▬📝 ﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
✅ #نماز_و_روزه_قضای_پدر
1⃣👈 تا انسان #زنده است اگر چه از خواندن نماز و گرفتن روزه خود #عاجز باشد، شخص ديگرى نمى تواند #نماز او را بخواند يا براى او #روزه بگيرد.
2⃣👈 بر پسر بزرگتر #واجب است پس از #مرگ پدر، #نماز 🤲 و #روزه هايى كه او نخوانده را به جا بياورد.
3⃣👈 #قضاى_نماز و #روزه هايى كه بر خود ميت واجب بوده، بر #پسر_بزرگ او واجب است و نماز و روزه هايى كه به واسطه #استيجار يا از #پدرش بر او واجب شده بر پسر او #واجب نيست.
📗 #منابع:
۱.توضيح المسائل مراجع، م ١٠٧٨ و ۱۳۹۰
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
🔰چگونه فرزندمان را حسینی تربیت کنیم ؟
واقعه کربلا نه یک حادثه بلکه یک #دانشگاه بزرگ تربیتی است، واقعهای که بسیاری از آموزههای دینی را در بر دارد لذا #والدین برای تربیت عاشورایی فرزندان خود باید کارهایی را انجام دهند.
🔰فرزند حسینی
📌دانش بشری تاکنون توانسته است #راههای زیادی برای اثر گذاشتن و اثر پذیرفتن در راستای رشد انسانی معرفی کند.
📌نظریههای یادگیری اجتماعی یکی از نظریههایی است که به نقش #مشاهده و #تقلید و #الگوبرداری در یادگیری تاکید میکند.
📌طبق این نظریه کودک یا نوجوان بر اساس ویژگیهای #شخصی و با فعالیت خود الگوی معینی را از میان الگوهای مختلف والدین و بزرگسالان انتخاب میکند.
📌 بر این اساس زمینههای #محیطی و #وراثتی از همان دوران کودکی تا بزرگسالی میتوانند در رشد شخصیت انسان #تأثیرگذار باشند،
📌 قرار گرفتن هر شخصی در
#محیطی سالم،
همراه با #زمینه وراثتی سالم،
شخصیتی سالم را #تحویل جامعه میدهد و این فرد به نوبه خود میتواند نقشی تأثیرگذار بر روی افراد دیگر داشته باشد.
👈لذا توجه به تربیت فرزندان در داخل خانواده و همزمان حضور آنان در محیطهای اجتماعی مناسب، میتواند تأثیر تربیت فرزندان را چند برابر کند.
📌یکی از مسایل مورد توجه در بحث تربیت فرزندان که متناسب با #فرهنگ اسلامی ما است، #تربیت _ینی فرزندان میباشد؛
👈در این میان واقعه کربلا نه یک حادثه بلکه یک دانشگاه بزرگ تربیتی است، واقعهای که بسیاری از آموزههای دینی را در بر دارد، و ما میتوانیم با #الگو قرار دادن جریان عاشورا، گامهای #مؤثری در امر تربیت دینی کودکان و فرزندانمان برداریم.
📌 نگاه حضرت امام حسین(علیه السلام) به #فرندان خود و فرزندان خواهر و برادر و حتی اصحاب و بالاتر از این در برخورد اولیه با دشمنانش آنهم در #بحبوحه جنگ یک نگاه تربیتی بود.
📌و این خود بزرگترین #الگو برای والدین میباشد. زمانی كه انگیزه و فكر كودك عاشورایی شده و از آرمانهای حسینی الهام گرفت، در موقعیتهای مختلف زندگی با ذهن فرد عجین شده و ظاهر میشود.
📌حتماً شما هم قبول دارید که اهل بیت(ع) در هر مسئله ای پیشتاز و الگو هستند و ما باید از سبک زندگی آنان در زندگیمان استفاده کنیم.
🔰10فرمان قرآنی در تربیت کودک
📌تکلیف کسانی که نفوس انسانی بهعنوان #ودایع و 3امانات خدا و خلق، بدانها سپرده میشود،
👈ابزار دانش دنیا سه چیز است:
1. حس 2. عقل 3. شهود.
🔸هر این سه هم محدود است و هم خطاپذیر، لذا اطمینان آور نبوده و نیست.
اما دانش #دین چون از مبدأ#وحی سرچشمه میگیرد از هر گونه خبط و خطایی پیراسته است.
🔸قرآن، گذشته از جنبه #هدایتیاش، یک منبع مهم دانشی در باب اصول و روشهای تربیتی است برای سنین مختلف، از کودک گرفته تا سالخورده و برای تمامی مراحل زندگی، از پیش از تولد تا هنگامه مرگ.
📌یک. معنای واژگانی «تربیت»
📌دو. تفاوت «تربیت» با «تزکیه»
«اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَینَکمْ وَتَکاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ»،
به تعبیر علامه طباطبایی، و به نقل از شیخ بهایی، به پنج دوره حیات انسانی اشاره دارد:
1. دوره خردسالی (لعب و لهو =بازی وسرگرمی)
2. دوره بلوغ و نوجوانی (زینه= آرایش)
3. دوره جوانی (تفاخر=فخرفروشی)
4. دوره میانسالی (تکاثر فی الاموال=افزونخواهی مال)
5. دوره سالخوردگی (تکاثر فی الاولاد= افزونخواهی فرزند).
📌از دیدگاه برخی از صاحبنظران، «تزکیه و تربیت, مغایر یکدیگرند,
👈چرا که تربیت, مخصوص دوران #کودکی است و #تزکیه به دوران خاصی اختصاص ندارد.
👈 از سوی دیگر, #تربیت با سیئه جمع میشود, حال آنکه تزکیه به هیچ وجه باسیئه سازگار نیست.»
