⭕️درباره مقدس اردبیلی که چندین سال در همین حوزه علمیه حرم حضرت علاءالدین حسین علیه السلام درس میخوانده و تدریس میکرده است گفته اند:
🔺در طول چهل سالی از او کار #مباحی سر نزد چه رسد به حرام و مکروه. . (هزار و یک نکته اخلاقی از دانشمندان، ص ۵۳؛ به نقل از گزیده سیمای فرزانگان، ص ۵۱.)
⭕️از شیخ جعفر کاشف الغطاء سؤال شد: آیا صحیح است که می گویند: امام #معصوم علیه السلام در تمام عمرش مرتکب گناه نمی شود؟
او گفت: من که یک نفر غیر معصومم، مدت چهل سال است یک مکروه انجام ندادهام چه رسد به امام معصوم!(هزار و یک نکته اخلاقی از دانشمندان، ص ۵۳؛ به نقل از حکایت و حکمت ص ۲۹.)
⭕️انسان باید به این بزرگان نگاه بکند؛ به #شهدا نگاه بکند که چه حالاتی داشتند.
در تفحص دفترچه یادداشت رزمنده شهیدی پیدا شد که ظاهرا ۱۴ یا ۱۵ سال بیشتر نداشته است.
👈 مراقبات خود در هر روز را در آن دفترچه نوشته بود. نوشته بود که در این هفته من کارهای بدی انجام دادم: «شوت خوبی در فوتبال زدم خیلی خوشم آمد».
ای شهید، تو کجایی و من آخوند کجا هستم!
برای شوت زدن خود در مراقبات نوشتهای که باید یک فکری بکنم که چرا از آن کار خوشم آمد، اما امسال من کیلو کیلو گناه انجام میدهم و آخر میگویم این چیزی نیست!
🔺 این میشود جرئت بر گناه کردن. این که انسان گناه خود را کوچک بداند. گناه را انسان کوچک نداند و از آن طرف هم کارهای خیر خود را بزرگ ندانیم.
🔺در قیامت معلوم نیست… «خافِضَةٌ رافِعَةٌ»سوره واقعه آیه ۳
روز قیامت خیلی ها بالا میروند و خیلیها پایین میآیند.
👌می بینیم اعمال بسیاری انجام دادیم و خیال کردیم که دیگر با همین عمل جای ما در بهشت است، اما خداوند میفرماید این برای #ریا بود و فایده نداشت.
🔺 خیلی اعمال هم هست که ما انجام دادیم و فکر نمی کردیم ارزشی داشته باشد. مثلا در خیابان گربهای بود، لقمه نانی و گوشتی برای آن انداختیم؛ خدا همین را در آخرت حساب کرد. کار خیر خود را #بزرگ کنیم، نه اینکه کاری را که خواستیم انجام دهیم را هیچ بدانیم؛ خیر شاید رضایت خداوند در همان کار کوچک باشد.
🔺اینکه انسان گناه خود را کوچک بشمارد خیلی بد است.
⭕️ناراحتی شیخ عباس قمی(ره)
🔺در شرح احوال مرحوم حاج شيخ عباس قمي (رحمه الله علیه) آورده اند:
«هرگز كسي در حضور او جرأت #غيبت كردن نداشت؛
هر كس و از هر طبقهاي كه بود. خود نيز چنان از گناهان و غيبت و دروغ احتراز داشت كه فوق تصوّر است.
🔺در ايّام بيمارياش كه منجر به وفاتشان شد يكي از علماي تهران براي عيادت به حضورشان رسيد.
