مبحث تفسیر سلم لمن سالمکم و انواع موضعگیریها در مقابل سکوت و قیام ولیّ خدا👇
انواع مواضع در برابر ولیّ خدا عبارتند از:
الف و ب: تقدّم و تأخّر از ولیّ خدا
در این عبارات، سخن از پیشیگیرندگان و عقبافتادگان از امام معصوم (ع) است. کسانی که از ولیّ خدا جلو افتادند، در واقع از او رویگردان شدهاند.
اینها از دین خارج شدهاند، چون برای خود در مقابل ولیّ خود شأنی قائلند و کاسهی داغتر از آتش شدهاند. کسانی هم که نتوانستند پا به پای معصوم حرکت کنند و در اهداف و برنامهها با ایشان همراه شوند، از معصوم جدا و گرفتار گرگهای اجتماعی شدند.
اما ریشهی اصلی همهی این تقدّمها و تأخّرها یک چیز است و آن، نشناختن حق و مقام و منزلت ولیّ میباشد؛ زیرا دستور، عمل، سکوت، تقیه، قیام و صلح و سازشِ امام ریشه در وحی دارد. او به ابزار عصمت مسلّح است؛ یعنی بر اساس آگاهی مطلق نسبت به تمام جوانب و ابعاد و با آزادی مطلق نسبت به تمام کششها تصمیم میگیرد.
اوج تقدم و تأخّر نسبت به فرمان امام (ع) و عملکرد او هنگامی بر ملا میشود که امام یا با تقیه و سکوت، صلح را برگزیند و یا قیام و جهاد کند. در واقع انتظار قیام از امام (ع)، آنگاه که سکوت و صلح را انتخاب میکند و توقّع عدم قیام و جهاد، آن زمان که او قیام را بر میگزیند،
یکی از روشنترین مصادیق تقدّم و تأخّر بر ولیّ است. تقدّم و تأخّر بر ولیّ را در شکلهای گوناگون، در دو حادثهی قیام سیدالشهداء و سید الأوصیاء حضرت مهدی (ع) میتوان دید.
وقتی تاریخ سیدالشهداء (ع) را ورق میزنیم و به روایات مهدوی نگاه میکنیم، این دو دسته را به خوبی میتوانیم بیابیم؛ مصادیق فراوانی را در گذشته و در مواجهه با قیام حسینی و کسانی را در آینده و در مواجهه با غیبت و دوران حیرت و فقدان صاحب الأمر وجود داشته و دارند. امام سجاد (ع) در دعایی به این دو دسته (متقدّمین و متأخرین) در زمان غیبت اشاره میکند و میفرماید: «اللّهم اشتر نفی الموقوفه علیک، المحبوسه لاَمرک بالجنّه مع معصوم من عتره نبیّک،مخزون لظلامته، منسوب بولایته، تملأ الارض به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً و لا تجعلنی ممن تقدّم فمرق أو تأخّر فمحق و اجعلنی ممن لزم فلحق و احعلنی شهیداً سعیداً فی قبضتک»
✍ علامت تحقق سلم لمن سالمکم
https://eitaa.com/fatemi222/14396
✅همراهی با ولیّ خدا
چنانچه در مضامین همهی این دعاها مشاهده میشود، علاوه بر دو دستهی پیشی گیرنده و عقب مانده از ولیّ خدا، کسانی نیز معیّت و همراهی با ولیّ را بر میگزینند.
اینها نه در ذهن و اندیشه، نه در دل و احساس و نه در اقدام و عمل، جلوداری امام خویش را بر نمیگزینند، کاسهی داغتر از آتش نمیشوند و هرگز ادعا ندارند که بهتر از ولیّ خدا میفهمند. همچنین سرعت حرکت و اقدام آنها کمتر از ولیّ نمیباشد و پا به پای او حرکت میکنند؛ لذا نه هلاکت دارند و دچار دگرگونی میشوند و نه خروج از سیر عبودیّت و دین نصیبشان میشود (وَ اللّازِمُ لَکُم لاحِقٌ).