🔰 آموزههای تربیتی فرزند پروری
1. برخورد کریمانه با کودک و نوجوان
🔸در هندسه معرفتی قرآن، اصل #کرامت وجودی انسان، که ناشی از مقام خلیفهاللهی اوست، زیرساختیترین اصل تربیتی است.
🔸 لقد کرمنا بنیآدم...(اسرا/70). بنابراین تمامی هنجارها و رفتارهای تربیتساز کودک و نوجوان، میبایست مبتنی بر این نگاه صورت پذیرد.
🔸قرآن، آنجا که از #فرزندخواندگی سخن به میان میآورد، سفارش میکند که آنها را به نام و نسبشان، بخوانید تا کرامتشان حفظ شود.
🌺ادْعُوهُمْ لِآبَائِهِمْ هُوَ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ فَإِنْ لَمْ تَعْلَمُوا آبَاءَهُمْ فَإِخْوَانُکمْ فِی الدِّینِ وَمَوَالِیکمْ...
(آنها را به نام پدرانشان بخوانید که این کار نزد خدا عادلانهتر است؛ و اگر پدرانشان را نمیشناسید، آنها برادران دینی و موالی شما هستند.) احزاب/7
2. آموزش حیا و تربیت #جنسی کودک
🔸اگرچه غریزه جنسی در کودک، #ضعیف است اما حریم باز و اتاق خواب بدون قانون والدین، زمینه بیداری زودهنگام این قوه حیوانی را در کودک نابالغ و نوجوان در آستانه بلوغ فراهم میسازد.
🔸خداوند در آیه 58 سوره نور، بهمنظور پیشگیری از #بلوغ زودرس و بروز انحرافات جنسی بر آموزش حریمنگهداری و تقویت حس حیامندی در کودک تأکید دارد.
🔸ای کسانی که ایمان آوردهاید، باید کسانی که برده ملکی شمایند و کسانی از شما که به حد بلوغ نرسیدهاند (هنگام ورود به مسکن شخصی شما) سه بار (در سه وقت) اجازه بگیرند (وسرزده وارد نشوند)، قبل از نماز #صبح و هنگام ظهر که لباسهای خود را وامینهید و پس از نماز عشا که (این اوقات) سه وقت خلوت شماست، گذشته از این (سه وقت) بر شما و بر آنها گناهی نیست (که بدون اجازه وارد شوند، زیرا) آنها پیوسته (بر حسب ضرورت معاشرت) به دور شما میچرخند (یا شما با یکدیگر کار و رفت و آمد دارید و طلبیدن اذن مشکل است). این گونه خداوند آیات (احکام) را برای شما بیان میکند و خداوند دانا و مصلحتدان است.
3. آشناسازی کودک و نوجوان با #اصول دینداری
🔸قرآن در یک خطاب کلی به اهل #ایمان میفرماید: یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکمْ وَأَهْلِیکمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ (تحریم/6) [ای کسانی که ایمان آوردهاید، خود و خانواده خود را از آتشی که هیزم آن مردم و سنگها هستند نگه دارید].
🔸تقوی از مصدر وقایه به معنای خویشتنداری و خودنگهداری است. عرب به سپر میگوید: وقایه. ترجمانی چون #پرهیزکاری، برحذرداشتن، خداترسی و...همه از لوازم و فروعات مفهوم تقوا هستند نه اصل مفهوم.
🔸بر مبنای این آیه، پدر ومادر مومن نمیتواند و نباید نسبت به #تعلیم معارف دین به فرزندان، کوتاهی بورزند.
🔸پیامبران و اولیای الهی در منشها و گویشهای خود با فرزندان، همواره ایشان را به #اصول عقاید دینی همچون مبدأ و معاد توجه دادهاند. در این باب، تنها به دو آیه اشاره میکنیم:
🔸آیه اول)
♦️ وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ یعِظُهُ یا بُنَی لَا تُشْرِک بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْک لَظُلْمٌ عَظِیمٌ (لقمان/13) [(به خاطر بیاور) هنگامی را که لقمان به فرزندش -در حالی که او را موعظه میکرد- گفت: «پسرم! چیزی را همتای خدا قرار مده که شرک، ظلم بزرگی است.»]
🔸آیه دوم)
♦️وَصَّی بِهَا إِبْرَاهِیمُ بَنِیهِ وَیعْقُوبُ یا بَنِی إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَی لَکمُ الدِّینَ فَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ (بقرة/132)
[و ابراهیم و یعقوب (در واپسین لحظات عمر،) فرزندان خود را به این آیین، وصیت کردند؛ (و هر کدام به فرزندان خویش گفتند:) «فرزندان من! خداوند این آیین پاک را برای شما برگزیده است؛ و شما، جز به آیین اسلام [= تسلیم در برابر فرمان خدا] از دنیا نروید!»]
4. آموزش احکام و #فروعات شریعت به فرزندان
♦️والدین در کنار تعلیم اصول دین، میبایست دستورات و احکام شرایع آسمانی را نیز به فرزندان خود آموزش دهند. صرف آموزش هم به تنهایی کافی نیست بلکه طبق آیه زیر، پافشاری، تأکید، مراقبت و صبر و حوصله بر اجرای تکالیف الهی اعضای خانواده نیز لازم است:
وَأْمُرْ أَهْلَک بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَیهَا (طه/132) [خانواده خود را به نماز فرمان ده؛ و بر انجام آن شکیبا باش!]
