eitaa logo
منبرک فاطمی
6.8هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1هزار ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
منبرک فاطمی
✋جلسات منبر متنی ۱_سه دلیل حجاب https://eitaa.com/fatemi222/9871 ۲_غفلت https://eitaa.com/fatemi222
سلام هفتمین جلسه با موضوع غفلت از خداوند متعال هست . لینک موضوعات قبلی 👇 https://eitaa.com/fatemi222/9882
D1736639T15436554(Web)-mc.mp3
10.93M
آثار محبت خداوند محبت خداوند و اولیاء الهی یکی از بهترین نعمت ها برای انسان است. حب خدا و اهل بیت علیهم السلام نتایجی دارد که اگر این محبت از جانب انسان واقعی و حقیقی باشد انسان به نتایج خوب آن خواهد رسید. یکی از این آثار، دل کندن از دنیا و توجه به آخرت است. انسان با ایمان از دنیا برای آبادانی آخرت خود استفاده می کند و هیچ گاه اسیر نعمت های زودگذر دنیا نخواهد شد. 🎙 📺 ┄┄┅═✧❁🎙❁✧═┅┄ 🆔 @fatemi222
│شايد گام اول توحيد، اين باشد كه انسان به توحيدِ با خويش برسد، ظاهر و باطنش را يكى كند. واقعيت موجود خويش را با حقيقت متعالى انسان، يگانه كند. ❞ 📚 | ص ۱۵ 🆔 @fatemi222
🔰معلم موحد ◾️▪️ شايد گام اول توحيد، اين باشد كه انسان به توحيدِ با خويش برسد، ظاهر و باطنش را يكى كند. واقعيت موجود خويش را با حقيقت متعالى انسان، يگانه كند. ◾️ حرف‏هاى زيبا تأثيرى ندارد وقتى ما، حتى با خويش، يگانه نيستيم و خويشتن را از ياد برده‏ ايم. ◾️ما از خويش بيگانه ‏ايم و در وطن غريبيم؛ ◾️«أتأمرون الناس بالبر و تنسون انفسكم؟»؛ آيا امر مى ‏كنيد مردم را به خوبى، ولى خودتان را فراموش مى ‏كنيد؟ ◾️▪️ معلم موحّد را لازم نيست كه بخشنامه ‏ها و مدير مدرسه و ... كنترل كنند، ◾️ بلكه او يك سره، خدا را ناظر بر خويش مى‏داند؛ «ان اللَّه بما تعملون بصير»؛ خداوند به آنچه انجام مى‏دهيد بيناست؛ «ان ربك لبالمرصاد»، به درستى كه خداوند تو را مى‏پايد. ◾️ و بنابر اين، براى كنترل اعمالش، به نيروى خارجى نياز نيست، زيرا به تقوى رسيده است و خود نگهدار است. 🔲 ساختن جامعه توحيدى، ممكن نيست مگر اين كه افراد آن جامعه، موحد باشند و به توحيد رسيده باشند. 🔳 و توحيد واقعى زمانى است كه كارهاى ما محركى جز اللَّه، نداشته باشد. بايد از خويش پرسيد، به راستى محرك ما، براى تمام كارهايمان، خداست؟ عامل‏ هاى شرك، مشوق كارهاى ما نبوده ‏اند و نيستند؟ ◀️ و عوامل شرك عبارتند از: - هوس‏هاى خودمان (نفس) - حرف‏ها و هوس‏هاى مردم (خلق) - جلوه‏هاى دنيا (دنيا) - وسوسه‏هاى دشمن و طاغوت‏ها و شيطان (شيطان) 📝 استاد علی صفایی حائری (عین صاد) 📚 کتاب تربیت کودک، صفحه 15 🆔 @fatemi222
✅ شکستن بت‌ها کسانى که می خواهند در کلاسى از توحید اسم نویسى کنند، کسانى که می خواهند حرکت کنند و دل ‏هایشان را از غیر او جدا کنند، باید بت‏ هایشان شکسته شود. در روایت هست: «وَ عِزَّتِى وَ جَلالِى وَ مَجْدِى وَ ارْتِفَاعِى عَلى‏ عَرْشِى لَاقْطَعَنَّ  امَلَ کُلِّ مُؤَمِّلٍ غَیْرِى بِالْیَأْسِ»؛  ✅ به عزت و جلال و بزرگی خودم سوگند، هر کس به کسى جز من دل ببندد و جز من آرزویى داشته باشد، آرزویش بریده  مى‏ شود. با این دید، توکل معنا پیدا می کند که در روایت آمده است: «کُنْ لِمَا لا تَرْجُو ارْجَى مِنکَ لِمَا تَرجُو»؛ به آنچه امیدد ندارى امیدوارتر باش! چون آنچه را که به آن امید دارى، قطعاً از تو می ‏بُرند. 📚 ، ص۱۹۴ 🔶استاد 🆔 @fatemi222