این معیّت و تسلیم، ریشه در عرفان و شناخت آنها نسبت به مقام و منزّلت ولیّ خدا دارد. آنها جای خود و معصوم (ع) را اشتباه نمیکنند و با همهی سوابق درخشان خویش سر به آستان حسین (ع) میسایند و در آستان ولایت او بار میافکنند.
اینها با تربیت حماسی و به واسطهی این پرورش روحی، در برابر تمام موضعگیریهای ولیّ خدا تسلیم هستند و به برکت این تربیّت، به عصمت امام ایمان دارند و شأنی در برابر شأن و تشخیص معصوم، برای خود و فهم خویش و سابقهی خویش قائل نیستند.
کسانی چون حبیب و بریر سالهاست که خود را آماده کردهاند تا امام قیام کند و در انتظار نشستهاند تا عاشورا بر پا شود؛ ولیّ این انتظار قیام باعث نشده است، در زمان سکوت علی، حسن و حسین سخن به شکوه بگشایند و ولیّ خدا را متهم به سستی و کوتاهی کنند.
آنها برای همهی لحظهها خود را تربیّت کردهاند و پیش چشم آنها حماسهی تسلیم در برابر سکوت ولیّ، کمتر از حماسهی تسلیم در برابر قیام او نیست. شناخت امام، پذیرش ولایت و تصمیم امام برای قیام و سکوت، تحمّل حکومت جور را برای آنها آسان کرده و آنها را به تلاش برای خودسازی و نیروسازی واداشته است.
امام صادق (ع) در مورد زمان ظهور صاحبالأمر میفرماید: «إعرف إمامک فإنّک إذا عَرَفته لم یضرّک تقدّم هذا الأمر أو تأخّر»]؛ یعنی: امامت را بشناس! پس آنگاه که او را شناختی، هیچ چیز نمیتواند به تو آسیب برساند، چه أمر ظهور مقدّم شود و چه به تأخیر افتد.
در این روایت، تربیّت شیعه به تسلیم در برابر زمان قیام و ظهور حضرت مهدی تفسیر و ریشهی آن شناخت از امام دانسته شده است؛ آیا تربیّت حماسی چیزی جز این تسلیم و همراهی میباشد؟
✍ علامت تحقق سلم لمن سالمکم
https://eitaa.com/fatemi222/14396
یکی از کسانی که در معیت با اهلبیت عاقبت بخیر شد و مصداق سلم لمن سالمکم بود حبيب بن مظاهر بود
داستان زندگی حبیب
https://eitaa.com/fatemi222/1368
حبیب
https://eitaa.com/fatemi222/6284
همه نمیرسند
https://eitaa.com/fatemi222/9694
منبرک فاطمی
شب سوم پیام های زیارت عاشورا 👇 چهار پیام سلم و حرب در زیارت عاشورا https://eitaa.com/fatemi222/1438
◾️برنامه پیشنهادی شب سوم ماه محرم
🔺مسئله سن تکلیف و بلوغ
https://eitaa.com/fatemi222/14307
🔺پیامهای سلم لمن سالمکم در زیارت
https://eitaa.com/fatemi222/14383
🔺روضه شب سوم به نام حضرت رقیه
https://eitaa.com/fatemi8/217
✍احکام، #روضه، #منبر ویژه محرم
https://eitaa.com/fatemi222/14309
🌸🍃﷽🍃🌸
ویژه نامه محرمی ۱۴۰۳ منبرک فاطمی
↩️احکام جهت دهه محرم
https://eitaa.com/fatemi222/14307
↩️روضه های محرمی
https://eitaa.com/fatemi222/14308
↩️موضوعات محرمی سال گذاشته
https://eitaa.com/fatemi222/6261
↩️۱۲مبحث(خانواده حسینی)
https://eitaa.com/fatemi222/14325
↩️کتابهای محرمی امسال
https://eitaa.com/fatemi222/14310
↩️دوازده درس از زیارت عاشورا
https://eitaa.com/fatemi222/14326
این فهرست 👆رو به همراه خودتون داشته باشید سایر آدرسها در همین جا اضافه میشود
🔺با نشر این پیام در ثواب نشر احکام ومعارف الهی شریک شویم.