5. #مشورت و احترام به رأی و نظر فرزندان
♦️یکی از پیامهای غیرمستقیم ماجرای ذبح حضرت اسماعیل (ع)، مشورتخواهی و تکریم فرزند است:
♦️هنگامی که با او به مقام سعی و کوشش رسید، گفت: «پسرم! من در #خواب دیدم که تو را ذبح میکنم، نظر تو چیست؟» گفت: «پدرم! هرچه دستور داری اجراکن، به خواست خدا مرا از صابران خواهی یافت!»(صافات 102/-103)
6. تقویت حس #مسئولیتپذیری، شهامت و درایت در فرزندان
♦️ماجرای به آب افکندن حضرت موسی (ع)، توسط مادرش #صفورا، از نقطهنظر تربیتی، دربردارنده پیامهای متعدی است از جمله:
👈تقویت حس مسئولیتپذیری فرزند،
👈ایجاد روحیه اعتماد به نفس در فرزند،
👈مهرورزی نسبت به برادر،
👈 شجاعت،
👈 هوشمندی و درایت در انجام مسئولیت.
♦️مادر به دخترش، «عائده» مأموریت میدهد که وقتی من صندوقچه برادرت را به آب افکندم، آن را تعقیب کن و از دور مراقبش باش!:
🌹 وقَالَتْ لِأُخْتِهِ قُصِّیهِ فَبَصُرَتْ بِهِ عَنْ جُنُبٍ وَهُمْ لَا یشْعُرُونَ (القصص/11)
و (مادر موسی) به خواهر او گفت: «وضع حال او را پیگیری کن!» او نیز از دور ماجرا را مشاهده کرد در حالی که آنان (فرعونیان) بیخبر بودند.
دختر، از پی صندوقچه رفت و دید فرعون و همسرش، #موسی را از آب برگرفتند.
♦️این تفحص و تلاش تا آنجا ادامه یافت که خواهر دریافت #فرعونیان در جستجوی دایهای برای کودک شیرخوار هستند. این دختر #فکور و شجاع، با هوشمندی ستودنی، جلو میرود و آنها را به دایه ای که همان مادر است، رهنمون میشود.
♦️إذْ تَمْشِی أُخْتُک فَتَقُولُ هَلْ أَدُلُّکمْ عَلَی مَنْ یکفُلُهُ (طه/40) در آن هنگام که خواهرت (در نزدیکی کاخ فرعون) راه میرفت و میگفت: «آیا کسی را به شما نشان دهم که این نوزاد را کفالت میکند (و دایه خوبی برای او خواهد بود)!»
♦️داستان حضرت یوسف (ع)، به تنهایی حاوی پیامها و رهنمودهای نکته آموز تربیتی است. ما در اینجا در ضمن چند عنوان، به تبیین آنها میپردازیم.
7. توجه به بازی و #تفریح کودک
♦️بازی و سرگرمی، حق طبیعی کودک است که دست حکیمانه خلقت، در نهاد وی به ودیعت نهاده است.
♦️ والدین نباید به بهانه کثرت مشغله، ترس از اتفاقات حین بازی و...کودک را از این حق غزیزی محروم کنند.
♦️از طریق همبازی شدن با کودک، میتوان کنترل خشم، #مهرورزی، همکاری و تعاون، مهارت آموزی، رعایت حقوق دیگران (همبازی) و... را به کودک آموخت.
🔰در این خصوص تنها به دو آیه از قرآن اشاره میکنیم:
♦️در داستان یوسف (ع)، برادر حسود، برای #پیادهسازی نقشه شوم خود، می بایت یوسف (ع) را از پدر دور میکردند.
♦️و پدر که نسبت به حس حسادت ایشان به یوسف (ع)، واقف بود، مخالف میکرد. اما تنها سلاح منطقی فرزندان که حضرت یعقوب (ع) را تسلیم خواسته آنها کرد، تأکید برادران بر نیاز کودک به تفریح و بازی است از این رو با این استدلال، خطاب به پدر بیان داشتند:
🌹أَرْسِلْهُ مَعَنَا غَدًا یرْتَعْ وَیلْعَبْ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ (یوسف/12) فردا او را با ما (به خارج شهر) بفرست، تا غذای کافی بخورد و تفریح کند؛ و ما نگهبان او هستیم!»
از این آیه نکته دیگری هم مستفاد است و آن اینکه بهتر است تفریح و ورزش ترجیحاً در فضای آزاد و سبز صورت گیرد، که بر جنبههای روانی شادابی و سلامت جسمانی فرزندان بیافزاید.
8. پرهیز از هر گونه #تبعیض میان فرزندان
♦️ریشه بسیاری از بزههای اخلاقی فرزندان در بزرگسالی ناشی از تبعیض و #عدم رعایت عدالت در محبت ورزی بدانهاست. در آسیب شناسی رفتار حضرت یعقوب نبی (ع) نسبت به یوسف (ع) و سایر فرزندان، باید گفت دوست داشتن افراطی پدر نسبت به فرزند، و اظهار عملی آن در پیش چشم دیگر اعضای خانواده، آتش حسادت، حقد و کینه را در آنها شعله ور ساخت سرانجام کردند آنچه کردند.
9. بدآموزی #مطلقاً ممنوع!
♦️در داستان پیش گفته، برادران یوسف (ع) وقتی او را به #چاه افکندند، با خود اندیشیدند که در پاسخ پدر، دلیلی باورپذیر بیابند.
♦️ ناگهان این سخن پدر که گفت: «اگر او را ببرید، غمگین میشوم و میترسم که از او غافل شوید وگرگ او را بخورد»(یوسف/13)، فرایادشان آمد و اتفاقاً همین گفته پدر را توجیهی مناسب برای سرپوش نهادن بر توطئه شومشان، انگاشتند.
10. گذشت و چشم پوشی یک راهبرد تربیتی
♦️قالُوا یا أَبانَا اسْتَغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا إِنَّا کُنَّا خاطِئِینَ قالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ رَبِّی إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ (یوسف/ 98 و 97)
♦️گفتند: پدر، از خدا آمرزش گناهان ما را بخواه که ما خطاکار بودیم. گفت به زودی برای شما از پروردگارم آمرزش میطلبم که او غفور و رحیم است.
