eitaa logo
منبرک فاطمی
6.8هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1هزار ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
عوامل اثرگذار در سبک زندگی 🔹اما چه عواملي در سبک زندگي افراد نقش دارند؟ چه مي‌شود که برخي سبک زندگي اسلامي و برخي ديگر سبک زندگي غربي را پيش مي‌گيرند؟! در اين فرصت، مهمترين عوامل را ذکر مي‌کنيم: 1️⃣👈یک. باورها و ارزش‌ها 👈نکته مهم اينکه سبک زندگي محصول و معلول باورها و ارزش‌هاي فرد است. 🔹سبک تغذيه ما ايراني‌ها، سبک خاصي است. به عنوان مثال ما خورشت قورباغه و سالاد سوسک نداريم؛ برخلاف فرانسوي‌ها و چيني‌ها! در همان چين، حداقل صد ميليون نفر از چيني‌ها نيز چنين غذاهايي را نمي‌خورند. نه گوشت سگ مي‌خورند، نه گوشت گربه! 🔹 اما عامه مردم چين از تغذيه با مار و خرچنگ و سگ و گربه هيچ ابايي ندارند. و اين نشان مي‌دهد که سبک ، متأثر از باورها و ارزش‌هاست. 🔹 مسلمانان باوري به عنوان حلال و حرام دارند. اعتقاد به نبوت و وحي دارند و طبيعي است که دستور العمل تغذيه خود را از دين مي‌گيرد. همچنين سبک که در گرم‌سيرترين مناطق مانند عربستان و عراق و ... پوشيده‌ترين لباس‌ها را مي‌پوشند. برخلاف کساني که در سردترين هوا نيز سعي مي‌کنند بدن خود را روغن بمالند اما آن را نپوشند! اين نيز نشان مي‌دهد که مسأله سبک پوشش صرفاً محصول شرايط اقليمي و علايق و سلايق شخصي و گروهي نيست؛ بلکه متأثر از باورها و ارزش‌هاست. 2️⃣👈دو. رفتار و عمل نکته مهم ديگر اينکه متقابلاً سبک زندگي نيز در باورها و ارزشها اثرگذار است. به عبارت ديگر باورها و رفتارها در يکديگر اثر متقابل دارند و رابطه طرفيني دارند. گاه رفتار، باورها و ارزش‌ها را تغيير مي‌دهد؛ و گاهي ارزش‌ها و باورهاست که رفتار را تغيير مي‌دهد. 👌نمونه تأثير باورها بر رفتارها، سيره نبي اکرم(ص) است. اغلب مورخين گفته‌اند که وجود مبارک پيامبر اسلام(ص) در آغاز دعوت علني، به مدت يکسال و نيم به اطراف مکه و طائف مي‌رفت و فقط يک جمله مي‌گفت: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ قُولُوا لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ تُفْلِحُوا»و ديگر نمي‌فرمود بياييد نماز بخوانيد، حجاب داشته باشيد و حج انجام دهيد. بلکه به روي باورها و اعتقادات تأکيد داشت. به تبع آن، مراحل ديگر نيز شروع مي‌شود. وقتي ما خدا را پذيرفتيم و شناختيم، آنگاه بايد ببينيم اين موجود حي متعالي، به عنوان خالق ما، از ما چه مي‌خواهد. آنگاه به الهي شکل مي‌گيرد. 🔸و دليل تأثير رفتارها در باورها را مي‌توان آيه دهم سوره روم ذکر کرد که مي‌فرمايد: «ثُمَّ كانَ عاقِبَةَ الَّذينَ أَساؤُا السُّواى‏ أَنْ كَذَّبُوا بِآياتِ اللَّهِ وَ كانُوا بِها يَسْتَهْزِؤُنَ» اين آيه نشان مي‌دهد کساني که گناه مي‌کنند، و سبک‌هاي منحرف در زندگي دارند، باورها و ارزشهاي‌شان دگرگون مي‌شود. اينکه اسلام بر عمل و رفتار تأکيد دارد، چون باورساز است و موجب تقويت يا تضعيف ارزش‌ها مي‌شود. خداوند متعال چند مرتبه تأکيد مي‌کند از گام‌هاي شيطان پيروي نکنيد: «لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ»؛‌ شيطان گام به گام به سراغ ما مي‌آيد. يکبار دروغ، يکبار نگاه حرام، يکبار غذاي حرام، ...آرام آرام براي فرد عادي مي‌شود و اساس آن ارزش اسلامي و آورنده آن زير سوال مي‌رود و باورها دگرگون مي‌شود. 👇👇👇