🔺حاج شيخ عباس آن روز بسيار ناراحت و متفكّر بود. آن عالم بزرگ ميپرسد: «چرا ناراحتيد؟» پاسخ ميدهد:
در سفري كه به حج رفتم در مكّهي معظمه خواستم به روش #محدثين كه از يكديگر اجازه ميگيرند از يكي از محدثان #عامّه اجازه حديث بگيرم. وقتي اين منظور را با وي در ميان نهادم،
🔺عالم سنّي مطلبي گفت، و من روي مصالحي، به #دروغ، آن را انكار كردم. اكنون در اين فكرم كه فرداي قيامت، چگونه اين دروغ را در محضر #عدل الهي توجيه كنم».(سيماي فرزانگان، مختاري، ص ۱۰۵)
🔺شیخ عباس قمی که خدمات بزرگی به اسلام کرده است و فقط یکی از آنها #مفاتیح است و مردم هر دعایی بخوانند برای ایشان ثواب نوشته میشود؛ شب قدر که دعای جوشن کبیر می خوانند ثوابش برای ایشان نیز هست، اگر شب جمعه دعای کمیل از مفاتیح میخوانند نیز برای ایشان اجر دارد و…
🔺برای یک دروغ که گناه هم نیست و یا تقیه بوده و یا مصلحت، میگوید نمیدانم در آن دنیا اگر خدا از من بازخواست کند چه جوابی باید بدهم. انسان نباید گناه را #کوچک بداند. باید انسان مراقبت کند.
⭕️در روایت هست #مومن گناه را مثل یک سنگ بزرگ روی سینه اش می داند که نفس اش را میگیرد اما منافق و کافر وقتی گناه انجام می دهد، آن را مثل یک #پشه روی بینی اش می بیند انگار که هیچ نیست مومن گناه را بزرگ می داند؛
🔺پس پنجمین موردی که از مصادیق جرئت و جسارت بر گناه است این است که انسان گناه را کوچک بداند.
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
👇👇👇
۶_- توجیه گناه:
⭕️اینکه انسان گناه را انجام دهد و حال گناه را توجیه هم بکند.
«بَلِ الْأِنْسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ * وَلَوْ أَلْقَى مَعَاذِيرَهُ»قیامت، آیات ۱۴ و ۱۵٫
بلكه انسان خودش از وضع خود آگاه است. هر چند (در ظاهر) براي خود #عذرهائي بتراشد.
🔺 اگر انسان گناه را توجیه نکند توفیق #توبه پیدا می کند اما اگر گناهش را توجیه کرد، دیگر توبهای در کار نیست. شروع میکند به توجیه کردن گناه.
🔺معاویه در جنگ صفین مدام صدا میزد ما بر #حقیم و علی ظالم است.
🔺زمانی که جناب #عمار به شهادت رسید، موضعگیری سپاهیان معاویه به بالاترین حد رسید.
🔺سپاهیان پیش معاویه رفتند و گفتند: دیدی که ما بر حق نبودیم؟
دیدی عمار کشته شد؟
🔺همه از زبان پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم شنیده بودند؛ نه یکبار بلکه بارها و بارها که ایشان نسبت به جناب عمار فرموده بودند«يا عَمّار تَقتُلُكَ الْفِئَةُ اْلباغيَه»؛
🔺 که روزی گروهی طغیانگر تو را خواهند کشت.
👈حال توجیه معاویه را ببینید: معاویه گفت اتفاقا از همین ثابت میشود که مابرحقیم و علی طغیانگر است.
گفتند از کجا؟ گفت بروید تحقیق کنید ببینید چه کسی #عمار را به میدان جنگ فرستاد و او را به کشتن داد!؟
🔺 سپاهیان جاهل و بیسواد معاویه هم باور کردند!
حضرت علی علیه السلام هم بعد در یکی از خطبههای خود فرمودند که پس #حمزه را هم پیامبر کشت؟ چون پیامبر حمزه را به میدان آورد.
🔺توجیه باب گناه را باز میکند و گناه را برای گنهکار شیرین میکند و خیالش را راحت میکند.
🔺شخصی را میکشد و وقتی میبیند وجدانش آسوده نیست، میگوید خدا خواست که #کشته شود؛
🔺مرگ دست خداست ما وسیله ای بودیم!مال مردم را بالا میکشد و عذاب وجدان هم که میگیرد میگوید نه این که چیزی نبود سه هزار میلیارد بالا کشیده اند این ۲-۳ میلیون ما که چیزی نیست!
🔺صله رحم نمیکند؛ میگویی چرا صله رحم نمیکنید، میگوید او قطع رحم کرده است؛ تمام!
🔺 فردی نماز نمی خواند. نماز نمی خواند؛ به او میگویند نماز بخوان. میگوید اینقدر انسانهایی هستند که نماز میخوانند و غیبت میکنند؛ حال ما غیبت میکنیم و نماز هم نمی خواهیم!