🍃🌹🍃
✍️۱۸۰ مبحث در شش عنوان ویژه مربیان و مبلغین محترم آماده شده.
https://eitaa.com/fatemi222/6618
هدایت شده از تبیان گناباد
👌قصه کوفه خواندنی هست.
کوتاهی خواص (شریح)
https://eitaa.com/fatemi222/9627
ولی دیر شده بود
https://eitaa.com/fatemi222/9751
شایعه تزویر و رسانه بنی امیه
https://eitaa.com/fatemi222/9804
عاقبت کوتاهی حمایت از امام
https://eitaa.com/fatemi222/9817
سرباز تواییم
https://eitaa.com/fatemi222/11351
💠وقایع روز سوم محرم💠
▪️ ۱. "عمر بن سعد" یك روز پس از ورود امام علیه السلام به سرزمین كربلا یعنی روز سوّم محرم با چهار هزار سپاهی از اهل كوفه وارد كربلا شد.(۱)
▪️۲. امام حسین علیه السلام قسمتی از زمین كربلا كه قبر مطهرش در آن واقع شده است را از اهالی نینوا و غاضریه به شصت هزار درهم خریداری كرد و با آنها شرط كرد كه مردم را برای زیارت راهنمایی نموده و زوّار او را تا سه روز میهمان كنند.(۲)
▪️ ۳. در این روز "عمر بن سعد" مردی بنام "كثیر بن عبداللّه" ـ كه مرد گستاخی بود ـ را نزد امام علیه السلام فرستاد تا پیغام او را به حضرت برساند.
▪️ از امام پرسید: برای چه به اینجا آمده ای؟ حضرت در جواب فرمود:"مردم كوفه مرا دعوت كرده اند و پیمان بسته ا ند، بسوی كوفه مي روم و اگر خوش ندارید بازمي گردم... ."(۳)
منابع
۱. ارشاد، شیخ مفید، ج۲، ص۸۴.
۲. مستدرك الوسایل، ج۱۴، ص۶۱؛ مجمع البحرین، ج۵
۳. تاریخ طبری، ج۵، ص۴۱۰
#محرم
#امام_حسین_ع
✍️احکام، #روضه، #منبر ویژه محرم
https://eitaa.com/fatemi222/14309
منبرک فاطمی
سلام ✋يكي از متون ديني، زيارت نامهها هستند كه در فرهنگسازي معارف ديني و آموزههاي اخلاقي نقش بنيا
جلسه چهارم
از مفاهیم زیارت عاشوراحرب لمن حاربکم 👇👇
تاکید بر دشمن شناسی در زیارت عاشورا
https://eitaa.com/fatemi222/14415
لعن و برائت از دشمنان در زیارت
https://eitaa.com/fatemi222/1441
انحراف بعضی به واسطه عدم شناخت دشمن
https://eitaa.com/fatemi222/14417
شیطان و دشمنیهای او
https://eitaa.com/fatemi222/14418
عملیات روانی شیطان
https://eitaa.com/fatemi222/14419
دشمنی به خاطر منافع یا خباثت
https://eitaa.com/fatemi222/14420
دشمنی کفار و نفرت از اونها
https://eitaa.com/fatemi222/14421
شناخت دشمن با تفکر و انتخاب درست
https://eitaa.com/fatemi222/14422
هیئت سکولار
https://eitaa.com/fatemi222/14423
دشمن کیست و راهکارهای مقابله با او چیست
https://eitaa.com/fatemi222/14424
↩️تأکید بر دشمنشناسي و برائت
در فرازهاي پاياني زيارت عاشورا، مجدداً به ترسيم خطوط دشمني آل اميّه و يزيدها و ابوسفيانهاي تاريخ ميپردازد و عمق كينة آنان را نسبت به اهل بيت: نشان ميدهد.