3️⃣👈سه. امیال و غرائز نکته مهم ديگر اينکه سبک زندگي ما، متأثر از اميال و غرائز است. 🔹گمان اشتباهي که وجود دارد اين است که وقتي مي‌گوييم سبک زندگي اسلامي، برخي فکر مي‌کنند همه مسلمانان بايد يک مدل و يک رنگ لباس بپوشند، يک مدل خانه بسازند، يک مدل مرکب داشته باشند، يک مدل غذا تناول کنند و.... در حالي که به هيچ وجه اين تصور درست نيست. بلکه اسلام اميال و غرائز را به رسميت شناخته۳ است، اما نه به صورتي که به آنها اصالت بدهد. 🔹اسلام در هيچ دستوري نخواسته اميال و غرايز را نابود کند، بلکه فقط به آن جهت داده است. فرموده اين غريزه را در خدمت به سعادت و انسانيت خود قرار بده؛ حتي غرايز حيواني مانند شهوت و غضب را در خدمت فطرت به کار بگير. 👌در نهج البلاغه نقل شده که شخصي نزد اميرالمؤمنين(ع) آمد و سوال کرد: چرا پيامبر فرمودند: «موي سفيد را با خضاب کردن تغيير دهيد و خود را همانند يهود نسازيد»! حضرت فرمود: «پيامبر اين سخن را زماني فرمود که دينداران اندک بودند. اما اينک که قلمرو دين گسترش يافه و پايه‌هاي آن استوار گشته، هر کس به ميل خود رفتار کند.»يعني براي اينکه در جنگ‌ها، لشکر اسلام، جوان نشان داده شود، دستور به رنگ کردن موها دادند. تا دشمن با ديدن پيرمردان، به پيروزي اميدوار نشود. يعني رفتار شما نبايد دشمن شادکن باشد؛ اما امروز نيازي به اين کار نيست. پس هر طور دوست‌داري رفتار کن. اينکه حضرت مي‌فرمايند: «فَامْرُؤٌ وَ مَا اخْتَارَ»؛ مرد است و اختيارش، در واقع درنظر گرفتن علائق و اميال انساني است که البته بايد ارزش‌هاي ديگر در اين اميال و غرائز رعايت شود. مثلاً موها را به گونه‌اي رنگ نکنيم که انگشت‌نما شويم يا موجب تمسخر ديگران واقع شويم. منظور اصل رنگ کردن است که يک مسأله اختياري و سليقه‌اي است. 🔹بنابراين اميال و غرايز در اسلام به رسميت شناخته شده‌اند و در سبک زندگي تأثيرگذار است. در طراحي دکوراسيون منزل و پوشش و ... بايد اميال در نظر گرفته شود 👇👇👇
.4️⃣👈چهار. محیط سبک زندگي از شرايط زندگي و محيط خانه و خانواده و جامعه متأثر است. اينکه اسلام بر محيط خانواده و دوستان و معاشرت‌ها تأکيد دارد، به دليل تأثير آن در شخصيت افراد است. 👈پنج. شرایط اقلیمی شرايط اقليمي و آب و هوا نيز بر سبک زندگي و رفتار تأثير دارد. حضرت امام رضا(ع) وقتي به مرو وارد شد، بر سر سفره نمک و سرکه وجود داشت و حضرت با سرکه غذاي خود را آغاز کرد. در پايان نيز با سرکه غذا را تمام کردند. شخصي سوال کرد: شما و پدرانتان به ما دستور داديد که با نمک آغاز کنيم و پايان دهيم. چرا خودتان سرکه استعمال کرديد؟ حضرت خواص هر دو را برشمرد و فرمود سرکه نيز همچون نمک است و همان خاصيت‌ها را دارد.در تحليل اين رفتار برخي حديث‌شناسان مي‌گويند شرايط اقليمي زندگي امام رضا(ع) تغيير کرده بود و شايد در آن شرايط تناول نمک مناسب نبوده است. ايشان فعاليت جدي نداشت که املاح بدن را کاهش دهد. همچنين آب و هواي مرو با مدينه متفاوت و خنک‌تر بود. بدن تعريق نداشت که موجب افت نمک در خون شود. البته اين تنها حکمت سفارش به مصرف سرکه يا نمک نيست، اما قطعا بي‌تأثير هم نيست. 