♦️حضرت یعقوب (ع) به هنگامی که آنها نزد او اعتراف به گناه و اظهار ندامت کردند و تقاضای استغفار نمودند، میگوید: بعداً برای شما استغفار خواهم کرد و ظاهراً همانگونه که در روایات وارد شده هدفش این بوده است که انجام این تقاضا را به سحرگاهان شب جمعه که وقت مناسبتری برای اجابت دعا و پذیرش توبه است، به تأخیر اندازد.
♦️این راهبرد در زمانی #کارایی دارد که کودک خود قبل از هر چیز، از رفتار اشتباهش اظهار ندامت کند در غیر این صورت، ممکن است به عصیان بیشتر وی بینجامد.
🔰نه نکته مهم در تربیت دینی فرزندان:
🔹1-والدین، مراقب باشند که مفاهیم دینی را درست و بجا به کودکان آموزش دهند. از سختگیری و غیرمنطقی جلوه دادن دستورات دینی پرهیز کنند.
🔹2-در تأمین نیازهای روحی و جسمی کودکان کوشا باشند. به اندازه کافی #فرصت_گفت و گو و صمیمت با فرزندان را ایجاد کنند. بهترین پیام کارآمدی دین برای کودکان، رفتارهای کارآمد و منطقی والدین مذهبی آنهاست.
🔹3-نکته مهم دیگر اینکه با زیاده روی در مسایل دینی، بویژه در دوره خردسالی، کودکان را دچار #دلزدگی نکنیم.
🔹4-به نام دین هم دستورات شخصی خود را به فرزندان مان تحمیل نکنیم تا از آنان بندگانی بصیر و تلاشگر در رسیدن به معنویت و پارسایی بسازیم.
🔹5-خانواده هایی که خود را به زور و تحکم متوسل می شوند، کسانی هستند که تمهیدات لازم را برای این کار از قبل تدارک نکرده اند یا در مسیر تربیت دینی دچار#افراط و تفریط هایی شده اند. همچنین خانواده هایی که در سم زدایی از تربیت کوشا نبوده اند، در معرض آسیب هستند.
🔹6-رعایت عدالت از جمله توصیههای همیشگی است در مورد فرزندان و تربیت انها در خانواده نیز توجه فراوانی به #عدالت شده است از جمله:
👈محبت عادلانه،
👈تقسیم ارث عادلانه،
👈حمایت مادی و معنوی عادلانه،
👈 رفتار عادلانه با فرزندان و ...
🔸چنانکه پیامبر اکرم(ص) در این باره سفارش فراوان داشته از جمله نعمان بن بشیر میگوید: شنیدم پیامبر(ص) فرمود: بین فرزندانتان به عدالت رفتار کنید.
🔸7-بچههایتان را با خودتان به #مجالس عزای سیدالشهدا(ع) ببرید که معنویت آن مجالس فرزندانتان را جذب میکند چرا که این محفل #تردد ملائکه است و بدون شک در تربیت دینی آنها موثر خواهد بود.
🔸8-فرزندانتان را متذکر خدا قرار دهید و این به معنی #تسبیح دادن به دست فرزند نیست، بلکه باید بستر خانواده بستر ذکر و یاد خدا باشد و یاد خدا به طوری در آن خانه قوی باشد که کسی جرأت گناه نداشته باشد.
🔸9-همچنین پدر و مادر #ابتدا خود عامل به خیر و خوبی باشند. در خانهای که پدر و مادر به واجبات، محرمات و حلال و حرام توجه نمیکنند یا به نماز اول وقت اهمیت نمیدهند نباید انتظار داشته باشند که فرزندانشان دینی تربیت شوند
🔰حقوق فرزندان بر والدین در قرآن
آیات متعددی از قرآن کریم، حقوق فرزندان بر والدین را به صراحت و اشاره بیان کرده و ما در حد مجال، برخی از آیات را بیان میکنیم:
1. همة فرزندان، هدیه خدا هستند و باید خدای رزاق را بدین جهت شاکر بود:
"یَهَبُ لِمَن یَشَأُ إِنَاثاً وَیَهَبُ لِمَن یَشَأُ الذُّکُورَ؛ (شوری، 49) خداوند به هر کس بخواهد دختر هدیه می دهد و به هرکس بخواهد پسر می بخشد."
2. وظیفه مادر در شیر دادن به نوزاد تا دو سال:
"وَالْوَالِدَاتُ یُرْضِعْنَ أَوْلاَدَهُنَّ حَوْلَیْنِ کَامِلَیْنِ؛ (بقره، 233) مادران، فرزندان خود را تا دو سال تمام شیر بدهند."
3. وجوب حفظ جان فرزند و حرمت کشتن او به خصوص به علت فقر:
"وَلاَ تَقْتُلُوا أَوْلاَدَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلاَقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِیَّاکُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ کَانَ خِطْئاً کَبِیراً؛ (اسرأ، 31) از بیم تنگدستی فرزند خود را نکشید؛ ماییم که به آنها و شما روزی می بخشیم؛ آری کشتن آنها خطا و گناهی بزرگ است."
4. تلاش برای نجات فرزندان از خطرهای جانی و اخلاقی:
"وَنَادَیَ نوحٌ ابْنَهُ وَکَانَ فِی مَعْزِلٍ یَا بُنَیَّ ارْکَبْ مَعَنَا وَلاَ تُکُن مَعَ الْکَافِرِینَ؛ (هود، 42) آن کشتی ایشان را در میان موجی کوه آسا میبرد و نوح پسرش را که در کناری بود بانگ زد ای!پسرک من با من سوار شو و با کافران مباش."
در حالی که سیل همه جا را فرا گرفته حضرت نوح در کشتی نجات بود، یک لحظه از وضعیت فرزندش غافل نشد و برای نجات جسم او از غرق شدن و جان او از کفر خطاب به او آیه ذکر شده را بیان فرمود.