نکات قابل بحث:
ـ جشن و شادي امويان بر حادثة عاشورا و مباركدانستن روز شهادت امام حسين(ع) (اِنَّ هذا يَوْمٌ تَبرَّکَتْ بِهِ...)؛
ـ شناخت چهرة شجرة خبيثه و ملعونة امويان و مروانيان (آکِلَةِ الَْأکبادِ اللَّعينُ ابْنُ اللَّعينِ عَلى لِسانِكَ وَ لِسانِ نَبِيِّكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ فى کُلِّ مَوْطِنٍ...)؛
ـ شجرة ملعونه در قرآن، بنياميهاند (اسراء، آيه 60)؛
ـ احكام شرعي روز عاشورا، مانند: پرهيز از شادي، كراهت روزهگرفتن، لزوم سوگواري و اظهار حزن، تعظيم شعائر؛
ـ لعنت دوبارة ظالمان و درخواست عذاب الهي براي آنان (فَضاعِفْ عَلَيْهِمُ اللَّعْنَ مِنْكَ وَ الْعَذاب)؛
ـ طرح دوبارة تقرب به خدا به وسيلة برائت از دشمنان و موالات با اهل بيت: (اَللّهُمَّ اِنّى اَتَقَرَّبُ...)؛
ـ طرح دوبارة اولين ظالمان به خاندان پيامبر(ع) و حاميان آن ظالمان و پيروان و دنبالهروان (وَ شايَعَتْ وَ بايَعَتْ).
https://eitaa.com/fatemi222/14414
↩️لعنکردن و برائتجستن
از موضوعاتِ محوری در زیارت عاشورا، «سلام و لعن» است. سلام بر امام و شهدا، و لعن بر قاتلان و دشمنان. این سلام و لعن، نمادِ تولّا و تبرّا است که از فروع دین است. لعن افراد بد و کافر و ظالم در قرآن نیز بارها آمده است. اظهار برائت، نشاندهندة «موضع» برای یک مؤمن است. تا پایان زیارت عاشورا، این لعنها چندین بار تکرار شده است؛ هم به عنوان کلی و هم با اسم بردن از بعضیها، تا صراحت بیشتری داشته باشد.
نکات قابل بحث:
ـ اصل لعن و اظهار برائت، اصلی قرآنی و دینی جایز است و شبهة مخالفان، گواه بیاطلاعی آنان است؛
ـ سلام و لعن، نوعی اعلام مواضع و نشاندهندة جهتگیری اجتماعی و سیاسی است؛ مثل مرگ بر آمریکا و اسرائیل؛
ـ پایهگذاران ظلم به اهل بیت: پس از پیامبر(ص)؛
ـ ریشة ظلمهای بعدی، از جمله عاشورا، در حوادث پیشین؛
ـ جریانشناسی باطل و ضدّ حق در طول تاریخ (اُمَّةً أسَّسَت اَساسَ الظُّلمِ...)؛
ـ جایگاه والای اهل بیت: در نظام اسلامی و توطئه کنارزدن آنان (دَفَعَتْکَم عَن مَقامِکُم...).
https://eitaa.com/fatemi222/14414
↩️يكي از نكات مهم زيارت شريفهي عاشورا، مسئله دشمن شناسي است.
غفلت از اين مسئله [شناخت دشمن] موجب مي شود تا انسان به آساني فريب نقشههاي شوم دشمن را بخورد و آرام آرام [خطوات] از مسير حق خارج شده و زماني چشم باز كند كه در لشگر يزيديان، امامِ زمانِ خود را كشته و پشيمانياش هيچ سودي نخواهد داشت.
🔹در تاريخ صدر اسلام و همچنين دوران معاصر، انسانها، گروهها و طيفهاي زيادي را مشاهده مي كنيم كه ابتداي راه در مسير حق بودند[حداقل در ظاهر] و شايد ميخواستند دلسوزانه براي اسلام تلاش كنند اما اين عدم شناخت دشمن موجب شد كه يا با دشمن همراه و همگام شوند و يا فريب نقشههاي آنان را خورده و به عنوان سربازِ بيجيره و مواجب آنان بر عليه اسلام ناب و ولايت حركت كردند.