🔹مرحوم طبرسي(ره) در کتاب «مکارم الاخلاق» سلايق ائمه(ع) را نقل کرده است که هر کدام چه زينت و غذايي دوست داشتند و کاملا با يکديگر متفاوت بود. اين هم مي‌تواند مؤيدي بر سلايق و اميال افراد باشد و هم دليلي بر تأثير شرايط جغرافيايي در تغذيه و سبک زندگي. 🔹برخي انديشمندان نيز بر تأثير شرايط اقليمي بر رفتار سخناني دارند. ابن سينا در کتاب «قانون» مي‌نويسد: «کساني که در مناطق خوش آب و هوا سکني گزيده‌اند، از نشاط و شادابي و سلامتي خاصي برخورداند. ساکنان مناطق سنگلاخي، در ياد گرفتن حرفه‌ها زيرک و اغلب کم خواب و البته بداخلاق هستند». لذا تلاشي که چنين فردي براي اصلاح اخلاق خود به کار مي‌گيرد، هم پاداش بيشتري دارد و هم سخت‌تر است. 🔹ابن خلدون در کتاب «مقدمه» مي‌نويسد: «اقليم بر هوش، استعداد و درايت و کفايت فردي اثر مي‌گذارد. نوع قد و قامت، و چگونگي اندام ظاهري و دروني، و حتي فکر و انديشه و اخلاق و منش هر کسي به طبيعت و اقليم او بستگي دارد». 🔹شما وقتي موسيقي نواحي ايران را ملاحظه کنيد، مي‌بينيد موسيقي غرب با جنوب کاملاً متفاوت است. يکي از دلائل آن شرايط جغرافيايي فرد است. بنابراين اين موسيقي جنوب براي فرد شمالي جذابيت آنچناني ندارد. 🔹مونتسکيو در کتاب «روح القوانين»، مي نويسد: «انساني که در اقليم سردسير پرورش مي‌يابد، داراي قدرت بيشتر، قلبي قوي‌تر، اعتماد به نفس، گذشت، عدم انتقام، صداقت، دوري از حيله و نيرنگ است». البته ما نمي‌خواهيم اين سخنان را داوري کنيم و تأييد يا رد کنيم، اما اصل تأثير‌گذاري اقليم بر رفتار مد نظر است. 🔹به نظر ما اسلام نيز اين شرايط را در نظر گرفته است و شايد يکي از دلائل استحباب لباس سفيد، شرايط اقليمي عراق و عربستان باشد که حرارت و نور کمتري جذب مي‌کند. البته اين همه حکمت پوشش سفيد نيست. 📚سبک زندگی اسلامی https://eitaa.com/fatemi222/15071
امام جماعت دزد! 🔷یکی از دوستان نقل می‌کرد که در یکی از کشورهای خارجی شخصی که حافظ قرآن کریم و عالم شریعت بود در یکی از مساجد مسئولیت امامت را پذیرفت و مردم محل از او استقبال بسیار زیادی کردند و هر خانواده تلاش می‌نمود که امام، میهمان خانه‌ی او شود خصوصا در ماه مبارک رمضان، از جمله یکی از مقتدیان در روزهای پایانی رمضان، امام را به افطار دعوت نمود. امام دعوت ایشان را اجابت نموده به خانه‌اش رفت و میزبان از امام به گرمی استقبال نموده و بی‌نهایت مورد عزت و اکرام قرار داد و امام بعد از افطار در حق میزبان و خانواده‌اش دعا نموده، مرخص شد. 🔷زمانی که خانم میزبان، نظافت خانه را شروع کرد به یادش آمد که در طاقچه سالن مقداری پول گذاشته بود، فورا وارد سالن شد ولی پولی ندید, تمام اطراف سالن را جستجو کرد اما پول را نیافت. 🔷وقتی که شوهرش از مسجد برگشت برایش جریان را گفت و سوال کرد آیا تو پول را از سالن برداشتی؟ شوهر جواب داد نه! بعد از فکر زیاد به این نتیجه رسیدند که به غیر از امام، هیچ کسی به خانه‌ی شان در این مدت نیامده است و همچنان یک دختر شیرخوار دارند که او از گهواره‌اش نمی تواند پایین بیاید به همین خاطرتنهامتهم همان امام است. آن شخص بسیار عصبانی شده گفت: چطور امکان دارد که امام چنین کاری را انجام دهد، در حالی که اورا به خانه‌ی خود دعوت کرده‌ام و به احترام ماه مبارک رمضان اورا اکرام و عزت نموده‌ام. او می‌بایست پیشوا و الگو باشد نه دزد! با وجود خشم و غضبش، آن قضیه را پنهان کرد و از روی حیا نتوانست با امام بخاطر پول، مواجهه و موضوع را مطرح کند و لکن از امام دوری می نمود تا مجبور به سلام دادن و سخن گفتن با او نشود. 