5. مراقبت بر نماز خواندن فرزندان:
"وَأْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاَةِ وَاصْطَبِرْ عَلَیْهَا؛ (طه، 132) خانواده (زن و فرزندان) خود را به نماز فرمان ده و خود برآن شکیبا باش."
"یَا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلاَةَ؛ (لقمان، 17) حضرت لقمان به فرزندش گفت:پسرم نماز را به پادار."
6. اصلاح و رشد گرایش های اعتقادی فرزند با پند و اندرز:
حضرت لقمان برای انجام دادن وظایف اعتقادی خود در برابر فرزندش نکات مهمی درباره توحید الهی و معاد برای او بیان میکند؛ از جمله میفرماید:
"وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لاِ بْنِهِ وَهُوَ یَعِظُهُ یَابُنَیَّ لاَ تُشْرِکْ بِاللَّهِ؛ (لقمان، 13) هنگامیکه لقمان به پسر خویش در حالی که او را اندرز میداد گفت:ای پسرک من، به خدا شرک میاور که به راستی شرک ستمی بزرگ است."
والدین وظیفه دارند که اصول اعتقادی را به درستی بیاموزند و به فرزندانشان آموزش دهند و برای تربیت فرزندان خود بهتر است از زبان عمل بهره گیرند که فصیح ترین زبان زبان عمل است نه اینکه خود به هر کار ناشایستی دست بزنند و بعد فرزند خود را از آن بر حذر دارند مثلا : پدر که سیگار می کشد هر چقدر فرزندش را از این امر باز دارد تأثیری نخواهد داشت.
همچنین آیه 16 همین سوره درباره مسئله معاد و بازگشت انسان ها و اعمالشان به سوی خداست.
دعای پدر و مادر بیش از هر کس دیگر در حق فرزندان مستجاب میشود. بنابر روایات متعدد، خداوند متعال با دعای پدر و مادر، گناهان بسیاری را از فرزندان میبخشد؛ از این رو والدین موظفند که در صورت مشاهده آثار پشیمانی و توبه در رفتار و گفتار فرزندان برای آنان استغفار کرده، بخشش گناهان آنان را از خداوند متعال بخواهند
7. آموزش احکام شرعی:
"یَا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلاَةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنکَرِ وَاصْبِرْ عَلَیَ مَا أَصَابَکَ؛ (لقمان، 17) ای پسرک من، نماز را به پای دار و به کار پسندیده امر کن و ازکار ناپسند و حرام نهی نما و بر آسیبی که بر تو وارد میشود صبر کن."
در این آیه، حضرت لقمان فرزندش را با وظایف و احکام فردی و اجتماعی آشنا می نماید.
معنویت فرزندان ما، در محیط های غیراسلامی
8. آموزش رفتارها و روحیات صحیح اخلاقی:
حضرت لقمان در آیات 18 و 19 سورةه لقمان چند نکته اخلاقی مهم را به فرزندش گوشزد میکند و ضرورت مراقبت پدر را نسبت به رفتارها و روحیات اخلاقی فرزندش آشکار میسازد:
ـ نسبت به مردم بی اعتنا نباش و روی از آنان مگردان:"لاتصرّ خدّک للناس"
ـ مغرورانه بر روی زمین راه مرو:"و لا تمش فی الارض مرحا"
ـ در راه رفتن اعتدال را رعایت کن:" و اقصد فی مشیک"
ـ در سخن گفتن نیز اعتدال را رعایت کن و با صدای بلند حرف مزن:" و اغضض من صوتک"
9. مشورت کردن با فرزندان و توجه به دیدگاه های آنان:
پس از آنکه حضرت موسی از مجازات فرعون می گریزد و به قریه حضرت شعیب می رسد، به دختران آن حضرت در بالا کشیدن آب از چاه کمک می کند. آنگاه یکی از دختران حضرت شعیب، داستان را برای پدر تعریف میکند. بدین سبب آن حضرت، موسی را به خانه دعوت میکند و سپس با دختران جوان خود مشورت می کند که با این جوان چه رفتاری کنیم؟قرآن سخن یکی از دختران را چنین نقل میکند:
"قَالَتْ إِحْدَاهُمَا یَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِیُّ الْ ئ"َمِینُ؛ (قصص، 26) یکی از دو دختر گفت:ای پدر، او را استخدام کن، چرا که بهترین کسی است که استخدام میکنی، هم نیرومند و هم در خور اعتماد است." حضرت شعیب، پیشنهاد دخترش را میپذیرد.
این قطعه از داستان، قرآنی نشان میدهد که چگونه حضرت شعیب با آنکه خود پیامبر بود و می توانست بهترین تصمیم را بگیرد، به دختران خود شخصیت داد و با مشورت آنان، دربارة حضرت موسیغ تصمیم گرفت. متأسفانه در این روزگار تعصب بی جای برخی والدین و خود رأیی در امور خانوادگی باعث گریزان شدن فرزندان از کانون خانواده و به بیراهه رفتنشان می شود.
10. پرهیز از افراط در محبت:
"یَا أَیُّهَا الَّذِینَ اَّمَنُوا لاَ تُلْهِکُمْ أَمْوَالُکُمْ وَلاَ أَوْلاَدُکُمْ عَن ذِکْرِ اللَّهِ وَمَن یَفْعَلْ ذَلِکَ فَأُولَئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ؛" (منافقون، 9) ای کسانی که ایمان آوردهاید!مبادا اموال و فرزندانتان، شما را از یاد خدا غافل گرداند و هر کسی چنین کند از زیان کاران است."
این آیه، مسلمانان را از محبت و علاقه زیاد به مال و فرزند که از یاد خدا غافل شوند، برحذر میدارد.