🔰 یعنی کمال انقطاع 🔹 اين رسول است كه درس مى ‏دهد؛ اثر شرك از پاى مورچه بر سنگ سياه در شب تاريك، پنهان‏ تر است. 🔹 آنچه كه تو را به خدا مى‏ رساند، همان آيه‏ ها و آثارى كه تو را به توحيد دعوت مى‏ كند، در يك مرحله خودش شرك مى‏ شود، كه با پايى جز او به او راهى‏ نيست. 🔹▪️ اگر او را مى ‏خواهى، از كوچه ‏ى هستى بگذر ... بيرون از هستى درد آلود آن سوى نيل هوس آلود آن وادى ايمن، آن قله‏ ى مقصود است. و در اين وادى تو بى ‏پا و بر اين قله، تو بى ‏هيچ‏ تنها با او مى ‏آيى‏ و به سوى او مى ‏آيى. و در اين‏ آمدن‏ از تو، در تو، نشانى نيست. 🔹 اينجاست كه مقصد اوست. وسيله اوست. راه اوست. 🔹 جز او كسى نيست، كه تمامى مركب ‏ها در گل مانده ‏اند و تمامى قدرت ‏ها به عجز رسيده ‏اند و تمامى وسيله‏ ها خود مانع راه تو شده ‏اند. 🔹 بى‏ حساب نيست كه‏ كمال الانقطاع را مى‏ خواهند؛ الهى‏ هَبْ لى‏ ... 🔹 خداى من به من هبه كن، به من ببخش، كه من سزاوار نيستم، من خريدار نيستم كه چيزى ندارم، تو به من ببخش؛ كَمالَ الِانْقِطاعِ الَيْك، آزادى كامل را كه به سوى تو بال بگشايد، 🔹 چون ما در برابر قطع او و بلاء او گاهى سركشيم و انقطاع نداريم و اين قطع را نپذيرفته ‏ايم، پس از پذيرفتن چه بسا به سوى او نيامده باشم و بى ‏خيال و لوطى‏ وار مانده باشيم 🔹 و پس از حركت به سوى او چه بسا كه از خود آزادى، آزاد نشده باشيم. كمال انقطاع اين همه را در خود دارد. 📝 استاد علی صفایی حائری 📚 کتاب صراط، صفحه ۱۳۳ 🆔 @fatemi222
✋مقام انقطاع الی الله چیست ✍انقطاع: بریده شدن و گسستن؛ انفصال؛ جدایی. ✍اشاراتی از قرآن: ۱- وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا: و نام پروردگارت را یاد کن و تنها به او دل ببند. (به‌کلی از غیر او دل ببر). (مزّمّل: ۸) ۲- فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ…: پس به‌سوی خدا بگریزید… (ذاریات: ۵۰) ۳- وَإِذَا مَسَّ الْإِنسَانَ ضُرٌّ دَعَا رَبَّهُ مُنِيبًا إِلَيْهِ…: و چون به انسان آسیبی رسد پروردگارش را درحالی‌که به‌سوی او بازگشت کننده است، می‌خواند… (زمر: ۸) 🆔 @fatemi222
✍ اشاراتی از احادیث: ۱- امام علی علیه‌السلام: «پاک و منزّه است خدایی که شیرینی خدمت و انقطاع از غیر او را به دل‌های عارفان چشانیده است و یاد بهشت و حور و قصور آن را از خاطر ایشان زدوده است… .» (منهاج البراعة، ترجمۀ محمدباقر کمره‌ای، ج ۷، ص ۱۹۳) ۲- امام سجاد علیه‌السلام: «پروردگارا من انقطاعم به‌سوی تو را از هر ناخالصی ناب نموده‌ام و با همۀ وجودم بر تو روی آورده‌ام و از کسانی که خود نیازمند تو هستند روی‌گردان شده‌ام.» (صحیفۀ سجادیه، ص ۱۳۴) ۳- جابر گوید امام باقر علیه‌السلام فرمود: «هر کس دین خدا به‌طور خالص و واقعی در درونش جایگزین شود، او را از غیر خودش روی‌گردان کرده و به خود مشغول می‌کند.» (تنبیه الخواطر، ورام بن ابی فراس، ج ۲، ص ۱۹۳) ۴- امام علی علیه‌السلام: «إِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَ الانْقِطَاعِ إِلَيْكَ: خدای من کمال جدایی از مخلوقات را برای رسیدن کامل به خودت ارزانی کن.» (اقبال الاعمال، مناجات شعبانیه، ج ۲، ص ۸۷۰) ۵- امام زین‌العابدین علیه‌السلام: «خدایا! کناره گرفتن از سرای فریب (دنیا) و بازگشت همه‌جانبه به سرای جاودانگی (عالم آخرت) را به من عطا کن.» (دعای شب ۲۷ ماه رمضان، مفاتیح‌الجنان) 🆔 @fatemi222