🔷بعد از گذشت یک سال کامل دوباره ماه مبارک رمضان آمد و مردم با همان شور، شوق، علاقه و اخلاص امام را به خانه‌های شان جهت افطار دعوت کردند و زمانی که نوبت دعوت امام به خانه‌ی این شخص رسید ؛ قضیه سرقت پول به یادش آمد و با خانم خود مشورت کرد که آیا امام را دعوت کند یا خیر؟ از آنجایی که خانم آن شخص، یک زن صالح و نیکوصفتی بود شوهرش را تشویق نمود تا امام را دعوت کند و گفت شاید امام از روی احتیاج آن پول را برداشته باشد به همین خاطر او را باید مورد عفو و بخشش خود قرار دهیم، شاید که خداوند متعال ما را هم ببخشد. 🔷 او امام را به افطاری دعوت نمود ولی در پایان افطاری نتوانست خود را نگه دارد و امام را مورد خطاب قرارداد و گفت: امام محترم، شاید متوجه شده باشید که در طول یک سال گذشته رفتار من در قبال شما تغییر کرده؟ امام گفت: بلی، ولی من فراموش کردم علت آنرا جویا شوم؛ زیرا بسیار مشغول کار و تلاش بودم. آن شخص گفت: امام محترم! از شما یک سوال می کنم امید است که جواب واضح بدهید، یک سال قبل و در ماه مبارک رمضان خانم من مقداری پول را بالای طاقچه ی سالن پذیرایی گذاشته بود و فراموش کرده بود که آن‌را بردارد و لکن آن پول بعد از رفتن شما از نظر غایب شد و جستجوی بسیاری کردیم ولی نتوانستیم پیدا کنیم. حالا بگویید آیا شما آن را برداشته بودید؟ 🔷امام گفت: بلی! من آن را برداشته بودم. صاحب خانه از این جواب صریح، مبهوت، متعجب و حیران شد ولی امام سخنان خود را ادامه داده گفت: وقتی که در سالن تنها بودم دیدم پنجره باز است، باد تندی هم وزید و پول‌ها را پراکنده و پخش کرد به همین خاطر پول‌ها را جمع نمودم و دقت کردم که اگر پول‌ها را زیر فرش و یا روی طاقچه بگذارم ممکن است شما آن را پیدا نکنید و یا باز باد آنها را پراکنده کند ... در این موقع امام سر خود را اندوهگین تکان داده به گریه افتاد ... و در ادامه صاحب خانه را خطاب قرار داده گفت: به نظرت من برای چه چیزی اندوهگینم و گریه می‌کنم؟ 🔷حاشا که به خاطر تهمت دزدی که به من میزنی گریه ‌کنم، اگرچه این تهمت دردناک است و لکن من بخاطر این گریه می‌کنم که ۳۵۵ روز گذشت و هیچ یک از شما صفحه‌ای از قرآن کریم را هم نخواندید و اگر قرآن کریم را یک بار باز می‌کردید، البته پول را در آن پیدا می‌کردید. صاحب خانه با عجله قرآن کریم را آورده، باز کرد و پول ها را کامل در آن دید...!!!😥 این است حال برخی از ما مسلمانان که قرآن کریم را در طول یک سال، یکبار هم باز نمی‌کنیم ولی در عین حال خود را مسلمان هم می‌دانیم الهی! مارا از مسلمانان غافل و دور از قرآن‌کریم قرار مده و قرآن را در بین ما «مهجور» مگردان https://eitaa.com/fatemi222
منبرک فاطمی
امام جماعت دزد! 🔷یکی از دوستان نقل می‌کرد که در یکی از کشورهای خارجی شخصی که حافظ قرآن کریم و عالم
ارسالی از استاد محمد رضایی بیلندی سلام حضرت آقای فاطمی دام عزه بنظر می رسد آن امام جماعت به صاحب خانه اطلاع می دادکه پول را لای قرآن گذاشتم که مورد اتهام قرار نگیرد وصاحب خانه هم نگران نشود https://eitaa.com/fatemi222
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پول و مقام حقیرتر از آن هستند که هدف زندگی شوند.