🔺الف) ريشه:
هر بدعت، فتنه و مسير انحرافي كه درجامعه روي ميدهد، ريشه و بنيانگذاري دارد. يعني فردي يا افرادي آغاز كننده، تحريك كننده و پايهگذار اين حركت غلط در جامعه بوده و هستند. قرآن كريم و روايات ائمه معصومين(عليهم السلام) بخوبي نقش چنين افرادي را تبيين مي كنند و ميفرمايند: اينان مانند ريشههاي ناپاك يك درختِ ناپاكند، درختي كه هرچه ساقه و شاخه و برگ و ميوه ميدهد همگي ناپاك است و از آن ريشه تغذيه مي كند [نقش پايه گذاران] پس در بوجود آمدن هر حركت انحرافي و بدعت نامبارك در جامعه، اين ريشهها اثرگزار بوده، سهم دارند و مسئول اند.
🔺ب) نقش:
همواره در جبههي مقابل اسلام و حق، گروهها و افراد گوناگوني حضوردارند كه هركدام با نيت و انگيزهايي وارد ميدان شده و بنا بر توانمنديهايشان نقشِ خاصي را بر عهده گرفته اند. عدهاي فعاليت هاي رسانه اي دارند و با ابزار تبليغات و فريب وارد ميدان شده و مردم را نسبت به امام، مقام و جايگاه ولايتو حركت امام بدبين و مردد مي كنند؛
برخي با كمكهاي مادي و مالي دشمن را تجهيز ميكنند؛ گروهي با رفتار و عملكردشان به پيروزي باطل كمك مي كنند؛ عده اي به صورت علني وارد ميدان رزم و نبرد با امام ميشوند و در مقابل ذولي خدا، شمشير و نيزه و سنگ بر مي دارند؛ برخي با حضورشان موجب دلگرمي دشمن شده و به آنها روحيه و اميدواري مي دهند،گروهي نيز با آنكه درظاهر هيچ نقشي ندارند اما سكوت ميكنند و قلباً دوستدار و طرفدار اين دشمنان و دشمني هايشان هستند [اللهم العنهم جميعا]
🔻ج) عملكرد:
اهل باطل هميشه از يكراه و يكروش دربرابر حق استفاده نمي كنند، حقهها، نيرنگها و لباسهاي گوناگون برتن دارند و هربار با روشي و سبكي جديد به ميدانِ مبارزه با حق مي آيند كه بايد آنها را شناخت تا نهتنها در دام مكرشان نيافتاد بلكه بتوان راه مقابله و شكست آن را نيز بدرستي پيدا كرد. اينان، روزي ثروتمندان و روشنفكران را بر عليه امام عليه السلام متحد مي كنند و زماني قرآن بر سر نيزهها مي برند، گاهي هم همسر پيامبر را سوار بر شتر سرخ مو به ميدان مي آورند، روزي لشگري از مفتي ها، نمازشب خوانها، و اهل عبادت را در صف خوارج جمع مي كنند و گاهي نيز با دروغ و نيرنگ، امام عليه السلام را فاقد صلاحيت و لياقت براي امر خلافت و ولايت معرفي مي كنند[استجير بالله] و حادثه اي بزرگ در تاريخ اسلام و انسان مي آفريند.
🔹عملكرد پيروان حق نيز بسيار مهم و لغزش پذير است، بدين معنا كه گاهي افرادي با عملكرد غلط خود موجبات خوشحالي دشمن را فرهم مي آورند و از اين روست كه ائمه بزرگوار(عليهم السلام) مرتباً، شيعيان را گوشزد ميكنند كه مراقب باشيد كاري نكنيد كه موجبات شادي، خوشحالي و اميد دشمنان ما بشود.
🔹نكته بسيار مهم ديگر اينكه، برخي از شيعيان نيز ممكن است در باورهاي اعتقادي و يا حركت اجتماعي خود دچار لغزش شوند [كه بايد سريعا آن را اصلاح كنند] اما آنچه مهم است و مورد تاكيد قرآن كريم و امامان معصوم (عليهم السلام) بوده و هست، مرزبندي روشن و مشخص و اعلام برائت از دشمنان در گفتار و عمل است [بَرِئْتُ اِلَىاللَّهِ] كه اگر نباشد در مدتي كوتاه انسان را از صف حق خارج كرده و وارد جبههي يزيد ميكند.
https://eitaa.com/fatemi222/14414