دغدغه های والدین و انتظارات فرزندان
11. توجه به آینده فرزندان و امنیت آنها:
"وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا الْبَلَدَ اَّمِناً وَاجْنُبْنِی وَبَنِیَّ أَن نَّعْبُدَ الأَصْنَامَ؛ (ابراهیم، 35) یاد کن هنگامی را که ابراهیم گفت:پروردگار این شهر را ایمن گردن و مرا و فرزندانم را از پرستیدن بتها دور دار."
این آیه نگرانی حضرت ابراهیم را از آینده فرزندانش بیان میکند. وی از خداوند برای فرزندانش امنیت، سلامت جسمی و اخلاقی را درخواست میکند.
12. برخورد دوستانه پدر و مادر با فرزند به گونه ای که او اسرار خود را به آنها بگوید:
آیه چهارم سوره یوسف از روابط بسیار نزدیک و صمیمانه حضرت یوسف با پدرش حکایت می کند؛ به گونه ای که حضرت یوسف خواب عجیب و پر رمز و راز خود را تنها برای پدرش نقل میکند." إِذْ قَالَ یُوسُفُ لا ئثَبِیهِ یَا أبَتِ إِنِّی رَأَیْتُ أَحَدَ عَشَرَ کَوْکَباً وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ رَأَیْتُهُمْ لِی سَاجِدِینَ."
هنگامیکه لقمان به پسر خویش در حالی که او را اندرز میداد گفت:ای پسرک من، به خدا شرک میاور که به راستی شرک ستمی بزرگ است
13. فراهم آوردن زمینه مناسب برای بازی و گردش فرزندان:
هنگامیکه بردران حضرت یوسف از پدرشان درخواست میکنند که آن حضرت را به بازی و گردش (یرتع و یلعب) ببرند پدر، آنان را از این کار منع نمیکند؛ تنها نگرانی خودش را از وجود حوادث احتمالی اظهار مینماید. این جملات نشان میدهد که حضرت یعقوب به عنوان یک پدر نسبت به این حق فرزندش آگاهی داشته واز آن استقبال کرده است. آیه مورد نظر چنین است:
"أَرْسِلْهُ مَعَنَا غَدَاً یَرْتَعْ وَیَلْعَبْ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ."
فرزندان در سن بلوغ
14- سرزنش فرزندان در برابر سهل انگاری ها:
در آیات 18 و 83 سورة یوسف، جمله یکسانی از حضرت یعقوبغ خطاب به فرزندانش نقل میشود. ایشان در برابر کوتاهی فرزندان در مراقبت از حضرت یوسف (آیه 18) و برادرش بنیامین (آیه 83) خطاب به آنها میگوید:"بَلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنفُسُکُمْ أَمْراً فَصَبْرٌ جَمیلٌ"؛ چنین نیست که میگویید، بلکه نفس شما امری را به اشتباه برای شما آراسته است."
گرچه داستانی که آنان برای کشته شدن حضرت یوسف ساخته بودند دروغ بود و جریانی را که دربارة بنیامین و سرقت جام به دست وی نقل میکردند حقیقت داشت (حداقل به خیال خودشان) امّا در هر دو مورد دچار شتابزدگی و اشتباه در تصمیمگیری شده بودند و امری را که نادرست بود، درست پنداشته بودند. در چنین شرایطی است که حضرت یعقوب تذکر لازم رابه آنها داده، با سرزنش آنان و مذمت کار نادرستشان وظیفه پدری خود را در برابرشان انجام میدهد.
15- پذیرش قول و تعهد فرزندان (حتی در مواردی که قبلاً تخلف کرده باشند):
آیات 14 و 66 سوره یوسف از پیمانسپاری فرزندان حضرت یعقوب به ایشان خبر میدهد. آیه 14 دربارة تعهد آنان به مواظبت از یعقوب در برابر گرگها و آیه 66 درباره پیمان آنها برای محافظت از جان بنیامین سخن میگوید. در هر دو مورد، حضرت یعقوبغ با قرار دادن شرایطی قول و تعهد فرزندان را میپذیرد؛ با این که در مرحلة دوم، سابقه بدقولی و پیمان شکنی نیز داشتهاند؛ امّا باز هم حضرت یعقوب قسم و پیمان آنها را میپذیرد.
قرآن کریم با نقل این ماجرا، وظیفه پدران و مادران را در اعتماد به تعهدها و پیمانهای فرزندان گوشزد میکند و بر تأثیر تربیتی این عمل در رشد و فضایل اخلاقی و اعتماد به نفس آنها صحه میگذارد.
16. امیدوار کردن فرزندان به حل مشکلات:هنگامیکه برادران حضرت یوسف ناامیدانه از یافتن آن حضرت و نجات بنیامین سخن می گفتند و همه چیز را از دست رفته میدیدند، حضرت یعقوب دوباره آنها را به مصر روانه کرد و از آنان خواست که از رحمت خدا نا امید نشوند که نا امیدی از رحمت بیکران الهی نشانه کفر و ناسپاسی است:" وَلاَ تَیْأَسُوا مِن رَّوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لاَ یَیْأَسُ مِن رَوْحِ اللَّهِ إِلآ الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ" (یوسف،87)
این رفتار پسندیده حضرت یعقوب از وظیفه دایمی پدران در برابر فرزندان خود خبر میدهد. وظیفهای که طی آن والدین و به خصوص پدر باید با القای روح امید و کوچک نمایی مشکلات، فرزندان خود را در پیمودن راه پرپیچ و خم زندگی یاری رساند.
حضرت علی علیه السلام می فرمایند: حق فرزند بر پدر این است كه: نام نیكو برای او بگذارد، خوب تربیتش كند، و به او قرآن بیاموزد
17. طلب بخشش گناهان (استغفار) برای فرزندان:
دعای پدر و مادر بیش از هر کس دیگر در حق فرزندان مستجاب میشود. بنابر روایات متعدد، خداوند متعال با دعای پدر و مادر، گناهان بسیاری را از فرزندان میبخشد؛ از این رو والدین موظفند که در صورت مشاهده آثار پشیمانی و توبه در رفتار و گفتار فرزندان برای آنان استغفار کرده، بخشش گناهان آنان را از خداوند متعال بخواهند. آیات 97 و 98 سوره یوسف درباره تقاضای برادران یوسف از پدر برای استغفار و پذیرش آن از سوی حضرت یعقوب حکایت میکند.