🌸🍃﷽🍃🌸 💦📖 آثار نیكوكاری در زلال وحی 📖💦 1⃣ دوستی و صمیمیت 💧 «وَلَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ» سوره فصلت آیه۳۵ 2⃣ خیر و سعادت دنیوی و اخروی 💧 «فَآتَاهُمُ اللّهُ ثَوَابَ الدُّنْيَا وَحُسْنَ ثَوَابِ الآخِرَةِوَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» سوره آل عمران آیه۱۴۸ «وَمَا كَانَ قَوْلَهُمْ إِلاَّ أَن قَالُواْ ربَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَإِسْرَافَنَا فِي أَمْرِنَا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ» سوره آل عمران آیه۱۴۷ «وَقِيلَ لِلَّذِينَ اتَّقَوْاْ مَاذَا أَنزَلَ رَبُّكُمْ قَالُواْ خَيْرًا لِّلَّذِينَ أَحْسَنُواْ فِي هَذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةٌ وَلَدَارُ الآخِرَةِ خَيْرٌ وَلَنِعْمَ دَارُ الْمُتَّقِينَ» سوره نحل آیه۳۰ 3⃣ تعدیل اقتصادی 💧 «وَأَنفِقُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَلاَ تُلْقُواْ بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ وَأَحْسِنُوَاْ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» سوره بقره آیه۱۹۵ 4⃣ آمرزش گناهان 💧 «وَأَقِمِ الصَّلاَةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِّنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ذَلِكَ ذِكْرَى لِلذَّاكِرِينَ» سوره هودآیه۱۱۴  «لَهُم مَّا يَشَاءُونَ عِندَ رَبِّهِمْ ذَلِكَ جَزَاء الْمُحْسِنِينَ» سوره زمرآیه۳۴ «لِيُكَفِّرَ اللَّهُ عَنْهُمْ أَسْوَأَ الَّذِي عَمِلُوا وَيَجْزِيَهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ الَّذِي كَانُوا يَعْمَلُونَ »  سوره زمرآیه۳۵ 5⃣ آرامش روحی 💧 «الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ» سوره بقره آیه۲۷۴ «مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِنْهَا وَهُمْ مِنْ فَزَعٍ يَوْمَئِذٍ آمِنُونَ» سوره نمل آیه۸۹ 6⃣ محبوبیت نزد خداوند 💧 «اللّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» سوره بقره آیه۱۹۵و سورهآل عمران آیه ۱۳۴ بیانگر جایگاه و ارزش احسان و نیكوكاری در پیشگاه خداوند می‌باشد. 7⃣ برخورداری از همراهی و رحمت خداوند 💧 «إِنَّ اللّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَواْ وَّالَّذِينَ هُم مُّحْسِنُونَ»  سوره نحل آیه۱۲۸ «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ» سوره عنکبوت آیه۶۹ «وَلاَ تُفْسِدُواْ فِي الأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاَحِهَا وَادْعُوهُ خَوْفًا وَطَمَعًا إِنَّ رَحْمَتَ اللّهِ قَرِيبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِينَ» سوره اعراف آیه۵۶ 8⃣ زمینه ساز رستگاری و هدایت قرآن 💧 «هُدًى وَرَحْمَةً لِّلْمُحْسِنِينَ» سوره  لقمان آیه۳ «أُوْلَئِكَ عَلَى هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» سوره  لقمان آیه۵ 🍃🌹🍃 @fatemi222