✋ انقطاع، از غیر حق بریدن و با حق بودن است. 👌منقطعان سه دسته‌اند: ۱- یا به عذر است و آن: نفس مرده و دل زنده و زبان گشاده است. ۲- یا به جهد است و آن: تن در سعی و زبان در شکر و عمر در کوشش است. ۳- یا به کل است و آن: با خلق به رعایت و با خود بیگانه و از تعلّق آسوده است. 🔹هر محبّت که در دلی پیداست بی‌شک آن انقطاع غیر خداست 🔹و منظور، بریدن از هوای نفس و خود را مخصوص خدا کردن است. 🔹انقطاع الی الله (عزّوجلّ) یک وصیت قرآنی است که خدای متعال در سورۀ مبارکه مزّمّل چنانکه اشاره خواهد شد، 🔹رسول‌الله صلّی‌الله علیه و آله و به تبع ایشان امّت او را به تحصیل آن امر فرموده است. 🔹 انقطاع الی الله، تعبیری از حرکت باطنی انسان به‌سوی ذات باری‌تعالی است؛ آن‌هم حرکتی نه در مکان و طول زمان بلکه بر فراز مکان و ماورای زمان که بر اساس آن، انسان سالک، اندک‌اندک تعلّقات را از قلب خود دور کرده و تنها به خدای متعال وابسته باشد. 🔹 بر این اساس برخی از بزرگان گفته‌اند: «مراد از انقطاع الی الله، وارستگی ضمیر و سّر انسان از غیر خدای تعالی در همۀ ابعاد نیازمندی‌هاست.» 🔹 علامه طبرسی می‌گوید: «من از کلمات امام علی علیه‌السلام فهمیدم که سرّ سیر تمام انبیا در انقطاع از همه‌چیز و همه‌کس به‌سوی خدای متعال نهفته است.» 🔹آری، لذّتی که در انقطاع به‌سوی خدای متعال نهفته است، در هیچ‌چیز دیگر وجود ندارد؛ لذّتی که هیچ مزاحمت و ناگواری با آن نیست و خالص است. 🔹 این کمال والا، روح عبادات و هدف تلاش‌های انسان سالک در مسیر خودسازی است؛ همان‌طور که بزرگان اخلاق و تربیت، از اسرار توجّه به قبله در نمازها را انقطاع کامل از همه‌چیز و توجّه کامل به‌سوی مالک و پروردگار هر چیز دانسته‌اند. 🔹و یا به حالت گریه در دعاها توصیه کرده‌اند؛ زیرا گریه در دعا را سرور ادعیه و باعث انقطاع به‌سوی خدای متعال معرفی نموده‌اند. ادامه دارد... 🆔 @fatemi222
✍مبحث ادامه دارد ولی یکی دو روایت آمده که خدمت شما میفرستم جالبه 👇
✋اعتماد به ساقی جبرئیل در زندان نزد حضرت یوسف آمد و گفت: ای یوسف چه کسی ترا زیباترین مردم قرار داد؟ فرمود: پروردگار. گفت: چه کسی ترا نزد پدر محبوب‌ترین فرزندان قرار داد؟ فرمود: خدایم. گفت: چه کسی کاروان را به سوی چاه کشانید؟ فرمود: خدای من. گفت: چه کسی سنگی که اهل کاروان در چاه انداختند از تو باز داشت؟ فرمود: خدا. گفت: چه کسی از چاه ترا نجات داد؟ فرمود: خدایم. گفت: چه کسی ترا از کید زنان نگه داشت. فرمود: خدایم. گفت اینک خداوند می‌فرماید: چه چیز ترا بر آن داشت که به غیر من نیاز خود را باز گوئی، پس هفت سال در میان زندان بمان (به جرم اینکه به ساقی سلطان اعتماد کردی و گفتی: مرا نزد سلطان یاد کن) و در روایت دیگر دارد که خداوند به وی وحی کرد: ای یوسف چه کسی آن رؤ یا را به تو نمایاند؟ گفت: تو ای خدایم. فرمود: از مکر زن عزیز مصر چه کسی ترا نگه داشت؟ عرض کرد: تو ای خدایم. فرمود: چرا به غیر من استغاثه کردی و از من یاری نجستی، اگر به من اعتماد می‌کردی از زندان ترا آزاد می‌کردم به خاطر این اعتماد به خلق، هفت سال باید در زندان بمانی. یوسف آن قدر در زندان ناله و گریه کرد که اهل زندان به تنگ آمدند، بنا شد یک روز گریه کند و یک روز آرام بگیرد 🆔 @fatemi222