه می کنند که تولید #ثروت از مقوله دنیا نیست از مقوله آخرت هست؟
1️⃣1️⃣سیره معصومان در کسب ثروت و تجارت
➖اهل بیت ع #خودشان به دنبال تجارت و ثروت بودند نقل شده که روایی می گوید امام #صادق علیه السلام #هزار و هفتصد دینار به پدرم داد و فرمود:
➖با این پول برای من تجارت کن! سپس افزود: آگاه باش که من به # سود آن رغبتی ندارم- هرچند سود نیز چیز دوست داشتنی است- بلکه من دوست دارم خداوند مرا در معرض فایده ه ایش مشاهده کند.
➖پدرم گفت: صد دینار سود بردم، آنگاه با امام علیه السلام دیدار کردم و گفتم: صد دینار برای تو سود بردم. امام علیه السلام از این خبر بسیار خوشحال شد و فرمود: « آن را بر سرمایه ام اضافه کن
➖محمد میگوید: پدرم #مرد و پول امام صادق علیه السلام در دستش باقی بود. پس امام علیه السلام طی نامه ای به من نوشت: خداوند ما و تو را عافیت دهد! من نزد ابومحمد هزار و هشتصد دینار دارم.
➖این پول را به وی دادم تا با آن تجارت کند. آن را به #عمر بن یزید تحویل بده! محمد میگوید: وقتی در نوشته های پدرم نگاه کردم، مشاهده کردم در آن نوشته است هزار هفتصد دینار از ابوموسی نزد من است که برای وی یکصد دینار تجارت شده و سود داشته است. عبدالله بن سنان و عمر بن یزید او را میشناسند .
📌• ➕بنابراین رفع #تعارض ثروت و معنویت در نگرش و نگاه مومنین گام آغازین هر تحول اقتصادی در کشور ما هست. کسی با انگیزه #جهاد کار کند صد برابر دیگران کار می کند.
➕خداوند متعال، عبادت و معنویت را در #متن زندگی تعبیه کرده است. اینگونه نیست که برای اینکه انسان #خودسازی کند، کار و زندگی خودش را رها کند و #گوشه مسجدی بنشیند. نه اسلام زندگی را مسجد و محل عبادت کرده است.
➕وفرموده:
الْعِبَادَةُ عَشََ ةُ أَجْزَاءٍ تِسْعَةُ أَجْزَاءٍ فِي طَلَبِ الحَْلالِ ؛
عبادت ده بخش است؛ نُه بخش آن، جُستن شما چقدر به این حرف باور دارید؟ یعنی اگر شما پیش خودتان » روزی حلال است
عبادت را ده قسمت کنید حاضرید پیش خودتان بگویید نه قسمت عبادت، کاری بود که من کردم.
2️⃣1️⃣آیا واقعا ما به زندگی چنین نگاهی داریم؟ یعنی هرکسی صبح رفت سرکار و ظهر یا شب به منزل برگشت #حس کند عبادت کرده است.
⬅️ مثل اینکه نماز خوانده روزه گرفته حج رفته؟ چنین #حسی در انسان پیدا میشود یا خیر؟ اگر این حس پیدا شد یعنی من #نگاه درستی به دین و زندگی ندارم.
•➕ ✍️زندگی و #بندگی دو #مقولۀ جدای از هم نیستند. جدا دیدن این دو از هم هم به زندگی #آسیب میزند و هم به بندگی، چقدر این روایت را #باور کردیم که امام صادق ع فرمود:
الْکَاد عَلَى عِیَالِهِ کَالمُْجَاهِدِ فِي سَبیلِ اللَّه؛
آنکه خانواده خویش را از حلال روزی «
➖به نظر میرسد این باور #عمومی در بین ما نیست. شاید اگر در فرهنگ کاری ما مسلمانان #تلاش و کار، عبادت و #مجاهده بود.
➖#کارگاه من عبادتگاه من است. میزان ساعات کار #مفید 😔در کشور ما اینقدر پایین نبود.
•☑️ ما به کسانی که به خدا و پیغمبر کار ندارند، کار نداریم؛ اما الان در #قضاوت عمومی یک میشناسند » عبادت کار « نفر بچه بسیجی و حزباللهی را بخواهند معرفی کنند ما را به ما را با پرکاری میشناسند؟ میگویند چقدر اینها کار میکنند؟ و اگر بپرسند چرا اینها #اینقدر پرکارند جواب ما این است که کارگاه من #عبادتگاه من است. کارخانه من عبادتگاه #من است.
•➖ 🔷بین مؤمنین مسابقه برای #عبادت عظیم کار و پرکاری دیده میشود؟ اگر نمیشود معلوم است که ما باید #نگاهمان را نسبت به عبادت و نگاهمان را نسبت به #کار عوض کنیم
3️⃣1️⃣گام دوم:
👈تحول در سبک زندگی #اقتصادی مردم
➕اما گام دوم، تحول اقتصادی، تحول در سبک #زندگی اقتصادی مردم هست؛ یعنی مردم #تصمیم بگیرند با هم #فعالیت اقتصادی کنند؛
مثلا با هم #خرید کنند. بعد شما خواهید دید که اگر مردم با هم خرید کنند چقدر قدرت اقتصادی پیدا می کنند.
➕توسعه فرهنگ تعاون
➖دنیا با یک تعاونی بزرگی از تاجران یهودی اداره میشود
➖صهیونیسمها از بچگی در مدارس و مهدکودکها، کار گروهی اقتصادی و تعاونی را #آموزش میدهند.)
➖دنیا با یک تعاونی بزرگی از تاجران یهودی اداره میشود. بعد #مساجد ما حاضر نیستند با هم متشکل شوند
و کار اقتصادی انجام دهند و تعاونی راه بیندازند.
•❌ بزرگ شدن دولت به جای فراگیر شدن #تشکلهای مردمی، آسیب های فراوانی دارد.
وقتی دولت بزرگ شود، بر سر تصاحب آن، #جدال و کشمکشهای شدیدی به وجود میآید. وقتی دولت بزرگ شود، اداره و #کنترل دولت هم #سختتر خواهد شد، کمکا ری، بدکاری و #فساد نیز افزایش مییابد.