🗓 به مناسبت هفته وحدت ‼️ نماز پشت سر اهل سنت!! ❓ سوال: ✨ روایتی است از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام که فرموده‌اند: هرکس در نماز جماعت به امام جماعت اهل سنت اقتدا کند، از ثواب اقتدا به رسول الله صلی الله علیه و آله بهره‌مند خواهد شد. ❓ سوال این است: 1⃣ اولا آیا این حدیث و روایت صحیح است یا خیر؟ 2⃣ ثانیا منبع این حدیث در کدام یک از کتب معتبر آمده است؟ 3⃣ ثالثا آیا علمای وهابیت از اهل سنت محسوب می‌شوند؟ ♻️ پاسخ: 🔹 روایات فراوانى بر مطلوب بودن شرکت در نماز جماعت اهل سنت دلالت دارد. از جمله آنها روایتی است که در سوال آمده است. در این روایت که از حیث سند صحیح و معتبر است؛ امام صادق علیه السلام می‌فرماید: ✨ مَنْ صَلَّى مَعَهُمْ فِی الصَّفِّ الْأَوَّلِ کَانَ کَمَنْ صَلَّى خَلْفَ رَسُولِ اللَّهِ (۱) 🔹 «هرکس با اهل سنت، در صف اول آنها نماز بگزارد، مانند کسى است که پشت سر رسول اللّه صلی الله علیه و آله در صف اول نماز گزارده است. 📙 مرحوم شیخ حر عاملی نیز در کتاب وسائل الشیعه بابی را به روایات داله بر استحباب شرکت در نماز جماعت اهل سنت و شرکت در صف اول نماز آنها اختصاص داده است.(۲) ✅ هدف از جواز این عمل و استحباب و فضیلت آن این است که این عمل موجب جلب دوستى اهل سنت و موجب وحدت کلمه و اتحاد بیشتر مسلمانان می‌گردد. 🔹 بسیاری از فقها از جمله حضرت امام خمینی رحمت الله علیه طبق روایاتی که در این باب آمده به تقیه مداراتی با اهل سنت حکم کرده است. (۳) تقیه مداراتی یکی از اقسام تقیه است که در این نوع تقیه ترس از ضرر مالی و جانی مطرح نیست. بلکه تقیه‌ای است که برای جلب دوستی و ایجاد وحدت با اهل سنت مدارا می‌گردد. 🔹 اما در خصوص سوال پایانی شما باید بگوییم که امام جماعت مساجدی مانند مسجدالحرام و مسجدالنبی نیز گرچه جزء علمای وهابی هستند. اما از این روایات خارج نیستند. 🔹 در روایتی از امام کاظم علیه السلام نقل شده که امام حسن و امام حسین علیهما السلام پشت سر مروان بن حکم نماز می‌خواندند. صَلَّی حَسَنٌ وَحُسَیْنٌ خَلْفَ مَرْوَانَ وَنَحْنُ نُصَلِّی مَعَهُم (۴) 🔸 مروان بن حکم همان کسی است که رسول خدا صلی الله علیه و آله وی را ملعون بن ملعون (۵) نامیده بود. وی بعد از صلح امام حسن با معاویه از سوی معاویه والی و حاکم مدینه شده بود. امامت جمعه و جماعات در صدر اسلام از جایگاه بسیار مهمی برخوردار بوده است بطوری که معمولا حاکمان و والیان هر شهر این منصب مهم را در اختیار خود داشته و با حضور دائم خویش از این منصب محافظت می‌کردند. 📖 داستانک: 💬 پسر دکتر احمد توکلی (نماینده مجلس) می‌گوید: 🔹 بهار سال ۱۳۷۳، بنده، پدرم، آقای مهندس محمود فرشیدی وزیر آموزش و پرورش دولت نهم و جناب آقای علی صفار، مدیر محترم مدرسه راهنمایی معلم در منطقه ۲ تهران، به محضر شادروان آیت‌الله‌ بهجت مشرف شدیم. ❓ پدرم از آیت الله بهجت پرسید: بنده در دانشگاه ناتینگهام انگلستان درس می‌خوانم. آنجا دانشجویان عرب که همه سنی هستند، از دانشگاه، فضایی برای اقامه‌ نماز جماعت خواسته‌اند و دانشگاه نیز جایی را به آنها اختصاص داده است. بنده نماز اول وقت را پشت سر آنان به جماعت می‌خوانم. آیا اعاده نماز واجب است؟ ♻️ مرحوم آیت‌الله بهجت فرمودند:‌ «نه تنها اعاده نماز واجب نیست، بلکه نماز خواندن پشت سر آنها، ثوابش از شمشیر زدن در رکاب رسول خدا در صف اول جنگ احد بیشتر است». 🔹 سپس بعد از مکثی افزودند: «اگر ما شیعیان و امامانمان اینگونه عمل نمی‌کردیم، پنج شیعه آن‌روز اکنون صدوپنچاه میلیون شیعه نبود»(۶) 📚 پی‌نوشت‌ها: ۱٫ کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، تهران، دار الکتب الإسلامیه، ۱۴۰۷ ه ق، ج‏ ۳، ص ۳۸۰. ۲٫ شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، مؤسسه آل البیت، سال ۱۴۰۹ هـ.