🔺یا اینکه شخص می گوید عبادت بجز خدمت خلق نیست؛ ما عبادتمان خدمت به خلق است و تمام.
🔺ببینید توجیه چه میکند. توجیه عذاب وجدان آن گنه کار را راحت میکند و وقتی گنهکار #وجدانش راحت شد همه گناهان عالم را انجام میدهد
🔺 اینها خطر است. مواظب باشیم جرأت بر گناه کردن پیدا نکنیم. گناه را توجیه نکنیم. اگر گناه کردیم گردن خود را پیش خداوند کج بکنیم که خدایا ما را حفظ کن. دستهای خود را بالا ببریم و از خداوند طلب مغفرت کنیم.
🔺کاروان اسرا را به مجلس و بیت عبیدالله بن زیاد آوردند. عبیدالله بن زیاد چشمش به حضرت زین العابدین علیه السلام افتاد. رو به اطرافیان کرد و گفت او کیست؟ گفتند: علی بن الحسین است. جمله عبیدالله بن زیاد را ببینید که چه #توجیه عجیبی انجام می دهد و چه جبرگرایی را نشان می دهد:
گفت #مگر علی بن الحسین را در کربلا خدا نکشت!؟ یعنی ما سرباز خدا بودیم؛
ما کارهای نبودیم، خدا خواست!
و آیه «قُلِ اللّهُمَّ ملِكَ المُلكِ تُؤتي المُلكَ مَن تَشاءُ وتَنزِعُ المُلكَ مِمَّن تَشاءُ وتُعِزُّ من تَشاءُ وتُذِلُّ مَن تَشاءُ …»
؛ یعنی ببینید خدا چه طور بعضی ها را اذیت میکند و بعضیها را ذلیل؛ یعنی خدا اینگونه خواسته است. بعد به عبیدالله ابن زیاد گفتند که نه علی اکبر بود که در کربلا شهید شد. ببینید چه توجیهی کرد عبیدالله ابن زیاد.
🔺یا اینکه در صحرای کربلا پس از واقعه عاشورا که سر مبارک امام حسین علیه السلام بر نیزه شد و خیمه ها را آن نانجیبان به آتش کشیدند، شخصی داشت خیمهها را غارت میکرد و اشک هم میریخت.
🔺 یکی به او گفت چرا اشک میریزی؟ گفتند آخر اینها خیلی مظلوم اند. گفت پس چرا خیمه ها را غارت می کنی؟
🔺گفت اگر من نکنم شخص دیگری می کند! با همین توجیه خیال خود را راحت کرد.
🔺عزیزان آن اتفاقی که برای یزید و یزیدیان و تمام پیروان یزید در طول تاریخ افتاده است این جرأت بر گناه است جرأت بر گناه کار را به جایی میرساند که سر از تن بهترین فرد در دوران جدا میشود.
جرئت و جسارت بر گناه کار را به جایی میرساند که علی اکبر ها إرباً إربا میشوند. کار را به اینجا میرساند که یک کودک شش ماهه هم هدف تیر سه شعبه قرار میگیرد.
🔺عرض کردیم که یکی از علائم و مصادیق جرأت بر گناه، علنی انجام دادن گناه بود. یزید مجلسی ترتیب داد… تشت طلایی قرار دادند و سر نازنین اباعبدالله الحسین علیه السلام را در آن قرار دادند. گفتن بگویید کاروان اسرا را وارد کنند… اهل بیت وارد شدند… .
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
منبرک فاطمی
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋از عوامل بدعاقبتی(جرأت بر گناه) 🔹امام صادق علیه السلام برای اصحاب نقل کردند که گروهی گنا
✋ یکی از عوامل بدعاقبتی #گناه هست .یزید و نتیجه گناهان
https://eitaa.com/fatemi222/6459
منبرک فاطمی
⭕️بیایید کمی در رابطه با علائم و مصادیق جرئت برکنار باهم بحث ببینیم 👈جرأت بر گناه چه مصادیقی دارد
از علایم جرات برگناه یکی گناه علنی هست
https://eitaa.com/fatemi222/6460
منبرک فاطمی
۲- اظهار خوشحالی در حال انجام گناه: 👌انسان گناهی انجام دهد و خوشحال هم باشد خیلی خطرناک است. 🔺ا
🔺اظهارخوشحالی و بازگو کردن گناه از علایم جرات برگناه
https://eitaa.com/fatemi222/6461
9.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
باسمه تعالی
انا لله و انا الیه راجعون
▪️در گذشت حضرت آیت الله ناصری استاد اخلاق را به عموم مومنین تسلیت عرض میکنیم.