حقوق فرزند بر والدین در کلام امیر اامؤمنین
حق فرزند بر پدر این است كه: نام نیكو برای او بگذارد، خوب تربیتش كند، و به او قرآن بیاموزد.( نهج البلاغه، حكمت 399)
راستی اگر مسلمانان به این دستورالعمل های سعادت آفرین اسلام كه از زبان امام معصوم تراوش كرده عمل كنند، و به حقوق هم احترام بگذارند، آیا جامعه اسلامی ما بهتر از این نخواهد بود؟
🔰نقش نظام طاغوتی در ضعیف کردن جوامع
📌نظام امت و امامت، کاری جز قوی کردن جوامع ندارند و
طاغویت عالم، نظام سرمایه داری، کاری جز ضعیف و زبون
کردن مردم ندارند.
📌 مردم در غرب، به ضعف و زبونی کشیده شده اند. شما فکر کنید اگر در غرب، شهوت مردم را رها
کردند، اینها می خواستند به مردم خوش خدمتی کنند؟ هرگز!
📌آنها فهمیدند چطور مردم را ضعیف و زبون کنند، مردم جرأت نکنند علیه ظلم بزرگی که به مردم تحمیل م یکنند، قیام کنند.
🔰چگونه نظام سلطه، جوامع را به ضعف و زبونی می کشناند؟
1. با شهوت
از طرف دیگر، هر چقدر راه شهوت را باز گذاشتی، قدرت
شهوت هم در او کم م یشود، دیگر از شهوت خودش هم لذت
1. نساء، 28 .
با چی؟ با شهوت رانی.
از آن طرف، خودداری انسان را قدرتمند م یکند.
فرمود: «أقَوْىَ النَّاس مَن قَويِ علََى نفَسِْه.ِ 1» این قدرتمندی در اثر کنترل نفس، فقط قدرت روحی نیست، قدرت جسمی هست در قدرت جسمی هم اثر دارد. از شهوات خودش هم بیشتر لذت می برد اگر کسی نفس خودش را کنترل کند. مردم چشم چران، از زندگی طبیعی خودش کمتر لذت م یبرد.
🔰چون بر اساس مبانی انسان شناسی، چشم چرانی، قدرت لذت بری را کاهش میدهد.
2. اسقاط جنین
یکی از کارهای اساسی نظام سلطه برای نابودی قدرت بشریت و کنترل جمعیت، همین اسقاط جنین است.
📌در ایران چه اتفاقی دارد می افتد؟ طبق آمار رسمی وزارت بهداشت، هرروز حداقل 1000 جنین در کشور، توسط والدین کشته م یشوند.
این آمار نسبت به تعداد کشتگان کرونا در اوج که روزانه 250 نفر بود، 5 برابر است.
حالا اگر این تعداد جمعیت به چرخۀ جمعیت ما برگردد،
📌بسیاری از مشکلات جامعه ما حل خواهد شد. نه تنها مشکلات جامعه، مشکلات خانواده هم کم خواهد شد.
الان چقدر از خانواده ها، تنها هستند، یا تک فرزند هستند و اینها همه آسیب می زند. که ان شا الله در جلسات بعد به برخی از این آسیب ها اشاره خواهیم کرد.
🔰مشکل فرهنگی است
زندگی، شیرین است و شیرینی زندگی، به حضور کودکی در خانه است. چرا خودمان را محروم م یکنیم؟
برخی می گویند ما مشکلات مالی داریم، اما آیا مشکل اصلی مالی و اقتصادی است؟ دلیل اصلی این نیست، تقریبا نیمی از افرادی که سقط جنین داشته اند تنها دلیل خود برای سقط جنین را نخواستن فرزند عنوان م یکنند و نه مشکلات اقتصادی.
1یعنی ما الان یک اشکال بزرگ فرهنگی پیدا کردیم، سبک زندگی، فرهنگ زندگی ما طوری شده است که میل به فرزندآوری در مردم کاهش پیدا کرده است.
🔰حفظ جنین
ما الان در مقام حل مسئله نیستیم، در مقام دیدن اصل مسئله هستیم. ما سالیانه نیم میلیون قتل جنین داریم، نگویم سقط جنین.
📌 حالا اگر این سقط جنین تبدیل بشود به #حفظ جنین چه اتفاق برزرگی می افتد؟ حتی اگر یک جنین حفظشود و حیات پیدا کند ارزش دارد. خدا فرمود اگر یک نفر را زنده کنی انگاری همۀ بشریت را حیات بخشیدی. یک مادر، دست از قتل جنین بردارد، انگاری همه بشریت را نجات داده است.
فرمود: «مَن قتَلَ نفَسْا بًغِيَرْ نفَسْ أوَ فسَاد فيِ الْرَضْ فكَأَنَمَّا قتَلََ الناَّسَ جَميعا وَ مَنْ أحَيْاها فكَأَنَمَّا أحَيَْا الناَّسَ جَميعا
خود مادر چه آسیب هایی می بیند؟ یکی از آسیب های قتل جنین، افسردگی و حس گناه هست. این اثر طبیعی است.
📌بچه ها پاره تن ما پدر و مادر هستند، هرچند جنین باشد. بعد یک نفر قتل جنین کند، خودش را کشته است.
📌آمارهای تحقیقات #علمی می گویند مادر افسرده می شود و نابود می شود.