ق، ج‏ ۸، ص ۲۹۹. ۳٫ امام خمینی، کتاب الطهاره، تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، ۱۴۲۲ ق، ص ۵۲۲. ۴٫ شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، مؤسسه آل البیت، سال ۱۴۰۹ هـ. ق، ج‏ ۸، ص ۳۰۱. علی‏بن جعفر در کتاب خود از برادرش امام موسی کاظم (ع) نقل می‏کند که آن حضرت فرمود: امام حسن و امام حسین علیهما السلام پشت سر مروان نماز خوانده‏اند و ما نیز با آنها نماز می‏خوانیم. ۵٫ علامه مجلسی، بحارالانوار، بیروت، مؤسسه الوفاء، سال ۱۴۰۴ هـ. ق، ج‏ ۶۲، ص ۲۳۷. ۶٫ کتاب بصیرت لازمه تبری صفحه ۴۱ به نقل از سایت الف متعلق به دکتر احمد توکلی 🍃🌹🍃 @fatemi222
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋توهین ✍ضمن گرامیداشت هفته وحدت در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى مَنْ أَهَانَ لِی وَلِیّاً فَقَدْ أَرْصَدَ لِمُحَارَبَتِی‏.خداوند تبارک و تعالی فرموده است: هرکس دوستی از دوستان من را تحقیر و خوار کند، در کمین جنگ با من نشسته است. ( الکافی (ط-الاسلامیه) ج2 ص: 351) 👌چند نکته کوتاه درباره توهین به دیگران: 1.یکی از گناهان بزرگ توهین و اهانت است و یکی از مصادیق توهین و اهانت القاب زشتی است که به فردی نسبت داده می شود یا ناسزا گفتن به دیگری است و در گناه بودن این عمل فرقی ندارد به صورت شوخی باشد یا جدی، به زبان گفته شود یا نوشته شود یا از طریق پیامک یا فضای مجازی منتقل شود. 2.نقل کردن لطیفه هایی که در آن به قومیت ها یا به مردم بعضی از شهرها توهین می شود و باعث دامن زدن به مسائل قومیتی که یکی از اهداف استعمار است می گردد، حرام می باشد.(آیت الله مکارم سایت استفتائات استهزا و سخره) 3.اگر کسی به انسان یا فرد مورد علاقه او توهین کند و یا فحاشی کند نمی‌شود گناه او را با گناه و فحاشی جواب داد. (رساله آموزشی ج2 ص62 ، رساله جامع م2277 و2279 ، سایت مکارم استفتائات اهانت، رساله آقای مظاهری م1614) 🍃🌹🍃 @fatemi222
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋وحدت ✍ ضمن گرامیداشت هفته وحدت خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: وَ اعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَ لاَتَفَرَّقُواْ.و همگی به ریسمان الهی تمسّک جویید و پراکنده نشوید. (103/آل عمران) 👌چند نکته در مورد حکم شرعی وحدت: 1.حفظ وحدت مسلمین و دوری از کارهای تفرقه انگیز از دستورات دین است و ایجاد تفرقه و دامن زدن به اختلاف بین مسلمین حرام است. 2. مقصود از وحدت تاکید بر مشترکات می باشد و اتحاد در مقابل دشمن و پرهیز از بد زبانی و فحاشی و دروغ و مانند آن است. 3. هرکس شهادت به وحدانیت خداوند متعال و رسالت خاتم انبیا بدهد، مسلمان است، و جان و مال و ناموس او محترم است. 4.حفظ دین الهی، و ترویج مکتب اهل البیت علیهم السلام به روش صحیح و درست به دور از دروغ، تمسخر و تهمت به یکدیگر وظیفه همه مسلمین است. (رساله نوین ج4 ص197؛ اجوبه س61 ؛ سایت لیدر، اهانت به مقدسات دیگر مذاهب ؛ سایت آیت الله مکارم، استفتائات، مناسبتها)  هفته وحدت 🍃🌹🍃 @fatemi222