امید ست بر سر سفره رزق اباعبدالله الحسین علیه السلام متنعم باشد.
👇
⭕ پیشگویی سرانجام انقلاب اسلامی و اتصال به قیام حضرت مهدی(عج)
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
منبرک فاطمی
🌹سلام همراهان 👈موضوع امروز یکی از عوامل بدعاقبتی #گناه هست ✋ یکی از عوامل بدعاقبتی گناه هست .
✅آثارگناه
قلف قلب از آثار گناه
https://eitaa.com/fatemi222/6478
از آثار گناه قهر خدا
https://eitaa.com/fatemi222/6479
هلاکت جوامع بخواطر گناه
https://eitaa.com/fatemi222/6480
عاقبت گناه
https://eitaa.com/fatemi222/6481
نتیجه گناه حسابدار میرزایی شیرازی
https://eitaa.com/fatemi222/2007
✅ بدعاقبتی
یزید و نتیجه گناهان
https://eitaa.com/fatemi222/6459
از علایم جرات برگناه یکی گناه علنی
https://eitaa.com/fatemi222/6460
🔺اظهارخوشحالی و بازگو کردن گناه
https://eitaa.com/fatemi222/6461
🔺اصرار بر گناه
https://eitaa.com/fatemi222/6462
🔺کوچک شمردن گناه /علما و گناه
https://eitaa.com/fatemi222/6463
🔺سیره عملی علما در باره گناه
https://eitaa.com/fatemi222/6464
🔺توجیه گناه عامل جرات برگناه
https://eitaa.com/fatemi222/6466
✅راههای ترک گناه
https://eitaa.com/fatemi222/11445
🌹نمونه حق الناس
🔹دو سال نماز برای ترساندن مومن
https://eitaa.com/fatemi222/1988
🔸عقربی که ماموریت داشت
https://eitaa.com/fatemi222/9951
🔹یک تهمت یک حسينيه
https://eitaa.com/fatemi222/1991
🔸کتاب سه دقیقه در قیامت
https://eitaa.com/fatemi222/7993
🌸🍃﷽🌸🍃
✋فکر_گناه_و_لگد_شتران❗️
✍بله_حساب_کتاب_داره_عالم
🍃مرحوم شیخ رجبعلی خیاط می گوید: روزی برای انجام کاری روانه ی بازار شدم. اندیشه ی ارتکاب گناهی در مغزم گذشت ، ولی بلافاصله منصرف شدم و استغفار کردم .
🍃 در ادامه راه ، شتر هایی که از بیرون شهر هیزم می آوردند ، قطار وار از کنارم گذشتند ، ناگاه یکی از شتران لگدی به سوی من انداخت که اگر خود را کنار نکشیده بودم آسیب می دیدم.
🍃به مسجد رفتم و این پرسش در ذهنم من بود که این رویداد امروز از چه امری سرچشمه گرفته است ؟
🍂 در عالم معنا به من گفتند: این نتیجه آن فکرگناهی است که کرده ای! گفتم : من که آن گناه را انجام ندادم. پاسخ آمد : لگد آن شتر هم که به تو نخورد❗️
📚کیمیای محبت
🍃امام صادق(ع) فرمود:
«حواریون نزد حضرت عیسی(ع) جمع شده، عرض کردند: ای معلم خوبیها! ما را ارشاد ]و هدایت[ نما... پس (عیسی) گفت: موسی، نبی خدا دستور داده که زنا نکنید، و من دستور میدهم که فکر زنا نکنید تا چه رسد به انجام آن؛ زیرا کسی که فکر زنا کند مثل کسی است که آتشی را در اطاق زینت شده(رنگکاری و سفید شده) روشن کند که دود زینتها را از بین میبرد، گرچه خانه آتش نمیگیرد.» (وسائل الشیعه، ج20، ص 318)
#منبرک_فاطمی
@fatemi222