قتل هر جنین با قتل انسان چه تفاوتی دارد؟ این که خیلی بدتر هست. الان یک نفر، یک نفر را بکشد، او از خودش بالاخره دفاع می کند.
تازه یک نفر غریبه کشته شده است. حالا یک مادر، جنینش را بکشد، که قدرت دفاع ندارد، جنایت نیست؟
یک آقایی می گفت: «جنین زنده معصومی که دستش از همه جا کوتاه است، به چه گناهی باید کشته شود؟!
دیه جنینی که در رحم مادر تکمیل شده و روح در آن دمیده است برابر یک انسان زنده است. 1» در این صورت دیگر سقط جنین نیست،
قتل جنین است. حالا اگر یک جنین حفظ و حیاتش ادامه پیدا کند، طبق معادلات خدا، تمام بشریت زنده شده اند.
خیلی عجیب هست که خدا یک جان را معادل جان تمام انسان ها می گیرد و اگر کسی جان جنینی که روح بر آن دمیده شده را بگیرد، جان تمام بشریت را گرفته است.
🔰 قیامت این طوری خدا حساب و کتاب می کند.
حالا تا شما م یگویید که آقا چرا اینهمه سقط جنین، برخی م یگویند ببینید می خواهند چقدر فرزند معلول به جامعه تحمیل کنند، چرا مقابل غربالگری م یایستید؟
تربیت دینی
📌تزریق محبت خدا:
یکی دیگر از روش های تربیت دینی فرزندان ، #تزریق_مجبت خدا در وجود انها می باشد.
📌 در حقیقت والدین و مربیان کودک باید کاری کنند که #کودک خدا را دوست داشته باشد . در این صورت است که او می تواند عامل به احکام خدا شود .
📌 برای رسیدن به این هدف ضروری است خدا را دوست داشتنی ، #مهربان و بخشنده و صمیمی تر از پدر و مادر معرفی کنید.
📌همچنین ضروری است این تصور در ذهن کودک ایجاد شود که خدا او را دوست دارد و می خواهد او فردی ارزنده شود و #خوشبخت و سعادتمند باشد.
📌با کودکان لااقل تا شش سالگی باید دائماً از مهر و عنایت خدا و از لطف و کرامت او سخن گفت ، نه از خشم و غضب و جهنم و عذاب او.
📌در طریق تزریق محبت خدا دردل کودک از هر وسیله حقی می توان استفاده کرد و #داستانها و قصه هایی در این رابطه می توان ساخت ؛
#البته باید درنظر داشت که تصور و سخن والدین درباره خدا در کودک #مؤثر است . اگر آنان خدا را فردی خشمگین معرفی کنند یا رحیم ، در تلقی کودک مؤثر خواهد بود.
👈 کودک به مسائلی مانند برگزاری نماز جماعت ، تربیت گروه سرودهای مذهبی و مشارکت در آنها علاقه مند است.
👈دکلمه ، نمایش ، عبادت های جمعی ، آوازهای مذهبی به صورت گروهی در تربیت مذهبی کودکان بسیار مؤثر است و باعث رشد مذهبی ، صفا و اخلاص آنها می شود ؛ اگر چه برخی از آنها برای خوشایند دیگران صورت گیرد.
👈ایجاد علاقه به اولیای الهی: از دیگر روش های تربیت دینی فرزندان این است که در آنها نسبت به رسول خدا و ائمه اطهار علاقه ایجاد کنید. در واقع کودک باید به اولیای دین، به رسول خدا و ائمه علیهم السلام و دیگر پاسداران مذهب علاقه مند باشد تا امر و نهی شان و راه و روششان در او اثر گذارد و شیوه های زندگی آنان را سرمشق قرار دهد.
👈برای رسیدن به این هدف باید از روش های گوناگونی استفاده کرد که یک نمونه ی آن ذکر داستان زندگی و شرح فداکاری و خدمات آنهاست.
👈 اصولاً کودکان کسانی را که جنبه اعجاب و تحسین آنها را بر می انگیزند و راه و روش قهرمانان را دارند علاقه هستند.
👈اگر بتوانیم شرح ایثارگری های آنان را به زبان ساده و قابل فهم برای کودک بیان کنیم ، در او علاقه ای قلبی نسبت به آنها پدید می آید و آنها را دوست خواهد داشت و جنبه ی همانند ی وادارش می سازد که عملاً از راه و روش آنها تبعیت کند.
منبرک فاطمی
🔰چگونه فرزندمان را حسینی تربیت کنیم ؟ واقعه کربلا نه یک حادثه بلکه یک #دانشگاه بزرگ تربیتی است، واق
چگونه فرزند حسینی داشته باشیم👆
منبرک فاطمی
🔰10فرمان قرآنی در تربیت کودک 📌تکلیف کسانی که نفوس انسانی بهعنوان #ودایع و 3امانات خدا و خلق، بدان
ده فرمان قرآنی تربیت فرزند👆
منبرک فاطمی
🔰حقوق فرزندان بر والدین در قرآن آیات متعددی از قرآن کریم، حقوق فرزندان بر والدین را به صراحت و اشار
حقوق فرزندان بر والدین 👆
هفده نکته
منبرک فاطمی
🔰نقش نظام طاغوتی در ضعیف کردن جوامع 📌نظام امت و امامت، کاری جز قوی کردن جوامع ندارند و طاغویت عالم،
برنامه طاغوت
شهوت رانی
سقط جنین
منبرک فاطمی
تربیت دینی 📌تزریق محبت خدا: یکی دیگر از روش های تربیت دینی فرزندان ، #تزریق_مجبت خدا در وجود انها
تزریق محبت خدا در فرزندان 👆
منبرک فاطمی
آن بلبلم که سوخته شد آشیانه ام صیاد سنگدل زده آتش به خانه ام بال و پرم ز سنگ حوادث شکسته شد از بس
آن بلبلم که سوخته شد آشیانه ام